leine tragedie van
eenvoudige zielen
lexibel van vorm maar
rijblijvend van inhoud
vïleda
te
1ANDAG 19 MAART 1973
PAGINA 19
WOMADERNA'S 'SATYR ICON'
de aardigste opmerkingen
(trden gemaakt bij de voorbe-
U yan de produktie van Bruno
fiia's nieuwe opera „Satyricon"
reigsseur Ian Strasfogel.
jemde het werk een avantgar-
ftnbach.
jKierdaad, wie gisteravond in
Circustheater bij deze première
jg Nederlandse Operastichting
het beamen. Het stuk ging
een vlotte operette.
zijn troef en de manier
die door Maderne uit
[eschiedenis zijn gepluk
vaak kostelijk en briljant
zijn, ze domineren zoda-
staan zo weinig bindende
van Maderna's eigen stijl
men daaronder ook mag ver
tegenover, dat de indruk
een virtuoze maar
lappendeken,
natuurlijk wel de gemakke-
manier om het publiek
met vervreemdingseffecten te
en te amuseren,
het laatste diner bijwonen,
[de Westerse cultuur aanzit",
Strasfogel Maderna's
bij de in het boek van Pe-
genoteerde onsmakelijke
maaltijd van de vadsige Romeinse
par venue Trimalchio en zijn even
landerige kennissen die zich in
platvloersheden uitputten.
Als zodanig zonder meer ls het wel
een amusant muzikaal panorama,
maar volkomen vrijblijvend. Zonder
Debria Brown (Trimalchio's wulpse
gade Portumata) was de voorstelling
aanzienlijk suffer geweest. Subtiel
was anders, maar zij deed het wel
bijzonder vermakelijk.
Verder was Walham Neill ongetwij
feld een ideale Trimüiachio en de
rest van de bezetting voldeed ook
wel aan de eis het zoete leven aan
te hangen, namelijk Paul Sperry,
Meinard Kraak, het echtpaar Tom
en Anne Haenen, Poppy Holden en
Elsa Lioni.
Strasfogel had veel aandacht aan
de bewegingsregie besteed en hij
had daarbij goede medewerking van
de mimegroep Perspekft. Niets in
het dirigeren van Bruno Maderna
(met muslol van het Radio Kamer
orkest) wees er op dat zijn gezond
heidstoestand ver onder de honderd
procent ligt.
Zijn opera is flexibel van vorm en
kan aan allerlei omstandigheden
worden aangepast. Dat was ook de
redding van deze voorstelling want
Elsa Lioni brak twee dagen geleden
een enkkei zodat forse coupures
moesten worden gemaakt. Deze ver
sie ging overigens wezenloos als een
nachtkaars uit.
Voor de pauze had men gedurende
ruim twintig minuten geamuseerd
en wellicht ook wat geïntrigeerd ge
luisterd en gekeken naar „Aventures
et Nouvelles A/ventures" van L/igeti,
in een visualisering van Strasfogel
en dekorontwerper Douglas
Schmidt, geïnspireerd op „Huis
Olos" van Sartre.
Misschein een wat discutabele vi
sualisering in relatie met Ligeti's
„betekenisloze" concertstuk voor
stemmen, maar wel fraai en inven
tief als beeld. Een bijzonder sterk
aandeel hier van de vocalisten Ma
ria Boender, Inge Prölich, William
Pearson en Poppy Holden.
Aad
der Ven
|n Horvath's Kasimir en Karoline'
merkwaardige van Von
h is dat Je vaak aan Anouilh
n, want ook hier wordt
karakter in het midden
i bedorven wereld geplaatst,
een oceaan van onder-
verder,
an reageert zijn per-
geraaktheid met een mi-
meesmuilen af in een
Ige observatie van burge
theaterwereld, terwijl de cy-
Ikijk van Von Horvath er één
I bewogenheid, van een engè-
de slachtoffers van een
situatie voortgekomen
wereldcrisis, welke mensen
maakt.
schichten aus dem Wiener
seft gezien moet nu stellig
„Kadimir und Karoline"
n, want de confrontatie.
Haagse Comedie daarmee
geven, blijkt een zeer
omdat er veel over uit-
theateropvattingen uit
Dat ligt ook wel in het ka-
schll van beide werken be
sloten, het eerste breder en dus ook
romantiserender ingevuld en het
laatste als een teruggesnoeide boom
naar essenties herleid.
„Kasimir en Karoline" vertelt van
een juist werkeloos geworden chauf
feur, die het moeilijk heeft zijn
verloofde in het kermisplezier te
volgen. Er komt dan ook een breuk
van, want ook Brecht stelde al dat
alleen wie in welstand leeft zich
prettig kan voelen, als hij daar
tenminste het talent voor heeft.
In soherp gesneden scènes nog wat
meer afgekapt dan het stuk aan
geeft, heet Wim van Rooij de klei
ne tragedie onthult van de omstan
digheden, die eenvoudige zielen,
ballorig uit gekwetstheid over hun
lot, laat verharden tegenover elkaar.
Van Rooij heeft naar een naakt
mensbeeld gestreefd en daar zijn
goeddeels Jeugdige bezetting voor
naar een gespannen groepsprestatie
geleid met een simpele naiviteit bij
Prancine Dreessen, een tragische
onmacht bij Peter Hoeksema, een
genuanceerde serviliteit bij Jules
Met simpele middelen - het toneel
beeld van Harry Wich, vermocht de
toeschouwer in het HOT vrijdag
avond zomaar in het kermisrumoer
te tillen als zat hij en een stoeltje
van het reuzenrad - is het klimaat
neergezet en geaccentueerd tussen
de spelmomenten met licht en ru
moer en liedjes goed gezongen door
Herman Frank onder het tragiko
misch motto „Morgen gaat het be-
Het opvallende in de misse en scène
was dat de regisseur de toeschouwer
dwong met een blikverlegging als
een camera te reageren. En daarme
maakte hij de mogelijkheden van
het open theater waar. Ook de ver
vreemde aanduiding in plaats en
tijd, de overgang tussen het Mün-
chen van toen naar een algemener
beeld bleek te werken.
P. RUIVENKAMP
Drukkerij De Bink (Rooseveltstr. 3) n_„i. *7- l l
Grafisch werk en reliëfdrukken van Bezoekuren zLiekenhuizen
jehoorzaalResidentie-Orkest.
l eidse bioscopen
JlRA: "Dr. Jekyl] and 6ister
18 Jr., dag 7.00 en 9.15 uur;
J.. ma., dl. ook 2.30 uur
patlnee: "De avonturen van
a.l., zat. en woe 2.30 uur.
5 uur.
"Als ln een donkere spie-
CVV vry. en zat 11.30 uur.
Turks Fruit". 18 jr. dag.
9.15 uur; zo ook 145 uur.
"Niet voor de poesen"
I 2.30. 7.00, 9.15
"s nachts
nam 1 uur '8 nachts (t/m 31 maart)
Wassenaar (Kunstzaal Heuff) Expo
sitie SJoerd Hannema, tekeningen, gra
fiek en schilderijen en Ted Roocroft
sculpturen ma t.em za 10 u voorm
5 uur nam bovendleD dl. 810 uur
nam (t.e.m 24 maart)
Galerie "t Dulvenhuys, Expositie
Will Tweehuvsen kleurendrukken
dl. t.e.m Zo. 2—8 uur nam (t.e.m. 23
maart)
De Lakenhal Expositie Kamerlingh <alleen v°c
Onnes (keramiek) t.em. 24 maart U.ur e.°,var
Kabinet Gaper (Joh de Wlttstraat 40)
Dlaconessenhuis; le klasse
11.00—12.00 v
19.30 uur; 2«
13.15—14.00 L
Kinderafdeling dagelijks 14.4515.30
maandag woensdag, en vrijdagavond
St. Ellsabeth-zlekenhuls
llngen: volwassenen: dagelijks van
11.15 tot 12.00 u van 14.00 tot 14.45 u.
en van 18.45 tot 19.45 u. kraamafdeling
dagelijks van 11.15 tot 12.
14.00 tot 14.45 uur.
20.00 uur, kinderafdeling
18.30 uur Vol
14.00 tot 14.45 u.
gelijks
18.46 to
ook Expositie Hans Dingjan (aquarellen) l8-4619
r echtgenoten) 15.0016.00
Vroegrijpe meisjes en hun
partners", 18 jr.. dag. 2.30.
5 uur; zo. 2.15. 4.30 7.00,
"Keten der hartstocht", 18
i zat 11.30 uur.
- "Butch Cassidy and the
r beï ^r.. dag. 2.30. 7.00,
ANTJÏ "ON "The Poseidon adventu-
,Iri.ndag^_2.30, _7.0°. 9.15
Dtve 1
Tentoonstellingen
».V.
95ittlSStfe!>ouw Expositie Kees
2513», (reliéfs) t/m 17 april.
fflond 't Hoekje bij de Pomp
Ue echtpaar G. van Herk-Ko-
M fe
•I -
Galerie (7an der VUst (Botermarkt
3) Expositie Ben Mone (schllderilen),
Ans Lempus (wandkleden) Peter v d.
Meer (bronsplastleken) Kees Hauwert
(grafiek) en Kees Hoogendam (potte-
t/m
dien 79
Ned. Legermuseum: Geopend op
maandag tot en met vrijdag 9 uur
Endegeest: dinsdag en vrijdag 13—
14.30 's zondags 11-12 en 1415 u eer
ste klasse: de gehele dag.
Annakllniek: dag 13.30-14.30 en 18-19 u
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
Elke dag:
15.00-16.00 i
18.30-20.00 1
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag t/m vrijdag:
Rijksmuseum voor de geschiedenis
der natuurwetenschappen: dag. 10— Bezoek aan ernstige patiënten:
jt ernstige patiënten door-
10
maart)
(t.e
CMHlthi(Daarr„^Lulfelbaan 1> Expo-
tpin» iman Westhoek touwcomposi-
Jaltje Nikkels-de Bosch
(keramiek) dag 10 uur
1-30 uur nam en 26 en 7
behalve op maandag-
donder-
villen
pen burg 28). Werkd. 10
(Steenstraat ij. Dag. 105 i
Oudheden (Ra-
i schilderijen) dag. 12
ciala kaarten verstrekken.
Alphen aan den Rhijn
3e klasse 14.0014.45
uur. Kraamafdellng 16.0017.00 uur,
alleen voor echtgenoten 19.0020.00
uur. Kinderafdeling 15.0015.30 uur,
alleen voor ouders 18.0018.30 uur.
V <SÏÏCe
teuws
mderd jaar geleden stond in
h krant:
St. st Petersburg heeft
igehoui ïeiser Alexander zich bij de
>eneftce-voorstelling van Ade-
'"e Patti een der beroemd-
w colaratuurzangeressen van
a no' ?.Vori9e eeuw geboren in Ma-
I ae P Jïrfó in 1843, overleden te
recknck in Wales in 1919,
was Italiaanse, Red.) zich
O1710 zijn loge op het tooneel
«Jeuen en daar eigenhandig
de gevierde zangeres een
kostbaren diadeem van bril-
lanten aangeboden. Bij het
zien dezer zeldzame handeling
van den Czaar stonden al de
aanwezigen van hunne zit
plaatsen op en deden een da
verend applausissement hoo-
De Spaansche Cortes heb
ben een amendement van den
heer Garcia Ruiz verworpen,
strekkende om de afschaffing
der slavernij trapsgewijs in-
plaats van onmiddellijk in te
voeren.
Vijftig jaar geleden:
Ongeveer twintig jaar ge
leden werd te Vught van een
inwoner van Tilburg een fiets
gestolen. Nooit had hij hier
van iets meer vernomen tot
dat hem dezer dagen per Van
Gend en Loos een nieuwe
werd aangeboden. Natuurlijk
dacht hij niet meer aan het
geval van vroeger en dus wei
gerde hij de fiets als onbestéld.
Uit Heerlen ontving hij toen
het verzoek de nieuwe fiets
aan te nemen als vergoeding
voor het twintig jaar geleden
te Vught gestolen rijwiel.
Het hoofdbureau der Lon-
densche politie heeft aan al
le gasfabrieken, electrische
centrales e.d. in Londen en
omgeving een ivaarschuwing
gezonden om op hun hoede te
zijn tegen aanslagen van de
Ierse republikeinen.
BRAMMET JE FOK
2612. Ze waren onderweg naar het eiland. Barend mocht
het roer vast houden en Sylvia probeerde ondertussen in de
kajuit de gevonden kaart na te tekenen. „Kijk", had Bram
gezegd, „als jullie vader en moeder inderdaad op dat eiland zijn,
moeten we weten waar precies". „Nou, natuurlijk bij de schat",
had Sylvia gezegd. En zo was het plan geboren om de op zolder
gevonden kaart, die zowel Sylvia als Barend thuis gezien had
den, uit het hoofd na te tekenen. „En hier ongeveer stond het
kruis", zei Sylvia tegen Brammetje, die over haar schouders
meekeek.
Bram bustudeerde de kaart. Het kruis bijna middenop het
eiland gaf de plaats aan: waar de schat verborgen zou lig
gen. Verder stonden er wat grillig getrokken lijnen op, die elkaar
soms kruisten. De betekenis ontging hem. Of het zouden wegen
moeten zijn. Hij liet de tekening aan Barend zien. „Ja", zei
deze, „zo zag de kaart eruit". „Enig idee wat die lijnen bete
kenen", vroeg Bram. Barend schudde zijn hoofd. „Nee, maar
volgens mij betekenen ze wel iets. Kijk, waar ze elkaar kruisen
staan cijfertjes".
PANDA EN DE KOMEET VAN ZOETEKAUW
27—119. Terwijl Panda door de sterrekijker ging kijken,
haastte professor Zonneklaar zich naar zijn berekeningen.
,J)at anti-lichaam is nog steeds in het beeld mompelde hij,
driftig aantkeningen makend. „Dat betekent dat haar baan
evenwijdig aan die van de aarde loopt. Mar ze is in grootte
toegenomen! Nadert ze ons soms?" De snelheid kan ik bereke
nen, geloof ik. Maar wat moet ik met de afstand?"
Inderdaad was de Zoetekauw-ster groter geworden, zoals Pan
da zelf kon zien. En omdat hij nu eenmaal leergierig was, wil
de hü daar graag meer van weten.
„Is dat erg vreemd?" vroeg hij dan ook aan de geleerde.
„Vreemd?!" herhaalde deze, terwijl hij driftig een telefoon
nummer draaide. „Dat zou ik zeggen! Dit kan een ramp zijn!
Ik moet mijn kollega's raadplegen! Is dat het Observatorium
van Bottawa?"
Kooktip
Kabeljauw
Wrijf 4 moten kabeljauw
ln het zout en druppel
er wat citroensap op.
Bestuif de moten met
bloem en bak ze aan
beide zijden in weinig
boter of olie goud
bruin. Reken op ongeveer
20 min. Smelt 50 g. bo
ter, roer er 30 g. bloem
door, giet er 4 dl. lauwe
melk bij, blijf steeds goed
roeren tot een gebonden
saus ontstaat. Meng er 1
flinke eetlepel mosterd
door, 1 eetlepel fijnge
hakte peterselie en zout
naar smaak.
WINA BORN
NIKS TERVMMWI3
6eéh4ncipeerpe vrouwen
beschouwen deze
wepstrupen /ws
vermeperend.ze
repuceren vrouwen tot
Kunstvoorwerp^!
ADVERTENTIE
IJZERSTEE'.
Den Haag
ir: Kinderoperet-
Deth: 14.30 uur: "De gou-
..j-jg Christine Visser, viool
Woensdag 21 maart:
Zuidelijk Toneel Globe "De
er" van David Storey.
HOT: 20.30 uur: "Kasimir en Karoll-
Odon von Horvath.
Fona Jansen
DUlgen tla: 20.15
Visser "Kwartetten'
'Geschichten i
zeem
papaloerl", 20.3
195GBAT!S
spons'.
"Piccolo
'Kasimir en Karoline" van Odön
Horvath.
Theater ln de Steeg: 20.30 uur: The
Blue Grass Clodhoppers en het duo
Frank van Mee teren en Ellco Flapper.
De_Eland, Delft: 20 uur: Group 1850
Col-
Kyo" "Concerto Grosso" "A
Dinsdag 20 maart:
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Premiè.
Het Rotterdams Toneel "George
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: "De
misantroop" van Molière.
HOT: 20.30 uur: "Wachten op Go-
dot" van Samuel Beckett.
legium Musicum Rotterodanum.
"Kwartetten".
Peer Gynt".
DUleentla: 20 uur Guarnen T
m.v. Herman Krebbera. viool.
Zulderkerk, Lelden: 20.00 uur:
Kamerkoor oJ v Huub Kersten*
FRED BASSET
iTff niet',