Christ" moeiteloos gedraaid 'Jesus PI: andioze miskleun van idemakers en Claus Angst en spanning aangepast aan de commercie VA >El: maar rael is tegen Jesus-bewegingen, t voor de poesen'; kool lis j GS (3) In "the Poseidon adventure": ïkyll ancl sister Hyde Surinaamse films bij Cinéclub- Leiden MAART 1973 ltjes afhaal] tUZALEM Terwijl Israël dog heeft verklaard aan de „bewegingen en de regering overweegt op te treden te- missie i Wesel TB t genoemd, zou Je bijna ver bat Israël het laatste half- getuige is geweest van de en duurste Jezus-manifes e Je Je kunt voorstellen: - srfilming van de rockopera Christ Superstar" op 14 verschillende plaatsen in het land. Kosten 3,5 miljoen dollar onder de produktie van Norman Jewis- son, bekend van de musical „Fidd ler on the roof". Binnen een half jaar moet de film in première ©aan, nu het fil men in Israël is afgesloten. Er wordt grote haast gemaakt, want het succes van de film is afhan kelijk van de populariteit van de Jezusbewegingen. Jewisson: „Als de populari teit van de Jezusbewegingen af neemt, dan zijn we verforen. Daarom moet deze film zo snel mogelijk op de markt". Heeft de Israëlische regering geen moeilijkheden gemaakt, ge zien het feit dat het hier om een christelijk onderwerp gaat, en er in Israël veelressentiment tegen het christendom bestaat? „In het geheel niet", zegt Jewis son, „integendeel. Wiij hebben alle mogelijke medewerking gehad, van alle instanties, met name van het leger. Wij wilden in de bezet te gebieden filmen, dat was al lemaal geen probleem. Op een ge geven moment hadden wij vijf tanks en twee straaljagers nodig. Judas vlucht voor zichzelf. Dan valt hij, een ontzettende innerlijke crisis, gedonder aan de hemel. Dan schieten er vijf tanks en vlie gen er twee straaljagers over die strepen aan de hemel laten. Dat is in de Negev-woestijn opgeno men". „Het leger was onmiddellijk be reid de tanks en vliegtuigen ter be schikking te stellen. De Israëliërs willen hun filmindustrie bevorde ren. ZIJ hebben er alle belang bij om ons ter wille te zijn. Zo lang ze de kosten laag houden en de dol lar subsidiëren is het voor ons aantrekkelijk hier te werken". De hoofdrol in Jezus Christ Su perstar wordt gespeeld door Ted Neely, 29 Jaar oud. Het is zijn eerste filmoptreden. „Wat we in deze fidm proberen te laten uitkomen is: hoe zou Je zus zijn als hij nu geleefd had- Het gevoel dat zoiets echt gebeurd zou kunnen zijn, dat geeft voor* mij een heel bijzondere dimensie aan het meedoen". Wat zou Jezus doen als hij nu geleefd had. Wat zou hij van Is raël vinden, zou hij er blijven wo nen? Ted Neely moet zich daar als speler voor een moderne Jezus een voorstelling van kunnen ma ken. „Israël is vreemd: het wil goed doen, maar alles is zo miilitaristisc net een groot legerreservaat. Be geloof dat Jezus als hij nu geleefd had, hier zou rondkijken, en dan gauw ergens anders heengaan". De Judas-rol in Jesus Christ Su perstar wordt gespeeld door een neger, Carl Anderson. „Niet om dat hij zwart is, maar omdat hij de beste was", voegt Jewisson daar meteen verontschuldigend aan toe. „Het had net zo goed anders kun nen uitvallen, dat we een witte Judas hadden gehad en een zwarte Jezus. Anderson niet ne men, omdat hij zwart is, zou ook discriminatie zijn". Angstig Het is maar te hopen dat er werkelijk geen commerciële rede nen achter de zwarte Judas zit ten. Het doet wel een beetje angstig aan. Het laatste stadium van Jezus Christ Superstar wordt 's nachts gefilmd in het Romeinse amfi theater van Beth Shean in de Jor- daanvallei. De opnamen zijn play-back. De muziek is al eerder in Londen opgenomen. Dat voorkomt bij de filmopnamen akoestische proble men. Onder de heldere sterrenhe mel van het amfitheater voeren de Engelen hun mystieke play back lofzang uit op Jesus. Christ Superstar. De laatste zeven da gen van het leven van Jezus. r lo bini ber lnJl ND!- 3D! -r »or de poesen ("Be- voornaamste Marshall, Sebastian en Alexandra Stewart. Rademakers; scena- laus; theater: LUXOR. ng ga Je naair de jrlandse speelfilm de poesen". Immers: Zien dk en Turks farm) regelrechte kas- it werd ook verwacht, s' zevende IJl' laas voor Rademakers, *"*|foor de poesen'' zal het ïijnlijk niet gaan ma- wordt Engels gespro- jdaan met het oog op d. Natuurlijk begrijpe- arom as het dan nodig Ierland te gaan nasyn- Alleen maar voor de Zou Fons Radema- t weten dat de Engel- woorden nodig hebben eggen dan wij? Het is belachelijk gezicht om gesloten mond iets te en dat komt nogal de nasynchronisatie het was, dan zeg Je nog iBlotte is perfectie het cbare. Echter, het sce- lene van Hugo Claus) kanten. Het ver- Je daarvan kunt warrig, onoverzichtelijk, dijk en slecht. Het heeft d van dat Rademakers lederlandse "Clockwork de maken. Het gegeven veel op Stanley Ku- Bterwerk. Beide films, (mgelui, die niets anders Jekyll and sister Hyde; Ward Baker; voornaam - Ralph Bates, Martine leater: Camera. len Poe heeft ooit een end verhaal over dr. Je- t. Hyde geschreven. De U over een wetenschap- rcoeker die kans ziet zijn file van vele menselijke voorziene gestalte te *n tot een klein kwaad- Titel; "Thet Poseidon adventure". Voornaamste rollen: Gene Hack- man, Ernest Borgnine, Carol Lyn- ley. Regie: Ronald Neame. Bios coop: Trianon. Heldhaftigheid, opoffering, angst en spanning zijn de belangrijkste the ma's in "the Poseidon adventure", een film gebaseerd op het gelijkna mige boek van de moderne Engelse schrijver Paul Gallico. "De Poseidon", zoals het schip heet, genoemd naar de Griekse god van de zee en de wind, maakt een cruise van New York naar Athene. Tijdens een nieuwjaarsfeestje aan boord wordt het schip door een aardbeving getroffen en kapseist (zie foto boven) Tussen de overlevenden onbrandt dan een strijd over de vraag waar op het schip men de meeste kansen heeft te overleven. Een grote groep besluit te blijven waar ze is en hulp af te wachten. Elf anderen willen proberen o.l.v. een dominee naar de kiel van het schip, dat immers op zijn kop ligt, te vluchten. Zij moe ten daarvoor heel wat moeilijkheden overwinnen. Filmisch gezien is "the Poseidon ad- venture" een goede film. Zoals in het begin het steeds weer overschake len van de zorgeloos hossende men sen in de kitscherig opgetuigde feestzaal met de guirlandes, spranke lende gesprekken en pralerige kerst boom, naar de koude ernst van de blauw-grijze machinekamer waar de kapitein en zijn mannen proberen te keren wat niet te keren valt. Door het snelle overschakelen van die twee schijnbaar tegengestelde beel den wordt in het begin al naar een dreigende climax toegewerkt. En dit wordt in het vervolg van de film alleen maar voortgezet. Ook de ramp zelf was erg goed in beeld ge bracht; zoals in kolkende water massa's naar de camera toeglij- dende mensen. Verder is het altijd erg boeiend te kijken naar de gedra gingen van de mensen t o.v. elkaar - hier volgens de fantasie van Paul Gallico - als zij in oog en oog met de dood staan. Buiten gekomen zag ik in het stadslicht dat mijn nagels een aanzienlijk stuk korter waren geworden. Ik vermoed dat wel meer toeschouwers deze week met afge kloven nagels zullen rondlopen. IDA OVERDEVEST Inspecteur Van der Valk (Bryan Marshall): de man achter de schermen, die de bende van de Katten en de Raven zeer snel door heeft. willen dan de boel vernielen, stelen is slechts een bijzaak. De Raven, zoals de bendeleden zich plegen te noemen, is een groep vernielzuchtigen, die wordt geleid, door de barkeeper van een zwem bad. Deze man heeft vreemde ideeën over wereldhervorming: geen enkel klopt en alleen met geweld iets te doen. Een stuk of zes, zeven rijkeluis zonen wórden door hem opgeleid. Hun eerste actie speelt zich af in een huis, waarvan de bewoners die avond uit zijn. Alles wordt vernield en als het echtpaar thuiskomt wordt de vrouw door vier van de jongens verkracht. Gestolen is er nietsHoofdfiguur in de film is de Amsterdamse inspecteur Van der Valk. Hij heeft vrij snel door hoe de vork in de steel zit, maar kan niet tot een bewijs komen. De bende, die zich in Bloemendaal ophoudt, beschikt ook over een meis jes afdeling, De Katten genaamd. Stuik voor stuk erg mooie vrouwtjes, maar..achter die lieve voorgevel tjes schuilt een regelrechte misdadi gers mentaliteit. Als één van de Ra ven wat al te loslippig wordt, grijpen de "dames" in. Tijdens him midder nachtelijk (naakt)-zwemuurtje wordt de jongen vermoord. En daarmee is de bende te ver gegaan en is het inrekenen slechts een kwestie va/n tijd Geen slecht gegeven dus, maar wat Rademakers ervan heeft gemaakt is ronduit verschrikkelijk. JAN VAN DER NAT Blijver aardig en moordlustig kereltje: Mr. Hyde, oftewel een concentratie van alle slechte eigenschappen die in dr. Jekyll vertegenwoordigd zijn. De filmindustrie zag wel wat in dat verhaal, maar, wat moet je in een film met een klein lelijk kereltje. Dus veranderde men dat, ten behoeve van de opbrengst, in sister Hyde. Een vampierachtige, verblindende mooie (nou ja, smaak is,smaak) en niet minder moordlustige vrouw. Deze transformatie van een aardige arts in een boosaardige mevrouw sug gereert de problemen die Jekyll heeft bij het bepalen van zijn eigen sekse. Waarbij vrouw synoniem is voor "het kwaad". Poe, die vrijwel nooit over erotiek schreef, wijdde zijn verhaal aan het balanceren tussen goed en kwaad. Maar verwacht niet teveel: de ero tiek in deze film beperkt zich tot een djas, een bevoelde borst en een bil. Tja, wat moet je verder nog over deze film zeggen. Het is natuurlijk ee»n griezelfilm, want de arme Jekyll wordt tenslotte helemaal overwoekerd door zijn eigen transformatie. Boven dien wordt er rijkelijk met bloed ge spetterd in duistere en mistige steeg jes. Een vermakelijke film, die ons weinig te vertellen heeft. RONNY VINK LUX) - De rijen die er elke mid dag en avond te bezichtigen zijn bij het Lido-theater geven al een indi catie voor de stormen van enthou siasme die Paul Verhoevens bewer king van Jan Wolkers' "Turks Fruit'' heeft ontketend. Een meer dan vol waardige Nederlandse speelfilm. Wel van tevoren kaarten bestellen, want STUDIO "Butöh Cassidy and the nogmaals, liet loopt nog immer storm. Sundance Kid" blijft ook nog een weekje. Deze zeer knappe misdaad film, die bovendien nog "gepeperd" is met de nodige humor, verdient niet anders. Paul Newman en Robert Red- ford spelen de hoofdrollen knap. Haagse bioscopen Apollo: „Niet voor de poesen", 18 Jr., dag. 12.15, 2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur. Asta: „The new centurions", 14 Jr. dag. 2.30. 7.15, 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15, Rex; „Super fly" 18 Jr., dag. 9.30, 11.30, 1.30. 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur; zo. v.a. 1.30 uur. Studio de Luxe: „The poseldon adven ture", 14 Jr., dag. 2.1ö, 7.00, 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur. Studio 2000: „The french connection", 14 jr.. dag. 7.15, 9.45 uur; dl.-avond besloten voorstelling. ADVERTENTIE Kindermatinee CAMERA Een film die voor alle kinderen aantrekkelijk is, is "De avonturen van Pietje Bell. Iedereen kent de Roterdhmse straatjongen, met de beste bedoelingen van de we reld het meest onmogelijke katte- kwaad uithaalt. De film is in Neder land opgenomen met Nederlandse ac teurs in de hoofdrol. Nachtfilms HET KARFETTENHUIS 60 soorten kamerbreedtapijt zó van de rol leverancier van o.a: Desso, K V.T., Veneta, Hatema, Bergoss. ook Luxaflex, eerlijke kortingen én gratis leggen Leiden,Herensingel 10-11-12 Telefoon 01710- 26003 Rijnsburg,Oegstgeesterweg 46a Telefoon 01718-16813 Na deel I en n van deze gekrui- de serie te hebben bekeken, meen de ik dat de sex rond de schoolban ken uitputtend in kaart was ge bracht. Maar nee, er bleek na het grote commerciële succes van de films in Duitsland nog voldoen de frivole fantasie over te zijn om een derde aflevering van uit de band springende schoolmeisjes in elkaar te knutselen. Hetzelfde pro cédé as gevolgd als in de vorige de- met z.g. prille meisjes en daar tus sen door "straatinterviews" van een niveau dat de tranen Je in de ogen komen. Dit keer is er bij de school meisjes een portie saidisme bijge voegd en een met stompzinnigheid omkranst stukje bloedschande. Maar Ja, voor dit derde deel moest men tenslotte nieuwe "prikkels" vinden. Evenals bij de vorige school meis jes rapporten is er ook nu weer sprake van een erotisch getinte le raar. Zijn wijze van lesgeven is dusdanig levendig dat rijn handen bij de meisjes nog wel eens verdwa len. Die leerlingen beschouwen dat echter als de gewoonste zaak van de wereld. Ze stappen ook snel uit de kleertjes als dat moet. Ach, dat ging vroeger toch heel anders, hoor. In mijn hbs-tijd dreigden de meisjes al woedend met hun vader als Je alleen maar een ondeugend vers in hun poëzie-album schreef. Waar blijft de tijd? RUUD PAAUW. Camera: „What's up, doc?", a.l. dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur; zo. ook 4.30 uur. Cineac: „De baas maakt het beestach tig bont", a.l. dag. 9.30, 1.30, 3.30 uur; zo. vanaf 11.30 uur. Elke avond 5.30, 7.30, 9.30 uur: „ZIJ zijn naakt", 18 Jr. Corso: „De peetvader". 14 jr., dag. 2.00, 8.00 uur. Du Midi: „Butch Cassidy and the Sun dance Kid", 14 jr., dag. 8.15 uur; zat. en zo. 7.00, 9.30 uur. Euro- Cinema: „El Cld", a.l. dag. 1.30, 7.45 uur; zat. zo., woe. 3.45, 7.45 uur. Flora: „Sex contacten gezocht', 18 jr., dag. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. Krlterion: „Cabaret", 18 Jr., dag. 3.00, 7.00, 9.0 uur. Metropole- Tuschinskl: „BIJ de beesten af", a.l. dag. 2.00, 7.00, 9.30 uur; zo. ook 4.15 uur. Odeon: „The weekend murders". 14 jr., dag. 6.45. 9.15 uur. Dag. 2.00, zat. zo. en woe 12.15, 2.15 uur: „Nu mer 14, Johan Cruljff", a.l. Olympia: „The magnificent seven ride' 18 jr.. dag. 2.00. 8.00 uur. Passage: „Turks fruit", 18 Jr., dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30, 4.00. 7.00, 9.30 uur. CAMERA "Als in een donkere spiegel" is een niet zo heel bekende film van Ingmair Bergman. Wel be kend zijn ce hoofdrolspeleres: Gun nar Björastrand, Harriet Anderson en de uitstekende Max van Sydow. De ze al wat oudere film is alleen aJ daarom de moeite waard. REX "Keten der hartstocht" is weer zo*n titel die heel wat doet ver moeden over de inhoud van het pro- dukt dat deze week de nachten van de Rex extra zwoel maakt. De lief hebbers van dit soort films, en dat blijken er vele te zijn, weten weer waar ze heen kunnen. Goede films in andere steden FELLINI ROMA: Bijou, Spui, Den Haag; Krlterion, Groot handelsge bouw, Rotterdam; Krlterion, Roeter- straat. Amsterdam (ook nachtv.). BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID: Du Midi, De Car- pentierstraat, Den Haag. CABARET; Krlterion, Westeinde, Den Haag; Uitkijk, Prinsengracht, Amsterdam. TURKS FRUIT: Passage, Den HaagRembrandt. Oudegracht, Utrecht; Thalia, Kruiskade, Rotter dam; Tuschinskl, Reguliers Bree- straat, Amsterdam. THE FRENCH CONNECTION: Studio 2000, Congres gebouw, Den Haag; Passage, Schiedam. LE GENOU DE CLAIRE: De Uit kijk, Congresgebouw, Den Haag. FAMILY LIFE: Camera, Oude gracht, Utrecht; Lijnbaantheater, Rotterdam. THE CANTERBURRY TALES: Arena, Westkruiskade, Rotterdam; Roxy, Kalverstraat, Amsterdam. KLUTE: Studio '62, Nieuwe Bin nenweg. Rotterdam. REPULSION: Hallen, J. van Ga lenstraat. Amsterdam. IMAGES: Studio K, Boven Krlte rion, Roeteretraat, Amsterdam. - Cinéclub-Leiden 66, draait op 16 maart p. een Surinaams film- met o.a. "Djebrie Doro" Zichem en "Anton de Jennie Ooft. aanleiding van de Kom-maand a fgelopen tót Cinéclub deze avond ri, waarop alleen film- over Suriname zullen foond. veel Surinaamse Kaan er niet. Alleen de htingsdienst heeft wat ^e" filmpjes die vaak taformatie niet verder de prinsessen in Surina- Wste tijd komt ook de te- *at filmpjes, zoals gis- in het Kreatief Sen- vertoond ("De staking in Mariënburg" e.a.). De filmpjes die vanavond worden vertoond zijn ge deeltelijk informatief, zoals bijvoor beeld het filmpje "Anton de Kom" en "Djebrie Doro". "Djebrie Doro" is een filmpje ge maakt door de Surinamer Frank Zichem. Djebrie is in de Surinaamse my thologie de god van de kracht. In de film komt hjj (gespeeld door Franklin D. Laf our), uit het oer woud op weg naar de bewoonde we reld, op een vroege morgen de stil le stad Paramaribo binnen gewan deld en kijkt nieuwsgierig rond. Hij valt in slaap op een stoepje. Als hij wakker wordt is het gedaan met zijn rust. De politie neemt hem mee en hij moet een hele bureau cratische warwinkel doorlopen, die hem van honderden formulieren voorziet en hem tevens het uiter lijk van een nette Jongen verleent: een net pak. Hij gaat met zijn for mulieren op stap. Hij heeft een huis toegewezen gekregen: hij ziet de woonellende; hij heeft een baan gekregen: hij ziet de werkloosheid. Hij wordt er steeds mistroostiger onder en verlaat uiteindelijk gede- iillusioneerd weer de stad, echter niet zonder na te laten zijn gevoe lens over de affaire duidelijk te la ten zien. Frank Zichem heeft fle film ge schreven (samen met Wim Gies- bers) en aan de film is door hon derden Surinamers meegewerkt. Anton de Kom "Anton de Kom" is een film je van Bennie Oof t, gemaakt in op dracht van de Wereldomroep. Cornells Gerard Anton de Kom, schrijversnaam Anton de Kom, werd op 22 februari 1898 in Paramaribo boren, heeft verscheidene boeken geschreven waarander; "Strijden ga ik" en heeft daardoor grote bekend heid gekregen bij de Surinamers voor de oorlog. De Kom had een adviesbureau opgericht in Surina me, waar Surina mers klachten konden deponeren over de koloniale toestanden in Su riname. Op sommige dagen ont ving hij wel 1500 mensen. Politie liet hem nooit met rust. Hij werd voortdurend gecontroleerd en iede reen werd gewaarschuwd voor de Kom, hetgeen zijn aanhang alleen maar vergrootte. Na enige opstoot jes werd de Kom gearresteerd zon der enig Justiteel bewijs (4 febru ari 1933). Op 7 februari vroeg een deputatie van duizenden Surina mers in Paramaribo de vrijlating van de vrijheidsstrijder. De Neder landse kolonialisten openden het vuur op de menigte, wat 22 zwaar gewonden en 2 doden tot gevolg had. Vervolgens werd met sabels, gummistok en geweerkolven op de in paniek vluchtende menigte inge slagen. Anton de Kom werd uit zijn vaderland naar Nederland verban nen. Op 7 augustus 1944 werd An ton de Kom door de Duitsers ge arresteerd en overleed op 24 april 1945 in het concentratiekamp Neu- engamme. Pola Negri en Renee Clair Dinsdag 20 maart 20.00 uur draalt filmclub 16 in de filmzaal van het museum van volkenkunde de films: "De Spaanse danseres" met Pola Negri en Nous la liber- té" van Renee Clair. Nous la liberté" gaat over twee zwervers die uit de gevangenis wil len ontsnappen. De één lukt dat. Hij weet zich al gauw een positie op te bouwen als direkteur van een vol ledig geautomatiseerde fabriek. Zijn maat uit de gevangenis, dde niet wist te ontvluchten weet hem te vinden nadat hij zijn straf heeft uitgezeten. Door middel van chan tage weet hij de direkteur er toe te bewegen hem vennoot te maken van de fabriek. Op het laatste mo ment geeft de direkteur echter de gehele fabriek aan zijn arbeiders en probeert er tussen uit te knijpen met een koffer vol geld. Hij raakt de koffer kwijt en kan niet anders dan weer zwerver wor den. TON CRONE,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 11