Verly Brothers in countrv-stiil CARLY SIMON "POËTISCHE TEDERHEID" ouloudji: groots Dubbele 'Andy' 11 P 'BLUEPRINT' VALT TEGEN Polnareff in goud DeHoop-elpee Geestelijke liederen op grammofoonplaat Professor Longhair: New Orleans Piano TfflS IS COUNTRY MUSIC HG 15 MAART 1973 EXTRA PAGINA IJ J J tl t chicken and listen", The Brothers, RCA LSP-4781. as erg benieuwd naar de- pe opnamen van The Ever- pel om verschillende rede- en eerste om te horen hoe mnen van de broertjes zich ontwikkeld sinds hun Bye fe-tijdperk, in de tweede omdat ze voor hun plaat de speciale „Nashville Studios in Tennessee wa- 21.001 18.00 18.00 ren gegaan en in de derde plaats omdat de plaat werd geproduceerd door Chet Atkins, de man die ook bij de eerste successen van The Everly Brothers achter de knop pen zat. Wel, om met het eerste te beginnen: hun stemmen zijn nauwelijks veranderd. Misschien iets gepolijster dan bijvoorbeeld in „Bird dog" en „Wake up little Susie", maar nog altijd met hun puur eigen sound. Wat wel op viel, en daar zal de studio in Nash ville en de aanwezigheid van Chet Atkins wel toe hebben bijgedra gen is dat de nummers van The Everly Brothers een veel sterkere „country-inslag" hebben dan vroeger. Er wordt op de plaat veel gewerkt met de „steel guitar" en de „fiddle". De kwaliteit van de ver schillende nummers is wat wis selvallig. Er zitten duidelijk een paar ijzersterke composities bij, zoals „Sweet memories" en „Somebody nobody knows", maar een nummer als „Rocky top" hadden ze wat mij betreft wel kunnen vergeten. Alles te zamen genomen toch wel een goed stukje werk van The Everly Brothers, en toen ik ter vergelijking nog even een paar „ouwetjes" draaide viel me op dat de opnametechniek in de loop der jaren toch wel met sprongen vooruit gegaan is. B.v.L. 'T-POTPOURRI veertien hits Ne- heeft veertien hits op |f bij elkaar gepoot, ippij noemt ze zelf i'oarend". Nu zijn hits öenbarend. Wel nieuwe maar dan zijn het nog Daarom kan men nau- s verrassends verwach- 'zo'n 14-voudige hitpot- tet in de lange rij over- popfiguren als George Riley, Long Tall Ernie en The Shakers, Tee-Set, Bolland en Bol land, Alexander Curly en de Geor ge Baker Selection. Met al even bekende nummers als Mickey Mouse, Don't knock me out, There goes Johnny, Summer's gone too long, Samuel's advice en Marie- Jeanne. En dat gelardeerd met an dere nauwelijks minder dolge draaide hits. Het kan niet op. En al dat popgebeuren voor een tien tje. Het kan slechter. M.P. 'S terina lentes cessen „Evergreen serie" heeft keer alle aandacht ge- eerd op Caterina Valen- songs die zij beroemd naakt of die haar be- ibben gemaakt. Ai naar deze LP opnieuw opvalt het grote vakvrouw- is de beperktheid van stem. Dat was ons al maar je wordt daar extra op gedrukt als altijd gevierde zange groot aantal nummers Ikaar hoort. Het is een ■recht-aan-stem met armte en zo nu en dan scherp in de hoge re- Voor liedjes als "Tschau Bambino", „The Breeze „Kleiner Gonzales" Kt allemaal weinig uit, gemis aan diepte laat voelen in genuanceerder „Mein ideal", „Melodie en ten dele „Melodie et dat liedje kun je een- liet gauw de mist in let best tot haar recht naar mijn smaak, in als „Malaguena". e door dik en dun gaan- 'te-liefhebber is dit zon- Jfel een LP om van en. Voor wie niet tot het aanbidders behoort, is plaat die markant de en de zwakte van een Nrtlegd. R.P. Rory Gallagher, „Blueprint", Polydor 2383 189. De hoes zou doen vermoeden, dat het haer om geavanceerde, moeilijke muziek gaat. Aller hande elektronische schema's zijn in schemerig blauw afge drukt, maar eigenlijk is het be staansrecht van deze elpee even schemerig. Zanger/ schrijver Ro ry Gallagher, bassist Gerry Mc- Avoy, pianist/ gitarist Lou Martin en slagwerker Rod de 'Ath hebben gezorgd voor een aaneenschakeling van middel matige muziek, die nergens af wijkt van wat Je van honderden andere popgroepen kan horen. Met of en toe een heel klein lichtpuntje, maar dat is niet meer dan een gloeiende spijker in een heel grote, grauwe duis ternis. P.T. Aan deze muziek pagina werkten mee: Jan van der Nat Sam Platteel Ruud Paauw Monique Post Eindredactie Pieter Taf fijn Lay-out Bram van Leeuwen Het Amerikaanse zangeresje Car- ly Simon bezit tal van kwalitei ten: het is een erg mooi vrouwtje, ze speelt piano en gitaar, ze schrijft haar eigen teksten maar bovenal zingt ze. En hoe! Met een geweldige stem zong ze zich naar de bovenste plaatsen in de lijsten van de best verkochte elpees in Amerika en in Engeland en dat is volkomen terecht. „No Secrets" is van een zeldzame poëtische te derheid. „We have no secrets, we tell each other everything, about the lovers in the past and why they didn't last". Carly componeert ook. Ze begon met gitaar, maar sinds een Jaar ">f twee is ze vooral bezig op de piano. Ze merkte haar tekortko mingen op de gitaar meer dan op de piano. „Als Je een fout maakt bij het pianospelen dan kan het toch mooi klinken", oordeelt ze ze Maar op de plaat merk Je daar weinig van. daar maakt ze bepaald geen fouten. Eigenlijk kan je over een plaat als deze kort zijn: je moet gewoon naar de winkel stappen, tot koop overgaan en thuis gaan luisteren. Je wordt dan overspoeld door de zang met de zeer fraaie begeleiding en onwillekeurig raak Je in de ban van dit zangeresje. Om'met een ruk weer tot de werkelijkheid terug te keren als de venijnige tik aan het eind komt, als de arm weer terugkeert naar zijn uit gangspositie. P.T. AMSTERDAM Concertgebouw: 17 mrt. 15 uur Omroeporkest o.l.v. Libor Pesek m.m.v. Thomas Christian, viool; 17 mrt. 20 uur Marinierskapel der Koninklijke Marine en de Koninklijke Militaire Kapel o.l.v. J. P. Laro; 23 mrt. 20.15 uur Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink m.m.v. aJnet Baker, mezzo-sopraan; 17 mrt. Rondomconcert o.lv. Reindert de Leeuw. Klein Bellevue: 16 mrt. 20.30 uur Lyrisch kabaret Pandoer; 20 mrt. t.e.m. 1 apr. 20.30 uur het Krisiskabaret. Theater Carré: t.e.m. 1 apr. 20.15 uur Herman van Veen, beh. maandag. Stadsschouwburg: 16, 18 mrt. 20.15 uur Amsterdams Toneel met De Vossenjacht: 17 mrt. 20.15. 18 mrt. 13.30 uur Amsterdams Toneel met De Meid; 20 mrt. 20 uur Nederlandse Operastichting met Aven- tures en niuvelles Aventures; 25 mrt. 20.15 uur Amsterdams Toneel met Schuld en Boete. ROTTERDAM De Groote Schouwburg: 9.30 en 14 uur Scapino Ballet met Cop- pelia; 16 mrt 20 uur Rients Gratama; 17 mrt. 20 uur Rotterdams Operette Gezelschap met De Vogelhandelaar: 20 mrt. 20 uur Sterven doet herleven; 24 mrt. 20 uur Rotterdams Operette Gezel schap met De Vogelhandelaar. Piccolo-theater: 16 mrt. 20.15 uur Rotterdams Danscentrum met Oog op dans; 17, 18 mrt. 20.15 uur Kabaret Honoloeloe met Gieren op een eiland, 20 t.e.m. 22 mrt. 20.15 uur Amsterdams Toneel met "The Family 4"; 23 t.e.m. 25 mrt. 20.15 uur Nieuwe Komedie met "Kanker". Rotterdamse Schouwburg: 16. 17 mrt. 20.15 uur Rotterdams Toneel met George Dandin; 18 mrt. 14 uur Scapino Ballet met Coppelia; 20 mrt. 20.15 uur Amsterdams Toneel met "De Meid"; 21 mrt. 20.15 uur Haagse Comedie met Polonaise; 24 mrt. 20.15 uur Rotterdams Toneel met Op blote voeten in het park. Hofpleintheater: 16 t.e.m. 18, 20 t.e.m. 25 mrt. 20.15 uur Wie is er bang voor Virginia Woolf. De Doelen: 16 mrt. 20.15 uur Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Jean Fournet; 16 mrt. 20.15 uur The Forerunners; 17 mrt. 15 uur Matinee op de vrije zaterdag met het Radio Philharmonisch Orkest; 18 mrt. 20.15 uur Dutch Swing College Band; 21 mrt. 20.15 uur Tsjechisch folkloristisch ensemble Broln; 22 mrt. uur Sandy Coast en Earth and Fire. DEA HAAG Congresgebouw: 16 mrt. 20.30 uur Residentieorkest o.l.v. Michael Gielen; 26 mrt. 20.30 uur Nederlands Kamerorkest o.l.v. David Zinman. Black Heat balanceert tussen pop en de jazz Black Heat, „Black Heat", At lantic SD 7237. Black Heat is een hele goede groep, die als zovelen balanceert tussen pop en Jazz. Je kan er over strijden of het nu „jazzy pop" is of "poppy jazz", maar niet over de muzikale waarde er van. Trompettist Phil Guilbeau, gitarist Bradley Owens, organist Johnnell Gray, slagwerker Esco Gromer. bassist Naamon Jones *n conga-drummer/ mondaccor- deonist Raymond Green vor men een erg fijne groep. Op de ze elpee worden ze dan nog ter zijde gestaan door David New man die voor solo's op fluit en tenorsaxofoon zorgt en een bla- zersgroep. Het openingsnummer „The Jungle" voert Je meteen helemaal de gewenste sfeer in. En sfeer zit erin deze plaat, dat is zeker. Voor mij was „Honey Love" van Phil Guilbeau de top per, maar dat wil helemaal niets af doen aan de andere ne gen titels. Stuk voor stuk knappe muzikale toestanden, waard om te draaien en te herdraaien. P.T. Le disque des disques d'or Michel Polnareff twee afzon derlijke elpees Stee 115 en 63. Michel Polnareff is hard op weg om Frankrijk en West-Eu ropa opnieuw te veroveren. Zijn in vele landen goed ontvangen Pol-nare volution" kreeg twee verzamelplaten als opvolgers, waarop de grote klasse van de „vergeten" Polnareff nog eens te meer blij kit. Zanger/ pianist/ di rigent Michel Polnareff zingt op deze platen met de voor ons Hol landers bijna onuitsprekelijke ti tel van „Le disque d'or des dis ques d'or" chansons die in Ne derland zeker niet onbekend zijn Om er maar eens een paar te noemen: Love me; Ta, ta, ta, ta; Dans la maison vide; Tous les bateaux; La michetonneuze; Gloria en Dame, dame. En nu maar wachten tot Mi chel „le grand" Polnareff met nieuwe nummers een aanval gaat doen op het Engelstalige re pertoire. JvdN. Moody Blues met orkest The Great Moody Blues verzamel-dubbelelpee Deram 6645 300 Prijs: f 25,-. Twee platen in één hoes en 'n verschil dat groter is dan dag en nacht. Dat zou in het kort de kunnen zijn. Plaat I bestaat uit oude nummers van de Moodies zoals Departure. Ride my See saw, Dr. Livingstone, I presume en House of four doors. Niet veel meer echter dan de doorsnee ver zamelelpee. De tweede plaat is heel anders. Ook oude num mers, dat wel, maar een uitvoe ring die zondermeer verrassend genoemd mag worden en over duidelijk aantoont dat de Moodv Blues veel meer kunnen als dat men op het eerste gezicht zou vermoeden. Muzikaal onder steund door het mooie London Festival Orchestra onder direktie van Peter Knight groeien de Moodies tot voor mij ongekende hoogte. Wat Justin Hayward (foto) Mike Pinder, John Lodge, Graham Edge en Ray Thomas op die tweede plaat uit hun in strumenten weten te halen is ronduit knap. Fijne muziek om lekker rustig naar de luisteren, maar dan wel 's avonds laat. JvdN. Ter gelegenheid van haar 75- jardg bestaan heeft de vereniging hospitaalkerkschip „De Hoop", 'n grammofoonplaat uitgebracht met om. zang van het Scheve- ningse Vissersvrouwenkoor. Met de verkoop van de gram mofoonplaat probeert men een deel van de algemene kosten van het schip en van kerkzaal en hospitaal te dekken. In 't zilver, deel 2; 12 ver trouwde geestelijke liederen. Fontana 6391 040, f 15,90. „God heb ik lief, want die ge trouwe Heer" op hele noten Professor Longhair (Roy Byrd) „New Orleans Piano", Atlantic Atl. 40 402. Uit de serie Blues Originals van Atlantic beluisterden wij deel 2 gewijd aan Prof. Long hair. Mike Leadbifcter (redacteur idji, „Les plus grands succes de Mouloudji", BAM LD 5807; 'udji, „Mouloudji", BAM LD 5796. 'udji loopt al jarenlang mee in Frankrijk en constant op hoog Het is dan ook Juist om aan hem een verzamel-elpee met successen te wijden. Zoals „Le deserteur" van Boris Vian met >t van Jeau Musy erachter. Een ontroerend chanson, op de wijze van Mouloudji gebracht. i natuurlijk „Un Jour tu verras", gezongen door velen, maar zoals door de schrijver zelf. Voor de Mouloudji-liefhebbers een Un overzicht van wat hun idool "*zoal gedaan heeft, voor ld die van Franse chanson houdt een aan te raden plaat, een andere plaat zingt Mouloudji allemaal eigen werk. Niet ■sal even sterk, maar zeker wel allemaal boven de middelmaat. wel. Tedere verzen als „Amour, nouvel amour", maar ook in mate maatschappijkritiek. 'oorbeeld tn „Les prostituees". Ook dit is een plaat om te heb- naar te luisteren. En gelukkig is het nu eens zo, dat geen der uers op beide elpees voorkomt, wat Jammer genoeg nog wel eens wil zijn P.T. van Blues Unlimited) komt de eer toe de Professor (die eigen lijk Roy Byrd heet) in 1970 te hebben „ontdekt" in New Or leans: een oude vergeten man, die nauwelijks kon voorzien in zijn levensbehoeften. Na 1965 is hij nooit meer echt aan het werk geweest. De grote kracht van Longhair ligt in zijn pianospel. Een merk waardige mengeling van rumba, mambo en calypso. Z'n stem blijft er ver bij achter vooral in de hogere registers. In muzikaal opzicht is hij eigenlijk helemaal geen hoogvlieger, maar het ty pische geluid dat hij voortbrengt zorgt er voor, dat Je dat niet zo erg meer in de gaten hebt. Hij is een belangrijk onderdeel van de muziek van New Orleans en als zodanig erg belangrijk. Voor al dat is de waarde van deze elpee: de historische. De num mers zijn gekozen uit twee op name-sessies uit 1949 en 1953. Dat er in die vier Jaar wat ver anderde is duidelijk te merken, onder meer aan het fedt dat in de opnamen uit 1953 veel meer „beat" werd gestopt. Ook kom Je er sax-solo's als bij Fats Domi no op tegen. P.T. „Starportrait", Andy Williams, CBS 68216, f 29,50 (dubbel-el- pee). Smaken verschillen, en daar om kan ik me heel goed voor stellen dat de meningen over het stemgeluid dat Andy Williams produceert steilk uiteenlopen. De een zal het zoetgevooisde van „the great Andy" verafschuwen en de ander zal heerlijk kun nen zwijmelen met de romanti sche songs die Anidy op de plaat heeft gezet. Voor die laatste ca tegorie is het nu zaak in de start blokken te gaan voor een „cross country" naar de platenhande- laar. CBS heeft namelijk 23 lied jes uit het repertoire van Andy Williams geselecteerd en samen gebracht op een dubbell-elpee. Ruim een uur muziek van de man die op -dit ogenblik al over zeventien gouden platen beschikt Het voordeel van Andy's muziek is dat zowel de liefhebber van achtergrondmuziek als de wat meer nauwgezette luisteraar aan hun trekken komen. Zoals ge zegd, de opnamen zijn een keuze uit het repertoire van vele Ja ren. Zo staan er op de platen bijna klassieke evergreens als „Born free" en „Danny Boy". Van wat minder recente datum zijn ook „May each day", „Moon river". Tenslotte nog een aantal nummers waarmee Andy kort geleden veel succes had zoals river" en „Cant help falling In „Speak solftfly love", het thema wtë) 1 1 SX SBm 4^5, w- m uit de film „The Goldfather" en „Where do I begin" uit de film gezongen „Veilig in Jezus' ar men", „"k Heb geloofd en daar om zing ik" zijn liederen, die in een bepaalde niet te onderschat te kring nog steeds graag wor den gezongen. Het zijn psalmen en gezangen, die bekend zijn, di rect aanspreken en ook en vooral de meer ouderen iets te zeggen hebben. Zij worden heel treffend en prachtig van toon onder directie van Kees Deenik gezongen door o.a. het Nederlands Chr. Kleinkoor, het Chr. Mannenkoor Amsterdam Noord en de 13 verenigde koren uit Haarlem. Bij de gevarieerde samenstelling van deze plaat werd o.m. gekozen uit de bundel van Johannes de Heer, waarvan luist dit Jaar de miljoenste werd verkocht, uit de oude bundel Van Woensel Kooy, terwijl ook het eenvoudige gedichtje van Nellie van Kol ..Wandel maar stillekens achter Hem aan" in de zwarte groeven werd vastgelegd. Jan Bonefaas, Willem Hendrik Zwart en Mees van Huis om er slechts enkele te noemen omlijsten de liederen met bezie lend orgelspel. Een plaat waar uit velen vreugde en bemoe diging voor him geloofsleven zul len putten. SP. This is country music verza mel elpee CBS SPR 20 Prijs tien gulden. CBS is op allerlei manieren aan het trachten de country muziek erin te krijgen. Vorige maand kwam er een verzamelalbum van Johnny Cash op de markt en nu een waar alle groten een aandeel in hebben. Deze plaat laat vooral horen hoeveel verschil er is in de country- and western muziek en dat we niet alles op een hoop mo gen gooien. Verrassend vond ik 't aandeel van Johnny Cash sa men met z'n vrouw June Carter in Jackson, een nummer dat in Nederland vooral bekendheid kreeg via Nancy Sinatra er T.ee Hazelwood. Als Je de beide uitvoe ringen kort achter elkaar zou draalen krijg Je het idee. dat bij de uitvoering van Cash en Car ter de pick-up veel te langzaam draait. Verder op deze plaat o.a. The Carter Family, Ray Price, Marty Robbins en Lefty Frizell. JvdN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13