Zending en missie hebben het in Portugal moeilijk Dubbelzinnige verhouding kerk en staat LUDENSTIJD te Kerkdiensten Leiden en omgeving «JUllimiliUJM ZATERDAG 3 MAART lj Dat zending en missie het in Portugal moeilijk hebben werd deze week openbaar in een schrijven, waarin de Nederlandse Zendingsraad en de Nederlandse Missieraad tegenover minister van Buitenlandse Zaken, drs. Schmelzer, hun bezorgdheid uit drukken over het Portugese beleid in Afrika. Dit beleid zou o.a. de godsdienstvrijheid aantasten. In het r.k.-weekblad "De Bazuin" van deze week treffen wij vrijwel het gehele geheime rapport aan naar aanleiding waarvan de raden van zending en missie hun schrijven aan de minister hebben gericht. Het ls een rapport, dat gaat over: „Het aankweken van een afwijken de mentaliteit onder de inheemse be volking,en diit rapport heeft de zending ontvangen „via een van de missieorders". De Zendingsraad heeft het doorgegeven aan de Miesieraad. Hoewel we van plan waren deze week over iets anders te schrijven, tnenen we dat deze brief aan de mi nister en dat rapport te belangrijk ziin dan dat we deze niet de voor rang moesten geven. En dit te tie kreeg en de regiering zich ver plichtte te zorgen voor het salaris van bisschoppen en priesters. Ieder zal kunnen begrijpen wat er in zo'n geval gebeurt. De kerk wordt een bruikbaar werktuig in handen van de regering. Ze kan moeilijk meer een geluid laten horen dat tegen overgesteld is aan hetgeen door de overheid wordt bepaald, ook n iet wanneer dat hoogst nodig is. zoals nu in Afrika. Deze regeling van het concordaat omdat het aansluit bij hetgeen de heeft in Portugal zelf nu niet zoveel vorige week op deze plaats te lezen was. dat de zending en missie in een andere periode ai'jn beland. Van die andere periode heeft men in Pontu- echter nog geen weet, zoals vol- moe Rijkheden gegeven, maar in Portugees Afrika gaat het nu spaak lopen. De oorzaak daarvan is dat er in Angola. Mozambique en Guinee- Bissao bevrijdingsbewegingen zijn De in moderne architectuur opgetrokken Ontmoetingskerk te Waddinxveen. doende blijkt uit het nu openbaar opgestaan. Het is begrijpelijk dat, ge w orden geheime rapport. Dictatuur De regering dictatuur. Een van zo'n strenge regering met (prak tische) uitschakeling van het parle ment is, dat zij zich zelf onfeïjbaar terwijl de landen rondom him standighedd hebben verkregen, men ook hier gaat hunkeren naar een Portugal is een aeUf gekozen weg. De regering in de kenmerken Lissabon echter zegt dat ze de drie genoemde gebieden helemaal niet be schouwt als koloniën, maar als de len van Portugal. Zo'n zelfde een paar missie-priesters bij. Na het bericht over de tragische dood van de synode-voorz'Jtter heeft kardinaal Ailfrink een telegram gezonden aan de bisschoppenconferentie van Mo zambique om aan zijn ontsteltenis ui ting te geven. Tevens verzocht hij dringend te helpen door te zorgen voor juridische bijstand. Zij kan niet terug of althans haaltje hebben de Fransen Niet gewenst heel moeilijk. Alleen barre omstan digheden kunnen haar daartoe dwin gen. Vrijwillig gaat het nooit, ook al zou heel de wereld van oordeel zijn dat de weg die zij gaat een heilloze weg is. Dit heeft zij gemeen met de RK. Kerk waar men wil blijven vasthouden aan de pauselijke onfeil baarheid. Het ds dan ook niet toeval lig dat geheel of bijna geheel rooms- kath olie-te landen meer vatbaar blij ken te zijn voor een dictatoriaal re- Algiers ook opgehangen, maar daar Mep het spaak, zoals het in Por tugees Afrika ook op een mislukking zal uitlopen. Mozambique Vooral in Mozambique zijn er nog al wat protestanten. Zwitserse en andere zendingsinstanties werken er. Begin december van het vorige Jaar kwam het bericht dat de voorzitter van de synode van de Presbyteri- giem i eveneens dat het Vaiticaam aanse Kertc in Mozambique, die al met regeringen van zulk soort de meest voordelige concordaten heeft kunnen afsluiten. Het concordaat van de H. Stoel met Portugal loopt nu al varof 1940. Evenals dat met nomen oudenling. Dater heette het maanden gevangen zat, zelf de aan zijn leven had gemaakt. Een week later werd hetzelfde vemo- bij de benoemingen van bisschoppen grote ontvangen wat betreft via hen op de priesters. De regering wilde alle ga ranties dat deze regeringsgetrouw zouden zijn en het Vatioaan was het eerst genoemde aantal. Hun ge- moest wel op een paar duizend gaarne bereid daarvoor mede te hel pen zorgen, want daar tegenover worden geschat. Dit i stond dat de kerk een voorkeursposi- leen protestanten. Er Het was overigens reeds lang duide lijk geworden dat dfje protestanten en die zendangsinstartiies voor de re gering niet gewenst waren. Maar de missie kwam ook in het nauw. Bis schoppen zetelen, zeker in een land als Portugal, ergens in de hoogte. Die waren zeer regeringsgetrouw, op één ma, tegen wie verdenkingen rezen. Deze werd dan ook prompt verplaatst. Maar de missionarissen, de paters, zusters, broeders of wat er nog meer bij de missie mag rondlopen, had den te maken met de bevalling. Twin tig van hen, uit een bepaald district van Mozambique, hebben een jaar geleden een brief geschreven aan de pauselijke nuntius te Lissabon, die er niet om loog. Deze brief is nu ook openbaar geworden. "De dubbelzin nige verhouding tussen Kerk en Staat" was voor hen onhoudbaar ge worden wegens "de ondergeschikt heid van de kerk aan de belangen van de staat". Zij willen zijn de stem van het volk dat lijdt onder de onderdrukking. "Als wij zwijgen, geven wij het (volk) niet waaraan het behoefte heeft en waarop het recht xi..,v. Als wij daarentegen spreken vanuit de gedachte het (volk) te richten op eem bewuste en rechtvaar dige keuze, worden wij gedwongen te zwijgen." Heel het volk, zo schrij ven zij verder, hunkert naar bevrij ding." Omdat het niet voor de wettelijke mogelijkheid beschikt om tot zelfbe schikking te komen, heeft het volk moeten kiezen voor de gewapende revolutie". Aldus dit schrijven aan de nuntius. Uit het nu openbaar ge maakte rapport blijkt 1ste dat de regering in Lissabon de protestantse zending haar werk onmogelijk wil maken en 2de dat de r.k. missie ge dwongen moet worden volop mee te werken aan de "Ponbugalisering" van de Afrikaanse koloniën. Dat rapport, waarover dan nu het een en ander te doen is, werd gemaakt naar aanlei ding van besprekingen welke in 1968 en 1969 gehouden zijn door "veel au toriteiten uit het Portugese kolonia le bestuur, inlichtingendienst, leger en politie". Zij hebben gesproken, over "de krachten achter het Ango lese verzet en de wijze waarop deze bestreden konden worden". Als een van die krachten zag men de pro testantse zending. Volgens het rap port vormen de inlanders „een vruchtbaar en maagdelijk terrein, waar elk klatergoud van culturele waarden kan uitgroeien tot zioh uit breidend en schadelijk onkruid". "Daarom is het een dwingende nood zaak het goede zaad te zaaien voor dat het land bezet is en om het on kruid uit te trekken waar dit het ri sico van besmetting en verspreiding op min of meer grote schaal met zich meebrengt". Dit is dus gezegd, over de protestantse zending en het laat de geest zien waarin dit gehei me rapport geschreven is. Breed wordt uitgemeten de '^anti-Portugese ideologieën en bewegingen" van dc protestantse zending. Verderfelijk Wat moet er nu gebeuren? De vrij heid van godsdienst kan na het twee de Vaticaans concilie moeilijk meer worden aangetast. Toch moet de "verderfelijke activiteit" warden ge neutraliseerd. De buitenlandse zen- dingsarbeiders durft men ook zo maar niet het land uit te zetten. Dat zou moeilijkheden opleveren "in be paalde internationale kringen". De bisschoppen hebben "voldoende hun vaderlandsliefde getoond". Maar die bisschoppen hebben moeite met de priesters, die ook te weinig in ge tal zijn. Er moeten meer betrouw bare komen en overwogen moet worden of niet ieder bisdom in Por tugal een bepaald aantal van deze zal kunnen leveren. "De activiteit van de protestantse zending moet di- Woord van bezinning Dat wij in het kerkelijk Jaar tot de zgn. "lijdensweken" zijn ge komen is op de meest luidruchti ge wijze te merken aan het car naval. De bloemen worden nog eens buiten gezet. Daarna de vas tentijd, voorzover deze tenminste nog in acht wordt genomen. Over de aard en de achtergrond van het carnaval is al heel Wat ge schreven en is veel onzeker geble ven. Een feit is dat het carnaval déze plaats heeft gekregen, al zul len overigens velen geen enkel ver band meer zien tussen dit volks vermaak en de loop van het ker kelijk Jaar, nu de kerk immers steeds meer uit het gezicht begint te verdwijnen. Jezus zelf heeft deze vorm van vrolijkheid als voorbereiding, als moedgeving, als een laatste uit stapje vóór zijn lijden niet ge zocht. Wij ontkomen niet aan de indruk dat Jezus' hele leven, zo als het ons in het getuigenis van het Nieuwe Testament wordt ge tekend, vervuld is geweest van 'n grote ernst. Uitgelatenheid in een of andere vorm van ongeremd le vensgenot vinden wij bij Hem niet. Toch komt ons in het bijbels beeld dat wij van Hem hebben al lerminst een kniesoor tegemoet. In het Johannesevangelie spreekt Jezus met nadruk over de blijd schap die zijn hart vervult en >arin hij zijn discipelen wil laten delen. Zijn verdriet gaat dieper en zijn vreugde gaat hoger dan wij om ons heen waarnemen. Jëzus lijdt aan het leyden der we reld. Hij lijdt er zijtn hele leven aan en dat nog wel binnen de gren zen van een volk dat zich als zeer godsdienstig beschouwde, maar Juist in dit godsdienstig leven, dicht bij de Heilige Schriften, van de diepste bedoelingen ervan niets bleek te besef f-en. Althans niiet vol gens Jezus. Zijn scherp oordeel, was dat zij het "voornaamste van de wet" nalieten. (Matth. 23:23). Tegenover God en tegenover el kaar. Lag de schuld bij dit éne volk alleen? Voor het antwoord op die vraag letten we op het tweede deel van het Nieuwe Testament. Wat n& Jezus' tijd de apostel Paulus ontmoet op zijn reis door het Ro meinse wereldrijk vindt u er weer gegeven in zijn brief aan de ge meente van Rome. Een omschrij- de i is die het schepy boven de schep. raar. >ndea per. Een tekening niet alleen vat diet tfjd. Menigeen herkent er zijtn eigen tijd in terug, waarin, zoal het in deze brief heet, "de waar. held in ongerechtigheid ten ondi wordt gehouden" Zonde is, naar 't bijbels spraak, gebruik, het We kunnen wel een keer uitgel ten doen, maar het échte zijn is daarmee niet gegeven. He: is gebroken. Hoe dichter bij het licht, des te duidelijker wordt he| ons. Jezus, die Gods bedoel: met het leven vervulde, is in raël uitgeworpene, de gekruisigt Zijn smart gaat dieper: zijn bil schap gaat hoger. Wanneer Jezus dicht bij kruislijden is gekomen, sp: hij veel over de blijdschap zijn hart vervult. Er staat in lijke uitspraak van Jezus de dingen die mij aangaan hel ben een einde". Dat einde is niet een misl De geschonden gemeenschap God wordt hersteld en daarmi wordt ook de verhouding tot naaste anders. Het "voorni ste van de wet" krijgt gelding ons leven: het recht, orde van God; de barmhartighi en het geloof, de trouw tot De blijdschap van Jezus is ook al is zijn lijden dichtbij al zal hij in dat lijden nog zware strijd te strijden hebl Want de liefde van God. die Hem gestalte heeft aangeno zal weerstanden overwinnen, dan op het allerfelste woeden, liefde van God zal het af< de terugbrengen, de zonde v< nen en leiden op het nieuwe van het koninkrijk. Zich aandachtig op Jezus Chi tus bezinnen, op zijn woord, zij daad, zijn persoon, wanneer voor hem naar het einde gaat, dn| kan de "lijdensweken" v< van rijke betekenis maken. Jezus heeft zich op de wijze, ons in het getuigenis i len en profeten verkondigd wordt^ met onze existentie verbondei^ Waarom zóu ik dan met mijn lef ven, in mijn hoop en vrees, zónder1^ ontmoeting met Hém klaar willeff komen? E. M. PANNEKOEK) Herv. predikant te Leidew ties van de kathöldeke missie be stuurd door Portugese priesters onder de buitenlandse mdssiona- worden geedst dat ze de Portugese taai grondig ver staan. Deze eis moet met grote ge strengheid worden gehanteerd. En verder: "WIJ moeten van olie mis sies en zendingen categorisch eisen dat zij meewerken aan het werk van het Portfugaliseren van de inboorlln- genmassa's". Tot zover iets uit het geheime rapport. De Witte Paters hebben het vori ge Jaar Mozambique veriaten omdat ze niet kunnen meewerken aan dat zg. Portugaliseren. Het zou zijn een meewerken aan onderdrukking en terreur. En de protestantse zen ding wordt zonder meer gezien als een on-Portugese activiteit. Dit as zij vanuit het canc< Drama Bovendien staat achter deze ding de Wereldraad van die gelden bestemd heeft vi vrijdingsbewegingen. Het dat wij iets meer weten over 1 drama van Portugees Afrika. (2) verder Iaat dit verhaal zien hoe li sie en zending feitelijk in dei (6) de schuit zitten, vandaar dan die gezamenlijke brief aan onze 1 nister. Tenslotte: heel dat numi "De Bazuin" is waard het tel (4) R.K. Kerk St. Martinus (zat.av. 7 u) band). 9.30 St. Jo- H. Avondmaal). ds. J. J. Verleur. den. Geref Gem. Geen dienst RK Kerk Hoogmade Herv. Gem. 10 i P. Schoonenboom m.m.v. kerkh Hervormde gemeente ïdse Kerk 10 u. ds. E. M. Oecumenische t udentendienst, 5 ichevenlngen. Marekerk 10.30 u. Beloftekerk 5 Zendingswerk Mlddernachtsgroep Zoeterwoudseslngel 21 6.30 u. dhr. der Keur (dond. 7.30 u. bandrecorder- dienst) penstelnstraat, 9.30 dhr. Van Dienst des Woords. Oudewetering. Oud Geref. Gemeente. 9.30 dag Gastenhuis Welkom i straat, ds. J. Gravendeel. R.K. Kerk. St. Agatha Parochie, (zat. Rtfnsaterwoude Herv. Gem, ds. T. H. Oostenbrug Noordwijk (Herv. Geref. dienst) Bethlehemkerk 10 u. ds, >lng. Bevrijdingskerk 10.30 u. dr. G. F. D. Vredeskerk 10 6) 10.0 i Jehova getuigen (nogewoera no; ds. C. Warner. 2.30 u. Vestestraat 39, 10 u. voormid- dienst) dag en 3 uur. H. W. Hemmes Pinkstergem. (Oude Rijn 8) u. evang E. Scheffer. Evangellecentrum (Zijlsingel 2) 10 u evang. J. Zijlstra (dinsdag >list «T 4 Oud Geref. Gem.: Kerkgebouw Hoofd straat 240, 9.30 en 4 uur Leesdiensten H. B. Baptistengemeente. Triomfatorkerk. Molenwerfstraat, 10 uur evang. Pasn 7 uur). 10. 11.3 dance Poelpolder (zat.a Depen- RK Kerk (zat. 7 u.) 7.3 Maria Parochie Rfjnsburg (dinsdag 3 en 7.16 ijen, ds. Koekkoek). Leger des Heils, Conr. de Vlaming- RK. St. Bonlfaciuskerk (zat. 7 uur) ds* J* G* o on 1 o Lat. koorzang 1 ori H.H. Engelbewaardersparochie (zat.a (Bethelkerk) 9.30 M. Heymans; Ontmoetings- ds q - ds. M. Heymans, 6.30 uur C. H. Bijl (H. Avondmaal). 7 u. ds. C. H. Bijl (ge- ÏJ. Zijlstra). R.K. Kerk H. Al 9.30, 11 en 7 u. Hartebrug (zat. Prd. F. Wüst; R.K. Plus X t. 7 uur) 9, 10.3" 7 u.) Elderman, bidstond 1 Ned. Koorzang. Pred. j. r.k. Kerk. Kerl Eglise Wallone 10.30 u. Pastei Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. J. 1. v. Malssen. Dlaconessenhuls 10.30 u. prof. dr. H. Jeugdkapel „De Goede Herder" 10 u. Ihr. A. Faas (Dladlenst) Gemeenschap van Kerken (Meren- /ljk) 10 u. oecumenische dienst ds. H. Stud. Parochie (zat. av. 7 u.) 1. in de Hooglandsche Kerk. Leonardus (zat. av. 7) 9, 10.45, 12 en Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30, 12 •n 6 u. Jozefkerk (zat. av. 7 u) 9.30, 11 en '-30 u- Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudseslngel Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) Volle Evangelie Gemeenten (Klnder- Geref. Gemeente. 9.30 3 uur, ds. Honkoop. Bodegraven Herv. Gemeente. uur, ds. L. Boer, 6 Bergh, H. Doop. Ouae I Doop. Ichiuskerü, 10 ur, ds. J. Vroeg- s Pernis Jeugddienst. Nieuwveen Herv. Gem., ds. J. Kaai, 6.30 uur. ds. C. R.K. Kerk (zat. 7 uur). 9. 10.45 dis. Van Niel. GeTef. kerk Petra- keric 9.30 u. ds. Baayen. 5 u ds. Huls man Imroanuëlkerk 9.30 u. (Openbare belijdenis) reld. Maranathakerk 9.30 veld (Openbare belijdenis) 5 ds. Bijleveld. Baayen. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 10 Dorpskerk, 10 Poederooyen, 6.30 Nieuw Vennep Herv. Gem., ar. ds. Goverts (H.D.) r" Ruitenberg. i 5.15 u. ds K. Deddens. Chr. Geref. Kerk 10 u, dienst des woords. 7 u. ds G. Bilkes. Evang. Chr. Gem. (mavo- ,ft t g;erk auia en 5 u. ds. A. Westra (Jeugddienst), Geref. Kerk 10 u. ds D. W. Gesihfc, 5 u. ds. J. D. te Winkel. Chr. Geref. Salvatorkerk, 10 Catsburg, Zeehospltiüm (longkliniek). Geref. Kerk. 8.30 en 9, Balke; Bethelehemkerk. 9.30 i Geref. Kerk, 10 Oosterwolde. ir, ds. J. Vroegindewey. Zie Geref. Kerk: Vredeskerk, 10 i Chr. Geref. kerk uur (H.A) ir. leesdlenst L. Buitenhuis. Nieuwer- Geref. Kerk Zuiderkerk (Lammen- schansweg 15): 10 u. ds. C. Warner, Noordw. 5 u. dr. Vlijm. Petrakerk (Surlnamestraat)10 u. Beloftekerk (Robijnstraat): 5 i Geref. kerk 10 uur ds. G. de Ruiter en 7 uur ds. J. Vos belden te Alphen. Chr. Geref. Kerk 9.30 uur Dienst des Woords 2.30 uur ds. H. C. v. d. Ent te Katwijk aan Zee. R.K, kerk (zat. 7 uur) 7.30 u 10.30 uur. Ter Aar. Dorpshuls A ar dam 9 r ds. B. J. F. Schoep. beid, 5 R.K. Kerk (zat.av. 7 uur). 9. D. H. Elderman, by- dienst. Triumfatorkerk, 10 F. Pijlman, bidstond gewas e H. J. J. Feen- C. Warner (Gem. dienst). Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.): Hassefras. Musselkanaal, Alphen i -idventskei M. Fokkema 6.30 i ds. J. H. Bogers; Evang. Luth. Kerk, 9 u da, Evangelisatiekring, dienst, 6.45 uur J. Ki Geref. Gemeente. 10 e: dienst. Vergadering va dlglng. Boskoop Herv. gemeente. 9. D. Pobu- Qeref. Vrijgemaakt, 8.30 Geref. Kerk. 9 uur. ds. R. S. Elgersma. 5 uur. ds. E. Verburg (v. d. Berg- stichting), 11 uur. ds. Elgersma. üs- Tb- R.K. Kerk (zat.av. 7 uur). 8. 9.30. 11 Leenhoute. RK Kerk (zot. 8.30, 9.30, 11 en 5.30 u. Valkenburg Herv. Gem. 10 u. A. Vtok uit Katwijk aan Zee 6.30 ds. G. Zonneveld. Geref, Kerk 9.30 en 6.30 u. da. Rooze. Geref. Kerk (vrij ge - Th. Hoff (H.A.). Voorhout Herv. Gem. 10 u. ds. J. Hoogenkamp (HA.) 7 \i. ds. D. Geslnk (Geref. pred. te Sassenhelm). Woordverkon- RK Kerk (zat. i 19 u.) 9. 10.30, ds. L. Heymans. 6.30 p. Leeuw: Geref. kerk, 9.30 en o u. as. C. v. d. Plas; Maranatha-school. 11 u. ds. W. L. Hefjmans. Chr. Geref. kerk de heer C. Otto; Zaal Opstandlngskerk aptlstengem. (Oude Rijn 3) 10 Oecumenische dienst de en ds I Öudshoornseweg. 10 mde Sionskerk, G. C. Post te Leiden. 6.30 ds. S. W Verploeg; Goede Herderkerk. Ten Harmsenstraat 9 uur ds. A. van Buuren te Wassenaar. 10.30 uur ds. A. i Buuren te Wassenaar; Ridderveld, leesdlenst; Geref. Gem. 9.30 en 6 uur ds. A. Bac; Vryz. Prot.. 10 u. in Rem. kerk. de heer P. v. d. Laarse; R.K. kerk (dorp), (zat.avond 7 u.)8.45. 10 en 11.30 u.; Ontmoe tingscentrum (zat.mld. 5.30 u.) 10.30 u. H. Mis; Pinkestergemeente. 9.30 u. samenkomst in Concordia; Verg. v. ge- Rem. Doopsgezinde Gem. 10.15 u. ds. H. van Bllderbeek. Leger des Hells 10 u helllglngsdlenst 7.30 u. verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 Evang. Chr. Gemeenschap (Mlddel- Ktegracht) 10 u. dhr. Dlkkes m.m.v. Victorie-duo (donderdag 8 u. bljbelbe- sproking) "posion "Ned. (Koni'ngskerk) K. H. Schuring de heer J. Modderkolk. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u. ds. F. A. L. Franken te Woubrugge. 6.30 uur ds. L. Boer te Katwyk aan Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Brink; R. K. St. Bernarduskerk. RIJndyk (zat. 7 uur). 9.30 en 11 uur; R.K. St. Ml- chaelkerk. Rijndijk (zat. 7 uur). Soefi-beweging, Universel (kerk voor allen), Sportlaan, Katwijk, 3 uur by- eenkomst voor belangstellenden. 4 uur Universele eredienst. Leiderdorp Herv. Geref. Kerk. Dorpskerk, 10 uur. ds. J. P. Honnef, H. Doop; Hoofdstraat, 10 uur, mevr. A. Geense—Ravestein; 6.30 uur ds. G. van Loenen. Scheppingskerk, 9.30 uur, en 11 uur, ds. A. Geense. 5 uur. ds. G. R.K. Kerk. Gaarmeestei 7.30 uur), 9. 10.30 en 12 i Lelmulden Herv. Gem. 9.30 uur. ds. J. H. de Vree. Geref. Kerk, 9.30 uur, ds. Jos. G. Los en 7 uur ds. G. de Ruiter te Alphen. R.K. kerk (zat. 7 uur). 7.30. 9.30 uur en 11.15 uur. "I - ds. J. 10 uur. ds. H. G. Oostinga. bediening H. Doop. ir, ds. H. G. Oostinga. zangdlenst. uur. ds. J. Verwellus. 7 uur dr. Jansen. Geref. Kerk. 10 uur. ds. Verburg. 5 uur. ds. Rooze (Sole Mlo), 9.30 uur. ds. J. D. te Winkel. Ned. Protestantenbond (Huls ter Duln- R. K. Kerk ds. Werner. 7 uur). 8. 9.3' Noordwykerhout Herv. Gem. 10 Gebrandschilderd raam i de Oude Kerk te Katiuij aan Zee. (Foto Jan Holvast W. L. Kamerling, Rotterdam Geb "kapel (12-14 Ja Jeugdkerk. Gi Van der Meu s Bech. Ned P m) 10.30 uur prof. dr. J. Sperna Weiland. RK K H. Joseph (zat. av. 7 r u, Goede Herderkerk De ZITk (zat. Rijnsburg. RK Kerk Lauren tins (zat. av. 7 u) 8.30 10.30 en 12 u. Moeder Gods (zat. 7 8. 10. 11.30 en 6 u. Waddinxveen Herv. Gem. Brug- Herv. Gem. (Groene i Schiedam: Dq R.K. Kerk der Engelbewaar- Chr Geref Kerk 10 u 11 van Hlllegom, 4.3 ds. H. L. Boonstra (H. Doop. Geref. Gemeente, 10 KerkWO^'u. de. J. Irlk (HD.) Pau- luskerk 10 u. ds W E Verdonk (HA.) Gemeentecentrum 10.30 u. prof. dr. G. J. Hoenderdaal Geref. Kerk 10 u. ds. Vegter 7 u. kand. M. de Heer Ge ref Kerk (vrijgemaakt) 8.30 en 3 u. ds. J. v. d Haar. Geref. (vrijgemaakt bulten verband) 8.45 en 3 ds. M. R. v. d. Berg. Gem. oorsprcmkeiyk chris tendom Rynlands lyceum 7.30 u. evang. N. v. d Brugge RK Kerk (zat. av. 7 u.) 9. 11.30. I2en 6.30 u. Bona- venturakapel (zat. av. 6.30 u.) 8. 10 d. Heuvel 6.30 u. ds. T 't Veld. Bethelkerk 9.3 br. Hoedha: Van der VUst Zevenhulzen. G Kerk 9.30 u. as Huizebosch 6.3 ds. Bezemer. Ter Aar. Ned. Prot. ('t oude Raedthuys) Herv. Gem, Geref Kerk Kruiskerk 10 tra van Sassenhelm. 3 de heer J. Valkenburg; ds. R. Boogaard i Leiden). ds. W. P. H. Geref. Kerk (vrijgemaakt), 10 dienst, 2.30 u. ds. A. Kuyper va i 11 u. Haagse Schouw (zat 9.30 en 11.30 en 6.30 v Chr. Geref. Kerk: Jeruzalemkerk. Gry- x.) Oudeweberlng Herv. Gem. 9.30 u. didaat N H. Hyselen te Amstelveen, ds. A. C. Kersten 5 8.30, 11.45 St. Vlotorkerk 10 u. (zat. av. 7 u.). Wassenaar Herv. Gem. Dorps kerk 10 u. dr. Th, C. Frederlkse 4^30 u. ds. J. Vroegin<iewëy. Katwyk aan Zee 7 u. ds. J T. Wlerema. Kieviet- kerk 9 u. Jeugdkapel (11 t/m 13 jaar) u. en 7 u. ds. P. Boes te 1 R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.45. 9 t Zoeterwouile Herv. Christus Dlenaarkerk (zat. 10 11.30 en 6 u. RK kerk buig (zat. 7 u.) 8.45. 10.30, 12 en Zwammcrdam Herv. Gem. 10 ds. N. J. M. Hoogendyk ir- 6.30 u. kandidaat Houtman te Leimui. 9 u. Jeugdkerk 10 u. dB. J. T. Wiers- 7 i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4