DSC-tournee door
Nederland samen
met T eddy Wi lson
J. J. Cale blijft bij het oude...
WISSELVALLIG
WERK VAN
„RARE BIRD"
Aznavour
nu ook in
hetEngels
OED SOLOWERK VAN GRAM
Doug Sahm and Band
fijne luistermuziek
enuetten van Sor
IQNPERDAG 1 MAART 1973
EXTRA
PAGINA 13
De Dutch Swing College Band
oogstte tijdens de toernee door
Duitsland (in totaal 40 concerten)
met pianist Teddy Wilson veel
succes. Dat was de reden, Wilson
ook de contracteren voor een aan
tal optredens in Nederland. De
TROS zal van de deze optredens
radio- en tv-opnamen maken. In
onze omgeving toomt de DSC-
band op zaterdag 17 maart (Haar
lemse Schouwburg) en zondag
18 maart (De Doelen in Rotter
dam).
Teddy Wilson behoeft voor de
Jazzliefhebbers nauwelijks intro
ductie. In de Jaren dertig werd
hij snel bekend, toen hij de op-
namesessions voor blues-zanger
Billy Holiday organiseerde. Hij
was t die de musici uitkoos, die
de arrangementen schreef en de
piano bespeelde.
Zijn werk behoort nog steeds tot
de onvergetelijke herinneringen
aan de Jazz van die tijd. Wereld
naam kreeg Teddy door zijn sa
menwerking met Benny Goodman
zowel bij het trio als bij het kwar
tet kwintet.
Gei/nspireerd door Earl Hines,
Fats Waller en Art Tetum ont
wikkelde Teddy Wilson tot 'n vol
strekt persoonlijke, gedisciplineer
de stijl, dale van grote invloed is ge
weest op veel van zijn collega's.
Intussen heeft de DSC-band met
Teddy Wilson een grammofoon
plaat opgenomen. Het is de bedoe
ling deze elpee in het begin van
de maand in de handel te bren
gen onder 't eigen label: DSC
Record Productions. De titel van
de plaats is DSC-band meets
Teddy Wilson. p.T.
Beste van de
Edison-
winnaars
De beste van de Edison-win-
naars. CBS S 65243, f 17,90.
Een lp gevuld met wat de
Amerikanen "Middle of the
road" muziek noemen: lichte
muziek van zulk een niveau dat
het voor iedereen aanvaardbaar
genietbaar en prettig is. Daar
voor zorgen Louis van Dyke, Ri
ta Reys, Rogier van Otterloo,
Chris Hinze. Wim Overgaauw
Thijs van Leer en Ann Burton.
Een leuke plaat om te draaien
'op elk moment van de dag
en het wordt wel duidelijk dat
de Edisons niet ten onrechte zijn
uitgedeeld aan deze artiesten.
P.T
\AN0tasNA^S
"Really" J. J. Cale Phi
lips 639112.
Wi!e - zoals ik - met zeer veel ple
zier naar de vorige plaat van J.
J. Cale, "Naturally" heeft ge
luisterd, dient zich te hoeden
voor al te hooggestemde ver
wachtingen van "Really".
Zonder nu te willen zeggen dat
het een slechte plaat is - dat is
het zeker niet - haalt hij toch bij
na nergens het niveau van "Na
turally". Het belangrijkste be
zwaar tegen deze langsptfer is
dat er helemaal niets nieuws ge
beurt. J. J. Cale lijkt al uitge
blust voordat hij goed en wel met
platenmaken is begonnen. Een
groot deel van die nummers van
zijn nieuwe nummers kun Je
zo - iets anders, maar niet veel -
op de vorige terugvinden. "If
you're ever in Oklahoma" bij
voorbeeld.
Dat alles neemt niet weg dat
't vakmanschap van Cale boven
alle lof verheven is. Het bekende
cliché "eenvoudig maar zeer ef
fectief" kan niet beter geïllus
treerd worden dan aan de hand
van zijn gitaarspel. Helemaal
zonder de flauwe franje van
veel andere bluesjongens, maar
veel sfeervoller.
Met het zangwerk van Cale ligt
het wat anders. Tot nu toe had ik
geen enkel bezwaar tegen zijn
wat krakerige, monotone stemge
luid. Maar voor mij heeft Cale
zich grondig vergallopeerd door
"Got my mo jo workin" op dit al
bum te brengen. In zijn eigen
nummers past zijn gebrekkige
geluid, maar dit nummer is al
door zoveel mensen, door zoveel
echte blueszangers vaak zo goed
gedaan, dat Cale hier door de
mand valt als een wat weke imi
tatie.
Gemengde gevoelens over deze
plaat.
BVD
Oscar Brown jr.
op zijn best
in Movin' On
Oscar Brown jr. "Movin On"
Atlantic 40452.
•Negen nummers van Oscar
Brown zelf gebracht op zijn ei
gen bekende "donkerbruine" ma
nier. Om alle eventualiteiten,
te vermijden: men moet deze
Brown Jr. beslist niet verwarren
met James Brown, die in Rot
terdam zo fantasieloos te werk
ging. Oscar is een zanger van
grote klasse, die alle aandacht
terecht voor zich opeist. Alle
negen zijn het stuk voor stuk
nummers van een hoge stan
daard. Een fijne plaat met heer
lijke muziek, aan te bevelen,
voor mensen die graag ontspan
nen achterover zakken in een
gemakkelijke stoel met een goed
glas wijn. P.T.
"Holland" The BBeach Boys;
Brother Record REP 54.008
(Negram) We hebben er lang
op moeten wachten, op de nieu
we LP van The Beach Boys. De
liefhebbers van de jongens uit
Californië zullen de vertraging
(het was de bedoeling dat deze
plaat reeds in november zou
uitkomen) graag aanvaarden.
Die vertraging werd veroor
zaakt, doordat op het laatste
ogenblik nog één nummer ge
wijzigd moest worden. Het be
trof "Sail on Sailor", zonder de
overige songs tekort te doen,
één van de allerbeste op "Hol
land" en inmiddels ook op sin
gle versohenen. De muziek op
deze plaat is anders dan we ge
wend zijn van de Beaoht Boys,
maar de aanvulling van de
groep met Ricky Fataar en
Blondie Chaplin is daaraan na
tuurlijk niet vreemd. Naast
"Sail on Sailor" staat op kant 1
het nummer California Saga,
diat uiift drie gedeelten bestaat,
waarvan het laatste weer dat
Charles Aznavour, "Aznavour
Sings Aznavour" vol. 3, Barclay
80 472.
Op deze Franse plaat brengt
Charles Aznavour een tiental
(eigen) nummers in Engelse
vertaling. Over de zanger en
schrijver Aznavour hoeven we
eigenlijk niets meer te zeggen:
iedereen is er wel van overtuigd
dat hij één der groten is. Ook
in het Engels boeten zijn chan
sons (of moeten we dan meteen
songs zeggen?) niets aan waar
de in. Bij de eerste twee num
mers is het dan nog wel even
wennen aan het accent, maar
als Je de plaat voor de tweede
maal draait valt dat nauwe
lijks meer op. Dan is het Juist
wel eens aardig om te horen
dat "Non, Je n'ai rien oublié"
opeens „No. I could not forget"
heet. Voor Aznavour-fans zal
mijn advies nauwelijks nodig
zijn: kopen!"
P.T.
"G.P." Gram Parsons Reprise 44228 (Warner
ros Records Ine). Er is waarschijnlijk geen genre
uziek waar de bezetting van de bands zo snel en
k verandert als in de country-pop. Gram Parsons
eeft lange tijd bij de Flying Burrito Brothers gespeeld,
groep die is voortgekomen uit The International
'bmarine Band. Begin 1970 maakte een motorongeluk
n einde aan de deelname van Gram Parsons (een
oer van Gene Parsons van The Byrds). Bijna twee
fear lang had Gram geen vast doel voor ogen. Hij
)ng bij The Byrds; was gast op twee concerten van
te Burrito's en componeerde.
Dat laatste was de basis van zijn eerste solo-elpee,
daaraan hij ongeveer acht maanden heeft gewerkt.
En zie: bij de opnamen vroeg hij assistentie van Byron
Berline van. juist de Burrito's, de groep die deze
maand concerten gaf in Nederland.
Gram Parsons maakt fijne muziek, waarin duidelijk
zijn ervaring blijkt bij grote country-pop groepen.
Absolute toppers zijn "We'll Sweep Out the Ashes In
the Morning" en vooral "Kiss the Children", geschre
ven door Persons samen met Rik Grech, die samen
met Gram bij de Byrds speelde en eerder deel uit
maakte van de Engelse groepen Family, Blind Faith en
Traffic.
"G.P." is een album, dat in de discotheek van de
echte country-pop liefhebber beslist niet mag ont
breken. J.v.d.N.
ROTTERDAM
Rot. Schouwburg: 2 mrt. 20.15 uur Rotterdams Toneel met de
première van Molières comedie ..George Dandin" met Anny de
Lange, Marijke Merckens, Luc Lutz. Monique Smal. Arnold Gel
derman, Paul van Gorcum, Johan Schmitz en Fred Scholten, ook
3, 4 mrt. 20.15 uur. 5 mrt. 20.15 uur Het Wiener Operette Theater
met Bernatzky's „lm weisen Rössl" m.m.v. Vico Torriani; 6 mrt.
20.15 uur Optreden van het Nederlands Danstheater met o.m. Van
Manens „Opus Lemaitre", Keuters „Sunday papers" en Tetley's
„Mythical hunters", 8 mrt. 20 uur Nederlandse Operastichting met
Monteverdi's „l'Incoronazione di Poppea" met Janette van Dijck,
Nelly Morpurgo, Francesca Howe, Ans Phllippo, Marco Bakker, Nico
Boer, Olaf van Rijn en Pi'et van den Berg, 9 mrt. 20.15 uur Rot
terdams Toneel met „Op blote voeten in het park" met Trudy Labij,
Hein Boelee, Steye van Brandenberg, Georgette Hagedoorn en Jan
Teulings.
De Doelen: 2 mrt: 20.15 uur Concert door het R. Ph. O. o.l.v. Edo
de Waart m.m.v. pianist Joseph Kalichstein, 2 mrt. 20.15 uur Op
treden van Ivo de Wijs en zijn groep. 4 mrt. 14.30 uur Concert door
The Northern Sinfonia of England o.l.v. Neville Marriner met als
soliste Abbie de Quant. 5 mrt. 20.15 uur Concert door de Verenigde
Veluwse Koren oi.v. Marius Brandse met als solisten de familie
Majoor, Gafka, de alt Reinata Heemskerk, de organist Jan van
Weelden en het trompetduo Harry Sevenstern sr. en jr. 6 mrt. 20.15
uur Concert door het R. Ph. O. onder Edo de Waart met als so
listen Harro Ruijsenaars en de pianisten Daniel Wayenberg. Jan
Wijn, Theo Bruins en Reinbart de Leeuw. 6 mrt. 20.15 uur Concert
door het Janacek-kwartet.
DEN HAAG
Kon. Schouwburg: Haagse Comedie met „De misantroop" met
o.a. Trins Snijders, Guido de Moor, Anne Marie Heyligers en Jules
Royaards, 2 mrt. 20.15 uur; Haagse Comedie met „Knecht van
twee meesters" met Jules Royaards, Anne Marle Heyligers, Eric
van Ingen, Guus Verstraete en Anne Oostveen 3 mrt. 20.15 uur;
Haagse Comedie met „Polonaise", komedie met Myra Ward. Paul
Steenbergen, Eric van Ingen en Jaap Wieringa, 4 mrt. 20.15 uur;
Haagse Comedie met „De misantroop" 5 mrt. 20.15 uur; Haagse
Comedie met „De drie zusters" met Anne Marie Heyligers, Enny
Meunier, Trins Snijders en Ko van Dijk 6 mrt 20.15 uur; Haagse
Comedie met „Polonaise" 7 mrt. 20.15 uur.
HOT-theater: Nieuwe Komedie met „Kanker" met Kathy Gos-
schalk. Ellen Verheij, Jennifer Willems, Rein Edzard en Willem
Wagter, 2 mrt. 20.15 uur, 3 mrt. 20.15 uur. 4 mrt. 20.30 uur.
Congresgebouw: De Koninklijke Militaire kapel oJ.v. kap. A.
Posthumus mm.v. Willy Caron (tenor) en Serge Lancen (piano),
2 mrt. 20.30 uur Het Concertgebouworkest oi.v. Roberto Benzi, so
listen Erna Spoorenberg (sopraan) en John Bröcheler (bariton)
mm.v. het Toonkunstkoor.
Circustheater: One-man-show van Paul van Vliet Noord-West"
mm.v. combo o.l.v. Rob van Kreveld, 2, 3 mrt. 20.15 uur; Amster
dams Volkstoneel met „Op hoop van zegen" met Beppie Nooy, An
drea Domburg, Johan te Slaa, Hetty Blok, Richard Nooy en Nelly
Frijda.
"Doug Sahm and Band"
Doug Sahm Atlantic 40466
Vain Douglas Sahm hebben we
lang niets gehoord. We moeten
terug maar 19661967. Toen maak
te het Sir Douglas Quintet met
platen als "She's About A Mo
ver" en vooral met "Mendocino"
furore door de hele wereld. Wel,
Sir Gouglas en Doug Sahm zijn
één en dezelfde figuur. Zowel
Sahm als zijn muziek hebben 'n
enorme metamorfose ondergaan.
Van het puur commerciële Is hij
overgegaan naar fijhe luistermu
ziek. Country-pop, soul en blues,
zijn de genres, die op deze plaat
voorkomen. Doug Sahm verza
melde een band om zich heen met
grote namen. Wat dacht u van
Bob Dylan en Dr. John. Maar
ook trompettist Wayne Jackson,
en saxofonist David "Fathead"
Newman, zijn mannen met repu
tatie. Nou, en als je met zulke lui
muziek gaat maken, moet het
heel gek gaan wil er niet eenge-
weldige plaat uit de bus komen,
men. En dat is dan ook het geval.
Sterkste nummers: Your friends,
Dealer's Blues en Faded Love.
J.vxlN.
'Hollands
tintje aan
nieuwe lp
Beach Boys
typische surfing soundje laat
horen, waarmee de Beaoh Boys
de wereld hebbeen veroverd.
Geen wonder, want Mike Love
etn, Alan Jardiine zijn de makers
van dit nummer. De opnames
voor dieze plaat werden gemaakt
in Baambrugge, vlak bij Vdrike-
veen in Nederland. Vandaar
ook dat deze LP de titel "Hol
land" met zich mee kreeg. De
Beaoh Boys verbleven vorig
Jaar zomer zes maanden in ons
land, dat op Carl Wilson zo'n
indruk maakte, dat hij nu se
rieus overweegt om zioh hier te
gaan vestigen. Ook heeft hij
plannen voor een solo-elpee.
Maar laten we niet op de plan
nen vooruit lopen.
Kant 2 is mij wat tegengeval
len, maar het is natuurlijk erg
moeilijk om gelijkwaardige
nummers te maken, als er op
kant 1 staan, want dat ia wel
pure klasse...
J.v.d.N.
"Just Being
Myself" met
sweet Dionne
Dionne Warwick, "Just Being
Myself", Warner Bros BS 2658.
Op deze plaat komen we veel
fraaie) songs tegen van het
trio Holland-Dozier-Holland.
Dionne brengt het allemaal fijn
U bijna ingetogen, maar toch
met volle emotie. Des te meer
is het Jammer, dat het (onbe
kende) orkest de arrangemen
ten van Gene Page en McKinley
fackson zo luid speelt, dat Dion-
ïin of meer overspoeld
'ordt. Hoe je ook met de knop-
van je geluidsinstallatie
(peelt, er is niets anders te be-
•eiken. Voor mij werd "I Think
ifou Need Love" de topper van
elpee. P.T.
"Epic forest" Rare Bird—
Polydor 2814011.
Zeidien heb ik zo'n wlsselvaillige
plaat gehoord als "Epic forest",
van de mij nauwelijks bekende
groep Rare Bird. Toen ik de
sdhijf met kant twee naar boven
op mijn draai/tafel had gedepo
neerd, had ik al vrijwel snel erg
veel zin om hem er maar weer af
te -halen. De heren Fred Kelly, Da
ve Kaffinetti, Ced Curtis, Paul
Holland, Steve Gould en Paul Ka-
zijn in het eerste nummer op
die kant, "Turning the light out"
louter instrumentaal aan het
werk, en dat is meer dan gruwe
lijk. Niet origineel, wel erg ver
velend. Wie schetst dan ook mijn
verbazing toen ik even verder een
wondermooi stukje muziek uit de
boxen hoorde komen, schitteren
de olose-harmony-zang in een heel
eigen stijl uitgevoerd. "Her dar
kest hour" heette het, en het gaf
de burger moed. Die had die bur
ger dan ook wel nodig, want er
volgde weer een boel verveling.
Gitarist Laszlo Szendrey-Karper
lungaroton LPX 11452, Schu-
Kwartet in G. groot voor
luit, gitaar, viola en cello en Fer
nando Sor 16.90.
De Hongaarse gitarist Laszlo
5zendrey-Karper maakte een op-
nerkelijke plaat met menuetten
de Spanjaard Ferdinando
r. Deze componerende officier,
rond 1800 leefde, schreef 'n
aantal zeer smaakvolle en soms
miniaturen, klassiek op-
ebouwd, maar van een verras
klankrijkdom. Het is mis-
a niet geniaal, maar 't heeft
ong"'pliceerd harmonische
an jflaviersonates van Czerny
»f Clementi.
Een onbekend pas in 1918
erontdekt kwartet voor fluit,
itaar, viool en cello van Franz
Schubert completeert de plaat.
Het werk is gehavend en niet vol
ledig; het klinkt ook soms als
haastwerk van de 17-Jarige
Schubert. Maar dat geldt zeker
•niet voor 't vierde en vijfde deel
't kwartet, 't Thema met varia
ties vooral is 't werk van 'n bijna
overmoedige Jongeman die zijn
begaafdheden ontdekt heeft. Mis
schien kan de Hongaarse pla
tenmaatschappij in 't vervolg iets
doen aan de erbarmelijke anno
tatie op het label van de plaat.
Pas een musicoloog, gespeciali
seerd in Sor komt er de eerste
keer de beste uit en zoveel der
gelijke specialisten zullen er niet
zijn.
H.M.
Aan deze muziek-
pagina werkten mee:
Bert van Dommelen
Han Mulder
Jan van der Nat
Eindredactie:
Piet er Taf fijn
Layout
Bram van Leeuwen
Karnt één begint ook al niet
sterk. Maar zowaar, na even door
bijten volgt er weer zo'n nummer
dat een hele kant voor mij goed
maakt: "Hey man", weer zeer
fraaie samenzang, ondersteund,
door een eenvoudige, maar doel
treffende begeleiding. Kant één
bevat verder nog een paar din
gen die dan wel niet zo bijzonder
goed zijn, maar toch best het be
luisteren waard.
Al met al een wonderlijke plaat.
Maar, zoals gezegd, één nummer
als "Her darkest hour" erop en bij
mij kun Je weinig kwaad meer
doen. Het is te hopen dat de vol
gende van Rare Bird meer werk
jes van dit kaliber bevat. Dan
wordt het één van de allerfijnste
pop-LP's van de laatste Jaren.
BVD