Jaap Stobbe gaat vanavond
op het
slappe
koord
Vanaf morgen ziet het groen
van de glazen bij Mobil.
Lenny Kuhrs vriend is een doorzetter
Goede en slechte
bij
Volks
prestaties
de Stem des
vanciaa>
...en gisteren l
[f^\Rrggramma\
TVmorgëiï}
WOENSDAG 28 FEBRUARI 1973
RADIO - TV - KUNST
„Ik heb nog nooit zo hard gewerkt in mijn leven", bromt Jaap
Stobbe in theater Carré, waar hij zojuist voor de eerste maal
over die griezelige hoge dunne draad heeft gelopen. „Morgen
avond na de uitzending bezat ik me", laat hij zijn vriendin
Lenny Kuhr al vast weten.
Een maand lang heeft
dag geoefend op een i
het Amsterdamse Carré ge
spannen draad. Gisteren
Lap iedere is, namelijk als hoog verzekerde cir-
de kelder cusartiesten.
Het Songfestival wordt vanavond
eerst ging hij de echte staaldraad
op, vijftig meter lang en tien meter
boven de grond. Uiterst kalm wan
delt hij de draad op en neer. Het
publiek, toen nog cameramannen,
technici, journalisten en de twee
regisseurs van het programma Fred
Oster en Nico Hiltrop, tuurt ge
spannen naar boven.
het door de NOS om 21.40 uurop Ne
derland I uitgezonden. Naast Ben
Cramer die de vier liedjes zingt
waaruit de publieksjury er een uit
kiest die hij dan op 7 april
ontzeggen: niet roken en drinken".
Fred Oster vraagt aan Stobbe of de
draad niet strakker gespannen moet
Luxemburg zal zingen, treden voorts worden omdat het ding zo wiebelt.
Op deze gecombineerde foto links de zich naar het slappe koord hijsende Jaap Stobbe en rechts
zijn gespannen toekijkende verloofde Lenny Kuhr.
Volgend j!
„Je moet wat voor zo'n Songfestival
over hebben!", zegt Nico Hiltrop.
Nu zoekt Stobbe nog af en
steun bij de draad die hem en
behoedt op de vloer te pletter te
slaan. Maar wanneer het echte Na-
op: Jaap Stobbe, Thérèse Steinmetz.
André van Duyn, Kees de Lange,
Kees Schilperoort, Berend Boude-
wijn, Rita Corita en Sylvia de Leur.
Donald Jones die
eenwieler zou brengen e
Vink, die stond genoteerd
toe hogeschoolact, vielen of omdat zij
hun kunsten niet onder de knie
konden krijgen.
Met Jaap Stobbe kan overigens
Jaap: „Nee joh, dat zijn
be-
Hiltrop: „Voorts moet je er op letten
dat je niet dezelfde artiesten vraagt
als vorig jaar. Je kunt met deze
opzet daarom niet eeuwig doorgaan.
Misschien is het dit jaar wel voor
het laatst dat we het festival in de
tionale Songfestival in Carré wordt nig gebeuren. Op 't koord zit hij als
gehouden moet het nog beter gaan. extra beveiliging vast
Eurovisie Songfestival, dit jaar
Luxemburg, in circussfeer wordt ge
houden. Net als vorig jaar zetten
het
act met apen deed: „Jaap
doorzetter. Hij heeft
geleerd van zijn vriend
ook deze keer een aantal artiesten de circusartiest Victor Arata. Elke
zich voor het goede doel: de Neder
landse Hartstichting. Eén keer ver
schijnen deze artiesten in een cir
cuspiste en in een heel andere hoe
danigheid dan men van hen gewand
dag ging Jaap in het bos trimmen,
vervolgens naar Carré voor een
warming-up en dan op het koord.
Hij heeft er beslist aanleg voor. Hij
heeft zich er wel veel voor moeten
MOEILIJKER
op de Fx-ed Oster is trouwens zeer ingeno-
Conny men met de gelegenheids-circus-ar
tiesten. Hij zegt: „Natuurlijk is het
hier moeilijker om aan hele beken
de persoonlijkheden te komen dan
in Frankrijk. Waar men het Cirque
d' Hiver heeft, waarvan de op
brengst bestemd is voor behoeftige
soort artiesten. In Frankrijk heeft men
een mensen als Bardot, Delon, Belmon-
do en Greco, wereldberoemde men
sen. Hebben wij eigenlijk niet maar
toch kunnen wij heus wel iets leuks
in elkaar zetten".
„Wat wel een probleem is. Je bent
zo afhankelijk van freelance men
sen. Kijk ik kan nou wel graag Ko
van Dijk als dompteur willen heb
ben en als je hem vraagt dan zegt
hij beslist ja maar die mensen zit
ten altijd vast. Staan elke avond
ergens op het toneel.
LEIDEN Het concert van de
Stem des Volks, gisteravond in de
matig bezette Stadsgehoorzaal gehou
den, was in zoverre bedroevend, dat
de slechte prestaties van sommigen
de goede prestaties van anderen na
delig beïnvloedden. De Stem was goed
op dreef
Deum van Michael Haydn. Het ko<
wist de vlotte tempi van dirigent
Henk Briër goed te volgen, en het
geheel klonk zeer fraai, mede dank
zij de alerte, nauwkeurige begeleiding
van het Toonkunstorkest Leiden.
Helaas kwam dit orkest deze avond
verder niet aan bod: het overige or
kestrale aandeel werd verzorgd door
"Symphonia" uit Rotterdam. De in
zet van Recitatief en Aria K. 505 van
Mozart (Non temer, amato bene)
klonk 'bijzonder wankel, maar daar
trok sopraan Leny S tevens-Rid d er-
hof zich gelukkig niets van aan. Pat-
toen bij de aria de pianist Willem
Hielkema mee begon te doen, werd
Rob Agerbeek
in Hot House
LEIDEN Het Rob Agerbeek
Kwintet zal a.s. vrijdagavond op de
Jazz-zolder van Hot House een con
cert geven. Het combo, bestaande uit
Rob Agerbeek op piano. Dick Vennik söhijnlijk door de rook
op tenorsax, Willem van Reinen op
bugel, Rob Langereis op bas en Eric
Ineke op drums heeft in de vader
landse jazz zijn sporen reeds ver
diend, alleen al door het maken van
de l.p. "Home Run", die voor de jazz
ongekend hoge verkoopcijfers haait.
Met veel enthousiasme verwelkomt
HOT HOUSE dit combo elke keer op
de zolder, ook al omdat de stichting
een groot aeel van haar besiaans-
reoht aan Rob Agerbeek en zijn man
nen te danken heeft.
De Hot House poorten gaan om ne
gen uur open.
circussfeer trekken,
misschien weer een:
„Wat voor vorm? Laten we eerst
maar eens proberen om dit goed en
zonder ongelukken te doen."
haar tot dan toe lichtvoetige, expres
sieve vertolking eensklaps te statisch
en ernstig.
Genoemde pianist was tevens solist
in de Concertsuite voor piano en
strijkorkest van H. Godron, een niet
onaardig werkje dat in hoofdzaak e
het opentogswerk, het Ts oompilatie is van vele bekende kias-
sieke en populaire melodieën. Hielke
ma maakte er een ware vertoning
van: bij de spaarzame rustige pas
sages wrong hij zich in alle mogelijke
bochten en kreeg zijn gelaat een
smartelijke uitdrukking. By de forte
(of nog hardere) gedeelten deed hij
verwoede pogingen, door het toet
senbord heen te slaan, doch tever
geefs: de Steinway-vleugel gaf geen
krimp en raakte zelfs niet ontstemd.
Het pedaalgebruik was een show-
apart: enkele malen tilde hij beide
benen hoog op en deed ze met een
reuzevaart op de pedalen belanden
Symphonia kon de begeleiding nau
welijks aan
Na de pauze hoorden we "Der
Ozeanflug" van Kurt Weil, op tekst
van Bertold Brecht. De keuze was
waarschijnlijk mede bepaald door het
grote succes van een vergelijkbaar
werk "De Schipbreuk" van Wage
naar. De Stem des Volks weerde zich
dapper tegen "Symphonia", maar kon
enkele ontsporingen in de fuga's niet
voorkomen.
Solisten waren tenor Marius van
Altena, bariton Ruud van der Meer
en bas Henk Can den Brink. Waar
de zaal
duurde het even. voordat Van Altena
zijn stem volledig beheerste: hij zong
daarna weliswaar prachtig, maar ook
hij kon de ironie van het werk niet
tot uiting laten komen. De kleinere
partijen wei-den door de bariton en
de bas op bevredigende wijze vertolkt.
R. G. HARMS
NEDERLAND I
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 Uitzending Stichting Socutera
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Uitzending van de Boerenpartij (Politieke Partijen)
20.30 Die Rote Kapelle, TV-filmserie (NOS)
Deel 7Het spel is uit.
21.40 Nederlands Songfestival (NOS)
In dit programma zingt Ben Cramer vier liedjes waar
uit door elf publiekjury's in het land het liedje wordt
gekozen dat op 7 april in Luxemburg de eer van Ne
derland hoog moet houden. Aan dit programma werken
o.a. mee Berend Boudewijn, Rita Corita, Sylvia de Leur
Connie Vink, André van Duyn en Pipo.
22.40 Den Haag vandaag (NOS)
22.50 Studio Sport: Wereldkampioenschappen kunstrijden in
Bratislawa (NOS)
23.35 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Dagje ouder (VARA)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Achter het Nieuws (VARA)
20.55 Mensen en musea: informatie over tentoonstellingen
(VARA)
21.35 Monty Pythons, vliegend circus, TV-serie (VARA)
22.05 Kenmerk De veertiendaagse informatierubriek over
kerk en samenleving (IKOR-KRO/RKK)
22.50 Journaal (NOS)
22.55 Hoe wordt ik de computer de baas? les 24
(TELEAC)
Het was te verwachten dat „de
beroemde meneer Oldekamp"
na zijn succesvolle optreden in
de Berend Boudewijn-show
binnen niet al te lange tijd
zijn opwachting weer eens zou
maken in een daartoe geschikt
tv-programma, en jawel: in
„Mensen, mensen, mensen"
kregen we hem opnieuw te
zien, nu als doorknede beroem
de.
Toen een Jongetje op straat
hem herkende en de heer Ol
dekamp daar zijn verbazing
over uitsprak, zei het jongetje
verklarend: „Als iemand be
roemd is, dan is haj gauw be
kend". Zo is dat. Een uitspraak
om in een lijstje te zetten.
Mijn veronderstelling, na de
Berend Boudewijn-show, dat
de heer Oldekamp overstelpt
zou worden met huwelijksaan
zoeken, bleek ook te zijn uitge
komen, zodat we binnenkort
misschien ook de beroemde
mevrouw Oldekamp in ons
midden mogen begroeten
Als vragen beantwoordende
gast had Gerard van den Berg
Henri Knap bij zich, die ver
telde op de krant de volgende
spreuk als geheugensteuntje te
hebben opgehangen: „Een
journalist die iemand met zijn
pen bezeert, bezeert hem
100.000 keer".
Een intrigerende spreuk als Je
er over nadenkt. Wordt ermee
bedoeld, dat de man 100.000
keer bezeerd wordt omdat de
krant in kwestie een oplage
van 100.000 exemplaren heeft?
Of wil 100.000 in dit geval zo
veel zeggen als „heel erg", om
dat het zwart op wit in de
krant heeft gestaan?
Of wordt ermee bedoeld dat
als je die ene man met je ge
schrijf bezeert, dat je dan au
tomatisch ook nog 99.999 ande
re lezers hebt bezeerd die er
net zo over denken?
Zou in dat laatste geval de
spreuk voor de tv wellicht niet
moeten luiden: „Een tv-ver-
slaggever die iemand met zijn
woord bezeert, bezeert hem een
miljoen keer"?
Overigens heb ik alleen voor
de beroemde meneer Oldekamp
even overgeschakeld naar
„Mensen, mensen, mensen",
want voor de rest heb ik geke
ken naar „Waaldrecht", vijfde
aflevering: „Het zout der aar
de". van Anton Quintana.
Zeker een van de beste afleve
ringen tot nu toe, al vond ik
de kapelaan van Arthur Boniwa
te zalvend en kwam het ern
stige gewetensconflict waarin
hij toch wel moest verkeren
(enerzijds een moeder van drie
kinderen de pil ontradend, an
derzijds het bloesje open kno
pend van zijn geheime vrien
din) maar matig uit de verf.
De oplossing: vriendin vertrekt
zodat de kapelaan zijn roeping
kan blijven volgen, zal ook me
nige hedendaagse priester als
verraad aan zijn goede zaak
hebben ondervonden, vrees ik,
maar dat is natuurlijk noch de
zorg van Anton Quintana noch
van de gewone kijker.
Er zaten enkele verrassende
rolletjes in: van Josée Ruiter
als de kapelaanse vriendin, van
het kleine meisje Rita van
Dijk en niet te vergeten van
Johnny Kraaykamp, die ten
volle bewees dat hij (net als
vice versa) niet van Rijk de
Gooyer afhankelijk is om zich
in het tv-leven staande te
kunnen houden.
De prijzenswaardige regie was
dat blijkens de veelvuldigheid
van de geheime ontmoetingen
tussen de kapelaan en zijn
vriendin en de zorgelorc'i rid
waarmee die in de open lucht
werden uitgevoerd. Waaldrecht
wel een stad ter grootte van
Londen moet zijn. In het soort
plaatsje dat ik me tot nu toe
van Waaldrecht had voorge
steld, was hun verhouding al
lang het gesprek van de dag
geweest
Erg aardig, ten slotte, was de
reportage die Bob Loewenstein
maakte van het Gortvclnnna
theaterproject in Bantry. een
plaatsje in Zuidwest-Ierland.
waar op de manier waarop
zoals dat bij ons in Diever ge
beurt. de begaafde amateurs
onder de plaatselijke bevolking
de grote stukken uit de toneel
literatuur spelen.
Uiterst begaafde amateurs mo
gen we wel zeggen, maar Ja.
Ierland is met zijn drie mil
joen inwoners, iets meer dan
de provincie Zuid-Holland, niet
voor niets het vaderland van
befaamde toneelschrijvers als
Becker. Shaw, Synge, Yates en
anderen.
Maar het aardige is dat onze
bloedeigen Piet Kamerman en
Elly Ruimschotel dit toneel
hebben gestimuleerd en tot de
hoogte gebracht die het nu
kennelijk heeft. Dat wy nog
eens toneel naar Ierland zou
den exporteren dat zou
Shaw nooit hebben geloofd.
NICO SCHEEPMAKER
Minister Engels:
Omroepen maken
nog steeds te
veel reclame
Show (8.00 Nws9.00 Nws. 9.03
Diskjockeyshow (10.00 en 11.00 Nws).
12.00 Nws. 12.02 KRO's pauzeprogramma
DONDERDAG 1 MAART
VRO. 18.30 IKOK. 19
t.gym. 7.20 (S) Daj
adiojournaal. 8.50 Morgenwij -
00 Toppers van toen (gr). 9.35
anden. 9.40 Schoolradio. 10.00
ding. 9.
Waterstanden'.
(S) Voor de kleuters.
0.10 Arbeldsvl-
B.30 Nws. 8.36 Gym.
/rouw. 8.45 (S) klass. en moderne
muz. 10.00 Schoolradio. 10.30 Nws.
(Sj maatschappij-inform. 11.05
11.40 poëziepro-
12.00 volksmuz.
(gr). 7.30 Nws.
f.55 progr. over- „_0„ gjgg
((gr). 8 24 Neef. tall ge top tien. 22.55 Meded! 23.ÖÖ
Tros Sport-Tijd, met sport
tamlnen (gr). (11.00 Nws.
Radiojournaal). 11.30 (S) Rondi
Morgen begint het groene-glazen-feest bij de Mobil
dealers. Tot en met zondag 4 maart krijgt u bij elk bezoek
zo'n stootsterk, hittebestendig groen glas kado. Daarna
bij elk derde bezoek. Verzamel een mooie serie.
Let op het groene affiche. op Weg met M©b'll
DEN HAAG (ANP) De omroep- P^tteland
organisaties houden zich nog steeds
niet aan de enkele jaren geleden ge
maakte onderlinge afspraak over de
omvang van de reclame voor hun ei
gen omroepblad in hun uitzendingen.
Diit heeft minister Engels van CRM
gisteravond in de Tweede Kamer ge
zegd tijdens het voortgezet debat over
zijn begroting 1973.
In november j.l. wees de bewinds
man de omroepen er op, dat die re
clames veel meer tijd in beslag na
men dan was overeengekomen. Bij tentoonstellingen,
een onderzoek in de vorige maand yj-_gd-_ g®yrlfd®,_
bleek, dat zij zich nog altijd niet hou
den aan de afspraak.
De bewindsman heeft daarom on
langs de omroeporganisaties met
klem verzocht zich aan de afspraak
te houden. Doen zij dit niet, dan wor
den maatregelen op grond van (ie
omroepwet overwogen.
iedereen, 12.4
ursber. 12.30 Modern pauzedienst. 13.10 (S)
Sportrevue.
.irnaal. 13.21
13.41 (S) moderne
beweeglijk
lensen. 11...
Radiojournaal, 18,20
de PvdA. 18.30 Kleur
7.00 (S) een
beweeglijke
18.00 Nws. 18
Uitzending vs
- informatie i
ken van kerk en samenleving. 19.00
serie uitz. over De Ondernemingsraad.
19.20 De kerk vandaag nws. en
ïentaar, 19.30 op het tv-progr.
20 febr. Jl. wordt nader ing
3.20 Licht ensemble. 13.45
xen. 13.10 (S) Koorzang. 13
ensemble. 13.45 gesprekker..
Schoolradio. 14.25 (S) Moderne ka-
mermuz. 15.15 gesprek over Schrift
woorden. 15.30 Nws. 15.33 (S) mld-
24.00 Nws. 00.02 Aktua. 00.12
00.55-01.00 Nws.
Ti-Ta-ToVenaar. 18.55 (K) Jouni
17.55 Meded. 16.32 w
lationaal allerlei. 17.30 NwsT 17.32
S) Hier en nu. 18.00 (S) koorzang.
(S) jongerenprogram. 19.30
19.05 (K) EO-Kinderkrnt 19 3
(K) Land Inzicht, spelprogramma
(Kj journaai E.O.:
20.35 (S) De uitz.
laars op de nek. seriehoorspel. 21.00
(S) gevar. progr. 22.20 Avondoverdi
king. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier
Nu. 22.50 Wereldpanorama. 23.00 I
VU-magazine. 23.20 (S) am
diojournaal. 20.10 (S) moderne
aktuele 21.05 klass. en moderne liederen. 21.30
S) hoorspelserie (deel 9) 22 41 (S)
ktroniscl
liedjes.
elektronische
Koorzang: geestelijke liederen.
Ierland I!
23.55 Nws.
CRY. 19.0
NOS. 20.00
Radiojournaal. 23.55 Nws.
Hilv. III 240 en 298 in
len 7.00 TROS. 9.0
NOS, 19.00 TROS.
7.02 Het levende woord. 7,00 Nws. 7.02 De Hugo van Gelderen Bratislawa,
(K) Journaal. AVRO: 19.05 (K) Het
schip van de Zonnegoden, documentai
re film. NOS: 20.00 (K) Journaal AVRO
(K) Columbo, tv-film. 21.55 (K)
te'- -
Sissies NOS: 22.50 Den
23.00 (K) Journaal. 23.05—23.50 We
reldkampioenschappen Kunstrijden in