Couturiers
maken het
vrouw niet
H
moeilijk
VROUW
17 FEBRUARI 1973
najurkjes met ronde hals en langpoffen-
de mouwen (Unigaro) en fuseliersjurkjes
met knopen rechts op het boven lijfje en
links op de rok (Yves Saint Laurent).
COMBINATIES: van plooirokken, over
hemdblouses, boobhals truitjes en blazers
of korte judojasjes.
MANTELPAKJES: klassieke tailleurs.
MANTELS: Mantels met wijde rug of
getailleerde modellen met rugceintuur
tje.
BROEKPAKKEN: combinaties van wij
de matrozenpantalons met maagband en
overhemdblouses met poffende mouwen
en mouwloze blazers.
AVONDJURKEN: Strapless j urken met
struisvereaistola's en een soort veredelde
nachtjaponnen met smalle schouder-
bandjes, beide rijkelijk met ruches en
volants gegarneerd.
SCHOENEN: terugkeer naar de klas
sieke pumps met wat spitsere neuzen en
smallere elegantere soms wed vijf centi
meter hoge hakken en geen schoenen
met plateauzolen meer.
MAKE-UP: natuurlijk, wat lichtere
oogschaduw en oranjerode lipstick.
HAAR: eenvoudige hals lange pagekap-
sels:
ACCESSOIRES: lange en korte bij de
kleur van de Jurk passende grote kralen
kettingen waarvan maar liefst drie bij
elkaar moeten worden gedragen.
DAMESMODE
in exclusief jonge stip._
7f
vyö@I/Ofö!@ls
BREESTPAAT 1080-112 LEIDEN
I
ilouson en het
zonachtige jasje
fo|deze zomer
or broek-,
erg popu-
Pierre Cardin
tierp dit model-
dab is
woerd in
di/7
lues Esterel laat
zien hoe een-
lig het patroon
in de geruite
te, die hij op een
witte rok laat
en. Bent u
téken dan
•oon even
III
m die de
cm on s
alleen maar
een plaatje zul-
kennen. De
vn ieinse ontwerper
ntino, die veel
es had met zijn
enpe collectie
vierp deze
idjapon voor het
terne
kimono-jasje, al
^et nu wat langer
deze zomer ook
terug.
Ir
wat mannelijk
ioend broekpak'
en klein ruitje,
wl voor op reis.
VI
ten en strepen
nen heel goed
ien gekonibi-
s0 ri, mits de
jisi tren en strepen
nr hetzelf de zijn,
bewijst dit klas-
mawtélpakje.
VII
accent valt deze
vaak op de
Veel jurkjes
door rimpel-
Hek om de
nauw gemaakt,
effect wordt ook
bereikt door
accentueren met
tunnelceintuur
)e details
lieuwe
Mn de
ROKLENGTE: op, boven of iets onder
de knie.
KLEUREN: zacht abrikoos, custardigeel,
oudrose. hemelsblauw, beige, appelgroen,
oranjerood, marineblauw, wit en paars.,
STOFDESSINS: bloemen (Valentino),
noppen, blokruiten, vlinders (Dior), har
ten (Courrèges), Vogels (Venet) en art
deco prints (Lanvin).
JURKEN: overhemdjurken met plooi
rokken en strikkragen, blousende Tzari-
PARIJS De Italiaanse en Franse oouturiera hebben de wouw hei voor
dit voorjaar niet al te moeilijk gemaakt. Was roerige seizoenen zeker 80 pro-
oent van him creaties voor de meeste wouwen absoluut ondraagbaar, nu
kan iedereen eigenlijk alles aan. De mode te er ineens veel kleuriger en vrou
welijker op geworden maar tegelijkertijd ook veel minder spectaculair.
Overhemdjurkjes met etrikScragan en klassieke plooirok mantelpakjes waren
de belangrijkste creaties die in Rome en Parijs voor de komende lente en
zomer werden geshowd. En het belangrijkste nieuws zat meer in de schitte
rend gedessineerde stoffen dan tn de modellen met aangeknipte of raglan-
mouwen. Kortom, de oouturtens zorgden niet zozeer voor creatieve maar voor
puur commerciële helemaal op de verkoop afgestemde Jurken, pakjes en
mantels. En eerlijk gezegd kunrmen ae ook moeilijk anders. Want zowel de
mktt's als de maxFs en de somber getinte mannelijke creaties van vorige
seizoenen werden zo slecht verkocht dat het veel couturiers aan de rand
van een faillissement bracht.
Zo zou over enkele weken het Parijse modehuis Castillo, waar de uit Maas
tricht afkomstige ontwerper Robert Nelissen tot voor kort werkte, Sluiten.
Maar Jacques Helm werd weer heropend. Een paar Franse bankiers, die nog
steeds de verkooprechten van Helms parfum en sjaaltjes hebben, zagen de
omzet hiervan de laatste Jaren door gebrek aan publiciteit zo sterk dalen
dat ze besloten om het modehuis weer nieuw leven in te blazen. Alleen met
de ontwerper Serge Lepage deden ze een bijzonder slechte keus.
De parfums, kousen, sjaaltjes, schoenen en andere accessoires die ook in
Nederland veel worden verkocht zorgen voor de belangrijke inkomsten van
de Franse en Italiaanse ontwerpers. Commercieel gezien zijn hun haute-
Door
Jos Hagera
Samenstelling
Henriëtte v. d. Hoeven