?raël: nieuwe
wilde westen9
'Nederlandse speelfilm moet
1,5 miljoen extra hebben''
Sleeping Partners, geen film
om het warm van te krijgen....
KUNSTSCHILDER ZOEKT KLEUREN
Liefdestechniek: lesje
Bioscoopbond in nota:
Filmers tegen
regering Italië
Depeifekte pasvorm
vanPantyP
merkt upas goed
als u ze aanheeft!
panty
Pas tegen het einde gaat verhaal echt boeien
)AG 16 FEBRUARI 1973
PAGINA i.
/an onze correspondent)
ZALEM De heldenverha-
Amerika's wilde westen wor-
ialve iD Spanje en Italië, nu
Israël verfilmd. Het "ty-
Amerikaanse" landschap
aangetroffen in de omgeving
hkelon, Elath en niet te ver-
de kersvers uit de grond ge-
5 Sarco Western Street in
Tikwa, even buiten Tel Aviv.
regory Peck:
iraël kan
•ii ideaal
Imland zijn'
iry Peck, die zijn filmroem
ln de vijftiger Jaren ver-
Is de hoofdfiguur in "Billy
een simpel verhaal dat
irige eeuw in het zuiden van
ïnigde Staten speelt en dat
Israël wordt opgenomen. Het
ap hier is nauwelijks te
heiden van dat van Arizo-
t Gregory Peck, in zijn lu-
caravan in Elath "Vreemd
lijkt het hier meer op het
pesten dan in Amerika op
Dblik".
iraëlische regering wil graag
Imindustrie bevorderen en
ian buitenlandse filmmaat-
Jen gunstige faciliteiten
der een voordelige dollar-
Hoewel het filmen in Spanje
ler is en de technische voor
daar vooralsnog beter
Israël ook vanwege het con-
looie weer een ideaal film-
buitenopnamen voor "Billy
ts" vinden plaats even bui-
ith, Israëls Rode-zeehaven
Golf van Akaba in de zg.
Heeft Israëls oorlogs-
I enige invloed op het ma-
een film? "Nee", zegt Gre-
ick, "absoluut niet. Het eni-
akel is dat de luchtmacht
in de buurt heeft en
soms nogal hinderlijk. We
gevraagd of ze niet er-
iders konden oefenen, en
rs
a blijkt in het bezit van een
onverslijtbare films,
heeft zo'n product gevon-
"Dr. No", één van de eerste
Bondfilms met Sean Conne-
Q de hoofdrol. Het is bekend,
eerste Bondfilms ook wel de
waren. "Dr. No" is geen
ering: spanning die nog niet
erg kunstmatig wordt ge-
als in latere Bondfilms maar
ninste zo groot is als in de la
ns. Het wachten is nu op de
f Bondfilm, met, zoals be-
Saint" Roger Moore in de
L
o gaat voor de negende week
aanstra's „Bij de beesten af"
de in de pers nogal matig
deerde, maar toch wel op-
film, in elk geval goed
voor een Oscar-nominatie in
i, en dat zegt toch wel wat
0 Nederlandse film
frianon "VD" zou prolongeren,
natuurlijk dik in. Hoewel het
of deze film Haanstra's
intal "Leidse" weken zal over-
Want tussen deze twee films
enorm kwaliteitsverschil aan-
"VD" moet het alleen hebben
t spel van Kees Brusse in de
'1 en van vrilwel alle Neder-
acteurs van enig formaat ,die
Plichtsgetrouw opdraven. Het
1 over de rijke vlees- en voor-
smiddelenfabrikant die er
'gewikkelde familierelaties op
ndt is zo mager en chaotisch,
spelprestaties niet meer mo
tten. Veel bloederige en vol-
overbodige scènes in een
mis maken de ellende nog gro-
Ingrid Thulin is te zien in
"Wilde aardbeien" van
AMSTERDAM (ANP) Het
hoofdbestuur van de Nederland
se bioscoopbond is tot de slotsom
gekomen dat er minstens zes Ne
derlandse hoofdfilms per Jaar
geproduceerd moeten worden om
tot een continue, ondernemings
gewijze speelfi'lmproduktie te ge
raken. Hiervoor zou een extra
Jaarlijkse overheidssubsidie
van 1,5 miljoen gulden nodig
zijn.
De Nederlandse bioscoopbond
meent dat met het oog op het
geen in andere landen van de
Europese Gemeenschap gebrui
kelijk is, een dergelijke extra
subsidiëring als een redelijk
verlangen beschouwd moet wor
den.
"De film is niet weg te den
ken element in het hedendaagse
cultuurpatroon en het zou een
wezenlijke verarming zijn van
onze nationale cultuur, als de
Nederlandse film daarin we
gens financieel-economische oor
zaken geen plaats zou kunnen
krijgen. In wezen, aldus het
hoofdbestuur van de bioscoop
bond, "ligt de situatie bij de
film niet anders dan bij gesub
sidieerde media als toneel, ope
ra, concert of beeldende kun
sten.
Het produktiefonds van 't film
en bioscoopwezen heeft binnen 't
sader van de financiële midde
len het maximaal mogelijke be
reikt: een beperkte continue pro-
duktie van drie vier hoofdfilms
per jaar en een basis voor ver
dere uitbouw van de hoofdfilm-
produktie. Hoewel de overheids
subsidies ten behoeve van het
produktiefonds sinds de oprioh-
ting ervan in 1956 zijn toegeno
men, is die toeneming slechts
toereikend geweest om bij een
gelijkblijvend aantal geprodu
ceerde hoofdfilms, de sterke stij
ging van de produktiekosten op
te vangen", aldus het hoofdbe
stuur in een nota. waarin de ge
wenste ontwikkeling van de Ne
derlandse soeelfilmproduktie ge
schetst wordt.
Het hoofdbestuur merkt in zijn
nota nog op dat er meer
daa nmoet worden om de ex
port van films te bevorderen.
Met name door propaganda In
het buitenland.
Titel: „Seks contacten gezocht"
(The Love Box); Hoofdrollen: Chris
Williams, Flanagan en Maggie
Wright; Regie: Billy en Teddy Whi
te; Theater: Luxor.
Het grote verschil tussen de Duitse
en de Engelse seksprodukties is dat
onze oosterburen kennelijk de zaak
altijd wetenschappelijk moeten aan
pakken. Stelt u zich maar eens voor,
hoe de Duitse filmindustrie een on
derwerp als seksadvertenties zou aan
pakken en u ziet waarschuwende vin
gers, allerlei artsen en dergelijke fi
guren, die de zaak eens zullen uit
leggen.
Engeland pakt het daarentegen
volkomen anders aan: luchtig, speels
en vaak erg aardig. Love Box is het
verhaal van een jonge uitgever, die
van een failliete boedel, weer een
bloeiend bedrijf heeft gemaakt. De
successen vinden hun oorsprong in
het opnemen van seksadvertenties.
Deze zijn niet altijd even rechts-
streeks gesteld en daardoor misschien
wel zo aardig. Neem bijvoorbeeld dat
geval van die Jonge schilder, die
nieuwe kleuren zoekt. Wel hij krijgt
ze: zwart, geel en twee kleuren bruin.
Ergo: nog allemaal tegelijk ook. Of
die vier vriendinnen, die er om loten,
wie mag schrijven, maar zo nieuwsgie
rig zijn, dat ze toch maar alle vier
gaan Het slot is bijzonder aardig
de jonge uitgever wil nog meer suc
ces en laat zijn gedachten de vrije
loop over tv-reclame. Modeshows van
hoeden en schoenen, van dure auto's
met een mooie Juffrouw erbij. Over
een pretpark, waar diploma's voor de
liefdeskunst worden uitgedeeld enz.
Er kleeft echter één nadeel aan de
film en dat is dat er te veel korte
stukjes aan elkaar zijn geplakt.
JAN VAN DER NAT
ADVERTENTIE
Gregory Peck als "Billy two hats": Jsraël lijlct meer op het
wilde westen dan het huidige Amerika
daarin zijn ze bijzonder bereidwil- breeuws-pratende Indianen rond.
lig geweest". Heeft Israël als filmland moge-
Voor de belangrijkste rollen zijn lijkheden? "Zeker", gelooft Gregory
Amerikanen en Engelsen overgeko- Peck' "als het technisch niveau wat
men. Enige bijrollen worden door wordt opgevoerd en de prijzen laag
Israëli's vervuld. Zo lopen er in worden gehouden, dan is Israël een
Elath tussen de dode neppaarden en ideaal filmland, zeker voor wes-
een verongelukte huifkar He- terns".
bioscopen
ROME (AFP) Alle werkers in
de filmwereld zijn voortaan gemobi
liseerd om zich te verzetten tegen
de regering-Andreotti, haar negatie
ve politiek en haar neiging tot onder
drukking", aldus een motie die is
aanvaard op een vergadering die or-
anisaties van auteurs, spelers en
technisch personeel in Rome hadden
belegd.
Volgens de vergadering is voor 'n
oplossing van de crisis in de Ita
liaanse filmindustrie vooral een her
ziening van het investeringsbeleid
noodzakelijk. Men sprak zich uit
voor een nieuwe wet inzake de film
herziening van de opzet van het
filmfestival van Venetië en tegen de
censuur en de bureaucratie. Er is
circa 100 miljoen gulden ter beschik
king van de filmindustrie gesteld.
Hevig noodweer Hevig noodweer
aan de Atlantische kust van Spanje
en Portugal heeft sinds woensdag
avond aan zeker zeven personen het
leven gekost. Onder hen zijn vijf
Spaanse vissers, wier schepen in de
16 meter hoge golven zijn gekapseisd.
In veel Spaanse en Portugese steden
werden haveninstallaties beschadigd.
Tal van schepen zijn gezonken en de
verbindingen zijn een tijd lang ver
broken geweest.
Panty P, de panty die zich volmaakt
vormt om 't been van elke vrouw
in de rode verpakking
Wetenschap aan voeteneinde
Titel: „Liefdestechniek in de per
fectie". In de hoofdrollen: blote on
bekenden. Theater: Rex.
Wat het nu precies is bij onze
oosterburen, ik weet het niet, maar
bij het maken van seksfilms durven
zij zelden te werk te gaan zonder
steun van (pseudo) artsen, psycholo
gen, pyschiaters, pedagogen en statis
tieken.
Bloot en geslachtelijke frivoliteiten
in filmwerk zijn alleen goed als aan
het voeteneinde maar een psycholoog
staat die ernstig verklaart dat het al
lemaal wetenschappelijk verant
woord is. Tenminste die indruk
wekken de filmers uit de Bondsre
publiek vaak. De voorbeelden van de
ze wat vermoeiend (soms huichelach
tig) aandoende werkwijze liggen voor
het oprapen: Oswald Kolle, al die
schoolmeisjes-„rapporten". En nu
dan .Liefdes techniek in de perfec
tie". Hier komt een artsenechtpaar
en een niet geheel uit de verf
komende pastoor bij allerlei stoei
partijen in bed en gras vertellen wat
er komt kijken om het optimale uit
het seksuele leven te halen. Ze doen
dat met een bijna encvclopedie-ach-
tige aanpak. O, heel nuttig hoor, want
de onwetendheid op dit terrein is
nog altijd schrikbarend groot, alle
openheid en progressiviteit ten spijt.
Maar de smaak tot eten verlaat je
toch wel als Je alles minitieus tot op
de millimeter hoort en ziet verkla
ren aan de hand van tekeningetjes
en opnamen in het „wild", die snel
wazig worden gedraaid (hetgeen nog
al pyn doet aan de ogen). Wat er
dan nog aan aardigheid over is. wordt
doodgepraat door het artsenechtpaar,
dat zijn tekst voorleest alsof het be
zig is met het politieblad.
RUUD PAAUW
TiteL Sleeping Partners, McCabe en
Mrs. Miller. Hoofdrollen Warren
Beaty en Julie Christie. Theater:
Camera.
Regisseur Robert Altman heeft
vooral naam gemaakt met de wran
ge rolprent MASH. Dat was een IJ
zersterke film, met een flitsend ver
haal, onder knappe regie. Met die
regie zit het ook in Sleeping Part
ners wel weer goed, over de acteer
prestaties van Warren Beaty en Ju
lie Christie is ook al niets dan goeds
te melden zodat alleen het verhaal
overblijft. En daarop is .van alles
aan te merken; het gegeven is zo
zwak dat zelfs al die positieve pun
ten de Sleeping Partners niet om
hoog kunnen krijgen. Pas tegen het
einde van de 3306 meter lange film
gaat het verhaal echt boeien. Daar
voor echter heb Je Je dan wel door
een nogal duister gebied moeten be
geven. Een gebied aan de grens van
Canada, waar de beroepskaarter
John McCabe een gokhuis en een
bordeel heeft neergezet van zijn -
kennelijk - forse speelwinst. De
voortdurend boerende McCabe is in
de ruige mannengemeenschap (het
dorpje Presbyterian waar zich alles
afspeelt bestaat uit een aantal hou
ten huizen, aftandse zinkmijnen, een
Chinees arbeider-ghetto en een sa
loon) in het klein begonnen met drie
lichte vrouwen, van wie er één zo
onfatsoenlijk dik is dat ze de bij
naam "twee halen, een betalen Lil
ly" best verdient. McCabe is het
echter allemaal wat groter (en mis
schien vooral wat slanker) gaan zien
nadat een 'verse' lichte vrouw is ko
men opdraven. Constance Miller
(Julie Christie) stelt McCabe voor
zijn zaken uit te breiden.
Sterk
Die zaken gaan vervolgens best,
totdat een mijnmaatschappij een
tweetal vertegenwoordigers stuurt
om McCabe uit te kopen. De man
weigert echter, waarna - zoals ken
nelijk de gewoonte was in die dagen
rond de eeuwwisseling als Je de
zaak niet wilde verkopen - drie be
roepsmoordenaars in het dorp opdui
ken. Daarmee begint het sterke ge
deelte van de film. De Jacht van de
professionele drie op de man die zo
goed gegokt heeft, voltrekt zich in
forse sneeuwjachten belicht door de
brand in de kerk. McCabe rekent af
met twee van zijn achtervolgers,
neemt dan ook de derde laconiek
beet en sleept zich dan. gewond als
hij is, voort naar een plek'waar hij
nooit aankomt. In de metershoge
sneeuw blijft hij achter.
Je zou het er koud van krijgen;
Sleeping Partners is dan ook be
paald geen film om warm voor te
lopen....
P.d.T.
ADVERTENTIE
tfilms
voor de nacht-sex een
'diept, die nog niet zo lang
al in Leiden draaide: "Het
even van Bunny and Clod",
verbekende werk, dat er vrij
buitend op gericht is om het
'bloot op het doek te brengen,
p'",n aan een verhaaltje dat
'zonder is.
i D
nd ir-
heeft een interessante
llm- zij het een wat oude:
aardbeien" van de grote
Bergman, met in de hoofdrol-
Wieden als Ingrid Thulin en
""'""sson. Deze f'1— ~famt uit
tijd dat Bergman nog ge-
Stoeiende films maakte.
fermatinee
draait voor de Jeugd de-
"Nieuwe avonturen van Pi-
Alle kinderen kennen de
|houtev> man natuurlijk wel en
W oi zijn belevenissen. Zijn
)rookl' -chtige wereld 1e wordt
kfilm verder uitgediept.
Apollo: „De duivel kent geen genade",
18 jr., dag. 12.15, 2.30, 7.00 9.15 uur;
zat. en zo. ook 4.45 uur.
Asta: „Felllni Roma", 18 Jr., dag. 2 30,
7.00, 9.30 u; zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30
uur.
B.'Jou: „Gunshoe", 18 Jr., dag. 2.00, 7.30,
9.30 uur; zo. ook 4.15 uur.
Camera: „What's up doc?", a.l. dag.
2.15, 7.15, 9.30 uur; zo. ook 4.30 uur.
Cineac: „The aristocats", a.l. dag. 9.30,
11.30, 1.30, 3.30 uur; zo. vanaf 11.30
Flke avond: „Deliverance". 18 Jr. 5.30,
7.30, 9.30 uur.
Corso: „De Deetvader" 14 Jr., dag. 2.00,
8.00 uur.
Du Midi: „Butch Cassldy and the
sundance kind", 14 Jr., dag. 8.15 uur;
zat. en zo. 7.00, 9.30 uur.
Euro- Cinema- „BeD Hur", a.l. dag.
1.30, 7.45 uur; zat. zo. en woe. 3.45
7.45 uur.
F'ora: „Het geheime sexleven van Ro
meo en Julia", 18 jr., dag. 2.00, 7.00,
9.15 uur; zo. ook 4.30 uur.
Kriterion: „Cabaret", 18 1r„ dag. 3.00,
7.00, 9.30 uur.
Metropole- Tuschinski: „Bij de bees
ten af", a.l. dag. 2.00, 7.00, 9.30 uur;
zo. ook 4.15 uur.
Odeon: „John Wayne and the cow
boys", 14 Jr., dag. 2.0i, 8.00 uur.
Olympia: „Midnight cowboy', 18 Jr.,
dag. 2.00, 8.00 uur.
Passage: „The mecjanlc", 18 Jr., dag.
2.30, 7.00, 9.30 uur; zat en zo. 1.30,
4.00, 7.00 en 9.30 uur.
Rex: „Ben", 14 Jr.. dag 9.30, 11.30, 1.30.
3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur; zo. vanaf
1.30 uur.
Studio c.' Luxe: „The poseidon adven
ture", 14 Jr. dag 2.15, 7.00 9.30 uur;
zo. 1.30 4.00 7.00, 9.30 uur.
Studio 2000: „The birds" 18 Jr., dag.
7.15, 9.45 uur; dl. av. besloten voor
stelling.
De Uitkijk: „X. Y and Zee", 18 Jr., da
gelijks 2.30. 7.15, 9.30 uur; zo. 1.45,
4.00, 7.15, 9.30 uur.