landel in arnaval- tits kent [een leut b.V. L.I.A.M. vandao» [[M^MQgtsirnma\ lelie, uche' contra 'Hallelujah kameraden' ...e/? gisteren l VONDELLAAN 45 HEINTJE NAAR OOST-AZIE TV morgei] jpag 9 februari 1973 RADIO - TV - KUNST ,.Salum Aleikum pak 'm in Je hand en bekijk m Salum Aleikum pak 'm in Je hand en strijk 'm". Een refrein dat voer geeft aan de gedachte, dat carnaval inderdaad het feest derlosfoarrdigheid is. Vooral het Hoes-repertoire neigt sterk in die richting. Uit dat diepe zuiden komen de teksten, die men in alle buiten carnavaleske nuchterheid van hypocrisie zou kunnen beschul digen. De zaken niet met namen noemen, maar er wel mee spelen. Hoes wijkt ook duidelijk af van Kartner wat het café-gedruis en het bier in zijn repertoire betreft. Hoes' repertoire verdrinkt bijna in de drank. En ook duidelijk is hoor baar dat in het Limburgse de Beierse hoempapa de boventoon voert. En dat zou dan komen, omdat de Limburgers zich weinig aantrekken van de Hollandse llederenkunst en meer gericht zijn op de sfeer van de Duitse schlager. Pierre Kartner: „Zelfs voor mij als Brabander is Limburg bijna niet te bewerken. Dat is een heel apart ge bied. Zoals Brabant voor de Twee Pinten is. zo is Limburg voor de hoempapa en ik ben voor het hele lend". De Twee Pinten, de naam is nu maand voor carnaval is de strijd tussen de hitmakers in hevigheid ontbrand. Want, het feest van onbezorgde leut, voor de platenmakers van de centjes aan elkaar. Er staat ie verkopers veel op het spel. Bij de meeste maatschap- is al in november bepaald wat de hit zou moeten wor den daarop zijn de voorraden afgestemd. Een verkeerde 2 kan catastrofale gevolgen hebben. m is het zaak, dat elke maatschappij voor zich zorgt dat de s het geschiktste medium en de popzenders bereid zijn aan- te besteden aan de diverse potentiële hits. Wat dat betreft ja niemand zich zorgen te maken. De TROS stapt vanavond in zee dllader Abraham (Dureco), Pierre Kartner zoals een ieder weet. e heeft de goedheid in zijn show één van zijn grootste con- m vaten op te nemen voor dit carnavalsseizoen, zoals hij het zelf it Adèle Bloemendaal. De KRO houdt het, in verband met de h'rban, op een carnavalsuitzending bi de documentaire sfeer op 1 ncivond, 5 maart. De VARA haalt de stal van Johnny Hoes \iegetrouw in huis voor een carnavalsuitzending op 24 februari AVRO doet het in samenwerking met de BRT ook dit jaar met Sjakie Schram en hitmakers uit alle geledingen van de nindustrie. De popzenders Hilversum III, Veronica en Radio izee moeten de rest doen. "T en hier komen we weer bij Kartner, iemand kan nog ikker liedje hebben als het rtater krijgt groeit het niet". Ljde Mounties in hun show van ruari hun carnavalskraker heya ho" water zullen geven. en Rijk krijgen misschien n kans „Geen paniek" voor al geschikt te maken en wie at Willem Duys nog voor een ikomst heeft gesloten voor uist, waarin Toon Hermans ijn kansloze hit „Mien waar i feestneus" kon lanceren en a i succes kon maken. „Daan b je gedaan, Daan" van Adè- drs. P. kreeg dankzij Willem eizoen ook een lekkere opkik- 'le. Hilversumse activiteiten uiteindelijk leiden tot dé laar dan wel voor het carna- bliek boven de Moerdijk, want burg en Brabant spelen plaat hits nog steeds de landelijke i uit de jukeboxen. „n ook de strijd duurt maar weken en na de vijfde maart Iweer voor een Jaar over. Ilordt de markt verdeeld? insiders is de Limburgse en ltse markt het operatie-ter van respectievelijk Johnny m Pierre Kartner sinds Jaar carnavalsschrijvers bij uit- m i boven de Moerdijk ligt de open voor Dikke Leo, Jan oen, Ans en Jans (Annie de en Jany Bron) tot aan Drs. inz Polzer) toe. nog voor de aanvang van de waren al enkele dingen dui- De strijd zal voornamelijk ussen „Uche, Uche" van Pier- rtner en „Hallelujah Kamera- d an Drs. P. gezongen door Adè- emendaal. Waarom? zal men 11Een vraag waarop eigenlijk v antwoord past. Want wie I het Juiste antwoord weet 2j(m het maken van carnavals- i |n beroep maken, er zijn wat aanwijzingen. naar Pierre Kartner; maker )lleke bolleke" „Wat zien ik", Abraham" en andere hits verleden. r gt, „Ik geloof in Uche. uche k in Hallelujah Kameraden, het allebei liedjes zijn waar- n bier zit, maar die je toch ngt als je zestig liter bier op liedjes die kinderen gaan zin- pleinen en straten en na iv-uitzending geheid blijven r L Bovendien kan je, vooral 'che, Uche, alle kanten op. De 3 leent zich voor aanpassingen I arnavalsvierders die met een I Je op hun creativiteit de vrije I villen laten.. Dat is heel be- - een carnavalsschrijver, die ip feestgeruis, bier- en stam- jezang, zit verkeerd? Kartner: „Dat is inderdaad misverstand. Carnavals- zich raaken geen druppel Het moet een soort )rPot- vet" zijn, een refrein, dat t pakt en in alle omstandig- (bedoeld wordt alle staten van gebruik) nog overeind blijft. In fort blijft „Bij ons staat op ikendeur" de grootste en beste ilshit aller tijden (van de •Inten)". pikanterie is de meeste hit- ook niet vreemd. Maar i il is het een verscholen onuit- gj >ken pikanterie, waar men in U ^ijke staat" veel. zo niet alles aken. e denken van Dikke Leo uit van Weertse Johnny Hoes, toezingt: tm uums «£fT mum m his sum wtrót ttm it kuhhim mm wat u mmtn m nwm) situ# Aitmm mil. mil ft£ neuemaits jij M m twet Mxmm mi k sHus*«o»ir mr nmmv wtmimu m 81 litTEUBLU OH WTJ€-«AT ZU* H HAMEI TtfCM WfEI OUC' wat nuaiat mix mi sat gait mmw tut a mpi nu mm? toch gevallen, zijn er uiteraard dit jaar ook weer en zij gokken op h'in „Dzjiengg". Wim Kersten, de afge scheiden Pint is er met Liedjes op het leven in Holland, dat zo slecht nog niet is. Het heet dat vooral in het land van de Pinten de platen oorlog met alle ook niet gang bare middelen wordt gevoerd. Flatenvenkopers worden benaderd om bepaalde nummers maar meteen als hits te beschouwen en grote or ders te plaatsen. Platenhandelaren kregen deze week een potje Abra hammosterd bij het Dureco carna- Fierre Kartner ontkent niet, dat dat vroeger nogal eens voorkwam en dat zijn maatschappij, Dureco, daar in-het verleden zeker niet vies van was. „Maar de maatschappij is nu veel te groot voor dergelijke praktijken. Als ik nu zeg, dat van mijn carna valselpee met Uche, Uche al tien duizend exemplaren zijn verkocht, dan is dat ook zo". Cijfers die voor „Ba, ba Barend" ook al worden genoemd vanuit Weert, waar Hoes een kraker heeft gemaakt, profiterend van de rel rond Barend Servet. En wat Hoes verwachtte gebeurde. Er kwam ook publiciteit rond het plaatje, want Barend Servet zelf, IJf Blokker, vond het verre van grappig dat het in een carnavalshit wordt voorgesteld alsof hij iedere maand poedelnaakt ADVERTENTIE Op de zuinigste bestelwagen staat de ster van MERCEDES BENZ. En hij staat in ons bedrijf Bent U bloemist, grossier, houterier, transportondernemer, schilder, slager, -frisdranken febrikant of aannemer MERCEDES BENZ blijft steeds de juiste keuze over het scherm raast. Overigens houdt Hoes in de tekst een slag om de arm of het publiek de VPRO-show als „bah" moet be schouwen of niet. Want duidelijk wordt er in de tekst over „Ba, ba" gesproken en ook duidelijk wordt dat. gezongen. IJf Blokker wil het plaatje uit de handel, maar Hoes gaat gewoon door. En hij brengt het nummer ook in zijn VARA-tv-show. Hoes heeft ook nog een plaatje op de markt gebracht waarop ene Huug Janssen zingt, dat hij geen centen meer voor bier heeft. In het hoesje vindt de koper drie echte koperen centen om het carnavals feest te beginnen. Stunten is het devies in deze periode. Koel bereke nende stunts, waaraan weinig leut te pas komt. Zo komen de carnavalsliederen tot stand. Behalve dan die van Adèle. Drs. P. zong met zijn bekende zing- praat-geluiden „Hallelujah Kamera den" eens in het cabaretprogramma van Ivo de Wijs. Adèle zat in de zaal en zei tegen Heinz Polzer: „Heinz, dit is een complete carna valskraker, net als onze Daan vorig Jaar." 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Calimero, tekenfilm (TROS) 19.10 Wereld op wielen (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Carnaval met Vader Abraham: De Vader Abraham- show (TROS) Naast Vader Abraham treden ln dit bonte programma op Ria Valk, Jacques Herb, Ben Cramer, de Twe« Pinten en Adèle Bloemendaal. 21.05 De F.B.I.: Fraude, misdaad-serie (TROS) 21.55 Het geheim van de Njjl, documentaire serie, 4 (TROS) 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 18.55 19.05 19.45 20.00 20.21 21.10 22.25 22.40 Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) Songbook Coup d'Europe 1972 (.44110) Een in Knokke opgenomen liedjesprogramma, waarin optreden Ann Michel en Kalinka (België), de Olsen Brothers (Denemarken), Nino Bravo (Spanje), Union Express (Engeland), Tonicha (Portugal) en Mary Roos (Duitsland) Entre Nous: Jan Brusse leest voor (AVRO) Journaal (NOS) De Mountiesshow (NOS) Showprogramma met als gasten oa Katja Ebstein en The Bentley Sisters. Voor de Vuist weg Ontdek je plekje Uit de Kunst (NOS) Journaal (NOS) Europese kampioenschappen kunstrjjden in Keulen (NOS) Het opzienbarendste tv- programma van dit seizoen is ongetwijfeld „Het gat van Ne derland". Een tv-programma dat geen voorbeelden kent en nog eigener van opzet is dan de Barend Servet-show bij voorbeeld. Niet dat de ploeg rond Hans Keiler er ooit de Televisierring mee zal winnen. Daarvoor is prijzenuitdelerij in deze bran che tezeer verbonden aan per- goonsrverheerlijfkinig; en zitten alleen zij goed die een tv-per- sonality zijn. Het gat van Nederland is een naamloos geheel onder eindre dactie van Hans Keiler. Naam loos in die zin, dat de aange dragen onderwerpen nagenoeg geen persoonlijke inbreng ver eisen. De afstandelijke benade ring van de onderwerpen geeft de kijker volop de gelegenheid zelf zijn sfeer te bepalen. Voordat Hans Keiler hiermee begon noemde hij het een „late, late night show". Dat is het ook. Alleen zou je wellicht hier en daar een kort itempje verwachten om dat showele ment wat duidelijker te maken. Het is een doorlopend magazi ne. „De kijker moet er van weg kunnen lopen en weer te rugkomen, wanneer hij dat wil, zonder het gevoel te hebben iets te missen." is een uit spraak van Keiler. Die laatste opzet kan hij niet helemaal waarmaken. Er zijn zoveel interessante onderwer pen, dat Je toch automatisch van het een in het ander valt. Een opsomming van de onder werpen vooraf, een kleine in houdsopgave in de juiste volg orde. zou al enig houvast bieden. Het is bovendien ook niet aan nemelijk, dat iemand zijn tv als een radio gaat gebruiken Zelfs in Amerika, waar men toch langzamerhand is gaan leven met het medium, wordt nog echt gekeken volgens onze avondvullende gewoonte. Een van de sterkste punten in het programma vind ik die ont spannen sfeer. Die sfeer wordt niet in de laatste plaats opge roepen door het bekwame film werk. Bij onderwerpen als de kunstfluiter Jan Tromp en de sufficient Willem Oltmans kwam dat vakwerk er totaal uit. Tromp en Olsmans bewo gen door het beeld alsof geen camera hen volgde. Dat is knap. Het beste onderwerp van de avond was voor mij Jan Tromp. De kunstfluiter stond helemaal alleen met zijn her inneringen en sprak eigenlijk niet tot ons. Maar dacht hard op. En toen hjj was uitge dacht stond hij toch in de Hil versumse studio zijn nummer tje te fluiten. Het lijkt ook alsof de ploeg rond Hans Keiler (select Am sterdams groepje) ook steeds makkelijker de onderwerpen aangedragen krijgt, waardoor er een vrij grote selectiemoge lijkheid is. Ook de alertheid om zaken uit een geheel andere hoek te be naderen wordt steeds groter Het filmpje over het kantoor van het Rode Kruis, achter de schermen van het gironummer 777 van de actie "Heel Vietnam' was daarvan gisteren eo schitterend voorbeeld. Het terugdraaien van de in breng van het duo Kees van Kooten en Wim de Bie heeft het programma alleen maar goed gedaan. De inbreng die het duo nog heeft, sprong er gisteren eindelijk weer een.= uit. NICO SCHEEPMAKER ZATERDAG 10 FEBRUARI 1973. Hilv. I. 402 m en FM-kanalen. "3.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 14.45 X.O.S. 17.55 VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O.gevarieerd programma met om: 7.25 Van de voorpagina; 7.54 Deze dag: 8.00 Nieuws; 8.11 Din gen van de dag; 9.35 Waterstanden LEIDEN TELEFOON 01710—69303 Enige tijd al doen geruchten de ronde dat Heintje in militaire dienst zou moeten. Deze geruchten zijn onjuist beweert zijn manager, want Heintje is vrijgesteld van mili taire dienst. Hij woont al langer dan vijf Jaar in België, hetgeen automa tisch vrijstelling van dienstplicht be tekent. Op 2 april gaat Heintje naar Sin gapore, waar zijn Oost-Azië-toernee begint. Deze toernee brengt hem naar Djakarta, Manilla, Osaka. To kio en eindigt in Taipeh op Formo sa. Er zijn plannen voor een toer nee door Zuid-Afrika. In Juli zullen nieuwe platenopna- men met Heintje worden gemaakt. Heintje zal dan ook voor het eerst na twee Jaar, weer op de Duitse tv-zenders te zien zijn. Inmiddels is de vijftien miljoen- grens aan platen verkoop ruim ge passeerd. Hiermee is Heintje, wat platenverkoop betreft, na de Duitse Freddy de grootste schlagermiljo nair. luisterprogramma. 15.30 (5) moderne muziek (opn). 16.00 Nieuws. 16.03 (S) NOS-Jazz. 16.45 een programma over amateuristische muziekbeoefening. 17.15 Sterilisatie bij Mannen (I). 17.40 lezing. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. 18.20 Uitzending van D'66. 18.30 (S) een afwisselende zaterdagse vooravond. 19.30 De Scala 1925-10.50. 20.00 (S) Promenade Or kest me zangsoliste. 21.35 (S) Dans- orkest me solisten. 22.00 Klankbeeld. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) licht muziek programma. 23.10 De jaren vijftig ln doorsnee. 23.55 Nieuws. 7.00 7.00 Nieuws. 7.02 (S) gevarieerd pro gramma met populalr-klassieke mu ziek en om 7.30 Nieuws; 7.41 Aktua; 8.30 Nieuws; 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw. 10.00 (S) een mi- nlmagazine voor en met jonge luiste raars. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) amuse- mentstourlsme. 11.55 Mededelingen. 12.00 Aktua. 12.16 Exportiviteiten. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.42 (S) Tros-Country. 14.30 (S) radio-show. 15.30 Nieuws. 15.33 tSverzoekpla- teuprogramma voor de militairen. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.45 (S) liedjes en muziek uit de goede oude tijd. 18.15 Uit de pers. 18.30 Nieuws. 18.41 (S) programma-overzicht. 19.00 (6) verzoekplatenprogramma, 20.00 Nieuws. 20.05 (S) oed bekeken. 20.30 (S) Pianisten van thans en toen. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 (S) klassieke muziek (gr). 22.30 Weekslulting. 22.50 actualiteiten, in formatie en commentaar. 23.05 (S) klassieke muziek (gr). 23.55 NleuwB. Hllv. ra. 240 en 298 m en FM-kana len. 7.00 NCRV. 18<00 NOS. 19.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.02 lichte vokale mu ziek. (8.00 Nieuws). 9.00 Nieuws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). 12.00 Poptater. 16.00 Nieuws. 16.03 sport en muziek, waarin reportage wereldkampioenschappen schaatsen. (17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws 19.02 78-toeren-platen van Nederland se orkesten en solisten. 19.30 That's live! 20.00 Nieuws. 20.02 verzoekpla tenprogramma en de muzlekkwis D(r)ie voor U. (21.00 Nleüws). 22.00 Nieuws. 22.02 gospelsongs 22.30 Jazz- time. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.02 sport en muziek 24.00 Nieuws. 00.02 Late date. 00.55-01.00 Nieuws. Nederland I TELEAC: 10.00 Van Revolutie tot koude Oorlog les 5 (herh.) 10.30 (K) Engels-les 14 (herh.) 11.00 (K) Hoe word lk de computer de baas?-les 21 (herh.) 11.30 (K) Mllleubeschermlng- les 4 (herh.) 12.00-12.30 Technisch En- fels-les 4 (herh.) NOS: 16.00 iK) ourn. VARA: 16.02 Kijk naar Je elge. 17.00-17.30 (K) Voor de kinderen. TELEAC: 17.30 Kijk op Sport-les 4 NOS: 18.00 Europese Kampioenschap pen schaatsen voor dames te Brandbu (K) De Ombudsman 22.45 Daar ko men de schutters, tv-serle NOS: 23 15 (K) Journ. 23.20-24.00 (K) Europese ^am^ioenschappen Kunstrijden te Nederland II NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar 18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 NCRV-Za- terdag-Twee: gevarieerd programma met om: 19.05 (K) Follyfoot, tv-serle voor de Jeugd. 19.30 (K) Sport NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 (K) Sport. 20.40 <K) Francois G&lllard -n het leven van anderen: Pierre, ge filmd tv-spe,. 21.40 ;K) Country en Western- en Folk-muzlek. 21.55 iK) Een kar vol verhalen. 22.10 (K) Sport.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5