„Eerlijk
jezelf
zijn,
daar
gaat 't
om
0: druipend
miliedrama
ons land
Ernest Borgnine even in
„MASSAGESALON":
OPKNAPPEN OF AFKNAPPEN?
9 FEBRUARI 1973
Ernest Borgnine is een
genereuze man, 55 jaar ge-
Connecticut geboren. Daar
n kunnen twijfelen na een
saardige gezichten, die hij
The dirty dozen", de rat-
"MWillard" en „The wild
Maar hij staat ook model
eenvoudige Amerikaan, die
van een spectaculair be-
Daarom blijft het beeld
man, die verrukt kan kij-
n een driekaart in handen
jh het best bij. Simpel en
jcht uit het hart. Borgnine
welijksreis met zijn rood-
Wrse bruid Tove, een dagje
irdam. „Ga je mijn neus
brede lens kieken?" vraagt
een fotograaf, die bijna bij
schoot gekropen is. In
I was men sterk in dat
>1 en het gloednieuwe echt-
ft er braaf om gelachen,
is". Ernest weet en hij
g eens empirisch of hij de
spreekt dat hij niet in
Place" kan, dat lintworm-
et mooie mensen, die tot
ivleugels in de dramatiek
Ij voldoet niet aan het
choonheidsideaal, maar hij
temin tot de top van Hol-
innen doordringen.
livenkamp
i aanleiding tot het bezoek
lerdam hij combineert
ilijksgeluk met de public
rbeid is zijn nieuwe
Poseidon Adventure". De
ild Neame regisseerde het
yan een oceaanstomer en
speelde een korzeüge poli-
iie door een licht meisje
inoot aan de haak wordt
De film beleefde in Ne-
egelijk met de States zijn
nière. Eigenlijk een geijk-
mtische tragedie, waar
ïlijk niemand op voor-
publieke toeloop in heeft
aar hier zowel als in Ame-
interesse ongedacht groot,
er een duidelijke money-
Be in handen, die in heel
ikaanse steden het succes
godfather" naar de kroon
Bt Borgnine vraagt en
ijverige journalisten
et tijdperk van het pure
ne
entertaiment voor de hele familie
in de bioscoop weer aangebroken.
Er zijn jaren voorbijgegaan, dat de
toeschouwer in de persoonlijke troe
belen werd gedompeld van allerlei
mensen zoals bijvoorbeeld in „Who's
afraid of Virginia Woolf?" gebeur
de. Niets kwaads over Liz en Ri
chard overigens, maar Disney-film
met zijn nieuw model familiefilms
is toevallig wel de onderneming, die
de meeste winst maakt.
Er werd veel geïm
proviseerd aan boord van de om-
>e duivel kent geen genade"
g. 12.15, 2.30, 7.15, 9.30 uur;
2.30,
0, 9.30
18 jr. dag. 2.00, 7.30,
zo. ook 4.15 uur.
What's up, doc?", a.l. dag
9.30 uur; zo. ook 4.30 uur.
'he aristocats" a.l. dag 9.30
u; zo. vanaf 11.30 u.
7.30, 9.30 uur: "Hoe
een man". 18 jr.
e peetvader" 14 Jr. dag.
I uur.
"Gejaagd door de wind" 14
7.45 uur.
ma: "Ben Hur" a.l. dag.
uur; zat., zo. en woe. 3.45,
af" a.l. dag. 2.00, 7.00, 9.30 uur, zo.
ook 4.15 uur.
Odeon: "The great race" a.l. dag. 2.
8.00 uur.
Olympla: "Veel liefs uit Moskou" 14
jr. dag. 2.00, 8.00 uur.
Passage: "The mechanic" 18 Jr. dag.
2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30,
4.00, 7.00, 9.30 uur.
REX: "Ben", 14 jr., dag. 9.30, 11.30,
1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 u; zo. van
af 1.30 uur.
Studio de Luxe: "The poseldon adven
ture" 14 jr. dag. 2.15. 7.00, 9.30 uur;
zo. 1.30. 4.00, 7.00, 9.30 uur.
Studio 2000: "The birds" 18 Jr. dag.
7.15, 9.45 u; dl. besloten voorstelling
De Uitkijk: "X, Y and Zee", 18 jr.
dag. 2.30, 7.15, 9.30 u; zo. 1.45, 4.00,
7.15, 9.30 uur.
Blijvers
LIDO De enige „echte" James
Bond, Sean Connery, houdt met „dr.
No" stand in het grote theater aan
de Steenstraatt. Niet ten onrechte,
want de nieuwe Bond-vertolker Roger
Moore mag dan wel gezegd hebben
dat hij de rol aankan, maar hij moet
nog maar zien de hoogte te berei
ken die Connery in elk geval in de
ze film, één van de eerste „Bonders",
haalt.
LUXOR -- „Amen, broeder, amen"
is een mengeling van de echte harde
Amerikaanse western en de aanzien
lek luchthartiger versie uit Italië.
Min of meer gebaseerd op het suc
ces van de trinity'-flLms, waarin Büd
Spencer ook optrad, maar lang niet
zo leuk.
CAMERA „The birds" is welis
waar één van de laatste Hitchcocks,
maar toch al weer een paar jaar oud
De grote meester is niet meer zo pro
ductief als vroeger. Ook de kwaliteit
is met het verstrijken van de jaren
wel iets chteruit gegaan. Desondanks
blijft een Hitchcock altijd aantrek
kelijk. Ook deze.
STUDIO Bert Haanstra's ,3iJ
de beesten af" doet het zeer goed in
Leiden. Al voor de 8ste week hand
haaft het Studio-theater deze film.
Een bewijs voor de stelling, dat de
Nederlandse film goed in de markt
ligt, zelfs als de kritieken niet ge
weldig zijn, zoals bij deze film.
Goede films in
andere steden
CABARET (Fosse)Kriterion, West
einde Den Haag; Kriterion Groot
handelsgebouw Rotterdam; de Uit
kijk, Prinsengracht A'dam.
CANTERBURY TALES (Pasolini):
Arena, Kruiskade R'dam; Tuschins-
ki, Reg. Breestraat A'dam.
FRITZ THE CAT (Bakshi)Came
ra, Oudegracht Utrecht.
IMAGES (Altman): Studio K, Roe-
tersstraat A'dam
KLUTE (Pakula): Studio 62, Nwe
Binnenweg R'dam.
MODERN TIMES (Chaplin): Leid-
sepleintheater A'dam.
POLANSKI-WEEK: Repulsion en
Cul de Sac; The Movies, Haarlem
merdijk A'dam.
PSYCHO (Hitchcock)Cine "D",
Plantage Middenlaan A'dam.
ROMA: Asta, Spui Den Haag; Rem
brandt, Oudegracht Utrecht; Calyp
so, Eendrachtssingel R'dam; Ca
lypso, Marnixstraat A'dam- Krite
rion Roetersstraat A'dam, ook nacht
voorstellingen.
2001, A SPACE ODYSSEE (Ku
brick): 't Venster, Gouvernestraat
R'dam.
VD (Verstappen): Byou, Spui Den
Haag.
VIVE LA MUERTE (Arabal): Stu
dio, Oudegracht Utrecht.
LE VOYOU (Lelouche): Lijnbaan-
theater R'dam.
Nachtfilms:
THE ACCIDENT (Losey)Select,
Potterstraat Utrecht.
LAST PICTURE SHOW (Bogdano-
vich): Studio K, Roeterssstraat
A'dam.
ROSEMARY'S BABY (PolanskD
Ceintuur, Ceintuurbaan A'dam.
THE TOUCH (Bergman)Camera,
Oudegracht Utrecht.
Nachtfilms
REX Het kon niet anders: "Ik
een vrouw" moest een vervolg krij
gen. De tweede uitvoering heeft
met de eerste gemeen dat het alle
maal draait om de letterlijk, maar
niet figuurlijk blote feiten. De lief
hebber zal ook deze week de weg
naar de Haarlemmerstraat wel weer
vinden.
CAMERA Grote namen vervullen
de hoofdrollen in Visconti's "The
Leopard", voor de tweede week in
de nachtvoorstellingen van Camera.
Burt Lancaster, Claudia Cardinale
en Alain Delon staan garant voor re
delijk acteerwerk in een film die
voor de liefhebbers van Visconti's
soms wat pompeuze stijl zeer aan
trekkelijk is.
fCmdermatinee
CAMERA De man in de Sande-
man-kledij trekt het bleek ook
uit zijn tv-optredens de Jeugd nog
immer zeer aan. In het theater aan
de Hogewoerd deze week één van
zijn volgens beproefd rpe«nt uitge
voerde avonturen. Spanning en nog
eens spanning.
Spencer Tracy. „Toen de camera
begon te snorren zag ik twee Aca
demy Awards op mij af komen".
Maar hij slikte en keek Spencer
recht in de ogen. „Dat is het. Ik
hou niet van acteurs die op het
voorhoofd spelen, Je verliest Je con
centratie. Het moet van hier en
hier komen". Borgnine wijst op de
hartstreek en op het hoofd.
Dat is zijn uitgangspunt bij het ac
teren. „Overacting en underacting
en al die andere maniertjes, onzin".
„Stanislavski was een schmierder!"
gekeerde „Queen Mary", die aan de
kust van Californië lag. In de stu
dio's moest er veel onder water
worden gedoken, dat hebben de me
despelenden allemaal zelf gedaan
van Gene Hackman tot Shelly Win
ters. Het aantrekkelijke voor de
cast was dat de praatgrage Shelly
dan even gedwongen was haar
mond te houden, bij het diep ina
demen al en het springen en zwem
men daarna ook.
Borgnine kan smeuïg vertellen over
zijn ervaringen. De ratten uit
„Willard1" zaten met zeshonderd te
gelijk bovenop hem. Lieve diertjes,
maar hij had weinig verweer omdat
hij een pak aangemeten had gekre
gen, dat de viervoetertjes meer
houvast zou kunnen geven. Hij
hoopt het niet meer mee te maken.
Toch denkt hij nog opgewekt terug
aan de film, want hij bedong vijf
procent van de recette en alleen in
de Verenigde Staten bracht „Wil
lard" al dertig miljoen dollar op.
Zijn grootste faam en een Academy
Award kreeg Borgnine met zijn
„Marty". Na het succes overstroom
den de scripts hem, een kleine hin-
derdvljftig scripts met allemaal
Marty's. Uit Las Vegas kreeg hij
aanbiedingen om stukjes van die rol
voor te spelen tegen geweldige ga
ges .Hij ging er niet op in: „One of
a kind and let it be".
De man, die er de nadruk op legt
hoe belangrijk het is om een goede
toneelervaring achter de hand te
hebben voor een acteur trok zijn
grote les uit de film „Bad day at
Black Rock". Hij stond tegenover
„De moed van het volk"
Cinéclub-Leiden draait vrijdag 9
februari om 21.15 uur in het Krea-
tief Sentrum, Breestraat 66, de Zuid-
amerikaanse film:: "The courage of
the people" van Jorge Sanjines.
Dit is de tweede film van Jorge
Sanjines, zijn eerste film was "The
blood of the condor", die al eerder
door cinéclub is gedraaid. De film
gaat over de massaslachtingen van
het Boliviaanse leger op de bevolking.
Hij begint met een afslachting van
mensen in Catavi in 1942, en gaat
vervolgens verder met een fotomon
tage van verdere massamoorden be
gaan door de heersende klasse in
Bolivia, om elk verzet van de kant
van het volk te onderdrukken.
Het them^ van de film is de nacht
van San Juan, een feestdag waar
men tot diep in de nacht feest viert.
In die nacht, 24 Juli 1967, werd "Siglo
XX" overvallen, een bergstreek waar
vooral mijnwerkers werkten. Er be
stond daar o.a. een aktieve vrouwen
beweging, die zich verzette tegen de
verschrikkelijke levensomstandighe
den waaronder ze gedwongen waren
te leven. Op een gegeven moment be
sloten ze dan ook in hongerstaking
te gaan. De mijnwerkers besluiten
ook tot aktie over te gaan. Ze willen
dat doen samen met de studenten uit
de Boliviaanse hoofdstad La Paz, en
met deze studenten besluiten ze op
25 juli een bijeenkomst te plannen
waarbij dan een gezamenlijk front
zal worden uitgeroepen van arbeiders
en studenten, dit onder andere om de
guerrillabeweging van Che Guevara
te ondersteunen.
In de nacht van San Juan, als er
overal festiviteiten plaats hebben,
overvallen de Rangers, Boliviaanse
keurtroepen, Siglo XX. De meeste
mijnwerkers worden neergeschoten of
gearresteerd, slechts enkelen kunnen
ontkomen.
„De stamboom"
Dinsdag 13 februari om 20.00 uur
draaien Cinéclub-Leiden en LAK-
theater gezamenlijk de Indiase film:
"Vamsha vriksha" (de stamboom) in
de filmzaal van de Akademie, Rapen
burg 73, Leiden.
De film (geregisseerd door Girish
Karnad en B.V. Karanth) schildert
het uiteenvallen van een orthodoxe
Brahmanen-familie (die in India de
hoogste maatschappelijke rang heeft)
Tegelijkertijd tracht de film met het
doorbreken van de facade van eer
biedigheid, op koele wijze de opper
vlakkigheid van de "familietraditie"
te tonen, die voor haar instandhou
ding zinloze offers eist. Vamsha
Vriksha is de verfilming van het zeer
omstreden boek van de hand van S.
L. Bhairappa, dat de superioriteit
van de Brahmanen-sekte aanvalt, die
de bevolking sinds vele generaties
uitbuit; de roman laat de mythe van
superioriteit en de vooroordelen van
de kasten als een zeepbel uitelkaar
spatten.
TON CRONE
Eerlijk Jezelf zijn, daar gaat het
om.
Borgnine heeft intussen alweer een
film achter de rug. „The Emperor
of the North Pole". Laat hem een
barse treinconducteur zijn in de
crisisjaren. Hij gooit onder meer
hobo Lee Marvin in de berm. Met
Michael Caine zal men hem in
„Private Navy" terugvinden en dan
gaat hij nog praten met Felllni en
De Laurent is over een rol in een
nieuwe film van de Italiaan. Zijn
huwelijksreis zal geen maanden du-
Regie: Wim Verstap-
spelers: Kees
Domburg, Guus Os-
Trianon.
dat de ingewik-
Peyton Place en de
bloederigheid van de
nog overtreft kunnen we
deze week in Trianon gaan aan
schouwen. Het beroemde Nederlandse
duo Pim de la Parra en Wim Ver
stappen, en dan vooral beroemd door
de toch wel vermakelijke film Blue
Movie, wilde nog wel eens een in
Nederlandse kneuterigheid wente
lende film opzetten. En dat hebben
Met situaties als de volgende. Me
neer VD heeft een verhouding met
de dochter van de vrouw met wie
hij getrouwd is, maar die destijds die
dtochter heeft gekregen uit een ver
houding met zijn vader. En dat is
dan nog maar het begin, want Wim
Verstappen, die samen met Charles
Cormley het scenario schreef, schept
er behagen in het nog veel ingewik
kelder te maken. De sfeer waarin
deze tonelen zich afspelen is de om
geving van een uiteraard geweten
loze, Godfatherachtige fabriekseige
naar, die zijn tijd verbeidt met meis
jes te verleiden, kinderen die hij ver
wekt e.en goed onderkomen bezorgen
en kleine vergrijpen en overtredingen
van de wet voor de politie te ver
doezelen. De fabriek waarvan hij de
trotse doch vermoeide eigenaar is,
slacht koeien (vandaar die bloederige
taferelen) en haalt uit de geslachte
dieren consumptievlees en anti-con
ceptiepillen. Let op de grap. Op een
gegeven moment komt er een nieuw
VD-anti-conseptiemiddel op de
markt dat door de hele familie wordt
uitgeprobeerd. Dat is dan het re
search dat aan de verkoop vooraf
gaat. Dit kleine onderzoekje levert
talloze zwangerschappen op.
En met dit soort grappen en grol
len probeert Wim zijn publiek te ver-i
Helemaal links: Kees Brusse als Cor VD, bij de begrafenis van zijn met enige hulp gestorven
echtgenote.
maken. Af en toe een kleine moord gewetenloos en schofterig die lui zijn.
of zelfmoord en zelfs de meest on
waarschijnlijke verhoudingen laat hij
toch plaatsgrijpen, zodat je plotse-
Ze zullen het ongetwijfeld zijn maar
waarschijnlijk (ik verkeer godzijdank
niet in die kringen) op een aanzien-
ling in de zaal hoort uitroepen: „Nee, lijk minder manifeste manier dan
dat kan niet, dat gaat te ver". Maar VD ons probeert te suggereren. Ik ga
niets is Wim te gek.
Dan de cliché-matigheid van de
film. Om te huilen. Wij, het lagere
volk, kunnen nu eens bekijken hoe
rot de fabriekseigenaren eigenlijk
zijn. En dat doet het altijd wel bij
de bioscoopbezoekers. Zie eens hoe
er in ieder geval van uit dat geen
enkel mens leeft als een hersenloos
en slechts parend weekdier.
Misschien moeten we juist ieder
Nederlands produkt toejuichen, maar
ik vind het altijd triest als ik zie
hoe Amerikaanse filmsfeertjes op
Nederlands formaat worden overge
bracht. Ik kan het niet anders zien
dan als misvormde scheppingen. Ik
kan nog gaan schrijven dat Kees
Brusse toch maar een schitterende
VD weet neer te zetten, ondergaand
aan zijn eigen decadentie, maar dat
gaat me echt te ver. Ik verwacht op
z'n minst dat ons hele van stal ge
haalde Nederlandse toneelspelersbe
stand wel wat oppervlakkig typetjes
weet waar te maken.
RONNY VINK
Titel: "Massagesalon"; hoofdrol
len: Lukas Ammann, Astrid Boner
en een heleboel masseuses; regie:
Eberhard Schroeder; theater: Rex.
Massagesalon is weer één van die
bekende Duitse sexfilms, waarvan
er dertien, of misschien nog wel
meer, in een dozijn gaan. Maar Ja,
er is een markt voor, getuige de
goed bezette rijen van het Rex-thea-
ter gistermiddag....
Overigens is het wel een film met
erg aardige momenten, zoals dat
van die man die door een zeer knap
meisje wordt behandeld en een vol
ledige behandeling wenst. Daarvoor
stuurt het meisje echter haar moe
der, waarna de man volledig af
knapt, inplaats van opknapt.
Hoofdfiguur iseen journalist, die
behalve naar stof voor een reporta
ge, ook naar een masseuse zoekt,
die hij eerder in Istanboel heeft ont
moet. Na een flink aantal salons te
hebben bezocht vindt hij haar, maar
wanneer alles lijkt te gaan, zoals hij
dat wilde, verdtwijnt het meisje op
eens naar Rome, om daar een eigen
zaak te beginnen.
Voornaamste decor: een zeer luxu-
euse salon waar een ieder wat wils
vindt. Zelfs politici komen, er en dat
is verreweg de aardigste scène uit
de hele produktie. Er zijn twee groe
pen, die in de Bondsdag fel tegen
over elkaar staan en die strijd in het
massagehuis niet kunnen vergeten.
Er wordt flink gescholden, maar de
dames weten een oplossing: groeps
therapie en na verloop van enige
tijd danst het hele stelletje carnava
lesk door een zwembad. Bij het ver
laten van de salon, komen de strijd-
gevoelens echter weer naar boven en
verlaten de mannen, die voor o"t-
spanning kwamen het pand in nog op
gewondener toestand dan zij bij
binnenkomst waren....
JAN VAN DER NAT
maak meer gebruik
van onze
uitgebreide service
programma staan
Bach, Lutoslawski
op zondag-
11.30 uur in de
te Leiden door
Sas Bunge
Herman Uhlhorn.