ONCERTEN VAN
LES HUMPHRIES
Francois
Rabbath
Dubbel-elpee vol
jazz-muziek voor
de achtergrond
Flying Burrito Bros
live in Amsterdam
Preflyte
brengt
Byrds in
opkomst
Popgroep
Unicorn
in Leiden
RADIO PLEIN 16
Evenementenkalender
VAN WEESEL
j
ERPAG 8 FEBRUARI 1973
EXTRA
PAGINA is
"Live in Amsterdam". The
Flying Burrito Bros, dubbelel-
pee. Ariola 86 439 XCT.
Verreweg het fijnste dat de
platenhandel deze week heeft
geleverd is het verslag van het
optreden van the Burritos in
Amsterdam, nu alweer ruim
een jaar geleden.
Een concert dat in elk geval
opviel doordat Chris Hillman,
eens trouw Byrdslid, later op
richter van de Burrito Bros,
vertrokken bleek. Hij was ge
zwicht voor het aanbod van Ste
phen Stills om bij Manassas te
komen spelen. Van het oor
spronkelijke viertal dat "The gil
ded palace of sin" uitbracht was
toen niemand meer over.
Verbazingwekkend is daarnaast,
dat het onaantastbaar geachte
meesterschap van Hillman en
Clark in de "samenzang a la
Burrito's" op deze plaat door
de mannen van Mike Robberts
vrijwel wordt geëvenaard. Ook
steelgibaarwonder Sneeky Pete
wordt nauwelijks gemist. Het
bijzondere dat hij vroeger toe
voegde aan het Burrito-geluid
wordt nu meer dan bekwaam in
de groeven gebracht door vio
list Byron Berlin.
Vooral na de eerste twee num
mers komen de nieuwe Burrito
Bros uitstekend op dreef - in
het begin trillen de stemmetjes
af en toe wat nerveus - en dan
worden oude - ("MIJ uncle",
"Wild horses") en nieuwe
nummers in een sfeer gestoken
die niet alleen het publiek in het
Amsterdamse Concertgebouw
zeer aantrekt.
Overigens meldt de maat
schappij Ariola, dat de heren
als ze op 9 februari weer een
toernee door ons land beginnen,
Sneeky Pete weer in hun gele
deren zullen hebben. Het wordt
weer even afwachten hoe dat
nou weer gaat klinken, maar
Sneeky Pete kennende, en ver
onderstellende dat de Bros
weer een verrassing van het
zelfde kaliber in petto hebben
als toen deze plaat werd opge
nomen, kun Je redelijk ver
wachten dat er weer mooie din
gen gaan gebeuren.
B. v. D.
"Preflyte". Jim McQuinn,
Chris Hillman, Mike Clark, Ge
ne Clark. Ariola 86468 IT.
Terwijl iedere echt Byrdsfan al
likkebaardend zit te wachten op
de gloednieuwe langspeler van
het "originele" quintet, heeft
Ariola - om de spanning ten top
te voeren - een hele oude, maar
nog totaal onbekende plaat van
hetzeflde groepje uit 1964 op de
markt gebracht. Aan de hand
van materiaal dat opmerkelijk
genoeg in veel gevallen is gele
verd door Gene Clark, die als
eerste "echte" Byrd een schop
onder de broek kreeg ten teken
dat hij op kon duvelen, produce
ren de mannen een geluid dat
zelfs de eerste hier bekende LP,
met mr. Tambourine man, in
authenticiteit overtreft.
Het klinkt allemaal eigenlijk
precies hetzelfde als de muziek
van die andere pakweg 100.000
groepen die in de tijd rond de
opkomst van de Beatles tot le
ven kwamen. Hoewel - soms
hoor je al heel even de gitaar
die de volgelingen van McQuinn
later zo groot heeft gemaakt.
"Preflyte" is eigenlijk een
combinatie van onvermogen en
enthousiasme, technisch zeer
matig, maar voor wie de op
komst van de beat heeft meebe
leefd om van te watertanden.
B. v. D.
Vijf Meiplein 1-16
Tel. 25100 Tel. 43631
Ook verkrijgbaar bij:
RADIO WAGNER
WAGNERPLEIN 1 EN 3. TEL. 63132
De Engelse popgroep Unicorn
doet op 9 februari het Leidse
Kreatief Sentrum aan in het
kader van een toernee door Ne
derland.
Bassist Pat Martin, drummer
Peter Perrier, organist- pianist-
gitarist, Ken Baker en gitarist
Trevor Mee timmeren pas sinds
kort een beetje aan de weg.
Sinds 1963 echter waren de
toenmaals ongeveer 13-jarige-
heren al nijver aan het musi
ceren. Eerst onder de naam:
"Pink Bears" later als "The
Late".
Onder die laatste naam kreeg
de groep een echte kans: Billy
J. Kramer, popgrootheid van
weleer, zocht een begeleidings
groep en hij kwam terecht bij
"The Late". Met Kramer maak
te de groep tien televisieoptre
dens en radioprogramma's.
De stap naar een platencon
tract was daarna niet groot
meer. Transatlantic zag wel iets
in de muziek van "The Late"j
maar niets in de naam van de
groep. De eerste langspeler
werd dan ook uitgebracht on
der de huidige naam. Deze LP
"Uphill all te way", verkocht in
Engeland niet onaardig. ver
scheen ook in Nederlandse pla
tenzaken, maar deed hier niet
veel. Inmiddels is er een single
uitgebracht onder de titel "All
we really want to do".
Unicorns muziek kan vrij
behoorlijk worden onderge
bracht in de categorie soft-
rock. De heren zingen alle vier,
en vooral als dat tegelijk ge
beurt komen er vaak aardige
resultaten uit de bus. Hoe aar
dig valt op 9 februari in het
Kreatief te horen.
AMSTERDAM
Concertgebouw: 9 febr. 20.15 uur Amsterdams Philharmonisch
Orkest o.l.v. Anton Kersjes m.m.v. Emmy Verhey, Emiel Kley-
meer, Joop Meijer en John Huber; 10 febr. 15 uur Radio Philhar
monisch Orkest o.l.v. Jean Fouraet mm.v. Elly Ameling; 10 febr
20.15 uur Les Humphries Singers; 11 febr. 20.15 uur Showavond
met Nederlandse artiesten; 12 febr. 20.15 uur Concertgebouw
orkest o.l.v. Bernard Haitink mm.v. Hanneke van Bork, Norma
Procter, Ernst Haefliger en het Groot Omroeporkest van de NOS;
12 febr. 20.15 uur Pianorecital door Michéle Boegner; 16 febr. 20.15
uur Julian Bream, gitaar en luit.
Shaffy-theater: 9 febr. 24 uur The Sissies met Brecht ook 10 febr..
12 febr. 20.30 uur Popconcert door Mick Softly.
Klein Bellevue: t.e.m. 4 mrt. 20.30 uur Wereldgebeuren in een note-
dop Klipstein en Hammelburg samen met Corry van Kessel
Nieuwe de la Mar-theater: t.em. 28 febr. di„ wo. en do. 20.15 uur
Fons Jansen; t.em. 24 febr. vr. en za. 20.15 uur Wim Kan cn
Corry Vonk.
Theater Carré: t.e.m. 28 febr. 20.15 uur Jasperina de Jongs grote
egotrip.
Stadsschouwburg: 9 t.em. 11 febr. 20.15 uur Amsterdams Toneel
met "De Meid", 11 febr. 13.30 uur, 12, 14 febr. 20.15 uur Amster
dams Toneel met "De Vossejacht", 13 febr. 20.15 uur Ton Groep
Theater "Lüther, Munzer of de dubbele boekhouding", 15 t.em.
18 febr. 20.15 uur Amsterdams Toneel met "Schuld en boete".
DEN HAAG
Congresgebouw: 10 febr. 20.30 uur Het Residentieorkest o.l.v. Willem
van Otterloo mm.v. Zetling, viool, 17 febr. 20.15 uur Operette
gezelschap Mascotte met Venus in seide.
Theater Pepijn: 15 t.em. 17 febr. 20.30 uur Cabaret Tekstpierement
met het programma "In de zesde hemel".
Hot-theater: t.em. 10 febr. 20.30 uur Haagse Comedie met "Eind
spel". 13 febr. 20.30 uur Rotterdams Danscentrum met "Oog op
dans"; 16 febr. 20.30 uur Haagse Comedie met "Eindspel"; 17 febr.
20.30 uqr Haagse Comedie met "Wachten op Codot".
Circustheater: 9 febr. 20 uur Nederlandse Operastichting met "Tos-
ca" m.m.v. Het Omroeporkest o.l.v. Bohumil Gregor m.m.v. Gerry
de Groot, Nelly Morpurgo, Jan Brinkhof en Nico Boer; 16, 17
febr. 20 uur De "Vader Abraham Show".
Kon. Schouwburg: 9 febr. 20.15 uur Knecht van twee meester, 10
febr. 20.15 uur "Polonaise", 11 febr. 20.15 uur De drie zusters,
12 febr. 20.15 uur Liebelei; 13 febr. 20.15 uur Kooi van geluk;
14 febr. Amsterdams Toneel met "Schuld en boete".
Diligentia: 9. 10, 11 feb. 20.15 uur Funhouse-theater, 13 feb. 20.15 uur
Donald Walker, piano.
ROTTERDAM
De Doelen: 10 feb. 15 uur Promenadeconcert door het Promenade
orkest olv Hubert Soudant mmv Marinus Flipse en Nico de Rooy,
11 feb. 20.15 uur Concert van Les Humphries Singers, 14 feb. 20.15
uur De Gert en Hermien Timmersmans Show, 15 feb. 20.15 uur
Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Kir ill Kondras j in mmv
Kyung-Wha chung, 18 feb. 14.30 uur Nederlands Kamer Orkest.
Grote Schouwburg: tem 11 feb. Musical Hair.
Piccolo theater: tem 11 feb. 20.15 uur Toneelgroep De Appel met
„Op leven en dood", 13 tem 15 feb. 20.15 uur Amsterdams Toneel
met The Family III.
Rotterdamse Schouwburg: 9, 10 feb. 20.15 uur Rotterdams Toneel
„Op blote voeten in het park". 11 feb. 20 uur Havenstad Operette
met Die Czardasfurstin, 13 feb. 20.15 uur Nationale Ballet: Epi
sodes, 15 feb. 20 uur Nederlandse Operastichting „Tosca", 16 feb.
20.15 uur Roterdams Toneel met „De man, het beest en de deugd",
18 ,19 feb. 20.15 uur Zuidelijk Toneel Globe „Soldaat Tanaka".
Hofplein theater: 9, 10 feb. 20.15 uur Seth Gaaikema met „Elf dwa
lingen" ook 13 tem 17 feb.
Sportpaleis Ahoy: 9 feb. 20 uur Wieleravond voor profs, 16 feb. 20 u.
Popconcert door James Brown, 17 feb. 20 uur Carnavalsfeest olv
Johnny Hoes mmv Zwarte Lola, Dikke Leo, de Heikrekels, Prins
Carnaval en de raad van Elf.
Francois Rabbath, „Les uns
par les autres", Moshé-Naïm
MN-12003
De Franse bassist Francois
Rabbath zorgde in Juni 1971
voor enige sensatie in het Pa-
rijse Palais des Sports door zijn
solo-recital op de bas. Moshé-
Naïm nam dit integraal op en
bracht de elpee nu ook in Ne
derland uit. Naast Rabbath zijn
verder nog te horen Marchel
Blanche en André Ceccarelli op
slagwerk.
Bij het eerste nummer zit je
eigenlijk nog te wachten tot er
naast de typische begeleidings
instrumenten bas en drums nog
iets anders komt. Lang duurt
dat echter niet. Al snel ben je
gewend aan de samenstelling
van het trio en laat je de mu
ziek over je komen. Pas bij de
tweede keer draaien ga je het,
lijkt me zo. echt waarderen
Want Rabbath doet toch wel
bijzondere dingen. Hij weet uit
zijn grote instrument erg mooie
geluiden te halen, waarbij hij
het voordeel heeft dat vrijwel
alle muziek speciaal voor bas
werd geschreven. Door hem zelf.
Met daarnaast drie nummers
van Johann Sebastian Bach, die
hij speciaal bewerkte.
Lijkt het eerst zo, dat deze
plaat waard is om te bezitten
door het bijzondere van de sa
menstelling van het uitvoerende
trio, later wordt het dus wel
duidelijk dat het vooral de mu
zikale prestaties zijn die de el
pee tot een toch wel begerens
waardig bezit maken.
P.T
GRAMMOFOONPLATEN
Hogewoerd 112 - Leiden 20354
SPECIAALZAAK
or het eerst in de historie gaat Les Hum-
is zich met zijn "singers", aan het Neder-
ie publiek presenteren middels, twee optre-
Op 10 februari zal het omvangrijke gezel-
o van de Engelse multi-instrumentalist en
igeur het Amsterdamse Concertgebouw be
lt, de volgende dag staan de zeer fraaie da-
en heren op het podium vq/n de Rotterdamse
en.
ids "To my fathers house", eerste overdon-
ide wereldhit, heeft de groep vooral in
Duitsland succes op succes gestapeld. En dat on
danks het feit dat de eerste "live"-optredens
naar helemaal niets leken, en dat cr in het begin
stevige concurrentie was van de Edwin Hawkins
Singers, een ensemble dat er wel in slaagde om
ook op het toneel tot goede prestaties te komen.
De Les Humphries Singers hebben zich bij onze
Oosterburen inmiddels echter tot een even hecht
geheel ontwikkeld, dat ivat pretentieloze, maar
bepaald niet onaardige muziek professioneel over
het voetlicht weet te tillen.
iRAMMOFOONPLATEN
C. DE TOMBE
ISKERKCHOORSTEEG 11
Tel. 01710—22184
itli Emerson
einig werk
EJ/i kwaliteit
ERKtitn Emerson with the
liaise in het platenwezen
dit moment kan nauwelijks
wor-
•"I na]
leliijker geïllustreerd w
dan door het feit dat de
IC "Keith Emerson with the
is uitgebracht. Er komt
dg werk van kwaliteit uit,
neem je dan als platen-
itschappij maar weer eens
duik in de bak met "oud
r altijd goed voor behoor-
5fj i verkoop".
rat er op deze plaat gebeurt
liks anders dan er bij the
bef altijd al gebeurde; het
om oude nummers, af en
opnieuw gemixed zodat
erson er nog wat duidelijker
fnuit komt. Er wordt weer
alle kanten gestoeid met Si-
us, Bach, Dylan en noem
iï op. Op een naar mijn
tók ontstellend vervelende
63! erger nog dan bij The
eption het geval is. Zodra
thema gespeeld is, gaat
ers°u over tot het scheppen
een dikke brei van technï-
hoogstandjes die - ik durf
haast niet te zeggen - steeds
jK'k op elkaar lijken, wat qua-
•op en wat quasi-Jazz.
B. v. D.
"Jazz is here to stay", verza
mel (dubbel) Elpee, verve 2632
016, f25.
De jazz-muziek maakt op
het ogenblik een gevaarlijke pe
riode door. Ruime tijd is de Jazz
beschouwd als muziek voor de
echte liefhebber, maar het
schijnt nu zo, dat het zich heeft
gevoegd in de rij van symbo
len voor pseudo-progressieven.
Dat heeft de markt zeer ver
ruimd en daar wordt dankbaar
gebruik van gemaakt door de
platenmaatschappijen. En na
tuurlijk volkomen terecht. Al
yras het alleen maar omdat de
winsten op het soort albums als
Aan deze muziekpagina
deze de mogelijkheid schept om
ook andere muziek te kunnen
uitbrengen
"Jazz is here to stay" is op
gebouwd uit een groot aantal
gematigde nummers. Daarom
een lekkere plaat als achter
grondmuziek op een gezellige
avond, voor mensen die het wel
leuk vinden zo heel af en toe te
worden overstemd door een
nummer als "Flying Home"
van Lionel Hampton. De man
die in de vijftiger jaren, althans
in het begin, ook in Nederland
een geweldige populariteit be
zat en voor een half afgebroken
zaal zorgde bij een optreden in
Amsterdam. Maar je komt ook
randfiguren tegen als Sammy
Davis en Walter Wanderley.
Gelukkig ook fijne titels, als St.
Louis Blues door Count Basie,
Smith en de onverbiddellijke
Zuid-Amerikaanse stamper
Samba de una nota so door
Stan Getz.
Voor de mensen die het naad-
Je van de kous willen weten:
verder staan er nog opnamen
op de platen van Dizzy Gilles
pie, Lester Young, Herbie
Mann, Louis Armstrong, Ella
Fitzgerald, Billy Holiday,
Sarah Vaughan en Billy Eck-
stine, Eartha Kitt, Chet Baker,
Wes Montgomery, Johnny
i Hodges en Duke Ellington, Os
car Peterson, Harry James, As-
trud Gilberto en Luis Hendri-
que.
P.T.
werkten mee:
Bert van Dommelen
Pieter Taf fijn
Bram van Leeuwen
(lay out)