k geloof niet dat liedjes li revolutie kunnen maken C/RAÏ^RCÖgmmma] aamse troubadour Miel Cools: vanrfs* ...en gisteren l Solistische schittering in grotesk Balanchine-hallet Mevr. Toxopeus nog steeds in levensgevaar TV morgeit r 5DAG 6 FEBRUARI 1973 WOENSDAG 7 FEBRUARI 1973 Hilv. I 402 m. en FM-kanalen 7.00 Vara, 7.54 Ypro, 8.00 Vara, 19.00 Eo, 21.30 Tros. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Muziek bij het ontbijt. (7.257.30 Van de voorpagina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Dag woensdag vervolg. (8.35 Van alle markten thuis). 9.00 (S) Programma voor de woensdagochtend, met om 9.15 Ko ning Klant; 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolradio; 10.45 Voor de kleuters en om 11.00 Nieuws). 12.00 Olsterwijk - Centraal. 13.00 Nieuws. 13.11 Din gen van de dag. 13.25 Muziek van gisteren (gr.) 13.45 Gesproken por tret. 14.00 (S) Hedendaags program ma vol goede Jeugdherinneringen. <16.00—16.02 Nieuws). 17.00 (S) Mez zo-sopraan en piano. 17.20 (S) Plano recital. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. Uitzending van de Christelijk Histo rische Unie. 18.30 <S) Licht orkest met zangsolisten. 19.00 Klankbord. 19.15 (S) Kerkorgelmuziek. 19.35 Geestelijke liederen. 20.00 Studie en Informatie. 20.30 Gevarieerd program ma. 21.30 (S) Verzoekprogramma van populalr-klassleke muziek. 22.20 Ak- tua. 22.30 Nieuws. 22.40 Vervolghoor- spel (V). 23.10 (S) Licht muziekpro gramma. 23.55 Nieuws. Hilv. II 298 m. en FM-kanalen 7.00 Tros, 11.45 Kro, 14.10 Nos, 17.32 Ncrv, 18.00 Nos. Aktua. 8.30 Nieuws en 8.368.45 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 10.00 (S) Kaboutertijd. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Voor de vrouw. 11.30 Aktua. 11.45 Bejaardenprogramma. 11.55 Me dedelingen. 12.00 (S) Gevarieerd pro gramma met om 12.26 Mededelingen, t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.4112.50 Echo. 13.00 13.05 Roden maar 14.00 Een pasto raal gesprek. 14.10 Nederlandse volks verhalen en volksgebruiken. 14.30 (S) Aspekten van de kamermuziek. 15.30 Jazz uit het historisch archief. 17.20 Veiligheid van de scheepvaart. 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 Spie gel van Duitsland. 18.30 Nieuws. 18.41 Programma voor blinden en slecht zienden. 18.50 (S) Lichte grammo- foonmuziek. 19.00 Openbaar Kunstbe zit. 19.10 Tanzania ln het kader van het project ontwikkelingssamenwer king. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Woensdagavond muzlekmagazine. (22.3023.05 Op zoek naar Coriolanus in de muziek en ln de toneelliteratuur). 23.55 Nieuws. MEPFEL De toestand van de commissaris der Koningin in Gro ningen, mr E. H. Toxopeus, die gis terochtend met zijn auto slipte en in een sloot terecht kwam, wordt rede lijk genoemd Hij heeft een shock en rugletsel. Mevrouw Toxopeus verkeert nog steeds in levensgevaar. Zij is o.m. geopereerd aan een gecompliceerde enkelfractuur. HUv. III 240 en 298 m. en FM-kana- len 7.00 Avro, 18.00 Nos. 7.00 Nieuws. 7.02 Steevast. (8.00 Nieuws.) (8.028.05 Radiojournaal.) 9.00 Nieuws. 9.03 De Negen-uur-show. 10.00 Nieuws. 10.03 Populair verzoek- platenprogramma. (11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.03 Radiojournaal. 12.06 Zet 'm op. (13.00 Nieuws.) 14 00 ieuws. 14.03 De Hit-Visser 15.00 Nieuws. 15.03 Cees van ZIJtveld. (16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Verzoekplaten- programma. 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19 02 De Paiü Meier Show. (20 00 21 00. 22.00 en 23.00 Nieuws; 22.55 Medede lingen). 24.00 Nieuws. 00.02 Metropole Nederland I NOS/NOT (ged.. (K) 10.45-12.00 Schooltelevisie. KRO: 17.00-17.45 Kin derprogramma. NOS 18.45 (K) Tl-ta- tovenaar. 18.55 (K( Journ. 19.05 (K) Van gewest tot gewest. 19.50 Uitzen ding Stichting Socutera. NOS 20.00 (K) Journ. Politieke Partijen: 20.20 Uit zending van de CHU. 20.30 (K) Staats loterij. NOS 20.35 (K) Die rote Kapel- le, tv-filmserle. Afl. 4: Gestapo breekt de code. 21.35 (K) Kllken naar kinde ren: programma over kinderen ln te- hulzen. 22.00 Den Haag vandaag 22.". 0 (K) Europese Kampioenschappen Kunstrijden te Keulen. 22.55-23.00 (K) Nederland II NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tqveuaar 18.55 (K) Joum. KRO: 19.05 (K) Felix de Kat. tekenfilm. 19.12 ,K) Piste: varié té-programma. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.20 (K) Studio Vrij: ultzrn- Kenmerk-Kort. IKOR: 22 10 i K1 L *r- Doen. IKOR-KRO RKK. 22.05 K) ding over vrlje-tljdsbestedlng ei 'elf huls-Tweegesprek. NOS: 22.50 K) Joum. TELEAC: 22.55-23 25 (K. Toe word lk de computer de baas les 21. krappe twee jaar duikt nu [s en rechts in ons land een iche zanger op in schouw- n, verenigingslokalen en op Ivoorstellingen. Een Vla- zoals hij het zelf graag Miel Cools. is hier met minder tam- >innengehaald dan onze ve- i Liesbeth List, Herman van en wat dies meer zij, die jent tot Hasselt luisterrijk n onthaald. ir desondanks dat, de loburgen raken allengs vol- or deze troubadour van het orkeur met een zweem van id overgoten lied. m bijvoorbeeld het afgelo- leekeinde in Oegstgeest waai de Leidse schouwburg is [teken. Een dikke tioeehon- jjftig bezoekers luisteren uur geboeid naar de met getooide zanger. Men lacht jn bescheiden conference ingt een liedje mee als hij vriendelijk om vraagt. Tot [lappen blijgestemde men ie handen bijna stuk. Be ien trekt de Vlaamse lied eer zich terug. (idenheid is de voornaamste chap, die hij etaleert als we ig van de middag tot de late met hem optrekken. Of is dit et veel besproken Belgische pwaardigheidscomplex ten op- van de Nederlanders, jools zegt; „Toen ik twee jaar li voor de eerste maal in Ne il moest optreden in een rburg had ik goed de schrik, rillende benen kwam ik op. hrik heb ik nu niet meer", houwburg-directeur in Leiden i de pauze „Miel is veel meer lander geworden. Hij heeft nu sfeer te pakken. Veel beter >n Jaar geleden", lel Cools zegt; „In het begin ik: de mensen praten hier die weten vast veel", voor Miel Cools geldt het rwaardigheidscomplex niet „Ik weet het, als Liesbeth I Herman van Veen bij ons i dan zijn ze meteen gevierd, iets dat niet uit België komt voorbaat al goed. Andersom Een Vlaming, die hier komt het moeilijker. De Nederlan- egt; kom maar op jong, laat eens horen". EVISIE amerhand heeft iedereen het vel gehoord. Deze maand twee ïen keer bij Gerard van der in „Mensen, mensen, mensen" nd deze maand in het pro- na van Wim lbo en Rob Tou- Van wie is die tekst?". In de d maart 26 voorstellingen, an geen enkele in België. moet maar even wachten, hij. „Kleinkunst mag bij ons n de schouwburgen. Trouwens ldertjes met kaarslicht zijn in deren langzamerhand aan het rven. In 1974 wil ik terugko- riaar Vlaanderen, maar dan in loüwburgen". heeft hij, zo wordt langzamer- wel duidelijk, in Nederland kaste plaats veroverd. Zeker, I de plannen liggen, als hij het nd seizoen zijn tournee langs p en steden maakt met het [an Louis van Dijk. lis Miel Cools? Een Belg, een ing woonachtig in Hasselt, ge ld en vader van vier kinderen. Èft als vijftien jaar. begonnen met een klassieke ig. Maar opera-zingen scheen Dp den duur een zeer levens- Me kunst toe. Twee uur ster- in dan nog keihard zingen met ewaard in Je borst, trok mij p met zijn echtgenote verdien- vervolgens geld als de Belgi- Nina en Frederik. Maar Geor- Fassens en Jules de Corte haal- bem van het commerciële pad p bekeerden hem tot wat hij 'eerste keer zong ik chansons iklo bij Gent waar we in onze tterciële tijd vaak kwamen. In auze kwamen de mensen naai de; meneer wanneer gaat u nu p". Ier illustratie van de plaats die ïein-kunst in België inneemt. [.TUUR fa is cultuur zeggen de Belgen, *t is amusement". Vandaar dat nogal een hoge hoed op heeft Dns culturele klimaat. Je bedenkt wat een klein land 5 en dat musicals als „Heerlijk t het langst" zomaar kunnen. Is toch geweldig." "e hem zeggen dat hij bijna Itvrij spreekt, trekt hij de prauwen op. „Begin nou niet en hè", zegt hij gewapend te- al het onvriendelijks, dat wij 'gelopen maanden de Belgen pn toegevoegd. „Het komt voor mensen heel serieus tegen me wat spreek jij beschaafd, nog eens lekker Vlaams. 1 ban je dan natuurlijk wel een NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Tweekamp een quiz voor middelbare scholieren (NCRV) 19.30 Beter samen TV-serie over onderlinge hulpverlening (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Bartje, TV-serie, dl. 4 (NCRV) 21.20 Laten we wèl zijn: over-Ieven en laten leven (NCRV) 21.25 Adam Smith, TV-serie (NCRV) 21.50 Getekend: Wat je tekent ben je zelf! (NCRV) Kinderen uiten zich in tekeningen en herkennen daar in zichzelf. 22.15 Ander Nieuws (NCRV) 22.40 Den Haag vandaag (NOS) 22.50 Journaal (NOS) 22.55 Kijk op sport les 3. herh. (TELEAC) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Ski Rendez-vous in Gröden, documentaire film (VARA) In deze film wordt het accent vooral gelegd op de acrobatiek in de skisport. 19.30 Hier is Lucy, TV-serie (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De commissaris: Het trieste einde van Dr. Meinhardt, TV-film (VARA) 21.20 2 voor 12, quiz (VARA) 22.00 Achter het Nieuws (VARA) 22.50 Journaal NOS) Ondanks zijn lof op het Nederland se culturele klimaat laat hem de Vlaamse zaak niet koud. „Menselijk ben ik erbij betrokken, omdat wij geen taalstrijd hebben, maar een sociaal economische strijd. Een fe deraal België is wellicht dé oplos sing. Ik ben in Vlaanderen geboren. Mijn kinderen krijgen een Vlaamse op voeding. Maar ik ben geen man, die achter de geelzwarte vlag aan draaft of de Vlaamse leeuw hoog in net vaandel voert. Ik vind hem eer lijk gezegd monsterlijk lelijk". Hij houdt ook van het emotionele België, zegt hij. En wat te zeggen van de verhalen die tot ons komen over censuur en de venijnige speur tochten van de BOB (De Belgische Opsporings Brigade) naar alles wat goede zeden tart en staatsgevaarlijk is. Miel Cools zegt; „Er gebeurt wel eens wat, maar vaak komt dat ver groot en overtrokken in de Neder landse pers. Tien jaar geleden was dat allemaal veel erger. Ik heb zelf ook wel eens wat kleine dingetjes aan de hand gehad met liedjes. Maar aan de andere kant kon ik toch ook voor 25.000 mensen in het Antwerpse sportpaleis kardinaal Su- nens wegzingen". Miel zingt vooral een optimistisch geluid. Geen zwartgallig, gedragen strofen die hel en verdoemenis uit dragen en het einde van de wereld aankondigen. OPTIMIST „Ik ben een optimist. Wat blijft er anders over. Als we allemaal zeg- gen over dertig jaar is het afge lopen dan kun je er beter meteen een eind aan maken. Ik draag geen boodschappen uit. Ik geloof ook niet dat liedjes een revolutie kun nen maken". „Ik hoop alleen dat er op een blije manier iets van mijn liedjes bij het publiek blijft hangen. Dan is mijn werk toch zin vol". Maar dat is niet hetgeen waardoor hij iedere avond met de zenuwen in het ranke lijf, de gitaar onder de arm geklemd het podium opgaat. „Ik zing graag", zegt hij. Maar ook daaraan moeten we niet te zwaar tillen. „Maar je zult niet meemaken, dat Miel Cools met een Frans brood onder de armen sterft, omdat hij zonodig moest blijven zingen". zeer vast en met een perfecte tech niek, gesteund door Henny Jurriëns Hij schuwt de controverse, die thans het stadium van de mop heeft bereikt niet tijdens zijn voor stelling. Een mop is er snel doorheen gewe ven: „Tijdens een optreden in een Belgisch parochiehuis waar steevast een tombola wordt gehouden zie ik geen prijzen op het podium staan. Allé, zeg ik tegen de organisatie, maar dat kan toch nie. Awel me neer, wis en zeker kan da. Den eer ste prijs is een reis van een week naar Nederland. En de tweede prijs een reis van twee weken naar dat land". Maria Aradi als ster van de avond, als soliste (met haar man Zoltan Peter) in het concert voor negen instrumenten van Anton Webern, onderdeel van „Episodes* van Ba- lanohine. Een razend moeilijke solo, grotesk als vele andere onderdelen van dit ballet, door Maria Aradi in één vloeiende lijn gedanst, moeite loos en zeer imponerend. Balanchine mocht zich toch trou wens niet beklagen over de wijze, waarop de solisten zijn hommage aan de Weense componist vertolk ten: het Nationale Ballet bewees «gisteren in première in de Konink lijke Schouwburg) alle eer aan deze merkwaardige choreografie, waarin Balanchine klassieke dansvormen op modernistische wijze gebruikt. Of hij dat geheel zonder ironie doet. In ieder geval is het resultaat vaak een groteske, op het absurde af. Maar ondanks die al dan niet ver borgen ironie op moderne dansvor men (hij creëerde het ballet als „concurrent' van een soortgelijk ballet van Martha Graham in 1959 in New York) is toch de werkwijze van Balanchine ook hier, en haast nog duidelijker dan in zijn klassie ke werk, te onderkennen. Hij is vooral esteticus, hij wil schoonheidssensaties oproepen, hij is daarin een onbetwiste meester maar hij blijft aan de buitenkant, hij is haast verslaafd aan symme- trieën en de gevoelsexpressie, die de moderne dans het menselijk li chaam meegeeft, is hem goeddeels vreemd. Daardoor blijven ook de „moderne" vormen die hij de klassieke, acade mische dans meegeeft, zonder ander gevoel dan de humor, de ironie en als eindpunt het absurdisme. Maar hij laat zijn solisten schitte- Alexandra Radius en Han "Episodes". ren. Alexandra Radius en Han Eb- belaar in de symfonie opus 21: mu zikaal is Balanchine zeker, al ver eenvoudigt hij. Ook in deze Webern volgt hij de muzikale lijn nauwge zet, maar canonisch en niet fuga- tisch dat beeft weer te maken met zijn hang naar symmetrie. Zeer fraai gedanst door de solisten; heel redelijk door de drie in canon dansende paren. De vijf stukken opus 10 kregen een strakke vertol king van de geometrische lijnen door Son ja Geerlings en Francis Sinceretti (een prachtige danser). Wat Aradi en Zoltan betreft: het choreografische klapstuk is de zeer fraaie Webern-instrumentatie van het zesstemmig ricercare van het Musikalisches Opfer van Bach: Ebbelaar in Balanchines ballet het ensemble in drie „dubbel-koren' met een uiterst fraaie Monique Sand, Mr. Bloemers met pensioen DEN HAAG Op zijn verzoek is met ingang van 1 juni, in verband met het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd, eervol ontslag verleend aan mr. H. W. Bloemers, als commissaris der koningin Gel derland. Deil, Daan Denie en de uit spraken „Als hij een gulden in zijn zak had gaf hij er negen dubbeltjes van weg" (broer van Daan» en „Als hij een gulden op zak had was 90 cent voor een ander" «moeder van Daan) zijn sinds 30 Januari gemeen goed voor het Nederlandse volk geworden. VARA's Achter het Nieuws, NCRV's Hier en nu. KRO's Brandpunt besteedden er op verschillende manieren aandacht aan, waarbij wel eens de gedachte kon opkomen dat door de versnippering van ons bestel de ene omroep de ander overlapte of overbodig maakte. Ik zie dat niet zo. ons bestel biedt juist de gelegenheid om een zaak die zich daarvoor leent van verschillende kanten te bekijken, op verschillende tijdstippen. Eerst kwam de di recte reportage, uit Deil en uit Den Haag: spanning, meeleven, opwinding. Daarna kwam de bezinning: psychiaters en politiedeskundi gen bogen zioh over de vraag wat er mis ging in Den Haag, hoe zulke gijzelingen zijn te voorkomen, wat de achtergrond is van zulke misdaden. Gisteren was de tijd rijp voor weer een stap dieper in het blootgewoelde moeras: Tele vi zier belastte zich met de taak de achtergronden van Daan open te leggen voor het Neder landse publiek. Alvorens ik daar nader op in ga wil ik even wijzen op twee inmiddels vergeten „groepen" in de affaire-Deil. Ten eerste het verthoudersgezin Smits dat gegijzeld werd. Hoe gaat het met name met moeder en dochter, is hun ellende nu voorbij of kampen zij met een soort gijzeling-syndroom, of wordt hun nu weer een nor maal leven onmogelijk gemaakt door nieuwsgierige toeristen, kopij-beluste journalisten enz.? En ten tweede Jantje B., de 25-jarige vriend van Daan. Hij lijkt, misschien bij gebrek aan familie of hü gebrek aan een even „spectaculair" verleden als Daan, in de vergetelheid te zijn weggezonken. Over hem werd gisteren in Televizier niet gerept. Ik noteer nu enkele karakteris tieken van Daan, zoals die door zijn familie gegeven wer den. Zijn moeder: „Een hele lieve Jongen met een goed hart". Zijn vrouw: „Mooi, knap. groot, lief. We hebben altijd veel plezier gehad". Zijn broer: „Een fijne Jongen. Als hij een gulden in zijn zak had (enz.)". Wat vooral frappeerde was de onverbrekelijke solidariteit bin nen de familie: „Right or wrong, my family" op de vraag of zij ooit spijt had gehad met Daan getrouwd te zijn, ant woordde zijn vrouw: „Nee nog nooit. Ik houd van 'm, dat zal ik altijd blijven doen". Over de oorzaak zei ze: „Ze hebben hem nooit geleerd wat werken is, zij hebben alleen geleerd wat zakkies plakken is". Over de schuldvraag zei ze: „We hebben allebei schuld. Hij omdat hij het gedaan heeft, en ik omdat ik hem niet tegen heb kunnen houden". Op de vraag wat ze van de toekomst verwacht: „Hij zal wel weer een paar jaar krijgen, maar dat is niet te hopen, want dan gaat hij kapot". En u? „Ik ga mee. Ik ga ook kapot". De broer, die Daan als de eni ge noemt met wie hij kon op schieten, is radicaal in zijn uitspraken. „Als hij vier of vijf jaar krijgt, haal ik hem eruit Dan ga ik over lijken". Heeft hij spijt van de elf Jaar die hij inmiddels in internaten Jeugdgevangenissen. gevange nissen etc. heeft doorgebracht Geenszins. Want zonder dat bad hij nu niet die ervaring gehad die hij nu heeft. Boven dien: „Als wij er niet waren dan had de Justitie geen brood". Daans moeder zegt dat haai zoon psychisch ziek is. Hij heeft ook nooit kans gekregen te werken: als ex-gedetineerde kreeg hij zes tientjes aangebo den voor hetzelfde werk waar anderen 120 gulden voor kre gen. Deze en andere uitspraken (de opsomming alleen al van alle internaten, gestichten, ge vangenissen en dergelijk- waarin Daan een slecht dee van zijn leven heeft doorge bracht werkte, wat dat aangaat ook heel effectief) maakten onontkoombaar duidelijk, dat voor mensen die „niet willen deugen", deze wereld in ieder geval ook niet deugt. De ellende wordt wat ongeilji verdeeld onder de mensen ivenals de weerstand die de een wel, de ander niet tegen die ellende kan opbrengen. Dei! en Daan zouden dank zij de televisie wel eens voor een om wenteling in de aanpak van dit soort „hopeloze gevallen" kun nen zorgen. NICO SCHEEPMAKER minderwaardigheidscomplex van krijgen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5