"Drama tussen Joden en
Arabieren is Messiaans"
P lui
ONHERROEPELIJI
OPRUIMINGSDAf
Herv. Hillegom ov\
avondmaalsbeleid
avondmaalsgemeenschJ
van r.k. en protestant
Woensdag VIS VOORDEEL no. 4
OUWEHAND VIS
N.V. Uitgeverij E.J. Brill
ADMINISTRATIEVE KRACHT vrl.
FORD 17m 4 DEURS 1971
RIJNLAND b.v.
slagersbediende
aank. slagersbediende
SLAGERIJ DE RIJNSTREEK
WAT 9 VAN DE 10 MENSEN
magazijnbediende
Kasten-specialist
medewerk
2-ploegen
wolffsla
DINSDAG 6 FEBRUj
"Ik ben geboren in Frankrijk en van oorsprong een Hugenoot.
Als protestantse geestelijke leef ik al elf jaar in Jerusalem.
En ik ben daar Israëlisch burger. Als zodanig reis ik vele
landen af om over Israël te vertellen. Zowel over de politiek
als over de godsdienst. Ik zal je vertellen, waarom ik dit werk
doe. Tijdens de Duitse bezetting in Frankrijk hadden we ge
weldige Joodse vrienden. Ik heb ze na die tijd nooit meer ge
zien. Als jongen begon ik me af te vragen. Waarom, waarom
worden ze vermoord omdat ze jood zijn. Toen ik een paar jaar
later begon met m'n studie theologie ontdekte ik en dat
was een schok voor me dat er een christelijke schuld be
staat. Al zeventienhonderd jaar wordt er onderwezen dat de
joden Christus hebben vermoord. Ik realiseerde me, dat er
verband bestand tussen dit corrupte onderwijs en het lijden
van de joden in de twintigste eeuw.
Het is een logica, een zeer wrede,
die Auschwitz mogelijk maakte. Op
dat moment, toen ik me dat reali
seerde, besloot ik, als protestantse
theoloog, m'n leven te wijden aan het
repareren van het verleden. Tegelij
kertijd raakte ik erg geïnteresseerd
in Israël. Ik studeerde een jaar in
Jeruzalem en ik voelde, dat ik in dit
land kon leven. Dat heb ik gedaan.
Ik ben nu staatsburger.
Door
Ronny Vink
Je zou me nu kunnen vragen, over
het probleem in het Midden-Oosten.
Ik geloof namelijk, dat het hele dra
ma tussen de Arabieren en de Joden
Messiaans is. De profeten hebben ge
zegd dat dit zou gebeuren. Dat de
Joden zouden terugkomen en de we
reld de Messias zouden brengen. Dat
is voor protestanten de tweede komst
van Jezus Christus. En alle tekenen
wijzen er op.
En als ik, of liever de bijbel, gelijk
heb, dan betekent dat, dat alle
wereldmachten die zich nu tgeen de
6taat Israël keren zich in feite keren
tegen Gods wil om de wereld te red
den.
In alle kranten, over de hele we
reld, is nooit aandacht geschonken
aan de bijbelse achtergrond van het
conflict in het Midden-Oosten. Als
er over wordt geschreven is het over
politiek, politiek, politiek. Ik probeer
deze kijk op de geschiedenis daar te
veranderen.
Vervolging
Israël moet altijd lijden. Toen Is
raël Jezus aan de wereld kwam bren
gen, en toen Mozes kwam. Steeds
werd Israël vervolgd en wist op het
laatste moment te ontsnappen. Dat
gebeurt nu weer. Hitier heeft zes
miljoen mensen vermoord en drie
jaar later was er de staat Israël. Dat
is het teken dat er een Messias komt.
Niet als een baby in Jerusalem, maar
uit de Kosmos. En ik ben ervan
overtuigd dat dat nog in onze gene
ratie zal gebeuren".
Over het Palestijnse vluchtelingen
probleem „Ik vind, dat er ruimte
genoeg is voor iedereen. Er is ruimte
voor alle Arabieren, er is ruimte voor
Israël. Maar ongelukkig genoeg ont
kent de Arabische wereld het bestaan
van de staat Israël. Van het begin af
aan heeft de Arabische wereld ge
zegd: er is geen staat. Als ze maar
zeiden, jullie hebben een staat in de
woestijn, of bij Jerusalem.
Er zijn vijftien of zestien Arabi
sche staten. Waarom is er geen ruim
te voor één Israël. Van dit conflict
zijn de vluchtelingen het slachtoffer.
Wij willen graag aan tafel gaan zit
ten om over het conflict te praten,
maar de Arabieren willen niet. Ik
denk dat dat iets unieks is in de ge
schiedenis. Dat er gewoon geweigerd
werd over de problemen te praten.
Wanhoop
Israël is uniek. Waar op de wereld
kom je een land tegen waar religie,
land en volk alle drie onder één
woord vallen. Het is een uniek ver
schijnsel en dat verklaard ook waar
om de druk van de synagoge zo sterk
is in IsraëL Zij wil zich handhaven.
Zij heeft zich nog niet gerealiseerd
dat ze thuis is in Israël.
Voor mij ligt het antwoord in het
hele conflict dan ook in de bijbel. Er
is hoop, er komt redding, vrede en
rechtvaardigheid over de wereld.
Vorige week was dominee
Claude Duvenoy in Leiden. Een
protestantse dominee uit Israël,
die zichzelf een bijzondere taak
heeft gegeven en daarmee over
de wereld reist. In Leiden kwam
hij spreken voor het genoot
schap NederlandIsraël, maar
ik vrees, dat hij daarmee zijn
kwaliteiten tekort doet. Hij
heeft zichzelf de taak gegeven
de wereld het juiste beeld van
de geschiedenis in het Midden-
Oosten te geven. Zijn eigen Juis
te beeld. Een beeld dat makkelijk
te accepteren is voor mensen die
geloven in het gelijk van de
staat Israël. Duvenoy weet het
op een enorm vriendelijke wat
vermoeide manier uit te leggen.
Hij beantwoordt de vragen van
mensen die nog wat meer feiten
willen weten, zoals hfj dat al
vele Jaren over de hele wereld
doet. Zo is hij in het eerste ge
sprek, dat op de redaktie van
het Leidsch Dagblad wordt ge
voerd. Later pas, als we in een
café zitten en met meer mensen
de discussie over het Midden-
Oosten voort te zetten, wordt hy
feller. Hij blijft enorm aardig,
maar weigert de situatie als
zuiver politiek te beschouwen.
Hij verdedigt zijn land tegen
over mensen die hem aanvallen
over het probleem van de Pales
tijnse vluchtelingen.
„Waarom zijn de huizen van
de Palestijnse vluchtelingen in
de Gaza-strook platgewalst? Er
werden nieuwe huizen voor hen
gebouwd. Niemand wil graag in
van die woonkazernes zitten als
waarin zij zaten. Dat wordt er
nooit by verteld".
,,Maar, Claude, in die huizen
werden ze controleerbaar voor
de Israëlische regering, er is
hen niet gevraagd of ze de hui
zen wilden verlaten". Hij moet
dat toegeven, maar blijft bij het
standpunt dat het in hoofdzaak
een sociale geste was om een
nieuw woongebied voor de Pa-
lestijnen te creëren.
In dit interview vertelt hi)
over zijn eigen verleden, zijn
banden met Israël, zijn ideëen
over de situatie in het Midden-
Oosten, zijn gedachten over de
van de wereld.
Na een éénstemming genomen be
sluit heeft de centrale kerkeraad van
de Hervormde Gemeente te Hille
gom de hervormde synode in een
brief gevraagd „een soepeler en daar
door, in dit geval, bijbelser regeling
toe te passen voor de gang naar de
tafel des Heren". Inhakend op de
verschuiving naar de novemberzitting
van de besprekingen in de synode
van de vragen betreffende de viering
van het kerkelijk avondmaal, vraagt
de HüUegomse kerkeraad voorts de
nodige spoed te betrachten.
,De avondmaalsviering vormt één
van de meesii wezenlijke gestalten van
het gemeente-zijn". Aldus de kerke
raad, die het onjuist acht te berus
ten in een veelvuldige mijding hier
van door de gemeenteleden. „Het is
o.i. evenmin juist de viering ervan
afhankelijk te maken van een 19e-
eeuwse instelling als de open-bare be
lijdenis".
De kerkeraad, die mede uiting geeft
aan wensen vanuit een
avonden, geeft het volgent
weging:
„De avondmaalsviering diei
kelijk te zijn voor al degei
loven in onze Heer Jezus
en tekent daarbij (samengi
de avondmaalsviering zoul
behoren te zijn voor de
kerken; in plaats van een
tijdsgre-ns in te stellen
principe beter de kinderen
lijk meelevende gezinnen
ouders aan de tafel worden]
„De huidige vorm van opi
lijdenis draagt te veel het
van een soort „eindexamen-
dien is ons geloof niet ee r
gegeven, maar voortdur
spanningen onderhevig. V
het daarom met een juiste
gedaan op de leeftijd van
jaar, als vastliggende maa
het gehele verdere leven
ren, aldus de kerkeraad.
De Israëli zijn de kanalen waardoor
God de redding zal brengen en ze
weten het niet. Maar twintig procent
van de Israëli weet het, de religieuze
mensen,.
Ei- is veel wanhoop in deze tijd. Ik
begrijp, dat jonge mensen zich wan
hopig voelen. Dat ze met geweld en
vernietiging werken. Wat zouden ze
voor hoop kunnen hebben. Wat kan
deze eeuw de mens nog brengen.
Zelfs, al zijn de mogelijkheden veel
groter dan vijftig jaar geleden. Het
ls gemakkelijk om rijk te worden.
Maar dat is voor veel jonge mensen
niet genoeg. Ze willen vrede en
rechtvaardigheid. De mens loopt
rond op de maan. Ik moet altijd
lachen als ik die mannetjes daar
zo zie rondspringen. Ze willen ons
laten denken dat we op de maan va
kantie kunnen houden over een paar
jaar. Zeker in zulke pakken. We we
ten dat je daar niet kunt leven. Wat
zoeken we op de maan als we er niet
in kunnen slagen op deze wereld de
mensen te genezen, ellende en on
rechtvaardigheid te vernietigen. Naar
de maan gaan is een vlucht van de
ware problemen. We hebben twee
wereldoorlogen achter de rug, er is
geld. Ik geloof in de oprechte wens
van jonge mensen om eindelijk eens
vrede en geluk op de wereld te bren
gen. Alleen, wat zij met geweld en
revolutie willen bereiken, zie ik in de
komst van de verlosser".
MUNCHEN (KNA) Er zyn
geen wezenlijke belemmeringen
meer voor de wederzijdse ambts-
kenning door de kerken der refor
matie en de RK Kerk. Dit is de me
ning van de werkgemeenschap van
oecumenische universiteitsinstitu
ten in Duitsland.
In een memorandum trekt de
werkgemeenschap uit haar opvat
ting dan de conclusie, dat daarmee
look een wezenlijke belemmering
voor de avondmaalgemeen-
schap overwonnen is.
Aan dit memorandum, getiteld
"Hervorming en erkenning van ker-
keambten" is meegewerkt door 24
protestantse en katholieke theolo
gen, onder wie de hoogleraren Hein-
ricli Fries uit München, Hans Küng
uit Tübingen, Peter Lengsfeld uit
Miinster en Edmund Schlink uit
Heidelberg.
In hun memorandum leggen de
theologen 23 stellingen neer, waar
onder de stelling dat de dienst van
de leiding van een kerkelijke ge
meente van het begin af in gebed is
geweest in een veelvoud van diens
ten. Het kan verder niet als nood
zakelijke voorwaarde voor het gel
dig verkrijgen van een ambt ge
acht worden, dat dit ambt door
een bisschop wordt overgedragen die
in de apostolische successie staat,
d.wjz in de ononderbroken rechtma
tige opvolging van de apostolen;
Het is een kwestie van terminologie
of men de priesterwijding of inor-
dening een "sacrament" noemt. In
ieder geval kunnen de
ambten als hoofd of als nei J
voor het leven of voor tijd
mannen of vrouwen, dooi 1
den en ongehuwden uij»f
worden. Zonder een diffe^
der taakgebieden zou de
van de kerkelijke ambtsdr
praktisch niet meer uit
veelheid van functies
aldus de thesen.
Reis naar
Israël voorl
cis Toornvlï
BLOEMENDAAL -
vliet, de bekende predikai
Radiogemeente Bloemendal-
met zijn echtgenote een
Israël aangeboden gekré
dens een druk bezochte
aanwezigen) receptie in
te Bloemendaal, die daar f
werd ter gelegenheid van
verjaardag, boden de vrie
deze radio-gemeente hem
aan. "Duinouwe" een i
la met twintig kamers -
ste aanwinst van de radi
te. Een centrum van waai
vervolg alle activiteiten zi
den ontwikkeld.
Prachtige blanke SCHELVIS
1.10
'A
kg.
Zeeverse WIJTING
0,98
'/2
kg.
Graatloze SCHOLFILET
2,98
'/j
kg.
Graatloze KABELJAUWFILET
2,69
'/z
kg.
Gebakken vis uit onze moderne bakkerij:
SCHOL - BOKKING - SCHAR - KUIT - diverse soorten
gebakken FILETS.
KRAAIERSTRAAT.
lêm jF oude rijn 33a—35 LE|DEN
ÓjB'' TELEFOON 01710—46646
Wij zoeken voor leuk, afwisselend kantoorwerk een
(1719 jaar).
Een mavo of gelijkwaardig diploma wordt ver
langd. Typevaardigheid voor dit werk is nood
zakelijk.
Wij bieden een goed salaris en gunstige studiekosten
vergoeding. Heb je belangstelling voor deze baan bel
of schrijf ons dan even.
HOOG LOON
WORDT VERTEGENWOORDIGER.
Verdien ruim f200,per week.
Bent u fabrieks-, winkel- of kantoorwerk moe Onze
organisatie leidt op tot vertegenwoordiger (verkoper bui
tendienst) Geen colportage. Geen diploma's nodig. By aan
stelling direct vast loon plus auto. Vele vakante plaatsen.
Beroep en woonplaats onverschillig. Tevens mogelijkheid
tot bijverdienste aangeboden.
Schryf brief of briefkaart met uw adres, leeftijd, beroep.
Snel antwoord. Geheimhouding verzekerd.
Brieven onder nummer 64241 aan het bureau van dit blad.
SPECIALE AANBIEDING
PRIJS f7000,—.
AUTOMOBIELBEDRIJF
LEIDEN: Lammenschansplein 6, telefoon 44741
Vyf Meilaan 7. telefoon 24647
LEIDERDORP: v. d. Valk Boumanweg 71, tel. 44741*
Uw opeldealer
Het Motorhuis
Official General Motors dealer VondöllBcin 80 - Telefoon 01710 -.6931 3*
B.V. Het Motorhuis Leiden
BEDRIJFSSTOFZUIGERS
voor MAGAZIJNEN
SCHOLEN
WINKELS
FABRIEKEN
Schoondergang b.v.
Lange Mare 65-67-70 - Leiden - Tel. 017102202525138
Gevraagd flinke
en een
Voor een goede kracht hoog loon.
Rijnegommerstraat 1 - Zoeterwoude H. R.
Telefoon 01710—22926.
Probate pijnstillers
Sparen de maag
Tabletten,
poeders
en cachets.
DtmM N.V., ALPHEN A/D RIJN
is onze grote sortering
o.a. DESSO, BERGOSS, HATEMA, LOUIS DE POORTERE
enz. En exclusief voor Leiden: zeer gedistingeerde dessins
ENGELS AXMINSTER kamerbreed tapijt.
Iedere dag tapijtshow van 8.3012.30 en 13.3017.30 uur.
Donderdagavond van 7.009.00 uur.
Zaterdagmorgen geopend van 9.0012.00 uur.
BLOEMISTENLAAN 51
LEIDEN
(zijstraat Lammenschansweg)
TELEFOON 01710—43246
c®<^a<s<SÏ<S<^a<8<S<S<3eScS<SOS<K8CSafo8caScW8CSOI<SeScf<SeSct<S<5S<S<S<»S<SeS<ï
In ons centrale magazijn hebben wij plaats
voor nette
leeftijd plm. 16 tot I 8 jaar.
Goed loon, plezierig werk.
Aanmelden bij:
Hooglandse Kelkgracht 47-49, Leiden.
NU BELLEN, WIJ HERSTELLEN
goten en pannen-
Alles met 2025% korting.
01710—60040—62428
De grootste en goedkoopste
bontzaak van Nederland
houdt een werkelijk
RADIKALE
ALGEHELE
OPRUIMING.
Duizenden korte en lange
BONTMANTELS, bonthoe-
den en bontcolliers gaan weg
met ongelooflijke kortingen
van 20% t.m. 50%. 3 Jaar
waarborggarantie. Desgew
zeer soepele kredietservice
Zie de etalages voor de pak-
mee-weggeef-kolder-prijzen 1
Nu of nooit! Dit kan alléén
DE BONTKONING, Hoog
straat 97, Rotterdam-C, tel
010117.117. Groot parkeer
terrein voor de zaak. Reis
kosten voor 2 personen ook
als extra met de opruiming,
wordt by koop terugbetaald
(ook benzine auto), dus gra
tis reizen Vrydagavond
met ingang van
a.s. voor enkele w<
Meld Je snel eve
LUBA, het bureau
volop keus biedt u
banen.
uitzendt
01710—4
cx
ROOSEN Of
Kort galgenwate
Alle brillen S
GRATIS VER2
tegen breuk, d
verlies.
is zdterdag onze laatste
SCHRIJFMACHINES
REKENMACHINES
TELMACHINES
VULPENHOUDERS
AFWRIJFLETTERS, enz.
Kantoormacliines en -meubelen
Speciaalzaak in schrijfwaren
BREESTRAAT 145 - LEIDEN - TEL. 0171
p Donderdagavond gesloten.
4» Maandagmiddag geopend van 1318