"Drama tussen Joden en Arabieren is Messiaans" P lui ONHERROEPELIJI OPRUIMINGSDAf Herv. Hillegom ov\ avondmaalsbeleid avondmaalsgemeenschJ van r.k. en protestant Woensdag VIS VOORDEEL no. 4 OUWEHAND VIS N.V. Uitgeverij E.J. Brill ADMINISTRATIEVE KRACHT vrl. FORD 17m 4 DEURS 1971 RIJNLAND b.v. slagersbediende aank. slagersbediende SLAGERIJ DE RIJNSTREEK WAT 9 VAN DE 10 MENSEN magazijnbediende Kasten-specialist medewerk 2-ploegen wolffsla DINSDAG 6 FEBRUj "Ik ben geboren in Frankrijk en van oorsprong een Hugenoot. Als protestantse geestelijke leef ik al elf jaar in Jerusalem. En ik ben daar Israëlisch burger. Als zodanig reis ik vele landen af om over Israël te vertellen. Zowel over de politiek als over de godsdienst. Ik zal je vertellen, waarom ik dit werk doe. Tijdens de Duitse bezetting in Frankrijk hadden we ge weldige Joodse vrienden. Ik heb ze na die tijd nooit meer ge zien. Als jongen begon ik me af te vragen. Waarom, waarom worden ze vermoord omdat ze jood zijn. Toen ik een paar jaar later begon met m'n studie theologie ontdekte ik en dat was een schok voor me dat er een christelijke schuld be staat. Al zeventienhonderd jaar wordt er onderwezen dat de joden Christus hebben vermoord. Ik realiseerde me, dat er verband bestand tussen dit corrupte onderwijs en het lijden van de joden in de twintigste eeuw. Het is een logica, een zeer wrede, die Auschwitz mogelijk maakte. Op dat moment, toen ik me dat reali seerde, besloot ik, als protestantse theoloog, m'n leven te wijden aan het repareren van het verleden. Tegelij kertijd raakte ik erg geïnteresseerd in Israël. Ik studeerde een jaar in Jeruzalem en ik voelde, dat ik in dit land kon leven. Dat heb ik gedaan. Ik ben nu staatsburger. Door Ronny Vink Je zou me nu kunnen vragen, over het probleem in het Midden-Oosten. Ik geloof namelijk, dat het hele dra ma tussen de Arabieren en de Joden Messiaans is. De profeten hebben ge zegd dat dit zou gebeuren. Dat de Joden zouden terugkomen en de we reld de Messias zouden brengen. Dat is voor protestanten de tweede komst van Jezus Christus. En alle tekenen wijzen er op. En als ik, of liever de bijbel, gelijk heb, dan betekent dat, dat alle wereldmachten die zich nu tgeen de 6taat Israël keren zich in feite keren tegen Gods wil om de wereld te red den. In alle kranten, over de hele we reld, is nooit aandacht geschonken aan de bijbelse achtergrond van het conflict in het Midden-Oosten. Als er over wordt geschreven is het over politiek, politiek, politiek. Ik probeer deze kijk op de geschiedenis daar te veranderen. Vervolging Israël moet altijd lijden. Toen Is raël Jezus aan de wereld kwam bren gen, en toen Mozes kwam. Steeds werd Israël vervolgd en wist op het laatste moment te ontsnappen. Dat gebeurt nu weer. Hitier heeft zes miljoen mensen vermoord en drie jaar later was er de staat Israël. Dat is het teken dat er een Messias komt. Niet als een baby in Jerusalem, maar uit de Kosmos. En ik ben ervan overtuigd dat dat nog in onze gene ratie zal gebeuren". Over het Palestijnse vluchtelingen probleem „Ik vind, dat er ruimte genoeg is voor iedereen. Er is ruimte voor alle Arabieren, er is ruimte voor Israël. Maar ongelukkig genoeg ont kent de Arabische wereld het bestaan van de staat Israël. Van het begin af aan heeft de Arabische wereld ge zegd: er is geen staat. Als ze maar zeiden, jullie hebben een staat in de woestijn, of bij Jerusalem. Er zijn vijftien of zestien Arabi sche staten. Waarom is er geen ruim te voor één Israël. Van dit conflict zijn de vluchtelingen het slachtoffer. Wij willen graag aan tafel gaan zit ten om over het conflict te praten, maar de Arabieren willen niet. Ik denk dat dat iets unieks is in de ge schiedenis. Dat er gewoon geweigerd werd over de problemen te praten. Wanhoop Israël is uniek. Waar op de wereld kom je een land tegen waar religie, land en volk alle drie onder één woord vallen. Het is een uniek ver schijnsel en dat verklaard ook waar om de druk van de synagoge zo sterk is in IsraëL Zij wil zich handhaven. Zij heeft zich nog niet gerealiseerd dat ze thuis is in Israël. Voor mij ligt het antwoord in het hele conflict dan ook in de bijbel. Er is hoop, er komt redding, vrede en rechtvaardigheid over de wereld. Vorige week was dominee Claude Duvenoy in Leiden. Een protestantse dominee uit Israël, die zichzelf een bijzondere taak heeft gegeven en daarmee over de wereld reist. In Leiden kwam hij spreken voor het genoot schap NederlandIsraël, maar ik vrees, dat hij daarmee zijn kwaliteiten tekort doet. Hij heeft zichzelf de taak gegeven de wereld het juiste beeld van de geschiedenis in het Midden- Oosten te geven. Zijn eigen Juis te beeld. Een beeld dat makkelijk te accepteren is voor mensen die geloven in het gelijk van de staat Israël. Duvenoy weet het op een enorm vriendelijke wat vermoeide manier uit te leggen. Hij beantwoordt de vragen van mensen die nog wat meer feiten willen weten, zoals hfj dat al vele Jaren over de hele wereld doet. Zo is hij in het eerste ge sprek, dat op de redaktie van het Leidsch Dagblad wordt ge voerd. Later pas, als we in een café zitten en met meer mensen de discussie over het Midden- Oosten voort te zetten, wordt hy feller. Hij blijft enorm aardig, maar weigert de situatie als zuiver politiek te beschouwen. Hij verdedigt zijn land tegen over mensen die hem aanvallen over het probleem van de Pales tijnse vluchtelingen. „Waarom zijn de huizen van de Palestijnse vluchtelingen in de Gaza-strook platgewalst? Er werden nieuwe huizen voor hen gebouwd. Niemand wil graag in van die woonkazernes zitten als waarin zij zaten. Dat wordt er nooit by verteld". ,,Maar, Claude, in die huizen werden ze controleerbaar voor de Israëlische regering, er is hen niet gevraagd of ze de hui zen wilden verlaten". Hij moet dat toegeven, maar blijft bij het standpunt dat het in hoofdzaak een sociale geste was om een nieuw woongebied voor de Pa- lestijnen te creëren. In dit interview vertelt hi) over zijn eigen verleden, zijn banden met Israël, zijn ideëen over de situatie in het Midden- Oosten, zijn gedachten over de van de wereld. Na een éénstemming genomen be sluit heeft de centrale kerkeraad van de Hervormde Gemeente te Hille gom de hervormde synode in een brief gevraagd „een soepeler en daar door, in dit geval, bijbelser regeling toe te passen voor de gang naar de tafel des Heren". Inhakend op de verschuiving naar de novemberzitting van de besprekingen in de synode van de vragen betreffende de viering van het kerkelijk avondmaal, vraagt de HüUegomse kerkeraad voorts de nodige spoed te betrachten. ,De avondmaalsviering vormt één van de meesii wezenlijke gestalten van het gemeente-zijn". Aldus de kerke raad, die het onjuist acht te berus ten in een veelvuldige mijding hier van door de gemeenteleden. „Het is o.i. evenmin juist de viering ervan afhankelijk te maken van een 19e- eeuwse instelling als de open-bare be lijdenis". De kerkeraad, die mede uiting geeft aan wensen vanuit een avonden, geeft het volgent weging: „De avondmaalsviering diei kelijk te zijn voor al degei loven in onze Heer Jezus en tekent daarbij (samengi de avondmaalsviering zoul behoren te zijn voor de kerken; in plaats van een tijdsgre-ns in te stellen principe beter de kinderen lijk meelevende gezinnen ouders aan de tafel worden] „De huidige vorm van opi lijdenis draagt te veel het van een soort „eindexamen- dien is ons geloof niet ee r gegeven, maar voortdur spanningen onderhevig. V het daarom met een juiste gedaan op de leeftijd van jaar, als vastliggende maa het gehele verdere leven ren, aldus de kerkeraad. De Israëli zijn de kanalen waardoor God de redding zal brengen en ze weten het niet. Maar twintig procent van de Israëli weet het, de religieuze mensen,. Ei- is veel wanhoop in deze tijd. Ik begrijp, dat jonge mensen zich wan hopig voelen. Dat ze met geweld en vernietiging werken. Wat zouden ze voor hoop kunnen hebben. Wat kan deze eeuw de mens nog brengen. Zelfs, al zijn de mogelijkheden veel groter dan vijftig jaar geleden. Het ls gemakkelijk om rijk te worden. Maar dat is voor veel jonge mensen niet genoeg. Ze willen vrede en rechtvaardigheid. De mens loopt rond op de maan. Ik moet altijd lachen als ik die mannetjes daar zo zie rondspringen. Ze willen ons laten denken dat we op de maan va kantie kunnen houden over een paar jaar. Zeker in zulke pakken. We we ten dat je daar niet kunt leven. Wat zoeken we op de maan als we er niet in kunnen slagen op deze wereld de mensen te genezen, ellende en on rechtvaardigheid te vernietigen. Naar de maan gaan is een vlucht van de ware problemen. We hebben twee wereldoorlogen achter de rug, er is geld. Ik geloof in de oprechte wens van jonge mensen om eindelijk eens vrede en geluk op de wereld te bren gen. Alleen, wat zij met geweld en revolutie willen bereiken, zie ik in de komst van de verlosser". MUNCHEN (KNA) Er zyn geen wezenlijke belemmeringen meer voor de wederzijdse ambts- kenning door de kerken der refor matie en de RK Kerk. Dit is de me ning van de werkgemeenschap van oecumenische universiteitsinstitu ten in Duitsland. In een memorandum trekt de werkgemeenschap uit haar opvat ting dan de conclusie, dat daarmee look een wezenlijke belemmering voor de avondmaalgemeen- schap overwonnen is. Aan dit memorandum, getiteld "Hervorming en erkenning van ker- keambten" is meegewerkt door 24 protestantse en katholieke theolo gen, onder wie de hoogleraren Hein- ricli Fries uit München, Hans Küng uit Tübingen, Peter Lengsfeld uit Miinster en Edmund Schlink uit Heidelberg. In hun memorandum leggen de theologen 23 stellingen neer, waar onder de stelling dat de dienst van de leiding van een kerkelijke ge meente van het begin af in gebed is geweest in een veelvoud van diens ten. Het kan verder niet als nood zakelijke voorwaarde voor het gel dig verkrijgen van een ambt ge acht worden, dat dit ambt door een bisschop wordt overgedragen die in de apostolische successie staat, d.wjz in de ononderbroken rechtma tige opvolging van de apostolen; Het is een kwestie van terminologie of men de priesterwijding of inor- dening een "sacrament" noemt. In ieder geval kunnen de ambten als hoofd of als nei J voor het leven of voor tijd mannen of vrouwen, dooi 1 den en ongehuwden uij»f worden. Zonder een diffe^ der taakgebieden zou de van de kerkelijke ambtsdr praktisch niet meer uit veelheid van functies aldus de thesen. Reis naar Israël voorl cis Toornvlï BLOEMENDAAL - vliet, de bekende predikai Radiogemeente Bloemendal- met zijn echtgenote een Israël aangeboden gekré dens een druk bezochte aanwezigen) receptie in te Bloemendaal, die daar f werd ter gelegenheid van verjaardag, boden de vrie deze radio-gemeente hem aan. "Duinouwe" een i la met twintig kamers - ste aanwinst van de radi te. Een centrum van waai vervolg alle activiteiten zi den ontwikkeld. Prachtige blanke SCHELVIS 1.10 'A kg. Zeeverse WIJTING 0,98 '/2 kg. Graatloze SCHOLFILET 2,98 '/j kg. Graatloze KABELJAUWFILET 2,69 '/z kg. Gebakken vis uit onze moderne bakkerij: SCHOL - BOKKING - SCHAR - KUIT - diverse soorten gebakken FILETS. KRAAIERSTRAAT. lêm jF oude rijn 33a—35 LE|DEN ÓjB'' TELEFOON 01710—46646 Wij zoeken voor leuk, afwisselend kantoorwerk een (1719 jaar). Een mavo of gelijkwaardig diploma wordt ver langd. Typevaardigheid voor dit werk is nood zakelijk. Wij bieden een goed salaris en gunstige studiekosten vergoeding. Heb je belangstelling voor deze baan bel of schrijf ons dan even. HOOG LOON WORDT VERTEGENWOORDIGER. Verdien ruim f200,per week. Bent u fabrieks-, winkel- of kantoorwerk moe Onze organisatie leidt op tot vertegenwoordiger (verkoper bui tendienst) Geen colportage. Geen diploma's nodig. By aan stelling direct vast loon plus auto. Vele vakante plaatsen. Beroep en woonplaats onverschillig. Tevens mogelijkheid tot bijverdienste aangeboden. Schryf brief of briefkaart met uw adres, leeftijd, beroep. Snel antwoord. Geheimhouding verzekerd. Brieven onder nummer 64241 aan het bureau van dit blad. SPECIALE AANBIEDING PRIJS f7000,—. AUTOMOBIELBEDRIJF LEIDEN: Lammenschansplein 6, telefoon 44741 Vyf Meilaan 7. telefoon 24647 LEIDERDORP: v. d. Valk Boumanweg 71, tel. 44741* Uw opeldealer Het Motorhuis Official General Motors dealer VondöllBcin 80 - Telefoon 01710 -.6931 3* B.V. Het Motorhuis Leiden BEDRIJFSSTOFZUIGERS voor MAGAZIJNEN SCHOLEN WINKELS FABRIEKEN Schoondergang b.v. Lange Mare 65-67-70 - Leiden - Tel. 017102202525138 Gevraagd flinke en een Voor een goede kracht hoog loon. Rijnegommerstraat 1 - Zoeterwoude H. R. Telefoon 01710—22926. Probate pijnstillers Sparen de maag Tabletten, poeders en cachets. DtmM N.V., ALPHEN A/D RIJN is onze grote sortering o.a. DESSO, BERGOSS, HATEMA, LOUIS DE POORTERE enz. En exclusief voor Leiden: zeer gedistingeerde dessins ENGELS AXMINSTER kamerbreed tapijt. Iedere dag tapijtshow van 8.3012.30 en 13.3017.30 uur. Donderdagavond van 7.009.00 uur. Zaterdagmorgen geopend van 9.0012.00 uur. BLOEMISTENLAAN 51 LEIDEN (zijstraat Lammenschansweg) TELEFOON 01710—43246 c®<^a<s<SÏ<S<^a<8<S<S<3eScS<SOS<K8CSafo8caScW8CSOI<SeScf<SeSct<S<5S<S<S<»S<SeS<ï In ons centrale magazijn hebben wij plaats voor nette leeftijd plm. 16 tot I 8 jaar. Goed loon, plezierig werk. Aanmelden bij: Hooglandse Kelkgracht 47-49, Leiden. NU BELLEN, WIJ HERSTELLEN goten en pannen- Alles met 2025% korting. 01710—60040—62428 De grootste en goedkoopste bontzaak van Nederland houdt een werkelijk RADIKALE ALGEHELE OPRUIMING. Duizenden korte en lange BONTMANTELS, bonthoe- den en bontcolliers gaan weg met ongelooflijke kortingen van 20% t.m. 50%. 3 Jaar waarborggarantie. Desgew zeer soepele kredietservice Zie de etalages voor de pak- mee-weggeef-kolder-prijzen 1 Nu of nooit! Dit kan alléén DE BONTKONING, Hoog straat 97, Rotterdam-C, tel 010117.117. Groot parkeer terrein voor de zaak. Reis kosten voor 2 personen ook als extra met de opruiming, wordt by koop terugbetaald (ook benzine auto), dus gra tis reizen Vrydagavond met ingang van a.s. voor enkele w< Meld Je snel eve LUBA, het bureau volop keus biedt u banen. uitzendt 01710—4 cx ROOSEN Of Kort galgenwate Alle brillen S GRATIS VER2 tegen breuk, d verlies. is zdterdag onze laatste SCHRIJFMACHINES REKENMACHINES TELMACHINES VULPENHOUDERS AFWRIJFLETTERS, enz. Kantoormacliines en -meubelen Speciaalzaak in schrijfwaren BREESTRAAT 145 - LEIDEN - TEL. 0171 p Donderdagavond gesloten. 4» Maandagmiddag geopend van 1318

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 10