BLIJFT rniNNY TOCH LACHEN... Van slechte kritiek niet erg kapot Laffe hamburger-spaghetti dan naar bed... ndner I hem i éclub Amen, broeder, amen Eerst de höWSCOOp ENGELSE LES IN PALEIS VAN SHEIK iW NEDERLANDSE FILM HOOG OP 'HITLIJST' FILM Johnny Kraaykamp is Amsterdam mer. Nou ja, dat kan je ook niet helpen. Maar laffe grapjes over het leuke van allerlei grote steden: de trein terug: naar Amsterdam, zal je in deze dagen niet van hem horen. Zijn mede-Amsterdammers laten hem op het ogenblik wat in de steek. Zijn eerste filmrol van bete kenis in „Geen paniek" wordt in Rotterdam en Den Haag met meer graagte bekeken. Toen Johnny vorige week het mid delpunt was geweest op een nachte lijk feest, dat het kluchtverhaal ten doop hield, had hij niets dan aardi ge dingen gehoord over zijn debuut en voldaan kroop hij tussen de la kens. Geen onraad, geen paniek. Met een glimlach moet hij nog wakker geworden zijn. Hij sloeg het laken op, een hulpje reikte een ochtendblad aan. „De eerste dreun" zoals hij het plastisch formuleert. „Toen was ik al ingesteld op de volgende". Hoewel Johnny niets van een bokser heeft is hij een goede incasseerder, een beetje krimperig wel, maar met een nooit wijkende grijns. „Ik ben er niet kapot van als ik slechte kritieken lees". Misgegaan Een klein beetje bedroefd misschien *vel. „Wij Nederlanders gaan ontzet tend af op onze eerste indrukken. Er is bij de feestelijke première het één en ander misgegaan. Wat dat betreft hangt er een fatum over onze nationale filmpremières. Be kend is hoe Fons Rademakers' „Dans van de reiger" geheel zonder geluid de vreemde knorretjes uit de luidspreker mochten geen naam hebben zijn Joyeus gedachte eer ste vertoning begon. De regisseur vloekte in de zaal zeer hoorbaar. Toen ging het beter, want Gunnel Lindblom zei in onvervalst Neder lands: „Zo is het beter". Een toeval. Het werd een lacher, die meteen de bodem onder het reigerdrama uitsloeg. BIJ „Geen paniek" vertoonde het geluid de eerste twintig minuten ook kuren. Voor een zaal met geno digden van het genre „Laat maar eens zien" is dat geen ideale aan loop. Ook niet zeer animerend was dat Johnny en Rijk, zoals zij zelf nu wel erkennen het week-end te voren in samenwerking met Eddie Constantine bepaald niet hun beste tv-shows hebben getoond. Velen gingen daar voor „Geen paniek" conclusies aan verbinden als een soort vervolg. Maar niets is natuur lijk minder waar. Er waaide boven dien een verknipte witz uit de film op het tv-scherm over. Daarmee waren de makkes wel zo ongeveer compleet, men was onder een kwaad gesternte gestart. Intussen blijkt dat het publiek po sitiever reageert en geamuseerd blijkt te worden op wat uiteraard geen meesterwerk is, maar daar hebben Johnny en Rijk nooit aan willen breien. Hun eerzucht lag meer in de ongecompliceerde dolle pret. Daar hebben de kenners van het duo wel oog voor en zij zijn niet bedrogen uitgekomen. Rijk de Gooyer is na zijn promi nente rol in „De inbreker" als aan gever, die het verhaaldraad Je moest bewaken, wat naar de tweede plaats gedrongen- Johnny heeft het zijn compaan, die er een beetje beteu terd onder deed, het nogeens uitge legd. In de nanacht, in de gepar keerde auto: „Rijk, JIJ hebt een klap gemaakt in ,De inbreker" en nu is het mijn beurt". Hij had er begrip voor. Johnny en Rijk gaan in het ko mend seizoen twee tv-shows voor Duitsland maken. Zij zullen wat kritischer worden op hun teksten, over hun tv-werk waren zij de laat ste tijd niet meer zo tevreden. De grote moeilijkheid is dat zelfs inter nationaal het goede schrijftalent dun gezaaid is en voorzover aanwe zig met contracten vast ligt. Voor Johnny is er nog een ver plichting om in Rotterdam bij Karl Guttmann „De neef van Rameau" te gaan spelen van Diderot. „Die neef, dat was een tafelzitter" (dat waren lieden met een scherpe tong, die speciaal werden geïnviteerd). „Rijk zou kapitalen hebben kunnen verdienen in die Jaren". Maar voor dit geval stapt zijn volstrekte j- genpool toch maar in die rol - ln hetzer. Een kwestie van karak.ër- transformatie, waar de man, die zich op vele terreinen heeft bewo gen van musical tot blijspel, van klassiek tot tv-werk alles heeft ge daan, geen onoverkomelijke moeite mee zal hebben. Als het Diderot- spel er in Rotterdam ook Inderdaad van komt. Scenario en regie: Uwe Brandner; camera: André du Breuil; muziek: Mozart, Brandner en speeldozen. Met: Rolf Becker, Hannes Fuchs, Helmuth Brasch, Nikolaus Dutseh, Marianne Blomquist. Deze film draait vrijdag 2 februari om 21 uur bij CINÉCLUB-LEIDEN. Uwe Brandners eerste hoofdjfilm "Idh liebe dich, ich töte ddoh" is een film over de regels van een maat schappij, die beheerst wordt door de machthebbers, en waarin de vrijheid alleen maar denkbeeldig is. De film bestaat uit erg mooie beel den (die verkregen zijn door lamge instellingen, kalme camerabewegin gen, herhalingen) van een proper Duits dorp in de idyllische natuur van een Beiers landschap. Het schijnt een paradijs. Iedereen praat zacht, en is vriendelijk voor elkaar. Het dorp wordt door de regering beschermd en bevoorrecht omdat het in een regeringsreserouat ligt, waar dan af en toe een paar hoge heren komen jagen. Van de dorpelingen wordt niet anders verwacht, dan dat zij de wild stand helpen bewaren. Wie een wolf of wilde hond doodt, krijgt een pre mie. Maar wie de wildstand bedreigt wordt als een wolf neergeschoten, en dat gebeurt aan het slot van de film. De leefregels zijn getekend door een grote tolerantie: liefde in alle vormen is toegestaan. Er is een blon de jager (Rolf Becker) met een re geringsorde omdat hij zoveel wol ven onschadelijk heeft gemaakt. Er komt een donkere, vurige outsider lesgeven aan de zoete schoolkinderen. De leraar (Hans Fuchs) heeft de houding van een potentiële rebel. De jager en de leraar worden een lief despaar. De jager leert zijn vriend schieten maar de vriend schiet niet alleen op wilde dieren. Hij wordt stroper. Hij overtreed de regels die' borgstaan voor een gerieflijk dorps leven. Er is maar één gevolg mogelijk: de jager brengt zijn vriend aan, au tomatisch reagerend als gezagsge trouw functionaris. De twee politie mannen van het dorp schieten de stroper dood. De jager weer in stinctief handelend doodt de moordenaars van zijn vriend. Er is verwarring: rust en orde zijn ver broken. Uwe Brandner is 31 Jaar en begon zijn loopbaan als journalist en Jazz musicus. In 1968 en 1969 maakte hij twee korte films: .Blinker" en „Toon erzahlt vom Paradies" en maakte vervolgens zijn debuut met de speel film: "Ioh liebe dlch, ich töte didh". Hij schreef ook romans ("Innerun- gen", "Drie Uhr Angst"), een pro- sa-song en hoorspelen. Roland Lethem Zaterdag 3 februari draait de Ci- néclub-Leiden vanaf 21.00 uur korte filmpjes van de Belgische cineast Roland Lethem, en wel de volgende: "La ballade des amants maudüts" (1967); "Les souffrances d"un oeuf meurtri" (1967); "Le sexe enragé" (1968); Le vampire de la cinéma- théque" (1971); "Gerda flower po wers" (1971); „Thalamus llve6!" ('72). Allebei de filmavonden van Ciné- club-Lelden worden gehouden in de filmzaal van hert Kreatief Sentrum. De zaterdag-avond voorstelling is een onderdeel van het integratie- feest dat in het gehele gebouw ge geven wondt. TON CRONE 2 FEBRUARI 1973 i Palance in de rol van V, de man die voor het lijk van zijn zuster Verrekte nek en, wat trger is, een gebroken |r moet over hébben. TITEL: "Amen broeder amen". Hoofdrollen Bud Spencer, Jack Pa lance Dany Saval, Renato Cestie, Francisco Rabel. Theater Luxor. Het speelt in Amerika, er komen cowboy-achtige figuren ln voor maar het begrip western is naar mijn smaak wat te veel vermengd met Italiaanse familietradities. Het is 1) stukje werk dat het midden houdt, tussen een hamburger en een bord spaghetti Maar hoe bloedig vaak de pure wes terns en de Italiaanse familievetes .verlopen in "Amen broeder amen", vallen geen slachtoffers van schiet partijen te betreuren. De massale vechtpartij, als de vrij lange film tot de climax komt, lijkt veel meer op een goed ingestudeerd nummer tje acrobatiek, al is het dan niet zo gepolijst als in Jos van der Valk's "Piste". Bud Spencer, een van de Trinity- helft is onmiskenbaar de man die de film, waarvan het scenario niet groot is, tot iets goeds moet maken. Zijn laconieke manier van optreden, de manier waarop hij op kritieke mo menten zijn brilletje uit een spe ciaal tasje haalt, de wijze waarop hij probeert een huwelijk te ontvluch ten en daar dan toch in terecht komt omdat hij vriendschap heeft geslo ten met een pienter (en aan het eind van de film schatrijk) knaapje zijn de aardigste scènes uit de vaak wat cliché-matige plaatjes van het o, zo burgerlijke "wilde" westen. Jack Palance, de man die op Bud Spencer Jaagt om hem een huwe lijk met z'n zuster in te drijven en hem daarom een paar keer van de dood redt, is helemaal wat je van 'n louche leider van "n groepje dans meisjes ver wacht. Hij is veel sneller op de revolver dan je van een wat dandy achtige eindeloos sigaren rokende zi geuner zou verwachten. Een gooche laar was hij ook al, want zonder de man te raken schoot hij de broek van een tegenstander naar beneden: daar stond de stoere gunman dan in zijn "Schiesser-onderbroek". Helaas komen er te weinig van deze grap pen en sommigen worden te veel herhaald in de film voor, zodat de combinatie hamburger-spaghetti nog wel een pittig sausje zou kun nen gebruiken. HENRIëTTE V. D. HOEVEN Titel: "Au pair girls". Hoofdrol len: Gabriëlle Drake, Astrid Frank, Me Me Lay en Nancie Wait. Regie: Val Guest. Theater: Trianon. "Au pair gMs" is zondermeer een erg aardig sexfilmpje. Niet dat werk van alleen maar bloot, of dat quasl- wetenschappelijke spul. Nee, "Au pair girls" is gewoon anders. Anders al leen al om het feit, dat er een ver haal in zit, al is dat verder niet zo belangrijk. Het gaat om vier meds- Jes, die in Engeland komen om de taal meester te worden. De aantrek kelijke Jongedames (van wie Me Me Lay het duideljke bewijs is dat China ook nog iets anders voort brengt dan rode boekjes) hebben echter volkomen andere ideeën om het Engels te leren. Zij doen dat in nachtclubs, gokpaleizen en Rolce Royces en Javan het een komt het ander. Dat alles heeft tot gevolg dat de meisjes uit het gezin worden gezet. Een van de meisjes komt via een gokpaleis terecht bij een sheik, in wiens paleis die (vele) dames even doorluchtig gekleed gaan, als de sjeik zelf is De Chinese Nan Lee komt bij een adellijke familie terecht, waar zij de zorg krijgt over de enige zoon. Een Jongen die voortdurend piano speelt en in zijn vrije tijd met teddyberen en elektrische treinen speelt. Echter, hij blijkt niet helemaal op zijn ach terhoofd te zijn gevallen. Dat zijn een paar fragmenten van een film, waarin de vier meisjes ieder een afzonderlijk leven leiden. ZIJ ontmoeten elkaar tenslotte weer in het paleis van..zijn doorluchti ge hoogheid de sheik, samen met nog een heleboel moois. JAN VAN DER NAT Titel: "De maagd en de stier". Belangrijkste rollen: geen. Regis seur: onbekend. Theater: Rex. Ook deze week Is er weer sex in de Rex. De film die er nu draait is er één van Duitse makelij en heeft als thema: astrologie en sexualiteit. Wat de makers het op bloot beluste publiek willen doen geloven Is dat het in de sterren geschreven staat, of die ene man in sexueel opzicht well bij die ene vrouw past. De film wordt daarom ingeleid door een "deskundige" die deze horoscoop der liefde van een "toelichting" voor ziet. De man praat op een even in gewikkelde manier als de liefdesdaad door een reeks van koppels wordt verricht. Aanschouwelijk wordt dan voorgesteld dat een ram en een vis onder de warme lakens of op het warme tapijt tot niet veel meer dan knoeiwerk kunnen komen en dat een steenbok en een tweeling elkaar heel harmonieus bevrediging kan schen ken. De film heeft derhalve als bood schap dat Je er goed aan doet om er zo snel mogelijk achter te komen, welk gesternte Je partner van het ogenblik is geboren voordat Je met hem of haar het bed of de divan beklimt. Maar het is misschien veel beter De diuived kent Jaar; dagelijks 12.15, 3.30, aterdag en zondag ook 4.45. The Poseidon Adventure; lljks 2.30, 7 en 9.30; zon- 7 en 9.30. Wax Between men and Jaar; dagelijks 2.00, 7.30 en k 4,30. doe?; al.: 6.30. 7.30 en 9.30: Hoe vang 18. De Peetvader; 14 Jaar; 00 en 8.00. 1 Gejaagd door de wind; 14 Jaar; dagelijks 7.45 uur. EURO CINEMA Ben Hur; al.; da gelijks 1.30. 7.45; zaterdag, zondag en --J-~ 3.45 en 7.45. Massagesalon en Jonge Meisjes; 18 Jaar; dagelijks 2.00, 7.00 en 9.15; zondiag ook 4.30. KRITERION Cabaret; 16 Jaar; dagelijks 3.00, 7.00 en 9.30. METROPOLE TUSCHINSKI Bij de beesten af; al.; dagelijks 2.00, 7.00 9.30; zondag ook 4.15. ODEON Geen Paniek; al.; dage lijks 2.00 6.45 en 9.15; zondag 1.45. 4.15, 6.45 en 9.15. OLYMPIA Veel liefs uit Moskou; 14 Jaar; dagelijks 2.00 en 8.00. PASSAGE The Mechanic; 18 Jaar; dagelijks 2.30, 7.00 en 9.30; zaterdag en zondag 1.30. 4.00. 7.00 en 9.30. REX Bad man's river; 14 Jaar; dagelijks 9.30, 11.30, 1.30, 3.30. 5.30. 7.30 9.30; zondag vanaf 1.30. STUDIO DE LUXE Horror on Snape Lsland; dagelijks 2.15, 7.15. 9.30; zondag 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. STUDIO 2000 X. Y and Zee, 18 Jr.; dag. 1.30, 9.45 uur. De UITKIJK Family life; 18 Jr.; tuurlijk, maar daar zal de echte lief- £f ïi£. S; ?it en 9.30 Jïï? ZOn" hcbber Nachtfilms CAMERA Grote namen schitte ren in Viscontl's film „The leopard", deze- week ln de nadhtvoorstellingen bij Camera. Burt Lancaster. Claudia Cardinale en Alain Delen vormen de hechte „cast" voor deze spannende, knappe film. REX Voor de tweede week pre senteert het Haarlemmerstraatthea ter in de nachten „Erotiek in de Moulin-Rouge". Dat kan niet mis, natuurlijk. Pikanterie voor ieder die daar zin in heeft; pretentieloos na- Kindermatinee CAMERA Winnetou blijft een trekpleister voor de jeugd. Er zijn dan ook inmiddels aardig wat films, waar in de grote rode held ten strijde trekt. Ze hebben één ding gemeen de span ning stijgt immer tot grote hoogte, maar Winnetou brengt het er levend af. „Winnetou en de Apanachi" is geen uitzondering. ondanks de over het algemeen vrij matige kritiek die zijn "BU de bees ten af" kreeg, stand in de bioscopen. Nog altijd trekt ook het Leidse pu bliek naar de film. Zie ook de "film- hitlijst" eldens op deze pagina. Haan stra is natuurlijk een formidabel filmer, van wie ook een wat minder uitgevallen werk nog altijd het zien ruimschoots waard is. Terug ii Leiden Blijvers STUDIO Bert Haanstra houdt, LIDO Terwijl er alweer twee nieuwe acteurs zich hebben geworpen op de verhalen van Ian Fleming Roger Moore draait op het mo ment een Bond-film is Sean Con- nery, de „echte" James Bond, terug ln de vaderlandse bioscopen. „Dr. No." was één van zijn eerste films als de kloeke superheld, draait deze week weer in het Leidse Lido-theater. Er zijn na „Dr. No." wel slechtere Bond films geweest. CAMERA In de kast met oude, maar nog altijd bruikbare films neemt Hitchcock's oeuvre een belangrijke plaats in. „Psycho" Is nog altijd een werkstuk dat door bioscoopeigenaren, en dus door het publiek, zeer wordt gewaardeerd. Ook „The birds" doet het nog steeds goed. Camera heeft dit brok spanning weer eens naar Leiden gehaald. om er helemaal geen boodschap aan te hebben. Hoe verzinnen ze het. hoe verzinnen ze het Vooraf een filmpje over een nudis- teneilandje in de buurt van Corsica, waar Je evenmin koud of warm van wordt. Tussen twee haakjes: waar om is het in het theater aan de Haarlemmerstraat toch altijd zo koud 's middags? PIETER ROSIER AMSTERDAM (ANP) De tien films die ln 1972 de mees te bezoekers hebben getrokken zijn volgens een opgave van de Nederlandse Bioscoopbond achtereenvolgens: 1. "Blue Movie", 2 "Diamonds are for ever", 3. "The Godfather", 4. "The Arlstocats", 5. "Vier vuis ten van de duivel". 6. "De In breker", 7. "Bestemming Brook lyn", 8. "Hou Je roer recht". 9 "Wat Zien ik" en 10. "A clock work Orange" De Nederlandse speelfilm heeft zich ln 1972 goed kun nen handhaven, namelijk op een eerste, zesde en een ne gende plaats. In het laatste kwartaal van het afgelopen Jaar werden ach tereenvolgens deze films het meest bezocht: 1. "The God father", 2. "De Inbreker", 3 "What's up doc?", 4. "Fritz the Cat", 5. "Bij de beesten af". 6 "Cabaret", 7. "Plppi Langkous" 8. "Met de Franse slag'9. "De kanonnen van Navarone", lb "Trinity is still my name". In 1972 maakten omstreeks 150.000 personen gebruik van de reductieregeling voor 65- plu&sers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 11