Ik ben niet meer driftig Dezig om obijnen oor mijn anwer- crans te C/lDIDlyaggflgg/ri/riai ohn van c e Rest wil binnen twee jaar zijn eerste film maken maar vandaar ...en gisteren l TV morgen] 1973 DENSDAG 31 JANUARI 1973 he an hei If pro negei lagei ude en ft dit ln" 'In Amsterdam zegt John van de Rest' „Als ik nu Rotterdam )orbijrijd, dan word ik een beetje baldadig. Gek hè, er liggen ch drie jaar van mijn leven in die stad, maar het lijkt allemaal eer zo ver weg". ihn van de Rest in Amsterdam. Een paar maanden later is het le- ihn van de Rest terug in Amster- ven van John van de Rest weer ge- im Zijn heimwee is over. Drie heel gevuld met televisie. Voorbeel- aaewoning aan de Van Baerle- den: hij regisseerde twee afleverin- ro,at( vrienden en kennissen zijn gen van de Vara-serie „Waal- hij is als vervanger voor 'an Erkel de vaste regisseur de maandelijkse edi- o wk ~j- KRO's „Citroentje met sul- {sprekT dat""hij gelukkig'"is. zïjn ker", momenteel worden er onder eer bij de hand. [n Rotterdam ben ik vreselijk een- lam geweest". John van de Rest geworden Igt tot driemaal toe tijdens het i5~~ John van de Rest met dochter Tijsje sinds een paar maanden een ander mens. rouw Liesbeth beaamt dat ook zijn hoede opnamen gemaakt voor 1 -ritMo p«>pnHp" paii televisiestuk van sven maanden geleden: John van John van de Rest nu 32 Jaar Rest neemt ontslag als directeur oud „Sinds november stik ik 1 Nieuw Rotterdams Toneel. Hij van de aanbiedingen", ïtspringt het gezelschap dat op it moment al als failliete boedel an worden beschouwd. e Jonge televisie-regisseur die drie Hoe komt dat? Ben jij ar tevoren door wijlen Rob de T_1 rles in Rotterdam beroepen werd, onprettige ervaring rijker. Al bij de televisie was ik een topregis- :gt hij nu: „Die affaire is geweldig seur. Dat klinkt arrogant, maar 't eerzaam voor me geweest. Ik ben an ook zonder rancune vertrok- TOPREGISSEUR niet anders. Ik deed de grootste drama's noem maar op. En het is nu zo, dat ik bij de club terug kom als een ouwe Jongen. 'an de Rest vertrok uit Rotterdam Het is me opgevallen dat er in de onder elders van enig werk verze- tussentijd techn'sch veel verbeterd erd te zijn. „Iedereen dacht dat ik is bij de televisie, maar de ■an deze of gene wel een goed ract in mijn zak zou hebben, lai&r... ik had niets, absoluut niets". Lan het begin van het theatersei- 1972/1973 duikt John nog even die er werken vormen nog steeds de mij van toen bekende ploeg. Er is niemand bijgekomen. Bijvoorbeeld de jongens van de camera's en van het licht, die waren blij dat ik er >p bij het toneel. Voor het Amster- weer was. Dat geeft toch te den- dams Toneel regisseert hij 2 één- ken". En mo<$ht er talent zijn, krijgt dat dan een werkelijke kans? John: „Bij de omroepen tellen maar twee. dingen: het budget en de kjjkdichtheidscijfers. Er is finan cieel bijna geen mogelijkheid om met aankomende regiemensen te gaan experimenteren. En daarbij men wil geen risico lopen". Van de Rest zegt verder dat Koos Postema groot gelijk had toen hij eens stelde dat het fout is dat bij voorbeeld regisseurs bij omroepen in vaste dienst worden genomen en dan in feite een contract voor het leven krijgen. „Als ze het fout doen dan worden ze weggepromoveerd, maar er vallen geen ontslagen". „Citroentje met suiker". Eerst onder regie van Bram van Erkel. vaste man van de KRO. John van de Rest free-lance heeft Van Er kel nu vervangen. Hoe is dat ge gaan? John: „Ik had mijn seizoen al ge pland, toen Piet Romer me kwam vertellen dat de serie toch niet zo succesvol bij de kijker overkwam als dat men had gehoopt. Een van de redenen was dat Van Erkel voor het eerst van z'n leven een pro gramma als dit moest doen en dat geeft natuurlijk een zware belas ting. Piet vroeg namens alle spelers in „Citroentje" of ik de regie wilde overnemen. Hoewel ik eigenlijk geen tijd had vond ik het moeilijk om „nee" te zeggen. Ik meen affiniteit te hebben met volksachtige stukken al ga ik door voor een experi mentele Jongen voor het heel di recte puur Nederlandse theater, waarin o.a. Juist Piet Romer excel leert. Ik heb toen voorgesteld dat ik de toenmaJige regisseur zou gaan coachen. Dat zou een goede oplos sing geweest zijn. Ik had het belan geloos willen doen. Maar de ploeg voelde er niet veel voor, mede om dat Van Erkel dat niet zou kun- John van de Rest beschouwt „Thuiswerk" en „Alleen voor man nen" zijn laatste toneel-activiteit tot nu toe als een van de wezen lijkste produkties waar hij ooit aan heeft meegewerkt. En toch... John blijft voorlopig verre van het to neel. Hij: „Ik wil me voorlopig bewust afstandelijk houden van het toneel. Privé is die klap van NRT namelijk toch hard aangekomen. Dt Jaar doe ik geen toneel meer. En volgend jaar ook niet. Ik ambieer geen lei derspositie meer, of wat dan ook. Ik werk nu uit de zekerheid iets te zeggen te hebben. Pedant, hè? Ik ben niet meer driftig bezig om ro bijnen voor m'n lauwerkrans te ver zamelen. In Rotterdam was ik iede re avond doodop. Nu ben ik al ben ik per dag met drie verschil- ANDER MENS John van de Rest, sinds een paar maanden een ander mens. Uiterlijk (hij „lijnde" bewust en viel 23 kilo af) en ook geestelijk. Hij vertelt nu zonder omwegen, hij heeft geen angst meer dat zijn antwoorden eventueel, misschien, per ongeluk, verkeerd zouden kunnen worden uitgelegd. John die uitgelaten speelt met kleine Tijsje, het meiske voor wie Piet Römer steeds weer een plaatje draait in zijn Noordzeepro gramma. John die vol plannen zit. „Binnen twee Jaar maak ik mijn eerste speelfilm. Ik wacht op iemand die met mij ln zee wil gaan. Die film komt er". Die drie Jaar NRT... was het toch een „slippertje" van John van de Rest? Hij: „Nee. Ik ben anders teruggeko men dan dat ik ben weggegaan. Eén ding is me erg meegevallen. Ik had mezelf voorspeld, dat ik voor de mensen om me heen lang „de ex-directeur van NRT" zou blijven. Die doem is echter ontzettend snel van me afgevallen". NEDERLAND I 17.00 Kinderprogramma (VARA) 18.45 Ti-te-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Politieke Partijen (PSP) 20.30 Trekking Staatsloterij 20.35 Die Rote Kapelle, tv-filmserie (NOS) 21.30 Dames gaan voor (NOS) In deze documentaire serie komt vanavond de vraag aan de orde waarom mensen nu eigenlijk kinderen wil len hebben. Is het omdat het nu eenmaal zo hoort, omdat onze omgeving het ons opdringt of omdat het werkelijk een vervulling van ons leven is? 21.55 Studio Sport (NOS) 22.20 Den Haag vandaag (NOS) 22.30 Stichting Socutera 22.45 Journaal (NOS) 22.50 Voorlichtingsprogramma schooltelevisie NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Dagje ouder (VARA) 20.00 Journaal NOS) 20.20 Van wie is die tekst, Nederlands cabaretprogramma (VARA) Aan dit door Wim lbo en Rob Touber samengestelde cabaretalbum werken mee Jenny Arean, Adèle Bloemendaal, Ina van Faassen, Ellen Vogel, Frans Halsema, Wim v. d. Brink, Marnix Kappers en Henk van Ulsen. Als speciale gast verschijnt tekstschrijver Eli Asser 21.00 Achter het Nieuws (VARA) 21.35 Monty Pythons vliegende circus (VARA) Kolderiek programma, ditmaal gebaseerd op het thema „Chantage" 22.05 Kenmerk, informatierubriek over kerk en samenleving (IKOR/KRO/RKK) 22.50 Journaal (NOS) 22.55 Computerkunde, les 20 (TELEAC) Eergisteren had geen Nederlan der ooit nog van Deil gehoord, komend weekeinde maken we er met z'n allen een gezellig auitotripje naartoe, let op mdjn woorden. Of Dell tot een per manent toeristenoord zal uit groeien waag ik vooralsnog te betwijfelen, zo niet, dan heeft dat in ieder geval niet aan de televisie gelegen. Eerst kregen we enkele beelden in het Jour naal, waarbij de verslaggever (volwassen, getrouwd neem ik aan, misschien kinderen) op al zijn vragen aan „de generaal" een nors „geen commentaar" ten antwoord kreeg. „Dank u wel", zei hij tenslotte tegen deze bekokstover. Ik hoor altijd dat interviewers zo onbeschoft zijn, maar gisteren werd het veel grotere aantal onbeschofte geïnterviewden weer met eentje vermeerderd. „Achter het Nieuws" liet ons eerst met de allerlaatste be richten kennis nemen vla een geleende AVRO-verslaggever en de telefoon: nog altijd het snelste communicatiemiddel, op hard roepen na. Daarna kregen we een uitvoerige reportage te zien van wat bij feuilletons, korte inhoud van het vooraf gaande" heet. Hans Jacobs en Ben Eikerbout hadden speciaal voor deze gelegenheid een ko gelvrij leren Jasje aangetrokken en leverden dankzij deze veili ge uitmonstering een uitsteken de prestatie, Journalistiek ge zien. Met name het telefoonge sprek dat Jacobs met de over vallers en de gijzelaars voerde was onthullend. Om de veron gelijkte toon van de eersten bijvoorbeeld, die zich door de autoriteiten bedrogen voelden, maar vooral toch om de angst en ook de kwaadheid van de gegijzelden, die zich grotere zorgen maakten om die tanks dan om de overvallers en die zich ook kwaad maakten over de onderhandelaars diie als maar beloofden zonder iets na te komen. Een later gesprek met de hoogste autoriteiten wees uit dat deze geweigerd hadden de familie Smits om te wisselen voor andere gijzelaars, omdat dat toch op hetzelfde neer zou komen. Een uitspraak die ln het licht van dat tele foongesprek en van de beelden van de overstuur zijnde beide vrouwen, althans voor de tv- kijkers onbegrijpelijk leek. De derde aflevering van „Waaldrecht" beviel me van de drie die we tot nu toe te zien hebben gekregen het beste Dick Walda had een eenvoudig verhaal gekozen, dat enerzijds een „betrouwbare" indruk maakte, anderszijds toch een paar wendingen bevatte die het interessant maakten. In een uitstekende rol was Piet Römer eerst de onbaatzuchtige helper van de aardige gastarbeider, toen hij zelf gevaar dreigde te lopen ontslagen te worden kreeg zijn gevoel voor zelfbe houd de overhand en toen hij daarna metterdaad ontslagen werd trok hij weer één lijn met de Spaanse gastarbeider. Die laatste rol van „Granada" «toen hij moest leren fietsen moest ik even denken aan „De Adelaar van Granada") wérd gespeeld door Lino Calle, die als politiek bewust medewerker van de Wereldomroep soortge lijke problemen al eens aan den lijve heeft ondervonden. HdJ ondervond toen ook dat het heus niet zo eenvoudig ls een gastarbeider het land uit te zetten. Wat dat betreft was er toch weer sprake van een te simplistische opzet, zoals rnr. Smeets, die zulke zaken dik wijls behandeld heeft, mij ook bevestigde. Hij vond met name de rol van bedrijfsleider Steen- hegge te eenvoudig van opzet. Als werkgevers een gastarbeider kwijt willen, plegen zij dat op een subtielere manier te spelen, die minder makkelijk ontze nuwd kan worden. Lino Calle speelde overigens heel aardig, hetzelfde kon gezegd worden van Mart Gevers en Nell Kop pen, reden dus tot redelijk grote tevredenheid dit keer. Rest mij nog te melden dat Jantje Weurding (Bartje's „moeder") in „Mensen, mensen, mensen" te gast was. „Ik ben geen actrice en ik wil het niet zijn ook", zei ze. Ze had haar eigen sterfscène in de zesde af levering vooraf bekeken en had besloten dat haar 8-Jarige zoontje Arend die niet mooht zien, NICO SCHEEPMAKER DONDERDAG 1 FEBRUARI. Hilv. I 402 m en FM-kanalen 7.00 AVRO. 18.30 IKOR. 19.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgyi 7.20 (S) Dag met een gaatje, 8.00 Nieuws en om 8.11 R naai. 8.50 Moregenwljding. 9.00 Radlojour- Top- gr.) 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.0 de kleuters. 10.10 (gr.) (11.00 Nieuws. 11.03 Radiojour- naai). 11.30 (S) 11.65 Beursberlch- 12.30 Plattelandsvrouwen telen Turks fruit, lezing, 12.35 (S) Sportre- vue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. 13.21 (S) Kinderkoor met pla nobegeleiding. 13.44 (S) klassieke en moderne muziek (opn). 14.00 geva rieerd programma. 16.00 (S) Voor de zieken, 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojour- Nieuws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 Pro- Programma waarin gramma-overzicht. 8.00 gewijde muzle (gr.) 8.24 Op de man af: een evang< ILsch commentaar. 8.30 Nieuws 8.3 Hilv. III. 240 en len. 7.00 TROS. 19.00 TROS. dlojournaal. 18.20 Uitzending van Partij van de Arbeid. Vragen rondom Schrift ving 19.00 informatie ontwikkelingen in h 19.20 De kerk vandaag - nieuws volksmuziek, n Promenade 2.26 Mededelingen t.b.v. tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Hier en nu. 12.50 Middagpauze- dienst. 13.10 (S) lichte koorzang. 13.20 (S) Licht orkest. 13.45 docu mentaire de stormvloed 19.30 Op het tv-pro- gramma van 23 Jan J.l. wordt nader ingegaan. 19.55 Informatie over ac tuele tentoonstellingen. 20.00 Veel ge vraagd gewijde muziek. 20.37 (S) De laars op de nek. seriehoorspel (18) 21.00 (S) Gevarieerd programma. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Hier en Nu. 22.60 Wereldpano- 1953. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) klassieke kamermuziek. 15.15 De Bijbel maakt nieuwsgierig: gesprek over Schriftwoorden. 16.30 Nieuws. 15.33 (S) middagmagazine. 16.30 Hier i 16.32 (S) gevarieerd muzikaal. natie ■■■■■■■iws) 9.00 Nieuws. 9.03 Dlscjockeyshow. (10.00 en 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 KRO's pauzeprogramma met om 13.00 Nieuws en om 13.03 Raden maar 14.00 Nieuws. 14.03 Dlscjockeyshow. (15.00 Nieuws) 16.00 Nieuws. 16.03 De daverende dertig. (17.00 Nieuws.) 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 10.00 Nieuws 19.02 U spreekt met Plet. 20.00 Nieuws. 20.02 Poster. Tl-t«-to-ror,m«r. 18.56 (K) Joura. 19.20 Zwijgen ls goud. collage van stomme filmfragmenten 19.45 (K) Po- Peye tekrnfüm NOS: 20.00 (K) Joura. VPRO: 20.21 (K) Berichten uit de samenleving. 20.35 (K) Dlck Cavetru «how. 21.30 (K) ZIPcode over Vietnam ivioMicn. wiicert. 23.00 (K) De wind blaast waarheen hij wil: godsdiensti ge uitzending. NOS: 23.15—23.20 (K) Nederland II NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. AVRO: 19.05 (K) Man van Serengetl (Man of the Serengeti) een National Oeogranhlc Society Special. NOS: 20.00 (K) Journa&L AVRO: 20.21 (K) Columbo: een broei kas vol. tv-film. 21.35 (K) Beter wor den: medische rubriek. 22.00 (K) De onzichtbare verzameling, film. 22.20 Hoogoven Schaaktoernooi. NOS: 22.30 Den Haag vandaag. 22.4022.45 (K) tlonaal allerlei. Rien van Nunen is uit het Noordvnjkse Sole Mio teruggekeerd in zijn woning in Hülegom. De aan reuma lijdende televisie-acteur kreeg meteen al bezoek. Harry Touw (fred Hachébiedt hier namens de Haagse artiestenclub een cadeau m et enveloppe aan. Wereldpano rama. za.uu ttatuo v u-magazine. 23.20 (S) Metropole Orkest met zangsoliste en de Bussumse Koorvereniging Pro Musica met zangsollst. 23.55Nieuws. Hilv. H. 298 m en FM-kanalen. 7.00 NCRV. 19.00 AVRO. 19.50 NOS. 20.00 AVRO. 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) klassieke muziek (gr.) 7.30 Nieuws. 17.32 Hier Schaaktoer- voor muziek ln vrije tijd. 18.30 Nieuw?. 18.41 (S) Leger des Hellsmuziek. 18.64 boekbe spreking. 19.00 (S) Jongerenprogram ma. 19.30 Aktuele zaken ter discussie. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 talige Top Tien. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.02 TROS-Sport-TlJd. met sport en muziek. 24.00 Nieuws. 00.02 Aktua, 00.12 Jazz-Sir. 00.55 Nederland I De Franse toneelspeler en film acteur Pierre Fresnay ls ln een Pa rijs ziekenhuis opgenomen. De 76- Jarige Fresnay werd onwel tydens een voorstelling. Hij heeft ruim tien Jaar gespeeld by de Comedie Fran- Qajse en trad in 1931 voor het eerst ln de film op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5