dachten nu op goudwasem Dracula trekt alle registers weer open Alles gebeurt half in piraten- verhaal „Autonummer(tje) sex op wieltjes Wonderlijk vulmiddel voor vakiiinn en gezin PORION rDAG 26 JANUARI 1973 FILM PAOINA 13 Titel: "The Crimson pirate" (de rode kaperskapitein)Voornaamste rollen: Bnrt Lancaster, en Eva Bar- tok. Regie: Robert Siodmak. Thea ter: Camera. "Geloof alles wat Je ziet, of nee, geloof toch maar de helft", roept de rode kaperkapitein (Burt Lan caster), zwevend aan een masttouw tussen hemel en aarde aan het be gin van de film. Stoer, gebronsd en voor de wereld niet bang springt hij als een slanke tijger, als een char mante ridder, of als een weergaloze schurk over het witte doek. Het verhaal speelt zich af op de woelige baren in de 18de eeuw. Re bellen, piraten en militairen vinden elkaar of raken elkaar kwijt in wilde, woeste gevechten. Hoewel de regisseur duidelijk zijn best heeft gedaan sommige gedeelten van de film komisch te brengen, is hij daar niet in geslaagd. Hij gebruikt te veel cliché's, waardoor het geheel een goedkoop effect krijgt. Er zijn maar een paar momenten in de film dat ik geboeid heb gekeken. Zoals bij een wilde achtervolging door nauwe straatjes van een klein vis sersdorpje, die als een soort acroba tische dans werd uitgevoerd: De rest is voorspelbaar; de held is eerst met hart en ziel zeerover, "een pi raat die zijn vriend, liefje of moe der zou verraden". Totdat de moe dige maagd op komt dagen, die hem bekeert tot een vechter tegen de ongerechtigheid. Alles in deze film is half: niet echt komisch, niet echt tragisch, niet boeiend. Er wordt op geen en kele manier inhoud gegeven, niets wordt uitgediept. Ook de karakters van de spelers niet. Soms wordt even een aanzet gegeven, zoals bij een corrupte gouverneur of de strijdbare rebellen, maar dan volgt er weer een chaotisch gevecht, waarbij Je niets anders kunt on derscheiden dan één wriemelende bloedende spiermassa. "The crim son pirate", misschien leuk als tijd verdrijf. IDA OVERDEVEST. Titel: „Autonummer (tje)," hoofd rollen: mannen, vrouwen, jongens en meisjes. Regie: Gabriel Axel. Thea ter: Rex. Wie een niet te verzadigen belang stelling heeft voor erotiek en sexuele buitenissigheden zal zich waar schijnlijk wel eens afvragen of de geslachtelijke omgang ook mogelijk is in een Flat 500. Welnu, vrienden en vriendinnen, om aan alle spanning een eind te maken: het kêtn, althans volgens de Duitse film Autonum mer (tje), maar Je krijgt wel de in druk dat de bedrijvers zo niet een rugwervelkwetsuur dan toch zeker spierpijn-voor-een-week er aan zul len overhouden. „Autonummer (tje)" besbaat uit een aantal losse fragmenten, die met elkaar gemeen hebben dat ze bijkans druipen van de onwaar schijnlijkheid. Maar wie daarop let temidden van het ruim geëtaleerde bloot Is een wel heel zwartgallig mens. Sommige van die fragmenten zijn weinigzeggend en nauwelijks leuk, andere bieden aardig vermaak. Zoals dat fragment met die Jonge agent en zijn verloofde die niet over een „bomvrije" kamer beschikken. Aan gezien het meisje nu wel eens pre cies wil weten wat voor vlees zij in de kuip heeft, ziet de agent zich ge dwongen een allergeriefelijkst inge richte stationcar te huren. Helaas gelukt het hen maar niet een rustig plekje te vinden. Steeds weer blijken ze ongelukkig te hebben geparkeerd. Tenslotte zetten ze de auto maar ergens neer en vallen vermoeid in slaap, om de volgende ochtend tot de ontdekking te komen dat ze op een tamelijk merkwaardige plaats staan. De liefde wordt In deze film overi gens lang niet altijd in de auto be dreven, er wordt ook flink wat af geamoureusd in boot en trein, kort om heel wat vervoersmiddelen wor den getest. Het spreekt vanzelf dat een film met een titel als deze, allerlei moei lijke en nogal omslachtige toestan den met zich mee brengt. Het gevolg is dat Je aan het eind van alle spek takel een wat vermoeid gevoel van je af moet schudden. Wat sex-film betreft vertegenwoordigt „Auto nummer (tje)" de middelmaat: er zijn er beter, er zijn er ook heel wat slechter. RUUD PAAUW e Rademakers son Welles na ideloos touwtrek' best kon ssen en hoe hij volgens zijn uwste, „Because the cats", zelf lakte t Ruivenkamp Toen Fons Rademakers onlangs als de gierige Volpone in Claus' nieuwe stuk „Vossenjacht" oprees uit bed, zag hij zieken om zich heen. Verde re vertoningen door het Amster dams Toneel zullen enkele weken moeten wachten. Eerlijk gezegd zal die pauze Fons Rademakers niet helemaal ongele gen komen, want hij is druk bezig met de laatste fase van zijn zeven de speelfilm, „Because of the cats". Dat aantal maakte hem recordhou der in het Nederlandse filmen van na de oorlog, al wordt die top-posi- tie' door de grote opleving van dit moment dan wel bedreigd. De nu 52-jarige regisseur gaat in de eerste dagen van het nieuwe Jaar met de Nederlandse nasynchronisa- tië van zijn film beginnen. Opgeno men met een voor een groot deel Engelse cast was die versie het eerst klaar, maar een Nederlands- Belgische co-produktie eist ook een Nederlandse versie, die midden maart in onze bioscopen te zien zal zijn. Rademakers staat met één been in het theater met het andere in de film en hij heeft' de neiging het zwaartst op het laatste been te rus- 1 ten. Maar voor een cineast is in Nederland het bestaan nog ongewis, één film per jaar moet vaak een schóne illusie blijven en dan is het zaak voor het dagelijks brood elders emplooi te vinden. Vandaar dat men Rademakers tus- sen de filmbedrijven door op het toneel bezig ziet, ook al heeft hij een hard hoofd in de recente to- neelóntwikkelingen. De rustpauzes in. het filmische heb ben overigens totbelangwekkende toneelprestaties geleid. Men denke maar aan zijn rol in Hugo Claus' „Vrijdag". Meestal is, hij in Coöpe ratie met de Vlaamse auteur werk zaam, die nu dan ook weer de laat- sle bewerking voor het script van „Because of the cats" ter hand nam. In de regen Als het volgende filmproject van Rademakers minder snel van de grond zou komen dan hij hoopt is hij volgend seizden in enkele vrije produktdes te vinden, waaraan ook Claus deelneemt. Die volgende film ■zal geheel in de regen spelen, meer wil de regisseur van „Because of the cats" er vooralsnog niet over kwijt. Hoe snel Je kam doorgaan is afhan kelijk van het succes van de vlor- afgaande film, Daar kan Radema kers van meepraten. Nadat het pu bliek „De dans van de reiger" niet wilde zien, heeft het Jaren gekost om weer een project-van de grond te krijgen. Na jaren kwam „Mira" en die trok een miljoenenpubliek in Nederland en België. Het gaf hem weer meer armslag. Aan het boek van de in Straatsburg wonende Nicolas Freeling begon Rademakers al te denken in 1967 toen hij lezend onmiddellijk en thousiast raakte over de verwikke lingen rond de Amsterdamse poli tie-inspecteur Van de Valk. De auteur leek het ook een aantrek kelijke gedachte, dat een Nederlan der zijn boek zou verfilmen, hij wilde het zelfs gratis ter beschik king stellen. De rechten heeft Rademakers daar na zorgvuldig gekoesterd, want het duurde niet lang of overal op de wereld kregen filmers zin in het verhaal. Rooskleurige perspectieven openden zich, alle deuren leken open te gaan. Zwembroek Orson Welles met zijn imposante gestalte zou de politie-inspeoteur doen. Er werd druk met de filmko los getelefoneerd over continenten heen en al die plaatsen in Europa, waar Welles opdook om rollen te spelen. Rademakers bedacht fraaie scènes, waarin Welles voor het eerst ook in zwembroek zou aantreden. Het boterde uitstekend tussen de twee in persoonlijke gesprekken. Maar hoe het bij de opnamen zou uitpakken? Welles is een onbere kenbaar wonderkind, dat plotseling sigaren kan gaan kopen in een winkel om de hoek en dan voor maanden verdwijnt. Het leek een zinnige gedachte hem tot co-produ cent te maken voor het project. Maar er kwam steeds iets tussen: Rademakers had zijn verplichtin gen, Welles had zijn verplichtingen, de verfilming dreigde tussen wal en schip te vallen. Men twijfelde ook nog wel aan het gegeven. Zouden Jonge welgestelden wel zoveel geweld kunnen ontwikke len als het verhaal voorgaf? De Manson-moorden, wa^r onder meer Sharon Tate slachtoffer van werd, losten die vraag op. Er kwam schot in de zaak: Para mount had interesse. Pons Radema kers kon zich in een luxueuze suite in Grosvenor House in Londen ves tigen. Vandaar reed hij dagelijks in een Rolls Royce met chauffeur 24 uur per dag ter beschikking naar de Pinewood Studio's om aan de voorbereiding te werken. Rademakers lacht nog wat als hij aan die gulden tijd denkt, levend als een prins. „I'm in business" dacht hij naar de voertaal ter plaatse. Tót de donderdag voor de maandag van de eerste opnamen. Hij werd op het P aramount - kantoor ontboden. Een official liet daar een telexberichtje uit Hollywood aan dragen: „Project councelled". dagen: „Project councelled". Waarom? De grond dreigde even onder de voeten van de Nederlandse regisseur weg te zinken. Het betrof niet alleen hem. De kosten voor de film „Catch 22" waren zo uit de hand gelopen, dat er praktich geen dollar meer in de Paramountkas was. Er werd een dikke streep ge haald door een reeks projecten, waaronder een aantal Franse films, die al voor een deel klaar waren. Een teleurstelling. Rademakers dacht aan een Couperus-verfilming in Indonesië maar moest ook dat voornemen laten varen. ,,Hot stuff" Bij een andere gelegenheid had een Duitse medefinancier te royaal mee willen profiteren, maar dat was niet naar de zin van Welles. Andermaal geen voortgang. Toen werd het ten slotte „Mira". Maar Welles bleef geïnteresseerd. Toen de Manson-affaire op zijn hoogtepunt was kwam er plotseling een telefoontje uit Los Angelos naar Amsterdam. Welles' bas sprak: „Stuff very hot". Of hij de rechten niet kon overnemen? Goed, zei Ra demakers en hoorde er verder niets meer van. Tot enkele dagen voor hij zelf met de opnamen begon. Maar toen was het te laat voor net genie. wat is „Because of the cats" eigen lijk voor een film? Een tnriiier in de gewone zin is het niet, al is po litie-anspeoteur Van de ValK tussen Amsterdam en Zandvoort achter raadselachtige misdaden aan. Voor het tnema van de film moet men meer aan „Ciockworx orange" denken, ook al zijn ed wel duidelij ke verschillen, want de film van Kubrick is een gestileerde toekomst visie over sex en geweld, het Free ling- vernaai ontwikkelt zich in een reaiiistiscner sfeer. Het tnema is zeer actueel. Het gaat om de rebelse jeugd uit de betere kringen. Men verveelt zich in de weivaartssi'eer en geeft zich over Voor de politieman een moeilijke zaak, hij moet beginnen bij net nulpunt, neeft totaaa geen aanwij zingen over onverklaarbare roof- en verkrachtingspartijen in Amster dam. Een jonge gang, zo komt hij omzichtig via een luxe-prostituee te weten, staat sterk onder invloed van een boosaardige heer Jansen, de exploitant van een icecreampar- lour. Die indoctrineert de welgestelde knapen met een modieuze cocktail van Mao-, Castro- Marcuse-ideeën Orson Welles:onberekenbaar wonderkind tel: "De tanden van Dracula", naamste rol: Christopher Lee; "is Roy Ward Baker; theater: OR. Is eigenlijk maar één echte Dra- en dat is Christopher Lee. Wat Is weet Je niet, maar als die op het witte doek verschijnt, ?en de koude rillingen Je ai over de rug. Als deze rasengerd ook nog in een vrij redelijk ver- optreden, kan het niet :>r is weer anderhalf uur tijk huiver- en bibberwerk afge- ft tanden van Dracula" is een uit- ind voorbeeld van dit soort Professioneel, aan alle eisen tod die Je voor dergelijke films bedenken, kortom gewoon Si st gegeven van deze film is, tra- betrouw, niet IJzersterk of ma/te- origineel, maar het bevat alle ?e ingrediënten. Een heel dorp huivert voor de nachtelijke 'activi teiten van de onmens die vlak bui ten dat dorp in een griezelig kasteel woont. Aldus echter niet een verliefd steil uit een naburig dorp, dat op zoek is naar de broer van de mannelijke helft. Onvervaard trekt het paar naar de burcht van Dracula, om de volgende dag wél weer ietwat overhaast te vertrekken. Helaas zonder de vermiste broer mee te kunnen nemen, waardoor de Jongen verplicht is nogmaals de tocht naar Dracula's woning te ondernemen. Hij. slaagt er inderdaad in om Dra cula letterlijk in rook te doen op- ggaan, zij het niet nadat er talloze minuten vol bibber en vrees over de bioscoopbezoeker zijn uitgestort. Gevolg van het streven naar „griezeligheid" is voor regisseur Baker geweest, dat er een groot aantal meer dan bloederige taferelen dienden te worden Ingebouwd. Te veel, naar mijn idee. Het maakt de zaal weliswaar allemaal nog veel en ger, maar ik kan me niet onttrekken aan de indruk, dat dit soort beelden gehanteerd wordt omdat men niet op een wat zinnigere manier de span ning van het begin tot het einde gaande kan houden. Op het moment dat er door de loop van het ver haal wat gebrek aan huivering wekkende middelen dreigt te ont staan, wordt er maar weer eens wat bloed en verminking vertoond. Zeker als dat alles niet persé moet voor het verhaal hou Ik daar niet van. Maar waarschijnlijk zullen de ware "horror'Miefhebbers alle bloed wel onmisbaar vinden. Wat mij veel meer aanspreekt in deze en dergelijke films is wonderlijk genoeg de sex. Er komt niets bloot, en dat maakt het Juist zo aardig. Je afvragen wat er nu precies zou blootkomen als al de diepe decolle tés die er worden gedragen nog iets zouden zakken blijkt veel aardiger dan het allemaal weten. BERT VAN DOMMELEN ristopher Lee (rechts) trekt weer iors van leer, ditmaal tegen zijn bediende. Hans van Hemert razend enthousiast aan de gang en fascisme. Uit een zekere wrok tracht hij uit te vinden hoever Je met mensen, en meer met vertegen woordigers uit de gegoede milieus kan gaan. Lenin Dat is ook het centrale motief van de film. Rademakers haalt Lenin aan, die heeft gesteld dat één pro cent van een samenleving een om verwerping kan bewerkstelligen als de kern maar hard genoeg is. Met zijn filmverhaal voor ogen gelooft de regisseur zelfs, dat zo'n gevaar kan dreigen in een verhouding van één op tienduizend. Als wraakgodinnen om de gang van Raven fungeren „the Oaits" uit de titel, Jonge, veeleisende meisjes, die royaal de hand in het aangerichte kwaad hebben. Nu de derde aanloop naar een pro- duktie wel in en film heeft geresul teerd en men leest de voldaan heid na zoveel Jaar op Rademakers gezicht is de geschiedenis naar de laatste eisen van de tijd aange pakt. Orson Wellies verdween van het ta pijt en daar mag de regisseur zich gelukkig mee prijzen, gezien de schmiereröHen, die de maker van „Citizen Kane" tegenwoordig pres teert. De Jeugdige Bryan Marshall (uit de „Forsyth Sage") speelt de politie man. Hij was gevraagd om de wur ger uit Hltchcocks „Frenzy" te doen, maar moest toen met veel spijt vaststellen dat hij elders onder contract stond. Maar een coming man in Engeland is hij zeker. Sebastian Graham Jones speelt het boze genius naast een aantal ande re Engelsen, Alexandra Stewart (die al in De La Parra's „Obsessions" optrad) vertolkt de prostituée. Het is een zeer gemengde cast, waarin men van Nederlandse zijde onder meer Gul do de Moor en Helmert Woudenberg vindt. Kostbaar Silvia Kristel belooft betrokken uit het modellenbureau van Corinne Rotschafer een nieuwe ontdek king als één der Cats te worden. De oast heeft in acht weken over meer dan vijftig Nederlandse en Belgische lokaties rondgedwaald waaronder in een aantal uiterst luxueuze woningen van bemiddeld* burgers. Dat brengt al forse verze keringspremies mee, hetgeen onder meer „Because of the cats" tot één van de kostbaarste Nederlandse films gaat maken. Maar vrees over de resultaten heeft Rademakers niet, internationaal be gint er al interesse te komen. Mis schien wordt hij in zijn optimisme gesteund door het feit dat Hans van Hemert de muziek zal maken bij de beelden van Eddy van der Enden. Die heeft in de laatste tijd zo lu- kratief geneuried, wat hem voor de geest kwam, dat op slag alles in goud veranderde. Dat wil zeggen over de gehele wereld in miljoenen aantallen verspreide platen met top hits. Als die goud wasem ook „Because of the oats" bereikt, al zou het maar zijn met een aardige titelsong, dan zijn er in Amsterdam voorlopig geen zorgen meer. Hans vaai He mert is al razend enthousiast over zijn nieuwe karwei. Haagse bioscopen Apollo: "De blinde scherpschutter", 18 Jr. Dag. 12.15, 2.30, 7.00, 9.15 uur; zat. en zo. ook 4.45 uur. Asta: "The Poseidon adventure", 14 Jr. Dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30. uur. Bijou: "Le genou de Claire", 14 Jr. dag. 2.00, 7.30, 9.30 uur; zo. ook 4.15 Camera: "What's up doc?" a.l. dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur; zo. ook 4.30 uur. Cineac: "The arlstocat dag. 9.30, 11.30, 1.30, 3.30; zo. v.a. 11.30 uur. Elke avond: "Hoe vang lk een man"?, 18 Jr. 5.30, 7.30, 9.30 uur. Corso: "De peetvader", 14 Jr. dag. 2.00, 8.00 uur. Du Midi: "Gejaagd door de wind", 14 jr. Dag. 7.45 uur. Euro-cinema: "Ben Hur, a.l. zat, zo. woe. 3.45, 7.45 uur; andere dagen I.30, 7.45 uur. Flora: 'Sex op de lange latten", 18 ]r. dag. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 Kriterion: "Cabaret", 18 jr. dag. 3.00. 7.00, 9.30 uur. Metropole-Tuschlnskl"Bij de bees ten af", a.l. dag. 2.00, 7.00, 9.30 uur. zo, ook 4.15 uur. Odeon: "Geen paniek", a.l. dag. 2.00, 6.45, 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45, 9.15 uur. Olympia: "Veel liefs uit Moskou;", 14 jr. dag. 2.00, 8.00 uur. Passage: "The mecanic" dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur, zat. en zo. 1.30, 4.00, 7.00, 9.30 uur. Rex: "Deliverance", 18 Jr. dag. 9.15, II.30, 1.45, 4.00, 7.15, 9.30 uur, zo. 1.30 uur enz. Studio de luxe: "Horror on Snape Is land", 18 Jr. dag. 2.16, 7.15, 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30 uur. Studio 2000: "De hofnar", a.l. elke avond 7.30, 9.45 uur, zat. en woe. ook 2.00 uur, zo. 1.00 uur. De Uitkijk: "Family Life", 18 Jr dag 230, 7.15, 9.30 uur, zo. 1.45, 4.00, 7.15, 9.40 uur. Goede films in andere steden Butch Cassidy and the Sun dance kid: Luxor, Nieuwend-'Jk, Amsterdam. Family life (Loach-Garmeet) "De uitkijk, onder Congresgebouw Den Haag. Fritz the Cat (Bakshi): Came ra, Oudegracht Utrecht, Le genou de Claire (Rohmer): Bijou, Spuistraat Den Haag. Images (Altman)Kriterlon, Rotersstraat, Amsterdam, ook 's nachts. Klute (Pakula)Studio '62, Nwe Binnenweg, Rotterdam. Modern times (Chaplin)Leidse- plein theater, Amsterdam. Pasolinl-week: Mamma Roma en AccatoneThe Movies, Haarlem merdijk, Amsterdam. Psycho (Hitchcock): Cine "D", Plantage, Middenlaan, Amsterdam The Ruling Class (Medaik): Al- hambra 2, Weteringschans, Am sterdam. 2001, A Space Odyssee (Ku brick): 't Venster, Gouvernestraa t, Rotterdam. Strawdogs (Pecklngpah)Hallen, Ja.n v. Galenstraat, Amsterdam» ook 's nachts. De Tuin van de Finzi Contine'» (De Sioa): Studio K, Roetersstr., Amsterdam. Viva la Muerte (Arabal): Vree burg, Vredenburg, Utrecht. NACHTFILMS: Death in Venice (Visconti): Ca mera, Oudegracht, Utrecht. Joe Hill (Widerberg): Studio K, Roetersstraat, Amsterdam. Met Jouw tanden in mijn nek (Polanski)Ceintuurbaan, Amster dam. ADVERTENTIE KOMT HET ZIEN OP DE BEURS „KARWEI* UTRECHT 271/m 31 JAN. Om een idee te geven; Houtrot herstellen. Kieren afdichten tussen kozijn en muur of langs de trap. Scheuren en naden blijvend af dichten, ook rondom cv-pijpen. Trapleuning muurvast zetten. Be tonreparatie. Uitgesleten trap of vloer uitvlakken tot "nul" zonder afbrokkeling. Dat zag u op de TV- reklame! Van dik tot ragdun pla muren. Tegels zetten op hout of spaanplaat of betonemaille of over oude tegels. Spaanplaat naadloos verlijmen. Pleisterlaag repareren op muur of schoorsteen. Opnieuw voegen. Dakpan vastzetten. Stop verf bijwerken. Betonnen ramen beglazen. Dunne plek in goot repa reren. Lek balkon dichten. Latten tegen muur heohten. Nu gemakkelijker èn vlugger èn beter STOPPEN, AFDICHTEN. VOEGEN, UITVLAKKEN, PLEIS TEREN, PLAMUREN EN HER STELLEN met: PORION. de in Zwitserland ontwikkelde één-com- ponentige, dus een kant-en-klare, kunsthars vulpasta met enorme hechtkracht aan èlk materiaal, droog of vochtig, binnen of buiten, ook aan glas! Blijvend thermoplas tisch en waterdicht. Krimpt niet, zet niet uit, scheurt niet, buig- en slijtvast. Onsohadelijk voor de han den. In de emmer onbeperkt houd baar, dus geen restenverlies. 1/2 kg 1 kg 2 kg 6 kg ƒ4,95 8,75 ƒ16,60 ƒ30,60

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13