erkelijke hang aar het oude PEUR SÏÜYVE De rechtvaardigheid Sedney onder breekt bezoek "Sleutelen aan chten van onmondige patient" ?rug naar het 'Leerhuis' Nauw betrokken bij r.k beleidsproblematiek Prof. dr. J. F. Rang (AG 26 JANUARI 1973 «jjijjjiiiiijuj.m PAGINA 11 ige meer we in het kerkelijk leven rondzien, dan ontdekken En dan vervolgt dr. Rinzema: De ij heel veel mensen een hang naar het oude, een verlangen kerk moet terdege rekening houden de geborgenheid, naar de gezelligheid en naar de intimiteit zoveel Pieterse(n) irootmoeders theelichtje." deze uitspraak komt d<r. J. Rin- uit Leeuwarden in de gerefor- Friese Kerkbode als hij het over de noodzaak om terug en naar het zgn. "Leerhuis", «lachte, die thans in velerled ook in de Leidse regio Dr. Rinzema hangt zijn be ring op aan het gemeentelid die wat zijn kerkelijk le- itreft "in staking ging". Het il komt hierop neer, dat Pie- ip zijn 52ste Jaar op een geheel manier moest leren werken, loop der Jaren had hij een rou- een schat van ervaring opge- Maar met deze nieuwe, judmachine was héél zijn rou- héél zijn schat van ervaring eloos geworden. Pieterse lag herscholing. Een veertien da ng was hij naar een vormings- geweest. Op de zaak waren aicturerings-conferenties en esprekingen georganiseerd. En kent dat misschien wel. Pie- voelde zich bedreigd. Jongere :n loerden reeds op zijn baan- hij had moeite om zich te laven. Hij liep op zijn tenen. ndere uitdrukking is: Hij liep wenkbrauwen. aking UU toen kwam bij Pieterse de ker- aap uit de mouw. En, zo er ik In de kerk kom, dan lk met dezelf de ellende gecon- «rd als door de week op de Ook daar is het één en ai her- iurering en reorganisatie psalmberijming, nieuwe li- rust gelaten te worden. Dan heb ik er geen zin in om weer aan „menta liteitsverandering" en "nieuwe ma nieren van denken" en zo mee te doen. Dat moet ik de hele week al. begrijpt u me?" Meneer Pieterse ging dus wat zijn kerkelijk leven betreft in staking. midden verkeren. Dit neemt niet weg, dat wanneer Pieterse zijn zin kreeg de kerk een soort museum van oudheden zou worden (psalmen op hele noten, col lecteren met hengelstokken en al dat soort dingen meer). En dat kan natuurlijk niet. Daar zouden we niet alleen de gemeente als een geheel, maar ook meneer Pieterse in het bijzonder een slechte dienst mee be wijzen. De Joden hadden voor hun „syna goge" (plaats der samenkomst) als Hebreeuwse naam: Beth HamidrasJ, d.w.z. „Huis der lering". „Leerhuis". De bedoeling van het „Leerhuis" was dat hier de recente gebeurtenissen be keken werden bij het licht van de oude woorden van Mozes. Volgens de Joden was het de taak van iedere Er zijn meer Pieterse(n) Volgens dr Rinzema zijn er meer Pieterse on), die een sterke drang naar het oude hebben. Grammofoonplaten met orgelmu ziek van Feike sma en de zonen van Jan Zwart, Platen met zang van Urker mannenkoren en wat niet al worden nog steeds grif verkocht. De liederen van Johannes de Heer ken weer "in" tegenwoordig. Men nieuwere generatie om de oude tra- spreekt daarom wel van een herfe- diUe opnieuw te Interpreteren d.w.z. ven van romantische tradities. Wat toe te passen op de vragen van een is de reden van dit alles? Hoe is nieuwe tijd. b.v. de EO als omroep zo groot ge worden? 00 ou<ie Gunning een van de Men kan de schuld schuiven op va<^eren der z£n- ethische theologie het "drijven van links". Dit is mis- heeft eens gezegd De waarheid is schien inderdaad wel mee een oor- ethisch, d.w.z. de waarheid is niet iets zaak. Een onverstandige dominee die om ever te theoriseren, maar iets om uit het Evangelie alléén maar de handelen Ja wat méér is: om boodschap van de noodzaak van _te le1ve?;.Moge.Gfd,ons geven De r.k. bisschoppen van Neder- vember: liturgische kwesties, land hebben tijdens een vergade- De bisschoppenconferentie heeft ring in Utrecht als proef besloten besloten de voornaamste raden en om plannen op langere termijn voor hun bijeenkomsten te maken ten einde doeltreffender te kunnen wer- lnstanties op kerkelijk gebied nau wer te betrekken bij de voorberei ding en bespreking van gewichtige ken. pastorale beleidsproblemen. Men Detailpunten van belangrijke onder- kan hier denken aan instellingen als werpen zulien zoveel mogelijk worden de nationale raad voor de liturgie, opgespaard tot de algemene bespre king van een problemenveld moge lijk is. In principe is voor dit Jaar het volgende schema opgesteld: fe bruari: kritische gemeenten, biecht en boeteviering, maart: kerkelijke opleidingen, ambtsvoorbereidingen, april: diakonaat. Juni: kwesties be treffende oecumene. oktober: de nationale raad voor de cateche se, de missieraad, de nationale schoolraad, de stichtingen van re ligieuzen, het college van bis schoppelijke gedelegeerden voor het onderwijs en de Jeugdraad. De bis schoppelijke beheerscommissie op gedragen de belangrijkste instituten naar hun inzichten betref f en- catechetische vraagstukken, no- de punten van beleid te vragen. maatschappijverandering kan halen, met elkaar in het „leerhuis" te die als politieke wijsheid alléén verkeren aldus de Friese predikant, maar de kreet "Nixon moordenaar" kent, kan veel kwaad stichten in een gemeente. Maar dit soort ex treme toestanden komt volgens dr. Rinzema onder ons toch nog zeer Interieur van de Hervormde kerk in Naaldwijk. De nissen met driepasboogjes boven het schip van de kerk zijn verwant aan die van de Nieuwe Kerk te Delft. (Uit langs de oude Zuid-Hollandse kerken) rel ■0: da UCHARISTIE fONDMAAL )oe De achtergrond bij meneer Pleter- ligt dan ook dieper. Wij leven in :n tijd van snelle maatschappelijke gezangen en nieuwe veranderingen, op de drempel van een ^hej'pvattingen.JLk heb de nieuw tijdperk. En het allergrootste j probleem waar wij in onze dagen mee geconfronteerd worden is de kwestie of wij gééstelijk wel in staat zullen zijn de veranderingen bij te houden. De zwakste schakel in het proces van maatschappelijke veran deringen is momenteel de draagkracht van de menselijke geest. Het is voor een goede verstaander duidelijk, dat meneer Pieterse op het punt staat van afknappen. Maar meneer Pieter se staat niet alleen. Met hem staan vélen op het punt van afknappen. Hoe kunnen we Pieterse en de zij nen helpen? dat we niet alleen in de za- ook in de kerk een «lingsproces moeten onder- ook in geloofszaken al- dingen opnieuw moeten le daar ben ik het niet mee eens lar doe ik niet aan mee. Door «k heb ik al herscholing ge- Maar op zondag wens ik met Pastoraal overleg in Noordwijkerhout E EE m Ej ÊjËyw"y EEs EE E houding rijk-arm in wereldverband. Nu nog wat over de "eigen proble men". De polarisatie binnen de R.K. Het Landelijk Pastoraal Overleg (LPO), dat de Nederlandse Stormende3£«£ r.k. kerkprovincie vanavond begint in Noordwijkerhout, heeft me. Op het terrein van de geloofs- 1 j. j.» 1 j. 1 1 i i 1 1 t leer lijken die twee onoverbrug- maar korte tijd uitgetrokken voor „dringende pastorale proble- baar. in het overzicht van de me- men". De rest van de twee en een halve dag is gereserveerd voor ^^en in de zeven bisdommen, 0 wordt echter wel treseer! riat "rfo Doe-het-zelf- artikelen in zes jaar ver viervoudigd UTRECHT (ANP) In de periode van 1968 tot en met 1973 zal de omzet in doe-het-zelf-artikelen zich waar schijnlijk meer dan verviervoudigd hebben. Een speciale doe-het-zelf- branche bestaat niet en afgesplitste omzetcijfers zijn dus moeilijk te ver krijgen, maar naar schatting werd in de doe-het-zelf-sector in 1968 voor circa 250 miljoen gulden omgezet, ter wijl voor dit Jaar wordt gemikt op een omzet van meer dan een miljard gulden. De Nederlandse doe-het-zelver steekt dit Jaar volgens de verwach tingen 152 miljoen 2gulden in hout, 160 miljoen gulden in verf, 150 mil joen gulden in behang, bijna 200 mil joen in ijzerwaren en gereedschap en bijna 29 miljoen in lijm en kit. Daar naast geeft men ongeveer 195 miljoen de kerkprovincie ons pastoraal hel pen? Alle delegaties hebben trou wens vragen over Roermond gesteld. Een andere opvallende vraag komt uit Utrecht: Heeft het openhouden de dialoog met Rome nog zin Liedboek voor de kerken :CHT (ANP) De Nederland bisschoppenconferentie heeft (en aan de Raad van Kerken de commissie „Intercommunie Dt" van deze raad haar grote dering uitgesproken voor de re de studie die compe- n de verschillende ker- hebben gewijd aan de bijbelse rgronden van de verhouding eu- stie-avondmaal. De commissie deze materje vorig Jaar een Jssienota aan de bisschoppen 02 elegd. bisschoppen delen de opvatting commissie, dat de nota niet worden beschouwd als het laat- de totale problematiek djds vinden zij, dat de bijbelse slechts gedeeltelijk tot hun komen, terwijl anderzijds niet hoe de kerken in hun over- 5 van deze gegevens gekomen lot concrete geloofsinzichten en lijken, die bij onderlinge verge- sterkere tegenstellingen ver- an de nota suggereert, bisschoppen pleiten ervoor', dat zander te Middelharnis. _Te _Zoeter- Hg een aanvullende studie zal tn gemaakt betreffende histori- beschouwingen over de ver ing eucharistie-avondmaal het onderwerp „De rechtvaardigheid in de wereld". Dat moet kansen voor bruggebomvèrsd op de dcT^Ja^^> '"a?* wS^niet beant- een nadere uitwerking worden van een document over dit onder- 8n P3S~ woord worden. Zeker niet door de jj.-j_4.--jj j j -TD 1 pauselijke internuntius mgr. Ange- werp, dat indertijd door de bisschoppensynode m Rome is be- Roe^ond en Rome io Feiici, die zich voor het eerst weer in Noordwijkerhout Iaat zien, Er zijn vele vragen in de diocesane nadat hij nog demonstratief bij la- reacties geteld, waarvan opvalt de tere zittingen van het pastorale con- weggebleven. sproken. Er is door de leiding van het LPO enige morele druk op de deelnemers en gekozen leden zijn uitgeoefend om niet te veel over de keer bijeengeroepen, omdat het "dringende problemen" te praten. De gerechtigheid in de wereld De reeds voor die raad aangewezen noodkreet uit Roermond: Hoe kan cilie r DEN HAAG, PARAMARIBO (ANP) —De Surinaamse Premier Sedney, die sinds 3 januari voor besprekingen in Nederland is, breekt zyn bezoek aan Nederland af. Morgen keert hQ naar Paramaribo terug in verband met de toestand daar door de voort durende douane-staking. De Suri naamse minister-president is van mening dat het op het ogenblik om niets minder gaat dan om de vraag of Suriname als rechtsstaat nog kan blijven voortbestaan. Hij steunt het beleid van de regering in Paramaribo dat tot dusver is gevolgd. Inmiddels heeft de regering in Pa ramaribo een verklaring uitgegeven waarin de houding van de douane in Suriname uiterst laakbaar wordt genoemd. De douane in Suriname Is de vorige week woensdag in staking gegaan omdat men het niet eens was met de invoering van een nieuw ran genstelsel, waardoor van salarisver hoging geen sprake zou zijn. Zij gin gen hierop in staking. De kanton rechter in Paramaribo verbood maandag de staking. De douaniers legden de uitspraak echter naast zich In mei zal Jiet nieuwe „Liedboek toch veel belangrijker en het zou diep lege, met als het pastoraal conci- voor de kerken" verschijnen, waarin te betreuren zijn als de indruk zou lie. Maar dat concilie verwierf zich zijn opgenomen de 150 psalmen in worden gewekt dat de Nederlandse een eigen moreel gezag en vond een nieuwe berijming en 491 gezangen, katholieken hun eigen problemen welwillend en (achteraf gezien) ta- De bundel is tot stand gekomen in belangrijker zouden vinden dan die melijk eensgezind bisschoppencol- samenwerking tussen de Ned. Her- van de were^d waarin zij leven. 1 vormde Kerk, de Geref. Kerken de Hiertegen zijn natuurlijk twee din- Doopsgezinde Sociëteit, de Evange lisch Lutherse Kerk en de Remon strantse Broederschap. Het boek zal in twee standaarduitgaven (klein en groot formaat) verschijnen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK nationaal beroemd geworden door des Heils en het Humanistisch Ver- de slagzin: "Verbeter de wereld, be- bond wonen het overleg bij. gin bij Jezelf"? Aan de andere kant moet toegege ven worden, dat er deelnemers zijn die in het hele overleg niets zien Vier punten alleen komen vanwege het onder- Concrete suggesties over dit onder werp. Het LPO is een éénmalig ge- werp leidden tot een lijst van veer- besproken. LEIDEN "In de huidige wetgeving betreffende gezondheids- ook en niet op bestrijding achteraf m nil 1M u. «.w het befaamde pastoraal jiiüci I. Kok te Baarn. Te Rijswijk gen landelijke raad worden (Zuid-Holland), C. Dijckmeester Vreeland. schadevergoedingen". De nieuwe hoogleraar, die overi gens een in gezondheidszorg geïnte- door zou de discussie, die 1 ten en parochies op gang is it, stellig aan waarde winnen. zorg, wordt nauwelijks gepraat over de patiënt. De arts staat De patient heeft alleen maar plichten en geen rechten. Juist resseerde jurist is, betreurde het dat op het ogenblik speelt bijvoorbeeld het recht om te sterven de patiënten zich zo weinig collectief erg sterk. De euthanasie. Abortus is ook zo'n voorbeeld. We opstellen om een verbetering van de kerkprovincie kreeg toege- groepen zullen worden uitgediept: zitten met wetten uit de helft van de vorige eeuw. Er wordt Tiidpref6^ a, is hij door Rome min of de vrouw in de kerk; 2. onze pres- gepraat over medisch-ethische consequenties, maar er wordt de tatiemaatschappij (winst- en car- met geen woord gerept over de mening van de patiënten." CHRIST. GEREF. KERKEN rièrestreven en produktie- en ADVERTENTIE Vitaal, dynamisch, internationaal! Peter Stuyvesant- rijke geurige tabak en... het Miracle Filter Peter Stuyvesant, pgeniet zoveel meer! Prof. dr. J. F. Rang, die vanmiddag zijn leerstoel in het gezondheidsrecht aanvaardde (enige tijd geleden door Baron Cor nelius Ver Heyden de Lancey aan Leiden geschonken.) heeft vanmiddag in zijn inaugurele rede gesproken over het patiëntenrecht. „De patiënt moet het recht hebben om zelf te beoordelen over ingrepen en dat kan alleen als hij voldoende Informatie krijgt. De patiënt weet helemaal niets van zijn rechten en plichten. Je krijgt natuurlijk situaties, waarin de patiënt door zijn ziekte (bewusteloos b.v.) niet kan oordelen over een in greep, maar dan zal toch zeker zijn familie moeten worden Ingelicht. Als er Iets mis gaat en de patiënt doet een aanklacht by het Tucht rechtcollege (wat overigens voor 60% onterechte aanklachten zyn) dan be roept de arts zich vaak geheel ten onrechte op zyn beroepsgeheim. In Tydens een voorafgaand persge- sprek kwam hy tot de conclusie, dat de korte, onverwachte en ongewenste periode dat een mens ziek is hem weinig gevoelig maakt voor collecti viteit. De reden waarom Rang deze Leid se leerstoel heeft geaccepteerd is dat hy zyn vak, dat hy al vele Jaren in Amsterdam en Utrecht doceert aan medleynenstudenten nu kan leren aan Juristen. Hy ls van mening dat Je met een rationele. Juridische be nadering van de patiëntenrechten verder komt dan met emotionele ge dachten. Teleurstelling bij landelijke Vietnam-actie KATWIJK AAN DEN RLJN BU rechtspraak staat, dat de arts de Landelijke Actie Nederland-Viet- nam en het Medisch Comité Neder land-Vietnam, afdeling Katwyk. ls men erg teleurgesteld, dat door de gemeente weinig aandacht is besteed aan dit zo belangryke onderwerp. Aan deze actie, die groots wordt op moet beoordelen wat hy wil vertellen Die wetten stemmen bijna geen van allen meer overeen met de wer kelijkheid Zoiets als de krankzinni gen wet, of de wet op de drugs, ze zyn volkomen achterhaald. Jongste der wereldmerken. Det wetgeving op de milieuhygiëne gezet, doen 8 organisaties hebben is gericht op het voor- Het Rode Kruis, Ned. Herv. Kerk, Stichting Oecumenische kerk en Vluchtelingen, Geref. Kerk, Unesco, Unicef, Mensen In Nood, Charitas en NOVIB. Binnenkort zal door de afdeling Katwyk en de Wereld Winkel een collecte worden gehouden. die komen van epidemieën teiyke ziekten en de bescherming ran de burgers tegen gevaren voor de gezondheidstoestand. Myns inziens moet deze wetgeving primair gericht zyn op alle oorzaken van welke milieuverontreiniging dan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 11