)e TROS en Calimero oren goed bij elkaar le! Hugo Claus geeft nieuwe dimensie aan 'Volpone' C vandaag C/ RflDID \programma TVmorgêH] eiden krijgen altijd de wind van voren' in Lü 19 JANUARI 1973 RADIO TV - KUNST ,p Landré, directeur van de TROS, staat er mee op en er mee naar bed, zo heet het in Hilversum. Daarmee bedoeld het kleine zwarte kuiken, dat de laatste resten eierschaal nooit van zich af heeft kunnen schudden en nder nogal gebukt gaat: CALIMERO. ■oep van mr. Joop trok des- goede lootje toen er uitge hoest worden welke omroep lekking van tv- en theater- at Max Cerni op het scherm Hen brengen. Kom mag de TROS nu ge- de rage die is losgesla- ad het kleine beestje dat zijn minderwaardig- -DOjLplex onder woorden brengt zeggen: „Ik is klein en zij ner^t en da's gemeen". Max Cerni is het geen toe- de TROS het goede lot de TROS niet de underdog DVI s om oepbestel. Ze denken i jat ze goed doen, maar krij- de wind van voren. Dat is lot van Calimero. Die twee rlkaar gevonden". zegt dat in een kleedka- het theater „De Speeldoos" adam. Daar is hij voor de in de korte bestaan- van Calimero aanwezig als sir. Uit de zaal dringt het a schreeuwende kinderen en stemmetje van Calimero. lndersucces op tv, of Carla er als de kippen bij om er iterproduktie van te maken, nu. En aangezien Max Cerni ten heeft voor de Benelux Skandianvlsche landen moet fiat aan haar werk geven, at zich tevreden over het De zoveelste activiteit in De zoveelste activiteit din inero-industrie, die in heel dat wil zeggen vierentwin- ien, is losgeslagen. Een mil- Industrle? Max Cerni lacht de glimlach. „Er zijn al pu- geweest over de gouden u Calimero. Dan staat er een belastinginspecteur bij stoep om naar die gouden D, Ie komen kijken". waren er niet? Max Cerni: mlat niet graag over cijfers. mij om het project. Cali- v~ei »lf. Zoals nu deze theater- epe I»" MERCIEEL :mi is er de man niet naar J ontkennen dat deze wonder- inderserie een uitermate ge- commerciëel object is. Hij elf aan de wieg van de serie, was het beestje dat op de tv de rol vervulde van de leeuw" van onze STER. ,tfld naakte de producenten er op dat dit figuurtje bij uitstek Gf* is voor een kinderserie. En hei todde. De ontwerpers van Calimero, de ge broeders Pagot, bogen zich over de tekentafel en ontwierpen volgens het aloude kinderserie concept de avonturenserie rond het kuiken. Pa- gotfilms, een bescheiden onderne ming, kon toen nog niet voorzien wat het advies van Max Cerni te weeg zou brengen. De firma bleek te klein voor de snelle levering van steeds meer afleveringen, die in steeds meer landen op het scherm kwamen. Toni Pagot genoot slechts kort van de bloei van de onderneming, want onlangs overleed hij achter zijn te kentafel. De bekende sleutelhangers-, poppe tjes en grammofoonplatenrage bleef niet uit en overspoelt Europa. Max Cerni: „We zijn voornamelijk bezig met het opsporen van mensen, die geld proberen te verdienen aan Ca limero zonder de rechten daarvoor te betalen". En dat blijkt een hele klus. „Dagelijks worden we weer ge tipt, dat iemand onrechtmatig aan Calimero verdient. Het is niet bij te houden. Alleen de groten proberen we te pakken". De kinderen in Zaandam stampen nog steeds hun voeten en schreeu wen luidkeels dat Calimero moet oppassen voor boze belagers. Met die achtergrondgeluiden zegt Cerni: „Je moet overigens niet denken dat we alleen maar commercieel den ken. In Nijmegen bijvoorbeeld is een kindertehuis naar Calimero ge noemd. Dat mag best. In Kampen heeft de plantsoenendienst een mo- zaïk gemaakt van Calimero op ver zoek van kinderen. Dat zijn zaken waaraan wij niet willen verdienen uiteraard". ZWART-WIT Voor het diepere wezen van Cali mero moeten we terecht bij Carla Flink, al jaren door het land trek kend met de Fabeltjeskrant, Swie- bertje en binnen afzienbare tijd ook weer met Cor Witschge's Pipo-crea- tie. Op haar ervaring steunend zegt zei: „Kinderen willen graag iemand beschermen, die verdrukt wordt. Kinderen zijn echte zwart-witkijkers. Ze weten heel goed wie het kwade en wie het goe<}£ wil. Calimero wordt verdrukt. Hij bedoelt het al lemaal zo goed, maar anderen be grijpen hem verkeerd". Zit er nog iets opvoedenst in Cali mero? Carla Flink: „Ik geloof het niet. Dat geschreeuw, dat Je nu hoort heeft niets met agressie kwijt raken te maken of zoiets. We be trekken kinderen wel bij het spel. wie meisjes worden groot. Zó ook Dana, drie jaar geleden Jfcrae trots op het Eurovisie Songfestival in Amsterdam, eerste prijs, die Dana in de hoofdstad in de wacht sleepte reden om verder te gaan. Dana, donkere ogen en haar, is een vedette. Onlangs bijvoorbeeld was ze bij de BBC te zien sfl0W' d?e 9eheel rondom haar persoontje was opge- in ons land heeft ze vanavond, op presentator Henk van gloort natuurlijk na het meest te vertellen in Met de mee" vanuit Nijmegen. Ze zingt in dit VARA tv-pro- "na 'Nederland II: 20.20 uur) Uoee liedjes te weten "Some- oho cares" en Playing in the band". Dat willen ze nu eenmaal. Ze zou den het Je kwalijk nemen als ze al leen maar rustig naar de poppen zouden moeten kijken en stil zijn. Ze willen meedoen, zich uiten". Achter de poppen zitten Bram Biesterveld, Pieter Sinnen, Peter Pi co's en Ria Gerber, die direct kun nen inhaken op de reacties van de kinderen. Die namen zijn niet be langrijk", vindt Max Cerni overi gens. „Het gaat om Calimero. Je moet kinderen niet in verwarring brengen door te zeggen, die en die speelt Calimero. Kinderen denken dat Calimero bestaat. Ik ben er ook tegen geweest, dat Corry van der Linden naar voren werd gehaald door de TROS en in diverse verha len als de stem achter de tv-Cali- mero". Max Cerni wil ook niet op de foto. „Wat heb ik met Calimero te ma ken"? Wij kunnen wel enig verband zien, maar Cerni wil er niet van weten. POPULAIR De populairiteit van het beestje spreekt het best uit de kijkcijfers. Gemiddeld drie miljoen kijkers vol gen het programma en hebben daar het bijzonder hoge waarderingcijfer van 76 voor over. Reden genoeg voor de TROS om zeker nog een jaar door te gaan met de serie. De verwachting is dat met Carna val in de eerste week van maart, het accent in de carnavalsoptochten op Calimero zal vallen. „En ga daar maar eens controleren, of legaal of illegaal in Calimero kleding wordt gehandeld", zegt Max Cerni. Een ondoenlijke zaak. Hoe dan ook Calimero is onder ons. Niet alleen op het tv-scherm, maar nu ook rondtrekkend door het wijde Hol landse land. Met dank aan Max Cerni, Carla Flink, de TROS. En natuurlijk al die snuisterijenfabri kanten, die een kinderdroom in de kassa horen rinkelen. „Laten we over die industrie maar niet praten", zegt Max Cerni, „an ders krijg ik weer brieven, waarin ik wordt gevraagd van mijn gouden Calimero-eieren iets af te staan Jan van Toorn en Ben Bos krijgen typografieprijzen AMSTERDAM (ANP) Het be stuur van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de H.N. Werkmansprijs1972 (f3.000) toe gekend aan Jan van Toorn voor zijD gehele typografisch oeuvre en de Frans DuwaerprlJs-1972 (f 1.500) aan Ben Bos voor zijn grote, geva rieerde serie werkstukken. De adviescommissie bestond uit de heren G. Escher, W. van der Mark en F. de Winter. Het werk van Ben Bos vertoonde naar het inzicht van deze commis sie meer dan alleen vakman schap. De grote, gevarieerde serie werk stukken op allerlei gebied: van tijd schriften tot verpakkingen, van sim pele brochures tot kostbaar recla medrukwerk, die door deze ontwer per werd ingezonden, geeft blijk van een krachtige eigen visie op de typografie, die aanmoediging verdient. In de wereld van de grafische kunst rondziend naar een ontwer per wiens werk zidh nadrukkelijk onderscheidt door een grote mate van eigenheid, door het aange ven van nieuwe richtingen, heeft de commissie gemeend het werk van Jan van Toorn te moeten aanbeve len voor de H.N. Werkmansprijs. Met zijn sterk subjectieve, ge voelsmatige benadering van zijn on derwerpen heeft Van Toorn, naar het oordeel van de commissie, een belangrijk bijdrage geleverd aan het relativeren van het door velen als dogmatisch ondervonden denken in de typografie van de laatste Ja ren, dat vakmanschap terecht een hoge plaats toekent, maar tevens het gevaar in zich draagt het bo- venmiddelmatige, datgene wat een gevoelsreactie teweeg kan brengen, in de kiem te smoren. Haitink met de Londense Filharmonie in Nederland AMSTERDAM (ANP) Het Lon don Philharmonic Orchestra geeft onder leiding v n Bernard Hai tink vanavond een concert in de Rotterdamse Doelen en zaterdag een V ARA - m at i neeconc ert in het Concertgebouw in Amsterdam. De Londense Filharmonie is 2? Jaar geleden voor het laatst in Nederland op bezoek geweest, on der Eduard van Beinum. Haitink, dirigeert het orkest, naast het Conoertgebouw, al zeven Jaar In Rotterdam en Amsterdam zal het orkest spelen "Hamlet" van Liszt, "Fantasie op een thema van Thomas Tallls" van Vaughn Wil liams en de Zesde Symfonie van Mahler. Op 80-Jarige leeftijd is in Bor ger (Dr.) de operazangeres Hele na van Raalte-Horneman overle den. Zij vierde haar grootste triomfen tijdens en na de Eerste Wereldoorlog onder haar meisjes naam bij de Nederlandse Opera van Korlaar en Van Raalte. Daar na trad zij nog veelvuldig op in de coöperatie onder leiding van Poolman en Van Raalte. Met de laatste trouwde zij in 1918. De mezzosopraan Helena Horne- man maakte furore in opera's van Weber, Donizetti, Thomas, Wag ner, Bizet, Meierbeer, Mozart en Verdi en als liederen zangeres. Haar carrière eindigde in 1926 na de geboorte van haar eerste kind. voor de meest uiteenlopende goede doelen. Het gevaar is altijd, dat die gouden eieren zo verschrikkelijk overdreven worden voorgesteld". "«mm Hugo Claus nam thema, persona ges en veel van de handeling van „Volpone" van Ben Jonson, voegde er wat aan toe en nam er iets van af, en creëerde dusdoende zijn nieuwe stuk „De vossejacht". Hij voegde vooral een menselijke dimensie toe; hij gaf vooral Vol pone zelf, en zijn knecht Mosca. meer diepgang. Dat maakt het stuk als psychologische studie in teressanter: het oorspronkelijke simpele thema „potentiele erfge namen als gieren belust oo goud" krijgt meer nuances, het stuk wordt minder moraliteit en meer toneelstuk met levende mensen. Maar Claus past die vermeer dering op te weinig personages toe en daardoor hinkt het resultaat en valt, over het geheel genomen, tussen wal en schip. De voorstel ling die het Amsterdams Toneel er van geeft, en die sommige pas sages toch uiterst boeiend is, ver toont ook in de realisatie en de bezetting soortgelijke kenmerken. Jonsons Volpone is zelf begerig; de Volpone van Claus is dat sta dium eigenlijk te boven: hij heeft macht en speelt nu met die macht om meer te bezitten. maar vooral om er zijn mensenve rachting gestalte mee te geven. Hij lacht niet om het genot ge schenken te krijgen van zijn „erf genamen", maar om hun begeerte En hij vergist zich (misschien) Corvino geeft zijn vrouw Celia ten geschenke, belust op goud; maar Celia geeft zichzelf, omdat zij de mens achter de met goud beklede Volpone ziet. en Volpone kan Ce lia niet als mens, maar alleen zien als vrouw die valt voor zijn goud. Ook Mosca krijgt die tragische di mensie: niet alleen parasiet, maar ook lijdend mens. Daarmee houdt de „vermenselijking" bi.1 Claus op hij voegt een zielig dochtertje aan de handeling tóe (en geeft hier mee Volpone weer meer relief), schrijft een scène voor Caro van Eijck als rechtsprekende prinses (een lichtzinnige Portia), geen in drukwekkende personages overi gens, maar laat de overigen alleen hun gouddorst, en onthoudt hun meerdere menselijkheid. Dat maakt het stuk voor de ac teurs (zelfs in een eigen regie van Claus) aanzienlijk moeilijker te spelen. De Voltore. Corbaccio en Corvino van Alex van Royen, Ge rard Hartkamp en Cor van RUi> zijn (aardig gespeelde) typetjes zonder meer, de prinses van Caro van Eijck is niet veel meer, en datzelfde geldt voor de anderen. De kern van het stuk ligt ook daardoor bi.1 de Volpone van Fons Rademakers: een zeer barok uit gespeelde rol. zeer veruiterlijkt en zeer extrovert neergezet Dat schiet hoe boeiend in zijn soort dit spel ook is het doel voorbij; het barokke van Claus komt volle dig aan zijn trekken, maar die grotere diepgang is bij Radema kers niet te vinden. Guus Hermus als Mosca is een merkwaardig ge val: Claus wil een kille Mosca, as cetisch en „Jezuïtisch" de eigen uitstraling van Hermus is zo groot, dat hü wei stil, maar nooit kil is. Daardoor verdwijnt de schok van de warmte, die de kille Mosca tenslotte gaat uitstralen Maar bij vlagen maakt Hermus iets indrukwekkends, en technisch is hij natuurlijk onovertroffen. Fraaie kostuums en 'n goed de cor van Jean-Paul Vroom, en op merkelijk goede toneelmuziek van Ruud Bos. Jaap Joppe NEDERLAND 1 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Calimero, tekenfilm (TROS) 19.10 Wat een familie! Tv-serie (TROS) 19.35 TROS-sport 20.00 Journaal (NOS) 20.21 F.B.I. 14: De prooi, tv-film (TROS) 21.10 3X1 1 (TROS) Amusementsprogramma van Pim Jacobs. 22.30 Van Spin tot Fellowship (TROS) Documentaire over de Nederlandse Luchtvaart Indu strie. 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Popzien - Vara's popmagazine (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Met de muziek mee (VARA) Henk van Montfoort ontvangt oa. het Ierse zangeresje Dana. Ze zingt 'Someone who cares' en Tlayin in the band'. 21.15 Mannix: In de klem. tv-film (VARA) 22.05 Een klein uur: U (VARA) Zelfs de EO werkte er gister avond aan mee het tot een boeiende, veelzijdige tv-avond te maken, niet zozeer dankzij het vragenspel (ontwapenend door zijn simpelheid), maar meer dankzij „Nader Bekeken". Van al onze omroepverenigin gen zijn de TROS en de EO natuurlijk de conservatiefste, meest rechtse of hoe u het ook noemen wilt. Daar is niets op tegen, dat is een weerspiegeling van wat er in een deel van ons volk leeft. De TROS probeert het echter te versluieren door zich nooit op het gladde ijs van de stelling name te wagen (het experiment met Sal Tas werd bliksemsnel opgeheven), de EO daarentegen is van stonde af aan met een actuali teitenrubriek gekomen, waarin (zoals gisteren) zonder pardon stelling wordt genomen tegen de Paus (inzake Israël) cf waarin de Noord vietnamezen als de kwaaie pieren en de Amerikanen als de betrouwbare onderhandelaars worden voor gesteld. Je weet, kortom, wat je aan de EO hebt. De EO ter ene en de VPRO ter andere zijde zijn de duidelijkste om roepen in ons bestel. Als we duidelijkheid tot een van de waardevolste bijdragen aan de samenleving rekenen, is Ar ie Groenevelt (geïnterviewd door Ad Langebent) een van onze waardevolste opinievor mers. Het heeft weinig zin en kele uitspraken van hem uit een gesprek van een half uur naar voren te halen, belangrijk is dat hij zich weet uit te drukken op een manier die tot luisteren dwingt, en die altijd helder is. De vraag: „Wat be doelt hij nu eigenlijk?", hoef Je bij Groenevelt nooit te stel len. Teleurstellend vond ik het TV-portret van Liesbeth List. Het betrof hier een gezamen lijk falen van alle medewer kers. Krachtloze ideetjes van Kees van Kooten (rondvaart boot) en Monty Python's vlie gende circus. Pure kitsch van Hugo Claus (dialoog tussen Liesbeth en Jacques Brei) en van de Duitse bijdrage (herle ving van het kabinet van dr. Caligri). Vaseline-lenzen van regisseuze Tineke Roeffen, en decors van Cor Hermeier die ook weinig voorstelden. Lies beth List zelf zorgde met enke le liedjes (vooral „Doctor") en „De man zei tegen de alba tros") toch nog voor het ni veau dat zij voortaan altijd moet gaan eisen. „Het Gat van Nederland" is uitgegroeid tot het beste TV-programma van het ogenblik, zowel om zijn inhoud als om zijn vormgeving. Nooit eerder slaagde regisseur Hans Keiler erin de over gangen (via Mesdag's panora ma en gefilmde strandbeeldem tussen de verschillende onder werpen zo vanzelfsprekend en vloeiend te maken, en opnieuw maakte hij een prachtig ge bruik van de muziek (bijvoor beeld bij de beelden in de Noordoostpolder, met het uit nemende camerawerk van Jo- chem van Dijk). Kees van Kooten en Wim de Bie leken hun vorm in deze omgeving nu geheel te hebben gevonden (vooral die vermen ging van het kwasie-toneel met het kwasie-interview werkte heel goed). De meest „eigene" onderwerpen van „Het Gat" waren toch de reportage rond André van Duin, het gesprek met de vrouw die met een kankergezwel in Nederland van het kastje naar de muur werd gestuurd (overigens dezelfde vrouw die in september 1967, ook toen al door Hans Verha gen, over hetzelfde onderwerp geïnterviewd werd in Hoepla, met ongeveer dezelfde klachten als deze keer), en bovenal de film waarin Bert Sohierbeek gedichten las uit zijn bundel „De Deur". HIJ verloor zijn vrouw bij een auto-ongeluk, dat werd in sublieme beelden (van Johan van der Keuken) .gevangen" of beter gezegd: vervangen. NICO SCHEEPMAKER ZATERDAG 20 JANUARI 17.55 Vara. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Gevarieerd programma met om 7.26 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag; 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag en 9.35 Waterstanden. 10.30 (S) Muziek- en Informatieshow. (11.00 11.02 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Jonge renprogramma 14.43 VARA-Varia. 14.45 Een luisterprogramma. 15.30 Een programa over recente vorderin gen in de wetenschap. 16.00 Nieuws, llngen 12.00 Aletua. 12.16 Een pro gramma over amateuristische muziek beoefening 17.15 Radioprogramma's ln de belangstelling. Zevende-Dags Adventisten: 17.40 Lezing. 17.55 Me dedelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Din gen van de dag. 18.20 (S) Een afwis selende zaterdagse vooravond. 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 (S) Het Metropole Orkest. 20.40 (S) Een veelkleurig muziekprogramma. 21.30 (S) Licht orkest met zangsollsten. 22.00 Rebelse liedjes. 23.10 De Jaren vijftig ln doorsnee. 23.65 Nieuws. IIllv. II 298 m. en FM-kanalen 7.00 Tros, 22.30 Eo. 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Gevarieerd pro gramma met populalr-klassieke mu ziek. (7.30 Nieuws: 7.41-8.00 Aktuall- telten; 8.30 Nieuws; 8.36-8.45 Gym nastiek voor de hulsvrouw) 10.00 (S) Mlnlmagazine voor en met Jonge luisteraars. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Amusementstourisme. 11.55 Medede lingen. 120.00 Aktua. 12.16 Een pro gramma over onze sociale verzekerin gen. 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw 12.30 Nieuws. 12.42 (S) Tross-Country. 13.30 (S) Radioshow. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Verzoekpla- tenprogramma. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.45 (S) Liedjes en muziek uit den goeden ouden tijd. 18.10 Uit zending van de Pacifistisch Socialisti sche Partij. 18.30 Nieuws. 18 41 (S) Programma-overzicht. 19.00 (S) Klas siek verzoekplatenprogramma. 20.00 Nieuws. 20.05 Aktua-klankbeeld. 20.30 Pianisten van thans en toen. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 (S) Klassieke muziek (gr.) 22.30 Samenzang en meditatie. 22.50 Actualiteiten. Infor matie en commentaar. 23.05 (S) Klassieke muziek (gr.). 23.65 Nieuws. Hllv. III 240 en 298 m. en FM-kana- len 7.00 Ncrv. 18.00 Nos 19.00 7.00 Nieuws. 7.02 Lichte vokale mu ziek. (8.00 Nieuws.). 9.00 Nieuws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nieuws. 13.03 Pop Station (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Poptater. 16.00 Nieuws. 16.03 Sport en muziek met om 17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 78-toerenplaten van Nederlandse orkesten en solisten. 19.30 That's live. 20.00 Nieuws. 20.02 Gospelsongs. 22.30 Jazztlme. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.02 Sport en muziek. 24.00 Nieuws. 00,02 Late date. 00.55-01.00 Nieuws. Nederland I Teleac: 10.00 Van revolutie tot koude oorlog les 5 (herh.) 10.30 (K) En gels les 11 (herh.) 11.00 (K) Hoe word lk de computer de baas? les 18 (herh.) 11.30 (K) Milieubescherming les 2 (herh.). 12.00-12.30 TechnLscli En gels les 1 (herh.). NOS: 16.00 (K) Journ. KRO: 16.02 (K) Klnderprogr. 16.25-17.30 (K) Klassewerk. Teleac: 17.30-18.00 Sport - les 1. NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. KRO: 19.05 (K) Kunt U me de weg naar Hameien vertellen, meneer?, tv- serle. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.20 (K) Algemene Loterij Nederland. 20.25 (K) De Berend Boudewljn Kwls. 22.10 Brandpunt. 23.00 Epiloog. NOS: 23.05-23.10 (K) Joum. Nederland II NOS15.00-17.00 Europese kampioen schappen Schaatsen Profs te Noor wegen. NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. AVRO: 19.05 (K) Het wonder der natuur, natuurfilm uit de serie Audubon Wlldllve Theatre. 19.30 Onder Andere: mag met tips en nieuwtjes op velerlei gebied. NOS: 20 uur (K) Journ. AVRO: 20.21 (K) Ca de's County: Het oude nest (Homeco ming). tv-fllm. 21.10 Avro's Sportpa- norama. 21.55 De Franse zanger Guy Béart. 22.35 Hoogoven Schaaktoer- 22.45-2! nool. NOS: >-22.50 (K) Journ. ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN F. W. P. Op het graveren kunt wachten en zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. PLESSEN LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein 12 Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 47

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5