Twee professoren op het spoor van de bloedgraaf DRACULA- FILMS TREKKEN OVERAL VOLLE ZALEN IN MET [0 19 JANUARI 1973 Jongste der wereldmerken. Eind vorige maand Liep in München de Jaarlijks grote boe kenbeurs van de Beierse uitge vershuizen ten einde. Toen de uitgevers de balans opmaakten ontdekten ze dat milieupookets, Heinrich Böll en de proeven tot moderne dichtkunst het bij het kopende publiek veruit verloren hadden van die gruwelijke en onsterfelijke menselijke bloed zuiger uit Roemenië: graaf Dra- cula, of ook wel: Jan met de tandjes. Alleen al van de Dr^cula-lite- ratuur werd meer besteld en gekocht dan van de aanwezige Nobelprijswinnaars: het zoveel ste bewijs dat we een wederge boorte beleven van de belang stelling voor de meest gelezen en gefilmde hoofdpersoon uit het griezelrijk tussen leven en dood. Het Duitse Carl Hanser Verlag kan de vraag naar de delen uit zijn „Bibliotheca Dracula" al niet meer bijbenen. Deze uitge ver meldde dat het vooral de jongeren zijn die Dracula ver slinden: de huidige populariteit van de „horror" past natuurlijk evenzeer in de oppositie tegen de dictatuur van de universi- teits-kennis en de oomputerdes- kundigheid als de toenemende belangstelling voor mystiek, Je- zus-bewegingen, oosterse reli gies en Indiase dubbel-l.p.'s. Dracula-films trekken overal in Amerika en West-Europa volle zalen. Terwijl een aantal be langrijke en befaamde film maatschappijen financiële nachtmerries beleeft verdienen de twee die zich hebben gespe cialiseerd in griezelfilms Ham mer uit Engeland en AIP uit Amerika - geld als water. Ham mers Jaarbegroting vermeldt het bescheiden budget van 500.000 dollar. Maar het bedrijf houdt aan de parade van Dracula's, kleinzonen van Frankenstein, weerwolven, torenhoge spinnen en bloeddorstige weduwvrouwen zeker 2 miljoen dollar over - een bijna griezelige uitschieter in de filmindustrie van vandaag. Het is vooral Dracula die op zijn rusteloze missies vanuit het graf bloed en kippevel belooft. En omdat zich tegenwoordig geen enkel verschijnsel meer kan voordoen zonder dat enkele afgestudeerde geleerden van achter een boom toekijken heeft ook Dracula zijn wetenschappe lijke beloning gekregen in het zelfde jaar waarin hij op de Duitse boekpersen Tolstoi, Shakespeare en Heine voorbij - rolde. Twee Amerikaanse do centen aan de universiteit van Boston, McNally en Florescu, keerden vorig Jaar uit Roeme nië terug met opzienbarend nieuws over de lugubere edel man die overdag in een grafkel der de slaap der doden slaapt en 's nachts op Jacht naar hal zen gaat. Nu is het wel zo dat al enkele tientallen jaren in de vampier- literatuur bijzonderheden be kend zijn over een Roemeense graaf die in de 15e eeuw op beestachtige wijze huishield in de afgelegen bergstreek van de Transsylvanische Karpaten. De twee professoren uit Boston hebben diens bloedspoor ech ter, met het geduld van een detective die bloed ruikt en de toewijding van de ware griezel fan, als geen ander gevolgd. Hun conclusie zorgde ook op de deftige boekenbeurs in Mün chen voor opgewonden onder onsjes en is stellig mede ver antwoordelijk voor de huidige bestsellers-positie van de lijvi ge Dracul a-bibliotheek. Maar de zalen zitten vol. Sommige Amerikaanse psychologen beweren dat de griezelfilm zijn opleving dankt aan het feit dat hij ons be vrijdt van de werkelijke verschrik kingen om ons heen. In elk geval zijn het de gouden inkomsten van Hammer en AIP die de vaart naar steeds nieuwere verschrikkingen er duchtig in houden. (Camnibalisme Een van de mooiste voorbeelden van de huidige griezelwoede is de film Night of the living dead". Ze werd in 1968 in Pittsburgh gemaakt door een producer van t.v.-commer cials voor 115.000 dollar. Dat lage budget is begrijpelijk voor wie de film ziet: een belachelijk verhaal over lijken die tot leven worden ge bracht om mensen te verslinden, en dat zo onverschillig, lukraak en amateuristisch is gefilmd dat het geen wonder was dat de pers kritie ken vernietigend waren. Maar het zijn de afstotende effec ten die al vier Jaar bomvolle zalen trekken; kannibalisme volop in beeld en als de scene die de film moet stelen een meisje dat stukken van haar vader oppeuzelt. De film heeft al drie miljoen dollar aan in komsten opgebracht en loopt nog altijd als een trein. Zo wordt er gegriezeld in de thea ter van Broadway en op de boeken beurs van München. De grote aan stichter blijft gelukkig niet de pro ducer uit Pittsburch, maar wel 'de Roemeense graaf die de eeuwige slaap maar niet kan vatten. Sedert 1913 zijn er ruim 70 vampier-films gemaakt. De hausse van de laatste tijd is echter zonder voorbeeld: „Taste the blood of Dracula", „The vampire lovers", „Sears of Dracula", „Lust for a vampire", „Countess Dracula", „Dracula A.D.1972", „The vampire hunter", „Count Yorga", „Blacula" en „Dracula is dead", films veelal waarin de 542 Jaar oude heer de ene sex golf na de an dere op zich ziet afrollen. T oeristenreizen Maar het zijn vooral de Ameri kaanse hoogleraren die de belang stelling voor Dracula nieuwe adem hebben Ingeblazen. Ook Roemenië, waarin Stokers beroemde boek ove rigens pas twee Jaar geleden ver taald werd, profiteert van de uit komsten van hun werk: op toeris- tenreizen naar Roemenië kunnen al aparte uitstapjes worden onderno men naar de landstreek van Dracu la. Daar hebben McNally en Florescu als de grootste triomf van hun speurtocht ook het kasteel ontdekt waarin Dracula heeft geleefd. Ko mende zomer wordt al een grote stroom Dracula-pelgrims verwacht naar hét eenzame en woeste Nle- vaartsoord bij de plaats Pitestl „Een huiveringwekkend kasteel" ai- dus professor Florescu, „een on heilsplaats die door de bevolking gemeden wordt. Het staat op een bergpiek van 300 meter hoog. Wij tweëen hebben er de nacht niet durven doorbrengen. Het ls bijvoor beeld al heel griezelig om te beden ken dat toen Dracula's echte graf tombe geopend werd het graf leeg bleek te zijn kasteel zich op een woeste bergtop verhief, een onuitroeibare sohrikher- innering heeft achtergelaten in de geesten van de Balkan-volkeren. En in de overlevering werden de daden van de Spietser vermengd met die van de vampier diie udt Tibet was komen aanvliegen: zo werd de le vend dode geschapen die zich, zoals Stokers graaf Dracula-roman ook vertelt, moét voeden met het bloed van de levenden. Over Tepes-Dra- culya zijn de professorale speurders uit Boston in elk geval ook nog te weten gekomen dat hij wel eens graag een glaasje bloed dronk. „Dracula verkoopt beter dan de maanreis-reportages, de milieuge- schriften en alle moderne romans", zeiden de uitgevers in München. De ijselijke graaf, die vijf eeuwen na zijn dood in een veldslag door twee onvervaarde professoren weer tot leven is gewekt, is inderdaad de on betwiste showmaster geworden van alle spoken, trollen, witte wieven. heksen, bosgeesten, weerwolven, de monen en ander gespuis dat de angsten van de nacht heeft bevolkt. De angst voor de menselijke bloed zuiger laat zich in elk geval niet wegdenken uit de pittige historie van het griezelkabinet: alleen al op de beschuldiging dat zij in de nacht het bloed van pas geboren kinderen hadden gedronken werden bijv. in de 15e en 16e eeuw enkele tiendui zenden heksen om het leven ge bracht. In deze jaren houdt het ingeboren griezelverlangen van miljoenen de vampier-figuur in leven als een van de grootste kasmagnaten van het witte doek. Michael Carreras, het hoofd van de Hammer-films, zegt: „Van alle figuren op het filmdoek werkt de vampier het meest op de sensuele instincten. Die beet in de hals van het slachtoffer doet het zo goed omdat het zoiets als een lief- desbeet is. Bovendien: we vinden het bijna allemaal heerlijk om bang te worden, terwijl Je weet dat Je in werkelijkheid geen gevaar dreigt, om bang te worden door dingen die heel in de verte toch ergens moge lijk zijn". Horror Times Op Broadway, waar de eerste zwar te Dracula-füm draaide, Blacula ge heten vanwege „black", werden we in de hal van het theater op de schouders getikt. Toen we ons om draaiden staarden we in een lijk bleek gezicht waarop een zware ui- lebril stond met fopogen die afwis selend op groen en rood sprongen, een gebeurtenis waarbij in een van de glazen eveneens bloederige hoefe- tandjes zichtbaar werden. „Alweer niet gelukt", sprak het lijk bleke gezicht op bittere toon, „nie mand die tegenwoordig nog schrikt van zo'n Draculagrapje". We bevon den ons in het gezelschap van een bejaarde propagandist van het weekblad Horror Times, een man die hoewel zijn uilebril onder het geharde Dracula-publiek Slechts verbazing wekte, straalde van tevre denheid. „De griezelfilms zijn nog nooit zo in trek geweest als dit Jaar", zei hij, „alle zalen zitten elke dag stampvol. Is het ook niet logisch? Vroeger ging Je naar een oorlogs film om eventjes zo bang te zijn dat Je het later weer fijn op straat vond. De oorlog is nu elke dag op de televisie. We hebben alleen nog de griezelfilm over. Neemt u me niet kwalijk, ik moet weer aan het werk. Ziet u die oudjes daar? Mis schien lukt het". De man van de Horror Times rende weg alsof de duivel hem op de hielen zat. Maar deze lijkbleke volgeling van Dracula had natuurlijk gelijk ge had: een sterke verheviging van wrede praktijken en bloederige avonturen heeft in Amerika de griezelfilm populairder dan ooit te voren gemaakt. De neon-lichten in New York overtreffen elkaar fe- smakelijke invitaties als „Meer bloed dan in de oorlog" en .Nie mand wordt toegelaten zonder een zak voor het overgeven". "Ie eenzame streken van de to: de vampier-figuur heeft de b-sagen van de Balkan bereikt I# verhalen die de Magyaren '«genwoordige Hongaren) op to over de vleermuisgoden van folk van Tibet nadat zij in de 1 eeuw vanuit Azië Roemenië binnengetrokken. 1 van de stellingen uit een te merkwaardigste wetenschap- te onderzoeken van de laatste J: twee hooggeleerde docenten te Amerikaanse oostkust die in fl'de woestheid van de Karpa- Dracula op het spoor zitten. de werkelijke wreedheden die won van de Draak bedreven ^an Florescu ons het volgende ilen; weinig tirannen kunnen met hem meten. We zijn tot ®todtotaal van honderdduizend '■offers gekomen. Men noemde °°k totet zomaar de Spietser. jtowenoude manuscripten die we gelegen kloosters vonden lazen 7* MJ ledereen aan wie hij een had vastspletste op de scher- Wnt var) een balk die in de stond. Het schijnt ook dat eraag een hapje tot zich nam de balk zich steeds verder lichaam van het slachtoffer Bram Stoker, wiens roman Dracula in 1897 ver- de man heeft werkelijk geleefd, die Roemenië nimmer heeft bezocht, stelde zijn eringwekkende portret van een vampier samen uit een j tJelementen: literaire vrijheden, maar ook in het Brits eum zorgvuldig bestudeerde bronnen over het bijgeloof ranssylvanië en de folklore, de sagen en de geschiedenis Je Balkan. de Hongaarse geleerde Armmius Vambery, met wie In Londen bevriend raakte, hoorde hij over de man is naam in de woeste en verlaten streken van Roeme- nog steeds met angst en beven wordt uitgesproken en »ls Dracula uit de filmbusiness en de wereldliteratuur i meer weg te denken is: graaf Vlad Tepes, bijgenaamd culya, wat weer zoveel betekent als „zoon van de I i". aam Tepes Iaat zich vertalen ie Spietser. De Amerikaanse baren ontdekten op hun won- ite speurtocht van twee en een laar door Roemeense Iandstre- en archieven dat deze heer ter leefde van 1431 tot 1477. •telijk personage dat zo vol in to wreedheid en duivelse stre- - at dat de boerenbevolking hem »n menselijke vampier be- nrde. had w er te maken met het angstwekkend grote bijgeloof I if Deze bloeddorstige heerser, die de bevolking een gruwelijke en onbe schrijfelijke angst inboezemde, heeft zijn meeste slachtoffers gemaakt in 1462. Een Turks leger, dat toen weer eens in de Balkan opdrong, stootte in Transsylvanië op een woud van 20.000 aan palen gespiet ste Turken en Bulgaren. Zelfs de Turken waren zo vervuld van af grijzen over dit sterke staaltje van de Spietser dat ze onmiddellijk op de vlucht sloegen". Glaasje bloed Het hoeft geen verbazing te wekken dat deze marteltiran, wiens eenzame PfïïRSTUYVE Vitaal, dynamisch, internationaal! Peter Stuyvesant- rijke geurige tabak en... het Miracle Filter Peter Stuyvesant, geniet zoveel meer! is allerminst een wilde hersenschim van de Ierse

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 11