Het celibaat zal altijd wel een moeilijke zaak blijven Knelpunt dateert reeds uit vierde eeuw Kerkdiensten Leiden en omgeving 15 ZATERDAG 13 JANIJi „Aan de toekomstige priesters wordt het celibaat niet meer als voorwaarde gesteld voor de ambtsbediening". „Aan priesters die willen huwen of reeds gehuwd zijn, wordt onder daartoe geformuleerde voorwaarden de mogelijkheid geboden om hun ambts bediening voort te zetten of weer in de ambtsbediening te worden toegelaten". „De ver plichting tot het celibaat als voorwaarde tot de ambtsbediening dient te worden opgehe ven Dit zijn enkele van de aanbevelin gen gedaan aan de Nederlandse bis schoppen door het Pastoraal Conci lie, begin Januari 1970. Het is één van de meest bewogen zittingen van dit concilie geweest. Met 86 stemmen vóór, 3 tegen, 8 blanco en 1 onthou ding werden deze aanbevelingen aan genomen. De bisschoppen hadden zich van stemming onthouden. Zij zouden, na onderling beraad, hun standpunt be kend maken. Dat kwam later in die Januari-maand. In een perscommu niqué konden wij het lezen. Na een reeks woorden over een „complexe Bituatie" en een „verscheidenheid van opvatting' gaan de bisschoppen voort: „De bisschoppen dragen ver antwoordelijkheid voor hun eigen deel van de Kerk, maar tegelijker tijd dragen zij verantwoordelijkheid voor de universele Kerk. Dat is de reëele inhoud van de collegialiteit die op het Tweede Vaticaanse Concilie is uitgesproken.". De bisschoppen zul len de Paus op de hoogte brengen van de inzichten en wensen die er ln ons land leven. ,De bisschoppen zijn van mening dat hun geloofsge meenschap ermee gebaat zou zijn, als haast het in duidelijke vrijheid gekozen celibataire priesterschap in de Latijnse Kerk de gehuwde priester toegelaten zou kunnen worden door dat gehuwden tot priester worden gewijd en doordat in speciale geval len priesters, die in het huwelijk zijn getreden, onder bepaalde voorwaar den in de ambtsbediening worden hersteld". Maar, zonder overleg met de Paus en de wereldkerk kan dit niet worden gerealiseerd. Afwijzend Dat overleg met de Paus en met de curie in Rome heeft plaats gevonden en we weten, sindsdien hoezeer men aldaar afwijzend staat tegenover de aanbevelingen van het Pastoraal Concilie. De bisschoppen hebben zich naar dit beraad gevoegd en niemand kan sindsdien -ook maar met enig recht beweren dat de bisschoppen in ons land niet trouw zijn aan de Paus en aan de wereldkerk. Dit wil niet zeggen dat de kwestie daarmee van de baan js. Dat is ze allerminst, al was het alleen maar door het feit, dat voortdurend priesters de staat van het huwelijk verkiezen boven 't celibaat. En dit is niet alleen in ons land het geval. In België bijv. zijn er streken waar dit onrustbarende vormen aanneemt. Bovendien zit men met het probleem dat theo loganten die klaar zijn met hun stu die, weigeren de belofte van het ce libaat af te leggen, hoewel ze er op zich zelf niet tegen zijn. Wél keren zij zich tegen de verplichting als zo danig. Heeft r. k. Nederland zich nu bij de beslissingen in Rome genomen, neergelegd? Men is geneigd te zeg gen: schijnbaar al. Hierbij is te be denken dat de stemverhoudingen op het Pastoraal Concilie niet weergeven de verhoudingen onder de rooms-ka- tholieken in ons land. Allerlei stemmen werden gehoord na het perscommuniqué van de bisschoppen, die zich fel daartegen keerden- Bovendien was er natuur lijk ook die tussenmoot (hoe groot die was, kan men moeilijk schat ten) voor wie het lood -om oud ijzer was of men de verplichting tot het cèlibaat voor priesters ophief dan wel niet. Het spreekt echter haast vanzelf dat de stem die op het Pas torale Concilie zo luide weerklonk, niet is verstomd. Dit is o.a. niet het geval geweest in de Dominicus-pa- rochie in Amsterdam, waar men ongeveer een Jaar geleden, de paro chianen heeft opgeroepen tot een beraad en waar het ging over de vraag of men toch niet een ge huwd priester van de parochie zou laten voorgaan bij de bediening van van stemmen is toen besloten dat dit zou kunnen. Een minderheid sprak zich uit tegen zulk een plan, omdat men dan als enkele parochie in een afzonderlijke positie zou ko men. Zo rezen er meerdere vragen, wat een nader beraad nodig maak te. Maar een paar maanden gele den is het dan toch gebeurd. Di rect kwam er een nader verbod van de bisschop van Haarlem en later heeft de kardinaal zich bij hem aangesloten. En daarmee zal deze kwestie voorlopig wel weer rus tende blijven, tot ze weer eens voor de dag komt, want dat zal zeker ge beuren. naar onze mening. Knelpunt Nu moeten we niet denken dat het verplicht ongehuwd zijn van geestelijken met hogere wijding in de RK Kerk een knelpunt is spe ciaal voor onze tijd. Ze is het eigen lijk altijd reeds geweest. Wie zich in de geschiedenis van het celibaat ook maar enigszins verdiept, komt reeds spoedig tot de ontdekking dat het altijd reeds een knelpunt ge weest is. Op bijbelse gronden is deze verplichting moeilijk te verde digen. Wel heeft men er reeds in de vierde eeuw op aangedrongen dat de bisschoppen ongehuwd zouden zijn, een standpunt dat in de Oos- ters-Orthodqxe kerken bewaard is gebleven, ook in die welke met Ro me zijn geünieerd. Pas in de 11de eeuw bestreden de pausen met gro te nadruk het huwelijk voor de ho gere geestelijkheid en eveneens be streden zij het leven in concubi naat. Eerst in de 13de eeuw werd besloten dat lagere geestelijken door huwelijk hun ambt zouden verlie zen. Maar aan het eind van deze eeuw maakte een toenmalige paus deze beslissingen weer ongedaan, omdat het verplichte celibaat erge misstanden ten gevolge had. De priesters gingen leven in concubi naat en dit was voor hem erger dan een normaal huwelijk. Ook voor aanstaande leken (o.a. de keizer van Duitsland) gingen er zich mee bemoeien. Toch kwamen later de bepalingen van het celibaat weer terug en natuurlijk ook het concu binaat. Na de reformatie en het concilie van Trente is op het celi baat veel nadruk gelegd. Maar toch zijn er telkens weer bewegingen in de RK Kerk geweest die er zich te gen hebben verzet. Tegen celibaat De reformatoren hebben het celi baat verworpen als verplichte staat voor kerkelijke ambtsdragers. In het verplicht zijn zag men allesbe halve een grotere verdienste dan in het huwelijk. Bovendien weigerden zij het geestelijk ambt al te zeer te verheffen, zoals in de kerk van Rome geschiedde. Zelfs keerden zij zich tegen het celibaat, omdat zij dit in strijd achten met Gods be doelingen. Bovendien verwierp men de tegen stelling gee9telijke-leek, waarbij de eerste dan van een hogere orde zou zijn en meer Gode welgevallig Ieder beroep dat in trouw aan God wordt verricht, is van gelijke waar de. In deze eeuw is er in deze waar dering van het celibaat onder de pro testanten wel enige verandering geko men door de communauteiten van Taizé en Grandchamp. Maar ook in deze communauteiten wil men niet weten van een verplichting voor het leven. In geen geval wil men ook hier het celibaataire leven zien als een hogere levensstaat dan die van het huwelijk. Kerkelijke wet Waarom blijft Rome steeds zo'n sterke nadruk leggen op dit celibaat? Waarom is. sinds het Pas Een uit 1737 daterende tekening van de oude dorpskerk in Kat wijk aan den Rijn. toraal Concilie en het besluit van de bisschoppen nadien, de verhouding, van de Nederlandse kerkprovincie tot Rome in zo'n moeilijke toestand ge raakt dat men sinds doet alsof de bisschoppen met nog meer trouw aan Rome nodi^ zijn? We geloven dat de oorzaken vooral te vinden zijn in de besluiten over het celibaat. Daarmee hebben zij de spits afgebeten van iets dat er eigenlijk overal leeft in deze kerk, in de ene kerkprovincie meer dan in de andere. Dit celibaat mag dan geen goddelijke wet zijn, het is wel een kerkelijke wet en de kerk van Rome is daarbij wèl gevaren, want ze brengt vele voordelen mee. Zdj die bereid zijn de belofte van het celibaat af te leggen geven zichzelf in principe geheel over aan de kerk, die hen kan gebruiken zoals zij dat wil. Met de reguliere geestelijken (in kloosters en congregatie senz.), mag dit ln sterkere mate het geval zijn dan bij de regulieren, de wereld heren, ook deze laatste binden zich aan hun kerk met een sterkere band heren, ook deze laatste binden zich aan hun kerk met een sterkere band dan ooit in enige protestantse kerk me 'n predikant mogelijk is. Niemand zal ontkennen dat hierin een kracht van de kerk van Rome ligt. Daarom ook werd vroeger het naast zich neer leggen van deze gelofte en het hu wen van priesters als één van de al lerergste dingen beschouwd. Er zou een hele omvorming van de kerk. 'n hele revolutie, nodig zijn, wanneer Rome zou instemmen met de aanbe velingen van het Pastoraal Concilie, hoewel men weet dat er met hand having van de strenge celibataire verplichting eveneens grote moeilijk heden te verwachten zijn. Denk al leen maar aan Zuid-Amerika. Het celibaat zal altjid wel een lastige kwestie blijven. Sexuele leven Tegen de verplichting heeft t Pas toraal Concilie zich gekeerd, niet te gen het vrijwillige celibaat. Zoals reeds gezegd, krijgt dit vrijwillige celibaat tegenwoordig in protestantse kringen meer waardering dat het ooit heeft gehad. Men kan zdch hier gevoeglijk aanluiten (en dat doet men dan ook) bij de apostel Paulus, die toch wel de voorkeur geeft aan het ongehuwd zijn en dan terwille van geestelijke arbeid en voorbereiding de wederkomst van Christus. Doch we kunnen van hem niet zeggen dat hij een voorstander is van 't ongehuwd zjin van ambtsdragers in de kerk. Wel moeten deze de man zijn van één vrouw. In onze tijd is er een heel andere waardering gekomen van het sexuele leven. Ook rk psychia ters en psychologen verkondigen dit luide, wat hen wel eens moeilijkhe den heeft bezorgd. Omdat er die an dere waardering gekomen is, geloven we dat het laatste woord over het. verplichte celibataire leven nog niet is gesproken en dat we er nog wel eens meer van zullen horen, ondanks alles waaraan men dn Rome zozeer vast houdt. S. J. M. Hulsbergen Christelijke eenzijdigheid Christelijke eenzijdigheid. Is dat nu niet eenzijdig? Telkens klinkt deze opmerking wanneer opnieuw en de laatste weken verhevigd geprotesteerd wordt tegen de Amerikaanse bombar dementen in Vietnam. Waarom moet Amerika het steeds ont gelden, waarom niet hetzelfde sterke protest tegen Hanoi, dat toch ook doorgaat met oorlog voeren. Waarom geen demon straties tegen Rusland en Chi na, die toch Noordvietnam on dersteunen? Is het niet veel rechtvaardi ger in deze dingen het juiste evenwicht te bewaren. Waarom nu juist protesten tegen landen waarmee wij door een lange geschiedenis op vele manieren verbonden zijn, Zuid-Afrika, Griekenland, Portugal. Noord- Amerika? Zou het niet eerlij ker zijn een grote demonstratie te houden tegen het onrecht waar ook ter wereld? Dit is natuurlijk geen vreem de vraag en helemaal geen nieu we gedachte, want zo denken we van huis uit allemaal, ik ook. En als ik nu ga proberen iets anders en iets meer te zeg gen. dan rolt dat niet zomaar uit mijn pen, maar dan wordt dat ingegeven door de onrustige gedachte, dat die algemene ver ontwaardiging te gemakkelijk is. Immers, op deze manier kun je blijven zitten waar Je zit, want er worden overal fouten gemaakt. Niet alleen bij ons maar evengoed bij de tegen standers. En als Je Je opwindt, dan over allebei. Het is de poli tiek van het evenwicht, maar het is een dodelijk evenwicht, want er gebeurt niets. Als er 'n conflict is tussen twee mensen, dan kan dat in een do delijk evenwicht blijven hangen - in verwijten over en weer - maar de enige manier om er uit te komen is, dat een van beiden over de brug komt. En dan niet de ander, maar ikzelf. En juist omdat ook wij beho ren tot "het vrije westen", juist omdat er zoveel banden zijn met de U.S.A., Juist omdèt we in grote politieke vragen tot een front gerekend worden - juist daarom kunnen we alleen maar protesteren tegen onszelf, tegen een oorlog, die mede in onze naam gevoerd wordt. Ik ben er van overtuigd, dat het' evangelie ons in deze rich ting stuurt, dat het ons leert zeer eenzijdig te denken over ons ei gen aandeel in de schuld, als het spreekt over de balk in ons eigen oog en de splinter in het oog van de ander - en dat niet bedoelt als vrome beeld spraak, maar als uitgangspunt voor het handelen in al onze conflicten. Als Jezus zegt: "Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt ge niet? Hui- ohelaar die ge zijt, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult ge scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen."(Matth. 7), dan is dat niet bedoeld als vrome beeldspraak, maar als uitgangspunt voor het handelen in al onze conf licten. Christelijke eenzij dighead weet hebben van een oor van God dat niet beginnen bij de anderen, maar dat gïnt bij de christenen, ("bij huis Gods"), dat begint bij h die de weg gewèten hebt maar hem niet bewandelen, j weg van Christus, de i waarop God zdch met ons r zoent en de enige weg waarlai wij de ander kunnen tegen gaan. De kerk en de christenen ti len zich bezwaard als ze in krant een foto zien van pre I dent Thieu op Nieuwjaarsd in biddende houding in de t thedraal van Saigon en als weten van Nixon, dat hij wo j geacht een chnisten te zijn - o: dat het voortzetten van deze o menselijke oorlog niet het at woord van God op het geb j kan zijn. En het communisme? Is g. geen gevaar voor het Christel ke Westen? Christenen kunt l geen redenen hebben om b; te zijn voor ideologiëen. Ang is een sléchte raadgever, e S zijn veel betere. Zoals de lief; die zich niet alleen uitstrekt de vriendenkring, maar ooki hen die om welke reden ook vijanden geworden zijn. besef, dat het er weerloos staat, liefde is een vreem1 voord in dit verband, maar weet tegelijkertijd, dat di macht het cement is, dat wereld bijeen houdt. Vertaa betekent het: openheid, tot; bereidheid tot overleg in h vertrouwen dat het aan de and re kant niet allemaal schurft; zijn. En daarom was er deze m een wanhoopsdelegatie van 1; ders van de Amerikaanse kt ken on Nederland, daarom ht ben veel mensen vorige we J gebruik gemaakt van de mo? lijkheld hun handtekening zetten op lijsten in de kerkpoj talen met het verzoek aan Amerikaanse president ee eind te maken aan de oorlog i Het is geen blind anti-Ame kanisme, het is geen linkse m de, het is de belasting van hl eigen geweten, die doet spi I ken. i Juist omdat wij ermee ve bonden zijn, daarom lukte h me niet, die kaarten met tali i reien uit de oorlog in Vietms zomaar weg te sturen: Toen s! afgelopen zondag een dienst b1 zochten in de Hervormde ke ln Ootmarsum, deelde de om! voorganger aan het eind me dat er bij de uitgang gelegei heid was kaarten te kopen m het doel deze te verzenden na burgers in Amerika. De g> drukte tekst daarop ludddi "Wat zult U uw kinderen ve tellen, wanneer zij U vrage waarom U deze oorlog getolij reerd hebt? De kaarten z|j verstuurd, maar niet zonder e kleine wijziging in de tekst. „Wat zullen wtf onze kindere vertellen, wanneer ze ons vr. gen, waarom U en ik deze oa log getolereerd hebben?" A. Geense-Ravenstei Ledderdw Geref. predik» Lelden Hervormde Gemeente Hooglandse Kerk 10.00 uur ds. C. H. Bijl, Jeugddienst m.m.v. Leidse Canto- rij (thema: gebedsverhoring) 11.45 u Oecumenische studentendlenst. 5.00 u ds G. C. Post. Marekerk 10.30 uur ds J. Wisse te Rijnsburg. Maranathakerk 10 uur ds G. C. Post. Konlngskerk 10.00 uur dr L. J. Caze- mier, Voorschoten. Bethlehemkerk 10.00 uur ds J. A. Eekhof. Bevrijdingskerk 10.30 uur ds. Joh. Poort. Vredeskerk 10:00 uur ds A. J. Lam ping, H. Avondmaal, Ver. Vrijz. Hervormden (aula As- serstraat) 10.30 uur ds T. Brulnsma, Den Haag. Egllse Wallone 10.30 uur Pasteur A. Rlchardot. Academisch Ziekenhuis 10.00 u. ds. P. J. D. van Malssen. Dlaconessenhuis 10.30 uur ds H. W. Hemmes. Oecumenische Werkplaats (Rapen burg 10) 11.15 uur samenkomst. Jeugdkapel Vredeskerk 10.00 uur ds. H, Aalbers Oegstgeest. Jeugdkapel „De Goede Herder" 10.30 uur de heer W. Backhuys. Gemeenschap van Kerken (Meren- wijk) 10 uur oecumenische dienst ds. Hortenslus. Geref. Kerk Zuiderkerk (Lammenschansweg 15) 10 uur dr Vlijm, 5 uur ds E. Ver burg, Wassenaar. Petrakerk (Surlnamestraat)10 uur ds. E. Verburg. 5 uur ds Horten- Blus. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 uur ds S. Oegema Oegstgeest 5 uur dr Vlijm. Beloftekerk (Robijnstraat): 10 uur ds Bovenberg 5 uur ds J. de Zeeuw, Voorschoten. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 9 uur ds De Heer, 5 uur ds Boven- Hulze „Groenhoven" 10 uur ds W. J. Smldt, Voorschoten. Stichting „De Jeugdhaven": Gezins diensten 10 uur „De Mirt" de heer Kromhout 10 u „Het Mierennest" De heer De Jong. Jeugdhuis (Breestraat 19) Jeugd dienst. 10 uur mevr. ds. Geense-Raven- Btein. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 5 u ds J. v. d. Haar. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds Carller. (HA). Geref. Gem. 10 en 4.30 uur ds R. Boogaard. Baptlstengem. (Oude Rijn 3) 10 u ds. G. van Mameren (woensdag 8 uur bijbelstudie). Evang. Luth. Gem. 10.15 ds J. Hap pee. Rem. Doopsgezinde Gem. 10 uur dr. E. F. Meyerlng. Leger des Hells 10 u heillglngsdienst 7.30 uur verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 uur Holl. dienst Evang. Chr. Gemeenschap (Middel stegracht) 10 uur dhr Dlkkes. Nieuw Apostolische Kerk (H. Rijn dijk 24) 9.30 en 4 uur (donderdag 8 u) Gerei. Gem. ln Nederland (Konlngs kerk) 11.30 en 5.30 uur leesdienst. Zendingswerk Middernachtsgroep. Zoeterwoudseslngel 21, 6 u de heer van der Keur (donderdag 7.30 u band- recorderdienst). Kerk van Jezxis Christus van de Heiligen der laatste dagen (Steensch. 6) 10.30 en 5 uur. Jehova's Getuigen (Hogewoerd 175) 2. Jehova's Getuigen (Hogewoerd 175): 2.30 uur Vestestraat 39, 10 uur voor middag en 3 uur. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 uur dhr J. Eikerbout. Evangeliecentrum (Zijlsingel 2) 10 uur evang. J. Leeflang (dlnsd. 8 uur evang. J. Zijlstra. RK Kerk H. Antonlus (zat. av. 7 u m.m.v. The Lords Folks) 9.30, 11 en 7 Hartebrug (zat. av. 7 u) 8, 9, 10, 11 12 en 7 uur. Stud. Parochie (zat. av. 7 u) 11.45, uur Ln de Hooglandsekerk. Leonardus (zat. av. 7 u) 9, 10.45 12 en 7 uur. Petruskerk (zat. av. 7 u) 9, 10.30, 12 en 7 uur. Petruskerk (zat. av. 7 u) 9. 10.30 12 en 6 uur. LodewlJk6kerk (zat. av. 7 u), 9, 10.30 11 en 6.30 uur. Jozefkerk (zat. av. 7 u) 8.30, 9.30, 11 en 6.30 uur. Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudseslngel 9.45 uur). Marekerk 7.30 uur d6 G. Toornvliet te Bloemendaal (thema Van Je vrien den moet Je het maar hebben) m.m.v. Teke Bljlsma, organist. Aarlanderveen Herv. Gem. 10 en 7 uur ds. Van Hoegee, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 uur dienst. Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 7.15 uur ds Van der Weele RK Kerk (zat. 7 uur) 7.30 uur en 10.30 uur, Ter Aar Dorpshuls Aardam 9 en 12 uur. Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Julianastraat 10 uur ds. Hanemaaljer 6.30 uur ds Franken, - Kruiskerk, Gouwsluis, 10 u. ds. Fokke- ma, Opstandlngskerk Prinses Marljke- straat 10 uur ds Lefeber, 5 uur ds. van der Linden (open deur dienst). Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 uur Jeugd kapel ds Bogers, Zaal Opstandlngskerk Prinses Marljkestraat 10 uur (jeugd kapel) dhr Kruithof, Oudshoorn Oud- hoornseweg 10 uur ds Oort. Hervorm de Slonskerk Hooftstraat 9.30 en 6.30 uur ds Van Wier, Goede Herderkerk 9 uur ds Hoogendljk, Rldderveld „De Bron" Troubadourweg 10.30 u ds Hoo gendljk, Geref. Kerk Maranathakerk, Raadhuisstraat 10 en 6.30 uur ds De Jong (HA) Salvatorlkerk W. de Zwij gerlaan 10 en 5.30 uur ds Borman (HA) De Goede Herderkerk Ten Harmsen- straat 10.30 en 6.30 uur ds Vos, Rld derveld „De Bron" Troubadourweg 9 en 6.30 u ds De Ruiter (HA) Gereform. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 6.30 uur ds. Feenstra, Chr. Geref. Kerk Jeruzalem- kerk Grijpenstelnstraat 9.30 en 4.30 u ds Sneep. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hoofdstraat 240 9.30 uur en 4 uur lees dienst, Rem. Geref. Gem. Van Man- dersloostraat 10 uur ds E. L. H. Bon- gartz. Baptisten Gem. Trlomfatorkerk Molenwerfstraat 10 en 6.30 u. ds. Koek koek, Leger des Heils gebouw Cor.n de Vlamingstraat 10 uur en 7.30 uur RK St. Bonifacluskerk (zat. 7 uur) 8.30 10 en 11.30 uur, RK Plux X kerk (zat. 7 uur) 10.30, 11.45 en 5.30 uur, RK H. Geestkerk De Bron Rldderveld (zater dag 6.30 uur) 9 en 11 uur, Volle Evan gelie gemeente (Kindervreugd) 10 uur H. van Leexiwen,. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en 6 uur dienst. Geref. Gemeente 9.30 uur leesdienst. 7 uur ds Boogaard te Lel den. Bodegraven Herv. Gem. Dorpskerk 10 uur ds J. H. Cirkel 6.30 uur ds. G. J. van Embden. Salvatorkerk 10 uur ds G. J. van Embden, 6.30 uur ds W. Balke, Bethlehemkerk 9.30 uur ds. W. Balke, 6.30 uur ds J. H. Cirkel. Geref. Kerk 10 uur ds L. Buitenhuls, 6.30 uur ds. B. J. F. Schoep, Nleuwerbrug, 10 uur ds B. J. F. Schoep, 6.30 uur ds L. Buitenhuls. Geref. Kerk vrijgemaakt 9.30 uur leesdienst 4.15 uur ds. H. J. J Feenstra, Geref. Gem. 10 en 6.30 uur leesdienst, Evang. Luth. Kerk 9 uur ds. D. Pobuda, Evangelisatiekring, 10 uur Eredienst. 6.45 uur Jb. Kleln-Ha- neveld. Vergadering van Gelovigen 10 uur Eredienst, 6.30 uur woordverkondl- ging. Boskoop Herv. Gem. 9.30 uur ds W. L. Heijmans (HD) 6.30 uur ds. A de Leeuw (aula mavoschool) 11 uur ds Dijkstra, Geref. Kerk 9.30 uur en 5 uur ds Dijkstra Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 uur ds Den Boer (HA) RK Kerk (zat. av. 7 uur) 8.45 10 en 11.30 uur (Ontmoetingscentrum) (zat. 5.30 uur) 10.30 uur. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 uur ds. Stehouwer 6.30 uur ds Verploeg, Geref. Kerk 10 en 5 uur ds Brink (HA) Rijndijk RK St. Bernarduskerk (zat. 7 uur) 9.30 uur en 11 uur. RK St. Mi chael kerk Rijndijk (zat. 7 uur) 9 uur en 11.30 uur, RK Kerk der Engelbe waarders Dorp (zat. 7 u.) 8, 10 en 11.30 Hillegom Herv. Gem. 10 uur ds E. den Tonkelaar uit Warmond, 7 uur Interkerkelijke Dienst ds Geense-Ra- vestein uit Leiderdorp mmv Hillegoms Kwartet De Gier-Vlsser en orgelist Ge- reform. Kerk 10.00 uur drs. G. Morsink uit Halfweg 7 u. geen dienst (zie her vormde Kerk) Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur drs G. C. vander Kamp. RK Kerk St. Martinus (zat. 7 u) 8.30, 10. 11.30 12.45 en 5.30 uur St. Jo zef 8.30, 10 en 11.30 uur Beinsdorp 8.30 Hoogmade Herv. Gem. 10 uur ds Schoonenboom (HA) RK Kerk (zat. 7 uur) 9 en 11 uur. 10 u_.. Katwijk aan den Rijn Herv. Gem. Dorpskerk 10.0 uur kand. De Jonge 6.00 uur ds Makkenze, Ontmoetlngs- kerk 10.00 uur ds Makkenze 6.00 uur Jeugddienst, Ds. Wuister Schevenin- gen, Geref. Kerk 10.00 uur ds van Hal- sema Katwijk, 5.00 uur ds de Vries Kat. wijk, Johannes de Doper 9.30 en 11.15 uur. Katwijk aan Zee Herv. Gem. Nwe Kerk 10 uur ds J. Catsburg, HA, 6 uur ds. Jac. de Vos Oude Kerk 10 uur d6 W. Kool. H.A. 6 uur ds J. Vroeglnde- wey, HA, Ichthuskerk 10 uur ds D. W Koelman HA. 5 uur ds C. Treure Pnlëlkerk 9.30 uur ds. J. Vroegln- dewey, HA. 6 uur ds A. Vink, HA Groen van Prinste re rschool 10 uur ds W. Oost em. pred. te Leiderdorp, Zeehos pitium 8.45 uur ds J. Catsburg, Wijk- gebouw „De Hoeksteen" 10 uur Doven- dienst, Ziekenhuis „Overduin" 2 uur ds. J. G. van Ieperen, Geref. Kerk Vre deskerk 10 uur ds F. Pijlman 6 uur ds C. Warner van Noordwijk, Triumfator- kerk 10 uur ds B. Bouma van Noord- wijk 5 uur ds F. Pijlman, Chr. Geref Kerk 10 uur ds H. C. van der Ent, 5 uur ds H. C. van der Engt, Geref. Vrijgem. 8.30 uur ds Th. Hoff 3 uur ds Th. Hoff, Geref. Kerk 9.30 uur ds. J. J. Verlees 7 uur ds G. Roukema, Vol le Evangellegem. Katwijk, Voorstr. 100. 9.45 uur. Soefi beweging Universe) (kerk voor allen), Sportlaan 3 uur bijeenkomst voor belangstellenden 4 u Universele eredienst. Koudekerk Herv. Gem. 10 uur ds A. G. van der Linden, 7 uur ds H. S. J. Kalf van Bennebroek, Geref Kerk 10 uur en 5 uur ds Swierts. Leiderdorp Herv. Geref. Kerk Dorpskerk 10 uur ds A. Geense, Hoofd- straatkerk 10 uur ds G. van Loenen, 6.30 uur ds G. van Loenen, Scheppings- kerk half 10 en 11 uur ds J. A. van Netten, 5 uur ds A. Geense, RK Kerk Gaarmeesterstraat (zat. av. 7.30 uur), 910.30 en 12 uur. Lelmuiden Herv. Gem. 9.30 uur ds. De Vree 7 uur ds Sipkema, Geref Kerk 9.30 uur en 7 uur ds. Los (HA) RK Kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9.30 en 11. Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 10 u ds H. G. Oostlnga, 7 uur ds S. Kooistra van Rotterdam, Jeugddienst, Paxilus- kerk 10 uur ds J. v. d. Velden, Geref. Kerk 10 en 5 uur dr D. Bakker van Nljkerk, Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 uur ds D. H. Blesma, Geref. Gem. 10.00 en 4.00 uur de heer C. G. Vreug- denhil (donderdag 7.30 uur ds R. Boo gaard van Lelden). Geref .Kerk vrij gemaakt 10.00 u. ds. Th. Hoff van Kat wijk, 4.30 uur ds Kuiper van Amers foort HA. Geref. Kerk (vrijgem. bui ten verband) 9.30 uur ds G. Roukema van Katwijk, 5 uur ds A. J. Moggré van Rijswijk. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3.00 uur leesdienst (donderdag 7.30 u) Ned. Prot. Bond (zaal Groene Kruis- gebouw) 10.15 uur ds S. M. A. Daal der van Haarlem, Aktie Kruistochten, Nederland, Maandag Gastenhuis Wel kom evangellsatiedlenst ds J. Graven deel 8.00 uur. RK Kerk St. Agatha Pa- rohcie (zat. av. 7 uur) 11.30 en 7 uur Dependance Poelpolder (zat. av. 7 u) 10.00 uur 11.30 en 7 uur. Maria Pa rochie (zat. av. 7 u) 8.30 uur 10.30, 12.00 en 5.30 uur. HH Engelbewaar ders Parohcie (zat. av. 7 u) 7.30 uur 5.45 en 7 uur. Nieuwkoop Herv. Gem. 10 uur ds. Van Ieperen, 6.30 uur ds Van Doorn Geref. Kerk 10 uur ds Dijk, 6.30 uur ds Van Houten, Chr. Geref. Kerk 9.30 uur dienst 2.15 uur ds Van der Ent, Rem. Geref. Gem. 10 uur ds Hudig de Vries, RK Kerk (zat. 7 uur) 7.30, 9 10.45 en 7 uur. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 uur ds Kaai, 6.30 uur ds Troost, Gereform. Kerk 9.30 en 7 uur ds Pouwels, RK Kerk (zat. 7 uur) 9, 10.45 en 5 uur. Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 en 7 uur ds Goverts (HA) Geref. Kerk 9.30 uur ds Den Heeten, 4.30 uur dhr Monsma, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 uur ds De Graaf RK Kerk (zat.av. 7 uur) 9, 11 en 7.30 uur. Noordwijk Binnen Herv. Gem. (in Geref. Kerk) 10.30 uur ds Lap ré, 6 uur dr Jansen (gem. dlnst), Gereform. Kerk 9 uur ds De Vries, 5 uur gem. 9.30, 11 en 12 uur. Noordwijk aan Zee Herv. Gemeen te 10 uur dr Jansen, 5 uur ds Lapré (De Rank) 10 uur ds Pannenkoek te Leiden, Geref. Kerk 10 uur ds War ner. 5 uur ds Rooze (Sole Mlo) 9.30 u ds Elgersma, Herv./ Geref. Evangelisa tie (Schoolstr) 10 uur dhr Visser, 7 uur ds Post. RK Kerk (zat. av. 7 u) 8. 9.30 en 11 uur. Noordwljkerliout Herv. Gem. 10.00 uur dr G. Snijders uit Haarlem, 10.00 uur in De Zilk, aula rk Meisjesschool ds J. Streef land uit Noordwijkerhout rk kerk st Jozef (zat. av. 9.00 uur) 8, 10, 11.30 en 7.00 uur. St. Viktor (zat. av. 7.00 uur) 8.30, 11.00 en 6.00 uur, H Hart van Jezus in De Zilk (zat. av 7.00 uur) 8.30 10.00 en 11.30 uur. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 uur ds Wagenvoorde Pau- luskerk 10 uur ds Verdonk (Gemeen tecentrum) 10.30 uur ds. Irik, Geref. Kerk 10 en 7 uur ds Heemskerk (HA) Geref. Kerk (vrijgem.) 8.30 uur ds Deddens, 3 uur ds Van der Haar, Gem voor oorspronkelijk christendom Rijn landslyceum 7.30 u evangelist N. v. d. Brugge RK Kerk (zat av 7 uur) 9 11.30 12 en 6.30 Bonaventura Kapel (zat. av. 6.30 u) 8, 10, 11 uur Haagse Schouw (zat. av. 7 u) 9.30 11.30 uur en 6.30 uur. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 u ds Lalleman, Geref. Kerk 9.30 en 5 uur ds Czlria (HA) Rem. Geref. Gem. 10 u ds H. R. Postma te Zoeterwoude RK Kerk Meerkreuk (zat. 7 uur) 8.15 9.45 11.30 en 7 uur. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 u en 7 uur ds Oostenbrug, Chr. Geref. Kerk 9.30 uur dienst 2.15 uur ds Bouw RK Kerk (zat. 7 uur) 7.30 9.30 uur en 11.15 uur. Rijnsburg Herv. Gem. (grote kerk) 9.30 uur dhr Kattenberg te Voorscho ten 5 u. ds Batelaan (Bethelkerk) 9.30 uur ds LagerweiJ te Den Haag, 5 uur ds Van den Berg te IJmulden, Gereform Kerk Petrakerk 9.30 uur ds Baayen, 5 u. ds v. d. Linde, Immanuelkerk 9.30 uur ds v. d. Linde, 5 uur ds Huisman Maranathakerk 9.30 uur ds Hulsman 5 uur ds Baayen, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds Van Marrum te Gro ningen, Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5.15 uur ds Deddens RK Kerk tuin bouwschool 11.15 uur. Rijpweterlng RK Kerk (zat. av. 7 uur) 7.30 9 en 10.30 uur. Sassenheim Herv. Gem. 9 uur (in geref kerk) ds A. Westra, 6.30 uur (ln >ntmoetLng) ds. Streefland te Noord wijkerhout, Geref. Kerk 10.30 uur ds. H. v. d. Berg, 5 uur ds. J. D. te Win kel, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds L. S. den Boer, Ned. Prot. Bond: 10.30 uur drs M. Roos te Leiden, RK Kerk st Pancratlus (zaterdag 8.30 en 7 uur) 8.30, 9.30 11.00 en 5.30 uur Ned. Protestantenbond drs M. Loos. Valkenburg 10 uur ds Zonneveld (HA) 6.30 uur ds G. Zonneveld. Geref Kerk 9.30 en 6.30 uur ds Rooze, Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 uur leesdienst, 6 uur ds Hoff. Voorbout Herv. Gem. 10 uur ds. Hoogenkamp, RK Kerk (zat. 8.00 3 19.00 uur) 9.00 10.30 11.45 en 5.30 uur. Voorschoten Herv. Gem. Dorpskerk 10 uur ds Meijerlng 7 uur ds v. d. Schoot Kapel Rijndijk 10 u ds v, d. Schoot Hulp en Heil 10 uur dienst, Au la Noord-Hofland 9.45 uur ds Scholing Hoogeveen De Werf 10.15 uur Jonge- rendienst. Geref. Kerk 8.30 uur ds Ree dijk (Avondmaal) 10.30 u ds de Zeeuw (Avondmaal) 5 uur ds M. Schenkveld Doorn, Aula Noord-Hofland, 9.45 u. ds. Scholing, Hoogeveen, Geref. Kerk vrij gemaakt 8.30 uur ds J. v. d. Haar Lei den 3.15 uur ds Deddens, Rijnsburg, RK 10, 11.30 en 6 uur. Waddinxveen Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 uur ds R. C. Cuperus te Ben- nekom, 6.30 uur ds D. van Vliet de Hoeksteen Esdoornlaan 2 9.30 uur ds. T. van 't Veld 6.30 uur ds R. C. Cu perus Bethelkerk 9.30 uur ds D. van Vliet 5.00 uur ds T. van 't Veld, Im manuelkerk 10.00 uur ds N. J. Flink 7.00 uur ds J. H. Bogers, Ger. Kerk Kruiskerk 10.00 uur en 5.00 uur ds D. J. Modderaar (HA) Ontmoetlngskerk 9.45 uur en 5.00 uur ds B. Koekkoek, (HA) Chr. Afgesch. Gem. 9.30 uur en 5.00 uur ds A. P. Verloop, Oud Ger. Gem. in Ned. Zuidkade 158 10.00 uur en 6.30 uur leesdienst Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds G. A. Hooykaas RK Ont moetlngskerk (zat. av. 7.00 uur) 8.30 uur 11.45 uur. en 6.30 uur St. Victor- kerk (zat. av. 7.00 uur) 10.00 uur. Warmond Herv. Gem. 10 uur ds. Keuning uit Noordwijk RK Kerk zat av. 7 uur 8, 10 en 11.30 uur. Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 10 uur ds G. Dultemeijer Utrecht 4.30 uur ds J. Catsburg Katwijk aan Zee, 7.00 u. ds. A. van Buuren, Klevletkerk 9.00 uur Jeugdkapel 11 t.m. 13 Jaar 9 uur Jeugdkerk 10 uur ds J. T. Wlers- ma. Messiaskerk 10 uur Hr. P. C. Taal Dorpscentrum 9.30 uur ds C. v. d. Berg Katwijk aan Zee Gebouw Shalom 10 uur Jeugdkapel (12-14 Jaar) Deylerhuls 10 uur Jeugdkerk, Geref. Kerk 10 en 5 uur ds Van der Meulen (HA) Zuid 10 en 5 uur ds Bech (HA) Ned. Prot Bond Het moderne orgelj' van de hervormde Icti kerk in Katwijk aan Foto Jan HOÏVI (Lange Kerkdam) 10.30 uur ds v RK Kerk H. Joseph zat av 7 uur 5 12 en 6.30 uur Wlllibrordus (zat uur) 9.30 uur 11, 12.15 uur Goedi derkerk zat av 5 uur 8.30 10 en Woubrugge Herv. Gem. 9J ds. Franken 6.30 ds Lefeber AlpW Rijn, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 uui didaat Bos Amsterdam. Zevenhoven Herv. Gem. 91 ds. Van Doorn, Geref. Kerk 9.30 Zoeterwoude Herv. Gem. 1 ds Van der Waals te Gronings St. Janskerk Zuldbuurtseweg (O uur) 7.30 10 en 11 uur. RK C Dlenaarkerk (zat. 7 uur) 8.30 1' en 6 uur, RK Kerk Meerburg uur) 8.45 10.30 12 en 6 uur. Zwammerdam Herv. Gem.1 ds. Bijl, 6.30 uur ds Hanemaalj* reform. Kerk 10 uur ds GosHi# ds Van der Tas, Rem. Geref Ger niet bekend, RK Kerk (zat. 7 10, 11.30 en 5.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4