burgemeester laat alleenstaanden in de kou staan
Lezers schrijven
Nota democratie
onderwijs is uit
Hulpverlening
buitenlanders
Kerst voor iedereen
19
HDAG 23 DECEMBER 1972
LEIDEN
i heeft al een aardig poosje
tuwe burgemeester. Nu kan
I eens goed wezen voor een
opperhoofd te
Want het gezegde van:
bezems vegen het schoonst"
niets ontstaan. Maar de
neester heeft een lelijke
J heeft een hekel aan al-
„Deze mensen
met de feestdagen goed
n", is zijn leuze.
sluiten. Maar als een café-eigenaar
op november voor de tweede maal
een bekeuring krijgt voor te laat slui
ten, waarom dan pas straffen 10 da
gen voor de feestdagen en nog wel
vijf zaken tegelijk? Waarom niet ge
wacht met de straf tot Januari, zo
dat wij alleenstaanden ook nog wat
vertier hebben met de feestdagen. Of
moeten wij omdat we toch maar al
leen zijn maar om twaalf uur
bed? Er is een café bij dat op oude
jaarsavond voor alleenstaanden open
wilde blijven Maar ja burgemees
ter wat kan u dat schelen? U hebt
uw gezin. Wij alleenstaanden wensen
u toch prettige feestdagen toe. Al
leen hopen wij dat uw gedachte eens
de alleenstaanden, die u
met de feestdagen in de kou hebt
laten staan.
Een alleenstaande,
C. HOOGEBOOM,
Timorstraat 2,
Leiden.
reden, dat hij Christus
predikte.
Nu betekent in een communistische
gevangenis zitten meestal ook gemar
teld worden. Wurmbrand is gemar
teld! Zelfs in de onderaardse sterf
kamer voor zieke gevangenen, "waar
in hij twee Jaar heeft doorgebracht"
bleven de messen en hete poken hem
niet bespaard. In 1964 werd hij on
der de algemene amnestie vrij gela
ten. Christenen uit Noorwegen en de
Ver.-Staten zijn toen met de
r.istische autoriteiten in onderhande
ling gegaan over Wurmbrands vrij
lating uit Roemenië. De communis
tische regering was er inmiddels toe
overgegaan haar politieke gevange
nen (zo worden de
hun geloof gevangen zitten altijd ge
noemd) te verkopen. De prijs van één
gevangene was tweeduizend dollar.
Wurmbrand kostte echter zevendui
zend dollar! De beambte die tenslot
te de toestemming voor zijn verkoop
gaf, is hiervoor ter dood gebracht.
Toen kon Richard Wurmbrand in
mei van het jaar 1966 zijn getuige
nis tegenover de Senaatscommissie
voor Binnenlandse Veiligheid te Was
hington afleggen. Bij die gelegen
heid toonde hij ook de achttien die
pe wonden die zijn lichaam, ten ge
volge van de folteringen overdekken.
Hiervoor is Richard Wurmbrand
door de communistische regering van
Roemenie ter dood veroordeeld. "We
zullen Je eerst moreel kapot maken,
altijd wel een gangster
te vinden die bereid is Je te doden".
Maar, het gaat hier niet om het
leed aan één man toegebracht; of
om iemand die recht voor zich zelf
zoekt, het gaat hier om de stem
duizenden! Niet alles achter het ijze
ren gordijn maar ook Cuba en com
munistisch China kent z'n strafkam
pen, verdrukten, doden! De velen
die het slachtoffer
nistische terreur zijn geworden,
waarschuwen ons voor het grote ge
vaar, dat communisme heet. Dat dit
geen overbodige waarschuwing is
wordt hoe langer hoe duidelijker. We
begrijpen maar al te goed wat Le
nin in 1923 bedoelde toen hij zei:
Eerst zullen we Oost-Europa in
handen zien te krijgen, dan de mas-
Azië en tenslotte zullen we
de Verenigde Staten insluiten, die het
laatste bastion van het kapitalisme
zullen vormen. We zullen er niet voor
hoeven te vechten, want het zal ons
overrijpe vrucht in handen
vallen. We moeten ons verzekeren
van de medewerking van onderwij
zers en leraren in de scholen en aan
de universiteiten, van luchthartige
predikanten, pacifisten en wereld
hervormers, om zo een bepaalde
geestesgesteldheid in de gedachten-
gang van de kapitalistische Jeugd op
te roepen, die hen er voor altijd van
zal weerhouden, deel te nemen aan
een bloedig conflict met de zaak van
het communisme
Steeds vaker wordt ons het commu
nisme voorgespiegeld als ware het
de weg tot vrede en rechtvaardig
heid, hoe kunnen we iets verwachten
van een systeem dat zich alleen met
geweld kan handhaven? Cuba kent
ongeveer 30.000 z.g. politieke gevan
genen. In een uit een Cubaanse ge
vangenis gesmokkeld artikel staat:
Christenen en andere gevangenen
worden met geweld onder een ijskou_
de douche gehouden en daarna on
der een hete. Dan worden zij be
strooid met zwavel die de huid ver
brandt. Anderen worden verpletterd
onder bulldozers.
In 1927 schreef Mao een artikel,
getiteld: "Verslag van de studie over
de boerenbeweging in de provincie
Hunan". Daarin schrijft hij onder
raeer: "Revoluties komen niet tot
stand met witte handschoenen aan
De vijand moet niet alleen neerge
slagen worden. Hij moet neerge
smeten worden en onder onze voeten
vertrapt. In ieder dorp moeten we
gedurende een korte tijd een sfeer
van terreur scheppen". Wat Mao on-
der een korte tijd verstaat duurt nu
al vijftig Jaar. Kompleet met zots
kappen, mishandelingen en openba
re terechtstellingen. Mao is bereid
de helft van de Chinese bevolking in
een atoom-oorlog op te offeren. Hoe
kunnen wij iets verwachten van een
leer, wiens profeten zulke duivelse
uitspraken doen?
Lenin heeft ééns gezegd: „Mar
xisme is materialisme en staat dus
meedogenloos tegenover de gods
dienst".
Toch liegt Richard Wurmbrand
volgens Van den Heuvel en de zij
nen, wanneer hij over de communis
tische Christenvervolgingen spreekt.
En liegt Wurmbrand dan niet, ziet
hij de dingen toch wel zeer éénzijdig.
Maar, heeft ds. A. H. v. d. Heuvel
al een doodvonnis van de communis
ten op zak? Moet hij wanneer hij
iets publiceert de mensen waar
schuwen dat, wanneer men niets
meer van hem hoort het vonnis
met succes ten uitvoer is gebracht?
De bewijzen dat Wurmbrand de
waarheid spreekt zijn er, dat hij
liegt nog steeds niet
Wat zegt Richard Wurmbrand zelf
van deze reacties? In één van zijn
boeken schrijft hij: „Zelfs wanneer
U zou denken dat ik, na al hetgeen
ik heb doorgemaakt, lijd aan een
vervolgingswaanzin, dan moet U zich
afvragen wat toch die verschrikke
lijke macht van het communisme is
die maakt dat zijn burgers aan zulke
complexen gaan lijden. Wat voor
macht is het. die mensen uit Oost-
Duitsland zelfs een kind doet mee
nemen door de prikkeldraad versper
ring, met het risiko dat ze met hun
hele gezin dood geschoten worden?".
Tot zover Richard Wurmbrand in
één van zijn boeken.
Het communsime is levensgevaar
lijk. Niet alleen voor zijn tegenstan
ders, maar ook voor zijn eigen idea
listen. Marx schreef: Voor de mens
is de mens het opperwezen". Zou een
mens die zich zelf als een god be
schouwt, het van zijn broeder dul
den dat hij óók een god is?
De naam Richard Wurmbrand
staat voor die vele naamlozen die ón
danks vervolgingen en verdrukkin
gen belijden de vrijgekochtenen des
Heeren te zijn! En dat is nu net
wat de communisten zo irriteert
want, zij haten alles wat met ware
vrijheid te maken heeft. Het com
munisme wil bezitten.
Het staat allemaal in schrille te
genstelling tot de romantische kerst-
roes waarin we ons op het ogenblik
weer bevinden. Maar deze zoete ro
mantiek heeft dan ook weinig met
het ware kerstfeest te maken. Jezus
Christus kwam niet in een wereld
vol romantiek maar in een we
reld, zoals die zich op de voorpagi
na van uw krant presenteert, zo als
het t.v. Journaal ons laat zien. Een
wereld die Hem haat! Men ontvangt
Hem niet met open armen!
Aan dié haat is Hij dan ook ge
storven opdat wij in plaats van die
haat zijn liefde kunnen ontvangen.
De terreurdaad die daar aan vooraf
ging had plaats op „Golgotha". Hier
worden géén uitzonderingen gemaakt,
Christus wil iedereen in Zijn liefde
betrekken. Ook de communisten
heeft Hij lief!
J. KOL
Boshuizerkade 86
Leiden.
Kerstconcert
Als één van de mooiste K en O's
kerstconcerten herinner ik mij dat
van 1969. Her promenadeorkest con
certeerde toen onder directie van
Gijsbert Nieuwland met medewer
king van het Radiokoor en Aafje
Heynis. Vrijwel ledereen was toen
opgetogen over het gebodene. Deze
stemming meende ik ook zaterdag
J.L waar te nemen, na afloop
van het kerstconcert ditmaal
met medewerking van het Antwerps
Philharmonisch Orkest en het Ant
werps PhilharmoMisch Koor en last
but not least van de pianist Marinus
Flipse, het geheel onder leiding van
Eduard Flipse. Ik ben er van over
tuigd dat voor velen met mij het
een vreugde was de kennismaking
met deze uitnemende dirigent te
hernieuwen. Als geen ander weet hij
het contact met de zaal te leggen.
In het verleden heeft hij bewezen
zijn muziek als het ware te verko
pen. Zo ook zaterdagavond. Een
donderend applaus na afloop, waar
hij zeker wel 5 maal terug geroepen
werd, kon dan ook niet uitblijven. Ik
geloof dat men K en O dankbaar mag
zijn.
erhof
lallen
potbe
:ell|k«T
uncfae
rlidae
LEIDEN B en W van Leiden
hebben gisteren een nota over de
democratisering van het onderwijs
doen verschijnen. Zij geven daarin,
in overigens zeer bloemrijke taal, een
overzicht van wat er de laatste halve
onderwijsontwikkeling en
democratisering op landelijk en
plaatselijk gebied is gebeurd. Ook
wordt in enkele punten uiteengezet,
het het begeleidingsproject S.A.D.
(School Advies Dienst) Leiden voor
scholen met relatief veel leerlingen
uit achtergebleven milieus eruit ziet.
Over de interne democratie in het
kleuteronderwijs zegt de nota: „De
kleuters, zich in de spraak nog oefe
nende, oordelen wel over leidsters en
opgedragen bezigheden, maar de in
spraakbehoefte kwelt hen niet". De
ouders van de kleuters hebben via
de wettelijke voorgeschreven ouder
commissie en door de eventueel in
te stellen ouderraad, de nodige in
spraak.
In het lager onderwijs willen b en
w de leerlingen wel wat meer eigen
verantwoordelijkheid geven. „Er laten
zich experimenten denken, vooral
met de wat ouderen, die een eigen
beperkte verantwoordelijkheid geven.
Het bevoegd gezag", aldus deze nota
over democratie, „zal deze experi
menten wel willen bevorderen, maar
niet forceren".
Over het voortgezet onderwijs zegt
de nota: „In het overleg omtrent
verbetering van studieresultaten
worden zij, met de oudere, betrokken
in een leerlingenraad, waar zij de
hen rakende schoolzaken kunnen be-
spreken". Een verwijdering van school
zou daar bijvoorbeeld in kunnen
worden besproken.
Het is wel de bedoeling, dat de
schoolleiding en docenten een leer
plan opstellen dat na advies van
rijksinspectie en adviseur ongewij
zigd wordt aanvaard. De inspraak
van de leerlingen is daarbij niet
groot.
De nota geeft ook nog wat infor
matie over de werkzaamheden van
de onderwijsraadsman en over de
Gemeenschappelijke schoolraad, die
in 1969 is ingesteld. Door het verbete
ren van de communicatie tussen
school en onders worden de volgende
suggesties gedaan: enquête, klasse
ouderavonden en een documentatie
centrum ter bevordering van de zelf-
waakzaamheid.
ADVERTENTIE
i den Vanwege de te verwachten toeloop
bezoekers tussen Kerstmis en Nieuwjaar or -
De i is eert de educatieve dienst van het Rijks-
6 '.einn voor Volkenkunde op 27, 28 en 29 decem-
sST een aantal activiteiten voor de bezoekers.
tel. ^VERTONINGEN
fnsdag 27 december om 10 uur:
Bali
om 14 uur:
j*r, Land van de lange dag (Eskimos)
■wij fier dag 28 december om 10 uur:
De Zonnecirkel
(Indianen van N.-Amerika)
om 14 uur:
Feest en schoonheid in Japan
dag 29 december om 10 uur:
Matjemosk
(Een houtsnijder uit Nieuw-Guinea)
n 14 uur:
Kunstnijverheid uit Mexico,
de hand van een korte toelichting kunnen
aoor jezoekers desgewenst na afloop van de fïlm-
Marf stelling een bezoek brengen aan de desbe-
Ar""°°^ende afdeling van het museum.
zelf-beoefenen van niet-westerse creatieve
technieken in het atelier van het museum (per
keer een bepaalde techniek)
alle dagen: 's morgens: 10 u. tot 11.30 u.,
's middags: 14 u. tot 15.30 u. Om resp. 10
en 14 uur verzamelen bij het atelier.
Rondleidingen over de tentoonstelling F ai-la (zei
len in de Zuidzee) met daaropaansluitend een
film over het maken van en het zeilen met boten
in de Zuidzee (op foto):
alle dagen om 11.30 en 15.30 uur.
Zélf spelen op de Javaanse gamelan, na vooraf
gaande inleiding over aard en vorm van de Ja
vaanse gamelan-muziek:
alle dagen om 11.30 en 15.30 uur.
Speciaal -programma voor de jeugd van 8 t/m 11
jaar. Vertelling van het Indische Ramayana-ver-
haal, waarna kinderen zelf o.l.v. medewerkers
van de educatieve dienst het verhaal met behulp
van handpoppen gaan uitbeelden. Tenslotte ver
toning van een film met een Indiase versie van
het Ramayana door acteurs uit Bombay.
Aan de programma's (behalve de filmvoorstellin
gen) kunnen per keer 20 personen deelnemen. De
portiers geven hiervoor op de dag van de mani
festaties kaartjes af.
GEMEENTE LEIDEN
Uitnodiging Nieuwjaarsreceptie Gemeentebestuur
Dinsdag 2 januari 1973 wordt van 20.0021.30 uur in de Bur-
gerzaal van het Stadhuis een openbare nieuwjaarsreceptie
gehouden voor alle burgers van Leiden en voor vertegenwoor
digers van Leidse instellingen en organisaties.
Aan belangstellenden wordt verzocht gebruik te maken van de
ingang aan de Breestraat.
De uitnodiging geschiedt uitsluitend langs deze weg.
Burgemeester en Wethouders van Leiden,
de Burgemeester, A. J. VIS
de Secretaris, J. VAN DE POEL.
Op het moment, dat
in Nederland grotere aantal-
bi uitenlandse arbeiders werden
id Tokken, zo rond de Jaren zes-
gon het punt van de sociale
rlening aan deze groep ster-
spreken dan ervóór. Vanzelf-
nd zijn de proplemen die zij
i weg ontmoeten van omvang-
?gvoóiftrd- Ze keimei1 de taal niet,
de wegen niet naar de verschil-
instanties en ervaren onbegrip
m roordelen.
den de hulpverlening dus niet
was op een zo grote groep
met deels specifieke pro-
lag hier een leemte. In
s toen, zoals gewoonlijk uit
/an het particulier initiatief
del zorg aktie ondernomen om
«mte in de bestaande hulpver-
op te vullen. Er werden
uren gehouden en een ontmoe-
atrum kwam van de grond
«ft in 1964 geleid tot de op-
ig van de Stichting Bijstand
,wenff kndse Werknemers, in welks
t ook het bedrijfsleven en de
Mp-n waren verteer^nm/wdlgd.
iiand zijn op dezelfde basis
het land verschillende
stichtingen opgericht. Ook in de re
gio Alphen,waaronder Leiden valt.
bestaat zo'n stichting.
Vreemd is het, dat het initiatief niet
is gekomen vanuit de regering en 't
bedrijfsleven. De buitenlanders zijn
gekomen om onze economie op te vij
zelen. Logisch is het dan dat b.v.
C.R.M. vooral gesteund door de on
dernemers vanaf het begin zorgt,
voor een goede opvang en begelei
ding.
De vakbeweging, vanouds een be
langenorganisatie voor de arbeiders
dus ook voor deze arbeiders, is in
het verleden ook in gebreke geble
ven. Twee soorten belangen behar
tiging kan men globaal bij de vakbe
weging onderscheiden, enerzijds di-
rekte belangenbehartiging o.a. loon
strijd en hulp bij problemen rond de
arbeidssituatie; anderzijds indirekte
belangenverdediging welke tot
uiting komen in de bemoeienissen
rond de woningbouwpolitiek, milieu,
vorming, etc. Ook de belangen van
de buitenlandse arbeiders moeten ver
dedigd worden door de vakbonden,
door deze sroen actief te werven.
Aangezien de wervingsaanvraag
mede met goedkeuring van de dis
trictsbestuurders van de bonden
plaats vindt en vond kunnen de bon
den mede verantwoordelijk worden
genoemd voor hun komst. Maar toen
het er op aankwam een aktieve po
litiek te voeren om Turken, Marok
kanen, Tunesiers, etc. lid te maken
van hun organisatie, bleek dat in
eens niet vlotjes te kunnen en te stui
ten op veel „technische" bezwaren.
Eén van de bezwaren was dat de be
stuurders het niet aan hun leden kon
den verkopen om te voorzien in ex
tra faciliteiten binnen hun apparaat.
De buitenlanders werden gezien als
vijanden omdat vooral de Marokka
nen en Turken niet meededen aan
stakingen en "hen de baantjes afpik
ten". Steeds beter echter zijn de
Nederlandse arbeiders gaan besef
fen dat de buitenlanders werken op
plaatsen waar geen Nederlanders
willen werken, omdat het te vies
of te gevaarlijk is; ook dat het aan
trekken van deze arbeidskrachten op
de lonen drukt, maar dat de onder
nemers zich al wel bewust zijn van
bovengenoemde faktoren.
Mede onder invloed van aktiegroe-
pen en buitenlanders zelf zijn door
het kader van o.a. het N.V.V. in
de loop der Jaren wel wat aktivitei-
ten verricht. Er zijn o.a. voorlich
tingsbijeenkomsten geweest, artike
len over het fenomeen gastarbeid
se arbeidersbeweging.
In de praktijk van de hulpverlening
ligt het zwaartepunt bij die perso
nen die direkt te maken hebben
verschenen in de bondsbladen en met het werk, zoals kwesties betref
spreekuren gehouden. Te weinig ech- fende kinderbijslag, ziekte, ontslag,
ter om te spreken van een reëele in- etc. Op het ogenblik zijn het voor
tegratie van de buitenlandse arbei- namelijk twee instanties die zich be-
der in de georganiseerde Nederland- zig houden met de hulpverlening
LEIDEN Zoals elk jaar organi
seert de stichting Johan Maasbach
Wereldzending een kerstfeest voor
iedereen, dat gehouden zal worden
op Eerste Kerstdag in de Stadsge
hoorzaal, 's middags om 3 uur.
Er is samenzang van kersliede
ren, kinderdeklamatie en in de pau
ze een traktatie. Voor ieder kind is
er nog een extra verrassing.
Dit Jaar zal er een bijzondere aan
leiding zijn dit kerstfeest de bezoe
ken daar de organisatoren bericht
hebben gekregen dat de Amerikaan
se gospelgroep „The Orreels" het
kerstfeest zal opluisteren met zang
en muziek. "The Orrells" uit Nash
ville Tennessee, in Nederland mis
schien nog onbekend, is een groep die
in de V.S. haar sporen op het gebied
van gospelmuziek verdiend heeft.
Tientallen grammofoonplaten met
liederen als: "The coming of the
Lord could be today" (De komst
van de Heer zou vandaag kunnen
zijn), "There's enough of God's love"
(Er is genoeg van Gods liefde) en
"How great Thou art" (Hoe groot
zijt Gij), vinden vooral onder Jonge
ren aftrek.
aan de buitenlanders n.l. de stichtin
gen en de vakbonden. En men kan,
voor zover zij aktief zijn, spreken van
een onduidelijke taakverdeling tussen
deze twee organen.
Volgens ons zou het zo moeten zijn
dat de buitenlander met problemen
die vrij direct met de werksituatie
te maken hebben terecht kan bil de
vakbonden terwijl zaken in de sfeer
van culturele vorming en ontwikke
ling, taalonderwijs en sociale bege
leiding ter hand worden genomen
door de stichtingen, natuurlijk wel
met inspraak van de betrokken
groep. Evenals dat bij de vakbonden
zou moeten gebeuren. Overigens
moet de stichting de functie vervul
len van doorverwijzer en lastige
vlieg t.o.v. de instanties als arbeids-
buro, gak, etc in die zin dat de indi
viduele hulpverlening in de toe
komst zoveel mogelijk gaat gebeu
ren door de bestaande Nederlandse
instellingen die daarop berekend zijn
(tolken, vertalen van stukken).
De vakbonden hebben in Leiden
deelgenomen aan de in 1970 opgerich
te huisvestingscommissie buiten
landse werknemers. Zij hebben toen
de wens uitgesproken voor een bete
Naast de Orrells verwacht men te
vens de Amerikaanse wereldevange
list, Paul Olson uit Minneapolis.
Minnesota.
ADVERTENTIE
KLOKKEN
Friese Staart en Stoeltjes.
Zaanse- en Sallanders. Echte
antieke Franse en Comtoise
klokken, enz.
Uw specialist met vak-service
v. d. WATER
Haarlem merstr. 181 - Leiden
Beroenini?svverk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Joure: A. Mak-
kenzie, te Katwijk aan den Rijn.
Bedankt voor Maarssen: Jac. van
Dijk te Monster; voor Blauwkapel-
Groenekan: J. Jongerden te Wijk bü
Heusden; voor Nunspeet: E. Kempe
naar te Werkendam.
re huisvesting alhier. Verder heeft
het N.V.V. een spreekuur voor bui
tenlanders. Bij ons bestaat de indruk
dat over 't algemeen de vakbonden
weinig werk verzet hebben om leden
te werven en wat hieruit volgt: extra
voorzieningen te treffen voor een
adequate opvang. Van de andere
kant is het zo dat de Marokkaanse
en Turkse arbeiders moeilijk te be
wegen zijn om zich te organiseren.
Dit hangt samen met het feit dat in
Marokko en Turkije de vakbonden
onderdrukt worden door de dictatu
ren zodat de leden van deze organi
saties gevaar lopen. Ook speelt de
factor mee dat ze direkt resultaat
willen zien van het geld (ongeveer
10 gulden) dat ze "investeren".
De Werkgroep Buitenlandse Arbei
ders vindt dat een vakorganisatie be
langrijk is voor deze groep arbei
ders temeer vanwege hun grotere
kwetsbaarheid. Daarom zal zij in de
toekomst proberen, zoveel mogelijk
met arbeiders die reeds lid zijn. de
anderen te overtuigen van h*»t nut ge
organiscerd te zijn.
CHARLES CL ONRAAD
Werkgroep Buitenlandse Arbei
ders