luropa aan de an de meisjes voetjes van Ed Bet spookt in kamer 4714 van West Point De Galer" in Brussel vroeg: "Horsten, heb jij maiorettes [DAG 23 DECEMBER 1972 Point, New York De dkaanse Militaire Academie *ert in beroering sinds daar '1 oktober in kamer 4714 van kazerne van de 47ste divisie spook is gesignaleerd, twee kamergenoten beweren "achts wakker geworden te toen een figuur hun kamer "enkwam. Toen zij de figuur Ogende nacht zagen, hebben daarvan melding gemaakt hun compagmiescomman- Een oudere Jaars moest de volgende nacht met de nieuwe lingen doorbrengen en alle drie zagen een figuur ten dele uit een muur komen. "Het gaat hier om een nog on verklaard verschijnsel", zed lt.cl. Patrick Dionme, de voorlichtings officier van de academie. Hij zed dat de verschijning problemen had doen ontstaan omdat hon derden kadetten hebben ge vraagd in de behekste kamer te mogen slapen en er zoveel over het verschijnsel wordt gesproken dat er geen tijd voor studie overblijft. "De kamer begon op een soort museum te lijken - druk bezocht door bezoekers met speciale ca mera's, bandopname-apparaten en dergelijke. De compagnies commandant vond dat het te gek werd en plaatste de twee kadetten naar een andere kamer over en sloot hun oude. De schaarse gemeubileerde kamer van 3.60 x 4.80 m zal voorlopig verboden terrein blijven. De academie is intussen gesplitst in twee kampen, waarvan het ene wordt aangevoerd door het zestal dat een verschijning heeft gezien van "een schimmig figuur van een Amerikaanse cavalerist uit de Jaren 1830 in volledig uniform, laarzen, een hangsnor en een musket". Kapitein Keith W. Bakken heeft, hoewel hij de figuur niet gezien heeft, wel de kou gevoeld die met de verschijning gepaard gaat. "Er valt niet aan te twij felen", zegt Bakken. "Door de kou ben ik achterdochtig gewor den". Een nacht had hij de twee nieu welingen horen schreeuwen. Hij was naar binnen gestormd en vond de twee zittend op een bu reau, waar zij steun bij elkaar en de rozenkrans zochten. Hij herinnert zich dat het koud in de kamer was. Een ander nacht had hij samen met een andere officier in de kamer geslapen die hem schreeuwend gewekt had. Tegen de tijd dat Bakken rond het schot van het bed was gelopen was de verschijning in de muur verdwenen, maar hij betastte de muur welke IJselijk koud aan voelde. Wat ook de verschijning in ka mer 4714 mag zijn. zij past in de andere legendes van de 168- Jaar oude academie. Gezegd wordt dat in het huis van de gouverneur een 150-Jaar oude meid, Molloy genaamd, rono- spookt die soms de dekens var; het bed ln een kamer beroert En een nabij gelegen huis zou zo nu en dan behekst worden door een vrouw die daar in bed ls ge storven. Kol. Dlonne herinner; zich het verhaal over een spook dat eens door het raam van eer slaapkamer op de tweede etag binnenkwam en tot grote schril van twee Jonge vrouwen daar die "half aangekleed" naar bui ten vluchtten. 5ERHEIDE "Voor het jd ik ze gezien in 1958 op 0 in Brussel. Amerikaanse ttes. Een groep van die die daar geloof ik een ilt waren. Ze maakten hun ver het gehele terrein. Het jrde me geweldig. Een na de Expo krijg ik Gale- ispach uit Brussel aan de i; "Horsten, heb jij ma rt" Ik zeg met een stalen "Ja!", maar gauw zeg ik r "Nog wel een beginnend I hoor!" Met deze bluf be- 1 tomeloos succes, waarmee sten uit de Brabantse vlek heid het Nationaal Majo- Peloton nu al veertien jaar estvierend Europa voert. Ed Horsten: „gauw een boek gekocht. had helemaal niets, maar toen Anspach vroeg hoeveel ik er had zei ik "Negen". Die 5 heb ik toen bij elkaar getrommeld. Ik kocht in Amerika gauw een boek over majorettes, bben een paar avonden gerepeteerd. De meisjes met die stokjes gooien. Ze brachten er londer van terecht." dat kon Horsten niet op de terugtocht brengen. "Ik ben toevallig ook jeugdleider bij irfbal geweest en daar gaf ik les in ritme bij. Nu had ik op de wagens natuurlijk altijd ïe tiepjes, die geleerd hadden hoe ze zich een houding moeten geven. Ik heb ze toen uripjes aangetrokken met van die beenkapjes. Het zag er eigenlijk pover uit. We heb- ït helemaal op het ritme gegooid, dansjes, looppasjes en daarbij wat charme." I)es van de wagens, Ja, die reten. Want het hele verhaal ilijk al eerder begonnen. In idden in Bergen op Zoom tt lui, twee vrienden en elf een carnavalsclubje, een b. Die clubs bouwen ieder tl vier maanden lang uit lerij aan hun carnavalswa- i] krijgen drie keer op rij de prijs voor onze wagen met gigantische stukken. Tweeën- duizend gulden was dat laar we hadden ons over de kouwd, want die wagen was irder." erstap van de liefhebberij het professionalisme kwam li Horsten indirect voort uit ling tussen zijn Ietwat bui- g beroep en de bestedingsbe- Horsten was verbonden D fabriek, die transportabele i bouwde. I bezuinigen geblazen is moet heid natuurlijk het voorbeeld Het eerste wat er bij een be- ibeperking uitgaat bij de ge- is misschien de repetitie maar dan volgt toch wel on lelijk de begrotingspost voor irtabele tribunes. Nergens de fabriek ziln uitkiiknosten kwijt, zelfs niet in Brabant, ten toch niet wars is van We. erd mirakels stil in het be- laar nu was m'n moeder een he. En toen dachten we in- Zou Je die tribunes niet in kwijt raken?" Want daar niet aan bestedingsbeper- Horsten mocht het van z'n baas proberen. De eerste dag dat hij de grens over was had hij succes. In Brasschaat. Want het was net toe vallig het jaar, waarin de Tour de Prance in Amsterdam startte en zijn eerste etappe beëindigde in Brasschaat. Zonder mankeren wer den er wat tribunes gesleten, want als de Belg iets nog lekkerder vindt dan patat dan is dat wielrennen. Met dat hek van de dam lag België voor de tribunes open. In Brussel kwam Horsten in contact met de organisator van de „Ommegang van Brussel". Dat is de carnavalstocht bij het half-vasten. die drie weken na het echte carnaval als toetje wordt opgediend. „Onder een etentje zei die man „Jij weet nog al veel. Weet Je dan ook iets van praalwagens en muziek groepen voor de half-vasten?" Het was nog niet gevraagd of Hor sten zag zich al het geld recupere ren van de strop met die bekroon de, maar iets te kostbaar uitgeval len wagen uit Bergen op Zoom. „Ik trok achtermekaar m'n porte feuille en liet hem de foto's uit Bergen zién." Toen de optocht door Brussel trok was die Bergense praalwagen met zijn lieftallig wui vende meisjes het succes van de dag. „De visitekaartjes uit andere plaatsen vlogen me om de oren Toen heb ik tegen een paar orkes ten gezegd „Gaan Jullie mee?" en zo is het gaan tippelen. Voor de fa briek ben ik maar free-lance gaan werken, want ik kreeg meer tele foon voor carnavalswagens dan voor tribunes." Ed Horsten zette de ene feestwagen na de andere op, werkend in het weekeinde en de avonduren met een stel vaklui: timmerlieden, lassers, chauffeurs. En een kunstenaar, die het boetseer- en decoratiewerk doet. „Want ik heb zelf alle ideeën, maar ik kan nog geen paardje tekenen." Dat rijdend feestvertoon imponeer de in België, Frankrijk, Zwitserland. Italië, Duitsland. Totdat ineens die directie van Galeries Anspach in zin optocht al de majorettes zag paraderen bij de opening van het nieuwe warenhuis in Brussel en Horsten blufte, dat hij ze wel had. Na het geweldige succes, dat toen werd geoogst „we hadden wel elke dag weg kunnen zijn" kwam er een bloemencorso met reclame wagens in Den Haag en daar was de show ook meteen voor de majo rettes uit Hoogerheide. In Den Haag hielp Horsten toen Loes Werkman met het opzetten van de succesvolle Haagse Ma joretten ver eniging. Op die manier breidde het fenomeen „majorettes" zich uit als een olievlek: er is nu geen plaatsje te vinden met zelfrespect of er hupst een groep van die bepluimde dorpsschonen voor de fanfare uit. Horsten pionierde door tijdens zijn vakanties, hij breidde zijn gebied steeds meer uit. Met de drumband „Ahoy" uit Rotterdam en „Prins Bernhard" uit Den Haag voerde hij zijn majorettes heel Europa door. „Die looporkesten hebben eigenlijk liever geen majorettes. Het grootste deel van het succes ga; t altijd naar de meisjes. Maar alleen komen die orkesten er in het buitenland niet zo makkelijk in: men vraagt er ge woon majorettes bij." Door Anton Pfeiffer Men vraagt majorettes. En men vraagt de praalwagens. Horsten heeft ze beide. Toen ls hij gaan combineren. „Die majorettes zijn een dure lief hebberij, voor de verdiensten hoef je het niet te doen. Dan nog een orkest erbij...". Hij zag het ineens zitten: de meis jes op een praalwagen, een HiFi- stereo installatie inbouwen en on derweg als er een stop was de majorettes eraf en hun pasjes en dansjes maken. Niet meer gebonden aan alleen marsmuziek, maar een variërend programma, waarmee ook in zalen kan worden opgetreden. Het was een gouden idee. De meis jes van het Nationaal Nederlands Majoretten Peloton hebben met deze formule Genève, San Remo, Viareggio, Nice, Cannes, Locarno. Lugano, Marseille, Parijs, Sicilië aan hun voetjes gekregen. „Er is geen vereniging, die haar le den zoveel van de wereld laat zién als ik het die meisjes doe. Nou Ja, misschien een profvoetbalclub, maar die moet dan wel eerst even in een cuptoernooi zitten," zegt Ed Hor sten. Een club. die niets kost, Je heel Eu ropa laat zien en dan nog geld toe geeft: is daar niets mee aan de hand? Ouders „Ik begrijp best dat ze dat denken en daarom ga ik altijd even met de ouders kennis maken. Die mogen ook eens per Jaar een dagje mee als we niet te ver weg moeten,' zegt Horsten. „De meisjes hebben een behoorlijke begeleiding, al voe len ze dat niet. Het is ook weer geen kostschool. Als ze hebben op getreden gaan we vaak met z'n al len ergens naar toe. Dan mogen ze gerust een dansje maken en een kusje geven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 17