IK HEB ER GEEN SEX BIJGEHAALD OM MEER ZIELTJES TE WINNEN Klok in voor Baba Sy zwaarste tegenstander Het geval-Sluizer hopelijk aanleiding voor brede discussie )Vi wst, Boeiende gevechten in Suikertoernooi Koerstips ZATERDAG 23 PECEMB] ADVERTENTIE George Sluizers Jao i niet alleen om zijn filmische kwa liteit in het nieuws gekomen. Af gelopen week protesteerden een aantal Nederlandse cineasten tegen de houding van de verhuurkanto ren. Hun verwijt gold de inzet in de bioscoop van Sluizers film in een periode die direct voorafgaat aan de komst van de kerstfilms. Op deze manier zo redeneerden zij kreeg deze Nederlandse speel film van meer dan middelmatige kwaliteit geen enkele kans om aan te slaan. Afgelopen zondag haakte Sluizer daar voor de televisie op in met de verklaring dat van de zijde van de distributieorganisaties niet of welijks moeite is gedaan om de film naar het grote publiek te brengen. In tegendeel Jao en het mes werd bijna geheel genegeerd. Daarmee legde Sluizer de vinger op een zere plek waarover in deze kolommen al eens eerder is gedis cussieerd: aan welke beperkingen de produktiemaatschappijen distributeurs zouden moeten wor den gelegd. Nu is de situatie zo dat films van uitzonderlijke kwalitei ten voor het publiek ontoegankelijk gemaakt kunnen worden. Dat kan door vernietiging van kopieën, maar ook door het niet in roulatie brengen of voortijdig uit de roula- Daarachter zitten vooral commerciële niet estheti sche motieven van deze uitsluitend op geldelijk gewin uit zijnde orga nisaties. Een vergelijkbare situatie zou kunnen ontstaan wanneer musea- directies de vertoning of vernieti ging van beeldende kunst afhanke lijk zouden stellen van de willekeu rige belangstelling van de zijde van het publiek. Het valt te hopen dat het geval Sluizer nog wat meer stof zou kun nen doen opwaaien, zodat de basis wordt gelegd voor een wat brede re discussie over deze zaak. HEIN ELBRINK George Sluizer over zijn Joao en het mes In de stroom van Nederlandse speelfilms die de ze maand de bioscopen aandoet dreef eventjes als een exotische bloem van vreemde bodem „Joao en het mes" mee: een film die niet alleen geheel in Brazilië is opgenomen, maar waarin bovendien slechts Braziliaanse acteurs optreden, Portugees wordt gesproken en nog geen meter tje of shot herinnert aan de Nederlandse af komst van de maker: George Sluizer, de dolende avonturier onder het vaderlandse cineasten keurkorps. Documentaires brachten de lige regie-assistent van Marcel Car- né, Mike Todd en Bert Haanstra al op maandenlange expedities naar afgelegen streken in Siberië, Afrika,' Groenland en A2ië. Voor Joao. zijn algemeen bewonderd speelfilmde buut zwierf Sluizer met zijn vrouw en een kleine ploeg van dertien as sistenten drie maanden door onher bergzame binnenlanden van Brazilië en over de Amazone. Door Ary Jassies Sluizers bescheidenheid en afkeer van commerciële acrobatiek zijn spreekwoordelijk: een tengere, zacht sprekende man die terug uit het oerwoud maar moeilijk loskomt over de wonderlijke en unieke wijze waarop zijn speelfilm tot stand kwam. Problemen We vragen hem naar de transport en communicatieproblemen. „Een groot probleem" zegt de film-noma de. „behalve in de grote steden heb Je nergens elektrische stroom. We moesten generatoren en honderden meters kabel meeslepen. Het trans- prot was zo slecht dat het bijna ondoenlijk was. Auto's die we huur den zakten na een paar honderd kilometer rijden gewoon in elkaar. Dat wist je van tevoren. Als Je 500 km over die bijna onbe gaanbare wegen reed dan wist Je dat van Je vier auto's er twee niet zouden aankomen. En dat gebeurde dan ook: meestal vielen de wielen er zomaar af. Een heel probleem dus. Om van de ene naar de andere locatie te komen was Je soms wel eens acht dagen onderweg". Ver van de behaaglijke Nederlandse studio's dreef de Sluizer-equipe op zijn primitieve buitenposten van de ene tegenslag naar de andere. Slui zers mooiste verhaal over de Joao- ontberingen handelt over een lange tocht op een oude radar-boot over een van de eenzaamste gedeelten van de Amazone. Een watervliegtuig dat de ploeg terug naar de bescha ving zou vliegen kwam niet opda gen zodat 23 mannen en vrouwen en een hert de terugtocht moesten aanvaarden op een motorvletje. „Vier dagen en nachten zonder slaap, zonder sanitair en zonder voedsel", zegt Sluizer, „Je zat boven op elkaar, het was bloedheet en Je kon vanwege al die takken en struiken nooit eens naar de kant." Passie Zo voer een Nederlandse camara- ploeg op een vlot door de rimboe, voortgedreven door de passie van Sluizer tot wiens eigenschappen ook deze behoort: een dwingende be hoefte om zo eerlijk, gedegen en se rieus te werk te gaan als maar mo gelijk is. Vandaar ook dat hij zich met het maken van vier Braziliaan se documentaires op het grote werk van Joao voorbereidde. „Ik wilde weten hoe moeilijk het is om van het ene dorp naar het vol gende, 50 km verder, te komen", zegt hij, „ik wilde weten waar wel of geen licht was, waar de autori teiten me konden helpen en waar ik aan vee en figuranten kon kom men." Dat laatste vormde de zoveelste zorgenbron: de produktieleider ga loppeerde op zijn paard hele dagen over rimboe-paden op zoek naar t- G*^Sr itt iSSen»af zalne\a9S*^a, •jSSg* °^,dó39s n. y 1 0«V«aW O flvOi a'"c"ie da 33 mi-' icht oerwoud gaat in Januari i zelf rouleren en start zo go ker ook in de Vereni ten. Zijn vriendelijke twe unei drijfje zijn vrouw assjj bij het grote publiek nog a filmer poogt tevens in dog tal Europese landen belai o op te wekken voor Joao. een film", zegt Sluizer, n moet hebben va roulatie in een aantal landen maar wat minder in Nederl i Het is geen sex-film, het is Misschien blijft George i altijd de meest eerlijke en (met Haanstra), i bekende speelfilmregisseur derland. Voor hem liever van het oerwoud dan de van Nederland aan de Ie 1(j ei het wel weer niet onopgem Q»' h dat t len met ven. die voor de Ne derlandse camera wilden optreden; een gezelschap inheemsen dat slechts voor één scene moest optre den was vervolgens niet zelden lan ger dan een gestrekte dagmars on derweg naar Sluizers kampement. Het is duidelijk dat George Sluizer het geduld van een heilige bezit. Hij erkent dat: „Zonder dat geduld had ik het niet gered. Veel collega's zouden gestruikeld zijn. We hebben daar zoveel van meegemaakt. Er was bijvoorbeeld een vrij belangrij ke opname van een processie. Daar voor had ik kruizen en veel andere kerkelijke attributen nodig uit een dorp dat op 240 kilometer afstand lag. 's Morgens om negen uur zou een Braziliaanse assistent het brengen. Alles stond aangetreden. We hebben langer dan zes uur gewacht; wat dat niet aan produktie kost. Einde lijk kwam die man. Zijn kleinzoon was een beetje ziek geworden. Ik zei: maar beste man, begrijp Je dan niet dat dit ons tienduizend gulden heeft gekost. Hij begon te glimla chen. Mijn kleinzoon is erg aardig, zei hij. Veel moeilijkheden had je met dat soort dingen." Kan niet We vragen Sluizer waarom hij ter vermijding van de duizend tegensla gen aan de Amazone zijn verhaal over een oude man en een beeld schoon meisje niet in het Deeler- woud of aan de Afsluitdijk heeft laten spelen. „Ik ontken dat dat ge kund zou hebben", antwoordt de 40-jarige, al eens met de Staatsprijs onderscheiden cineast, „de hoofdge voelens zijn weliswaar universeel. Maar in deze film ontwikkelt het verhaal zich dankzij het feit dat het land zo enorm groot is. De af standen hebben gevolg op het ge drag van de hoofdfiguren. De eeu wenoude armoe van Brazilië speelt ook mee in het gedrag van de men sen; het hele cultuurpatroon is be palend". „Ook uit dat antwoord blijkt Slui zers voorliefde voor het dramatise ren van „pure" menselijke relaties in een primitieve omgeving: apdere Nederlandse filmers betreden daar toe op dit ogenblik liever een slaap kamer. „Zeer onderlinge contact in een geïsoleerde gemeenschap spreekt mij erg aan",' zegt hij, „In Neder land is het culturele patroon te complex en te ingewikkeld. De oor spronkelijkheid van mensen en hun situaties zie Je veel beter in een au thentiek, vrij primair leven. Boven dien is het een spiegel van onze ei gen cultuur." Sluizers epos uit het Braziliaanse jaar i01,b wedsl Hij zegt: ,,Ik heb me strak basis-verhaal gehouden. B geen sex bijgehaald tjes te winnen. Dat gebeul' woordig veel in Nederla3S 1 hutspot van sex, humor een verhaaltje eromheen heb je een film. Het is allec11^^ bouwd op commercialiteit, dat niet. Ik heb niet knoeien". ie sts Maar. zo informeren we bipn. scheid, heeft hij in de onzi v ken waarin filmmateriaal s IJden auto's het begaven, kiel ziek werden en het eten it nimmer de gedachte voeli men: waar ben ik eigenlijk p gonnen? „Ik wel", zegt zijn echtgenot t .Ik niet", zegt George Sla rd ik iets in mijn kop heb en doordouwer. Ik voeipn". door de moejkaai heen te komen. Dat geeft grote bevrediging." ee da' AMSTERDAM De vijfde ronde van het internationale Sui kertoernooi heeft een aantal boeiende gevechten opgeleverd. Drie van de zes partijen waren voor de stand aan de kop van de ranglijst van het grootste belang, maar juist in deze ontmoe tingen werd hard geknokt. Oud-wereldkampioen Andreiko kwam alleen aan de leiding door een overwinning op Baba Sy. De Senegalees is werkelijk geen schim meer van het geniale talent dat een tiental jaren geleden overal in Europa (en ook in de Sow jet-Unie) triomfen vierde. Een scherp speler van de openingen is hij nooit geweest, maar ondanks zijn wat vlakke spelbehandeling ver kreeg hy nooit onmiddellijk nadeel. Ook tegen Andreiko liet hij zich in een moderne variant, die Baba Sy vermoedlijk niet kende, een minder goede randschijf bezorgen. Dit kleine theoretische nadeeltje wist hy echter in het middenspel uitstekend op te vangen, en het zag er toen allesbe- door Ton Sijbrands halve naar uit dat hij de party zou verliezen. Dat was voornamelijk te wijten aan het grootste euvel, waar Baba Sy de laatste Jaren mee te kampen heeft: zijn slechte tijdinde- ling. Reeds omstreeks de 30ste zet HILVERSUM, 24 DECEMBER - 1.30 Severusprys: Kind Buitenzorg, Ka- tanja, Kaly H, Kora Roodnoot Titusprys, 1ste afd.: Jethro J, Juau Carlos, Iror Buitenzorg, Joseva Car bonari - Tiberiusphijs: Impala Gre- gor Karei Duke, Javillo Du Bols, KingJv's Speed - Titusprijs 2de afd.. Jantine D, Klingsor G, Julia B, Iris Zorgenest - Valensprys: Hazleton B. Helios CH Grenadier, French Mac - Traianusprijs; Jungfrau W, Hollo Z Goalgetter Ineke R - Ciloprijs: Jako S, Impala lei Sprookjeshof, Golden Wish - Eratoprys; Jacco Buitenzorg. Intrest Scott P. Hanover Cavaljos Horse L - Euterpeprijs: Hannibai Giovanni, Hurry Up, Interest - TreianusprysImpish Hanover, Iris Volo, Judy, Jerry moest hij a-tempo spelen, en daar profiteerde Andreiko knap van. De Rus vlocht enige dreigingen in de stelling, en via een fraai schijnoffer dwong hy schijf winsten af. In het afspel, dat zich razendsnel voor de ogen der toeschouwers ontrolde, kreeg Baba Sy nog wel enige com pensatie, maar dat was niet vol doende voor een puntendeling. Zon der aan Andreiko's prestatie afbreuk te willen doen. zou men kunnen stel- KOERSEN IN NOOTDORP NOOTDORP koersen, die giste gehouden, luiden: Noorbeekprijs. len dat Baba Sy zichzelf verslagen heeft door voor een echt niet al te ingewikkeld spelgedeelte te veel tijd te gebruiken. En dat geldt niet alleen voor zijn party tegen Andreiko: eer gisteren verloor hy tegen Drost op de klok, en in de tweede ronde ver speelde hy eveneens ten gevolge van een razende tijdnood de winst tegen Roozenburg. Het duel tussen de Friezen Drost en Wiersma was niet alleen maar een regionale prestigeslag. Drost im- immers leidde zo goed, dat hy na vier ronden samen met Andreiko en ondergetekende aan de leiding ging, en met een remise tegen Wiersma zou hy zich (voorlopig althans) in de kopgroep handhaven. U raadt het al: het is Drost niet gelukt. In de opening stuurde hij aan op klassiek spel. maar toen Wiersma daar na enig laveren inderdaad op inging, dreigde de linkervleugel van de Jong ste Fries enigszins in ontwikkeling achter te blijven. Angst bleek toen een slechte raadgever, want in plaats van klassiek verder te spelen (wat waarschijnlijk het beste was) besloot Drost het gesloten speltype te ver breken. Dat kwam hem op ernstig terreinnadeel te staan, en na de tijdnoodfase bleek dit van beslissende betekenis. Tenslotte won Wiersma in het eindspel van beiden drie schijven, omdat zijn schijven veel eerder tot dams zouden promoveren. Spannende was ook de partij tus sen Roozenburg en mijzelf. Na een ongebruikelijke opening ontstond een langzaam maar zeker wat beter kwam te staan. Toen Roozenburg rond de 30ste zet een dubieuze om singelingsactie inzette, dreigde zijn stelling omver gelopen te worden. Ik bevond me toen echter in ernstige tijdnood en had niet de gelegenheid de consequenties van de verschil lende mogelijkheden geheel en al te berekenen. Mijn keuze viel ep een ingewikkelde variant, die bijzonder kansrijk bleek, maar nog net een ver dediging voor mijn tegenstander liet. Na de tijdnoodfase mondde deze va riant uit in een kleurrijk eindspel, maar de oud-wereldkampioen vond steeds de beste zet en wikkelde fei- loos af naar een puntendeling. Uitslagen Grootmeestergroep Roozenburg (Ned)Sijbrands (Ned) Studio Sport veel bekekeiE volking kijkt geregeld naai FTE ste, voor het overgrote It-iA voetbal gewijde eerste van "Studio Sport" op zond De tweede aflevering wordt door 30 procent bekeken. 1 uit een door Intomart in van de afdeling kijk- e zoek van de NOS ingesteld zoek. Ondanks het feit, dal ge kijkdichtheid van Studio een gevolg is van het aai voetbalreportages, vindt 46 van de bevolking toch, meer aandacht aan auderi moet worden besteed, bleek het daar overigens i eens. Het meest wordt op gekeken naar voetbal de lijn", blijkt het meest radiosportprogramma te zijn BABA SY 1—1; Faal (Gambia) Hermelink (Ned, o—2; Drost (Ned) Wiersma (Ned) 0—2; Andreiko (SU) Baba Sy (Senegal) 2—0; Jansen (Ned) Van der Sluis (Ned) 1—1; Mostovoy (Fr) Smith (VS) 1—1. Stand: 1. Andreiko 9 punten, 2. Sijbrands en Wiersma 8, 4. Drost 7, 5. Smith en Roozenburg 5, 7. Baba Sy 4. 8. Faal, v. d. Sluis, Hermelink, Jansen 3, 12. Mostovoy 2. Meestergroep Goudt (Ned) Gregoire (Bel) 2—0: Benjamens (Ned> Maquet (Fra> 11, Goeree (Ned) Kemp (Sur) 11; Badiali (Ita> Scholten (Ned) 2—0; De Ruiter (Ned) Jubal (Fra) 2—0. De stand na drie ronden is: 1. Benjamens, De Ruiter, Goudt en Ba diali 4 pnt.. 5. Maquet, Kemp en Goe ree 3 pnt.', 8, Gregoire en Jubal 2 pnt., 10. Scholten 1 pnt. Geen algehe afkeuring DEN HAAG In V( het feit dat er voor zaterd dag slechts een inhaalprogtf heeft de KNVB besloten niefs el] gehele afkeuring over te keuring van de velden wordt laten aan de consuls en de F rechters. Dit geldt zowel voor n JV taalde voetbal als teurvoetbal. 4.20. koppel 4.60. Totallsator omzet f 122.832.00. tale Hf" ida: ab otil 01 j° or

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 12