'BIJ DE BEESTEN AF' iert Haanstra's wonderbaarlijke reis Première in 19 theaters een- komst tussen mens meters Door Thom Olink LJOEN GELUK TENTAMEN N Na de openingsronde koffie en wat koersloos it over alledag en zijn alleman komt televisieregisseur Schelfhout binnen. na die voorstelling was elk woord verkeerd. Maar le je het toch komen vertellende film is ongelooflijk, ;n was er kapot van". Haanstra, erg moe, nu de meeste spanning zich heejt 11, krijgt in de loop van die ochtend nog vaker het gelijk fïi kant. Zijn nieuwe film „Bij de heesten af" is een sen- is nu enkele weken geleden, dat we de grootste onder nds cinematografen uren laten vertellen over de wonder- :e reis, die drie jaar duurde. aden beefden daarbij; „God trots. Prof. Ike keer weer een geboorte! moeiteloos weet ik, dat het goed zit. Baerends: „Je bent or je tentamen ge slaagd". publiek met deze film doet Voor dat „briefje" reisden Bert open vraag, natuurlijk. Ik Paanstra, zijn cameraman Anton van Munster en nog énkelen 750.000 kilometers, bijna twintig keer rond om deze aarde; India, de Zuidpool, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Europa, kwamen telkens terug, vijf werelddelen aan een- En terwijl de seizoenen voorbijsnor- erden, gingen ook nog vele, den gaf de natuur geheimen prijs, dnodige nachten voor Bert Bert Haanstra filmde wat nos nooit teloor. Dan rinkelde de ;n herhaalde Columbia- )d het alles omverkegelende „Verkoop ons de film; pre- Cannes, „Produced and di- iy Bert Haanstra", kistenvol ik had nooit weer één hand uit te steken. Ze boden on veel geld. Ik moest wel minuten voor- en achteraan plakken, beelden, die ik dan gefilmd was, bevestigde bepaalde mocht maken, maar die vermoeden, kegelde theorieën om ver en verbaasde velen met zijn dierenbeelden. getwijfeld. Uiteindelijk De kilometers ruw materiaal, die in toch nee gezegd aan het zijn ondergrondse studio staan in- nachtelijk ge- geblikt, zijn groot goed voor de uni versiteiten. Haanstra's opnamen maken meer duidelijk dan colleges en lessen. „Ze zijn al bij me geweest", zei hij enkele weken geleden", uit verschil lende steden. Het is voor hen prachtig materiaal om mee te wer ken". beesten af", was een pre- ldee, dat al vele jaren ge- Jeef volharden, terwijl vele wat voor oorzaak dan f afstierven. lange gesprek komt het de grote inspi- thema geluk op tafel. Dezelfde dr. Baerends uit Gronin- Amerikanen, die zo krankzinnig veel isisgedachte lag er toen 8eld boden za«en 8een kans zelf ;llen in gedrag tussen een dergelijke documentaire te ma- dier. Een fascinerende ge- ken. Terwijl overal in de wereld die in filmbeelden vast met veel geduld en ijver wordt ge wacht op de kans unieke opnamen te maken, kan Bert Haanstra nu, na uitputtende avonturen, in Ne er toen ook veel te weinig derlandse bioscopen laten zien, wat nog nooit werd vertoond. „Je weet dat het geluk voorbij zal filmer komen, eens. Niemand weet wan neer. Dan moet Je dag en nacht op de loer liggen, altijd Je ogen open hebben. Dan pak Je dat geluk. Je moet er voor boeten, pijn voor lij den, en in geloven. In die kans. Je weet dat er geschreven is over i Jaren later 1 »anstra een ervaren reiziger B In de grillige dreven van biologie en buurtvakken. tn boeken heeft hij gelezen; torentz Baerends. wetenschappelijk niets op zijn honderdenvijf gereedschapsgebruik bij dieren. Er i kleurenpracht viel aan te vijf voorbeelden van bekend. vervulde Bert met grote Kost wat kost, heb ik gezegd, ik moet er daarvan tenminste vier in mijn film hebben. Als je weet dat van het grootste deel niet eens fo to's bestaan Bert Haanstra en zijn makkers hebben er voor moeten bloeden. De acht minuten beeld van ko- ningspinquin, albatros en zeeoliefant, die door de film zitten verspreid werden gemaakt door Anton van Munster, Rolf Orthel en bioloog Jan van Veen. Ze onderwierpen zich voor deze lut tele minuten vier en een halve maand aan de bittere kou en de volstrekte verlatenheid van de Zuid pool. Vier en een halve maand. Ook daar konden de vergelijkingen tus sen mens en dier worden getrokken, ook daar de Jong-oud-verhouding, de agressie, de dominanten, het ter ritorium, de sexualiteit. Een van de verbazingwekkendste details van de zo schitterende afge lopen Haanstra-expeditie is het uit eindelijk geringe kostenbedrag. „Bij de beesten af" heeft ongeveer één miljoen gulden gekost. Een schijn tje, en niet alleen bezien in Ameri kaans licht. „Bij de beesten af", een documen taire, die de wereld zal verbazen, gaat voorlopig in 19 Nederlandse theaters. „Een film van drie Jaar maak ik nooit weer. Dat kost zo veel geloof. Je weet niet hoe het geheel zal zijn, ziet „onderweg" alleen maar brokken. Drie lange jaren moet Je de overtuiging blijven vasthouden, dat alles tesamen een goede film zal worden. En dat kost kracht. Nee, niet meer!" Eigenlijk is het Jammer dat Maar ten de Vos al met een film over Johan Cruyff bezig is. AJax-fanaat Haanstra, die zelf diep in de bush van alles probeerde om achter de AJAX-resultaten te ko men, zou er iets ongemeen boeiends van hebben gemaakt. „Voorlopig staan de plannen even stil". Voorlopig zullen de beelden van Haanstra, onderstreept door minuten was de zeeotter weer ver dwenen en op dat moment kwam de geduldige fotograaf aansjouwen: Dan wachten we maar weer hè". Toen ik hem vertelde, dat ik een cassette vol geschoten had, barstte hij bijna in tranen uit. Je denkt altijd dat het Jachtlui paard (cheetah) zo snel is dat bij voorbeeld een afgedwaald hertekalf natuurlijk altijd prijs is. Maar zo'n kalf maakte zijsprongen en door de enorme snelheid 120 km per um kan dat luipaard niet zo snel reage ren, vliegt soms uit de bocht. Bo vendien kan hij maar heel even topsnelheid draaien. Wat wij nu ontdekten en filmden is dat die cheetah's elkaar gewoon aflossen. Als volwaardige estafettelopers, de ene explosie na de andere. De derde sloeg definitief toe. Mensen op fotosafari zien zelden hyenahonden, ze zijn overbekend, maar weinig gezien. Wij zijn met zo'n ploeg hyena's meegetrokken. Dag in, nacht uit de vlakte over, ki lometer na kilometer. Ze vreten of 's avonds of 's morgens vroeg. Moei lijk filmen vanweg e het licht, 's Nachts sliepen we op een paar muziek van Otto Ketting spreken. Ik wist, dat er bij Monterey aan de Amerikaanse westkust zeeotters leefden, die een vorm van gereed- schapgebruik kenden. Ze eten een weekdiersoort, die in een voor hen niet open te breken schelp huist. Wat doen die otters nu, ze duiken naar de zeebodem, halen zo'n schelp naar boven, gaan wat later op hun rug liggen, leggen de schelp op hun borst en slaan met een flinke kei, die ze tussen hun „poten" klemmen, de schelp kapot. Er zat een vent in dat nationale park, die al maanden lag te wach ten met een fototoestel om het unieke plaatje te maken. Ik kreeg trouwens ook de ene nul na de an dere op request. Ik liet nog een speciale lens uit Hollywood komen: een enorme tele. Maar ik volhardde in mijn plaats. Daar moest het eens gebeuren! Op een morgen duikt er een man netjes otter op en Ja, het hele ri tueel voor mijn ogen, maanden werden goed gemaakt. Alles kon ik dankzij die lens filmen. Na enkele ter snurken. We hebben de opnamen gemaakt. In twee en een halve minuut ruk ten ze een gnoe uit elkaar en vra ten het kaal af. Ik ben niet mee geweest naar de Zuidpool, de opnamen uit eigen land en Amerika moesten nog wor den bekeken. Anton en de twee anderen kregen veel steun van de Antarctic Survey, maar op een gegeven moment zaten ze toch van God en iedereen verla ten op Albatros Island. Temidden van onder meer honderdduizenden vogels. Die absoluut niet bang zijn voor de mens, die zij niet kennen, Je moest ze volgens Anton zo'n beetje uit de weg tillen. Een tele lens hoefde je daar niet te gebrui ken, we filmden met wijdhoek! In de buurt van Lake Tanganyika hebben we de mooiste opnamen van chimpansees gemaakt. Unieke beel den. We hebben veel steun gehad van Hugo van Lawick en zijn vxouw Jane, die beroemd is gewor den door haar boek. ZIJ leefde ze ven Jaar onder de chimpansees. Apen eten geen vlees. In "Bij de beesten af" zul Je het tegenoverge stelde zien. Chimpansees, die een Jonge baviaan opvreten Eindelijk gebeurde het, een chim pansee-vrouwtje trok een tak van de boom, ontbladerde hem, brak er een stuk af en duwde de stok in een mierenhoop. Honderden mieren kropen erop, zij trok de stok terug en smakte de mieren smakelijk naar binnen. Gereedschap gebruik Voor de eerste keer op film. God wat een blijdschap. En toen was de cassette leeg. We hadden nog iets kunnen pak ken, maar hoeveel en hoe goed? Tussen de middag zeg ik tegen An ton (van Munster)„Ga voor de zekerheid nog even naar dezelfde plek terug. Je weet nooit Na tien minuten kwam hij terug. Niks ze ker, zei ik. Och was het antwoord, ik heb een hele cassette vol nu. Was dat vrouw tje teruggekomen en had weer die voorstelling gegeven! Nu nog geïmi teerd door een jonge aap ook. Hoe is het mogelijk hè. Jarenlang pro beert men en wij schoten minuten vol kleurenfilm. Soms kon Je wel huilen. Ik filmde in Amerika een experi ment met een aapje, dat direct van de moeder was weggehaald. Er stonden twee kunstmoeders, een van kaal draad, die melk gaf en een met een warm vachtje. Die won. De aap prefereerde de warmte en de greep, die de vacht bood. Men maakte 'm bang door 'n speelgoed- robotje zijn kooi in te sturen. En hoewel zijn weg werd afgesneden door de flikkerende, schuifelende en piepende robot vloog hij toch naar de vacht-kunstmoeder. Waar hij achter kroop met een armpje voor zijn ogen. Gek van angst. Later zetten ze de aap in een ander hok, toen was hij iets ouder. Met een baby-aapje. Toen de reac tie! Hij kroop in een hoek, wist niet wat hij met dat kleintje aan moest, rolde en schreeuwde. Hij was gek geworden... Vreselijk om te zien. Alleen door het ontbreken van een echte moe der. Zoiets geeft te denken. Geluk kig komen er steeds meer weten schapsmensen, die de oorsprong van het menselijk gedrag biologisch wil len verklaren, leren willen van de dierenwereld en niet alleen de mens in zijn geschiedenis nalopen. De mens is de enige uitzondering op de gouden regel uit de natuur: „Je doodt nooit je eigen soort! Ei zit een brok in de film over een experiment met twee katvissen. Bei de in een aquarium, elk een eigen nest in een hoek. Nadat een glas wand was weggetrokken vlogen ze op elkaar af, langs elkaar heen, dreigden, maakten zich groot, lieten hun zijkanten zien. Imponeren. Langzamerhand werden de territo ria afgebakend. Een plant werd de grens. Ze hielden zich aan het eigen ge bied, maar paradeerden regelmatig langs die grens. Toen hebben we in het ene territorium een wijfje uit gezet, ze werd naar het nest gelokt legde haar eitjes, die door het man netje werden bevrucht. Het andere mannetje vloog als een gek door zijn gebied, grote opwin ding natuurlijk. Maar hij hield zich gedurende de hele procedure aan de grenzen. Ook toen nog! Want één van zijn eigen soort was bezig met de voortplanting. De eigen soort werd instand gehouden. Dat was een van de vele lessen uit de na tuur. Bij de foto's: Links boven: Koningspin- guins en een opgeslokte cameraman, rechts boven: met een lens uit Hollywood wachten op geluk, midden onder: Bert Haanstra ver telt over zijn ,fiij de bees ten af".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 31