Een kerstwens is maar een in de lucht hangend iets KERSTMIS 1972 PAGINA 29 Door Hans Geleijnse DEN HAAG „Een kerstwens?" Een moment blijft Alle Jongkind perplex op zijn stoel zitten. Dan staat hij met een ruk op en beent naar een overvolle boekenkast, graait driftig tussen stapels boe ken en papieren. Te driftig, want een stapeltje boeken ploft op de grond, stencils dwarrelen door de kamer. „Een kerstwens is maar een in de lucht hangend iets. Waarom zou ik in vredesnaam met kerst iets anders wensen dan op andere dagen van het jaar? Wat ik iedere dag niet alleen wens. maar waar ik me ook voor uizet, is dat de mens zich bewust wordt van het onrecht in de we reld en dat dat onrecht plaats vindt dankzij heml Alle Jongkind, 66, marktkoopman, is een idealist van het zuiverste water. Maar dan wel een ontzet tend aktieve en strijdbare. Als een tot in zijn vingertoppen geweldlo ze anarchist weigerde hij in 1939 op te komen tijdens de mobilisa tietijd, omdat „ik geen geweld wil de gebruiken tegen mensen die anders denken of zich anders ge dragen dan ik. omdat ze toevallig in een ander milieu zijn opge groeid". Het kostte hem vier maanden gevangenisstraf, want een beroep op de wet gewetensbe zwaarden militaire dienst deed hij niet. Sinds 1946 reist hij iedere week naar Amsterdam, waar hij als secretaris van het Steunfonds voor Dienstweigering mensen in formeert over mogelijkheden tot dienstweigering en diskussiccrt over het vraagstuk van oorlog eD vrede. Achter Jongkind staat drie dagen per week in een kraam op de markt en verkoopt daar „artikelen waar ik achter kan staan, waarvan ik weet dat de mensen er iets aan hebben". Jongkind: „Ik kwam in de verfoeilijke handel terecht, omdat !r op het standpunt stond, geen aroeiaskracht verkopen en geen arbeidskracht kopen. Daarmee ben ik er het levend bewijs van, dat de uiterste consequenties van Je stellingname naar de hel leiden. Ik bepaald zelf de winst op m'n artikelen, dat maakt ze goedkoper, want ik wil niet meer verdienen dan de minimale kosten voor le vensonderhoud. Mijn vrouw werkt ook drie dagen per week, dan blijft er vee? meer tijd over om andere dingen te doen. je zou kunnen zeggen: ik werk om echt te kunnen werken". Je bent wel in dienst geweest? „Ja, ik kom uit een liberaal mi lieu. M'n vader had een bloemen- kwekerij in Aalsmeer. Zoals iedere jongen uit dat milieu ging ik ge woon in dienst. Weliswaar met en zeker onbehagen, want ik vond de armoede, al die toestan den van die tijd, de werklozen en de bazen in hun grote auto's niet Je dat. Ik ging in dienst en werd zelfs korporaal. Na m'n dienstijd kwam ik steeds meer tot de over tuiging dat geweld niet kon. Ik werd lid van de Vrijdenkersorga nisatie, daar ging ik zondagsmor gens heen, enfin, ik liep allerlei bijeenkomsten af, waar een Anton Constandse sprak, waar een Jan Hoving, diskussieerde met prof. De Hartog. En toen in '39 de mobili satie kwam, wist ik zeker: Al, ze kunnen doen wat willen, maar Je gaat niet meer in het leger. Ik wilde absoluut geen geweld ge bruiken in dienst van machtheb- oers die ik niet had gekozen en tegen mensen, die niet gevraagd hadden om het leven, hun nationa liteit, noch om de politieke situa tie waarin ze terechtkwamen. Ik had in die tijd ook veel kontakt met dienstweigeraars uit anarchis tische kringen, maar wist eerlijk gezegd verdomd weinig van de mogelijkheid een beroep op de wet te doen. Ik wist alleen dat Je kon kiezen tussen in dienst gaan, of niet. Voor dat laatste koos ik. toen de omroep kwam". Een acht maanden later barst te de oorlog los. Was geweldloos verzet tegen het supcr-gewelddadi- ge fascisme eigenlijk mogelijk? ..Kijk, ik was ervan overtuigd dat de oorlog zou komen. Als we van Aalsmeer naar de bloemenveiling reden over de weg langs Schiphol, dan stonden daar de gevechts vliegtuigen in de berm, en het" personeel dat erbij hoorde lag naast de toestellen in het gras, Het was wel duidelijk dat er één of andere dag iets stond te gebeu ren. Nou. en toen zondagmorgen om een uur of vier het geknal ons wakker maakte, dacht lk, het ts zo ver. er is verdomd weinig meer aan te doen Ik wist: ik ga me verzetten, maar hoe? Maar het Sing vanzelf Twee ol drie dagen na de kapitulatie stond een me neer voor de deur, die gebrokeD Hollands sprak. Het bleek een Duitse anarchist te zijn, die vier dagen voor het uitbreken van de oorlog gearrèsteerd was als ge vaarlijke vreemdeling Toen de Duitsers hier kwamen, dacht men waarschijnlijk: eentje meer of minder maakt niet uit en werd hij vrijgelaten. Hij was wel geluk kig dat-ie vrij was, maar niet met de komst van zijn landgenoten. Dat was m'n eerste onderduiker gestuurd door anderen, die ik niet kende. Zo begon het". Geringer „Mijn verzetshouding is in de eerste plaats geweest: niet doen wat de bezetter van Je vraagt en Je inzet ten voor de slachtoffers van het onrecht, voor Je vervolgden. Wan neer Je mensen uit handen van de bezetter weet te houden, is toch eigenlijk zo, dat Je zijn misdaden geringer in aantal maakt. Want in feite is die bezetter niet echt schuldig. Hij pleegt wel daden, af schuwelijke daden, maar, als voor beeld: kan ik het de katholieke en protestante kinderen in Noord- lerland kwalijk nemen, dat ze denken zoals ze denken? Met de moedermelk hebben ze hun voor oordelen ingezogen gekregen. Of moet ik het de weeskinderen, die door het Griekse kolonelsregime op een eiland in Hitlerjugend-stijl opgevoed worden, kwalijk nemen dat ze in de toekomst waarschijn lijk als SS-misdadigers zullen handelen? Ik had zo'n kind kun nen zijn". Toch zijn de Duitsers niet ge weldloos verdreven „Joan Baez, de Amerikaanse folk- zangeres, zei eens op een opmer king, dat het pacifisme een fiasco gebleken is: „Natuurlijk, ik ben het met u eens dat de geweldloze verdediging en houding een flop is. Maar is de gewelddadige dat niet?" Als ik de christelijke Jaar telling aanhoud, dan is al twee duizend Jaar met geweld gepro beerd zogenaamd een vrede en sen rechtvaardige samenleving te stichten. Er is alleen maar mee bereikt, dat het geweld met de dag heviger en ernstiger wordt, dat onderdrukking en uitbuiting steeds onmenselijker worden. Als dat na tweeduizend Jaar het resultaat is dan zeg ik: probeer iets anders" Felix Greene zegt in zijn boek De Vijand: het zoeken naar vrede en geweldloosheid is zinloos, als het niet samengaat met het vaste besluit het kapitalisme en impe- rialimse omver te werpen. „Uitspraken als de ene dienstwei gering lokt de andere uit en op een gegeven moment is de hele wereldbevolking geweldloos, daarop zeg ik: ouwehoer niet zo. dat slaat nergens op. Ik geloof niet, dat al leen maar dlenstweigeren, het niet willen deelnemen aan georgani seerd geweld, ook maar iets bij draagt aan de vrede. Vrede is meer dan het niet plaatsvinden van gewapende konflikten in een bepaald deel van de wereld. Wer kelijke rede is slechts te realiseren in een wereld, waarin de mensen gelijk zijn, waar de spelende mens aanwezig kan zijn, waar zowel z'n leren als werken spelen is. Zoals een kind een kasteel bouwt aan het strand, zo zou een bouwvakker kunnen spelen in z'n werk. Dat werk is dan niet gericht op het maken van winst, maar op de be vrediging van werkelijk aanwezige behoeften, niet op de bevrediging van bijvoorbeeld door de reklame gekweekte hebzucht". Probleem Mensen die hoger lijden, uitge buit worden, zullen op een gege ven moment met geweld een einde aan hun machteloosheid willen maken. Het „gerechtvaardigde ge weld van de bevrijding", in La- tijns-Amerika en andere ontwik kelingslanden, hoe sta je daar te genover? „Dat is voor mij een ontzaglijk probleem. Ik ben tegen het onder drukkende geweld, maar ook tegen het onderdrukkende geweld, maar ook tegen het bevrijdende. Maar dat klinkt goedkoop, want ik heb geen honger. De mensen in La tijns-Amerika hebben daar geen barst aan, die krijgen door mijn geweldloze houding alleen niet te eten. Zij blijven in hun situatie geweld gebruiken omdat er geen eten, geen rechtvaardigheid is Niet voor niets is echter wel eens gezegd: de revolutie verslindt z'n eigen kinderen. Wanneer alleen een kleine groep intellektuelen probeert aan zo'n situatie van uit buiting een eind te maken, een rechtvaardiger samenleving te stichten, en de massa loopt warm voor dat idee, omdat ze een einde wil maken aan de honger en machteloosheid, wat gebeurt er dan na zo'n gewelddadige veran dering? Denk aan de revolutie in Rusland. Ik geloof dat-ie op dat moment zinnig was. Die revolutie heeft de hongerenden gevoed en de analfabeten geleerd, er kwam sociale rechtvaardigheid. Maar die is nu allang voorbij. En waarom? Omdat de massa, de individuen, niet het inzicht had, hoe die rechtvaardige samenleving van na de revolutie eruit zou moeten zien. Theoretisch gesproken zou Je kun nen zeggen, dat de Russische re volutie te vroeg heefts plaatsgevon den voor de werkers aan een rechtvaardige samenleving, en al tijd te laat voor de slachtoffers van uitbuiting en honger". Een aardige tegenstelling, dacht ik. „Ja, dan gaat het om de vraag, moeten mensen zo lang slachtoffer zijn. Als de bevolking van het Oude Westen van Rotterdam naar Wassenaar optrekt, omdat ze slecht wonen, zich in deze maat schappij niet kunnen ontplooien, dan kan Je natuurlijk ontzettend ethisch kletsen van, die mensen moeten eerst wachten tot de nieu we opbouw van de maatschappij, de struktuur, klaar is. Nee, als ze niet helemaal duf zijn. trekken ze naar Wassenaar en gaan daar hun eten halen. Maar wanneer het gebeurt zonder dat ze zich be wust zijn van wat er daarna voor een nieuwe samenleving moet ko men, dat het geweld zal blijven bestaan. Dan blijkt dat de onder drukking zich heeft verplaatst en het zal me een zorg zijn door wie ik onderdrukt word, ik ben tegen alle onderdrukking". „Daarom geloof ik, dat als in ont wikkelingslanden mensen het slachtoffer zijn, wij Juist moeten werken aan verandering van hun situatie. Ik kan hun geweld tegen uitbuiting en onderdrukking heel goed begrijpen. Onze strijd ligt hier, wij zijn de schuld van Latijns-Amerika, van het Midden-Oosten, van Vietnam Hier liggen de fundamentele pro blemen. Je kunt bijvoorbeeld Id Amerika ook niet spreken van een negerprobleem. Dat is het pro bleem van de blanken, de neger is er het slachtoffer van. De blanken moeten dus veranderen. En er verandert niets als de neger in een gewelddadige opstand de blanke vernietigt. Dat besef, dat bewust-zijn van de onrechtvaar digheid in de wereld, Je moet ze stimuleren tot verandering van deze maatschappij en niet alleeD maar tot haat". Termen Praten over vrede is alleen ge rechtvaardigd wanneer je de kapi talistische opbouw van onze sa menleving afwijst? „Ik ben wel voorzichtig geworden hi het gebruiken van al die ter men, democratisch- socialisme, marxisme, pacifisme, kapitalisme, noem maar op. Maar ik kies in derdaad voor een socialisme, dat een toppunt is van gelijkheid en geweldloosheid. Inderdaad, dat heeft veel aan waarde ingeboet, we hebben allemaal zich socialis tisch of marxistisch-leninistisch noemende bewegingen, die elkaar op leven en dood bestrijden. Maar over vrede praten en niet werken aan verandering van de verhou dingen, zoals ze nu in onze sa menleving zijn, is een utopie. Ook al besef Je, dat het paradijs op aarde waarschijnlijk nooit tot stand zal komen, dan nog is dat geen reden om niet aan verwezen lijking van je idealen te werken". „En dan is voor mij het belang rijkste: werken aan de bewustma king van mensen, ongeacht uit wat voor milieu ze komen, of ze nu arbeider zijn of kapitalist Deze maatschappij roept het ge weld op, maar hoeveel mensen zijn zien daar bewust van? Van het psychisch geweld, zoals de wo ningnood, van de concurrentie strijd en competitiedwang in gezin en op school? Lenin, noch Troelstra, noch Do- mela kwamen uit arbeidersmilieus. Dat bewustzijn is daar nog niet ik zou bijna zeggen dat de arbei der daar nog niet aan toe is. HIJ heeft de betrekkelijkheid van ma teriële waarden nog niet leren in zien, in zijn hele opvoeding speelt dat ook geen rol. En daar wil ik voor vechten, voor die bewustma king, dat inzicht. Je ziet een Nixon toch niet zelf geweld ge bruiken? Nee, hij is afhankelijk van de mensen die dat voor hem willen doen, zijn misdadigheid hangt af van de vraag, hoeveel mensen bereid worden gevonden zijn belangen en waarden te ver dedigden. Daarom hebben wij alle maal wel degelijk alteratieven- arbeidsweigering, verzet, niet doen wat Je fout vindt. Het vervelende is dat de mensen bang zijn, bang voor armoede, maatschappelijke onzekerheid en nog banger voor de dood. Om het maar eens ont zettend ethisch te zeggen: ze le ven liever onfatsoenlijk voort, dan fatsoenlijk te sterven voor een ideaal. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor dat besef van sociale rechtvaardigheid, is veran dering van het onderwijs, zodat het niet meer gericht is op het later munt slaan uit Je verworven kennis, maar op de verantwoorde lijkheid voor de ander, Je mede mens". Slachtoffer Een maatschappijveranderaar is dus een werker aan de vrede? „Ja, zelfs al komt hij op zijn weg iedere keer weer dat onontkoom bare geweld tegen. Ik geloof dat de kapitalist evengoed een slacht offer is van zijn maatschappij, als de mensen die onder liggen. Wer ken aan vrede is mensen bewust maken van de persoonlijk verant woordelijkheid voor al hun daden dat die nooit gericht mogen zijn op vernietiging en uitbuiting van anderen. Maurits Dekker heeft eens geschreven: „Strijd voor het recht van anderen, dan zul Je dat van Jezelf altijd krijgen". Dat heeft me altijd aangesproken". Er blijven genoeg mensen over die dat om wat voor reden dan ook totaal niet aanspreekt. „Wanneer iemand als, ik noem maar Wiegel, maar het kan ook een ander zijn, zich er werkelijk van bewust is, dat onze maat- schappijopbouw de ellende in de wereld in stand houdt, wanneer hij overtuigd kiest voor deze kapi talistische maatschappijstructuur, dan is het een misdadiger. Wij moeten er dan voorzorgen, dat zo'n man geen handlangers krijgt". Dus: vrede op aarde, in de mensen een welbehagen „Vrede is niet zoiets sentimenteel van al die mensen die zo vreselijk lief zijn voor elkaar. De mensen zullen goddank nooit helemaal lief zijn voor elkaar, want dan komt er nooit meer iets uit. Maar we moeten respekt voor elkaar heb ben en dat is de enige toelaat bare competitiedwang elkaar Juist in het streven naar andere verhoudingen stimuleren tot maxi male prestaties. Als ergens in Ne derland met de kerstdagen voor een kerk bijvoorbeeld door een aantal lieden wordt gevast, als de monstratie tegen het vreetfeest dat kerstmis geworden is, gerichl tegen het feit dat op de wereld mensen hongeren terwijl wij on der de kerstboom onze welvaarts buiken vullen, dan roept dat een diskussie op, een diskussie die in zicht kan brengen. Dat vind 'k dan nog zinvol". en geweldloos „Ik weet het, het blijft moelijk De strijd voor sociale rechtvaar digheid kent ook z'n eenzaamheid het steeds weer terugkerende ge voel van machteloosheid. Dat kan er o zo makkelijk toe leiden ge weld te gebruiken, omdat Je de ander met woorden niet meer overtuigen kunt. Maar het geweld dat Je gebruikt om een ander te overtuigen, gaat een eigen leven leiden. Geweld is het middel van de mensen die niet denken". Alle Jongkind is een exponent van de socialistische vredesbeweging, zoals die voor de Tweede Wereld oorlog bestond. Het Steunfonds voor Slachtoffers van Principieel en Daadwerkelijk Anti-militairis- me dat nu kortweg Steunfonds voor Dienstweigering heet en waarvan hij sinds 1946 secretaris ls kwam voort uit de Vrije So cialistische Beweging van Domela Nieuwenhuis. Het fonds was be doeld om dienst- en arbeidsweige- raars geldende steun te verlenen bijvoorbeeld wanneer ze om hun principiële houding ontslagen wer den. Dat was in die tijd, de Jaren '20-'30 vrij gebruikelijk. Na de oorlog, toen er in Nederland een meer sociale wetgeving tot stand kwam, heeft het Steunfonds het accent verlegd van materiële naar geestelijke bijstand. Het ls steeds meer een inlichtingenbureau ge worden voor mensen, die dienst- weigeren en wel of niet een be roep willen doen op de uit 1923 daterende wet gewetensbezwaarden militaire dienst. Na de oorlog ook is het Steunfonds, hoewel anar chistisch van opzet, gaan samen werking met de Doopsgezinde Vre desbeweging en Kerk en Vrede, men vormde samen één kas. Uit die samenwerking is de Contact Commissie Dienstweigering ont staan, die het kontakt onderhoudt tussen als burger te werkgestelde dienstweigeraars en de overheid. Alle Jongkind is ook lid van die commissie. Jongkind over zichzelf„Ik kan m'n mond niet houden. Gewoon, omdat ik als mens geen onrecht kan verdragen. De officier die me vrijliet na vier maanden gevange nisstraf voor dienstweigering, had na ellenlange diskussies enig be grip op kunnen brengen. Hij zei: meneer Jongkind, als mens kan 'k uw standpunten respekteren. als officier voel ik er niets voor. tk kon alleen maar antwoorden: u zegt het zelf. een officier is geen mens. Veel mensen zeggen: ge weldloosheid? Dat ls tets voor mesjokke dienstweigeraars. Kijk. als ik zoiets hoor, dan kan lk m'n bek niet houden. Dan sta ik op en moet iets zeggen. Er zijn miljoe nen onschuldigen gestorven tij dens de Tweede Wereldoorlog Daar hebben niet alleen de nazi's maar ook onze overheden, politie korpsen en ambtenaren schuld aan. Zowel vermoordden als on derdrukkers zijn slachtoffers van de maatschappij waarin ze zijn opgegroeid. Wanneer een speurder naar fascistische oorlogsmisdadi gers als Wiesenthal nog altijo ontzettend aktief is, vind lk da best, hij heeft m'n zegen. Mijn enige bezwaar: Wiesenthal kan z'n aktiviteiten uitbreiden. Hij zoekt slechts naar moordenaars van Jo den. Zijn er geen anderen in onze maatschappij?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 29