kerstkind an de kaart? LEIDEN Er zullen maar weinig mensen zijn die zich niet ook dit jaar blijmoedig aan de traditie hebben onderworpen. Die het gewaagd hebben om zich de toorn van talloze vrienden en bekenden op de hals te halen. Die geen kerstkaarten hebben gestuurd. Dat zullen ook de mensen zijn die deze weken niet zijn bedolven onder heil, zegen, voor spoed en al het andere schone dat wij de mensheid aan het einde van elk jaar opnieuw toewensen. Want het kaarten toesturen is een goed gebruik, dat al zeer oud is. Hoe oud precies is niet bekend, maar cynici beweren dat het te oordelen naar het uiterlijk van de meeste kaarten die de PTT elk jaar in de brievenbus loost, een zaak van eeuwen moet zijn. Hebben zij gelijk? Is „onze" kerstkaart nog dezelfde als die van onze voorouders? Elke morgen trouw de stapel uit de brievenbus doornemend kom Je in elk geval wel tot de conclusie dat Ne derland sinds pakweg 1920 bar wei nig veranderd is. Sneeuw, stil, rus tiek. Geen Leidse Banen, geen Bijl mermeer, geen modderige troep om dat het verkeer alweer zijnsweegs is gegaan door de verse sneeuw. Een korte rondtocht door een aan tal grote warenhuizen en een paar kleine, min of meer luxueuze boek handels leert, dat de kaart met een liefelijk sneeuwwit landschap, of een kerstboom met veel ballen, of met door hulst omgeven klokken het nog altijd uitstekend doet. De bakken kaarten van"10 voor heel weinig" zijn vrijwel uitsluitend met dit soort prentjes gevuld. En deze kaarten verschillen inder daad niet zo heel veel van die die in veel vroeger dagen werden ver stuurd. Toegegeven, de afgebeelde kerstbomen zijn wat meer voorzien van al die kostbare en breekbare artikelen die tegenwoordig symbool voor het kerstfeest zijn, maar voor het overige zou grootvader ze zelf gekocht kunnen hebben. Er komen de laatste tijd echter ook langzaam maar zeker alternatieve werkstukjes binnendruppelen. Pren tjes die een wat minder romantisch, een wat olijker uiterlijk hebben. Het opmerkelijke bij de meeste van deze kaarten is echter, dat de motieven het laatste restje devote atmosfeer ontberen. Er worden fi guren gebruikt, die rechtstreeks stammen uit zeer heidense culturen. Met als centrale post de roemruchte kerstman, in Amerika gemeenlijk aangeduid als "Santa Claus", in goed Hollands niemand anders dan de welbekende, vooral door kinderen en middenstanders zeer in ere ge houden Sinterklaas. Een aanwijzing voor een veran dering van het kerstfeest? Wordt 25 december een "veramerikaansd" feest? Het heeft er de schijn van. De gewoonte om elkaar met kerstmis een cadeautje te geven neemt hand over hand toe, al loopt nog niet zo'n vaart als in het 5 decemberloze Amerika. De kerstkaart is zich kennelijk aan het aanpassen aan deze nieuwe vorm van het feest van de geboorte van Christus van de vrede op aar de. Echt alternatieve kerstkaarten, die een bepaald maatschappelijk engagement vertonen, zie Je echter nog nauwelijks. En als er mensen zijn die ze sturen, dan maken ze ze meestal zelf. Want wat er ook zal gebeuren, wat voor uiterlijk de kerstkaart ook zal aannemen, hij zal blijven be staan. Voor de mensen die Je anders zo weinig ziet, voor de mensen die be ledigd zullen zijn als ze geen teken van leven krijgen rond het einde van het Jaar of voor de mensen die grote kettingen van kaarten maken om zichzelf en iedereen te la ten zien:"Kijk, ze hebben ons tóch nog niet vergeten". Bert van Dommelen en Henriétte v. d. Hoeven Hoelang schrijven we nu al kerstkaarten, wie was de "uitvin der" van van deze rage? Vragen die wat Nederland betreft in een gordijn van sneeuwvlokken blij ven gehuld. Het zal omstreeks 1900 zijn geweest dat bij ons het sturen van kerstwensen zwang kwam, zo ongeveer gelijk met de opkomst van de prent briefkaart. De kerstkaart op zich zelf is echter ouder. Engeland, een beroemd kerst feest-vierders land, kent deze kaart al sinds 1846. Het ontwerp van J. C. Horseley kwam in 1843 klaar maar het duurde nog drie jaar voor 1000 van deze nou veautés in een winkel in de Londense Bondstreet te koop waren. Wie die eerste kerstkaart bekijkt zal het een raadsel zijn hoe we in vredes naam aan die afgrijse lijk sneeuwlandschappen, kerst klokken en kaarsen op onze kaarten zijn gekomen. Die eerste kerstkaart gaf een heel wat reë ler beeld van het kerstfeest dan al die kitsch toestanden. Het is een soort drieluik. In het mid den een welgestelde familie aan het kerst-diner, recht de uitde ling van kleding aan de armen, links het verstrekken van voed sel. Dingen die in die dagen als een "heilig plicht" voor de beter stand golden. Wie het arsenaal van hedendaagse kerstkaarten bekijkt, krijgt de indruk dat wij alleen maar heftig moeten ver langen naar sneeuw en de tijd van Rembrandt en Jan Steen. Bladeren we verder in de Engel se kerstkaarten historie zijn we dat er ook ruimte was voor een lente-bode (kaart in waaiervorm met vrolijke voorjaarsbloemen (1875) voor een humoristisch ta fereeltje, en voor een ondeugd grapje. De Engelsen mochten elkaar dan al sinds Jaar-en-dag prettige, kerstdagen wensen, voordat de prentbriefkaart zijn intrede in Europa deed. moest eerst de Frans-Duitse oorlog losbarsten (1870). De schoonouders van de Oldenburger drukker Schwarz, raakten in een krijgsgevangen kamp. Om hen wat op te vrolij ken stuurde Schwarz een brief kaart, waarop hij deze houtsnede van een soldaat afdrukte. Na deze eerste prenbriefkaart duur de het toch nog 20 Jaar eer de prentbriefkaartrage zou losbars ten (1890). De eerste Nederland se kaart van dat soort werd in 1886 uitgegeven bij N. Boon, uit geversmaatschappij in Amster dam. Het kerstkaarten sturen be- Ton bij ons na de tweede we reld-oorlog, door het contact met de Amerikanen, Canadezen en Engelsen en niet te vergeten de naar Angelsaksische landen gee- -Mgreerde familieleden en niet te vergeten epidemische vormen aan te nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 17