naan der en en |ioede Schrij vende tweeling heeft nog stof genoeg I d der Veen. Blijf niet je zit. Querido. Am- fóór dit "Blijf zitten verschenen romans n van der Veen "Kom i" en "Vriendelijke vormen met deze ian een geheel. Deze lans te noemen is ei- juist daar de triologie k autobiografische in- Van der Veen heeft kroniek [F 2 ra Eggink van historie en fictie een beeld op te roe leven tot nu toe. Dit wat men een fictief kunnen noemen is al veel schrijvers zich hebben. Ieder is Zieh en ook bij een de grond van zijn m psyche. Op een en ig na Léautaud een schrijver die zijn onderwerp kiest, te- uit het vele dat hem en die keuze zal van langen. Zodoende zal irie ook altijd een fictie mee naar bin der niet zo dat Van neiging heeft een be- versierde voorstelling te geven. Integendeel, Indruk dat een over- lescheidenheid waar het gestalte betreft, een m onzekerheid, hem er iook anderen weifelend 2o in de zin van: "Zie werkelijk? Het is toch indruk". Een injectie ie waar de gemiddelde ruim van voorzien en brutaliteit, zou bij best op zijn plaats latuurlij k ook veronder- Van der Veen niet an- wil dan een sector van Indien dit zo is dan is 1 de sector die verband zijn schrijverschap die d heeft. De titels van de delen zouden daar op flzen. Kom mij niet te mij alleen via mijn lP want verder wil ik 'lljke vreemdeling blij- lt men de indruk dat ^n voortdurend bezig is W in te spreken. De I ÖJn Jeugd (de crisis- t jaren *30) heeft hem ziel gedrukt en deson- N ondernemend genoeg ar Amerika te gaan en brood met zijn pen te vervolgens in Neder- verantwoordelijk werk houders te nemen Het is niet zo dat hij de Jauvaard zou hebben al- je kunnen schrijven en b?m waarschilnlijk zijn Armode is zijn schrik- lr schrijven vraagt ge hele mens op. jan een mens niet kan hl.1 anders is dan hij een schrijver niet dat schrijft dan hij van n interesseert mij wat biedt: het beeld zoals arboven heel kort heb KATWIJK AAN DEN RIJN Een schrij vende tweeling. Dat mag wel een grote bij zonderheid warden genoemd. Iets wat men niet vaak tegenkomt. In ons land niet en in het buitenland evenmin. Katwijk aan den Rijn is zo'n tweeling rijk: Gerda en Marga Vreeburg (19). Twee goedlachse tieners. Ge kleed in witte coltruien. De één met blauwe broek en de ander met een oranjerode. Gui tig gezicht en met een paar sprekende ogen en lang tot over de schouders reikend blond haar. Het is moeilijk ze uit elkaar te houden, 't Verschil is eigenlijk alleen aan het haar te zien. Dat van Gerda is wat lichter. Die twee negentienjarige Katwijk-Rijnse meisjes hebben ieder al twee boeken ge schreven. Het derde is nagenoeg klaar. In die boeken gaat het voorname lijk over meisjes op school. In poc- ketvorm zijn ze bij Kluitman in Alkmaar verschenen. De uitgever is zo verguld over het talent van Ger da en Marga, dat hij hen heeft ge vraagd in het vervolg twee boekjes per jaar te schrijven. Wanneer we aanbellen aan het pand Tulpstraat 31 worden we be groet door moeder Vreeburg. "Kom maar binnen", zegt ze, "ik neem aan, dat u voor mijn oudste dochters, de tweeling komt. 'k Ben er zo trots op als wat. 't Klinkt misschien wel een beetje ijdel, maar ik laat aan bekenden wel eens de fotokaart met de voorpa gina's van de omslagen van hun boeken erop zien. Mag een moeder alstublieft een beetje trots zijn. Neen, de andere kinderen komen er beslist niet door tekort". Ieder twee Inmiddels staan we in de huiska mer. Gerda en Marga zitten met hun Jongere zusjes Tiny en Willy op de bank naar de tv te kijken. De knop wordt ingedrukt om een rustig gesprek mogelijk te maken. Op een laag tafeltje liggen wat pockets. Als we met de schrijven de tweeling over hun schrijverij beginnen te praten zeggen ze heel schuchter: "Daar liggen de vier, die tot nu toe zijn uitgekomen. Ze zijn voor meisjes van 12 tot 14 Jaar. We schrijven gelijk op. Ook nu hebben we er beiden weer een onderhanden. Meestal zitten we 's avonds op ons kamertje. Eerst schrijven we het manuscript, daarna corrigeren we het en ten slotte typen we het in het net en als we daarmee klaar zijn gaat het naar de uitgever". Titels van Gerda's boekjes zijn "Kom maar bij ons Judith" en "Petra Pechvogel" en uit Marga's brein sproten voort "De zeven van de Sandra Club" en "Zonneschijn na schooltijd". Wat de titels zul len worden van de boekjes, die de meisjes nu onderhanden hebben, zullen worden weten ze nog niet. Dat wordt bepaald in overleg met de uitgever. Prettig trekje Een zeer prettig trekje ls, dat de Katwijk-Rijnse tweeling niet is veranderd. Tot voor kort waren nog maar weinigen buiten de familie op de hoogte van hun schrijvers talent. Zelfs niet de naaste me dewerkers (sters) op kantoor. Ger da werkt bij "Het Klaverblad" in Leiden en Marga bij het Noord- wijkse kwekersbedrijf Konijnen burg en Mark N.V. 't Zou hele maal niet zo vreemd geweest zijn als ze zich min of meer op hun succes zouden beroemen. Dat is (gelukkig volgens moeder Vree burg) niet het geval. De eerste oplaag van 12.500 stuks van het eerste boekje is al uitverkocht en de tweede is in de maak. Ook het tweede loopt als een spoortrein. goed geluk naar Kluitman in Alk maar gestuurd. Na een half Jaar hadden we nog niets gehoord. Daaarom hebben we maar eens naar Alkmaar geschreven en na een paar dagen kregen we bericht, dat ze in boekvorm in de reeks jeugd-pockets zouden verschijnen. Dat van Gerda verscheen najaar 1969 en van Marga half 1970. Het tweede boekje van ieder kwam in 1971 uit. Voorjaar 1973 komen de derde pennevruchten van ons in de reeks. Wel leuk!" Graag Veel post Als we vragen hoe Gerda en Mar ga tot schrijven zijn gekomen antwoorden ze kort en bondig "We hebben altijd veel en graag gelezen. Het is een hobby. Toen we een Jaar of vijftien waren be sloten we ook eens een meisjes boek te schrijven. Proberen dan. Het lukte allemaal wonderwel. Toen we een paar bladzijden klaar hadden, zijn we doorgegaan. Sommige dingen hebben we zelf meegemaakt op school of thuis en andere hebben we verzonnen. Je moet zo'n verhaal nu eenmaal rond maken. Toen we de manuscripten klaar hadden hebben we ze op Het is niet eenvoudig Gerda en Marga "aan de praat" te krijgen. Zelf vinden ze het blijkbaar niet belangrijk uitgegroeid te zijn tot een schrijvende tweeling. Ze pra ten er net zo over als een ander meisje, dat bijvoorbeeld volleybal speelt of aan gymnastiek doet. Wel blijkt, dat ze de meeste moei te hebben met het begin en het slot van hun boekjes, die alle vier rond de 160 pagina's tekst omvat ten. Veel post ontvangen de 'Rijnse" meisjes niet alleen uit eigen land, maar ook uit Duitsland, België en Suriname. De één vraagt of Gerda en Marga getrouwd zijn, de ander of ze al een vriend hebben en weer een ander of ze alles echt hebben meegemaakt. Het zijn hoofdzakelijk meisjes, die schrij ven. Allemaal krijgen ze een be richtje terug. Ook daar gaat heel wat tijd in zitten. Ze vinden schrijven leuk werk en hoewel ze ieder een vriend hebben denken Gerda en Marga er nu beslist niet over te stoppen. Hun eerste optreden in het open baar hebben ze al achter de rug Met de uitgever en Karin van Wamelen zijn ze naar een boe kenbeurs in Rotterdam geweest. Als tweeling getooid in een spik splinternieuwe Jurk, gemaakt van dezelfde stof met hetzelfde dessin. Ze hebben daar kennis gemaakt met heel wat boekhandelaren en meermalen hun handtekening moe ten zetten. Het was voor de schrijvende tweeling een hele er varing. We zullen zeker nog meer van Gerda en Marga horen. "Voorlopig hebben ze nog stof voldoende om over te schrijven", zegt moeder Vreeburg trots. "Als ik de boeken lees, haal ik er dikwijls voorvallen uit, die hier thuis plaats vonden". CEES COMBEE Hifi/stereo en duiken Twee nieuwe hobbyhoeken. Bij de uitgeverij Kluwer verscheen het Hifi-hobbyboek geschreven door Werner W. Diefenbach en de uitgeverij Veen bracht het boek "Alles over sportduiken" van de hand van ir. Ruud Rozendaal op de markt. Het eerste boek zal ongetwijfeld in een behoefte voorzien want het aantal liefhebbers van na tuurgetrouwe muziek neemt de laatste jaren sterk toe. Steeds meer stereo-apporatuur wordt er in de winkels verkocht en de schrijver geeft in zijn boek een overzicht van wat er allemaal in de handel is, hoe Je de appara tuur in de woning het best kunt opstellen en hoe bepaalde ge luidseffecten bereikt kunnen worden. Jammer is alleen dat de hifl- stereomodellen in Nederland el kaar op het ogenblik in snel tempo opvolgen zodat, de nieuw ste uitvoeringen ontbreken ln het boek. Het boek is echter niet alleen m ar kto verzicht maar ver meldt allerlei wetenswaardighe den over microfoons, platenspe lers en bandafspeelapoar^tuur. Ook de zelfbouwer komt met dit boek aan zijn trekken. "Alles over sportduiken" ligt in hetzelfde vlak als het Hifi-boek Tot voor enkele Jaren was sport duiken nog een zeer exclusieve sport alleen te beoefenen door kanltaalkrachtige lieden. Daar Is verandering in gekomen. Hoewel de uitrusting nog altijd een flink bedrag vergt is het aantal sport- iuikers in ons land snel ge groeid. Vandaar de behoefte aan een leesbare handleiding voor de onderwatersport. In het boek wordt uitgebreid de theorie van het duiken behan deld. Als u alles weet voldoet u ■*an de eisen die de Nederlandse Onderwatersport Bond stelt aan houders van het brevet Duiker tweede klas. Verder b°"at het boek een apart hoofdstuk oveT bpt fotograferen en filmen .Ier water. Hoe fascinerend dat kan Tiin blHkt uit een reeVc vu»iiren- foto's onder andere van de schrijver die in het boe^ is op genomen. En als u door het le zen van het boek enthousiast geworden bent voor deze sport, kunt u achterin de adressen vin don van de onderwatersrvortver- enigingen die in Nederland be staan. BRAM VAN LEEUWEN Pophand boek Het pophandboek "Popnamen" dat verleden jaar versoheen, heeft een vervolg gekregen ln "Pop- smuk". Ook in dit boek gaat het om een aantal (27) interviews en één verhaaltje over Buddy Holly. Interviews die nu niet het alleronderste beetje informatie uit de kan halen, maar die toch wel aanmerkelijk meer informatie opleveren dan de flauwe praat in de meeste Nederlandse pop bladen. Pion Oets tekende uit de mond van Maro Bolan, Pete Townsend, Jim Capaldi, Country Joe McDo nald, Lou Reed, Paul McCartney, Randy Newman en nog een boel andere pop-kopstukken soms wel aardige opmerkingen op. Zoals deze, George Harrison over Bob Dylan: "Ik had niet kunnen zeggen dat Bob naar het Bangla DesJ concert zou komen, want ze zeggen altijd Bob Dylan komt ook en hij doet 't nooit. Hij zit thuis en leest 't in de krant, en dan wH hij al niet meer ko men. Pas de avond tevoren wisten we dat hij zou komen. En zelfs toen nog was *t wankel, hij had zo naar huis kunnen gaan". Of van ex-Buffalo Springfield- lid Richie Pur ay, oprichter van Poco: "De geschiedenis van Buf falo Springfield was en is hoofd zakelijk de geschiedenis van Neil Young, die elke week zei: ik ga eruit. Toen hij het definitief deed was de groep voorbij". Het meest boeiend, aangrijpend bijna, is het verhaal over Joe Cocker. Een verhaal dat is opge bouwd uit een gesprekje met de ouders van het pop-fenomeen en een paar woorden van Cocker zelf. De aftakeling fti beeld. Iet boek is opgeluisterd door een serie zeer fraaie foto's, bijna allemaal van Gijsbert Hanekroot. Het enige bezwaar: als Je de band één keer wat stevig aan pakt dwarrelen de blaadjes los. Maar goed, volgend jaar komt er weer zo'n boek. BERT VAN DOMMELEN Kinderen in oertijd Ronduit geinige en voor kinde ren ook leerzame getekende ver halen zijn deze twee avonturen van de kinderen Zwerfsteen, Been en Botteke, twee lieverdjes uit de oertijd. Met papa Ger en mamma Mania gaan ze naar Egypte en ontdekken ze Amerika. Almcrvist's tekenpen heeft tal van vondsten leuk verwerkt. De ver halen zijn een letterlijk en fi guurlijk kleurrijke combinatie van een oertijddécor met heden daagse belevenissen. Die herken ning van avonturenzucht van kinderen van nu in een tijds beeld van vierduizend Jaar terug maakt het lezen en vooral het kijken van deze boekjes plezierig. HANS MELKERT Panda "Ga de wijde wereld in, zoek een nette betrekking, wees vrien delijk en eerlijk en zie dat je een goed vak leert; dan kun Je het ver brengen". Dat was de goede raad die zijn vader hem meegaf, toen Panda met slechts één rijksdaalder op zak de wijde wereld introk. Maar dat Is moei lijk, want het is een harde we reld. Wie kent Panda niet. die nu al jarenlang in dit blad zijn avon turen beleeft. Avonturen, waarin ook Joris Goedbloed (ook wel de Markies van Malpertuis ge noemd) een zeer belangrijk aan deel heeft. Voor al die mensen, die hebben verzuimd de strips uit de krant te knipnen wori°n ze nu in boekvorm uitgebracht. Een eerste deel heeft zijn weg inmid dels al gevonden, deel twee kwam onlangs van de persen. In dit deel zijn drie verhalen samengebracht. In het eerste de belevenisen rond de Kalkerkar, een door Professor Kalker (die Panda hardnekkig Pampa blijft noemen) uitgevonden racewagen. Samen met of misschien on danks de hulp van detective Pat OTNTozle wordt natuurlijk de wedstrijd gewonnen In de mees ter-alchemist wordt de schat van Panda veranderd in lood. In het derde verhaal, dat van de meester-zakenman. komt Joris Goedbloed op de proppen. Hij gaat zich met het loodgieters- zaakje van Panda bemoeien, zo dat dit eerst groeit tot buitenge wone proporties om tenslotte in een te storten. Marten Toonder, Panda deel II, uitgeverij Skarabee, f 7,90. PIETER TAFFIJN Kastelen De Europese Bibliotheek heeft al voor heel wat boekjes gezorgd over steden en dorpen aan de hand van oude ansichten. Ook andere onderwerpen werden op deze wijze bij de kop genomen, zoals de paardetram, de posterij en, Nederlandsch-Indië en noem maar op. De Zaltbommelse ult- gevers zitten bepaald niet stil en hebben nu gezorgd voor het deeltje over kastelen en land huizen in Zuid-Holland. In 76 oude prentbriefkaarten toont A. I. J. M. Schellaart, di recteur van de Nederlandse Kas telenstichting en van de Stich ting Kastelen Documentatie hoe de landhuizen en kastelen er in het begin van deze eeuw bijston den. Soms is het een nog duide lijk herkenbare situatie, andere malen ls het onderschrift echt nodig om de afbeelding te her kennen. Ook onze eigen woon omgeving komt aan bod, getuige prenten van o.m. Adegeest in Voorschoten, de ruïne Dever in Llsse, het Wassenaarse Duinrell, Endegeest in Oegstgeest, Leeu wenhorst in NoordwiJkerhoUt, De Burcht in Leiden, Sassenoord in NIeuwveen en de ruïne van Tey- 'ngen bil Sassenheim. E<m erg leuk boekje, alleen is de prijs van bi'nT achttien gulden voor veel mensen misschien wel een hin derpaal. A. I. J. M. Schellart, Kastelen en landhuizen ln Zuid-Holland in oude ansichten, Europese Bi bliotheek, f 17,00. PIETER TAFFIJN Handen Wie zelf graag met zijn handen bezig is kan heel wat fijne uur tjes vooruit met het boekje over poppen maken van Ab de Brou wer. In kort en af en toe helaas niet al te duidelijk bestek wordt verteld hoe men van allerlei ma teriaal zogenaamde karakterpop pen kan maken. Dat kan zijn van papier-maché, van raffia, van schuimplastic. gevouwen van papier, van blikken strippen of noem maar op. De foto's laten •"°1 heel goed zien dat De Brou wer er zelf heel wat van kan en voor de mensen die al een beetje van dit soort werk afweten zijn het erg goede voorbeelden. Ab de Brouwer, Karakterpoppen maken, Vaardige Handen deel 37, uitgeverij Zomer en Keu- nings, f 4,50. PIETER TAFFLJN JTerken aan de tuin Wie zijn huis van boven tot on der heeft getimmerd en ge verfd en desondanks een onver flauwde doe-het-zelf-drang heeft behouden, moet zich maar eens op zijn achtertuintje werpen. Met "Tuinieren met hamer en troffel" is het gieten van betonte- gels, of het bouwen van pergola's een stuk eenvoudiger; tenminste, als er een spoor van aanleg ln de kiem aanwezig is. Immers, zoals het groeiproces van plan ten een mysterie blijft, ondanks alle water en compost, zo Is er ook altijd de onopgeloste vraag, waarom de één met een hamer en een schroevendraaier een boekenkast of een schutting schept, terwijl de ander met een klopboor en toebehoren nog geen gaatje in de muur krijgt. Het boekje "Tuinieren met ha mer en troffel" legt de nadruk op het visuele. Meer dan 500 fo to's begeleiden alle goede wen ken voor een nog mooiere tiun. Uitgeverij Kosmos, door Peter en Adrienne Oldale. HAN MULDER Drukken In de aardige Globe-reeks (uit geverij Helmond) is het deeltje "De Geschiedenis van de Boek drukkunst" weer een voltreffer. Oorspronkelijk Engels werk wat ook aan de plaatjes te mer ken is moest er voor Neder land natuurlllk recht worden ge daan aan Laurens Janse. Coster, die als uitvinder van de boek drukkunst langzamerhand alleen nog rond Haarlem aanhangers vindt. De Nederlandse bewerker zit er wat mee. maar slingert desondanks de naam van Guten berg midden in ons nationaal gemoed. Citaat: "natuurlijk is dat voor Nederland en beetje Jammer, maar de uitvinding ls er even belangrijk om!" Deze generatie schooljeugd, voor wie het boekje allereerst bestemd is, ligt daar overigens niet meer zo wakker van. HAN MULDER Een Vlaming en de buren De drang om te weten wat an deren van ons denken, is niet verschrikkelijk nieuw. In Enge land bijvoorbeeld is de markt onverzadigbaar voor boeken van buitenlanders die komen vertel len wart, 'n onzinnig volk die Brit ten toch zijn. Engelsen groeien na lezing van zo'n bode nog eens extra in hun rol en alleen als ze elkaar met bierflesjes bekogelen op de spionkop-tribune In Liver pool ziet de buitenstaander dat ze gewoon zijn als ieder ander. Nederlanders hebben ook de on tembare nieuwsgierigheid om te vernemen wat de buren van ze Vinden. Dat onlangs verschenen boek van de Portugese Journalist De Carvalho ("Waar die andere God woont") is dan ook onver saagd opweg om een geheide bestseller te worden. "Een Vla ming bekijkt Nederland" van Paul de Wispelaere (uitgeverij Elsevier Paperbacks) heeft ook iets van dat weldadig voyeurisme voor hen die bekend worden Tien gesprekken die De Wispe laere afgelopen winter voor de KRO-t.v. voerde zijn hier gebun deld (met de aantekening dat drie van de tien interviews wa ren met Vlamingen die ln Ne derland wonen). Wat opvalt ls dat de vragensteller zich vaak nogal stereotiep opstelt. Toch weet hij met aggressieve plaag stootjes menigmaal een aardige karakterschets ln vraag- en ant woord van zijn gesprekspartner te geven. Dialogen is in dit ver band een beter woord dan Inter views. Verhelderend voor d* oude lief de-haat-verhouding tus sen Nederland en Vlaanderen is 't gesprek mét Simone Dubois. Vlaamse van geboorte echte noot van kriticus Pierre Dubois, Ergens zegt ze: "De Belgen heb ben, niettegenstaande eeuwen onderdrukking of misschien Juist daardoor toch altijd de kunst verstaan hun eigen gang te gaan. Ze hebben hierdoor een meer realistische kijk op het le ven gekregen, ze heben zich aan. door vreemden voorgeschreven, wetten ongemerkt weten te ont trekken en zijn volgens eigen weten gaan leven, terwijl de Ne derlanders meer onder de hoede van voorschriften hebben ge leefd, ze zijn formallstischer en hebben meer last van schuldge voelens". Dat is allemaal heel waar, geloof ik. HAN MULDER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 13