Clierrie is opeens een
onderdeel
van de
popscene
geworden
f/HSl RlWMmM)
Ben Cramer gaat naar
Eurovisie Songfestival
TV-EN PLAATDEBUUT
rföftvanckma... i
...en gisteren I
Nieuwe musical van
Annie M. G. Schmidt
Residentie-Orkest op
de (k)luchtige toer
rrieo
AMSTERDAM Popzangeres Cherrie Vangelder Smith (21,
ware naam Hetty Smid) is nog nooit in een zaal opgetreden,
haar eerste singletje (Love me forever) is net uit. Toch zat
het afgelopen weekeinde driemaal de grote congreszaal van de
Utrechtse aJarbeurs bomvol, toen zij er optrad op het Dureco-
festdval, dat de NCRV-tv gisteravond uitzond. Het publiek was
vast niet alleen voor Cherrie gekomen, maar eerder voor
Shocking Blue, Wilma, Vader Abraham en andere ervaren ar
tiesten, waarbij Cherrie vergeleken nog maar 'n „broekje" is.
Dat weet ze zelf best. Maar drie volle bakken. „Het gaf me toch
wel een nerveus gevoel", bekent ze.
Cherrie is heel plotseling van
thuiszittend huisvrouwtje zangeres
geworden. Ze zong een paar maanden
geleden voor haar vriend Jacques
Zwart (oprichter van de groep Think
Tank die, inmiddels van samen
stelling veranderd, ook op het Dure-
cofeest optrad) een liedje dat hij
voor de Continental Uptight Band
had geschreven.
Hij wilde even horen hoe het in 't
gehoor lag. Maar mensen uit het
platenvak waren zo opgetogen dat
„Golden wonderboy" Hans van He-
mert van Phonogram die Mouth and
McNeal heeft grootgemaakt Cherrie
wilde contracteren. Maar ze kent Jac
ques als d'r broekzak en voelde zich
bij Dureco meer thuis.
Inmiddels is een tweede single in
de maak. De firma gelooft in Cherrie.
En dat verbaast haar misschien nog
wel het meest van alles. „Het over
valt me allemaal zo. Zo weet Je van
niets en zo krijg Je een aanbod van
Hans van Hemert. In de studio was
ik vreselijk nerveus. Het is ook alle
maal zo snel gegaan".
Wat Cherrie honderd procent mee
Is gevallen bij de haastige start als
popzangeres zijn de enthousiaste re
acties van kenners op haar eerste
schijf. Radio Noordzee draaide het
plaatje herhaalde malen. Ook een
meevaller vindt de ras-Amsterdamse.
Op de nieuwe single staan weer
twee nummers van Jacques Zwart:
I'll take good care of you en sweet
boy. ,J3e b-kant is een langzaam
nummer. Niet zo commercieel denk
ik. Er wordt nu veel meer tijd aan
de opname gegeven en daardoor
krijg je ook meer het sfeertje van
het nummer".
Cherrie heeft voor ze in de platen-
studio een keel opzette op het kan
toor van een muziekhandel gewerkt.
(„Er moest toch iets van muziek in
zitten") en showde een Jaar lang
schoenen en laarzen in het Beatrix -
gebouw. Ze heeft er nog nauwelijks
bij stilgestaan hoe de komende
maanden zullen verlopen nu ze plots
klaps een onderdeel van de popscè
ne is geworden. Ze hoopt dat er op
het volgende plaatje werk afkomt
en is bezig met de musici die nu
nog bij Annie Schmidts musical „En
nu naar bed" zitten.
Met hen en heel misschien met
ADVERTENTIE
'n Minister geeft
z'n eegastrijk-vrij!
de Utrechtse zanger Rob van Bom
mel (Don Mercedes) gaat Cherrie
vólgend Jaar optreden. Wat haar re
pertoire betreft ziet ze het zo: „Het
moet commercieel blijven, Je kan
wel heel fijne dingen voor Jezelf
doen. idealistisch zijn, maar daar
hebben al heel wat mensen hun nek
over gebroken. Als ik ga optreden
in zalen wil er er wel wat minder
commerciële liedjes tussendoor zin
gen".
ZANGLES
Cherrie Vangelder Smith, dat
is een beetje een lange naam voor
een zangeres. Daarom verwacht ze
dat de platenfirma haar binnenkort
die dubbele achternaam zal afnemen.
Ze heeft sinds kort zangles bij de le
rares die ook Jasperina de Jong en
Jenny Arean de beginselen van de
zangkunst heeft bijgebracht. Cher
rie is gek op Carole King, Dusty
Springfield en de Nederlandse zan
geres Shirley met wier drummende
en zingende zuster Bep ze bevriend
is.
Cherrie kan een hel# avond on
deruit naar muziek liggen luiste
ren of lezen maar dat neemt niet
weg dat ze zin heeft om te gaan
zingen. En niet alleen overdag in de
studio, ook 's avonds waar dan ook in
het land. „Veel optreden, het lijkt
me zalig l", roept ze uit.
'Wat een planeet
AMSTERDAM (ANP) Vrijdag 9 november 1973 gaat „Wat een
planeet", een muzikale komedie van Annie M. G. Schmidt en Harry
Bannink, in theater Carré in Amsterdam in première. Evenals bij
„En nu naar bed" zal ook nu Paddy Stone de regie voeren.
Degenen die hebben toegezegd een rol in de musical te spelen zijn
Conny Stuart, Joan Remmelts, Willem Nijholt en John Koch. Inclu
sief koor, ballet, musici en technici zal het gezelschap uit ongeveer
35 personen bestaan.
advertentie
VERLOVINGSRINGEN
DESIREE
moderne modellen.
Wij hebben reeds ringen vanaf
f49,75 p. p.
Op het graveren kimt U wachten en
zonder prijsverhoging.
Levenslange schriftelijke garantie.
F. W. FLESSEN
LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein 12
Telefoon 26670
OEGSTGEEST: Geversstraat 47.
Josephine Baker
op Unicef-feest
DEN HAAG (ANP) In het I
Congresgebouw in Den Haag zal
op donderdagavond 14 december
een groot aantal artiesten uit Ne- i
derland en het buitenland optre
den in een programma "artiesten]
helpen Unicef". De opbrengst van
de avond, waaraan alle artiesten
belangeloos meewerken, is be-
stemd voor Unicef, het kindernood-
s van de Verenigde Naties. De
TROS zal de show opnemen en op
22 december op de beeldbuis bren
gen.
Aan het programma zal worden I
meegewerkt door o.a. Josephine Ba
ker, "The 30 little angels from Ko-
een zang- en dansgezelschap
dertig Koreaanse kinderen tus-
acht en vijftien Jaar, John
Kesteren en Ingeborg Hallstein, de I
zangeressen Roberta Flack, Lynsey
de Paul, Mari Trini en Frida Boe-
cara, de Engelse groepen "Magna
Carta" en "The real thing", de zan
gers Alex Harvey en Demis Rous-
en de Nederlandse pantomime
speler Rob van Reyn. Willy Dobbe j
zal het programma presenteren, het
Metropole Orkest onder leiding van
de Engelse dirigent Robert Farnon
voor de muzikale begeleiding
zorgen.
De organisatoren verwachten dat
de avond aan entreeprijzen en
dere inkomsten zoals tv-rechten
r dan f 100.000 voor Unioef zal
ADVERTENTIE
GRAMMOFOONPLATEN EN MINICASSETTES
LEIDEN. Haarlemmerstraat 139a,
Tel. (01710) 49697
LEIDEN Groot was het suc
ces dat het Residentie Orkest onder
de jeugdige dirigent Hubert Sou-
dant gisteravond oogstte met "IJ
maestro di cappella" van de 18e
eeuwse componist Domenico Cima-
rosa. In dit kluchtige werk ver
schijnt, wanneer het orkest al enige
tijd heeft gespeeld, de solist op het
toneel, waar hij onmiddellijk de di
rigeerstok ter hand neemt. Op zijn
gezongen aanwijzingen speelt het
orkest verder, maar In het geheel
niet zoals de "kapelmeester" dat
wenst. Woedeuitbarstingen zijn hier-
vaji het gevolg. Op de solist rust in
ADVERTENTIE
Wie zoet is
krijgt kaas
niet vergeten... Fncoeten
zulk een stuk de niet geringe taak,
zowel te zingen als (gedeeltelijk) te
dirigeren. De Argentijnse bari
ton Carlos Feller, thans verbonden
aan de opera in Keulen, volbracht
niet alleen deze opgave, maar deed
dat ook nog met zodanig komische
gebaren en gelaatsuitdrukkingen dat
het publiek al halverwege het werk
een staande ovatie weggaf. De reac-
-ties van de orkestleden en de uit
dossing van de solist (grijze pruik,
pandjesjas, lorgnet) verhoogden de
feestvreugde nog.
Daarvóór was het programma ge
opend met Vivaldi's Concerto a 10
in g mineur, dat op zeer evenwich
tige, zij het soms wat bezadigde
wijze ten gehore werd gebracht
In tegenstelling tot wat het pro
grammaboekje vermeldde en zonder
nadere aankondiging werd na de
pauze begonnen met dansen uit
"Galantó" van Zoltón Kodaly. Voor
dit uit 1933 stammende werk baseer
de de componist zich voornamelijk
op Hongaarse volksmelodieën, die
op kleurrijke wijze werden georkes
treerd. De vurige uitvoering sloot
zich hier goed bij aan.
Na Ponchielli's bekende urendans
uit het ballet "La Gioconda", die
in het langzame begindeel wat
plechtstatig, maar verder vol ver-
'e werd vertolkt, werd dit weinig
'klassieke" concert besloten met
een suite uit het ballet "Fancy
Free". Dit ballet, op muziek van
Leonard Bernstein, is een voorlo
per van de musical "On the town"
en vertelt het verhaal van een
groepje matrozen, die enige bars
bezoeken. De muziek hierbij is fel
en opzwepend en wars van elke ver
fijning. Hubert Soudant wist hier-de
Juiste toon te treffen, daarbij ge
steund door adequaat spel van het
gehele orkest. De bijval van het pu
bliek was van dien aard, dat een
gedeelte van dit stuk zelfs werd her
haald.
r. j. bogers
HILVERSUM Ben Cramer wordt de Ne
derlandse zanger op het Eurovisie-songfestival
dat volgend jaar 7 april in Luxemburg wordt ge
houden. De Nederlandse voorronde voor dit fes
tival wordt op 28 februari gehouden. Ben Cramer
zingt op die datum een drietal liedjes waaruit er
een voor Luxemburg wordt gekozen. Ben Cramer
die kortgeleden een eerste prijs haalde op een
songfestival in Tokio is door de werkgroep amu
sement van de NOS als Nederlandse vertegen
woordiger aangewezn.
Hij heeft al deelgenomen aan festivals in Rio
de Janeiro, Knokke, Cannes, Scheveningen, Inns
bruck, Wiesbaden, Athene, Split, Sopot, Barce
lona, Malta en Sofia.
De procedure die in februari wordt gevolgd bij
de keuze van het Nederlandse liedje is dezelfde
als verleden jaar. Dat betekent dat er in elke
provincie een twaalf man sterke telefoonjury zit
waarvan ieder lid het liedje van zijn keuze één
punt kan geven. Het lied met de meeste punten
gaat naar Luxemburg. Iedereen kan voor het
songfestival een liedje insturen naar Hilversum.
Dit moet dan gebeuren vóór 13 januari. De NOS
deelt mee dat de ingezonden liedjes aan de vol
gende voorwaarden moeten voldoen:
1In aanmerking komen alleen oorspronkelijke
Nederlandse niet eerder gepubliceerde teksten
en muziek.
2) De composities moeten op bladmuziek ge
schreven zijn en voorzien van titel en motto in
tioeevoud loorden ingezonden, samen met een
bandopname van de muziek.
3) De teksten moeten in tweevoud zijn gettka.
4) De tijdsduur van elke ingezonden compositie
is maximaal drie minuten.
5) Compositie en tekst moeten onder motto
■werden gezonden aanProduktie Songfestival,
NOS, Postbus 1973, Hilversum.
6) Naam en adres van componist en tekstschrij
ver en ook van de titel van het liedje moeten bo
vendien in een aparte gesloten envelop worden
gezonden aan notaris J. Af. A. B. Lijdsman, Em-
mastraat 19, Hilversum. Het motto moet duidelijk
in de linkerbovenhoek van de envelop worden
vermeld.
Op de foto Ben Cramer met de onlangs in Tokio
gewonnen gouden plak en zijn dochtertje Nicole.
NEDERLAND I
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Calimero, tekenfilm (NOS)
19.10 Flipper, TV-serie voor de jeugd (TROS)
19.30 Zorro, TV-serie (TROS)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Op losse groeven (TROS)
21.20 De FBI Het trio, TV-film (TROS)
22.10 Morgen komt er weer een dag, TV-spel naar het to
neelstuk The Typists van Murray Schisgal (TROS)
22.50 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 MIK: muzikaal amusementsprogramma (KRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Citroentje met suiker, TV-serie (KRO)
21.10 Brandpunt (KRO)
22.00 Alias Smith en Jones, TV-film (KRO)
22.50 Uit de Kunst (NOS)
23.20 Journaal (NOS)
In deel 3 van de corresponden
tie tussen Ter Braak en Du
Perron wisselden beiden in 1935
van gedachten over Bordewijks
novelle „Biat" op een wijze die
doet vermoeden dat Bordewij k
niet over een schouder met
hen meelas. Du Perron schreef
„Het is wel boeiend,
vooral ook omdat het kort is:
het had niet tweemaal zo lang
moeten zijn maar ik snap bij
God niet, wat jij en Vestdijk
voor bijzonders zien in deze
heer. Behalve een nogal rake
beschrijving van zijn panopti-
oum-monsters, is zijn fantasie
zelfs heel pover: hij kan niets,
of bijna niets bedenken wat
zijn monsters doen. Telkens
spant hij zich dus maar weer
in om ons vooral niet te laten
vergeten dat ze er heel demo
nisch uitzien. Alles bij elkaar
is het de fantasie van een
spullebaas. De betogen van me
neer Bint zijn om te huilen, zo
banaal en goedkoop. Het is
overdonderend vierderangs.
Wat de strekking van het ding
betreft, die is me totaal anti-'
pathiek: die meneer Bint met
zijn systeem lijkt me een dic
tator van karton voor een
vlooiencircus, zoals meneer
Bordewijk een denker is voor
het publiek daarvan. Al die
whimpysingers en klotterbookes
lijken mij zo wreed en gevaar
lijk als een vlo het kan zijn,
kortom, meneer Bordewijk lijkt
me een vlot verteller en een
Humbug-vent".
Tot zover Du Perron. Ter
Barak schreef onder meer te
rug: „Het element kunstproza
hindert mij niet erg, omdat
het geen onaangename „kunst"
is en het groteske karakter
zoiets wel verdraagt. Ik ken
Bordewijk niet persoonlijk,
maar van een neef van hem
hoorde ik, dat hij een zeer
zachtaardig en weifelig man
moet zijn, die een paar uur in
de week staatshuishoudkunde
heeft gegeven en absoluut
geen orde kon houden. Het
verloop van zaken is dus niet
onduidelijk". Het vervelende
voor Du Perron was, dat hij
werd bijgevallen door Dirk
Coster, aan wie Du Perron
minstens zo veel hekel had als
aan Bordewijk. „Bint" werd
door Coster „een even weerzin
wekkend als giftig prul" ge
noemd. Kortom: de redenen
van het dramatiseren van
zullen voor de VPRO
niet die meningen van Borde
wij k's tijdgenoten zijn geweest,
maar de hernieuwde belang
stelling die Bordewijk onder
vindt, getuige ook de dramati
sering door Walter van der
Kamp van „Karakter".
Het boek onderging in die be
werking een geslaagde meta
morfose, wat van „Bint" giste
ren maar ten dele kon worden
gezegd. Uitgangspunt was: het
door Ter Braak gesignaleerde
.kunstproza" te handhaven,
ten koste van de natuurlijk
heid. De acteurs waren ama
teurs, uitgezocht op hun gelij
kenis met de beschreven figu
ren (afgezien dan even van het
lange haar, neem ik aan). De
oorspronkelijke Bordewyk-tek-
sten werden „opgezegd" (onder
meer door de directeur door de
toneelschool, Jan Kassies) ter
wijl de mensen die aan het
woord waren, buiten het beeld
werden gehouden, zodat alleen
de toegesproken en in beeld
kwamen. Ook dat was natuur
lijk een vorm van kunsttelevi
sie, ten dele een noodsprong
(vanwege de amateurspelers),
ten dele een logisch gevolg van
de opzet. Ik vond het daardoor
wel Interessant (ook al omdat
ik me ,3int" als boek nog
goed kon herinneren), maar ei
genlijk niet boeiend. Het was
aardig om te zien hoe men
„Bint" zowel in figuurlijke als
letterlijke zin in televisiebeel
den had „opgelost", maar kij
kers die de novelle niet kenden
zullen, wellicht, weinig geïnte
resseerd zijn geweest.
Henk Mochel van de NCRV
kwam gisteren met een pro
gramma over kunstmatige inse
minatie. Minder beklemmend
dan zijn programma over de
euthanasie, vermoedelijk omdat
het over tegengestelde onder
werpen ging: leven teniet doen
tegenover leven wekken. Twee
echtparen verbelden (in de
schaduwen van de K.IJ5. ge
huld) over hun opvattingen,
die door prof. dr. J. Janssens
allerminst werden onderschre
ven. HjJ noemde de kunst
matige inseminatie via een do
nor: „Wezensvreemd aan de
liefdesverhouding".
Niet in de schaduw, maar in
het volle daglicht traden ook
twee donors: een student en
een predikant van de gerefor
meerde kerk. De student zei
dat hij ook sperma zou afstaan
als er niet 30 gulden onkosten
per keer voor werd betaald als
reiskosten, en de predikant zei
dat hij het op hetzelfde niveau
sag als het afstaan van bloed,
of van lichaam of delen ervan
na zijn dood. HIJ liet voor alle
zekerheid wel doorschemeren
getrouwd te zijn en twee kin
deren te hebben.
Er is overigens een groot te
kort aan donors, van wie er
per jaar ongeveer 3000 moeten
komen om aan de vraag (500
echtparen per Jaar) te kunnen
voldoen.
NICO SCHEEEPMAKER
Zaterdag 2 december
NOS. 17.55 VARA.
7.00 Nieuws. 7.14 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) gevarieerd programma, met
om: 7.25 Van de voorpagina; 7.54
Deze dag; 8.00 Nieuws; 8.11 Dingen
de dag; 9.35
(S^) Za-
dag. 13123 (S) Dit ls het be
gin Jongerenprogramma. 14.43 Va
ria. 14.46 Frans-Duits-Engels: Een
luisterprogramma. 15.30 uur se-
ml-klassleke en moderne muziek
(opn.) 16.00 Nieuws. 16.03 (S) NOS-
Jazz. 16.45 Inzet een programma
Nederland. 11.55 Mededelingen. 12.00
(S) Licht orkest
dood, hoorspel. 21.35
23.55 Nieuws.
HUv. n. 298 m.
TROS. 22.30 EO.
ontspannen terugblik.
FM-kanalen. 7.00
13.30 (S) SteigerB: radio-show.
15-30 Nieuws. 15.33 (S) Luister
^n thuis: verzoekplatenpro-
voor de militairen. 1730
17.32 Aktua. 17.45 (8) liedjes
muzlek_ult den goeden ouden
En
tijd. 18 15 Uit* dempers.818301 Nieuws.
.y,. L uc peis io.ju nieuws.
18.41 (S) Kort-blnnenkortprogram
maoverzicht. 19.00 (S) klassiek ver-
zoekplatenprogramma. 20.00 Nieuws.
05 (S) Goed bekeken. 2030 Piano
recital. 20.55 Om de kunst. 21.15 (S)
lassieke orkestmuziek (gr.). 22.30 uur
Weekslulting: samenzang en meditatie.
22.50 Klankbord: actualiteiten. lnfo£
ludlum: klassieke muziek
01.00 NCRV.
7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt zo's
(Soos), gevarieerd programma met
populalr-klassieke muziek en om:
730 Nieuws. 7.41 Aktua. 8.30 Nieuws
en 8.368.45 Gymnastiek voor de
hulsvrouw. 10.00 (S) Tien om: voor.
de kinderen. 10.30 Nieuws. 1033 (S)
Route A: Amusementstourisme
7.00 Nieuws 7.02 Zing zöig zAngl-
lichte vokale muziek. (8.00 fcleuws)
9.00 Nieuws. 9.03 Pers. vers. 10 00
Nieuws 10.03 Muziek b(J de koffie.
(11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 EU
17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.03
Joost de Draayer Show 19.00 Nieuws.
19.02 Denk Je nog aan dl tijd 78
toeren-platen van nederlandse orkes
ten en solisten. 19.30 That's „live"!.
I 20.00 Nieuws. 20.02 Drie van u: ver-
zoekplaten en muzlekkwls 22.00
Nieuws. 22.02 Happy Sound: gospel
songs. 22.30 Jazztime 22 55 M dede-
lingen 23.00 NleuwB 23.00 La- date
(24.00 Nieuws). 03501.00 Nieuws.