)s. Jan Gravendeel (48) leidt KERK IN POLEN 'Aktie Kruistochten Nederland" STAAT, VOLK EN ERVALSING rAN FILM nra Lisse woonachtige predikant vervult meer lan driehonderd spreekbeurten per jaar Paus over hereniging japtistenpr-otest KOUDE VREDE VOORDEUG VOOR KERKEN (AG 24 NOVEMBER 1972 s Informatie voor een deel vol- it onbetrouwbaar is en voor een deel ideologisch gekleurd is. voorbeeld voeren de theologen dat verscheidene mensen, die Geologische leergang in Moskou en door ds. Wurmbrand als slspelers werden aangeduid, hen toni ijk bekend zijn als baptis- Predikers uit diverse delen van 'iind. Wij zullen, aldus het •IJven, bijzonder moeten oppassen ohristenen die zich geheel in to voor de prediking van het agelie in een officieel atheisti- saimenlevlng op een zó laatdun- de manier te beschuldigen als Giedde bij de heer Wurmbrand's fcrkingen over de bevestiging van ambtsdrager in de kerk in Mos- uitleg in alle opzichten zwart- wit Onding, die een mengeling van rto, valse uitleg en op vooroorde- terustende uitspraken is, zal wel ft bereiken dat de fondsen van wganisatie van Wurmbrand wor- versterkt. Hoe groot de schade de zaak van het evangelie in köd door zijn acties wordt be tend weten zij die de situatie binnenuit kennen, j^lfde films, die ds. Wurmbrand stuk knippen om er zijn verhaal op te hangen, werden in hun vertoond op een studiecon- •Dtie over de situatie der Russi- baptisten en evangelie-christe- die onlangs werd gehouden De band tussen staat, volk en R.K Kerk is in Polen de gehele geschie denis door altijd zeer sterk geweest, zozeer zelfs, dat men stelt: „Pools la r.k.". Ook nu nog behoort circa 90 procent van de bevolking tot deze kerk. De verhouding tot de commu nistische regering is er één van „koude vrede", wat niet alleen aan de regering ligt: de Poolse R.K. KerX is één der meest conservatieve in de wereld. Ze heeft door haar grote ledental een grote invloed en ook veel moge lijkheden om die te behouden: een groot aantal kranten en tijdschrif ten, een eigen r.k. universiteit in Lu- blin, rjc. theologische hogescholen in Warschau en Krakau (de theolo- gische opleiding wordt door de staat gesubsidieerd), ruime mogelijkheden tot het geven van (eveneens gesub sidieerd) godsdienstonderwijs en zelfs tot geestelijke verzorging in het leger. Wel tracht de regering, zoals meestal in communistische landen, de stelregel „verdeel en heers" toe te passen door de nlet-r.k. minder heidskerken tegemoetkomender te behandelen dan de r.k. meerder - heidskerk en door binnen de R.K. Kerk de progressieve en met de re gering samenwerkende groepering Pax te bevoordelen boven de aan het episcopaat gebonden groepering ZNAK. Zo kregen een Pax-delegatie en een vertegenwoordiger van de protestantse kerken zonder moeite visa voor een bezoek aan de Duitse Bondsrepubliek, maar gaf men een ZNAK-delegatie geen toestemming, om aan een uitnodiging van de Westduitse kardinaal Döpfner ge volg te geven. Ook worden aanvragen voor het bouwen van nieuwe kerken, waaraan een groot tekort is, zeer traag behandeld. Maar atheïstische propaganda is er niet: die is, even als „religieuze propaganda", bij de wet verboden Oecumene Daar de R.K. Kerk. als nationale kerk, ook nationalistisch is, zijn keris en regering althans op één punt al tijd eensgezind geweest, n.1. in hun ijveren voor erkenning van de Poolse aanspraken op de vroegere „Duitse oostelijke gebieden". De door het Poolse episcopaat op het Vaticaan uitgeoefende aandrang heeft zeker bijgedragen tot de prompte verhef fing van deze gebieden tot volwaar dige diocesen zodra de „Ostvertr&ge" door de Duitse Bondsdag geratifi ceerd waren. De staat van zijn kant is sinds de regeringswisseling van twee Jaar geleden aan enkele belang. rijke verlangens van de kerk tege moet gekomen. Wat de verhouding tussen de ker ken onderling betreft: sinds febru ari van dit Jaar zijn er eocumenische contacten tussen de R.K. Kerk en de niet-r.k. kerken, die verenigd zijn in de Poolse eocumenische raad. Deze oecumenische raad waardeert de mogelijkheden tot samenwerking met de staat positief, wat gezien de po litiek van de regering t.a.v. de pro- testantse en orthodoxe kerken niet zo verwonderlijk is. Deze kerken hebben het ook aan het communisti- sche regiem te danken, dat ze nu ge lijkgerechtigd zijn met de R.K. Kerk. Ook zij hebben een eigen opleidings- i Instituut voor theologen. In War schau is een bijbelhuis, waar te oor delen naar de omzetcijfers ook veel rooms-katholleken bijbel kopen. De bijbel wordt n.l. in Polen de laatste Jaren ook door de rooms-katholieken steeds meer gelezen. Enkele Jaren ge leden kwam er een nieuwe r.k. bijbel vertaling en ook de protestanten hebben sinds kort een nieuwe verta ling. zij het voorlopig alleen nog van het Nieuwe Testament. Tenslotte: alle kerken kunnen dl- akonale (sociale) Inrichtingen stich ten en/of in stand houden als ze t dat willen. De meeste doen dat ook. In opdracht van de Aktie Kruistochten Nederland", die onder meer ten doel heeft verkondiging van het evangelie door bijeenkom sten. lect uurverspreiding, markticerk, jeugdwerk, huis- en ziekenbezoek en tentevangelisatie, werkt ds. Jan Gravendeel in de Duin- en Bollenstreek, in de Haarlemmermeer en overal in het land waar zijn hulp nodig is. waar hy een meisje zag zitten dat totaal in de vernieling was geraakt en dat hij graag rijk wilde maken met de blijde boodschap, dat er ook voor haar redding mogelijk was. Uit eigen beweging kwam ze tot zijn grote verrassing na afloop naar de consistorie met de vraag of de Heer haar ook kon helpen. Na een ge sprek van meer dan een uur knielde zij neer Tijdens een deze week in Rome gehouden ontvangst van leden van de bisschoppelijke commissie voor de oecumene uit 52 landen heeft de Paus verklaard, dat de R.K. Kerk thans een „bijna totale" gemeen schap met de orthodoxe kerken heeft bereikt. Paus Paul us zei in des» samenhang, dat de R.K. Kerk altijd zal werken voor de hereniging van de kerkelijke gemeenschap. Hij on derstreepte „de vorderingen, de zeer grote vorderingen, die zijn gemaakt op de weg van het wederzijds begrip en de broederlijke liefde. „Al zijn er helaas verschillen tus sen ohristenen, er bestaat met de orthodoxe kerken bijvoort>eeld een bijna totaal samengaan en de moge lijkheden van pastorale samenwer king zijn evenredig aan de nauwe banden die ons verenigen. Tussen christenen, die diep vervuld zijn van de waarheid, bestaat geen rivaliteit, kunnen er slechts mededingers, vrienden zijn." Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Nijkerkerveen J. O. Schuurman te Putten. GEREF. KERKEN Beroepen te Sassenhelm D. W. Ges ink, luchtmachtpredikant te Hessisch Oldendorf (Did). GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Beroepen te Spakenburg voor de missionaire dienst op Irian Barat* E. Woudt, kandidaat te Bunschoten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Terneuzen J. van Haar en te Amersfoort, te Rotter dam-W. R. Boogaard te Lelden en O de Ridder te Nunspeet. De kathedrale baseüek van Sint Bavo aan de Leidse- vaart te Haarlem, die in mei 75 jaar bestaat en een levenswerk van architect Jos Cuypers, is dringend aan restauratie toe. Het dak lekt en er moeten nog meer onderhoudswerken worden uitgevoerd. Daar toe is de Stichting Kathe drale baseliek Sint Bavo (giro 2715042) in het leven geroepen, die tijdig de no dige voorzieningen wü treffen om ervoor te zor gen, dat deze kerk één van de grootste kerkgebou wen van ons land voor Haarlem behouden blijft. Hoewel Monumentenzorg subsidieert zullen er nog enkele tonen eigen kapi taal moeten worden bij eengebracht. M'n moeder in Avignon zei altijd: als ze jouw smullen e» smaakjes niet lusten, dan eten za maar gewoon worteltjes, óók best lekker, hoor..! U belt me even om te reserveren Graagl Palaceplein 3, Noordwi jk aan Ze» Telefoon (01719) 2488 wmm we willen komen tot een Juis- toordeling van de gecompliceer- öuatie van de christenen in Rus- dan zullen we ons los moe- maken van de anti-communis- acties van Wurmbrand 5E Ds. Jan Gravendeel (48). Het is zeker al een jaar of tien geleden, dat we ivoor het laatst ontmoetten. Eerst tijdens een zeven dagen durende Youth for ist-campagne in Vlaardingen met s avonds wel vijf tot zesduizend bezoekers en la- inde Belgische „kompelsstad" Genk, waar hij predikant was van de Belgische Evan- sche Zending. Nu zitten we weer tegen over hem. In de gezellige huiskamer van zijn torie aan de Oranjelaan 22 in Lisse. Neen, ds. Gravendeel, de begenadigde prediker, zijn gehoor van het begin tot het eind boeit, is geen predikant van één van de ker- in Lisse. Sterker nog, hij is bij geen enkel kerkgenootschap aangesloten. Hij is de ielende kracht van de Stichting A.K.N. (Aktie Kruistochten Nederland). Deze liting verricht evangelisatiewerk in de Duin- en Bollenstreek en in de Haarlemmer- r. Dat wil echter niet zeggen, dat ds. Gravendeel zich tot dit gebied beperkt. Hij t zo vertelt hij het hele land door om de blijde boodschap van de verlossing door istus te brengen aan iedereen die het maar horen wil en op te roepen terug te keren het Woord van God. Combee Holvast wendeel vraagt ons zijn per- wveel mogelijk op de achter- te laten „want het gaat niet Bij, maar om de boodschap die opdracht van mijn Zender moet agen". Toch kunnen we er niet aaai onderuit. Hij heeft name- liet aan één of andere theologi- faculteit van een universiteit gestudeerd. De in Amerongen gebo ren Gravendeel koos aanvankelijk de techniek en was Jaren als werktuig bouwkundige werkzaam bij scheepswerf. Aan godsdienst deed hy maar bitter weinig. Totdat hy tydens een straatevangelisatie in Sneek ge troffen werd door de biydschap, de overtuiging en de liefde waarmee zy getuigden van God en opriepen tot bekering. Verandering Toen veranderde er voor de Jon ge Gravendeel heel veel in zijn le ven. Hy zegt: „Ik boog myn knieën en stamelde „Heer Jezus kom in mijn hart en vergeef me al myn zonden". 7(j betreuren het zeer, dat de 4isohe Omroep ds. Riohard nbrand in de gelegenheid heeft ld in een uitzending over het ijk leven in Rusland honderd- siden christenen aan te kla- n te veroordelen, die zich niet in verdedigen. Dë E.O. deed dit zonder enige dialoog vorige een film over de Russische iten uit te zenden". Dit berich- as dr. J. Reüing, rector van het istenseminarium, ds. Th. van Laan, algemeen secretaris van de van Baptistengemeenten in rland en dr. J. A. Hebly, ad- rdirecteur van het Interuni- ;alr Instituut voor missiologie en nenica. Wurmbrand, aldus dit schrij- is een allerwege omstreden fl- HiJ stelt de zeer gecompliceer- tuatie, waarin de ohristenen in Land zioh bevinden op een zo ijdige en tendentieuze wyze voor de film 'n opzetteiyke vervalsing de werkelijke toestand genoemd t worden. Hij beschuldigt op las- )ke wijze mannen die algemeen nd staan als integere christe- in het Theologisch Seminarium van de Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland. Aan deze conferentie werd o.a. deelgenomen door leiders van het Europese baptisme die meer malen en gedurende langere tijd be zoeken brachten aan gemeenten in de gehele Sowjet-Unie. De conclusies van deze studieconferentie zullen binnenkort worden gepubliceerd. Aan hun protest op deze film voe gen de theologen toe, dat ook zij van inzicht zyn, dat het kerkeiyk leven in Rusland aan vele beperkingen is anderworpen. „Ook ons zijn de na men bekend van de leden van be paalde afgescheiden groepen, die door hun verzet tegen de beperkin gen van de geloofsvrijheid gevan genisstraf ondergaan. Wanneer ds. Wurmbrand echter spreekt van een miljoen gevangenen ls dit geen In formatie dooh propaganda daar de ze getallen pertinent onjuist zijn". ln my'n leven al heel wat mensen ln nood zien buigen voor de Heer en ik zie het nog dageiyks. Hier dichtby en veraf." Geloofsbasis Ds. Gravendeel verricht zyn ar beid voor de Stiohting „Aktie Kruis tochten Nederland". Hy is er zelf voorzitter van. Het geld ook voor zyn salaris komt binnen op ge loofsbasis. Door giften, vaste bydra- gen etc. zyn salaris is niet hoog. „Dat is", stelt ds. Gravendeel, „ook myn begeren niet. Stoffeiyk zal ik er beslist niet rijk van worden. Wel geesteiyk." De AKN-predikant trekt nagenoeg overal waar hy spreekt volle kerken en zalen. Zyn toespraak de boodschap, zoals Gravendeel het steeds weer noemt heeft hy niet op papier staan. Hy komt recht uit het hart en dat schept hem de mogelijkheid direct in te haken als hy in de kerk of zaal iets byzonders opmerkt. Zo als in de Amsterdamse Alledag-kerk, „Duideiyk werd lk gewaar, dat het eens zal zyneeuwig behoud of eeuwig verderf. Toen voelde ik de op dracht, die God voor my had. Ik moest de mensen gaan waarschuu- wen om hen te behouden!" Op 26-Jarige leeftyd ging Graven deel naar de Bybelschool ln Brussel. Na enige jaren studie werd hy pre dikant voor de Belgische Evangeli sche Zending in Genk, waar hy der tien Jaar met grote zege arbeidde. „Ik zag velen hun knieën voor Jezus buigen". Daarna werd hy aangezocht vanuit Brussel het evangelisatiewerk in België te gaan leiden. Ds. Gra vendeel was in Nederland reeds lang geen onbekende meer, Hy preekte in vele delen van het land en sprak veel tydens Jeugdmeetings. Toen dan ook vanuit de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer het dringend verzoek tot hem kwam naar Neder land te komen, meende hy zich daaraan niet te mogen onttrekken Gravendeel zag het als een roeping van God. Hy is dag in,dag uit onder weg om de boodschap door te geven Dit Jaar vervulde hy meer dan drie honderd spreekbeurten en bracht by ontelbare huls- en ziekenbezoeken. Voor 1973 ls zyn agenda al helemaal bezet. Ook weer zo'n driehonderd diensten op zondagen en door-de- week se dagen. In „de streek" zelf en ook heel veel daarbuiten. Hy preekt voor en in allerlei kerken. „Ligging" Ds. Gravendeel: .Meermalen in formeert men naar myn „ligging". Daarin is men in Nederland bijzon der geïnteresseerd. Als knecht van God zie ik my in de allereerste plaats geroepen een appel te doen op het hart: Kom tot zyn Woord. En als gevolg van dat komen een getuige te zyn van de Heer. In een bepaald vakje wil ik me niet laten plaatsen. Ik wil graag bybelgetrouw worden genoemd. Van daaruit wil ik iedere werkeiyke christen een hand geven om samen wat te mogen betekenen voor het Koninkryk Gods in Neder land en daarbuiten". Wanneer de muren van zyn stu deerkamer eens konden spreken, dan zou blijken hoeveel geestelijke nood er ook in de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer is. Hoeveel mensen het niet meer zien zitten en die by ds. Gravendeel om raad ko men. Die contacten ontstaan vaak tydens de evangelisatiediensten, zo als hy er iedere maandagavond om acht uur één in „Welkom" in Lisse houdt en waarin hy tydens zlln boodschap steeds de vraag laat klin ken: „Bent u ai neergeknield aan de voet van het kruis en hebt u uw hart al aan Jezus gegeven?" Na alle kerkdiensten die hy leidt en na alle spreekbeurten biedt hy de aanwezigen ruimschoots gelegenheid tot nagesprek. Dan kykt hy niet op zijn horloge. Hy neemt meer dan de tyd om de mensen te laten spreken en als men niet uit de problemen komt, gaat hy er weer en weer naar toe. Zelf zegt hy daarover: ,,'k Heb

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 19