!5e kunnen
•ne voor alles gebruiken
Opzoek
naarh
rente?
ge
Toneelspeler^
onferende r,
\chrijver en
iedjeszanger
an Blaaser:
u krijgt tot 61% bij
de postspaarbank
r(jV)vandaaa..
...e/i gisteren
altijd safe
.0. komt met drie solisten
Stijlvol concert
Rijnmondkwintet
misPAO IS NOVEMBER 1978
a Blaaser is een op en top levensgenieter. Hij houdt van
m ;ereten, zelf kokkerellen en met zijn bootje dagenlang dob-
op de Vinkeveense Plassen op zoek naar vis.
in z'n werk houdt hij ook, hoewel hij er zich niet erg druk om
WW: Jk probeer zo zorgeloos mogelijk te leven dan houd je het
tr vol. Ik ben niet gespecialiseerd, dat is het leuke. Ben confe-
ier, humorist, toneelspeler, schrijver en zanger. Wat ik al niet
naai geweest ben. Ze kunnen me voor alles gebruiken",
fj wel uitkijken geblazen dat ze je niet misbruiken. Veel mensen
0 en dat ik alles voor geld doe. Is niet waar. Sta ik bijvoorbeeld
u >n radioprogramma waar ik het niet mee eens ben dan stap ik
It. Hoeveel geld het me ook kost".
r«
ilaaser, begin vijftig, is een
prater. Een Amsterdams res-
nt, waar Blaaser stamgast is,
pj t de plaats van ontmoeting.
J Blaaser heeft het druk dit
nf n. Sinds twee weken loopt zijn
(ji ershow. Hij speelt in de
f-serie „Het meisje met de
D e hoed" ails de fourter. Zelf
tm juwt hij deze rol als een
ki
ve|e AVRO tekent hij in de serie
Uilenspiegel" voor de vrek
ektyuiver.
„Grijpstuiver is een griezel
een vent. Hij wordt gek en
e brandstapel. Als Je ziet
eafe er uitzie als Grijpstuiver, af
ga elljk. Uren zijn ze bezig ge
uit
om me te schminken. Eerst
dan snippers papier op
buit, heel pokdalig. Laten ze
oog er half uithangen en ik
nog een litteken. Niemand
me in deze rol".
Het is voor het eerst in zijn carriè
re dat Blaaser met een eigen thea
tershow optreedt. Voorlopig staan er
aï 55 voorstellingen vast. Blaaser
wordt in zijn show, die de titel
„Jan-man show" meekreeg, bijge
staan door Joke Bruys. Hij ontdekte
haar in de Bredase gevangenis, waar
beiden optraden. "Joke is een
geweldig talent met een stem als
een klok. Er gebeurt wat als zij op
het toneel staat".
GEEN CABARET
Blaaser wil zijn show geen cabaret
noemen. „Tegenwoordig wordt alles
met één man en een meisje onder
de noemer cabaret gerangschikt.
Wat ik breng is geen cabaret maar
puur amusement. Ik heb het met
geen woord over milieuverontreini
ging of over politiek. Ik ben niet zo
geëngageerd. Er zijn mensen die,
wanneer ze m'n show hebben ge
zien, zeggen: ,,'t Was wel leuk maar
*t is toch geen cabaret hè?" Nou
dat is m'n bedoeling ook niet".
De kracht van de Jan-man-show
noemt Blaaser de herkenbaarheid.
„Het hele programma is gebaseerd
op herkenbaarheid. Ik heb het bij
voorbeeld over een verjaardag, over
de gebaksschaal. Vertel dan dat ge
bakjes eten zulke problemen geeft,
vooral zandgebak en moorkoppen en
dat cakegebak het gemakkelijkst
weg te werken is. Hoewel je dan de
hele avond mot een droge mond zit.
Dus dat je altijd vroeg op een ver-
Jaardag moet komen want dan heb
Je eerste keus. Slaat erg in. Dit
hebben de mensen meegemaakt,
spreekt ae aan, weer die herken
baarheid. Je hoort ze dan mompe
len in de zaal en aan hun buurman
vertellen wat zij met gebakjes heb
ben meegemaakt. Dat geeft een
band met je publiek."
„Ik heb bijvoorbeeld ook een ver
haal over de supermarkten waar
mannen zich altijd zo genomen
voelen met zo'n boodschappenwa
gen. en waar aJlles altijd vacuum
verpakt is zodat Je de nootjes Jaren
kunt bewaren. Joke illustreert m'n
verhalen met liedjes. Sketches doen
we niet. Op twee stoelen en dan
postkantoortje spelen. Nee daar hou
ik niet van".
„Ik vertel de mensen geen Waarhe
den en heb het niet over Biesheu
vel. Ik praat gewoon oveT alldaagse
dingen die de mensen aanspreken.
Laatst had iemand in de zaal een
De postspaarbank Is altijd vlak bij woning of werk. want op elk
van de 2400 postkantoren kunt u terecht
Drie solisten treden
genavond met het Residentie-
op in de Leidse Stadsge-
torzaal, 0.Lv. Hiroyuki IwakL
cellist Anner Bijlsma is solist
cct Celloconcert van Schumann,
se tenor Philip Langridge
Spaanse hoornist Vicente
lRo (solo-hoornist van het Resi-
Dtle-Orkest) vertolken de solo
partijen in de Serenade voor
hoorn, tenor en strijkorkest van
Britten. Het is een zeer ijl-roman-
tisch werk, waarin vooral de
hoornpartij het beeld van de avond
en de nacht oproept.
Het concert opent met Haydn's
bekende symfonie 103 "Met de
paukenroffel"; er wordt besloten
met Skriabine's grandioze "Le
poème de l'extase", een mystiek-
romantisch werk van deze Russi
sche componist van omstreeks
1900, -wiens werken momenteel een
algemene belangstelling genieten.
De tenor Philip Langridge werd
in ons land bekend door zijn optre
den bij de Nederlandse Opera In
L'lncoronazione di Poppea, vorig
Jaar.
zak snoep bij zich. Ging ik de zaal
in. een snoepje halen. Dat geeft
in. een snoepje halen. Dat geeft
binding met je publiek. Je moet na
tuurlijk uitkijken dat het geen kin
derprogramma wordt en dat je niet
in oubolligheid vervalt".
„Er is wel eens gezegd: „Jekunt
zien dat Blaaser veel naar Toon
Hermans heeft gekeken". Onzin
want ik heb de man in geen 15
jaar gezien. Ik ben mijn show be
gonnen omdat ik merkte dat er
markt voor was. dat de tijd er rijp
voor was. Niet zo zeer om te bewij
zen dat ik het in m'n eentje ook
kan. Ik heb niet zo'n drang om me
te bewijzen. We zullen wel zien hoe
de show draait. Maak ik me niet zo
druk om, heb Je toch niet zelf in
de hand".
Er zijn andere dingen waarvoor
Blaaser zich wel druk maaJkt.
Zijn functie in het bestuur van een
ijshockey club ligt hem nauw aan
het hart. De club verkeert in finan
ciële moeilijkheden. Blaaser doet
zijn uiterste best om daar iets op te
vinden. Wat hem ook erg bezig
houdt is zijn caravan in Vinkeveen,
waar hij bijna de hele zomer met
vrouw en zoons doorbrengt. In een
t-shirt zit hij dan in het motorboot-
Je gewapend met hengels. Een
bandrecorder gaat altijd mee. Bij
inspiratie wordt die direct ingescha
keld.
NETTE PAKKIE
Hij zegit: „Ik voel me eigenlijk niet
zo'n artiest. Wanneer de mensen
mij zien voelen ze zich genoodzaakt
me een mop te vertellen. Ik moest
in Vinkeveen eerst eeen beetje in
komen maar nu is het tof. Ga met
die Jongens daar een borrel drin
ken. Enorm gezellig. Wanneer ik in
de caravan ben hebben hele andere
dingen waarde dan wanneer ik in
m'n huis in Amsterdam zit. In Vin
keveen is een roos, die mooi open
gaat bijvoorbeeld ontzettend belang
rijk. M'n Vinkeveense makkers zijn
een keer naar de show gekomen,
herkenden me niet eens in dat net
te pakkie".
Die dag is Jan Blaaser erg moe.
Hij heeft de hele dag in de studio
doorgebracht om een aflevering van
het radioprogramma ,,'t Oproer
kraait" op te nemen. Een aflevering
met nazi-liedjes. Blaaser: „Heel
vreemd om al die liedjes waar Je
vroeger van walgde nu zelf te zin
gen, maar dan vanuit documentair
oogpunt. Hoor Je weer al die Duitse
kreten. Doet je wel wat. Ik heb na
melijk zelf in een werkkamp in
Duitsland gezeten, als meelzakken-
sjouwer. Ja, dat is ook nog een be
roep van me geweest".
Blaaser praat graag over de dingen
die hij allemaal gedaan heeft. Over
hoe hij als zestienjarige voor de
militaien optrad met het repertoire
van zijn vader en dat ome Jan
Nooij (Blaaser stamt uit de arties
ten-familie Nooij) hem na de oor
log direct een hoofdrol gaf. Hij
herinnert zich nog dat de acteur
Cor van der Lugt-Melsert hem in
een tijdschrift de grootste ontdek
king van na de oorlog noemde. Het
knipsel heeft hij bewaard. Door
Tom Manders en Rijk de Gooij er
belandde hij in het amusement. BIJ
Manders ging hij op een zeepkist
Lou Bandy imiteren. Toen kwam de
periode als quizmaster.
Blaaser: „Dat was wel wat anders,
als tegenwoordig. Ik kocht de prij
zen zelf bij de Bijenkorf. Kwam ik
bijvoorbeeld terug met een weeg
schaal werd er gezegd: „Ga maar
terug brengen, veel te duur. Koop
een kop en schotel dat oogt veel
meer voor tv. "We bewaarden altyd
zuinig de bon want wanneer de
prijs niet werd gewonnen konden
we het terugbrengen of ruilen voor
een volgende quiz. Nou en dan zag
je in de Bijenkorf ook een Siebe
van der Zee (nu tv-directeur van
de AVRO) spullen kopen voor zijn
quiz. Ik er achteraan want je kon
natuurlijk niet met dezelfde prijs
aankomen als de concurrentie."
Jan Blaaser is van plan een boek
uit te geven. Het manuscript heeft
hij al klaar. Het boek verhaalt over
zijn werk, gekke dingen die
hij heeft meegemaakt en zijn ont
moetingen. Hij zoekt nog naar een
uitgever.
BOEIEND LEVEN
„Ik heb genoeg te vertellen, vooral
over vroeger. Ik leid een boeiend le
ven. De ene dag treed je op voor de
koningin en een dag later op een
personeelsavond van slagers. Wat ik
nog eens graag zou willen is regis
seren. Lijkt me geweldig om uit de
mensen te halen wat er inzit, ze in
teressant maken. Ik zou graag dat
stuk met Jasperina de Jong, „Een
oogje op Amelie" regisseren. Of iets
met een man als Wil van Seist ma
ken. Ze zullen me nooit voor zoiets
vragen. Hoewel je weet maar nooit.
LEIDEN Voor de Leidsche Kunst
kring "Voor Allen" trad gisteravond
in de Stadsgehoorzaal het Rijnmond-
kwintet op. Vooraf echter iets over
een wat vreemde toestand of mis
stand in het Leidse muziekleven.
Voor iemand die veel concerten
bezoekt is de aanvangsÉjd zeer
vaak een probleem: acht uur of
kwart over acht? De evenementen
van K en O beginnen om 8.15 uur,
een tijd waaraan ook het Residentie-
Orkest zich dit seizoen houdt. De
Kunstkring liet haar uitvoeringen
beginnen om klokke acht. en heeft
deze tijd ook sinds de samenwerking
met K en O gehandhaafd. Zoals te
verwachten was, kwam ook gister
avond een aantal concertbezoe
kers laat. Kunnen de Leidse concert
organisatoren niet een keer de kop
pen by elkaar steken en op dit punt
één lijn trekken?
Doordat onverhoopt mijn aanwe
zigheid elders vereist werd. heb Ik
slechts het programma voor de pau-
NEDERLAND 1
18.35
18.40
18.55
19.05
21.40
22.55
23.05
Ti-ta-tovenaar (NOS)
Pacifistisch Socialistische Party (Politieke Partyen)
Journaal (NOS)
Proftennis (AVRO)
Samenvatting van de vandaag gespeelde wedstryden
van de proftennisgroep van Lamar Hunt te Rotterdam.
Uitzending van de Stichting Socutera
Journaal (NOS)
Openbaar Kunstbezit (NOS)
Columbo Verbroken verbinding, TV-film (AVRO)
Proftennis vervolg (AVRO)
Den Haag vandaag (NOS)
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Piste, variétéprogramma (KRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Studio Vry: informatie over Vnje-tydsbesteding en
Zelf Doen (KRO)
22.05 Het Leerhuis op zoek naar vrüheid, gesprek (IKOR)
22.50 Rooms Katholieke Party Nederland (Politieke Par
tyen)
23.00 Journaal (NOS)
23.05 Hoe word ik de computer de baas? les 9 (TELEAC)
ze kunnen horen, zodat ik Milhauds
Cheminée du roi René, de trois pièces
brèves van Ibert en Hugo de Groots
bewerking van In Holland staat een
huis helaas heb gemist. Danzi.
Haydn en J. Chr. Bach boden echter
voor mij voldoende compensatie.
Raymond Delnoye, Heinz Friesen.
Herman Wester. Adam Schlebaum
en Pieter Gouderjaan vormden een
fyn ensemble van fluit, hobo, klari
net, fagot en hoorn. Het kwintet od
56,1 van Danzi werd uitstekend op
gebouwd en op wat slordigheden in
het laatste deel na perfect gespeeld.
Het Divertimento van Haydn bood
voor velen een feest der herkenning:
het tweede deel (St. Anthonie-ko-
raai) werd voor Brahms aanleiding
zyn Haydn-variaties te componeren,
Ook in het kwintet van Christian
Bach toonden de Rotterdammers
veel gevoel voor stijl en nuancering
De weinige aanwezigen beloonden 't
Rijnmondkwintet met een langdurig
applaus.
R. G. HARMS
Met de lokale omroep, waar
ook in Nederland, blijft het
sukkelen, maar gisteravond
nam de VARA in zeker opzicht
even de taak van zo'n lokale
omroep over door aandacht te
besteden aan het buurtcomité
en de hulpdienst (met 50 vrij
willigers) van wijk 62 in Am
sterdam, beter bekend als de
Postjesbuurt.
Ik heb er als een buurtbewoner
naar gekeken, niet omdat ik er
nu nog woon, maar omdat ik
er tot mijn 12e Jaar in ae
buurt heb gewoond. Mijn oma
woonde op de Postjeskade (en
zette de aardappelen op als ze
in de verte het kuchje van
mijn grootvader hoorde aan ko
men), ik voetbalde op het
zandland dat zich nu tot het
verkeerscircuit Surinameplein
heeft opgewerkt en ga zo maar
door.
Die bekendheid met de buurt
maakte het kijken meteen an
ders, en bewees hoe nuttig,
maar ook: hoe plezierig lokale
radio of televisie zou kunnen
zijn. We hoorden dat er 10.700
mensen in 3842 huizen in wijk
62 wonen en dat 34 procent
van de inwoners ouder dan 55
jaar is. De buurt vergrijst dus,
er werd dan ook de laatste
keer behoudender gestemd dan
elders in Amsterdam en het
aantal zwart-wit-tv-toestellen
zal er procentsgewijs ook wel
groter zijn dan elders.
Dat is een situatie die ik niet
ken. Zo'n 30 Jaar geleden was
het Juist een kinderrijke burnt,
althans: die indruk heeft ze
altijd op mij gemaakt. Kort
geleden heb ik in een andere
gedaante Juist het een en an
der gepubliceerd over de ver
schillende vormen van diefie-
met-verlos die in Amsterdam-
West tussen de Hoofdweg en
de Admiraal de Ruyterweg
werden gespeeld, met spelregels
die van straat tot straat bleken
te verschillen en ook de schrij
ver J. Bcrnlef zal in het ko
mende december-nummer van
Avenue Juist over deze buurt
nostalgisch herinneringen
spuien.
De Postjesbuurt leeft in mijn
herinnering als een typische
speelbuurt, iets waarvan ik gis
teravond niets terugvond in
„Wijk 62". We zagen wel hoe
de volwassenen zich bezighiel
den met buurtwerk, hulp aan
hulpbehoevenden, vergaderin
gen. We zagen ook dat men
gezamenlijk een soort speelter
rein had weten te versieren
voor de kleinere kinderen,
maar hoe zit het met de 9-,
10- en ll-jarigen? Wordt er
nog op straat gevoetbald, speelt
men nog dlefie-met-verlos.
Spanjolen, bussie-trap?
Ik krijg nu de indruk dat er
door ouderen gewerkt wordt
voor nog ouderen, zonder dat
de "opgroeiende Jeugd" er aan
te pas komt.
Met andere woorden: het leek
alsof er geen Jeugdprobleem is
in Wijk 62. alleen maar een
volwassenenprobleem. Dat
kwam misschien omdat we
slechts een deel van de proble
matiek te zien kregen. Zo ja,
dan moet dat toegejuicht in
plaats van beknord worden,
want het aanroeren van deel
problemen is nu Juist de we
zenlijke taak van lokale televi
sie.
Onze .nationale" televisie is al
te vaak geneigd meteen het zo
genaamde „hele" probleem aan
te pakken in een halfuurs-pro-
gramma, met het gevolgd dat Je
van geen enkel onderdeel iets
wijzer wordt.
„Indringend" wordt de televisie
pas, als ze zich met een pro
bleem in een wijk, desnoods
met een probleem in een straat
of zelfs een huis bemoeit, want
dan is de kans het grootst dat
de vage algemeenheden ver
vangen worden door een duide
lijke opening van zaken.
Nog even enkele woorden over
de quiz „Twee voor twaalf". Ik
heb my indertyd
verkeken op de levensduur van
deze quiz, die op zijn trek-
schuit-achtige wijze toch aar
dig stand houdt. Soms sta je
verbaasd over de parate kennis
van het duo, altijd twee vrien
den, heel soms twee broers,
maar nooit een echtpaar of
twee vriendinnen. Dat zie je
niet veel meer: gewoon twee
vrienden die samen een spelle
tje spelen.
Gisteren waren twee schaak
vrienden overigens de verlie
zers. Terecht natuurlijk, als je
met zijn tweëen zelfs met be
hulp van encyclopedieën niet
weet, wie die Russisch-Ameri
kaanse schrijver is, die de ro
mans „Ada" en „Lolita"
schreef.
NICO SCHEEPMAKER
Donderdag 16 november
Hllv. I 402 m en FM-kanalen 7.00
AVRO, 18.30 IKOR, 19.00 NCRV.
7.00 Nieuws, 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) Dag met een gaatje, met om
800 Nieuws en om 8.11 Radiojour
naal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Top
pers van toen. (gr.) 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.). (11.00 Nieuws; 11.03 Radiojour
naal). 11.30 (S) Een uur allerlei voor
iedereen. (11.55 Beursberichten). 12.30
Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Ra
diojournaal. 13.21 Alert! op het
vlak van muziek en maatschappij.
13.50 Beschouwingen over opera's.
15.00 (S) Voor de zieken. 16.00
Nieuws. 16.0Q Radiojournaal. 16.05
(S) Kunstprogramma. 17.00 (S) Een
beweeglijk programma voor beweeglij
ke mensen. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20
(S) Licht orgelspel. 18.30 Kleur. Vra
gen rondom schrift en samenleving.
19.00 Serie uitzendingen over het ou
der worden. 19.20 Uitzending van de
Anti Revolutionaire Partij. 19.30 De
kerk vandaag nieuws en commen
taar. 19.55 Informatie over actuele
tentoonstellingen. 20.00 Veel gevraag
de gewijde muziek (gr.) 20.40 (S) De
laars op de nek. seriehoorspel. 21.00
(S) Gevarieerd programma. 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40
Hier en Nu. 22.46 Wereldpanorama.
22.55 Politiek Interview. 23.25 (S)
Amusementsmuziek. 23.55 Nieuws.
Hllv. II 298 m. en FM-kanalen
7.00 NCRV. 19.00 AVP.O. 19.50 NOS.
20.00 AVRO.
7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord
7.08 (S) Klassieke muziek. 7.30
Nieuws. 7.41 Hier en nu. 7.55 pro
gramma-overzicht. 8.00 Gewijde mu
ziek (gr.) 8.24 Een evangelisch com
mentaar 8.30 Nieuws 8.36 Gymnas
tiek voor de hulsvrouw. 8.45 (S)
Klassieke muziek op uw verzoek
10.00 Schoolradio 10.20 Idem 10.30
Nieuws. 10.33 (S) Maatschappij-Infor
maties. 11.05 Voor de zieken. 11.40
Vrouw en Maatschappij (III). 11.55
1 Mededelingen. 12.00 Ons volkslied.
waan en waarheid. 12.20 (S) Kinder
koor en licht ensemble. 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.41 Hier en nu. 12.50
Mlddagpauzedlenst. 13.10 (S) Lichte
koorzang. 13.20 Licht ensemble. 13.45
documentaire over de Westdultae
verkiezingen. 14.05 Schoolradio. 14125
(S) Instrumentaal trio speelt klassie
ke en moderne muziek. 15.15 Gesprek
over Schriftwoorden. 15.30 Nieuws.
15.33 MLddagm&gazlne. 16.30 Hier en
Nu. 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek
ln vrije tijd. 18.19 Verkiezingsuitzen
ding van het Gereformeerd Politiek
Verbond. 1830 Nieuws. 18.41 (S) Le
ger des Hellsmuzlek. 18.55 Boekbe
spreking. 19.00 (S) Jongerenprogram
ma. 19.30 Actuele zaken ter dlskussle.
19.50 Den Haag vandaag. 20.00
Nieuws. 20.05 Radiojournaal. 20.10
(S) Residentie orkest, met solist:
klassieke muziek. In de pauze een
gesprek met de solist 22 05 (S) Elek
tronische muziek. 22.35 Een korte lu-
dleke-culturele happening. 22 55 In
ternationale kleinkunst 23.20 (S)
Een programma waarin over kunst
wordt doorgepraat. 23.50 radiojour
naal. 23.55 Nieuws.
Hllv. m 240 en 298 m. en FM-kana
len 7.00 TROS. 9.00 KRO. 16.00
NOS, 19.00 TROS.
7.00 Nieuws. 7.02 De Hugo van Gel
deren Show. (8.00 Nieuws) 9 00
Nieuws. 9.03 Disclockeyshow 10.00 en
11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws 12.03
KRO's pauzeprogramma, met om
13.00 Nieuws en om 13.03 Raden
maar... 14.00 Nieuws. 14 03 Dlscjoc-
keyshow. (15.00 Nieuws). 16.00
Nieuws. 16.03 De daverende dertig
(17 00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 18 02
De Joost de Draayer Show. 19.00
Nieuws. 19.02 Surinaamse muziek.
19.30 Sentimental Journey 20 00
Nieuws. 20.02 Poster 2100 Nieuws.
2102 Vervolghoorspel 2130 Kabaret-
teketet. 22.00 Nieuws 22 02 De Hugo
van Gelderen Show 22 44 Mededelin
gen. 23.00 Nieuws 23 02 Tros-Sport-
Tljd - sport en muzl k 24.00 Nieuws.
0.02 Actualiteiten. 0.12 Jazz-Slr.
0.55-01.00 Nieuws.