Alles wat ik beleef stop ik in ijn muziek vandaag ...e/7 gisteren I Sitarspeler Ravi Shankar: WOENSDAG 8 NOVEMBER 1872 ■II.II.WIWJIL'Ui Jongste der wereldmerken. Baba Allavddin Khan kon zijn ogen niet geloven toen hij 1938 diep verscholen op het Indiase platteland in zijn stoffige jirp Ravi Shankar ontwaarde. Ravi mocht dan nog steeds l kleed gaan in de prachtige kostuums en zijn haren mochten v in als fiere manen langs zijn fijn gesneden kop wapperen, ij was toch gekomen. Gekomen om te leren bij zijn guru, tomen om opgeleid te worden tot, 's werelds befaamste 3 ar-speler en vertolker van de klassieke Indiase muziek. ivI legde zijn dure kleren af, pte zijn haar en stelde zich ze- eneenhalf jaar in dienst van J ia. Omringd door armoe, ratten, igen en muskieten en ver weg Lu de wufte wereld waarvan onze v yi tot dan toe als danser in het Welschap van zijn broer volop had oten. mour en glitter waren langs heengegaan en van Parijs tot York werd hij ontvangen in de ïrste hotels en was geen vrouw hem veilig, ia huilde. Ravi wilde sitar-speler den, en zo geschiedde, was als een vertiaal uit heilige ken. De zondige zoon, die bij meester terugkeert en zevenen- half jaar zijn leven in dienst de sitar stelt. Vervolgens wordt uitgezonden over de wereld om boodschap te brengen, dat si- geluiden anders zijn dan het uiwen van katten. Zo werd in de terse wereld nog geringschattend acht over de Indiase klassTeke ziek. profeet leed armoe, werd in ei land verguisd, omdat hij de es vaderlijk omarmde en haal- 3 gramschap van zijn volk over omdat hij zou collaboreren de westerse muziek. Beatle L(jirge Harrison, bij Shankar in de werd als bewijs aangevoerd, de profeet overtuigde zijn volk en zijn bekeerlingen van zijn eerlijke bedoeningen. En zo zitten we tegenover hem op ongeveer de twintigste etage van het Okura-hotel in Amsterdam. Een musicus in goede doen, die het boe tekleed allang weer heeft afgelegd. Baba is overigens vorige maand overleden. Ravi heeft zich wederom met comfort omringd, want wat de sitar in eigen land niet oplevert doet zij wel in de westerse cultuur, veel duiten. Heeft de zucht naar het materiële ook Ravi Shankar in de greep? Of is hij werkelijk nog steeds de mys tieke sitar-speler, die zijn bood schap brengt. Die met de benen ge- kruisd van de grootste podia in de wereld hele menigten in vervoering brengt en geduldig uitleg verschaft over het geheim van het sitar-spel en de filosofie er achter. COMFORT „Nee, nee, geld interesseert mij niet. Maar een man als ik, die altijd reist en trekt moet zich omgeven met wat comfort, anders is het niet vol te houden". Dat hij zich in de Verenigde Staten vestigde en India alleen nog maar af en toe bezoekt om te concerteren en te doceren, mag niet uitgelegd worden als het bewijs dat Ravi het materiële be mint. Sitarspeler Ravi Shankar poseert voor de fotograaf terzijde gestaan door Ratula Sen. Hij zegt alweer: „Nee, nee. Dat is zuiver om gezondheidsredenen. Het klimaat in Californië is veel aai namer dan in India". De meester van de sitar heeft een postuur, dat geen enkele associatie meer kan op roepen met de ranke danser, die kwiek door het leven danste alvo rens zich te begeven naar Baba Us- tad Allavddin Khan. Hij is nog wel beweeglijk. Hij praat met de han den als zijn Engels tekort schiet. De schone Ratula Sen flankeert hem. Een ploegje journalisten heeft even eerder in dezelfde suite drie kwar tier college gekregen in de betove- De voormalige filmster Shirley Temple (44) is in een ziekenhuis in Californië een borst afgezet. Volgens een communiqué van het zieken huis is de operatie met succes bekroond. Shirley Temple, die als kind bekend werd door haar filmrollen, zegde haar filmloopbaan vroegtijdig vaarwel. Ze ging in de politiek en stelde zich in 1967, zonder resultaat overgens, kandidaat voor een republikeinse zetel in het congres. In 1969 benoemde Nixon haar in een functie bij de Ver. Na ties. Op het ogenblik is Shirley, die getrouwd is met de zakenman Charles Black, assistente van de voorzitter van de Nationale Raad voor de Kwaliteit van het Milieu. ringen van het sitar-spel. Hij ver telt dat hij blij is met het resultaat van „The concert of Bangla Desh". Tot nu toe leverde het concert, de plaat en de film al vijf miljoen dollar op voor de jonge, in ellende gestorte staat. Hij vertelt dat hij heeft gevochten tegen de druggebruikers, de freaks, die zich luidruchtig lieten onder dompelen in de klanken van zijn sitar. Hij zegt: „Ik wil dat er naar onze klassieke muziek net zo aan dachtig wordt geluisterd als naar Bach en Mozart. Ik heb ze uitge legd, dat drugs niet nodig zijn, om dat de geluiden van de sitar het pure gevoel van high zijn over de aandachtige luisteraar uitstort". Hij praat alleen over de muziek. „Muziek is het belangrijkste in mijn leven", zegt hij als variant op de titel van zijn bode „My music, my life". Er hangt al spoedig een sfeer van wierookstokjes in de suite. Als iedereen is heengegaan en miss Sen en Ravi alleen zijn achter ge bleven, is die sfeer weg. Dan ontrolt zich zijn levensverhaal, waarin zijsprongetjes naar vragen die zijn persoon raken, altijd weer in het gareel worden gebracht door de muziek erbij te halen. Wat ,is Ravi Shankar voor een man? ,Ik weet het zelf niet", zegt hij. Zijn ogen twinkelen van oprecht heid. „Ik probeer nog steeds uit te vinden wie en wat ik ben. Heel mijn gevoelsleven loopt via de mu ziek. Alles wat ik doe en beleef stop ik in mijn muziek. Dat is ook de enige manier om te kunnen spelen. Als wij onze muziek van het blad zouden moeten spelen zou het vlak en zonder gevoel zijn. Het gaat om het improviseren". Heeft hij nooit met weemoed omge zien naar de prediode waarin hij fri vool door het leven ging? „Toen ik bij mijn guru was heb ik daaraan vaak gedacht. Maar ik was zo in de ban van Baba's inspireren de woorden, zijn zelfdiscipline, dat ik bereid was alles op te geven om dat ook te bereiken. Ik vroeg mijn broer mij maar weinig geld te zen den. Later stopte hij helemaal met geld geven, want hij dacht dat het voor mij na zes maanden zou zijn afgelopen, dat ik dan weer zou vluchten naar de wereld, die ik bij de guru aan het vergeten was". Ravi Shankar schonk zijn liefde aan de dochter van Baba. „Maar een normaal huwelijksleven was het niet. Ik studeerde veertien uur per dag. Soms nog langer. We leden ar moe, maar ik weigerde iets van Baba aan te nemen. Ik wilde het zelf doen, net als ik voelde dat ik naar de westerse wereld moest om te vertellen, dat het uit moest zijn met het bevoogden van onze mu ziek. Dat men niet langer meer mocht denken dat het gemiauw van katten synoniem is aan de Indiase klassieke muziek". Waarom werd Juist Ravi Shankar populair en niet de andere grote meesters van dit instrument? „Er zijn vele grote musici in mijn vak, maar ik geloof, dat zij er niet in slaagden op de Juiste wijze te communiceren met de mensen in het westen. Dat zij de mensen in het westen niet meer konden geven dan de exotische sfeer rond onze muziek. Het lukte mij ook niet meteen. Na de oorlog trad ik op in kleine zaaltjes. Langzaam groeide het publiek. Vooral in Amerika waar ik op de campussen van de universiteiten een steeds groter ge hoor vond voor mijn sitarlessen. De Verenigde Staten levert nog steeds mijn grootste aanhang". EXPLOSIE Welke invloed had George Harris- son op Ravi Shankarfs populariteit? „Ik wil best toegeven, dat hij voor een explosie zorgde. Toen hij zich tot mij wendde kreeg ik plotseling een heel groot publiek. Maar ik verfoor ook een groot publiek, na melijk in India zelf. Mijn populari teit daar holde achteruit, omdat men dacht dat ik mij in had gela ten met de hippies, dat ik aan het vercommercialiseren was. Gelukkig heeft men Ingezien, dat dat niet zo was. George komt nog steeds bij mij. Hij is erg geïnteresseerd". peur mm Vitaal, dynamisch, internationaal' Peter Stu il, dynamisch, internationaal! Peter Stuyvesant- rijke geurige tabeik en... het Miracle Filter Peter Stuyvesant, Ügenièt zoveel meer! Nederland I 17.00 Kinderprogramma (VARA) 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Uitzending Stichting Socutera 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Uitzending van de Boerenpartij (Politieke Partijen) 20.30 The whole truth (De geheimzinnige Mr. Carliss) (NOS) Speelfilm uit 1958 met in de hoofdrollen Stewart Granger, George Sanders, Donna Reed en Gianna Maria Canale. 2L55 E 72 Europese ontwikkelingen en Nederlandse be langen (NOS) Programma over het functioneren van de democratie binnen het Europese parlement. 22.20 Studio Sport (NOS) 22.45 Den Haag vandaag (NOS) 22.55 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Dagje ouder (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Lach maar raak (VARA) Licht programma met Corrie van Gorp, Marianne Delgorge, Donald Jones, Jaap Stobbe en Paul Deen en De Jantjes. 21.00 Achter het Nieuws (VARA) 21.35 Monty Pythons Vliegende circus (VARA) 22.00 Kenmerk: De veertiendaagse informatierubriek over kerk en samenleving (IKOR/KRO/RKK) 22.45 Journaal (NOS) 22AO Hoe word ik de computer de baas, les 8 (TELEAC) Ik voel me, op het moment dat ik dit schrijf (kwart voor twaalf 's avonds) als de film criticus die zich door omstan digheden genoodzaakt ziet over het voorprogramma te schrij ven, inplaats van over de be roemde, geruchtmakende film waar hij eigenlijk voor naar de bios was gegaan. Die film heette gisteren op de televisie (en trouwens in niet mindere mate op de radio, nog altijd ons snelste medium, zoals Koos Postema rondborstig toegaf) „Amerikaanse verkiezingen", ondertitel: „De verkiezing van Nixon tot president". Genoemd voorprogramma duurde vier lur. "De Straten- makeropzeeshow" wordt steeds aardiger. Eten was dit keer het onderwerp, op de vraag wat ze niet lekker of vies vonden zei een jongetje, „Alle groene groenten" en een meisje „Ik vind alles wel een beetje lek ker". Daarna kwam „Daar komen de schutters", de enige serie die aaar de oorlog doet terug ver langen, omdat zij ons weet in te prenten dat het enige ge vaar daarin bestond dat Je over de bezem struikelde die als geweer werd gebruikt. Ik mag er graag naar kijken, de serie is ook efg leerzaam, dit keer leerde ik tot twee keer toe dat „dichtstbijzijnde" als „dichtsbijzijnde" moet worden geschreven. Daarna kwam „Mensen, Mensen, Mensen", ook wel „Sanseviera, Sansevie- ra, Sanseviera" genoemd, naar de plant die blijkbaar Sanse viera genoemd wordt. Van de onderwerpen frappeerde me al leen even het gesprekje met Ti-Ta-Ton Lensink, die op de vraag hoe hij toch al die tek sten uit zijn hoofd leerde, sim pelweg antwoordde dat dit vanzelf ging, tijdens de repeti ties. Het was een vraag uit het publiek. In tv- en toneelkrin gen varieert men diezelfde vraag aan Lensink wel eens in 3e geest van: "Waarom leer Je de tekst niet uit Je hoofd?" Het was een erg lief interview vergeleken met het interview dat Ischa Meijer enkele weken geleden met Lensink in de Haagse Post had. Ik pikte vervolgens Simon Car- miggelt nog mee (een „must"), de Ombudsman en „Van wie is die tekst?", een cabaretpro gramma in Zwart-wit, wat re gisseur Rob Touber Juist „hardstikke leuk" bleek te vin den. Dat laatste herinnerde een ge waardeerde gast te mijnen huize aan een uitspraak van Kees van Kooten dat hij altijd bij zijn moeder naar Farce Majeure ging kijken, omdat die nog een zwart-wit beeld had. Het aardigste onderdeel was Willy Corsari, de schrijfster die met haar boek „Die Van Ons" (ongeveer 70.000 exemplaren verkocht) na de oorlog de Be zige Bij in leven hielp houden, maar vijftig Jaar geleden caba retliedjes schreef en zong. En daarna begonnen toch de Ame rikaanse verkiezingen (of be ter: de herverkiezing van Nixon) aan de einder te gloren in het programma „Welkom in zonnig Saigon" van Frank Dia mand en Dalf Koelbloed. Een collage van beelden, gedichten en getuigenissen van Vietnam- veteranen, die verhaalden over hun eigen en andermans oor logsmisdaden. Voor elk afge sneden oor een biertje, een wedstrijd wie het verste gevan genen uit een helikopter kon gooien, kinderen doodschieten uit verveling, en ga zo maar door. Dankzij het wonder van fotografie en film kon een en ander nog getoond worden ook. En toen was het dus tijd voor de piano met de Ameri kaanse vlag. Louis van Dijk er achter, Rita Reys die Burt Ba- charach zong, en de intervie wers (Jaap van Meekren en Kees Sorgdrager) en de des kundigen (Constandse, Brugs- ma, Heldring, Van 't Veer, Marcel van Dam en Neuman), die in een gezelschap van Amerikaanse gasten hun licht lieten schijnen over alles wat we in verband met de verkie zingen aangeboden kregen: uit-' slagen, filmpjes en wat niet al. NICO SCHEEPMAKER DONDERDAG 9 NOV. Hllv. I 402 m. en FM-kanalen 7.00 AVRO 18.30 IKOR 19.00 NCRV. 7.00 Nieuws 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nieuws en om 8.11 Radiojour naal. 8AO Morgenwijding. 9.00 Top pers van toen (gr.) 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00 Nieuws; 11.03 Radiojournaal). 11 AO (S) Een uur allerlei voor leder een (11.55 Beursberichten). 12.30 Mo- 21 (S) Moderne muziek. 13.50 (S) Klassiek belaardconcert. 14.00 Geva rieerd programma. 15.00 (S) Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojour naal. 16.05 (S) Kunstprogramma. 17.00 S) Een beweeglijk programma voor beweeglijke mensen. 17A5 Mede delingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radio journaal. 18.20 (S) Grammof oonmu- zlek. 18.30 Vragend rondom schrift samenleving. 19.00 Uitzending over 19.30 Gesprek met de CHU-fractlelel- der en -lijsttrekker. 20.00 Veel ge vraagde gewijde muziek (gr.) 20.30 Nieuws en commentaar. 20.38 (S) Se riehoorspel (deel 6). 21.00 Gevarieerd programma. Avondoverdenking. 22.20 22AO Nieuws. 22.40 Hier en Nu. 22.50 Wereldpanorama. 23.00 Vragenbeant- woordlng. 23.20 (S) Studioconcert. 23.55 Nieuws. Hllv. H 298 m. en FM-kanalen 7.00 NCRV 19.00 AVRO 19.50 NOS 20.00 AVRO. 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord 7.08 (S) Monderne muziek (gr.) 7A0 Nieuws 7.41 Hier en Nu. 7.55 Pro gramma-overzicht. 8.00 Geestelijke liederen. 8.24 Evangelisch commen taar. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 8.45 (S) Concert gebouworkest en solisten. 10.00 Schoolradio. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Podium voor de vrouw 11.05 Voor de zieken. 11,40 Poëzieprogramma. 1155 Mededelingen. 12.00 Ons volkslied, waan en waarheid, lezing. 12.20 (S) Koorzang met orkestbegeleiding. 12 AQ Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Hier en Nu. 12.50 Mlddagpauzedlenst. 13.10 (S) Lichte muziek. 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 (S) Lichte grammo- foomuzlek. 14.05 Schoolradio. 14.25 Klassieke en moderne kamermuziek. 15.15 Gesprek over Schriftwoorden. 16.00 Nieuws. 15.33 Middagmagazine, 16A0 Hier en nu, 16.32 Gevarieerd muzikaal, regio- en nationaal allerlei. 17AO nieuws. 17.32 Hier en nu. 18.00 (S) Amateurskoor. 18.19 Verkiezings uitzending van de Rooms Katholieke Partij Nederland. 18.30 Nieuws. 18.41 Leger des Hellsmuziek. 18.55 Boekbe spreking. 19.00 (S) Jongerenprogram ma. 19A0 Aktuele zaken ter discussie, 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 (S) Moderne muziek. In de pauze: tussen de nrs. 2 - - (S) Voordracht Nieuwe liedjes, o_. 3.20 (S) Programma waarin over -unst wordt door dlojournaal. 23.55 1 Hllv. III 240 en 298 m. en FM-kana len 7.00 TROS 9.00 KRO 16.00 NOS 19.00 TROS 7.00 Nieuws. 7A De Hugo van Gel- deren Show (8.00 Nieuws) 9.00 Nieuws. 9.03 KRO: dlsjockeyshow. (10.00 en 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 KRO's pauzeprogramma met om 13.00 Nieuws en om 13.03 Raden maar... 14.00 Nieuws. (17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws. Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 U spreekt met Plet. 20.00 Nieuws. 20.02 Poster. 21.00 Nieuws. 21.02 Vervolghoorspel. 21.30 Kabaret- teketet. 22.00 Nieuws. 22.0Q De Hugo van Gelderen Show. met o.a. de Ne derlandstalige Top Tien 22.55 Mede delingen. 23.00 Nieuws 23.02 Tros- Sport-Tijd. met sport en muziek. 24.00 Nieuws. 0.02 Aktua. 0.12 Jazz- Slr. 0A5-01.00 Nieuws.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5