Trombonist Al Grey was jeste van oude sterren Confessionelen beschuldigd van kiezersbedrog ...en gisteren 1 azz at the Philharmonic in Amsterdam Harry Richman (77) overleden "Hutspot" op 14 november naar Leiden Koffieconcert met veel afwisseling Nederlander vindt radio en tv betrouwbaarder dan krant Krebbers en De Klerk: ideale muzikaliteit r(jVW*aa... {[MS\M°9Larnma\ DAG 6 NOVEMBER 1972 RADIO - TV - KUNST .MSTERDAM De immer indelij k glimlachende Oscar erson zorgde zaterdagnacht r een vrijwel uitverkocht Am- :dams Concertgebouw. Een K>t deel van al die mensen am uit puur jeugdsentiment, ar ook veel jongeren waren r deze manifestatie van im- ssario Norman Granz naar de 'oor de pauze ho:rden zij een vir- eeAze Peterson, voor het eerst in ons En d te horen als solo-speler, dus 7 ader ritmesectie. Helemaal uit de f kwam dat niet, daarvoor zocht het wat teveel in leuke riedeltjes weinig met de muziek van doen iden. Dat Peterson een groot tech- opus is wist hij wel te bewijzen, in ngei stok- en stokoude 'Sweet Georgia eenpw11' kwam dat helemaal goed tot an Ing. Het publiek had er een be- ran aafd applaus voor over. 'Ja de pauze kondigde de in zijn aaiende fel-paarse pak gestoken eSe anz een aantal wat overjarige ster- uit zijn stal aan. Uit de band v. i Count Basie waren dat trombo- ann t Al Grey en trompjettist Roy iridge, terwijl zowaar ook Benny rter nog op het podium verscheen, vertederde mij, hij deed me -r d)en toe denken aan een gezellige pn die wat voor zijn kleinkinderen is elde. Dat zulks vooral in de lang ne nummers goed lukte zal nie- jid verwonderen. In de snellere kwam Eldridge nogal eens "tit lucht tekort en moest dan min al meer afhaken. Hd* trombonist Grey, altijd goed voor haa 1 geintje, kan meer dan alleen die l c ipjes maken. Hij was duidelijk de nee'te van 6eze'lschap en kwam zeer aanvaardbare prestaties. Met ma terson aan de piano hij was dui- daa 'ijk beter op dreef dan voor de uze werd het een vrolijke boel. >arin mocht ook Carter wat op zijn Kifoon blazen, zijn volume schoot Jhter tekort om duidelijk boven het Uitzettend stuwende werk van drum- Louis Bellson uit te komen. Een Tstekende indruk liet de Deense Jsslst Orsted Pederven na. q ak£>e Jazz at the Philharmonic is bip aan een injectie met wat jongere usici, dat is wel duidelijk geworden. I wilde het publiek zaterdagnacht —kt nog een toegift hebben. Lang- rig bleef men Mappen, maar de aan het eind van de trap van Concertgebouwpodium was dicht dicht. De bus stond al Maar, berren waren moe Pianist Oscar Peterson was zaterdagnacht beter op zijn plaats in de ritmesectie dan als soloïst. HOLLYWOOD (Reuter) Harry Richman, met zijn strohoed en wan delstok de Amerikaanse „Maurice Chevalier", is op 77-jarige leeftijd in Hollywood overleden. Behalve revue-artiest was Richman luchtvaartpionier. In 1936 maakten hij en Henry („Dick") Merrill de 29-ste, met succes bekroonde vlucht over de Atlantische Oceaan. Ze ver trokken uit New York en bereikten Wales in 18 uur en 39 minuten. Him eenmotorige „Vultee" was geladen met 50.000 pingpongballen, voor meer drijfkracht als het toestel zou zijn neergestort in of had moeten wor den neergezet op de Atlantische Oceaan. Richman wiens lijflied „Puttin' on the Ritz" was creëerde de ever green „On the sunny side of the street". Op het hoogtepunt van zijn carrière reed hij in zijn Rolls-Royce over Broadway, goudstukken van tien dollar uitreikend. Richman, die driemaal trouwde en evenzoveel keer scheidde, wilde in 1963 een comeback maken, maar het lukte hem niet. In de laatste jaren woonde hij in een bescheiden huis in Burbamk, Califarnië. LEIDEN De foyer van de Stads gehoorzaal was gisterochtend goed bezet tijdens het tweede koffiecon cert van K&O. Afwisselend traden daar op het Nederlands Saxofoon kwartet en de accordionist Harry Mooten. Deze afwisseling was bijzon der gelukkig, want de aandacht kon zo nauwelijks verslappen. Het Nederlands Saxofoonkwartet bepaalde zich tot het spelen van werken uit deze eeuw, waarbij het enige stuk van een Nederlander, Wim Petersma, nogal onbeholpen lede in vergelijking met de drie Franse com posities. Desenclos, Pierné en Fra/n- gaix ontdekten vele mogelijkheden in de saxofoon; de een ging de jazz- kant op, de andere de karikaturis- tische en alleen bij Pierné kon men zich een andere instrumentale be zetting denken. Leo van Oostrom, Ed Bogaard, Adxi van Velsen en Jacques Landa vorm den een hecht ensemble, met veel oog voor détails. Bij Franqaix zou enige overdrijving van de bizarre ef fecten geen kwaad hebben gekund, maar het voorzichtig begonnen kwar tet van Desenclos werd erg boeiend Harry Mooten zocht het in een heel andere richting met muziek uit de 18e eeuw. Van de vier preludes van Bach mislukte de laatste door een misgreep, maar dat kan de beste overkomen. Verder enkele werkjes voor mechanische orgeltjes van Haydn, Beehoven en Mozart, en drie sonates van Domenico Scarlatti. Zijn de eerstgenoemde werken verdedig baar voor accordeon, Scarlatti schreef in ieder geval voor klavecim bel. Bij het spelen van „orgel"-wer- ken moet de accordeonist echter re kening houden met het karakter van het orgel, dus geen dynamiek toe passen. Verder blijft een instrument met evenveel registers voor de bas- als voor de diskant voorlopig een wensdroom voor Mooten. R. G. HARMS Paul Arts uit de Antülenstraat voelde zich zaterdag middag een blije Leienaar. Hij kreeg na melijk bezoek van Ekseptions Rick van der Linden, die als verrassing een splinternieuwe tan dem mee had genomen. Leidse Paul kreeg de tandem omdat hij bij een door het maandblad "Muziekexpres" uitge schreven prijsvraag als beste Ekseption -kenner naar voren was gekomen. Op de Joto Rick en Paul samen op de tandem in de huiskamer van de familie Arts (Foto Jan Holvast) HILVERSUM (ANP) Per dag luistert de gemiddelde Ne derlander ongeveer drie uur naar de radio, kykt hij rond twee uur en tien minuten naar de televisie, leest hij gedurende 35 minuten 'n krant en elf mi nuten in geïllustreerde bladen. Dit blijkt uit een door de af deling luister- en kijkonderzoek van de NOS gehouden steek proef. Uit de enquête is geble ken, dat de meeste mensen de grootste waarde hechten aan de televisie. 38 procent vindt de televisie het belangrijkste van de vier media (radio, televisie, krant, tijdschrift), 43 procent vindt de televisie als nieuws- en informatieverschaffend me dium het meest betrouwbaar, 37 procent kan de tv het moeilijkst missen. Alleen ten aanzien van de snelheid van informatie g^at de voorkeur uit naar de radio: 62 procent vindt, dat dit me dium het laatste nieuws het snelst verschaft. Na de televisie komt voor 28 procent het dagblad en voor 27 procent de radio als belangrijk ste medium. 27 procent vindt echter de radio het meest be trouwbaar en 16 procent de krant. In de betrouwbaarheid van de geïllustreerde bladen ge looft men niet zo erg: 1 procent. 32 procent geeft op, de radio het moeilijkst te kunnen missen en 23 procent het dagblad. 2 pro cent zal het laatste afstand doen van geïllustreerde bladen. Het nationaal concours voor jonge pianisten, dat georganiseerd werd door de NOS in samenwerking met de Eduard van Beinumstichting op 4 en 5 november, is gewonnen door Frederic Meinders. De tweede prijs ging naar Ingrid Hogedorp en de derde prijs naar Andreia van Schaijck. De winnaar Frederic Mein ders wordt uitgezonden naar het in ternationale concours dat 27 tot en met 30 november in Oslo wordt ge houden en onder auspiciën staat van de Europese Radio-Unie. LEIDEN In verband met on- overkomenlijke technische moeilijk heden kan de voorstelling van j .Hutspot", die de Nieuwe Komedie op donderdagavond 23 november in j het Rijnlands Lyceum zou geven, geen doorgang vinden. De voorstel ling is verplaatst naar dinsdag- avond 14 november. .Hutspot" is een collage over de Tachtigjarige Oorlog samengesteld door Rein Ed- zard naar een idee van de Leidse toneelgroep „Imperium". OEGSTGEEST Herman Kreb bers met Albert de Klerk. Wie blijft daarvoor thuis, al moet je er ook Leiden en Oegstgeest voor uit, de weg op naar Voorhout. Boordevol was de Gnoene Kerk voor het tweede zon dagmiddagconcert van K. en O. De componisten: Stanley, Handel, Walfcher, Bach, Casanovas, Valentini, Hayctai. Allemaal tussen 1732 en 1740 gelijktijdig in leven, uitgezonderd Ca sanovas, die pas in 1947 zijn plaatsje op de wereld kreeg. Handel, Bach en Valentini elk met een Sonate voor viool en klavier. Alle drie zogenaamde kerksonate: langzaam, snel, lang zaam, snel en geen dansvorm. Alleen doet de Florentijn Valentini het ze vendelig met een staart van anadante expressivo (wat een ontoelaatbaar woord voor bepaalde barokmaniak- ken), vivace en allegro. Die zoekt vindt. Deze uit de ontsla penen opgewekte Valentini is een vondst. In het bijzonder de aan- vangsdelen largo en presto scheppen vervoering. Daar waren Krebbers en De Klerk een uit de hemel neerge daald duo, helemaal idealiteit. Zoiets muzikantesks vraagt geen beschrij ving van woorden, dat onderga je. Zoals eerder al in de hoekdelen van Bach's h moll. Er is een bepaald aspect. Er zijn •tegenwoordig recensenten, die order krijgen (niet bij het L.D.). "kort, kort, daarom alleen tot de pauze". Fout. Als 't toch zo moet, moet het luiden: "Alleen na de pauze". Bij kamermu ziek voor de pauze hoor je als regel vakmannen. Erna amateurs, die het nog beter volbrengen dan vakman nen. Dat element gold in hoge mate van nog zo'n programmavondst: Paso VI voor orgelsolo van de klooster organist Narcis (Narcis?) Casanovas. Zijn Paso Is niet anders dan speel- goed van een erudiet estheet, voor wie kunst, geest, smaak, eruditie sa- I mensmelten. De basis ervan is een miraculeuse precicie. De overige or- gelsoli's waren van Stanley (een Vo luntary) van Bach's neef Joh. G. j Walther (variaties op een basso con tinuo van Corelli). En Vier Flö- tenuhrstücke van Haydn, muziekjes voor een mechanisch speelapparaat, draaiorgel feitelijk: cilinders in be- I weging gebracht door het uurwerk van een staande Mok, cilinders met opstaande pennen, die de ventielen van orgelpijpjes openen. Het koororgel met z'n zes stemmen zonder pedaal, voldoet uitstekend. Het fraaie geval is heerlijk geïnterneerd, de klank van deze Benjamin, on danks al z'n beperktheid, vermoeit geen minuut. TCFF.S VERHOEF Den Uyl in Noordwijkerhout NOORDWIJKERHOUT PvdA- lijsttrekker Den Uyl heeft zater dag in Noordwijkerhout de confes sionele partijen van „kiezersbedrog" beschuldigd. „In het pas enkele da gen geleden verschenen christelijk manifest staat bijvoorbeeld: „Als de samenleving dat wil assepteren dau stellen wij een lastenverzwaring van 0,5 procent voor. Dat noem ik de mensen naar de mond praten. Want wie is die samenleving. Wie gel en Drees? Dat zijn laffe manie ren om zoiets te verkopen. Dat Is beneden alle peil. Dat heb ik in Jaren niet gezien". Den Uyl sprak zaterdagavond op het congres van de JOVD, de libera le jongerenorganisatie. Hij zou aan vankelijk in debat gaan met de KVP lijsttrekker Andriessen, maar deze liet weten wegens persoonlijke rede nen niet te kunnen komen. In zijn plaats kwam nu de vice-fractievoor- zitter en economisch specialist van de KVP-fractie, dr. M. W. J. M. PeiJ- nenburg. Continueren van het kabinet-Bies heuvel noemde Den Uyl gevaarlijk en onaanvaardbaar voor het land. „Biesheuvel, Udink en Schmelzer hebben het weer voor het zeggen. Een man als Aantjes, die op de progres sieve toer wil, wodrt voor schut ge zet". Toch was hij van mening dat als er toch weer een soort „oude vijf", coalitie zou komen, dat dan Bies heuvel de enige kandidaat voor het premierschap is. „De rechterflank van de confessionelen is als de dood dat ik in het Catshuis kom. Biesheu vel stelt zich daarom uiterst rechts op. Biesheuvel is duidelijk op de polarisatietoer, maar dat ls goed voor de duidelijkheid", aildus Den Uyl. NEDERLAND I 18.45 Tl-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 AVRO's Toppop 19.30 Wie van de drie (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Liefdadigheidsactie Bangla Desh (NOS)' 20.25 Peyton Place (AVRO) 2L25 Salto Mortale Bern, circusserie (AVRO) 22.15 Televizier Magazine (AVRO) 23.05 Journaal (NOS) 23.10 Engels, les 3 (TELEAC) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De familie Ashton, TV-serie (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Liefdadigheidsactie Bangla Desh (NOS) 20.25 Speelfilmcyclus met Mariene Dietrich: Marokko (1930) (KRO) 2L55 Macedonië loopt leeg, documentaire film (KRO) 22.45 Tele-Zet: schaakmatch Nederland—Polen (KRO) 22.50 Journaal (NOS) Studio Sport begon zondag met een vlijmscherpe parodie van Henk Terlingen op Achter het Nieuws. Hij belde, net als ,Het gat van Nederland" bij de Achter het Nieuws-redacteuren had gedaan, bij Willy Brokamp aan, riep door de brievenbus dat hij er was, maar kreeg toen te horen dat hij niet wel kom was, maar werd door Bro kamp met open armen ontvan gen. Dat kon Achter het Nieuws in zijn zak steken. Minder vlijmscherp was Farce Majeur, dat met vier liedjes uit de band sprong, waardoor het sterkste element van Farce Majeur (de liedjes) plus nog een versneld afgedraaide scène de nadruk kreeg. Een korte sketch met een Arabier bij de douane beviel me minder. De douane opent 's mans koffer, de koffer blijkt vol met brie ven te zitten (bombrieven, be seffen we meteen), de douane vraagt of hij er eentje mag openen, waarop de Arabier angstig wegholt. „Zeker een di plomatiek paspoort" zegt de douane als wegwezer. Het bezwaar dat ik tegen deze sketch heb is, dat hij te natu ralistisch is. Hij is natuurlijk geïnspireerd op de diplomaat wiens koffers wapens bleken te bevatten, waarna hij, vanwege zijn diplomatieke onschend baarheid, vrijuit mocht verder reizen. In plaats van geweren zaten er nu dus bombrieven in zijn koffer, waar dan de (te Meine) frappe bijkwam, dat hij angstig werd toen gedreigd werd zo'n enveloppe te openen. Overigens een "gekende" me thode van de Israëlische doua- -ne, die zich de moeite bespaart om te onderzoeken of een ca mera misschien een vermomd schietwapen is door aan de ei genaar te vragen of men met het toestel even een foto van hem mag nemen. Voor mijn gevoel was er met de werkelijkheid te weinig ge daan, om dit vooral tot een TV-sketch te transformeren. Jan Fillekes kon zich dat wel indenken, maar vertelde me dat Farce Majeure het onder werp ongeschikt achtte voor een echte „witz". Je kan bij voorbeeld een secretaresse van de Israëlische ambassade met gescheurde kleuren en beroet gezicht het kantoor van haar baas laten binnenkomen (zei hij) en de man dan laten vra gen: „Was er vandaag nog iets bijzonders bij de post?". Dan heb Je het soort frappe waar ik blijkbaar naar uitzie, maar Farce Majeure vond die, gegeven het onderwerp, weer te grappig. Liever legde men hier 't accent op het dubieuze sy steem van de diplomatieke on schendbaarheid. Met andere woordenLiever wat minder leuk en wat meer principieel.... „Duys op Zondag" is een soort vermenging van zijn vroegere muziekmozaiek (waarin hij verschillende Massieke musici ontving) en „Dit is uw leven" van Bert Garthoff. De vlolist Herman Krebbers was gisteren de hoofdpersoon, zijn leven werd niet zozeer uit de doeken gedaan, maar wel kwamen al lemaal collega's opdraven (van David Oistrach tot Benny Behr) en zelfs kregen we een interessant fragment te zien uit de film die Maarten de Vos samen met cineast Ruud van Buuren over en met Cruyff maakt. Krebbers is een aardige man, die al meeslepend viool speelt, dus niet ook nog mee slepend hoeft te kunnen praten. Maar zijn nuchtere afrekening met het door Willem Duys ge lanceerde verhaal dat een vlo list per concert wel drie pond afvalt, vergoedde toch weer veel: Hij viel niets af, hij wou dat het waar was en deed even denken aan Wllly Brokamp, die op de vraag wat er door hem heen ging toen hij merkte dat hij door zijn medespelers van het Nederlands elftal met een geaccepteerd werd, ant woordde: „Het is mezelf opge vallen dat er niets door me heen ging." In Avroskoop tenslotte viel me op, dat Simon van Collem Wil- leke van Ammelrooy precies op de manier interviewde waaraan zij zo'n hekel zei te hebben: voornamelijk op de blote toer. Uit al haar films kregen we met enige verlekke ring Juist de blote fragmentjes toegediend. Waarom vraagt niemand ooit eens aan een ac trice of het haar niet tegen de borst stuit om bijvoorbeeld bedscènes half aangeMeed te spelen, zoals nog zo vaak ge beurt? Elke scene heeft zijn el- gen kostumering.... NICO SCHEEPMAKER DINSDAG 7 NOV. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nieuws en om 8.11 Radiojour naal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) lichting. (9.35 Waterstanden). 10.00 Nieuwe grammofoonplaten, met toe- (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen (gr.) (11.00 Nieuws: 11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) een uur al lerlei voor ledereen. met De Groente man en Paris vous parle en om 11.55 Beursberichten. 12.30 Uitzending voor de landbouw. 12.40 (S) wekelijks ra- dloverkeersmagazlne. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Oude muziek (gr.) 14.25 programma voor de Heilige Schrift. 14.15 (S) Oude muziek )gr). 14.25 programma voor de vrouw. 14.45 reportage over het beroep van mosterd maken. 14.55 Boekbespreking. 15.05 Voor zieken en bejaarden. 16.00 Nieuws. 16.03 actua liteiten. informatie en commentaar. 16.10 Voor de kleuters. 16.30 Voor de Jeugd. 17.00 (S) een beweeglijk pro gramma voor beweeglijke mensen. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 1821 Europese Industrie politiek. 18.45 (S) Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. 19.10 (S) Grammof oonmuziek. 1920 muziek, vrolijkheid en verstrooiing. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) actueel programma. 2325 Nieuws. 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 klassieke muziek (gr.). 720 Nieuws. 7.41 Echo. 7.50 (S) klassieke muziek (gr.). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Moeders wil ls wet. 10.00 Schoolradiol 10.10 (S) klassieke muziek (gr.). (10.30—1022 Nieuws) 11.00 Voor de zieken. 11.30 Bejaar denprogramma. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) gevarieerd programma. (1222 Wij van het land; 1226 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41—12.50 Echo. 13.00—13.05 Raden maar. 14.00 Schoolradio. 14.10 Idem. 1420 (S) muzikaal middagmagazine. 17.00 De vakbeweging op Aruba. Samenstelling en presentatie: Link van Bruggen 17.10 Voor de kleuters. 1720 Nieuws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest met solisten. 18.19 Uitzending van de volkspartij voor Vrijheid en De kratle. 1820 Nieuws. 18.41 Echo. 1820 1 Programma-overzicht 19.00 amateurs geven de toon aan. 19.50 Den F vandaag. (NOS). 20.00 Nieuws. 2 (S) oude muziek. 2022 (S) Moderne 3 muziek en voordracht. 21.30 hoorspel. 22.60 Overweging. 23.00 Echo, waarin op de dingen wordt doorgepraat. I 23.30 literair programma. 23.55 Nieuws, Nieuws. HILV in. 240 en 298 m. en FM-1 7.00 VARA. 18.00 N08. 19.00 VARA. 01.00 NOS. 7.00 Nieuws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nieuws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nieuws. 9.03 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03 Een op vallend vrolijke gevarieerde visite (12.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws 15.03 Drie- draai. 16.00 Nieuws. 16.03 Mix. (17.00 Nieuws.) 18.00 Nieuws 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 Popsmuk. 20.00 Nieuws. 20.02 Po konstruktie. 2100 Nieuws. 21.02 en blues. 22.00 Nieuws. 22.02 De Eddy Becker Show. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.02 Wachten op mid dernacht. 24.00 Nieuws. 00,02 Tom* Blom. 00.55 Nieuws. 01.00 Amerikaan se Presidentsverkiezing. (NOS) David Frost gaat trouwen NEW YORK (AP) David 1 één van de sterren van televisie, gaat trouwen met de t en zangeres Diahann Carroll. Het huwelijk zal rond Pasen 1 Londen worden voltrokken. Frost, 32 is nog niet ee trouwd geweest. Het eerste hu van Diahann Carrol, met de theata agent Mont Kay, werd in 1962 bonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5