tinst moet ook het gist
samenleving zijn
de
meisje' biedt koddig spel
SS»-»
(TV
[Nuaagse
agenda
-i
1NISTERIELE DISCUSSIENOTA:
!^W^tër
te doen is
mossel ^versteege
ru
«r\w^L i\
11
NOVEMBER 1972
revolutie heeft conse-
i Je zo niet direct be-
kviiitigjarige brutaaltje,
jtien jaar terug ontwa-
loedig over sexuele za-
iaakt nu de indruk van
jarig mafketeltje. Dat
li handicap, als je „The
te", ook bekend als
honderd jaar", nu op
brengt als „Zo'n meisje
binnenzak te stoppen",
roduktie van Dïck Bin-
m John Langtings
de lach die niet wordt
tor de zaak op en om de
situeren en de heren
in Den Uyl met geweld
;n te sleuren.
boet het maken, want
wat de Britten noemen
i comedy: veel beweging
de grappen moeten
tekst en uit de koddi-
jan acteren. Vertaler en
prden niet genoemd in
s^fma, maar de man heeft
^gedaan, en alle ballen
jen doel van de humor
ijlloos in.
Itineerde regie van Paul
t op de voor deze humor
idige wijze geacteerd. Al-
pelling is uiteraaj* ge-
J/Jïn~.LantinS Jennifer Willems in het blijspel Z&n meisje om in ie binnenzak te stoppen
dat morgenavond in het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest wordt opgevoerd.
richt op Jennifer Willems, de
schoudertjes fris omhangen met
film-lauwerkransen („De inbre
ker"): een aanwinst in de rijen van
actrices die een vroegere generatie
de „Ingenieus" noemde, kind-vrouw
tjes die de stoere man in iedere be- minnaar.
haarde borst wekken. Ze doet dat i Amusement voor een avondje uit,
heel vlot. Weerspannige minnaar
John Lanting heeft een naturel dat
hij in deze voorstelling bekwaam en
handig uitbuit. Peter Aryans speelt
heel amusant de rol van de mede-
gepresenteerd in een standaardde-
cortje van Chiel de Meij.
Wie er zin in heeft kan morgen
avond terecht in het Rijnlands Ly
ceum in Oegotgeest.
Aal
ürmen voor overheids-
[anmerking willen ko-
zij aan twee kenmer-
Hn voldoenzij moeten
hebben en zij
relevant
flensen van nu iets te
T^pben. De overheid zal
r4 h)ö>rderen dat een zo
\elijk deel van de be-
sl krijgt aan die kunst-
ie voorzieningen moe*
'edereen open staan, ze
mjfnodigejid worden ge-
wmlemmerinaen moeten
Mricijderd, grenzen tus
sen wereld moeten ivor-
jit. De individuele bur
en vrije keuzemogelijk
en fa gegevende kunste-
I ruimte krijgen om tot
ze te komen. Het zijn de
vnten voor een over-
iralj in kunstzaken die de
Vota kunstbeleid" van
jngels van CRM aan de
/Voor het overheidsbeleid zijn vier
functies van de kunst van overwe
gend belang, omdat zij het mogelijk
maken dat zoveel mogelijk burgera
aan die kunst deel hebben. Het
gaat om de vormgevende, de opvoe
dende, de recreatieve en de maat
schappelijke functie van de kunst:
normen, die de nota met verstand
j gehanteerd wil zien, omdat naast de
„kunst voor de massa" ook kunst
|voor kleine groepen, als gist in de
samenleving, nodig zijn.
jDe nota pleit voor het invoeren van
leen wettelijk regeling van het sub
sidiebeleid, op basis van een duide
lijk programma van noodzakelijk
geachte voorzieningen. Die regeling
moet worden ingepast in een alge
meen welzijnsbeleid, aan een inven
tarisatie van culturele behoeften,
waardoor een stelsel van normen
ontstaat. Zo'n regeling zou het sub
sidiëren vergemakkelijken en voor
de gesubsidieerden grotere rechtsze
kerheid scheppen.
jDe nota kiest voor een kunst-beleid
en niet voor een kunstenaarsbeleid.
De kunstenaar neemt geen uitzon-
I deringspositie meer in, hij staat in
I de maatschappij, en ook voor hem
kan dus geen vrije beroepsuitoefe-
I ning worden gegarandeerd hij
zal er, kort gezegd, vaak een baan-
|tje bij moeten zoeken om te kun
nen leven. Maar er zal ook bewus-
,ter moeten worden gdacht aan de
kunstenaar voor het (zinvol) schep
pen van opdrachten, en al bij zijn
opleiding zal aan die latere maat-
Die visie op de kunstenaar geldt
jook voor de kunstbedrijven" als or
kesten, operagezelschappen, toneel
gezelschappen, balletgroepen. Toe-
gangsprijzen mogen niet teveel wor-
den verhoogd, want dat Jaagt dp
mensen de concertzalen en schouw-
I burgen uit. Die kunstbedrijven moe
iten tot iedere prijs in leven blijven;
als cultuurbezit van de bevolking,
maar ook als „toeleveringsbedrijven"
van radio, televisie en grammofoon
plaat. Maar die kunstbedrijven mo
gen niet verstarren, er moet ruimte
voor beweging en experiment zijn.
De nota houdt vast aan het begin
sel, dat men overal in het land
recht op kunst heeft, maar men wil
wel grondig analyseren „in hoeverre
een gespreid aanbod van kunstbe
drijven dienstbaar kan zijn aan een
gezonde structuur van de regio"
Kostbare manifestaties van hoge
kwaliteit zullen alleen op enkele
centra kunnen worden geconcen
treerd. Daarmee samenhangt, in de
visie van de nota, de verschuiving
van „gesubsidieerd" toneel naar
„vrije produkties" en een bezuini
ging op de „aard", omvang van de
spreiding en de instandhouding van
eigen orkesten". Ook de opleidingen
moeten worden geconcentreerd, ze
moeten bovendien veelzijdiger wor
den en de kunstenaar moet de gele
genheid krijgen tot „bijscholing".
BRAMMET JE FOK
Iedereen was naar bed gegaan, behalve Bram. Hij
Ieboden om 's nachts wacht te lopen. Want het was
lijk dat iemand het op circus Pappiloni gemunt had.
antenstal hadden ze ontdekt, dat de ketting waarmee
d vastgezeten was doorgezaagd. Iemand had hem be-
trijheid gegeven. En dat stelde de ontsnapping van
eeuw ook in een heel ander licht. Dat zou ook wel
niet per ongeluk gebeurd zijn.
Net toen Bram liep te overdenken, dat de man, die door
Jumbo gegrepen was, zich eigenlijk maar heel verdacht had
gedragen, hoorde hij een geluid. Ook Karo en Tutu spitsten
hun oren. Voorzichtig slopen ze in de richting van het gerucht
en stelden zich verdekt op achter een woonwagen. Het was een
regelmatig soort schurend geluid. Voorzichtig loerde Bram om
de hoek van de woonwagen. Toen moest hij plotseling en onbe
dwingbaar niezen.
Vrijdag
Microthea
rium met „I
Zaterdag
Rijnlandslyceum
in je binnenzak te
Stadsgehoorzaal Concert Li vin Blues
Solution 8 uur nam.
Microtheater (Vestestraat 40) Impe
rium met „Pitten" 8.30 uur nam.
Zondag
Stadsgehoorzaal (foyer) Koffiecon
cert Ned. Saxofoonkwartet en Harry
Mooten 11 uur voorm.
Oegstgeest (Groene Kerk) Zondag-
middagconcert Herman Krebbers
(viool) en Albert de Klerk (orgel) 2
uur nam.
Leidse bioscopen
Camera: Pasolini-week: dond. en
vrijd. "Edipo re", 18 jr, zat. en zon.
"Teorema", 18 Jr, maand.: "Procile",
18 jr, dinsd. en wonesd.: "Medea",
18 jr elke avond 7.00 en 9.30 u. do.,
vrij, ma, dl ook 2.30 uur. Kinder
matinee: 'Aladln en de wonder
lamp", a.l. woe. en zat. 2.30 u. zo.
2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling:
"De afgrijselijke dokter Phlbes", 18
Jr. vrij en zat. 11.30 u
Lido: "Hoe vang lk een man?" 18,
jr. dag 2.30, 7.00, 9.15 uur, zo. ook
4.45 uur.
Luxor: "De Peetvader", 14 dag. 2.
en 8.00 uur.
Rex: „Lawrence van Arablê", 14
Jr. dag. 2.00, 7.30 uur. Nachtvoor-
stelHng: "Bed ln bed uit", 18 Jr, vrij
en zat. 11.30 uur.
Trianon: "Zeg maar Ja tegen het
leger', a.l. dag. 2.30, 7.Ö0, 9.15 uur,
zo. 2.15, 4.30, 7.00, 9.15 uur.
T entoonstellingen
Wassenaar Kunstzaal Heuff. Expo
sitie Marle Anne OttenySchuffuien
(wandkleden), Tosca van den Haak
(plastiek en tekeningen) en Jan de
Valk (emailles) ma. t/m zat. 10 uur
voorm. 5 uur nam., ook dinsdagavond
810 uur nam. (t/m 25 november).
Galerie Van der Vllst (Botermarkt
3) Expositie Karei Wiggers (schilde
rijen). Anke Blankevoort (kerami k)
en Frederik van Batenburg (grafiek).
Di. t/m za. 9 uur voorm. uur nam.
(t/m. 6 december).
De Lakenhal Expositie Het Holland
se 17de eeuwse landschap dag. 10 uur
voorm.4 uur nam, zon. 14 uur
nam. (t.e.m. 25 november)
Academiegebouw: Tentoonstelling
over de Spaanse burgeroorlog (t.e.m.
3 november).
Sociëteit Burgers (Burchtsteeg 2a):
Wandkleden, textlelobjecten, schilde
rijen en aquarellen van Cilja Schep-
man. WH Blommerde en Marijke v d.
Stoepen
Galerie v.d. Vllst (Botermarkt):
schilderijen en aquarellen van Amp
Smit (t/m 31 oktober).
Museum voor Volkenkunde. Steenstr
l Lelden „Fal la" zomertentoonstelling
over zeilen ln de Stille Zuidzee ma
t.e m za 10 uur voorm5 uur nam
Zon 1-5 uur nam (t.e.m 7 Januari)
Ned Legermuseum Geopend maandag
tot en met vrijdag 9 uur voorm 5 uur
nam zon en feestdagen 1-5 uur
Rijksmuseum voor de geschiedenis
der natuurwetenschappen dag 10-4
uur zondag 1-4 uur
De Lakenhal Dag 106 uur zon
dag l 6 uur
Rijksmuseum van Oudheden (Ra
penburg 28) Werkd 10 uur voorm tot
5 uur nam zond 1-6 uur nam
1-6 uur nam
Bezoekuren Ziekenhuizen
Dlaconessenhul8: le klasse dagelijks
11.00—12.00 uur 13.15—14.00 uur
18!9.30 uur 2e en 3e klasse da
gelijks 13.1514.00 uur en 18.4519.30
uur. Kinderafdeling dagelijks 14 45—
15.30 uur maandag- woensdag en
vrildagavond 18.3019.00 uur
Ellsabethziekenhuis 3e klasse, dage
lijks van 14.0015 00 en van 18.45
19.30 u 2e klasse, dagelijks van 1130
en van 14 00—15 00 en vbd
184519.30 uur le klasse dagelijks v
a 11.30 Kraamafdeling: 3e klasse 15
—16 en van 18.46—19.30 u 2e Klasse
11.3012.00 (alleen vaders) 16.0016
van 18.45—19.30 uur
Hoe is het ontstaan?
Dit woord: AGENDA
WIJ hebben hier te maken met
een bepaalde vorm van het La
tijnse werkwoord agere: voeren,
verrichten. De betekenis ervan is:
de zaken die verricht moeten wor
den en agenda is dus een meer
voudsvorm. Het enkelvoud is
agendum: datgene wat gedaan
moet worden. Men verstond onder
agenda vroeger: lijst van formu
lieren die behandeld moesten wor
den en wij gebruiken het woord
nu nog voor: de punten die in
een vergadering behandeld moeten
worden. De gebruikelijkste beteke
nis is thans echter: zakboekje met
data-indeling, waarin men noteert
wat op bepaalde dagen verricht
moet worden. In die betekenis be
staat ook het meervoud van dit
op zichzelf reeds meervoudige
woord. Het is heel gewoon van
agenda's te spreken.
ADVERTENTIE
grammofoonplaten en musicasscttes
LEIDEN, Haarlemmerstraat 139a,
Tel. (01710) 49697
Endegcest; dinsdag en vrijdag 13
14.30 s zondags 11—12 en 1415 uur
Eerste klasse de gehele dag
Annakllnlek: dag 13.3014.30 en 18
—19 uur
Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 en
2 dag 10.30—11 30. 14.30—16.00 en
19.20 uur: klasse 3 dag behalve dins
dag van 19—19 45 din v 13—14 uur zat
en zon tevens van 14.3015.30 uur
kliniek kindergeneeskunde (zaal 22 23
en 24: ouders dag 10.3011.30 14.30—
15.30 en 18.1519 uur- overige bezoe
kers maandag tot vrij 18.15—19 uur
zat en zon 14.30—15.30 uur (zaal 50)
trtle bezoekers maandag tot vrij 18.15
19 uur zat en zon 14.30—15.30 uur
(zaal 51 babyzaal) alleen voor ouders
dag vanaf 10.30 uur Klnderzaal fceel-
neus- en oorheelkunde dag behalve
dinsdag 18.1519 00 uur dinsdag 13-14
uur zat en zon tevens 14 3015.30
uur Gynnacologle en vooqr zwangeren
dagelijks van 10.0011.30 uur en van
15 0020.00 uur beba've op dinsdag
Op die dag is er geen bezoek behai
ve voor patlënteD die op woensdag ge
opereerd worden. Voor deze patiënten
ls er een extra bezoekuur van 19.00
20.00 uur
De bezoektijden voor de afdeling
Verloskunde (kraamvrouwen) zijn
mede ln verband met de voedingstij-
bezoek komen
Het avondbezoek is uitsluitend be
stemd voor de echtgenoten Alleen
staande moeders en moeders waarvan
de echtgenoot ln het buitenland ver
toeft kunnen 's avonds één bezoeker
ontvangen
Op dinsdag ls er geen bezoek behal-
19.0020.00 uur
Voor de Praematurenardellng gelden
de volgende bezoekuren (alleen voor
ouders): maandag, woensdag, vrij
dag 18.3018 45 zaterdag en zondag:
15.3015 45 uur
ALPHEN AAN DEN RIJN
Rijnoord: le en 2e klasse 10.3011.00
14 00—14.45 en 18.00—19 00 uur 3e klas
14.00—15.00 en 18.00- 19.00 uur Kraam
afdeling 16.0017.00 uur alleen voor
echtgenoten 19 00—19.30 uur Kinderaf
deling 15.0015.30 alleen voor ouders
18.0018.30 uur
ADVERTENTIE
zoekt U
een voortreffelijk muziekinstrument
Stap dan eens binnen bij Mossel Versteege... het
gerenommeerde adres met de grootste collectie
piano's, vleugels, orgels, etc. En profiteer van de
unieke voordelen van onze muziekscholen.
Zoutmanstraat 18-20 en 53d mi.,
Zoutmanstraat 18-20
Den Haag. tel.: 070-333970
Winkelcentrum Leidsehage
Leldschendam. tel.: 01761-4583
Filialen te
Groningen, Heerlen
en Middelburg
VRIJDAG 3 november
HOT: 20.30 uur: „Spel der Ver
gissingen" van William Shakespeare.
Dlllgentla: 20.15 uur: "Twee op de
wip" van W. Gibson.
Congresgebouw (Pr. W. A. Zaal):
20.30 uur: Het Concertgebouworkest
o.l.v. Hans Vonk mm.v. Claude
Helffer, plano (oa. Schat, Stravins
ky).
Aula Gemeentemuseum: 20.15 uur:
Het Concertgebouw Kanokwartet met
werken van Beethoven en Mendelssohn.
Congresgebouw (Toneelzaal): 20.15
baret Robert Kreis „Pollchinelle '72".
uur: Cabaret Robert Krels "Pollchi
nelle '12".
ZATERDAG 4 NOVEMBER
Kon. Schouwburg: 20.15 uur: (Pre
miere: De Haagse comedie: "Drie zus
ters" van A. P. Tsjechow.
Hot: 20.30 uur: "Spel der Vergissin
gen" van William Shakespeare.
Dlligentla: 20.15 uur: "Twee op de
wip" van Wo Gibson.
Congr;sg-:bouw (Pr. W. A. Zaal):
20.30 uur: Het Residentie-Orkest oJ.v.
Hans Clerster m.m.v. Het Nederlands
Kamerkoor (o.a. Zimmerman, Eloy).
HOT: 24.15 uur: Gato Barbierl kwin
tet m.m.v. Lonnie Llston-Smlth, plano.
Kleine Schouwburg, Rijswijk: 20.15
uur: De Hoofdstad Operette "lm wei-
sen Rössl".
Theater ln de Steeg: 21.00 uur: Ca
baret Robert Krels "Pollchinelle '72".
rank Kooman: 14.30 uur: "Lompie.
de lorre-beer".
ZONDAG 5 NOVEMBER
Kon. Schouwburg: 14.00 uur: "Drie
zusters" van Anton Tsjechow: 20.15
uur: „Liefde op papier" van Frank
Marcus.
Hot: 14.00 uut: Kindertheater
Psst: "Piccolo en de papaloeri": 20.30
uur: Amsterdams Toneel met twee
éénachtens "Thuiswerk" en Alleen
voor mannen: J. Kroetz en Jules
Orolset.
Dlllgentla: 20.15 uur: „Twee op de
wip" zie 1 november.
Dalton Lyceum, Voorburg: 20.00 u.:
De Amateur Comedie: "Kaviaar of
spaghetti".
Dlllgentla: 14.30 uur: Dinorah Var-
si, piano.
Steenvoorde, Gen. Spoorlaan 62,
wijk: 11.30: Daniël Otten. viool en Jo-
han Otten, piano.
Theater Pepijn: 15.00 uur: Rein de
Graaf-Dick Vennlk kwartet.
Congresgebouw Toneelzaal 20.15
uur)Rockmusical „Godspell".
Theater ln de Steeg. 21.00 uur: Ca
baret Robert Krels "Pollchinelle '72".
Congresgebouw (Pr. W. A. Zaal):
20.15 Folklore dansen uit Siberië.
MAANDAG 6 NOVEMBER
Congresgebouw (Pr. W. A. Zaal):
20.30 uur: Nederlands Kamerorkest
o.l.v. David Zinman, met werken van
Rnmeau.
Congresgebouw (Toneelzaal(20.15
uur: Rockmusical „Godspell".
DINSDAG 7 NOVEMBER
Hot: 20.30 uur De Haagse Comedie
met ..Palach" van Alan Burns en Char
les Marowitz.
Dlllgentla 20.15 uur: „Twee op de
wip" van W. Gibson.
Kon. Schouwburg 20.15 uur: „Vis voor
Vier".
Haagse bioscopen
Apollo Pancho Villa, 14 Jaar, da
gelijks 12.15, 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zat. en zondag ook om 4.46 uur.
Asta De ape-n grijpen de macht. 14
Jaar dagelijks 2.30, 7.15, en 9.30 u.
zondag 1.30, 4.00 7.15 en 9.30 uur.
Bijou Fritz the Cat, 18 Jaar, da-
5elbks 2.00, 7.30, 9.30, zondag 2.00.
.15, 7.30 en 9.30 uur.
Camera Midnight Cowboy 18 Jr.,
dagelijks 2.15, 7.00 en 9.15 uur zon
dag 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur.
Cineac Plppl Langkous a.l. dage
lijks 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 u. zon
dag vanaf 11.30 uur; 's avonds met
de Franse slag. aJ. dagelijks 6.30
7.30 en 9.30 uur.
Corso De Peetvader 14 Jaar dage
lijks 2 en 8 uur.
Du Midi Veel liefs uit Mouskou 14
Jaar. dagelijks 8.15 uur. zat. en zon
dag 7.00 en 9.30 uur.
Eruo Ben Hur a.l. dagelijks 1.80,
en 7.45 uur. zat., zon., en woensdag
3.45, .7.45 uur.
Flora Sexuele afwijkingen 18 Jaar
dagelijks 2.00 7.00 en 9.15 uur zon
dag ook om 4.30 uur.
Krltcrion Cabaret 18 Jaar dagelijks
3 00. 7,00 en 9.30 uur.
Metropole/Tuschlnskv De Peetva
der, 14 Jaar, dagelijks 2.00 en 8.15 u_
Od?on De lnbrr-ker, 14 Jaar dage
lijks 2.30, 7.00 en 9.30 zat. en zondag
.Jks 2.00 en 8.00 uur.
Passage^— What's up doc, &.l. dage-
rn" zondg
lijks 2.30. 7.00 en 9*30 zat.
1.30. 4.00, 7.00 en 9.30 uur.
R.x Shane. 14 jaar. dagelijks 9.15
en 11.30. 1.45, 4.00. 7.15 en 9.30 u.
zondag vanaf 1.30 uur.
Roxy In de klauwen van Dracu-
la 18 Jaar dagelilks 2.00 en 8.15 op
vrijdag alleen 2.00. zaterdag 2.00,
7.00 en 9.16 uur, zondag 7.00 en 9.15
uur.
Studio de Luxe Dracula contra
Frankenstein. 18 Jaar, dagelijks 2.15.
7.15 en 9.30 uur. zondag 1 30. 4.00,
7.15. 9.30 uur.
Studio 2000 MASH. 18 Jaar da
gelijks 7.15 en 9.45 dinsdagavond be
sloten voorstelling.
De Uitkijk Sunday, bloody suoiday
18 Jaar. dagelijks 2.30, 7.00 en 9.30
zondag 1.30, 4.00, 7.00, en 9.30
PANDA EN DE MEESTER-ERFGENAAM
7. Speurend naar vermoedelijke Indringers beiooog de
t Pleuke Poesjer zich door Huize Schraap met een akti-
e ie voor iemand met zijn spier ontwikkeling bijzonder
mocht worden; maar deze vlijt vermocht niet, zijn
werkgever te voldoen.
i heb je die bommenwerpende gijmoordenaar nog niet
n?" riep deze in panische staat uit. „Mijn leven hangt
zijden draad van Damocles en jij loopt maar wat te
je rommelt maar wat, je doet maar wat Wat let
neem een ander die
leis was de aangerande architect Propsma (een bijna
figuur) in zoverre iceer bij zinnen gekomen, dat hij
oorspronkelijke bedoeling van zijn bezoekje herinnerde,
en hij sprak bedeesd tot de opgewonden bejaarde: „Verschoon
mij, meneer Schraap, maar ik kwam eigenlijk melden dat er
'n kleine onaangenaamheid is met de plattegrond van uw huis."
Hij had geen ongelegener moment kunnen kiezen. ,Jloud op
met dat plat gebeuzel over plattegronden terwijl ik een ure des
gevaars doorsta" krijste de bedreigde huiseigenaar. ,jloepel
heen, Propsma Ik ben bedreigd"
En ja, hoor. Daar bonsde een vreemde plof uit het woonver
trek en een zwarte roetiooUc kwam dreigend de gang in drijven.
De deelnemers aan het boven geschetste tafereeltje konden
niet vermoeden, dat deze ontwikkeling een gevolg was van het
feit, dat Panda op dat moment in het haardgat was aangeland.
Een paniek maakte zich dan ook van de heer Hebbes Schraap
meester.
„Zie je het nu? Gifgas" kreet hij, de overspanning nabij.
FRED BASSET
klik nou eens, hoe J
ZOETJES we hier KXrt-)
sroflen..Jp_Jl_^r
Vorige keer moesten we op deze
neg olies mw dan ook All£S
^raörtoy-ookeenpoliiewagen!y
Pie zaak komt
V. woensdag toor-.y'
0 1
EZ0
sic