iisolini: politiek filmer,
jekend naar het „echte
le is
u
*en-
k
k?
kt og tone i Himmelsengen
5 week vier films in Camera
99
r Life
Rooyakkers automobielbedrijf N.V.
N.V. L.I.A.M.
nodigen n uit voor een speurtocht.
Naar het voorbeeld
n in andere steden,
t gebruik al geruime
Iraait het Leidse thea-
3eze week een reeks
man. "Edipo Re" uit
ma" uit 1968, "Por-
en "Medea" uit 1970
•ren ruim voldoende
Q om een indruk te
|en van het huidige
a van de grootheden
ectuele, politieke film
int.
jmmelen
niet kent zal er, wil
le Italiaan gaan be-
aan doen meer dan
faan zien. Niet alleen
ld te krijgen van de
ontwikkeling die de filmer heeft
doorgemaakt, maar ook omdat Pa-
solini zich niet laat vatten in één
keer anderhalf uur kijken. Pasolini
is een uitgesproken intellectueel,
een man die mikt op een beperkt
publiek, en die dat ook wil, zoals
hij in interviews herhaaldelijk
heeft gezegd.
Als argument voor het met opzet
"moeilijk" maken van zijn films
geeft Pasolini in een interview met
Philo Bregstein in het tijdschrift
Skoop, gehouden in de tijd dat
"Porcile" juist klaar was: "Mijn
eerste films, van "Accattone" tot
"Het Evangelie volgens Mat-
theus", waren veel realistischer.
In het begin van de 60-er jaren
heeft in Italië het neo-kapitalisme
echter veel terrein gewonnen.
Daarmee kwam de massacultuur.
Ik kreeg de indruk dat ik mijn
films dus voor massaconsumptie
maakte, wat ik persé niet wilde.
Mijn latere films zijn daarom veel
politieker."
Dat "politieke" van Pasolini's
films is overigens nog duidelijk be
grensd. In hetzelfde interview met
Bregstein zegt Pasolini: "Natuur
lijk zijn mijn films niet uitsluitend
politiek. Ik wil wel nuttig zijn voor
de politieke beweging -Pasolini is
een duidelijke vertegenwoordiger
van een intellectuele linkse, com
munistische stroming - maar films
zijn niet zuiver instrumenten. Als
dat zo zou zijn zou ik verraad aan
mezelf plegen. In uiterste conse
quentie moet een dichter de vrij
heid hebben om over de bloempjes
te praten. Want door die vrijheid
van hem persoonlijk te verdedi
gen, verdedigt hij ook die van de
arbeiders".
Heel duidelijk zegt Pasolini, dat
hij geen actualiteiten zoekt: "Ik
ben geen Journalist". Ook alweer
tekenend voor de manier waarop
hij wil werken. Het gaat altijd om
de ideologie. Vandaar ook de keu
ze van de onderwerpen: "Edipo
Re" en "Medea" zijn klassieke
stukken, die als kapstok dienen
voor de ideeën over menselijke
verloedering in een volgens Pasoli
ni slechte maatschappij. Diezelfde
verloedering wordit ook tentoonge
spreid in "Porcile", een uit twee
delen bestaand verhaal.
Het ene deel laat een Jonge man
zien die zich in de woestijn terug
trekt, en die daar zelfs tot kannni-
balisme overgaat". De totale af
wijzing van de maatschappij", zegt
Pasolini. De andere man is noch
gehoorzaam, noch ongehoorzaam.
Pasolini: "De moraal van het
verhaal is, dat Je moet gehoorza
men, anders word Je door de
maatschappij verslonden". Wat in
de film dan ook gebeurt.
Alle drie deze onderwerpen zijn
volstrekt tijdloos. Het gaat nog
maals om de ideologie. De enige
film van de vier die min of meer
in deze tijd is geplaatst is "Teore-
ma", het verhaal over de aftake
ling van een welgesteld bourgeols-
gezin. Ook hier zijn de oorzaken
bij Pasolini echter niet onderhe
vig aan dez etijd: ze zijn alge
meen, zolang er een bourgeoisie is.
Collega-cineast Bertolucci, eens
leerling van Pasolini, heeft eens
gezegd, dat Pasolini de techniek
van het filmen steeds opnieuw ont
dekt. Inderdaad is die techniek
een heel wezenlijk onderdeel van
de films. Pasolini heeft bij her
haling gezegd, dat hij zich op de
eerste plaats ziet als dichter. Een
dichter die de beelden die hem
voor ogen staan zo zuiver mogelijk
probeert over te brengen.
In de recente film „Decame-
rone" bijvoorbeeld, toont hü zijn
instelling als kunstenaar, door zelf
op te treden als de schilder Giot
to, die zoekt naar verfijning van
het werk, die niet levenloze wezens
in een mooie lijst wil zetten. Niet
Pier Paolo Pasolini.
voor niets gaan de heiligen die de
schilder heeft gemaakt in de
ogen van hemzelf leven, komen ze
van de muur af, veranderen ze
in mensen uit het gewone straat
beeld. Pasolini had nauwelijks
duidelijker kunnen zeggen wat
hij met zijn films wil: zoeken naar
de mens in het beeld, het decor
weghalen, en het "echte", de oor
zaken van de verloedering die hij
ziet, overhouden en ontleden.
nily Life. Regie: Ken-
Voornaamste rollen
ïliffe, Bill Dean, Grace
ter: Studio.
i Loachs nieuwste is een
film om voornamelijk
sche redenen. In de eer
stelt hij voor de eerste
een aantal vragen over
ssen geesstelijk ziek zijn
schappij zoals die tot nu
maar van voornamelijk
.^ij-kritische zijde werden
^d. In de tweede plaats
jife een schokkende ge
ide socio-documentaire
0 ach de gegevens uit de
pikte. Tegen het werk is
ingebracht dat het her
n overtrok. Loach maak-
in zijn symboliek mis-
s wel iets te makkelijk,
boodschap van de film
Ir echter helemaal niet
idigd.
haal volgt gedurende
haanden het leven van
lydon een 19-jarig meisje,
(ten haar voor het eerst
ion gedurende het spits-
Ir werk op weg naar huis.
rein laat zij voorbijgaan,
«jeen aanstalten te maken
irekken. Een witkiel die
1 over haar maakt brengt
fcen politiepost. Daar wei-
I maar één woord te zeg-
islotte brengt de politie
ders gekwetst door het
kn dochter in een politie-
fdt thuisgebracht maken
lorgen over haar vreemde
D stellen haar voor een
Consulteren.
jd later verteld Janice
ADVERTENTIE
Scène uit Family Life. Rechts Sandy Ratcliffe met de twee overige hoofdrolspelers: monumen
taal acteerwerk.
haar ouders dat zij zwanger is en
dat zij de baby wil houden. Haar
ouders zijn woedend en diep ge
schokt bij het idee dat hun dochter
zwanger is.
Janice gaat naar haar vriend Tim,
student op de kunstacademie, die
haar ervan probeert te overtuigen
dat zij haar ouderlijk huis moet
verlaten en op eigen benen moet
gaan staan, maar Janice mist de
moed en het doorzettingsvermogen
om die stap te ondernemen en raakt
in een gesetelijke crisis.
We zien haar intrede in het zie
kenhuis. Zij wordt geplaatst in de
afdeling waar de jonge psychiater
zijn patiënten als het ware in een
commune laat leven en waar hij een
nieuwe methode gebruikt om tot
zijn patiënten door te dringen.
Shocktherapie en chemische mid
delen wil hij niet toepassen. Tijdens
de gesprekken met haar psychiater,
die haar beter gaat begrijpen vooral
nadat hij met haar ouders heeft ge
sproken, krijgt hij steeds meer vat
op het meisje. Langzaam treedt er
verbetering in. Dan wordt Janice
door de orthodoxe staf van het zie
kenhuis overgeplaatst naar een an
dere afdeling, krijgt shocktherapie
en wordt schijnbaar genezen naar
huis gestuurd.
Janice trekt zich echter steeds
meer in zichzelf terug en zelfs Tim
lukt het niet haar tot interesse en
loe vang ik een man?
tone i Himmelsengen).
m: Dirch Passar en Lone
tie: Sven Methling. Thea-
tkt dat "Hoe vang ik een
m regelrechte sexfilm is,
thuis blijven. Het Zweed-
t is bepaald niet verstoken
maar hoort in de cate-
Ums beslist niet thuis. Wie
fcr een fijne film wil gaan
Uderwets wil lachen, moet
■beslist gaan zien. Het ver-
I over ene Graaf Axel von
Hasten, die van zijn oude tante het
familiekasteel Hastenborg in bruik
leen heeft. Hij is in de stellige over
tuiging, dat hij de erfgenaam zal
zijn. Zijn tante beslist echter an
ders. Niet hij, maar zijn neef Joa
chim blijkt na de dood van tante
de bezittingen en het vele geld over
te nemen. Axel moet voor zijn tante
Joachim uit Rome halen. Nu is de
neef uit Rome een man, die zich
liever met oude munten bezighoudt,
dan met vrouwen en zijn erotische
temperatuur ligt dan ook ver be
neden het nulpunt.
Eis van tante is dat Joachim een
zoon krijgt, zodat de bezittingen in
de familie blijven. Die opdracht
krijgt Axel. De Graaf heeft van het
kasteel 'n soort luxueus bordeel ge
maakt en dus lijkt het niet zo moei
lijk om Joachim aan een vrouw te
helpen. Niets blijkt echter minder
gemakkelijk. Een of andere snug
gere knaap haalt de politie erbij,
omdat hij vindt dat er op Hasten
borg onzedelijke handelingen plaats
vinden. Axel geeft op het kasteel
aan jonge dames een .speciale op
leiding" T> politie stuurt daarom
geen ie smeris, maar een
uiterst charmante inspectrice, die
Ontdek zelf
de klasse
van Mercedes-Benz
Oegstgeest, Leidsestraatweg 1tel. 01710 - 5 26 43 4
Leiden, Vondellaan 45, tel. 01710 - 4 45 45
Een speurtocht langs de vele veilige
modellen van Mercedes. Om te
beginnen: de 200 en 220 modellen
met de zuinige 4-cilinder benzine
motoren. Dan de Diesels 200 D
en 220 D, die komfort op een per
fecte wijze met economie combi
neren. Daarna de representatieve
modellen 230, 250 en 280, die
uitgevoerd zijn met krachtige
6-cilinder benzinemotoren. Vervol
gens Mercedes' nieuwe dimensie
in autorijden: de zojuist geïntrodu
ceerde S-klasse met de 280 S, de
280 SE en de 8-cilinder 350 SE. En
uiteindelijk belandt u bij de spor
tieve modellen als 350 SL, 350 SLC
en andere coupé's, waarin veilig
heid is gecombineerd met kom
fort van de hoogste klasse. U
bent te allen tijde welkom voor een
uitgebreide
proefrit.
Mercedes-Benz I
rijplezier door veiligheid
Goede film»
ergens anders
activiteit te brengen. Samen spuiten
zij alle planten in haar vaders tuin
met verf. Haar ouders zien dit als
een bewijs dat zij volslagen krank
zinnig wordt.
Wanneer zij op een avond een
klok kapot smijt is de maat vol.
Janioe wordt teruggebracht naar die
kliniek. Aan het einde van de film
zien we Janioe in een collegezaal
waar een docent haar aan de stu
denten laat zien. Hij vertelt haar
ziektegeval op een mechanische en
bijna onmenselijke manier. De laat
ste woorden van de film zijn de
zijne: Heeft iemand nog iets te
vragen?
HEIN ET .BRINK
zich opgeeft voor die cursus.
Tijdens haar onderzoek valt haar
oog op Joachim en het zijne op haar.
Niets staat een huwelijk meer in de
weg en kort daarna is de familie
verzekerd van een nageslacht. Tan
te is Axel zo dankbaar, dat zij hem
het slot schenkt, terwijl Joachim
het geld krijgt.
Axel gaat nu gewoon verder met
zijn speciale cursus en verdient zo
een boterham, een dikbelegde ove
rigens, want het kasteel legt be
paald geem windeieren.
JAN VAN DER NAT
Antonlo-das-Mortes (Glauber
Rocha) A'dam. De Uitkijk
Bergmanweek, A'dam Cinetol tot
maandag A Passion, daarna The
Touch.
Cabaret (Posse) A'dam. Calyp
so; Den Haag, Krlterion; R'dam
Kriterion.
Fritz the Cat (Krant en Baksi)
A'dam. Leidsepleintheater; Den
Haag, Bijou; R'dam, Calypso.
11 Conformlsta (Berto Lucci) R'
dam. Lijnbaantheater.
Mash (Altman), A'dam Victoria;
Den Haag Studio 2000.
MacBeth (Polanskl) A'dam, Du
Midi
Sunday, bloody Sunday (Schlea-
singer) Den Haag, Uitkijk; R'dam.
't Venster.
Targets tBogdanovlch)A'dam,
The Movies.
What's up dog (Bogdanovich),
A'dam, Roxy; Den Haag, Passage,
Rotterdam, Studio '62
Nachtfilms
Citizen Kane (Welles) Utrecht,
Camera
The good, the bad and the
ugly (Leone), A'dam, Nöggerath.
The erotic filmfestival, A'dam,
The Movies
Performance (Roeg en Cammell)
R'dam, 't Venster.
Who's afraid of Virginia Woolf,
Utrecht. Vreeburg.
Zaohariah (Englund) Utrecht
Palace.
Eén van de films die tot de klas
sieken van de kindermiddagen be
hoort is die naar het befaamde
sprookje uit de cyclus Duizend-en-
een-nacht. Het verhaal is onschul
dig met desondanks veel spanning
en een climax op het Juiste mo
ment.
Blijvers
LUXOR De Peetvader ls niet
alleen langdradig maar blijkt ook
een lange adem te hebben. Zes
weken lang doet de film met een
inside-verhaal over het leven bin
nen de mafia, het al goed in het
theater aan de Stationsweg. Be
twijfeld moet echter worden of dat
aan de kwaliteit ligt of dat de pu
bliciteit aan de grote opkomst
heeft bijgedragen.
REX Het ls allemaal uit het
leven gegrepen wat er gebeurd met
Lawrence van Arablë in het thea-
er aan de Haarlemmerstraat. Wel
iswaar is het verhaal over het le
ven van de Britse Arabiër en stich
ter van het Arabische legioen een
beetje overtrokken en gechargeerd
maar een kniesoor die er op let.
TRIANON Voor het eerst weer
eens een aardige Franse humoris
tische film na Louis de Funès en
Bourvil. De Chariots, vijf Jonge
knapen uit een beatband maken
het mooi bont in het leger.
Klamme handjeswerk deze week
in de nachtelijke uren in het the
ater aan de Hogewoerd. Robert
Fuest heeft meer vakgriezelwerk
afegleverd. Dr. Phibes is niet zijn
beste maar ook niet slecht.
Titel: Bed in, bed uit. Theater:
Rex: Tijd: Vrij. en zat 23.30 uur.
Wat er achter de titel bed in,
bed uit verborgen zit laat zich
makkelijk raden: een berg hypo-
crises over blote meisjes en nog
niet geheel ontblote mannen in
degelijke onderbroeken.
KindermkJdag
Nachtfilms
Titel: Aladin en de wonder
lamp. Theater: Camera. Tijd: sa.
wo. 1L30, so. 14 en 16.15 uur.
Titel: De afgrijselijke dr. Phibes.
Regie: Robert Fuest. Theater: Ca
mera. Tijd: VrU. en zat 23.30 u.
ADVERTENTIE
Zondag
op de koffie bij Bach.
Koffieconcert op zondag
morgen om 11.00 uur in de Stads
gehoorzaal te Leiden door het
Nederlands
Saxofoonkwartet
met Harry Mooten
(electronische accordeon).
Op het programma staan
werken van Desencios, Bach,
Petersma en Pierné.
Toegangsprijs: 2,50; kinderen
tot 16 jaar: 1,25.
Wij bieden
u gaarne
een gratis
kopje koffie
Dezelnfc
worde u aangeboden
door Douwe Egberts.