ABSOLUTE TOP [)ppen met atvoeten Rozebottel "W^Jater te doen is \j=x\aagse agenda confiture VAN RIJN EXPOSEERT IN LAK-THEATER 2 NOVEMBER 1972 is de Russische dans- jew, de absolute top op echnisch is het de per- lle ensembles lopen met an een uurwerk, iedere tk en kan met diezelfde rden herhaald. Choreo- i alle onderdelen met l gevoel voor dansthea- fd, er is een Juist gedo- icht tussen drama en Irfectie van de folkloris- Lp- j als toneeldans het !ar wat Je tegen dit geheel zou kunnen list die haast onwaar schijnlijke perfectie, waarin voor de menselijke fout geen ruimte is, waarin de danser haast een mario net wordt in de handen van de ge weldige choreogaef. Maar dat is een zeer subjectieve reactie op al die weergaloze perfectie. Opzienbarend was vooral de parti- zanendans, waarin mannen de glij- dans uitvoeren die befaamd is ge worden door de danseressen van de groep Birjoska. In zwarte mantels gehuld komen de partisanen het to neel op glijden, en suggeren op die manier de heimelijkheid van hun acties. Zwaarddansen volgen, ge vechten, en dan glijden de mannen I weer in hun zwarte mantels de nacht in. De dansen „vertellen" steeds een verhaal dat slaagt niet altijd zoals blijkt uit De Vlucht, een over- gedramatiseerd verhaal van de vlucht van twee gevangenen, overi- igens op zichzelf weer uitstekend ge- i danst. I |Je kunt aan het vertellen blijven. Over de „dag aan boord", een ironi sche excercitie van een lange rij j matrozen en hun commandant. Prachtige visuele vondsten als de in elkaar gestrengelde armen, die twee lamge witte strepen vormen op de blauwe uniformen van de matrozen. Er is het grapje van de ene danser. die twee mannetjes laat vechten (zoiets als Cilly Wang deed), en de polka labirinth van twee dansers, die elkaar bij de handen vasthou den en dit, al bewegend, blijven doen, tot zij tenslotte haast onont warbaar in elkaar zijn verstrengeld. En een quadrille die de oude ele gance effectief ironiseert. Met als slot een Oekraïense suite, de danse ressen in hun kleurige pakjes met linten, de mannen met hun virtuoze hurkdans en weergaloze sprongen. Het geheel begeleid door een uitste kend eigen orkest. Tot en met za terdag in de Amsterdamse RAI, zondag en maandag in de Rotter damse Ahoy. Taap Joppe Bizar en kleurrijk en kadent komen de poppen Rijn op Je af. Ze zijn (d, en vaak laten ze zien g^MkeiiJk alles eigenlijk is. Z^^rbeéld „the beauty and 3 waar de beauty niet zo Mlauty is en het monster j a erg monsterlijk. Mooi en relatieve begrippen. De rat onbenullig vriendelijk bolle wangen en stijve je zit op de rug van het zijn enorm lange vin- Van een rode pannen- tte Bep zijn buik. is „Romeo en Julia," een tj Je aan romantiek, aan maneschijn denkt, jyiaar Bep's Romeo geeft zijn Ikse trap onder haar ach- >mer" wordt gesymboli- een decadent vrouwsper- n haar flets-roze naakt- donkerbruin kussen uit- HB<- Met haar verlepte bors- itgezakte ogen, hangwan- (ïk bijgekleurde pruimen er niet veel moois meer high society wordt door hak genomen in de ge- pop. De high society I in te houden, de pop is alleen uit een netwerk van draden. Alles is alleen maar schijn. Aan de „Dolle Mina" is weinig vrouwelijks te herkennen. Ze is foei leijk, met dat uitgezakte gezicht met de zware onderkaak en die lange sliertharen. Haar borsten zijn lege holle kokertjes. Onder haar super- korte mini-Jurkje steken haar lange benen, die op de knieën vervaarlijke punten hebben, wat me aan middel eeuwse harnassen doet denken. Hoewel al deze poppen zeer ver schillend zijn, is er één punt waar in zij overeenkomen: de voeten. Ze hebben allemaal grote platvoeten, du merkwaardig genoeg zes in plaats van vijf worstachtige tenen hebben. Bep zegt, dat deze voeten haa* handtekening zijn. Bep, die haar opleiding aan de Amsterdamse Rijksakademle gekre gen heeft, is pas in de oorlog met het maken van poppen begonnen, omdat er in die tijd geen speelgoed voor haar kinderen was. Zelf zegt ze, dat zij van toen af beeldhouw ster met de naald werd, in plaats van illustratrice. Het materiaal voor haar poppen is hoofdzakelijk vilt, met hier en daar wat knopen, draad en dergelijke. Tot 19 november te de expositie "Poppen van Bep van Rijn" te zien m de foyer van het LAK-theater aan het Levendaal. HANNY RENEMAN Bep van Rijn neemt mei deze pop de high society op de hak. ADVERTENTIE Sommhc charmante dingen van vroeger zijn er nog steeds. Ze bereikte de stal niet, want ineens stonden ze oog M met een olifant. De kolos stond midden tussen de ^ens en ontzetting maakte zich van de toeschouwers toen zij zagen, dat de olifant een man in zijn slurf hield. Pappa Pappiloni had het eerst zijn positieven elkaar. „Jumbo", baste hij. „Neer!" Even zwaaide het Man nog in zijn slurf vervaarlijk omhoog. Toen vleide hij hem voorzichtig neer. De man lag er wat verkreukeld bij. Staljongens leidden Jumbo terug, terwijl het slachtoffer steunend overeind krabbelde. Pap pa Pappiloni putte zich uit in excuses. „Meneer"zei hij, „dit is nog nooit gebeurd. De olifanten staan vast aan dikke ijzeren kettingen. Ik begrijp hier niets van". De man reageerde nogal schichtig. ,Jl goed, al goed", mompelde hij, en wandelde weg. Het gezeschap keek hem een beetje verbaasd na. Donderdag Vrijdag Zaterdag Rljnlandslyceum ..Zon meisje om Ln je binnenzak te stoppen" 8.15 uur Stadsgehoorzaal Concert Llvln Blues Solution 8 uur nam. Microtheater (Vestestraat 40) Impe rium met JPitten" 8130 uur nam. Leidse bioscopen 'Teorema". 18 Jr, maand.: "Proclle' 18 jr, dlnsd. en wonesd.: "Medea", 18 Jr elke avond 7.00 en 9.30 u. do., vrij, ma, dl ook 2.30 uur. Kinder- matlnee: 'Aladln en de wonder lamp", a.l. woe. en zat. 2.30 u. zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling: "De afgrijselijke dokter Phlbee". 18 Jr. vrij en zat. 11.30 u Lido: "Hoe vang lk een man?" 18, Jr. dag 2.30. 7.00, 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. Luxor: "De Peetvader", 14 dag. 2. en 8.00 uur. Rex: ..Lawrence van Arablë", 14 Jr. dag. 2.00, 7330 uur. Nachtvoor stelling: "Bed ln bed uit", 18 Jr. vrij en zat. 11.30 uur. Studio: „Family Life", 18 Jr. 2.30, 7.00, 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. Trianon: "Zeg maar Ja tegen het leger', a.l. dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur. zo. 2.15, 4330, 7.00. 9.15 uur I entoonstellingen De Lakenhal Expositie Het Holland se 17de eeuwse landschap dag. 10 uur voorm.4 uur nam, zon. 14 uur nam tt.e.m 25 november) Academiegebouw: Tentoonstelling over de Spaanse burgeroorlog (t.e.m 3 november). Sociëteit Burgers (Burchtsteeg 2a): Wandkleden, textielobjecten schilde rijen en aquarellen van Cllja Schep- man, Wil Blommerde en Marijke v d Stoepen Galerie v.d. Vlist Botermarkt schilderijen en aquarellen van Amp Smit (t/m 31 oktober) Museum voor Volkenkunde, Steensti l Lelden „Fal la" zomertentoonstelllng over zeilen ln de Stille Zuidzee ma t.e m za 10 uur voorm —5 uur nam Zon 1-6 uur nam (t.e.m 7 lanuarl) Ned Legermuseum Geupena maandag tot en met vrijdag 9 uur voorin 5 uur uam zon en feestdagen 1-5 uur Rijksmuseum voor de geschiedenis der natuurwetenschappen dag 10-4 uur zondag 1 -4 uur De Lakenhal Dag 10—6 uur eon- dag 1—6 uur Rij lum use um van Oudheden (Ra penburg 28) Werkd 10 uur voorm tot 5 uur nam «ond 1-6 uur nam Rijksmuseum voor Volkenkunde (Steenstraat 1): Dag 10-6 uur zondag 1-5 uur nam Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuis: le klasse dagelijks 11.00—12.00 uur 13.15—14.00 uur. 18.4519.30 uur 2e en 3e klasse, da gelijks 13.1514.00 uur en 18.4519.30 uur Kinderafdeling dagelijks 14.45 15.30 uur maandag- woensdag- en vrijdagavond 18.3019 00 uur Ellsabethziekenhuis 8e klasse, dage lijks van 14.0015.00 en van 18.45— 19.30 u 2e klasse, dagelijks van 11.30 —12.00 en van 14.00—16.00 en van 18.4519.30 uur le klasse dagelijks v. a. 11.30 Kraamafdellng: 8e klasse 16 —16 en van 18.4519.30 u 2e Klasse 11.3012.00 (alleen vaders) 15.0016 en van 18.4519.30 uur Kinderafdelingen Al en B4: Dagelijks van 14.3018 45 uur Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— 14.30 'b zondags 1112 en 1416 uur Eerste klasse- de gehele dag Annaklinlek: dag 13.8014.30 en 18 —19 uur Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 en 2 dag 10.30—1130. 14.30—16 00 en 19.20 uur; klasse 3 dag behalve dins dag van 19—19 45 din v 13—14 uur zat en zon tevens van 14.3015 30 uur kliniek kindergeneeskunde (zaal 22 23 en 24: ouders dag 10.3011.30 14.30 15.30 en 18.15—19 uur overige bezoe kers maandag tot vrij 18.1519 uur zat en zon 14.3015.30 uur (zaal 50) aAle bezoekers maandag tot vrij 18.15 19 uur zat en zon 14.3015.30 uur (zaal 51 babyzaal) alleen voor ouders dag vanaf 10.30 uur Kinderzaa) keel- neus- en oorheelkunde dag behalve dinsdag 18 1519 00 uur dinsdag 13-14 uur zat en zon tevens 14.3015.30 uur Gvnnacologle en vooqr zwangeren dagelllks van 10.00—11.30 uur en van 15.00—20.00 uur beha've op dinsdag Op die dag Is er geen bezoek behai ve voor patiënten die op woensdag ge opereerd worden. Voor deze patiënten ls er een extra bezoekuur van 19.00 20.00 uur De bezoektllden voor de afdeling Verloskunde (kraamvrouwen) zijn mede ln verband met de voedingstij den als volgt vastgesteld: dagelijks v 15.3017 00 uur en van 18.3020 00 u Kinderen tot 12 Jaar kunnen wegens mogelijk '.nfecttegevaar helaas niet op bezoek komen Het avondbev.oek is uitsluitend be stemd voor de echtgenoten Alleen staande moeders en moeders waarvan de echtgenoot ln het buitenland ver toeft kunnen 's avonds één bezoeker ontvangen Op dinsdag ls er geen bezoek behal ve voor patiënten ale op die dag be vallen zijn Voor hen ls er een avond- bezoekuur voor de echtgenoot van 19 0020.00 uur Voor de Praematnrenafdeltng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders): maandag, woensdag, vrlj- ALPHEN AAN DEN RUN Rijnoord: le en 2e klasse 10.30—11.00 l4J00—14 45 en 18 00—19 00 uur 3e klas !4 00—15.00 en 18.00—19.00 uur Kraam afdeling 16.0017.00 uur alleen voor echtgenoten 19.0019.30 uur Kinderaf deling 15 0015.30 alleen voor ouder» 18.0018.30 uur Hoe is Het ontstaan? Dit woord VERSIEREN In de spreektaal van Jongeren ls het werkwoord versieren heel ge woon. Veel gebruikt is de zegswij ze: wij zullen dat wel even versie ren, maar men kan tegenwoordig ook een meisje versieren en be doelt dan niet: haar met sieraden behangen, maar veeleer: haar op slinkse wijze veroveren of iets van dien aard. Het lijkt heel waarschijnlijk dat wij hier te maken hebben met de herleving van een heel oud werk woord versieren, dat lange tijd al leen nog voortleefde in één uit drukking, namelijk: een versierd, dat wil zeggen: verzonnen, be dacht verhaal. In het Middelne derlands was dit versieren, verbas terd uit visieren, Frans viser, heel gewoon. Het betekende: beogen, beramen, z'n zinnen op iets zetten, iets uitdenken, iets te pakken krijgen, bijvoorbeeld: si aten alles dies si versleren mochten. Dat be tekent het moderne versieren ook ongeveer. DONDERDAG KON. SCHOUWBURG: 20.16 uur: „Liefde op papier" van Frank Mar- HOT: 20.30 uur: Première: „Burger- mansbrulloft" van BertholdBrecht. DELIGENTIA: 20.15 uur: „Tweeop de wip" van W. Gibson. MICROTHEATER. Delft: 20.00 UUr: De Flits „Alles voor de tuin" van Ed ward Albee. CONGRESGEBOUW (Pr. A. W. zaal): 20.15 uur: Beat-Opera „Tom my". CONGRESGEBOUW (Toneelzaal) t 20.15 uurRockmuslcal „Godspell". Scheepsberichten Astra 31 vn Rotterdam nr Londen Atlantic Trader 3 250 N Bermuda nr Halifax Boreas 30 vn Messina nr Palermo Bram 31 vn Londonderry nr Rruaan Carebeka-1 30 vn Antwerpen nr St. Nazal re Carebeka-VI 30 te Cork Cornella-B-l 30 140 no Villa.no nr Lel- xoes Dutch Faith 30 te Amsterdam Fiducia 31 te Dublin Flducia-II 31 te Londen Geeststroom 30 vn Maasalula nr Ipe- Leonidas 30 te Rotterdam Llbertas 31 te BMrouth verw. Lydla 29 te Leeuwarden Mare Iretum 211 TE Rotterdam verw. Mare Liberium 211 te Gothenburg Mare Iratum 211 te Rotterlam verw. M.thras 30 t Barcelona Poolster 28 te Frederida Tor Francia 31 te Rotterdam Trias Trader 31 VN Rotterdam nr Lon den Zaanborg 30 vn Amsterdam nr Utrecht GROTE VAART Alkes 1 v Rotterdam nr Vltoria Ameland 31 te Pauillac verw. Amstellaan 1 9 po No Hokkaido nr Vancouver Amtllla Cape 31 900 m zw Ban Die- go nr Kawasaki Archimedes 31 v Kingston nr Pto Cortes Aristoteles 1 te Rotterdam Atlantic Crown 31 740 m w Landsend nr Le Havre B"tu 1 te Freetown Bilderdijk 31 600 m o Cape Race nr Sheemess Ceres 30 te Antofagasta Chlriqui 1 v Golflto nr Armuellea Chiron 31 te Philadelphia Choluteca 31 v Napels nr Benghazi Coral Meandra 31 v Brunsbtlttel nr Holland- Coral Obella 31 75 m nno Las Pal- mas nr Rotterdam Crania 31 t.a. Liverpool Diogenes 30 v Cristobal nr Buenaven tura Efso Nederland pass 31 Kaapstad nr Rotterdam Glessienkerk 1 te Rotterdam Grotedijk 31 v La Palllce nr Elles- mere Hagno 1 v Rotterdam nr Dublin Ilias 1 te Cadiz verw. Jason 31 te Barbados Katelysia l fee Vancouver Katsedijk 31 720 m o Hallfax nr Le Havre Kryptos 1 te Liverpool verw. Kylix 31 v Stavanger nr Bodoe Ladon 1 te Amsterdam L e-£um 1 900 m ozo Vramchatka nr Keelung Macr-ma 31 90 m nw Kaapstad nr Landsend M:rw? Lloyd 1 te Mombasa verw. Moerdijk 31 v Bremen nr Huil Moordrecht 31 v Santander nr Gijon Neder Lek 31 600 nw Flores nr Duin kerken k Neder Waal 1 v Vancouver nr Port land Nedlloyd Kingston 1 te Marseille verw Nedlloyd Kyoto 31 600 ono Ascension nr pt Elizabeth Nodllr>vd Nile 30 v Rotberdam nr Bremen Nep tun ns 1 te Ponce Nieuw Holland 31 470 n Guam nr Yokkaichi Ommenkerk 31 60 zaw Durban nr Ge nua Palamedes 31 500 w Flnisterre nr Rotterdam Parkhaven 1 te Hamburg Parthenon 1 te Maracalbo verw. Rotterdam 31 te San Juan Safocean Albany 31 v Sydney nr Melbourne SchT'.pwlJk 31 130 nno Flnisterre nr Dakar Servaaskerk 80 z Las Palm as nr Port Klang^ doe Port of Spain nr BaTba- Slnoutskerk 31 v Keelung nr Pusan Steen kerk 31 80 n Las Palmas nr Hamburg Straat Algoa 31 300 zw Colombo nr Port Kelang Straat Fushiml 31 v Momba» nr Bel ra Straat Johore 31 v Penang nr Singa pore Straat Lagos 31 60 ozo Blntan nr Auckland Straat Luanda 30 800 w Fremantle nr Geelong Straat Magelhaen 30 v Durban nr Singapore Straat Rio 31 150 n Mahe nr Singa pore Thameshaven 31 v Santos nr Ant werpen Theron 31 v pto Llmon nr Houston Thuredrecht 31 v Baltimore nr Sa vannah Toloa 31 93 wnw Portland nr Golflto Toltec 1 te Armuelles Ulyss?s 31 t pto Cabello Vlist 1 te Antigua Waalekerk 31 v Chrlstobal nr Genua Woensdrecht 31 te Santos verw. Zarla 1 te Durban Zonnekerk 31 155 nw Kaapstad nr Barcelona Zulderkerk 31 te Le Havre ADVERTENTIE lavau'-iiBo Tijdelijk van 1^2 voor PANDA EN DE MEES TERERFGENAAM 7. De gefortuneerde Hebbes Schraap verwijlde met ichten nog bij een eenmalige elfprocent huurverhoging, le volgende week dacht in te voeren (nadat de vorige fi eenmalige tienprocent huurverhoging een aardig mee- voor de brandkast had opgeleverd)ton hij tot zijn frmg om de hoek van zijn huis een geknevelde zag lig- ftelt dit voor, Propsma? vroeg hij streng. „Wat kom je nacht en ontij doen?Ik vertrouw dat niet! Je was )eek al onwillig de huur te betalen! Ben je soms iets jvan zins? Waarom heb je je anders zo gek vermomd? (f soms dat ik je niet zou herkennen Zo sprekend maakte hij nogal ruw cbe mondhoek van de rampzalige architect los; en zodra deze weer een woord kon uitbrengen, bleek hoe voos de verdenkingen van de bejaarde huiseigenaar geweest waren. Jndringer hijgde Propsma namelijk. Gooide me met touw bond me vastging brandtrap op naar dak '„Wat riep de grijsaard geschokt. Jndringer? Op mijn dak? Waarom? Dat zal wel weer een aanslag worden! Ik moet on middellijk bescherming hebben!" In overspannen toestand ijlde hij terug naar zijn voordeur. „Poesjer!" riep hij, op zijn dom melende lijfwacht doelend. „Poesjer! Rood alarm! Gevaarlijk iemand gesignaleerd! Pak hem onmiddellijk! Maak metten met hem! Heel korf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 29