'Giants of Jazz' formidabel slot Newport Jazz Festival Dreigende breuk tussen de hoofdredacteuren en NVJ Verkeerschaos na mooie herfstdag r($V)vancfasa... ...en gisteren i Brooks bespeelt vaardig de zingende zaag Haagse conferentie brengt Rijn in het grootste gevaar TBC-EXPLOSIE INN.-BRABANT IAANDAG 30 OKTOBER 1972 ROTTERDAM Promotor George Wein van het Newport Jazz Festival is van mening dat lege zalen niet bevorderlijk werken, dat daarin van jazz-musici geen goe de prestaties kunnen worden verwacht. Vandaar zijn for mule: grote namen op het programma, dan zitten er wel geen verrassingen in, maar je weet in elk geval dat er flink veel publiek komt. Welnu, dat is bij de vijf concerten in De Doelen leuk gelukt, want er kwamen iedere keer onge veer tweeduizend mensen. Grote Dave Brubeck. Iedereen kent hem, ledereen kent zijn muziek, niemand verwacht nog iets verrassend nieuws te horen. Toch was er groot enthou siasme. Zelfs zoveel, dat de grijze maestro driemaal werd teruggeroe pen voor evenzo vele toegiften. En waarmee had Brubeck dat versierd? Met zijn eigen spel, technisch goed, maar ook zoals gewoonlijk wel wat pretentieus rechtlijnig. En de be geestering van het publiek was hele maal niet meer te temmen toen de vijfmans-formatie eindigde met het bedaagde succes Take Five. Muzikaal het best kwam Gerry Mulligan er nog uit, al was er van zijn rebellie van vroeger niet veel over. Toch kwam hij tot knap werk, vooral in zijn eigen compositie Line for Lines. Alan Dawson toonde zich een slagwerker van grote klasse. Zo werd het toch een leuke avond en daar ging het tenslotte om. Het nachtconcert van zaterdag was duidelijk verkeerd geprogrammeerd. Je mag toch verwachten, dat na de pauze het klapstuk komt en daarvoor het „opvulwerk", maar dat was be slist niet zo. De groep van Charles Minigus, met daarin de grijze New Orleans-trompettist Cat Anderson, was vele malen de meerdere van El vin Jones en de zijnen. Bij Mingus, de man die van zijn medespelers grote techniek verlangt, twee opval lend jonge blazers. Trompettist Joe Gardner en saxo fonist/klarinettist Bunny Bluiett maakten er een fijne happening van en samen met Andersom werd er re gelrecht vanuit de blues-conceptie gewerkt. Heerlijke muziek, die de zaal gelukkig ook overeind bracht. Drum mer Roy Brooks toonde zich niet al leen een meester op zyn ketels en bekkens, maar gaf een staaltje zin gende zaag bekloppen weg, dat meer dan een grapje was. In de toegift slaagde het kwintet erin om zelfs van een nummer als When The Saints nog iets leuks te maken. Teleurstellend Ooit was Elvin Jones eens de drummer van de in 1967 om-leden John Coltraine. Nu is hij zelf het middelpunt van een kwartet, maar is er eigenlijk nooit in geslaagd om zich met meer dan middelmatige musici te omringen. Jones zelf blijft een Door Pieter Taf fijn stuwer van de eerste orde en hij wist Dave Liebman op tenorsax en fluit nog wel tot leuke prestaties te bren gen. Maar het bleef by een aardig muziekje steken en dat is natuurlijk jammer als het publiek er een macht zitten en vrij veel geld voor om- heeft. Dat vijftigers nog best in staat zijn aanvaardbare muziek te maken werd gisteravond in het door mij voor spelde gezellige avondje duidelijk. The Giants of Jazz (met Dizzy Gil lespie als oppergrappenmaker op trompet, Kal Winding trombone, Thelonios Monk piano, Sonny Staftt tenorsax, Art Blakey slagwerk en Al McKibbon bas) brachten geen nieuws, maar wel eerherstel voor het Newport Jazz Festival. Met veel ple zier werd er vaardig gespeeld, mocht iedereen het nodige solowerk verrich- i ten i dat t de van Jimmy Smith in het openingsconcert te vergeten. Het was natuuriyk wel jammer dat de microfoons kennelijk meer voor de tv-opname waren neergezet dan voor de zaal, want nu overstemde het geluid van geweldenaar Blakey de blazers nog wel eens. Jeugdsentiment Natuuriyk, de zes man sterke groep mikte op jeugdsentiment. Maar wie durft daar tegenwoordig nog wat van te zeggen? Jeugdsentiment is m en gelukkig als het resultaat zo is als gisteravond. Fris en vrolyk van de lever gespeelde muziek zorgde voor een heeriyke sfeer in De Doelen. Een sfeer, die by andere concerten zo werd gemist. Gillespie blies weer de hoge tonen uit zyn „45 graden-trom pet" die hem zo bekend maakten, Winding schoof dat het een lust was op zyn trombone, Stitt zorgde voor verrukkelyke saxofoonsolo's. En als de groep aan het samenspel bezig was ging het al helemaal erg fyn. Met daarby een grootmeester als Monk op de piano zou het al heel mooi zyn, maar drummer Art Bla key en bassist McKibbon zorgde er voor dat het publiek meer dan Charles Mingus wist de Doelen met de muziek van zijn kwintet overeind te spelen. 7-\Ï Raquel Welch en de Britse acteur Ian McShane gaan hier aan boord van Sam Spiegels jacht in Nice, waar de belang rijkste scènes van de nieuwe Warner Bros film "The last of Sheila" ivorden opgenomen. Het duo speelt in deze füm man en vrouw. UTRECHT (ANP) De Vereni gingsraad van die Nederlandse Ver eniging van Journalisten heeft zater dag op de jaarvergadering te Utrecht met 33 tegen 6 stemmen en 9 onthou dingen in eerste lezing zyn fiat ge geven aan een modelstatuut voor de redacties van dagbladen. Het was 'n sterk geamendeerd onderhandetings - stuk, dat voor de seotie hoofdredac teuren van de NVJ vrijwel zeker con sequenties zal hebben. De door de verenigingsraad geac cepteerde verregaande mogelykheden tot medezeggenschap van redactie raad redactievergadering leidde halverwege de vergadering reeds tot het uitspreken van "onaanvaardbaar" door sectievoorzitter drs. M. L. Sny- ders van het Utrechts Nieuwsblad. Benoeming en ontslag van de hoofd redacteur na goedkeuring van twee de redactievergadering was voor hem reeds de druppal die de em- deed overlopen. Hy verliet stil- zwygend de vergadering. Zyn collega C. Meyer van het Dag blad van de Zaanstreek, lid van het dagelyks bestuur van de NVJ, deelde enige tyd later mede als NVJ-lid te zullen bedanken omdat de gewenste medezeggenscshap hem veel te ver gaat. Hy verliet de vergadering nadat een Utrechts amendement was aan vaard om de redactieraad te laten en over de redactionele in houd van de krant. Ook twee andere hoofdredacteuren te zeggen. De enige hoofdredacteur die bleef, was Herman Wigbold van Het Vrye Volk, die de aangenomen amendementen wel onaanvaardbaar noemde, maar te kennen gaf niet van plan te zyn als NVJ-lid te zullen be danken. Adri Laan, adjunct-hoofdredacteur van de Nieuwe Krant (Utrecht), noemde het geamendeerde redactie statuut tenslotte een schuimpudding, waarin te veel revolutionaire denk beelden zyn verwerkt. Max de Bok, vice voorzitter van die NVJ, zei dat het modelredaotiestatuut nog met enkele juridische consequen ties moet worden bekeken, met name met betrekking tot de medezeggen schap by de bepaling van de redac tionele inhoud van de krant door de hoofdredacteur in stemming met de redactieraad te ren personeelsbeleid. In januari komt het geamendeerde redactiestatuut met juridische adviezen in tweede lezing in bespreking, waarna onderhande lingen met de werkgevers zouden moeten beginnen. DEN HAAG (ANP) Op de Nederlandse autowegen was het gis teravond uitzonderiyk druk. Vele duizenden zijn er met de auto op uit geweest. Op verscheidene plaat sen hebben zich kettingbotsin gen voorgedaan. Op de wegen van het oosten naar stonden kilometers lange verlieten de vergadering zonder iets files. De weg Utrecht-Amsterdam Duitse minister DÜSSELDORF (DPA) De mi nisterconferentie ter bescherming van de Ryn die deze week in Den Haag is gehouden, heeft de rivier in het grootste gevaar gebracht. Dit is de mening van de minister van Land bouw van de Westduitse deelstaat Noordry n-Westfalen, Diether Deneke (SPD). In Düsseldorf zei hy zaterdag tegen verslaggevers dat "het doodvonnis van de Ryn zou zyn getekend" als men toelaat dat de temperatuur van het rivierwater door het verwarmde koel water van krachtcentrales in een zo danige mate wordt verhoogd als in Den Haag is bepaald. Deneke zei de regering in Bonn te hebben gewaarschuwd niet in te stemmen met de Haagse overeen komst over de warmtebelasting van de rivier. Tegelykertyd heeft hy Frankryk verantwoordelyk gesteld voor "het uitgesproken magere resul taat van de conferentie". "De bescherming van het milieu heeft een slag verloren", zei Deneke. "Onder sterke druk van Frankryk is men weliswaar uit politieke overwe gingen tot overeenstemming gekomen maar men is voorby gegaan aan de raad van vaklieden inzake beslissende kwesties". Het gevaar voor de Ryn ziet Deneke vooral in de overeenge komen speciale regeling voor de drie in aanbouw zynde atoomcentrales Pessenheim/Elzas, Philippsburg/Ba- den-Wuerttemberg en Biblis/Hessen. Deze centrales mogen volgens de i ferentie zo veel koelwater in de Ryn lozen dat de natuuriyke watertempe ratuur in de maanden Juli en au gustus met twee graden wordt ver hoogd. Volgens Deneke moet men september en oktober ook nog reke nen tot de maanden met het warmste Rynwater, zeker als er forse tempe- ratuurstygingen optreden. "Grote bezwaren" heeft Deneke in Bonn ook kenbaar gemaakt tegen de kostenverdeling van de opslag van het Elzasser kalizout. Met de over name van 70 procent van de kosten door West-Duitsland, Nederland en Zwitserland wordt internationaal in breuk gemaakt op het principe dat tie veroorzaker (Frankryk) betaalt. bij Abcoude versperd dioor ketting botsingen. Bij Abcoude is ook eer auto in brand gevlogen. Op de provinciale weg van Heer- n naai- Sittard zyn gisteravond twee auto's frontaal met elkaar in ing gekomen. In de ene auto vonden een echtpaar en een kind de dood. Een tweede kind werd gewond. In de andere auto werden twee men- Enkele tientallen meters van deze botsing vlogen op hetzelfde tijdstip nog twee auto's op elkaar. De ravage was zo groot dat de rijkspolitie niet direct kon ontdekken welke Slacht offers bij welk ongeluk waren be trokken. Bij dit tweede ongeluk werden drie personen zwaar gewond. Bij de verkeerscentrale van de rijkspolitie te Driebergen had men de indruk dat veel mensen uit d'e Randstad Holland, die via provin ciale wegen de provincie zijn inge trokken, voor de reis naar huis de autosnelwegen wilden nemen. Daar door werd het op deze wegen bij zonder diruk. De drukte concentreerde zich op 't centrum van het land en de wegen naar Amsterdam. Ook op de verbin ding van Utrecht naar Noord-Bra bant zijn botsingen niet uitgebleven. Bij Waardenburg, halverwge de weg Den Bosch-Utrecht werden 18 auto's bij botsingen beschadigd- Nederland I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Top-Pop (AVRO) 19.30 Wie van de drie (AVRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Peyton Place (AVRO) 21.10 Artiestengala (AVRO) In deze reportage van het eerder dit Jaar gehouden Gala de lUnion des Artistes komen oa. naar voren Marcello Mastroianni (paardenderssuur), Jane Birkin (zeehonden), Annie Fratellini (muzikale clown), Jean Claude Brialy (leeuwennummer en het ballet van de Folies Bergères. 22.10 Tele vizier - M agazine (AVRO) 23.00 Jounaal (NOS) 23.05 Engels, les 2 (Teleac) Nederland II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De familie Ashton, tv-serie (KRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Pat en Mike, speelfilmcyclus met Spencer Tracy (KRO) Een in 1952 door George Cukor gemaakte film met Khtherine Hepburn als tegenspeelster van Spencer Tracy. 21.55 Agnew contra Shriver, filmverslag (KRO) Dit filmverslag is geheel gewijd aan de verkiezings campagne, die Spirow Agnew en Sargent Shriver voor reep. de republikeinse en de democratische party voe ren. De strijd gaat in dit geval om het vice-president- schap. 22.30 Journaal (NOS) MILL In de Brabantse gemeen te Mill en omgeving is onder de be volking tuberculose uitgebroken. Met ministerie van Volksgezond heid wil niet meer zeggen, dan dat een „vrij groot aantal" jongeren tbc heeft, zy zouden, gezien het sta dium waarin het werd ontdekt, zelf nog niet besmetteiyk zyn. De bron van de besmetting zou Jongeman zyn. zyn identiteit houdt volksgezondheid eveneens geheim. Een zgn. Mantoux-team onderzoekt de scholen in de omgeving. Alle dere maatregelen voor behandeling en contactonderzoek zyn volgens het ministerie getroffen. „Televisie", zei Wim Kan al heel lang geleden, „is wachten tot het leuker wordt". Daar moest ik aan denken bij het filmportret dat Ed van der Elsken van Toon Hermans maakte. Niet dat dat leuk hoefde te zijn, want het betrof tenslotte geen theatercollage van Toon Hermans' optreden, maar ik betrapte me er gaande weg op dat het tv-portret me eigenlijk weinig interesseerde. Dit dan in tegenstelling tot het soortgelijke portret van Wim Sonneveld dat Kees Brusse on geveer twee Jaar geleden (schat ik) maakte en dat van begin tot eind boeide. Hoe is dat verschil te verklaren? Twee veronderstellingen liggen voor de hand: Wim Sonneveld is een interessantere man dan Toon Hermans, en: Kees Brus se is een betere filmer dan Ed van der Elsken. Nog belangrijker echter lijkt me de veronderstelling dat Toon Hermans zich minder makkelijk „geeft" dan Sonne veld, zich minder makkelijk persoonlijk laat benaderen en dan bedoel ik niet het strikt-, het intiem-persoonlijke dat in zulke voor miljoenen kijkers bestemde tv-portretten niet ter zake doet, maar dat hele scala van persooniyke ge dachten, opvattingen, stand puntbepalingen dat relief geeft aan de hoofdpersoon van zo'n portret. Eén keer kwam Toon Hermans uit zijn schuilhokje te voor schijn, toen hy zei dat de mensen zich altijd van hun „eigen" huis verzekeren en spreken van „mijn" vrouw en „mijn" kinderen, terwijl hij de vader van alle kinderen zou willen zijn en van oordeel was dat 100.000 kinderen elk ook 100.000 vaders en moeders zou den moeten hebben. Maar met een daarop zei hy dat hy zich in het openbaar liever niet over zulke dingen uitsprak die hem bezighielden, waarop Ed van der Elsken tegenwierp dat het in dit tv-portret toch Juist om „de andere man Hermans" ging. Door die distantie werd het portret het interessantst op de momenten dat anderen aan het woord waren, waartoe ik met name het meisje reken dat in de zaal zo onbedaarlijk moest lachen om Toon, die (op het toneel) voor de kijkers on zichtbaar bleef. Haar lachen was in feite welsprekender dan dat wat Toon Hermans ove: het laten lachen had verteld. Dat Hermans veel gecompli ceerder in elkaar moet zitten dan hij wilde prijsgeven, kaï by na niets anders als men zyn drie zoons ziet en hoort: dc „toffe" Gaby, Michel die zijn vader een „magiër" noemde ook als mens, en een pleidooi voor marihuana hield, en Mau rice, die op het toneel (gesch- minkt) de voetsporen van zijn vader drukte en nauwelijks aan het woord kwam. Ook via de Russische clown Popow en Daantje van der Elsken op zijn (Russische) paard, leek Je Toon Hermans even beter te leren kennen dan via hemzelf. Het nagenoeg on gemonteerde half uur wachten in de kleedkamer voor de pre miere tekende weliswaar goed de sfeer van zo'n nerveuzp wachttijd, maar het bleef voor de tv-kijker wel „wachttijd". Ik bedoel: als Je een half uur een hengelaar in beeld houdt, kryg Je een natuurgetrouwe her schepping van een half uur hengelen, dat wel, maar of het ook leuk of interessant is om naar te kijken, hangt toch af van allerlei doseringen, zoals Wim van der Linden en Wim Schippers met hun „Sad mo vies" en ook Emiel van Moer kerken met Tjaidowski's „1812" vroeger al hebben bewezen. Samenvattend kan ik de laat ste regel een gedicht van Car- miggelt aanhalen, waarin een criticus tegen zijn vrouw over een toneelstuk zegt: „MIen, t was niet goed". Waarom het niet goed was, vertelt hij Mien niet. Ik vermoed dat „Spelen maarrr daarom niet uit de verf kwam, omdat Toon Hermans en Ed van der Elsken elkaar zo goed aanvoelen (Toon schijnt erop gestaan te hebben dat Ed de film maak te), dat voor hen elk half woord, elk half beeld al meer dan voldoende was, terwijl wij als buitenstaanders meer tegen een sfeer plegen aan te kijken dan tegen een markante per soonlijkheid. NICO SCHEEPMAKER Dinsdag 31 oktober 1972. Hilversum I. 402 m. en FM-kanalen. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgyma. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nws. en om 8.11 Radiojourn. 8.50 de kleuters. 10.10 Arbeldsvlt. (gr.) (11.00 Nws. 11.03 Radiojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf voor ledereen, met De Groenteman en Paris vous parle en om 11.55 Beursber. Overheldsvoorl.12.30 Ultz. Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 (S) Kerk- (gr.). 14.25 Onder el kaar: gevar. progr. actual., informaties 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 (S) Van Europees strijdperk tot Europees tijdperk: Europese handels politiek. 18.40 (S) Promenade Orkest met zangsol. 19.20 (S) Lichte orgel klanken. 19.30 Vanavond: muz.. vro lijkheid en verstrooiing. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 22.50 (S) Vanavond laaf.: actueel progr. 2." 55-24.00 Nws. Hilversum II. FM-kanalen. KRO: 7.00 tfws. 7.02 Het levende (S) Badlnerle: klass. 824 Overweging. 8.3 Echo. 7.60 hulsvrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio. 10.10 (6) Aubade: mod. en klaas. muz. gevar. progr. 13.05 Raden i dlo. 14.30 (S) licht platenprogr. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht amateursprogr. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 Mes- sa da Requiem. Verdi, uitgevoerd door groot omroepkoor, Radlophllhar- monisch Orkest en zangsollsten. 2120 Babel. veertiendaags (kultureel) ra diogram. 22.30 (8) Kamermuz. 22.50 Overweging. 23.00 Echo, waarin op de dingen wordt doorgepraat. 2330 (S) Blnnenkllken 23.55-24.00 Nws. Hilversum m. 240 FM-kanalen. literair progr. VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws, 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. .03 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.0 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevar. visite. (12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nws.) 15.00 Nws 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws, 16.03 Mix. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Drle- Draayer Show, VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popsmuk. 20.00 Nws. 20.02 Pop blues. 22.00 Nws 22.02 middernacht. 24.00 Nws. 0.02 Tom Blom. 0.55-01.00

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5