T egenstellingen alle kerken vindt men in «.nimininui» Het christen-zijn in de maatschappij JEUGDHAVENZONDAG WOORD VAN BEZINNING Waar is gemeenschap van de kerk gebleven?! Kerkdiensten Leiden en omgeving ZATERDAG 28 OKTOBER 1971 In het midden van de vorige maand is er in Duitsland een interkerkelijke conferentie gehouden over vragen die samenhangen met kerk en politiek. Of het tevoren de bedoe ling geweest is, weten we niet, maar in ieder geval hebben de besprekingen zich samen getrokken rondom deze vraag: Er is politiek allerlei onrust en beroering. Er open baart zich een ontevredenheid over de politieke gang van zaken, waar de tegenstellin gen steeds feller worden, zonder dat men dikwijls een bepaalde visie heeft waarheen het in de toekomst moet gaan. Dit geeft ruimte aan allerlei radicale actiegroepen, die het eigenlijk slechts op één punt met elkaar eens zijn, n.l. dat moet worden opgeruimd het geen er nu is en dan zullen ze wel verder zien. Er is ook in de kerken allerlei rust en beroering. Ook daar open baart zich een ontevredenheid met de gang van zaken. De tegenstellin gen, die steeds scherper worden ge steld, lopen dwars door alle kerken heen. Ook hier zien we actiegroepen optreden die willen opruimen. Ze zijn nog al eens van interkerkelijke sig natuur. Ze keren zich tegen wat vroeger als vanzelfsprekend werd aanvaard. De vraag waar men oj die interkerkelijke conferentie tegen aan liep was natuurlijk: is er ver band tussen die kerkelijke en poli tieke beroering? Waar ligt dit ver band? Welke kan of moet de hou ding van de kerken zijn? Dit is in het kort hetgeen ons ter ore kwam. Tevens werd er bij verteld dat er geen eenstemmigheid was, maar zo iets behoeft tegenwoordig niet meer te worden vermeld wanneer het gaat om kerkelijke bijeenkomsten. Trou wens, bij een politiek congres kun nen we van dezelfde veronderstel ling uitgaan. Kerk en politiek Aangezien de deelnemers aan die conferentie bijna uitsluitend Duit sers waren, is het te begrijpen dat men zich vooral heeft bezig gehou den met de vraagstukken die er in hun eigen land liggen. BU het horen van dit verslag kwam de gedachte bU ons op dat deze vragen ook in andere landen zo liggen, ons eigen landje niet uitgezonderd. De tijd is voorbij dat van kerkelijke ambtsdra gers, van bisschop tot predikant, een openlijk stemadvies werd verwacht. Hervormde kiezers kon Je vroeger in bijna alle politieke partijen vinden. Bi) rooms-katholieken en gerefor meerden is dat tegenwoordig ook al zo het geval en in andere kerken zal het wel navenant zijn, enkele dan misschien uitgezonderd. Dat dit zo het geval is, behoeft ons eigenlijk niet te verbazen. In de politiek is men bezig met de vormgeving aan de samenleving. Welke kwalijke dingen men zo nu en dan over de politiek hoort zeggen, dit is en blijft het ideële doel. Ook de kerken met haar leden vormen een stuk van deze samenleving. Deze dragen mede verantwoordelijkheid voor het maat schappelijk bestel dat er ln ons land Ls en zal zijn. „Het christen-zijn be tekent een leven uit geloof en dit houdt niet in een gelijkschakeling van het leven". Christenen kunnen dch in bepaalde situaties zeer on derscheiden opstellen. Dit hangt sa men met de vraag hoe zij zich de samenleving indenken. In Duitsland zit men middenin een zeer hete ver kiezingsstrijd. Men schrijft zelfs dat het de heetste strijd is die daar poli tiek ooit is gevoerd. Een enkele lands- kerk (zoals men die daar nog kent) heeft een boodschap doen uitgaan met de waarschuwing dat er onnoe melijke schade kan worden berok kend aan het hele Westduitse volk wanneer deze strijd niet fair wordt gevoerd en men gebruik gaat maken van allerlei verdachtmakingen. Met waarheid en niet met leugen zal men moeten strijden, opdat de schade niet nog groter wordt. Zon soort kerkelijke boodschap zou ook in ons land niet ondienstig zijn. Samenleving De vraag of beroeringen in de poli tiek en tegelijk in de kerk met el kaar samenhangen, is eigenlijk hele maal geen nieuwe vraag. De feiten liggen er, door heel de historie heen, dat er een samenhang is tussen deze twee. De Reformatie van de 16de eeuw is niet te denken zonder poli tieke en maatschappelijke achter gronden. En, om nog een ander voor beeld uit ons eigen land te nemen, de strijd tussen remonstranten en contra-remonstranten in de 17de eeuw, is niet alleen een kerkelijke strijd geweest, maar ze had even eens een sterk politieke kant en daarom hebben de Staten-Generaal besloten dat er een nationale synode moest worden gehouden, waar de ver tegenwoordigers van de Staten een machtige stem in het kapittel heb ben gehad. Maar om tot onze tijd terug te keren, de synode van de Geref. Kerken in Nederland heeft in april van dit Jaar uitgesproken: „De kerk moet in kritieke ontwikkelingen *ns land en in de wereld Gods in belofte duidelijk bekend ma ken". „Dat betekent dus: de kerk moet spreken in en over de samen leving". Daaraan is toegevoegd dat dit ln de praktijk wel zal betekenen ze vooral moet zeggen wat niet goed Ls. (zoals landskerken in Duits land hebben gedaan). De synode van de Geref. Kerken zal zich in dezen laten voorlichten door een deputaat- schap „dat de maatschappelijke ont wikkelingen volgt". Aldus „Kerkin formatie". Hier wordt er ook aan herinnerd dat de synode van de N.H. Kerk reeds in 1964 een brochure heeft doen uitgaan onder de titel: „De politieke verantwoordelijkheid van de kerk". Deze brochure is na tuurlijk niet onweersproken geble ven. In augustus van dit jaar heeft het Centrale Comité van de Wereld raad van Kerken zich uitgesproken tegen beleggingen in Zuidelijk Afrika. Onmiddellijk kwamen verontrusten in het geweer om te waarschuwen dat de Wereldraad zich hiermee op poli tiek terrein begaf en nog wel een gevaarlijk revolutionair terrein. Is dit nu de taak van een Wereldraad van Kerken? zo is er gevraagd. Haar taak is toch „de vervallen en ver scheurde kerk ln de gehele wereld meer aan haar wezen en opdracht te doen beantwoorden", We zien niet ln dat het Centrale Comité een andere beslissing had kunnen ne men, wanneer zij tenminste wil op komen voor hulpelozen. De Vrije Universiteit heeft aan de C. F. Beyers Naudé een eredoctoraat in de theo logie verleend en in deze zijn direc teur heeft men geëerd „Die Christe- like Instituut van Suider-Afrika". Ook daarvan kan men zeggen dat het een politieke kant had toen men besloot dit eredoctoraat te verlenen; dit tenminste gezien door de bril van de Zuidafrikaanse regering. Ligt deze promotie dan niet in dezelfde lijn als het besluit van het Centrale Comité? Wanneer het gaat om „het wezen en de opdracht" van de kerk, komt men onherroepelijk in aanra king met problemen van sociale, eco nomische en politieke aard. Daarmee hebben de kerken nu eenmaal te maken, omdat zij zich niet kunnen opstellen buiten deze wereld en al wat daar omgaat. Bovendien hebben deze problemen vaak een diep in grijpende invloed op het leven van de kerken en de kerkelijke gemeen ten. Afscheiding en Doleantie van de vorige eeuw zijn ook niet te den ken zonder de maatschappelijke en politieke verhoudingen die er toen Racisme In het reeds genoemde Juni-num- Een voorbeeld van helaas zeldzaam geworden avondmaalsge- stoelte in de koorsluiting van de Hervormde Kerk te Noord- wijk Binnen. (Uit: Langs de oude Zuid-Hollandse kerken) mer van „Kerkinformatie" heeft prof. dr. T. P. v. d. Kooy, één van de synodale deputaten, een breed voerig artikel geschreven dat tot titel heeft meegekregen: „Kerk moet in samenleving duidelijk spreken". Daarin schrijft hij over een „tussen tijds advies" dat deze deputaten voor de synode hebben geschreven en dat eigenlijk alleen gaat over de wijze waarop deze deputaten hun synodale opdracht zien. Dit rapport zal afzonderlijk verschijnen, wan neer het de komende maand in de synode een behandeling heeft onder gaan. Uit het artikel van prof. Kooy wordt echter voldoende duidelijk wat ongeveer in dat „tussentijds ad vies" zal staan. Het blijkt d£ft deze deputaten in dezelfde vragen zijn terecht gekomen als waarmee die conferentie in Duitsland heeft ge worsteld. Eigenlijk ging het in dit tussentijds advies om bezwaren die bij de synode tegen de Wereldraad van Kerken waren ingebracht. In dit advies leunen deputaten nog al tegen het oude doopformulier, dat de mens met geheel zijn hart, ziel, verstand en kracht zich moet Inspannen de duivel te weerstaan. De ongerechtigheid zal hij, voorzover in zijn vermogen ligt, moeten uitbannen. Hij zal tegen de zonde, de duivel en zijn ganse rijk moeten strijden, om daarmee de enige waar achtige God eeuwig te loven en te prijzen. Zo is over de hoofden van gedoopte kinderen gebeden. „Aan gezien de duivel mensen gebruikt als instrumenten om zijn oogmerk te bereiken, zijn mensen ook geroe pen elkander te waarschuwen, te lanen, op te roepen tot bekering, ja openlijk te weerstaan wanneer er sprake is van kennelijke afwijking de weg des Heren, zoals is aan gewezen in het liefdegebod". De deputaten noemen het verre van ge makkelijk een christelijke houding te vinden tegenover het wereldgebeu ren, „tengevolge van de onoverzen- baarheid, ondoorzichtigheid en wis selvalligheid van dat gebeuren". Toch zullen de kerken zich hiervan niet af kunnen maken met een vrome dooddoener. Racisme bijv. zien depu taten als een duivelse verleiding waarvoor ook christenen gemakkelijk bezwijken en waartegen de kerk on ophoudelijk zal moeten waarschu wen. Vooral wanneer zij let op groot scheepse misdaden die daarmee ge paard plegen te gaan. Wereldraad Het „tussentijds advies" gaat ook in op bezwaren die zijn ingebracht tegen de Wereldraad van Kerken, „welker bezwaren evenwel naar de mening van deputaten, bij nader toezien niet voldoende doordacht zijn". Wel zal de kerk waakzaam moeten wezen dat zij zich niet op sleeptouw laat nemen door een be paalde politieke stroming, noch van links, noch van rechts, noch ook van neutraal-midden. Helemaal mis zou het echter wezen wanneer we vergaten dat wij mét de wereld voor Gods oog in schuld verloren liggen. Maar voor de hulp die de Wereld raad van Kerken kan bieden, zijn deputaten alleen maar dankbaar. De problemen van plaatselijk niveau zijn verwikkeld in nationale en de problemen op nationaal niveau hangen samen met de internatio nale. We kunnen „internationaal georiënteerde deskundigen van bij zondere waarde" nu eenmaal niet meer missen. S M. J. Hulsbergen De laatste zondag van oktober Ls het meestal Jeugdhavenzon- dag. Sommigen van u zal dat een heleboel zeggen, anderen weer helemaal niets. Omdat een zaak van vier clubhuizen en een paar protestantse kerken na tuurlijk niet iedereen bezig houdt. Daarom alleen al kan liet nutig wezen om u er iets van te vertellen. Een stukje informa tie te geven. Mede met het oog op de bezinning. Het gaat over "De Mirt", "Het Mierennest", Het Jeugdhuis" en de dochterstichting "De Tam boerijn". Vier clubhuizen, waar in werkers, vanuit hun eigen in spiratiebron het evangelie van onze Heer trachten mensen van dienst te zijn. Niet dat ze pretenderen dat beter te doen dan wie ook (vanwege die chris telijkheid), maar ze willen er wei graag op aangesproken wor den. Soms lijkt het alsof ze op een eiland leven in de grote wereld. Een afgesloten groep vormen. Met haar eigen zorgen en vreug den, die een ander niet raken. En die ander, dat kunnen zoveel verschillende mensen zijn, die allemaal in die grote wereld le ven. Om het clubhuis heen. Of gewoon ernaast. Dat komt doordat ze vaak niet begrepen warden. Doordat ook niet iedereen alles weet van wat er afspeelt achter de clubhuis deuren. Soms ls het ook moeilijk duidelijk te maken. Soms is er ook een groot verschil in be levingswereld. Begrijpt men el kaar daarom niet? Omdat die kerken deel uit ma ken van die wereld rond de club huizen. Omdat de werkers in de huizen vanuit een christelijke visie trachten te werken. En om dat die kerken bovendien ook nog opdrachtgevers zijn tot deze \-orm van hulpverlening. Om al deze redenen wordt er één keer iin het jaar Jeugdhavenzondag gehouden. Dan komt er een stuk club huiswerk in de kerk. Op allerlei wijze wordt er dan informatie gegeven over wat de werkers bezig houdt. Over het werk, dat ze in feite doen. Over toekomst visies. Dominees doen daaraan mee, maar ook vaste krachten en vrijwilliers. In iedere deel nemende kerk weer anders. In elk geval in de morgendiensten van de Gereformeerde Kerk (ook in die dienst, die zij sa men met de Hervormde Kerk heeft). Dit laatste voor het geval u nieuwsgierig geworden bent en er nu toch weieens wat van mee wil maken. Overigens ben ik al tijd bereid u ook persoonlijk (eventueel schriftelijk of tele fonisch) van dienst te zijn, met inlichtingen over het werk, maar ook over uw persoonlijke vragen. Mijn adres is: Frederik Hendrik laan 39, Leiderdorp, telefoon 20274. Ik heb namelijk gemerkt, dat deze rubriek inderdaad gelezen wordt! Maar wat mij betreft: dit is weer de laatste keer voor lopig. Wie weet D. DE HEER, J eugdpredükant te Leiden. "Om haar ongerustheid uit te spre ken over de verdrietige wijze waarop de kerk in de publicietit is gekomen", heeft de centrale kerkeraad van de hervormde gemeente te Deventer de hervormde synode een open brief ge schreven. "De schijn wordt gewekt of buiten vergaderingen om, door middel van rondschrijvens, pamfletten etc. aller lei beleidsvragen moeten warden uit gevochten", aldus de kerkeraad, die zich afvraagt "wóar het gesprek is, wafur men luisteren kan, waér men elkaar aanvaarden kan als men "niet gelijk krijgt" en toch eerlijk blijft meewerken. Het gaat toch niet om privé-aangelegenheden, maar om de gezamenlijke dienst aan Christus, de Heer der Kerk! Waar is de gemeenschap van de kerk? We staan in de kerk in dienst van één Heer. Maar bedreigt ons al len niet het gevaar, dat ieder zijn opvatting over dienst wil laten heer sen over die van anderen? Heeft één alleen, of een groepering alleen, de Heilige Geest? Leiden misschien vele "organen van bijstand", hoewel ze ingesteld zijn tot dienst van de kerk in haar geheel, toch te veel een eigen leven? Of gebruiken we de kerkorde zo terlij k dat voor elke komma een ziging moet komen, terwijl we ge ten dat een orde alleen ka n wer ken als de Heilige Geest ons denken regeert? Waarom dit in een "open brier gezegd? Omdat de centrale kerkeraad van Deventer voelt, dat niet alleen de synode de schuld moet krijgen. De fouten worden gemaakt in allerlei vergaderingen, raden en commissies en op allerlei plaatsen vergeten i dat we de kerk van-Christus zijn. Daarom wil de centrale kerkeraad van Deventer, vanuit het grondvlak van de kerk, deze stem van teleur stelling, van beschaming laten horen, In de hoop, dat we tot een eerlijker en ootmoediger wijze van gemeente zijn zullen komen", aldus de Deventer brief. Marekerk 10.30 u. ds. A. J. Marauathakerk 10 u. ds. Achterberg (H. Avondmaal) Linden te Koudekerk. Ver. ds. E. M. Pan- sum. Voorburg. Acad. Ziekenhuis 10 u. ds. P. J van Malssen Dlacones6enhula 10.30 u. ds. J. Wit. jeugdkerk Vredeskerk 10 u. de heer J. H. Segaar. Jeugdkerk „De Goede Herder" 10.30 n De heer L. Krassenburg jr. Oecumenische werkplaats (Janvos- ■ensteeg 17) 11.15 u. Samenkomst. Gemeenschap van Kerken Meren- wijk) 10 u oecumenische dienst ds. 's Oegstger* gendljk. 10.30 M. Hanemeijer Jehovah's Getuigen (Hogewoerd 175) 3.30 u. (Vestestraat 39/49 10 u. voor- Oud Geref. i. evang. F\ Scheffer. Evangellecentrum (Zijlsingel 2) evang. J. Leeflang (dinsdag 8 (Oude Rijn 3) 3|Hooftstr. 240 9.30 u. en 4 u. Leësdien- Rem. Geref. Gem. van Mander- Knoppi evang. J. Leeflang. H. An toni us (zi de r Jac. Buitenhuis Utrecht, (ap- plausd lenst dsPKronemeijèr. 5 u. ds. De Heer. Oude Vestkerk (Oude Vest 133): u. Ds. Post. 5 u. ds. Kronemeijer. Beloftekerk (Robijnstraat): 10 u. Huize „Groenhoven": 10 u. ds H. U. Bultlnk. Baarn. Gezinsdiensten „Jeugdhaven": 10 u. "De Mirt": cte heer De Koning. 10 u. „Het Mierennest": De heer Kromhout. Dienst voor Doven (Petrakerk): 10.30 u. de heer A. Schütten. Geref. Kerk (vrijgem.) 10.15 lees dlenst en 5 u. ds. J. d. Haar.- Chr. Geref. Kerk 10 u. en 5 u. ds. Carller. Geref. Gem. 10 en 4.30 U. ds. R. Bogaard. Baptlstengem. (Oude Rijn 3) 10 u. ds. Van Mameren (woensdag 7.45 u. bijbelstudie). Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds J. Leger des Hells 10 u. heillglngsdlenst 7.50 u. verlossingssamenkomst Evang. Chr. Gemeenschap (Mid delstegracht) 10 u. dhr. Dikkes Nieuwe Apoetollssche Kerk (Ho ge Rijndijk 24) 0.30 en 4 u. (donder dag 8 u.). Geref. Gem. In Nederland (Ko- (Zoeterwoudseslngel 21) 6 t der Keur (donderdag 7.30 dienst). Leonarduskerk (zat. 10.45 en 12 en 7 u. Petruskerk (zat. av. en 6.30 u. Lodewljkskerk (zat. i 11 en 6.30 u. Lodewljkskerk (zat. Oud Kath. Kerk (Zoeterw. Singel), 9.45 u. The English and American Episco- Singel 50 Lelden) 7.30 u Evensong Re- Slnel 50 Leiden) 7.30 u. Evensong Re- (Gez. dienst). Geref. Kerk 10 en 11.30 u. Pred.J. Velthuljs* Plus X kerk (zat. 7 u.) 9, 10.30 Bentbulzen 1 r u.) 8.30, 10. 11.30, 12.45, v. 't Hof. RK Kerk izat. av. 7 u.) 8 en 10 u. Katwijk aan den Rijn Herv. Gem Domskerk 9.30 u ds Makkenzee 6 u. cis Van Ieperen Katwijk a. Zee. Ont- moetlngskerk 10 u. ds. Ravesloot Oos- u ds. Makkenzee RK kerk Balke, Salvatorkerk avonddienst gez Kerk. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords. 2.30 u. ds. C. v. d. Ent te Katwijk a. Zee. R. K. Kerk (zat 7 u.) SIJk t Bogers. opstandlngs iriikestr. 10 u. ds. A. G.B. 6.30 u. ds. P. A. Lefeber. Gebouw Nabij Van Lennep- str. 10 u. Jeugdkapel de heer P. de mg. Zaal Opstandingskerk arljkestr. 10 u. Jeugdkapel Martha-Stlchtlng ..Rljn- Ouds- ds. R. .30 u. Eljk ijkestr. 10 u. Jeugdkapel de heer Martha-Stlchtlng „RIJ 11- Walpot. Ouds- Oorl. Herv. Sionskerk Hooft ds. S. W. Verploeg. 6.30 loeg, 6.3C 1. Goede Herderkerk Ten enstr. 9 u. ds. J. Vos, 10.30 u. ds M. Hoogendljk. Rldderveld. De Bron Troubadourweg 9 u. ds. N. J. M. Hoogendljk 10.30 u. Gezamenlijke dienst met de Geref. 5 u. ds. R. Oort. Geref. Kerk Maranathakerk Raad- hutsstr. 10 u ds. Fr. de Jong, 5 u. ds L. Oost Geestelijk Verzorger van de Johannesstlchting te Nleuwveen dienst met en door geestelijk gehandicapten. Salvatorlkerk W. de Zwijgerlaan 10 u. ds. M.v. Harmeien, 6.30 u. ds. M. v. Harmeien. De Goede Herderkerk Ten ds. J. Vos. 10.30 u. Troubadourstr. 9 u. ds. N. J M. Hoo- gen), Geref. Kerk Nleuwerbrug: ds. H. J. J. Fee: 6.30 u. ds. Holman (Gouds. boord rotterdai Lag 7.30 u. ds. Schlpaan. kring 10 u. Vergadering dienst. 6.30 u. Woordverkondiging. Boskoop Herv. Gem, 9.30 geest. Chr. Geref. Kerk 9.30 lokaal Nieuwstr. 27, Bethel, 9.3 r J. Modderkolk. R1 ?rdagavond 7 u.) 8.4 Ontmoetlngscenturum (zaterdagmiddag 5.30) 1020 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u. ds L. Boer viering H. AVondmaal, 6.30 u. L. Boer H. Avondmaal en Dankz. St. Bernardus Rljhdllk (Zftt. 7 U.) 9.30 Kerk der Engelbewaarders Dorp (z: L. Boonstra (Dankstond Avondmaal en Dankzegging). Chr. Ge- 7 u.) 8 30. 10. 1120 6 u. ds. J. de Olde uit Rotterdam. Oude Kerk 10 u. ds. A. Vink 6 u. ds. C. Treure, Ichtuskerk 10 u. ds. Jac, de Vos 5 u. ds. J. Vroeglndewey. Pniël- kerk 9.30 u. ds. C. Treure, 6 u. ds. W. Kool. Groen v. Prinstererschool10 u. ds. J. Catsburg. Zeehospitium: 8.45 Kerk: Vredeskei Elderman; 5 u. Chr. Geref, is. H. C. V. D. Ent, 5 u Ent Geref Kerk 9.30 u. Roukema •ef. Kerk (vrijgem.) 8.3 J. Kaai, 6.30 u. ds. Smltte Utrecht Geref. Kerk 9.30 u. ds. J. Maaskant te Lelden, 7 u. dr. J. Schelhaas te Am sterdam. RK Kerk (zat. 7 u.) 9. 10.45 Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 dhr. E. v. Berkum 7 u. ds. Mataher te Zandvoort (Jeugddienst). Gerei, kerk ds. N. Wijngaarden. Hoff, 3 u. ds. Th. Hoff. Geref. Gein. (remlsestr.)10 u. Leesdlenst: 5 u. Leesdlenst. „Volle Evangeliegem. Kat wijk." Voorstr. 100. 9.45 u ging Universel (kerk Sportlaan, Katwijk: 3 u. voor belangstellenden; 4 interkerkelijke jongerendlenst ■n 11.15 Herv. Gem. Grote Kerk 10 v. d. Velden, 7 u. ds. H. G. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 u. Hoff van Katwijk-Valkenburg, o u. us. W. G. de Vries van Helpman. (H. J. J. Verleur. Oud Gerer. Gem. 9.30 en Leesdlensten. S.T. Agatha Paro chie RK Kerk (zaterdagavond 7 u.) 10 .30 EN 7 U. Dependance Poelpolder Uerdagavond 7 u.) 9 en 11.30 u. Ma- Parochie (zaterdagavond 7 u.) 8.30 10.30. 12 en 5.30 u. H H. Engelbe waarders Parochie (zaterdagavond 7 Doom (HA.) 6.30 Ams tel vee ri ds. Rinse u drs. W. Bakker Geref. Kerk 9.30 Geref. Kerk dr. J. G. B Jansen Geref. Kerk Ned. Prol. Bond (Llndenplein) 10.30 ds. H. v. Bilderbeek. RK Kerk 'ijk aan Zee Herv. Gem. Jansen (De Rank) 5 Hen'.. Geref evangelisatie (Schoolstr. 10 u. ds. T. Vollebregt, 3.30 u. dr. C. Graafland. R.K. Kerk (zat.av. 7 uur) 7.30, 10.30 en 12 u. 7 u. Duitse dienst. NuordWlJkerhout Herv. Gem. 10 u. ds. L. v. d. Linde (gez. dienst) De Zllk St. Vlctorkerk; (zaterdag 7 u.) 8, 9.30 11 en 6 U. Oegstgeest Herv. Gem. (Groein Kerk) 10.30 u. ds. W. E. Verdonh (Pauluskerk) 10 u ds. M. J. Wagen- H. J. Penning. Geref. kerk bulten 8.45 u. dhr. C. H. v. Garde- dienst. Gein. voor oorspronke lijk christendom (RIJnlaudlyceum) 720 d. Brugge. RK u.) 9, 11.30, 12 en :apel (zat. av. 0.31. Haagse Schouw (zat. av. u.) W.3U. 1.30 en 6.30 u. Oudeweteriiig Herv. Gem. 920 U. ds J. Lalleman. Geref. Kerk 9.30 u. en J. Czlria. Rem. Geref. Gem. S Westerouwen v. Meete- F. H. Fockema U.( 7.45, 9.15 en 11 u. Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 ds. W. L. Heljmans te Boskoop 7 u. T. H. Oostenburg. Chr. Geref. Kerk 7.30. 9.30 EN lf.15 u. Rijnsburg Hen'. Gem. (Grote kerk d. Linde Immanuëlkei H. Agtereek. R. K. Kerk tuinbouwschool (zat. av. 7 u.) 10.30 U- Rljpwetering a. K Kerk 720 9 EN 10.30 u. Sassenheim Herr. gem. 10.30 u (ln Geref. Kerk) ds. (ln Ontmoeting) J. Barnhoom D. Richards 10 en 5 u. ds. L. S. ot. Bond: 10.30 u. Rijswijk RK Kerk Vuurschoten Herv. Gem. Dorpskerk Buuren (Jeugddienst), Rijndijk; 10 u. HeU; 10 i Hofland Kerk: Dorp: Tli uit Rotterdam, Hulp Meijerlng (gez. dienst). Gei zaterdag 7 u.) 8.30 u. 10.30 u (Vinkei Geref. pr. Sasseuhe: ;n D. J. Hoogenkamp 7 u. ds. A. We Vliet, Bethelkerk: 9.30 iet. 5 u ds. T. van 't Veld, Immanuelkerk 10 Oud Ger. Gem. In Ned. Zuidkade 158. i. en 6.30 u. leesdlenst. RK Ont- nioetlngskerk: 8.30 u. 11.45 u. en 6.30 i. (zat. av. 7 u.) St. Vlctorkerk: 8 u. li 10 u, (aaterdagav. 7 u.). Warmond Herv. Gem. 10 u. ds. Oskamp uit Oegstgeest RK. Kerk (zat. 7. 7 U.) 8. 10 en 11.30 u. Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk u. ds. G. Dultemeijer, Utrecht. 420 ds. A. Gooijer, Delft. u Jeugdkapel (11 t/m J. Vroeglndewey Katwijk en, 5 u. ds. Bech, Ned. Protestan tenbond (Lange Kerkdom) 10 30 u. pr P. Smits. RK Kerk H. Joseph (Zat. 7 u) 9, 10,30, 12 en 620 u WllUbror- dus (Zat. av. 7 u.) 620. 11. 12.15 en u. Goede Herder (zat. 5) 8.30, 10 en Het monumentale doop vont in de Hervormde Dorpskerk te Zoeterwoude. (Foto Jan Holvast) Hengel veld Amersfoort (bevestiging kand. J. Hulzebocch), 3.30 u. ds. Hui ze bosch (Intrede). Ned. Prot. Bond ('t Oude Raedthuys) t t ds. Van der Laarse. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 1 Boskoop. RK. Kerk RK Christus Dlenaarkerk (zat. 7 u|i Heemstra te Oegstgeest. Geref. i u. en 6.30 u. ds J Th Heert* Oegstgeest De avonddienst tilllk met de hervormden. Rem-: Geref. Gem. 10 u .dri A. W. Cramer RK Kerk (zat. 7 u.) 8. 10, 11.30 en b»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 4