r(jy)va/Kfeaa... i Leidse dansgroep deed mee aan choreografisch feest f/Hl Rrogramma\ ...en gisteren I Ontdek het ookrook zèlf mild VOGUE \JTAAR2EN~--, SHOE POST Met "Brown Baby' Staatssecretaris H. J. L. Vonhof van CRM heeft in West-Berlijn de tentoonstelling "Bild und Buch" de in Berlijn geboren Amsterdamse schilder en graficus Kurt Löb ge opend. Deze eerste expositie van uitslui tend werk van Löb omvat 25 schil derijen alsmede bijna 100 tekeningen die boekinllustraties van de 46-jarige kunstenaar. Löb illustreerde in de laatste tien Jaar onder meer boeken van Cle mens Brentano, Stefan Zweig, Hein- rich Böll, Hermann Hesse en Guy de Maupassant. Gastchoreograaf bij Danstheater DEN HAAG (ANP) De Ame rikaanse choreograaf Cliff Keuter gaat in november en december bij het Nederlands Danstheater wer ken. Hij zal er een nieuw ballet creëren en er zijn bestaande werk "Sunday Papers" instuderen. Cliff Keuter danste bij verscheide ne gezelschappen en vormde drie Jaar geleden een eigen, kleine dans groep, die direct tot de meest veel belovende van Amerika werd gere kend. Het gezelschap Cliff Keuter koes tert plannen om volgend Jaar een tournee door Europa te maken. 10.30 Nws. 10.33 (S) Amusementstou- rlsme in Ned. 11.55 Mededelingen. 12.00 Aktua. 12.16 Een progr. over onze soc. verzekeringen. 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 (S) Tross-Country 13.30 (S) Radioshow. 15.30 Nws 15.33 (S) Verzoekplatenprogr. 17.30 Nws 1732 Aktua. 17.45 (S) Liedjes en muziek 18.19 ültz. v.d. PSP. 18.30 Nwi. 18.41 (S) programma-overzicht. ADVERTENTIE altijd voordeliger mUI>AG 27 OKTOBER 1972 NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Popzien, popmagazine (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Met de muziek mee (VARA) Amusementsprogramma met Frida Boccara, Ursula Benz en Wim Koopman (operettemelodieën), The Mer ry Minstrels. Les Rios en Jo Leemans. Gastheer is weer Henk van Montfoort. 2L10 Mannix, tv-serie 22.00 Achter het Nieuws, actualiteiten (VARA) 22.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Calimero (TROS) 19.10 Wat een familie!!, tv-serie (TROS) 19.30 Ijsberen in Canada (TROS) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De FBI, tv-serie (TROS) 21.15 3x1 1 (TROS) Pim Jacobs presenteert een driedelig programma met als onderdelen de quiz „Op het eerste gezicht", „Music all in" met gasten uit de wereld van de grote en de kleine K en het spel „De ware Jacob", waarin de ideale echtgenoot van het Jaar zal worden gekozen. Medewerking verlenen o.a. de Engelse zangeres Vicky Carr, de acteur Ko van Dijk en de schrijfster Harriet Freezer. 22.35 TROS-Sport 22.55 Uit de kunst (NOS) 23.30 Journaal (NOS) Jaarlijks krijgen jonge choreo grafen, die een opdracht hebben ontvangen van CRM voor het ma ken van een choreografie, doctr de stichting Danscontact de ge legenheid gegeven hun werk in derdaad uitgevoerd te zien. Vroe ger bleven die choreografieën in een departementaal laatje liggen, men vond dat onjuist en dat is het soijis ook wel, maar meestal is Je kan van de EO zeggen wat Je wil, maar vergeleken met het TROS-programma op woensdagavond dat drie ge kochte en een eigen bereid programma telde, stelde de EO gisteravond allemaal eigen werk, inclusief interviews met Marcus Bakker van de CPN en Hans van den Doel van de PvdA, en een belangwekkend programma over geestelijk ge handicapten en him geestelijke begeleiding. Wel moet bij die ijver om eigen programma's te maken worden aangetekend dat het soort programma's dat de EO voor ogen staat, bijzon der zeldzaam zal zijn op de wereld-TV-markt. wat de zelf werkzaamheid natuurlijk wel in de hand werkt. Om tien uur was de beurt van de EO voorbij en kwam de VPRO nog vijf kwartier lang .Het Gat van Nederland" dich ten. Om de overgang van de EO op VPRO te vergemakkelij ken kregen we eerst de tekst: „Lid worden van de VPRO? Een-twee-drie in Godsnaam", en later kwam de EO nog ter sprake In een sketch van Wim de Bie en Kees van Kooten, waarin een gewezen homofiel verklaarde dankzij de bijbel genezen te zijn en nu als een gek op de vrouwen te Jagen. Toen ook een fluitketel kwam verklaren tot voor kort een koek ep an te zijn geweest, moest ik terugdenken aan de .Nonsens Treurniet show", want daarmee had dit item toch wel sterke reminlcensies. Er was ook een andere reden om aan die Ha-Die-Massa nieuwe stijl terug te denken, waarin Kees en Wim toch wel sterk werden gemist. Gisteren konden we nog eens zien waar om we hen misten, vooral in de beklimming van de Dom en de bezetting van de draaideur. Het programma dreef overigens niet op hen. Drie grote onder werpen maakten de body van het programma uit: een tv- portret thuis bij mr. Schakel van de AR, een portret van Victor van Vriesland in het Kurhaus in Scheveningen en een reeks interviews met de deurmicrofoons van de redac teuren van Achter het Nieuws, die op regisseur Slem Suurhoff na allemaal weigerden open te doen of zich bloot te geven die voor de deur stond. Ben Elkerbouts vrouw zei dat Eikerbout niet voor de VPRO- interviewer te spreken was. „Voor wie dan wel?", vroeg deze. „Voor een heleboel men sen, maar niet voor u", was het antwoord. Ik heb even geïnformeerd hoe het kwam dat iedereen al wist dat degeen die aanbelde van de VPRO was. Jan Blokker zei: „Via de oerwoud-tamtam, in dit geval de telefoon: de eerste waar schuwde de tweede, etc." Het mooist van al was noch tans het portret van Victor van Vriesland die vandaag 80 Jaar wordt. Pieter Verhoef f had dit onderwerp behandeld als een kostbare Chinese vaas met een barst waarvan de lijm bij overhitting wel eens zou kunnen smelten. „Het gaat voorbij en het is allemaal niets, en dat niets is eigenlijk de kern van het leven", zei Van Vriesland wijsgerig, maar de sfeer van dit programma was zo, dat het eigenlijk nog veelzeggender was toen hij te gen zijn vrouw, die in de ka mer in het Kurhaus 's och tends de gordijnen open trok en mededeelde dat het bulten stormde, maar dat de zee mooi was, zei: „Ja. de zee ls mooi" Er is een leeftijd waarop Je details begint te mijden. En dan nog enkele woorden, veel te weinig, voor „.Geef mij de schuld maar weer" van Cll- ve Exton, een van Engelands beste tv-schrljvers. Bijzonder uitgewogen geregisseerd door Berend Boudewijn (zijn mooi ste weggeefshow tot nu toe), in een prachtig decor van Her man Coenen als u bij „prach tig" althans niet aan het Kur haus denkt, en met subliem spel van Henny Orri in de eer ste plaats (als zij niet onze grootste actrice is, wie dan we) eigenlijk?), en Han Bentz van den Bergh in de tweede. In de originele tekst zegt zij op het laatst „Ik hou van Je" tegen haar man. Berend Boudewijn vond dat net iets te veel, en Henny Orri volstond toen met een vluchtige, schuchtere kus Dat ene gebaar, zo geplaatst. dat noemen ze bij tennis een .Ace". NICO SCHEEPMAKER dat laatje der vergetelheid barm- 3 hartig er dan het toneellicht, dat die danskunstige creativiteit zo d duidelijk afgelijnd in de open- baarheid zet. grafie zelf ls een geforceerde aange legenheid, met hoogst merkwaardige beenstanden en moedwillig-originele soli. Ethery Pagava heeft een inder daad eigen, maar heel gladgelikt Parijs stijltje: ook nu in „Osmose" blijkt weer dat haar arsenaal be perkt is. Wel weer aardig het idee om te laten dansen op de ademha ling van een man met een nacht merrie (of zoiets). Nogal armoedig van beweging ook .Atom heart mo ther" van Helena Alberts: veel va riaties op de borstcrawl in een graal-dansje, maar mooi gemon teerd. Na de pauze „Mandorla" van Tonny Asselberghs, een redelijk belangwek kende pas de deux, heel lieflijk ge danst door Emily den Engelsman van de Dansacademie Rotterdam en Frank Polak, en tenslotte de Leidse Marjolein Briër met haar „Brown Baby". Zij laat sterk illustratief dansen (op een song van Oscar Brown Jr.), de inhoud van zo'n liedje wordt gedramatiseerd wat overmatig geanimeerd en gedramati seerd. en daardoor wat naïef, maar aardig om te zien. Op de foto de belde dansgroep in „Brown Baby". Jaap Joppe Expositie Kurt Löb haar nekje op het adagio, want dan komt het choreografisch waarheids moment, dat in die snelle delen nog versluierd kan worden. Margriet Franiken maakte haar „Prospektief" voor drie dansers en een Jong meisje: de danser Ton Si mons bleek heel redelijk, de choreo- Aan de andere kant hebben die choreografie-avondjes (gisteravond de eerste in Rotterdam: de Lanta ren, later in Breda en Amsterdam) een gezelligheidsfunctie. In de zaal het hele Nederlandse balletwereldje, dat kijkt naar wat in die kring be kende figuren hebben uitgedacht. Niemand is daarbij erg kritisch ten aanzien van de wijze van uitvoe ring, want de uitvoerenden worden meestal alleen voor dat ene balletje bij elkaar gehaald, veel repetitietij d is er nooit en de resultaten zijn na venant. mocht gisteravond Marijke Dietz die in Naarden een ballet school heeft, beginnen met haar „Movimento" voor zes meisjes op muziek van Vivaldi. Lieve muziek een cent een el, een lieve cho reografe uit diezelfde prijsklasse, met elegante armvoerinkjes al leen breekt zo'n choreografe dan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5