dienst met daad
Dienst met het Woord
of met
van het jaar
deuren
nu met
deuren
Kerkarts en
sexualiteit
nnnnSj)
Nieuw Esso album (3,45)
met gratis Kleurenfoto's
Hongersnood
Nieuw Guinea
VERKIEZING
LUTHERSE
SYNODELEDEN
Beroepingswerk
Doopsgezinde zending bestaat 125 jaar
AANSLAG OP RELKWIE
2deurs
Sdeurs
PAGINA 20
VRIJDAG 27 OKTOBER 1|
In de „kathedraal" van de Nederlandse Doopsgezinden de Singelkerk in Am
sterdam is het feit herdacht, dat het deze maand 125 jaar geleden was, dat een
eigen doopsgezinde zendingsvereniging werd opgericht. Het was in een tijd, dat
zich ook in ons land het bekende Reveil voltrok, welke beweging een beperkt aantal
doopsgezinden had aangetrokken en dat ook van invloed was op de vorming van
een nieuwe organisatie.
De oprichting van de zendingsver
eniging, die in 1950 een nieuwe
naam kreeg: Doopsgezinde Vereni
ging tot Evangelieverbreiding, en de
uitzending (reeds ln 1851) van de
onderwijzer Pieter Jansz naar Japa
ra op Java waren niet de eerste
missionaire activiteiten van de
doopsgezinden in ons land. In 1821
werd er een Nederlandse afdeling
van de Baptist Missionary Society
opgericht, waarvan veel doopsgezin
den lid waren. Maar na de stichting
van de Ned. Baptistengemeenten, die
een geheel ander karakter hadden
dan de Engelse Baptistengemeenten,
bedankten er veeel leden, vandaar
dat in 1847 een eigen doopsgezinde
zendingsvereniging werd opgericht.
Na de Tweede Wereldoorlog won
de gedachte hoe langer hoe meer
veld, dat zending niet van een ver
eniging, doch van de kerk moet uit
gaan. een standpunt, dat men in
kerken van gereformeerde belijdenis
altijd had verdedigd en in praktijk
gebracht. De nieuwe kerkorde, die
in 1951 in de Ned. Herv. Kerk werd
Ingevoerd, bepaalde dan ook dat de
kerk voor de zending verantwoorde
lijk was. De kerk nam het werk van
de vroegere samenwerkende zen
dingscorporaties over.
De synode van de Evang. Lutherse
Kerk deed hetzelfde, gevolgd door de
bestuurders van de Algemene Doops
gezinde Soclöteit, die in 1957 een
nieuwe instantie in het leven rie
pen: de Doopsgezinde Zendingsraad,
die belast werd met de leiding van
het zendinsgwerk.
De vereniging, toen al meer dan
een eeuw oud, bleef om formele re
denen bestaan, vertelt ds. L. Lauren-
se te Delfgauw, die zijn pastoraat in
de kleine gemeente van Delft comi-
neert met het secretariaat van de
zendingraad
Behalve op Java heeft men nog
zendingsterreinen op West-Iran en
Tchjaad ln Afrika. Daar vindt men
echter geen Nederlandse doopsgezin
den. De Doopsgezinde Zendingsraad
werkt namelijk met de doopsgezin
den gemeenten in Duitsland, Frank
rijk en Zwitserland samen in het
Europaisches Mennonitisches Evan
gelisations Komitee, het EMEK dat
ook op de herdenking in Amsterdam
tegenwoordig was. Zo arbeiden er
bijvoorbeeld twee Zwitserse verpleeg
sters in West-Irian. De Nederlandse
Mennonieten zorgen speciaal voor
Midden-Java.
In de doopsgezinde gemeente is
men er altijd sterk van uitgegaan,
dat iedereen zyn eigen mening
moet hebben en dat men niemand
Iets moet opdringen. Kan men zich
dan wel geroepen voelen tot zen
dingsactiviteiten?
Het ligt inderdaad voor de
hand, antwoord ds. Laurense, dat de
zending in de negentiende eeuw ge
dragen werd door de orthodoxe vleu
gel van onze broederschap. Maar die
oude tegenstelling van orthodox en
vrijzinnig geldt vandaag in veel
mindere mate. al zal bij die doops-
zinden bij wie de roeping tot getui
gen sterk is, ook uiteraard meer en
thousiasme voor de zending worden
gevonden.
De gemeenten die uit de doopsge
zinde zending zijn ontstaan, zijn 30
mei 1940, vlak na de inval van
Duitsers in Nederland, waardoor het
contact werd verbroken, zelfstandig
geworden. Twaalf autonome gemeen
ten vormden toen samen een kerk
verband, de Evangelische Kerk op
Java. Deze gemeenten vertonen na
tuurlijk typisch doopsgezinde ken
merken: de doop van volwassenen
na geloofsbelijdenis, de afkeer van
het afleggen van de eed en de auto
nomie van de plaatselijke gemeen
ten. Een consequentie van de zelf
standigheid is dat niet de Doopsge
zinden Broederschap in Nederland,
maar deze Javaanse kerk zendings-
actviteiten ontplooit. Wij helpen
slechts zegt ds. Laurense bij de ta
ken, die zij niet aankunnen. De bood-
ongeveer 25 gemeenten maar er zijn
nog honderd evangelisatleposten. De
kerk is sinds 1965 erg gegroeid. Vier
partners dragen gezamenlijk dit se-
menarie: de Evangelische Kerk, de
Chinese Kerk, het EMEK en
Amerikaanse doopsgezinden. We
steunen deze school niet met geld,
maar we geven wel een bedrag aan
de synode van de Evangelische
Kerk, die dan zelf deze school mede
moet financieren.
Jubileumactie
panty
extra
de panty die
tegen een stootje kan
(In de groene verpakking)
Op alle zending svelden treft men veelal de bevolking in een
voudige omstandigheden aan.
treden. Dat is een dienst met het
woord en een dienst met de daad,
aldus ds. Hoekema, die bijbelse theo
logie en Nieuw Testament doceert.
De school, die men niet kan verge
lijken met theologische hogescholen
in Nederland, maar meer het peil
van een middelbare opleiding heeft,
telt 35 studenten. Er is een groot
aantal vacatures. Er zijn wel slechts
sdhap moet door de mensen daar
worden uitgedragen. De opdracht
van ds. A. G. Hoekema, buitenge
woon predikant van de gemeente
Haarlem, die sinds 1 september 1968
in dienst van de Doopsgezinde Zen
dingsraad in Pati werkt, is dan ook
om die hulp te verlenen door als
docent aan de Theologische School
van de Evangelische Kerk daar op te
Ter gelegenheid van het Jubileum
heeft men een financiële actie ge
organiseerd. Men heeft aan alle
doopsgezinde gemeenten gevraagd
of zij een bedrag van f 125.000 bo
ven de normale bijdragen bijeen
wilden brengen. Daarmee hoopt mei
dan enkele projecten te kunnen fi
nancieren, die plaatselijke gemeen
ten in Nederland op touw hebben
gezet. Zo is er een actie om de
Javaanse predikanten een motor
fiets te geven, omdat ze die
hun werk dringend nodig hebben.
Men wil ook hier weer volgens het
principe van de zelfstandigheid de
Javaanse gemeenten zelf laten uit
maken wat er met het geld zal wor
den gedaan. Wij hebben geen ver
langlijstjes opgesteld, merkt domi
nee Laurense op, wij nemen geen
beslissingen meer.
Landbouwkolonie
Men zou dat een modern standpunt
kunnen noemen, maar de eenvou
dige onderwijzer Pieter Jansz zag
al een eeuw geleden in 1875
dat men deze weg moest inslaan.
In dat Jaar schreef hij een boekje
getiteld Landontginning en Evange
lisatie op Java: een voorstel aan
de vrienden van het Godsrijk. Daar
in legde hij een nauw verband tus
sen het godsdienstig en het maat
schappelijk leven der Javanen. Zijn
mening werd door het verenigings
bestuur oorspronkelijk niet ge
deeld. Pieter Jansz, die kort daarop
door ziekte werd gedwongen zich
met het vertalen van de Bijbel in
het Javaans bezig te houden, heeft
zijn plannen dan ook niet kunnen
verwerkelijken. Zijn zoon Pieter A.
Jansz, die in 1878 werd uitgezonden
heeft dit echter wel kunnen doen.
Hij stichtte een landbouwkolonie bij
de berg de Moeria. Dienst met het
woord en met de daad!
't Nieuwe album bevat al 66 kleuren
foto's. Er ontbreken nog 34 zelfklevende
foto's. Die zitten in 16 zakjes. U krijgt bij
bijna alle Esso dealers steeds een zakje gratis
bij 20 liter benzine of 2 liter Esso Mix.
't Album is dus snel vol! ^£SSO]
Het aannemen door de hervormde
synode van het minderheidsrapport
over de sexualiteit, maakt het niet
ondenkbaar dat bij een aantal
mensen schuldgevoelens en frustra
ties zullen toenemen. Dit schrijft
de hoofdredacteur van Medisch Con
tact. dokter F. A. Bol, in het laatste
nummer van dit offlclë'e orgaan
van de Koninklijke Nederlandse
Maatschappij tot bevordering der
geneeskunst.
Het minderheidsrapport, dat door
de synode in Juni is aanvaard met
37 tegen 13 stemmen, gaat onder
meer uit van een verbod van voor
echtelijk geslachtsverkeer. Volgens
de heer Bol komen vele artsen op
hun spreekuur in aanraking met
mensen die door voorschriften als
deze in conflict zijn geraakt.
In dit verband merkt de heer Bol
op, dat men soms de indruk krijgt
dat het spreekuur van de arts
wordt gebruikt als sluitstuk voor
niet opgeloste maatschappelijke, ln
dit geval religieuze problematiek. De
medicus laat zich wat al te gemak
kelijk de „zwarte plet" ln de hand
drukken, schrijft hij.
Die Indruk wordt nog versterkt
door het advies van het breed mo-
deramen van de Hervormde Kerk
aan de overheid inzake de zedelijk
heidswetgeving. Dit advies betreft
de pornografie en het moderamen
stelt erin voor de zogenaamde har
de pornografie alleen op recept ver
krijgbaar te stellen.
De wereldraad van Kerken heeft al
le aangesloten kerken gevraagd geld
in te zamelen ter leniging van de
hongersnood op Nieuw-Guinea. Er
is een bedrag van 100.000 dollar no
dig. De stichting oecumenische
hulp aan kerken en vluchtelingen
heeft haar gironummer voor dit doel
geopend. Bijdragen kunnen worden
gestort op postgiro nr. 5261 ten name
van de Stichting oecumenische hulp
in Utrecht onder vermelding „Hon
gersnood Nieuw-Guinea".
De procedure voor verkiezing van
leden voor de Lutherse synode is ver
ruimd. Eerst kozen alleen de kerke
raden. Zij stelden kandidaten voor
uit een landelijke lyst en kozen daar
uit 12 predikanten en 24-niet-predi-
kanten, die met elkaar zonder een
formele band met de eigen gemeente,
n.l. "èb titre personnel", de synode
vormden. Langs twee lijnen is hierin
met ingang van de nieuwe zittings
termijn van mei 1973 verruiming ge
komen.
Ieder lid van de Lutherse Kerk ki
Nederland wordt thans de gelegen
heid geboden by de eigen kerkeraad
schriftelyk personen voor te dragen,
die naar zyn mening ervoor in aan
merking komen in de synode een
plaats te krygen. Voorts mogen nu
ook groepen van tenminste twintig
leden schriftelyk by de synodale
commissie één of meer kandidaten
stellen. Daarvoor gelden enkele een
voudige voorwaarden. Zo dient de te
stellen kandidaat te worden gepolst
omtrent zijn of haar bereidheid even
tueel lid van de synode te worden.
Ook moet de groep by de kandidaat
stelling een motivering geven. De
kandidaat moet voorts ouder dan 21
jaar en jonger dan 70 zyn.
De leden van de Lutherse Kerk
zullen in de periode van 10 december
1972 tot 1 februari 1973 tydens een
openbare (wy k) kerkeraadsver gade-
ring in de gelegenheid worden ge
steld aan de verkiezing van de leden
mee te doen.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Zoetermeer: J. C.
Schuurman te Putten, te St. Philips-
land: G. KKorporaal, kandidaat te
Gorinchem, te Onstwedde: J. Vroeg-
indewey te Emmeloord.
Bedankt voor Veenendaal: M. v.
1 ei Bosch te Goes.
Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt buiten verband)
Bedankt voor Kampen: W. J. v.d.
Linde te Urk.
Imp. Leonard Lang B.V., Stadhouderskade 113, Amsterdam. TeL 020 - 730867. alle prijzen Incl. BTW, af Born.
keer, alleen in altaarlinnen in
te steken. (n
In de lijkwade van Turi rij
na zijn kruisdood Jezus g0
zijn. Ze is het eigendom
huis van Savoye.
De politie vermoedt, dat dt
slagen het werk zijn van een ffl
TURIJN (AFP) Voor de twee
de keer in twintig dagen heeft een
onbekende geprobeerd een aanslag
te plegen op de „Heilige lijkwade
van Turijn", een relikwie in de Ko-
Comfortabel (royale ruimte voor 4
personen)sterk (47 DIN pk)veilig,
handig, zuinig, fel (0-100 km/u
in 20,5 sec.), snel (140 km/u top),
ruim entree, allergemakkelijkst
(3e deur), auto van het jaar!
DE BUJDE RIJDERSr$Ë7