ARK A- SCHANDAAL IN B EELD L.I.A.M.-MERCEDES-BENZ Onduidelijke Robin Hood TIEN KLEINE COWBOYTJES Kantenklare kunsthars valpasta PORION MERCEDES-BENZ OCCASIONS 'The revolutionary': DAG 27 OKTOBER 1972 LEIDEN. Haarlemmerstraat139a. Tel. (01710) 49697 Uw MERCEDES-BENZ dealer L.I.A.M. te Leiden biedt U de volgende wagens aan onder volledige garantie. MERCEDES BENZ 200, 55.000 km., groen MERCEDES-BENZ 220. 3 stuks, 1971, 1970, 1969, km.st. v.a. 22.000 MERCEDES-BENZ 230, type 1972 MERCEDES-BENZ 250 Coupé. wit. in nieuwstaat. Tevens MERCEDES-BENZ 200 diesel en 220 diesel. 11 stuks. 1972, 1971, 1970. Deze wagens ruilden wij veelal in van Iste eigenaar en zijn schade vrij. Volledige dealer-garantie. INRUIL EN FINANCIERING MOGELIJK. Gaarne verschatten wij u alle gewenste inlichtingen omtrent deze bijzondere occasions. Vondellaan 45 - Leiden Telefoon 01710-44545 PARIJS Wat niet uit kon blijven, is tenslotte dan weer gebeurd. Het mensonterende schandaal van het politieke complot waardoor de Marokkaanse oppositieleider Ben Barka in november 1965 door Franse politie-inspecteurs midden in Parijs ontvoerd werd, om vervolgens onder de eigen handen van de minister van Binnenlandse Zaken van Marokko, generaal Oufkir, in Frankrijk zelf te worden vermoord, dat drama heeft nu de stof geleverd tot een film. De titel is TAttentat* (de aanslag) en de Jonge regisseur Yves Boisset, die met Condé al eerder zekere onfrisse politiemethoden op de korrel nam, had voor de regie ge tekend. Het scenario is van de hand van de bekende Frans-Spaan se schrijver Jorge Semprun, die voor dit soort filmwerk zijn sporen Door Frank Onnen al eerder in Costa Gavras' politie ke aanklacht, "Z" (over het Griek se kolonelsregime) en „FAveu" (over de communistische gelijk schakeling van Tsjecho-slowakije) had verdiend. Rug En met uitgelezen acteurs als Trintignant (als de Journalist Ber- nier die Ben Barka in zijn Par ij - se val lokte), Michel Piccoli, die een Oefkir op poten zet die Je in zijn geslepen bloeddorstigheid het angstzweet over de rug doet lopen, een Bouquet als de louche gaullis tische advocaat Lemarchant, Iver- nek en Jean Seberg was dan ook de laatste conditie vervuld om van 'TAttentat" een film te maken die aan spanning, vaart, talent en vak manschap alles heeft om de tien duizenden liefhebbers van sterke emoties naar de bioscopen te lok ken. De film is dan ook al het eve nement van het nieuwe Franse seizoen geworden. Maar niet alleen, en zelfs niet in de eerste plaats, een filmevene ment. Hoofddoel van de auteurs was het breedst mogelijke publiek te bereiken om onder zijn verbijs terende ogen een politiek en inter nationaal complot te demonteren (waarbij in de film de Amerikaan se CIA een beslissende rol speelt) en waardoor de „Jonge volkeren" van de derde wereld, in de persoon van Ben Barka, een van hun voor naamste leiders zouden verliezen. Om zich de Franse censuur van het lijf te houden en een eindeloze reeks van processen te voorkomen, dragen in de film alle personen ge fingeerde namen, en werd ook ver der nog wel wat scheuten fictie door de realiteit gemixt. Maar voor de rest werden de dossiers over de instructie van het proces op de voet gevolgd, al moest bij die rechtszaak zelf indertijd dan natuurlijk ook nog wel heel wat in het duister blijven. Alle hogere en lagere politiebe ambten, enkelvoudige en dubbel spionnen, hebben toen natuurlijk weer vlijtig schuilevinkje gespeeld achter beroeps- en zelfs staatsge heimen, terwijl generaal Oufkir, die een politieke en een persoonlij- De Gaulle: ov0r hypocrisie gesproken ke vijand van Ben Barka was, he lemaal niet voor de Franse Justi tie verscheen, en dan ook bij ver stek veroordeeld zou worden. De diplomatieke betrekkingen tussen Marokko en Frankrijk wer den op bevel van generaal De Gaulle toen Jarenlang verbroken. Maar ten slotte heeft ook Oufkir, bij een andere samenzwering die hij afgelopen zomer tegen zijn ko ning en beschermheer smeedde, uiteindelijk zijn hoogste straf even min ontlopen. Officieel heeft hij toen zelfmoord gepleegd. In wer kelijkheid werd hij, op zijn beurt, als een hond overhoop geschoten. Dat laatste bloederige post scrip- tum krijgt men in de film niet te zien, ofschoon op het gewelddadige einde dat ook Oufkir te wachten stond, door Ben Barka in een pa thetische daloog met zijn moorde naar wel een profetische toespeling wordt gemaakt. Maar voor de rest mag het publiek rekenen over het volle pond aan bloed, geweld, ver raad, lafheid, bedrog, leugens, cor ruptie en vooral ook hypocrisie dat voor de goegemeente tot dusver nog achter het drama-Ben Barka verscholen ging. CIA Dat de medeplichtigheid tussen de Marokkaanse minister van Bin nenlandse Zaken Oufkir en de Franse politie-autoriteiten, alsme de, volgens deze filmversie dus de Amerikaanse CIA in Parijs, de hoogste toppen van de regering vermoedelijk toch niet hebben ge raakt, wordt intussen in ^'Atten tat" evenmin gesuggereerd. Toen generaal De Gaulle, enkele dagen na de verdwijning van Ben Barka, het schandaal ter ore kwam, schreef hij in heilige verontwaar diging onmiddellijk een brief aan de vrouw en toen zeker al wedu we van het slachtoffer om haar te verzekeren dat geen der schul digen zijn straf ontlopen zou. Het proces pakte even anders uit, en alle Franse medeplichtige poli tie-inspecteurs lopen nu al lang weer op vrije benen rond. Na die beschamende schijnvertoning dek te generaal De Gaulle op een pers conferentie de hele tragedie niet temin onder de donzige deken van het onaantastbare staatsbelang, met de sobere mededeling dat de hele ontvoering van Ben Barka en haar nasleep te beschouwen was als een operatie waarbij slechts on betekende, subalterne ambtenaar tjes betrokken waren geweest Generaal Over hypocrisie gesproken. Ook die verklaring vindt men trouwens terug in de film. Maar cineast Boisset had klaarblijkelijk geen ac teur gevonden die, ook naar zijn fysieke gelijkenis, de generaal uit had kunnen beelden, zodat die woorden ln de mond worden ge legd van een anonieme regerings woordvoerder. Tenzij ook de film makers van een zekere dubbelhar tigheid beschuldigd mogen worden. In elk geval blijft zo generaal De Gaulle die als staatshoofd van een land waarin zich het weerzin wekkende drama-Ben Barka dan toch maar af had kunnen spelen, ln de filmische reconstructie geheel en al buiten schot. Waarmee aan de historische feiten dan toch wel weer enig geweld wordt aange daan. Maar door de fictie en de realiteit door elkaar te klutsen, kan Je achteraf natuurlijk nog alle kanten uit Niettemin blijft ,4'Attentat." ook zonder de dubbele politieke bodem, gewoon een erg goede, meeslepen de en zelfs fascinerende film, die iedereen zou moeten zien. ADVERTENTIE DOE-HET-ZELVERS ATTENTIE! Wat slecht te repareren lijkt lukt met PORION, de in Zwitserland ontwikkelde universele kunsthars VUL/STOP/PLAMUUR-MASSA. Gebruiksgereed, geen verlies van resten, onbeperkt houdbaar. On misbaar bij elk karwei. Hecht op al les; op hout, steen, beton, metaal, tegels, glas, noem maar op, en zowel op droge als vochtige ondergrond. Onschadelij k voor de handen. Krimpt niet, zet niet uit, scheurt niet. <g> 1/2 kg 1 kg 2 kg 5 kg ƒ4.96 ƒ8.55 ƒ15.30 29.9» "The hunting party1': Titel: The hunting party; regie: Don Medford; voornaamste spe lers: Oliver Reed en Candice Ber gen; theater: Lido. Er bestaat een kinderverhaal dat "de tien kleine negertjes" heet en dat elk hoofdstukje eindigde met: ?n toen waren er nog maar negen «of acht of v«f of drie). Als Je die truc eenmaal doorhad was het eigenlijk een vervelend verhaal hoewel het nog de afwisseling had dat ieder negertje op zijn eigen manier verdween. „The hunting party" (Jacht zonder genade") heeft diezelfde eentonigheid: na iedere scène zijn er weer een paar verdwenen alleen weet Je by deze film van het begin aan af hoe ze zullen verdwynen. Door de kogels uit een Jachtgeweer. Kan niet mis sen. Hunkerend Er is één vrouw, een hunkerend wyfje, waarom de hele slachtparty draait. Een vrouw die niets anders doet dan in het begin verongeiykt kyken en aan het eind tranen in houden voor de ter aarde gestorte mannen die haar aanvankeiyk wil den aanranden maar die toch ei genlijk wel aardig waren. Wat de filmmakers (het scenario is van William Northon, Gilbert Alex ander en Lou Morheim) de kykers hebben willen duidelyk maken is dat de grootgrondbezitters rotzak ken zUn. Als één van hen merkt dat zyn vrouw ontvoerd is gaat hy met zyn verdorven vriendjes een jacht op de bende vogelvrüe ont voerders houden. Dat is dan nog tot daaraan toe, maar dat hy iedere neergeschoten vyand met trots be- Pief paf poef <ykt kan toch eigeniyk niet door de beugel. Een simpele kleurenfilm met een zwart-witverhaai (goeje en slechte mannen). Veel bloed, veel nodeloos geschiet omdat schieten "in" is en vreseiyk langdradig RONNY VINK helft van de Leidse bioscopen het ook deze week weer met Ifde films als verleden week. IXOR heeft in "De Peetvader" ijzer sterke blyver gevonden, altyd loopt het in diverse gro- eden storm voor deze film. De en die de film gezien hebben ir nogal verdeeld over. De één t "De Peetvader" een hele productie, de ander heeft wel iren tegen de grote dosis ge en bloed, en tegen het wat sythe Saga"-achtige karakter. iMERA beleeft weer plezier "De vier vuisten van de dui- De combinatie van humor en Louèoy-toestanden is in deze film ileg em uitgevoerd. Lachen en na- srd jjten. v. 1 tIANON Eindeiyk weer eens goede, humoristische nieuwe in Leiden: „Zeg maar Ja tegen leger". Vyf jongens, tesamen beatband vormend, raken ver hip in alle mogelyke en onmoge- kolderzieke situaties, met als liaJtepunt hun verplichte deelna- aan Franse legeroefeningen. rü chtfilms traditie, traditie heeft de al of niet eenzame nachten ex gereserveerd. "Kom maar e" heet het allemaal, wat aan M slijkheid niets te wensen over t 8 "Liefde door de eeuwen heen" -I It motto dat deze film heeft jekregen. 1MERA haalt in de nachten inie en Clyde", het Ameri- se misdadigerspaar, naar Lei- Een film die indertüd wel wat i heeft doen opwaaien, meer I de rauwheid dan omdat het ~Vn byzondere film was. Wel nend. Goede films in andere steden BERGMAN-WEEK met „Het uur van de Wolf", „Schaamte" en „Ri- ter": Cinetol, Tolstraat, A'dam. CABARET (Fosse)Calypso, Mar- nixstraat, A'dam; Asta, Spui, Den Haag; Kriterion, boven Groothan delsgebouw, R'dam; Grand. Nieuwe Binnenweg, R'dam. CIAO! MANHATTAN (Palmer- Weisman)Lynbaantheater. Lijn baan. R'dam. L'ENFANT SAUVAGE (Truffaut) 't Venster, Gouvernestraat, R'dam. FAMILY LIFE (Loach-Garnett) Kriterion, Roetersstraat, A'dam. FRENZY (Hitchcock)Blo. Mid denweg, A'dam. MASH (Altman)Victoria, Sloter- kade, A'dam; Studio 2000, onder Congresgebouw, Den Haag. MACBETH (Polanski)Du Midi, Apollolaan, A'dam. DE PEETVADER (Coppola)Tha lia, Kruiskade, R'dam; Rembrandt, Oudegracht, Utrecht; Tuschinsky, Reg. Breestraat, A'dam; Nöggerath, Reg. Breestraat, A'dam; Metropole, Carnegieplein, Den Haag; Corso, Prinsestraat, Den Haag. LA ROUTE DE CORINTHE (Cha- brol: Studio, Oudegracht, Utrecht. SATYRICON (Pellini)De Uit- kyk, onder Congresgebouw, Den Haag. STRAWDOGS (Peckingpah)Stu dio K, Roetersstraat, A'dam. Nachtfilms: JOE HILL (Wilderberg)t Ven ster, Gouvernestraat, R'dam MYSTERIE IN TRIPLO (Malle, Vadim, Fellini)Camera, Oude gracht, Utrecht. LES BICHES (Chabrol)Cineac, Coolsingel, R'dam. ZABRINSKIE POINT (Antonioni) Studio K, Roetersstraat, A'dam. MOVE (Rosenberg)Victoria, Slo- terkade, A'dam. Titel: „The revolutionary". Regie: Paul Williams. Voornaamste rol len: Jon Voight, Jennifer Salt, Sey mour Cassel, Theater: Studio. Het is tekenend voor „The re volutionary", de film naar het ge lijknamige boek van Hans Ko ningsberger, dat het verhaal op houdt als er eindelijk eens iets dreigt te gaan gebeuren. Op 't mo ment dat de radicale student „A" oog in oog met een tegenstander staat, en hij de bom moet gooien, moet je het als toeschouwer ver der zelf maar bedenken. Voor dat tijdstip heeft zich 2779 meters niets zeggendheid voor je ogen ontrold. Want behalve een ontbreken van elke wezenlijke actie, biedt de film een volledig gebrek aan achter grondinformatie. Bijsloffen De bedoeling van de film is snel duidelijk: uiteenzetten wat een student van goeden huize be weegt om alles op het spel te zetten voor radicale actie. De makers van de film zijn zo te zien bezield ge weest van louter goede bedoelin gen. Er wordt alles aan gedaan om de hele ontwikkeling van de Jon gen van gematigd vooruitstrevend tot links-radicaal bij te sloffen, en dan tegelijk de gevolgen in zijn privé-leven aan de orde te stellen. Het zal allemaal wel. Maar het zou wel nuttig geweest zijn, als men be halve te constateren dat de Jon gen weer een stadium verder geko men zou hebben uitgelegd hoe dat dan wel kwam. Waarom is hij re volutionair? *t Enige antwoord dat Je krijgt is een flits van zijn ouderlijk huis verveelde, oer conservatieve vader en een „plaatje" van een diner met een stel hebzuchtige rijkaards. Jon Voight als >rA" in de begindagen van zijn loopbaan als radicaal, met zijn later met een ander verdwenen vriendin Ann (Collin Wilcox-Horne). Loodzwaar Wat er zonder deze uitleg van de film overblijft, is een Robin Hood- achtig verhaal, dat bovendien alweer tekenend zeer oppervlak kig in beeld gebracht is. Geen en kele close-up, wel veel loodzware muziek, tot het Wilhelmus toe, soms nog op de verkeerde momen ten. Het grote verschil echter is, dat van Robin Hood wel degelijk 'n ge motiveerd man is gemaakt: zijn te genstanders zijn inderdaad grote hebberds, zo wordt keer op keer duidelijk gemaakt. De student „A" in „The revolutionary" komt op Je over als een wat wereldvreemde knaap, die het vooral erg moeilijk heeft om zijn privé-leven te com bineren met zijn radicale „spelle tjes". Enige lichtpunten in de film: het spel van Join Voight als JA" hij maakt er tenminste nog een mens van en van Seymour Cas sel als Leopold 2, een knotsgekke radicaal, die wél heel precies weet wat hij wil. BERT VAN DOMMELEN. Kindermati nee CAMERA draait deze week voor de kinderen, die uiteraard weer van 3 tot 93 mogen zyn, "De zotte we reld van Laurel en Hardy". Ieder een kent de dikke en de dunne na tuurlijk, vrywel iedereen zal ook deze film wel kennen, maar het gezegde luidt: 'Een goeie Laurel en Hardy of andere slapstick is nooit weg". Waarvan deze week dus acte. Terug in Leiden REX brengt deze week de super productie "Lawrence van Arabië" terug naar Leiden. Peter OToole speelt de beroemde Engelse archeo loog en krygsman die in de eerste wereldoorlog de Arabieren steunde ln hun opstand tegen de Turken. Naast hem stralen sterren als An thony Quinn. Omar Sharif en vooral de magistrale Alec Guiness.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 17