ewport Jazz Festival: zevende maal )or ockin': erkenning iis Hendriks Uji ïgramma met grote namen van laatste twintigdertig jaar Science Fiction en Satchmo the Great 0 21 OKTOBER 1972 ROTTERDAM Voor de zevende maal sinds de start in 1966 komt het Newport Jazz Festival naar de Doelen in Rotterdam. Niet minder dan vijf concerten zullen deze keer worden afgewerkt in dit gebeuren, dat zich het laatste weekeinde van oktober op het podium van de grote zaal van de Doelen zal afspelen. De reeks wordt vrijdag 27 oktober geopend door organist Jimmy Smith and his friends. In de nacht volgt een optreden van het kwintet van de altsaxofonist Julian „Cannonball" Adderley, een musicus die de laatste tijd met een kennelijk goed verkoopbare muzikale meng vorm tussen jazz en gematigde rockmuziek komt, maar merk waardig genoeg al in geen jaren meer in ons land is opgetreden. Het Dave Brubeck trio met altsaxofonist Paul Desmond en bari tonsaxofonist Gerry Mulligan nemen het eerste concert van zater dag 28 oktober voor hun rekening, met direkt daarna een nacht concert door de formaties van slagwerker Alvin Jones en bassist Charles Mingus. Brubeck (gesmaad door jazzpuristen en aanbeden door liefhebbers van zijn pedante en soms zeer pathetische piano spel) brengt dit keer behalve Gerry Mulligan zij traden al twee keer eerder samen in de Doelen op ook Paul Desmond mee. Deze verrassende reünie met Desmond zal ongetwijfeld nog meer echte Brubeck-fans naar Rotterdam lokken dan in voorgaande ja ren. Met Desmond maakte Brubeck behalve lange reeksen lang speelplaten ook kassuccessen als Take Five en Unsquare Dance. Een zestal vernieuwers uit de jaren veertig en vijftig, onder de naam The Giants Of Jazz en bestaande uit pianist Thelonious Monk, trompettist Dizzy Gillespie, altsaxofonist Sonny Stitt, trom bonist Kai Winding, bassist Al McKibbon en drummer Art Blakey, besluit Newport op zondagavond met een serie herinneringen aan de gloriedagen van toen. Het lijkt er op, dat dit de „gezellige" avond zal worden. ONIOUS MONK: zondagavond. Jazzvernieuwers-van-nu staan dit maal niet op het programma. Ten' eerste zijn er de laatste tijd niet al te veel, ten tweede opereren ze nog al verspreid en ten derde (en dat is wel het belangrijkste) zijn er, uit gezonderd figuren van het kaliber Archie Shepp of Ornette Coleman, weinig „kassatrekkers" onder. En organisator George Wein beseft maar al te goed, dat niets zo fnui kend is voor de atmosfeer op een Jazzconcert als een voor een kwart- gevulde zaal. In dat verband hoeven [N Het is min of meer toeval, dat ik het op deze pagina ook heb over Gijs riks, de man die de Wessel Ilcken-prijs 1971 won. Maar het is in ieder geval levalligheid, die even doet terugdenken aan het begin van dit jaar. Toen werd, Rotterdamse Doelen ook een groot jazzfeest georganiseerd, Doelen Jazz 72. jen was er moderne jazzmuziek te horen, uit binnen- en buitenland. Maar n, die zich had onderscheiden door de W.I.-prijs te winnen (waarmee hij trots ze foto staat), was er niet bij. ;eft hem wel aangegrepen, al liep hij er voor de buitenwereld vrij luchtig over- Hij weet het toen aan het feit, dat hij niet op de commerciële toer wilde gaan, chter Chris Hinze wilde aan lopen. Maar; op dat moment was zijn langspeler Uaar. Een plaat die nu van de Polydor- persen is gerold: Rockin", met als producer Cees Schrama. Zelf ook een musicus die van wanten weet en de 34-jarige Utrechtse saxofonist graag de ruimte gaf een lp vol te spelen met eigen compsoties. Hendriks heeft een grote muzikale kennis. Hij studeerde drie Jaar kla rinet en piano aan het conservato rium en verkreeg daar ook 'n gave techniek. Tot ongeveer tien jaar ge leden was daar in ons land weinig van te merken. De man die nu vier saxofoons bespeelt (sopraan, alt, te nor en bariton) werkte toen nog in amusementsorkesten, vooral in Duitsland. Maar in het begin van de jaren zestig trad hij regelmatig op in de Amsterdamse Jazzclub Sheherazade en kwam zo in andere groepen terecht. O.a. bij Boy Edgar. Op de plaat staan zeven stukken, alle van Hendriks. En het is ge woon een fijne plaat geworden, waarin Gijs Hendriks als solist is te horen, maar ook altijd duidelijk als arrangeur aanwezig is. Die gitarist Herman Meyer heel m ooie dingen met zijn instrument laat doen. En pianist Rob van den Broeck volop gelegenheid geeft zijn talenten te laten horen, evenals de andere me dewerkenden. Op de ene kant van de plaat staat Vers n. En op het eerste gezicht wat merkwaardige titel, maar het was tweede stuk dat op de avond van de prijsuitreiking werd gespeeld vandaar. Verder herinneringen aan een reis naar Dubrovnik, Emp tiness. De andere kant wordt volge speeld met 15-49 BR (de impressie van een autorit), Influenza (niet de ziekte, maar afgeleid van in fluence), Nine to four, Fata Morga na en Exit, (met de drie slagwerkers van de Ritmo Natural) Het lijkt me, dat iedereen die „bij" wil blijven met de hedendaagse Ne- dederlandse Jazz, deze plaat met kan missen. P.T. Door Pieter Taf fijn uit met die zogenaamde Jazzmuziek" moet Mingus hebben uitgeroepen, „ik ga muziek schrijven voor strijk kwartetten". Dat is ook gebeurd, maar de wat dikker geworden bas sist is volgende week toch te zien (en te horen!) in Rotterdam. In Engeland zorgde Mingus trou wens ook nog voor een soort stunt. Hij stapte daar de Aplpe Studio's binnen en met Jerry Leiber en Mike Stoller als producers maakte hij er opnamen met een roek-groep. Voor het eerste album dat van de Britse groep Stealers Wheel op het A en M. label zal verschijnen maakte hij de arrangementen voor de blaasinstrumenten. Richard Williams (van Melody Ma in het nachtconcert van zaterdag constateerde, dat Mingus nog DIZZY GILLESPIEzondagavond wc alleen maar even terug te den ken aan de manifestatie rond de moderne jazz, eerder dit Jaar in de Doelen, waar pas op de derde dag wat sfeer kwam. Vandaar ook op dit programma weer de grote na men van de laatste twintig, dertig Jaar. Namen die garant moeten staan voor een ruime opkomst van een publiek, dat in de eerste plaats een „schok der herinnering" wil on dergaan. Charles Mingus oktober komt o.a. Charles Min gus voor het voetlicht. De nu vijf tigjarige bassist heeft altijd bekend gestaan als een soort rebel. Maar dan wel een rebel, die heel wat ma len een crisis heeft moeten door staan. Na 1964 trad er een inzin king op van zo'n jaar of zes, waar bij zelfs twee jaar waarin hij geen instrument aanraakte. In het na jaar van 1970 kwam hij weer naar steeds in de lift zit. Hij was van oordeel dat de musicus alert optrad en zijn spel vrijwel weer het peil haalde van dat voor zijn crisis. Van Mingus zal in ieder geval geen ul tra-moderne free Jazz zijn te ver wachten. Hij heeft daarover een scherp oordeel en verwijt vele van de beoefenaars van deze stroming, dat ze hun instrument technisch niet beheersen. Dat ze wel een Europa en ook naar Nederland voor trompet en een koffer hebben, maar een toernee met een sextet. Maar n*et geleerd hebben er op te spelen. Mingus op zijn best was het nog ..Als je een ontsteking aan de blin- niet ook niet in zijn „praten", waarin hij gewoonlijk geen blad voor de mond neemt. Twee maanden geleden was de ge weldenaar in Londen en daar schijnt het allemaal al weer een stuk beter te zijn gegaan. „Ik schei de darm hebt, dan wil je ook geen dokter die nooit heeft gestudeerd. Je wil dan een arts die weet om te gaan met zijn mes en die Je netjes kan openleggen" was zijn commen taar. „Je wil dan toch geen „free" dokter die maar aart het rommelen gaat, die je opensnijdt en daarbij afgaat op het gehoor?" Programma Het totale programma ziet er als volgt uit: vrijdag 27 oktober, kwart over acht - Jimmy Smith and Friends: Roy Hay nes, Kenny Burell, Illi nois Jacquet, James Moody, Art Farmer en Clark Terry; vrijdag 27 oktober, tovart over twaalf - Julian 'Cannonball' Ad derley Quintet; zaterdag 28 oktober, kwart over acht - Dave Brubeck Trio met Paul Desmond en Gerry Mulligan zaterdag 28 oktoberkwart over twaalf - Charles Mingus Quintet en The Elvin Jones Quartet; zondag 29 oktober, kwart over acht - The Giants of Jazz: Dizzy Gillespie. Thelonious Monk, Art Blakey, Sonny Stitt, Kai Win ding en Al McKibbon. Er zijn vele verschillende soorten toegangsbewijzen verkrijgbaar voor dit Newport Jazz Festival. Er zijn passe-partouts in diverse prijsklassen voor alle concerten, er zijn kaarten, die toegang geven tot drie concerten naar keuze en natuurlijk zijn er ook losse kaar ten voor de afzonderlijke concer ten. Nadere inlichtingen worden graag verstrekt door het concert- en congresgebouw De Doelen, Schouwburgplein 50 voor brie ven Kruisstraat 2) in Rotterdam. Het telefoonnummer is 010-142911. DAVE BRUBECK: zaterdagavond ART FARMER: vrijdagavond 99 „Science Fiction". Ornette Coleman, CBS stereo S 64774 Ornette Coleman speelt zeker geen muziek die aanslaat bij de liefheb bers van de top tien en hij is dat allerminst van plan te gaan doen ook. Met combo's in verschil lende bezettingen heeft de alt-saxo fonist een plaat volgeblazen met sfeer, gedachten. Neergelegd in vor men die vormeloos lijken, maar het zeker niet zijn. De moeilijkheid van deze muziek is echter, dat Je er niets anders bij kan doen dan luis teren iets wat voor veel mensen niet mee zal vallen. Opvallend is 99' het gemak waarmee vocaliste Asha Puthli uit Bombay zich weet aan te passen in het nummer What reason could I give. Over Coleman kan je veel zeggen of weinig zeggen, maar het wordt pas duidelijk door te luisteren. Zoals naar deze in een prachtige door Ed Lee ontworpen hoes gestoken plaat. Voor de liefhebbers zal deze aan sporing nauwelijks nodig zijn. Maar ook minnaars van Jazz uit andere perioden zouden eens moeten probe ren d°ze muziek aan te hnr.u, zon der direct uit te roepen dat het geen echte Jazz is omdat Je de blues-akkoorden niet kunt herken nen. „Satchmo the Great", Louis Arm strong, CBS stereo 62574 Deze opnamen uit de film „Satch mo the Great" hebben vooral waar de door hun historische betekenis. Men kan erover discussiëren of al les nu even geslaagd is of niet het is Louis Armstrong. Met op de plaat een door Edward R. Murrow in Parijs afgenomen interview en op de hoestekst een vertaling ervan in het Frans. De blijmoedigheid van Armstrong komt daarin duidelijk tot uiting evenals de bewonde ring die Murrow voor hem koestert. „Satchmo the Great" is een plaat» die gewoon niet kan ontbreken in de discotheek van de Armstrong- liefhebbers. Maar ook anderen kun nen er natuurlijk veel plezier van bleven. Al is het dan alleen door de grote variëteit in de num mers. Zoals „All for you, Louis", dal wordt gespeeld door Louis Arm strong, Trummy Young en Edmond Hall, samen met een Afrika ansa band op het vliegveld van Accra. En St. Louis Blues, met het „sta dium Orchestra" onder leiding van Leonard Bernstein.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 19