Jezusbeweging doorbreekt de kerkgrenzen Hebben ^Kinderen van God' ons iets te zeggen? WOORD VAN BEZINNING Cristenen zijn grote egoïsten Kerkdiensten Leiden en omgeving ZATERDAG 14 OKTOBER 10- Hoe heeft Jezus met zijn discipelen toch wel geleefd? Dit is, Hjkt ons, niet zo'n vreem de vraag. Bij ons is ze tenminste al vrij vroeg opgekomen en bij anderen zal dat ook wel zo het geval zijn geweest. We lezen in de evangeliën dat zij gezamenlijk nog al eens verkeren rondom het meer van Galilea. Voor menigeen die het H. Land bezoekt en langs de Tabor naar het oosten trekt, over de heuvels heen, zal het een onverge telijk moment zijn geweest toen hij ineens neerzag op dat vierhonderd meter dieper liggende meer. Het is een majesteitelijk gezicht. Doch het is niet alleen de schoonheid van het landschap dat hem trekt. Bij hem zal ook de gedachte opkomenhier op en rond dit meer is het geschied! Er komen bij hem ook heel wat geschiedenissen uit de evangeliën, de wonderbare visvangst, de storm op het meer, de prediking vanaf een vissersboot, de wonderbare spijziging en ga zo maar voort. Hier hebben de discipelen gewoond en hier zijn ze geroepen. Hier heeft Jezus het meest vertoefd. Staat er niet van Kapernaum dat dit zijn eigen stad was? Maar ze heb ben tesamen ook rondgezworven door plaatsen die niet aan dit meer lagen. Ze zijn getrokken dwars door Samaria. Ze hebben verkeerd in Ju- dea. Waar hebben ze overnacht? Er zijn huizen geweest waar ze welkom waren. Er waren ook plaatsen waar e envUandige houding openbaar werd. Jezus en zijn discipelen hadden een gemeenschappelijke kas. die door Ju das werd beheerd. Hoe werd deze ge vuld? Er doet zich in onze huidige over verzadigde welvaartsmaatschappij 'n verschijnsel voor dat in vele opzich ten herinneringen oproept, aan het rondtrekken van Jezus en zijn disci pelen en hun leven van dag tot dag. Wees niet bezorgd voor de dag van morgen! Dat verschijnsel trekt der mate de aandacht dat zelfs de meest neutrale bladen er wat over meede len en nog al eens sturen ze een ver slaggever naar de groep in de Kerk straat te Amsterdam, die dan een relaas maakt van hetgeen hij heeft gezien en gehoord. Commune Tegenwoordig noemt men een ge meenschap als daar huist en die meestal door Jongeren wordt ge vormd, een „commune". Zij die zich daar bij aansluiten hebben huis, ouders, werk, studie, baan verlaten (bijbelse gegevens zijn het even eens) en ze hebben zich aangesloten bij een bepaalde gemeenschap van hen die op dezelfde manier gegre pen zijn. Dit betekent niet dat ze altijd aan een vaste plaats gebon den zijn. Nog al eens leiden ze een zwervend bestaan. Landsgrenzen en oceanen die werelddelen scheiden, zijn voor hen geen belemmering. Een bijbelse achtergrond is overal aanwe zig. De studie van de Schrift vormt een belangrijk deel van hun bestaan. Ook de grenzen van de kerk hebben zij doorbroken, want de groepen zijn samengesteld uit personen die uit allerlei kerken afkomstig zijn en ook wel zijn er die bewust nooit tot eni ge kerk hebben gehoord. Ze noemen zich dan ook met algemene na men, „kinderen van God", „Jezus' people", Jezus' volk enz. In België ontdekten we in een krantebericht dat er een groep is die zich „De drie Heilige Harten" noemt. (Jezus, Ma ria en Jozef). We weten van die groep niet meer dan van dat ene bericht. Het lijkt ons een specifiek r.k. va riant. Ze leven in hun commune van hetgeen er door de leden is inge bracht, maar ook wanneer men niets heeft in te brengen, is er geen bezwaar lid te worden. Verder leeft men van hetgeen anderen geven. Men leeft van de hand in de tand. Merkwaardig dat zo iets mogelijk is in deze tijd waarin ieder er op uit is voor zichzelf een zo groot moge lijk stuk van de welvaart te pak ken te krijgen. In de verslagen over een bepaalde commune wordt meest al nog al veel aandacht besteed aan de uitroepen waarmee gesprekken en hun eigen evangelisatiediensten (zo als deze zomer in het Vondelpark in Amsterdam) worden doorspekt. Dank God! Dank U. Jezus! Halleluja! Daarmee blijft men echter vrijwel aan de oppervlakte. Wat is de diepste grond van deze mensen dat ze gaan leven zoals zij dit doen? In de eerste plaats zouden we wil len bewijzen om de behoefte aan een gemeenschap die werkelijk een gemeenschap is. Er is een tijd ge weest dat mensen elkaar nodig had den. Vooral in de landelijke samen levingen, waar men alles van el kaar wist, wat men wil, daar ken de men toch een gevoel bij elkaar te behoren. Men had elkaar ook nodig. Men liet elkaar ook niet in de steek. Wee degene die zich bui ten die samenleving plaatste. We willen deze samenleving niet ideali seren. Ze had ook minder aange name kanten, maar ze was in ieder geval een gemeenschap waarin de enkeling werd gedragen. Die samen leving is uit elkaar gevallen. De mensen hebben elkaar niet meer zo nodig. Hoe meer de welvaart staat voortgaat, hoe meer een ieder voor zich een eigen weg gaat en tracht zoveel mogelijk van de welvaartshoek te eten te krijgen. Wat blijft er nog over van de vroe gere saamhorigheid? Hoe meer de welvaart stijgt des te meer schijnt de .samenleving uit elkaar te spat ten. Het is daarom niet onbegrijpe lijk dat er een verlangen ontstaat naar een samenleving die werkelijk een samen-leven is. Het is ook niet onbegrijpelijk dat men dan direct aanknopingspunten vindt in het Nieuwe Testament. Wat we weten van de oudste christelijke gemeen ten laat ons een bepaalde gemeen schap zien rondom Jezus Christus en als zodanig heeft het "Jezus" volk van deze tijd ons toch wel Iets te zeggen. We kunnen er schouderop halend over denken en spreken. Dat is mogelijk overigens bij alle verschijnselen die we in de samen leving tegen komen. Onbehagen Een tweede punt w deze communes in aanraking komen is een onbehagen, we kunnen zelfs spreken van een angst voor de hui dige cultuur. Sommige uitlatingen, van de "kinderen van God" duiden daar zeer sterk op. "We konden geen geluk, geen zuiverheid en geen liefde vinden in de bestaande tech- nisch-materialistische maatschappij. Ook niet ln de kerken. We willen nu met ons voorbeeld laten zien. dat er een andere, een echt geluk kige samenleving van mensen mo gelijk is in naam van Jezus". Die "Jezus beweging" is in Amerika ontstaan en vandaar naar Europa en andere werelddelen overgewaaid. En in Amerika, dat technisch het hoogst ontwikkelde land ter wereld is, is het weer ontstaan in Califor- nië, de staat die in Amerika weer de hoogste technische ontwikkelings- De Hooglandse Kerk in Lelden, waarvan het dwarsschvp da teert uit omstreeks 1500. (Uit: Langs de oude Zuid-Hollandse kerken) graad heeft bereikt, de staat waar de grootste rijkdom van de U.S.A. zich heeft opgehoopt. Maar tevens is dit de staat waar men het hoog ste percentage echtscheidingen, en zelfmoorden kent van de gehele we reld en waar de misdaad zeer we lig tiert. Dit heeft duizenden Jonge Amerikanen gedreven in de anti cultuur van de hippies en tenslotte in de wereld van de drugs. Aller lei dingen kunnen daarbij een rol hebben gespeeld, moeilijkheden met de ouders, die hun kinderen geen waarlijk tehuis meer konden bieden, moeilijkheden op school, omdat de vraag opkwamwaarvoor moeten we eigenlijk nog leren en ons best doen? Voor de maatschappij die is zoals ze is? Maar tegen die maat schappij verzetten deze jongeren zich, omdat ze geen problemen op lost. Onder' deze jongeren is de "Jezus-beweging" ontstaan die aan de hand van het evangelie met liefde en geweldloosheid een betere samenleving wil opbouwen, een sa menleving die geen dwang kent en waar men in vrijheid kan leven, in volkomen vrijheid, de vrijheid waarmee Christus hen heeft vrijge maakt. We kunnen hier weer onze vragen stellen, maar laten we 'wel weten dat deze jongeren ons ook vragen stellen vanuit het evange lie die we zo maar niet met een dooddoener kunnen afdoen. Nog een derde opmerking willen we maken. Wanneer men iets leest, over deze "Jezus' jongeren" en lets over hen hoort, dan stuit men op het feit dat er in het leven van hen die veelal aan drugs verslaafd waren geraakt, een frappante keer is gekomen toen zij "Jezus ont moetten". Ze getuigen er van hoe Jezus een werkelijkheid in hun le ven is geworden. Ze getuigen van zijn vrije genade. Jezus is voor hen niet een historische persoon die ve le eeuwen geleden geleefd heeft, maar Hij is een hedendaagse wer kelijkheid. Ze laten zich dopen en leggen elkaar de handen op in Zijn naam. Alles is nieuw geworden in hun leven. Zo getuigen ze. Hun doen en laten is spontaan. Het gaat er hen niet om een bepaalde organi satie te vormen, maar duidelijk blijkt dat ze een beweging willen zijn en blijven, een geestelijke be weging. Het gaat hen allereerst om "vrede in de geest". "Als Jezus leeft, wanneer dit werkelijk waar is, dan moet men dit kunnen tes ten. Bij wie kan dit beter dan bij Daar zullen wel heel wat chris tenen boos om zijn, als ze dit zo lezen: christenen zijn grote egoïsten. Ze zullen daarbij enorm op hun fatsoen trekken zoals dat heet. Want: alles wat je van een christen zou kun nen zeggen dat hij ondanks zijn christen zijn toch nog wel een zondaar is een grote egoïstnee, dat lijkt toch wel nergens naar. En men zal aankomen met het grote gebod van de liefde dat iedere chris ten in zijn vaandel draagt: God liefhebben boven alles En zal voorbeelden noemen uit de bij bel van christengemeenschappen .die niets hun eigendom noem den. En van heiligen in de eeu wen daarna. Men zal komen met de zo ver maarde offervaardigheid voor allerlei kerkelijke doeleinden. En ga maar door. Allemaal geld, dat een ander dan toch maar fijn in zijn eigen zak houdt. En ver geet niet, wat er iedere zondag in de kollektezak gedeponeerd wordt en wat er allemaal naar de zending gaat. Toch gaan er heel wat verha len rond over zuinige christe nen, die nergens wat voor over hebben, te beroerd zijn om voor de een of andere actie ln de bus te blazen, vooral als het niet van de kerk is. Als het voor de eigen club is, Ja dan nog wel. Maar anders. En ten aanzien van ontwikke lingshulp hoef Je ook niet altijd bij kerkmensen aan te komen, want dan gaan er prompt een heel stel moeilijkheden maken: wordt het echt wel goed besteed en komt het wel op zijn plaats terecht. Zorgen, die inderdaad reëel zijn, maar die een bij smaak hebben. Anti-militairisti- sohe christenen worden dan in eens heel erg bezorgd, dat hun geld voor militaire doeleinden zal worden gebruikt (alle waarbor gen ten spijt). Of we hebben nota bene drie oktober achter de rug! men is plotseling bang, dat de vrijheid van mede mensen erdoor bevorderd zou 'kunnen worden. Zodat de vraag zich aan Je opdringt: willen christenen zich werkelijk wel zoveel om een ander ontzeggen, of lijkt het alleen maar zo staat de naastenliefde alleen maar in hun vaandel en niet in hun hart geschreven? Ergens vond een diaconie het toch niet verantwoord om haar reserve aan te spreken, tenein de een bijdrage in de nood van l India te geven. De plaatselijke gemeente had geen enkel ge- brek, maar Je kon nooit weten, of Je het niet eens zelf nodig s hebben. Op de laatste Leiderdorpse raadsvergadering stelde de heer Toelen voor, het eet- en drink- geld voor excursies (beliep een keer f 2215 op één dag) uit eigen zak te betalen. De heer Toelen, ls van de KVP, hij rekent zich tot de christenheid, zo nee aan. Een uitzondering dus in deze sombere reeks. Maar de an- dere christenen vonden maar een onsympathiek voor- stel. Het sociaal getinte excuus klonk erg ongeloofwaardig. En als ik dan lees wat chris tenen in de Leidse raad met 2 allen klaar maken! In een s! met zo'n sohrikbarende woning nood. Met zoveel sociale wantoe standen, die ten hemel schreien. Dan geef ik de clup huisbezoe ker groot gelijk, als hij die hele christen dommelijkheid één hy pocriete zaak vindt. En als hi] er niets mee te maken wil heb ben. Vooral als er wel geld blijkt gevoteerd te worden voor dure projecten, voor prestige-objek- ten. En de kleine man, die moet dat allemaal maar slikken. En dat alles in de naam van de leven de God, die een Vader is wezen en weduwen, van rechten en ontheemden. Vergeet het maar. Dat wil zeggen: dat „in naam van", want ze gooien Gods naam op een godslasterlij ke manier te grabbel. Ik kan er niet over uit. Ik kan er met geen mogelijkheid bi], Dat Christenen hier dood leuk aan mee doenl Dat liberaal om zijn eigen club vecht daar kan ik inkomen. Maar dat een christen dat zou doenl Kan iemand daar antwoord op geven? Of komt het hiervan: wenlang was de zobegeerde a zoening van al onze eigen zonden het grote winstobject van christelijke onderneming, ik het maar heb. Als ik i in de hemel kom. Is hét dan nu zo'n wonder, dat de kerken leeglopen? P.S. Met excuses aan ei hechte verbondenheid aan op wie dit verhaal niet van passing is. D. DE HEER Jeugdhavenpredikant te Leiden. degenen die tot drugs zijn verval len? Zo doen we hier. We testen Jezus". Er is bij de communes een ascetische ondertoon te horen. So berheid wordt hier beoefend. En zo gaat men voort in een levensvrijheid die als benijdenswaardig wordt voorgesteld. Geen zorgen voor mor gen, voor eten en drinken en finan ciën. Laat staan dat men zich druk zou maken om allerlei begeerlijk heden die onze welvaartsmaat schappij te bieden heeft. "We heb ben wat we nodig hebben". Nog eens, we kunnen hier aller lei vragen stellen. Zal men dit kun nen volhouden? Wat zal er uit groeien? Wie zal dit zeggen? kerken hebben het in zekere niet gemakkelijk met deze be» D ging. In ieder geval heeft het Cl E trale Comité van de Wereldn v van Kerken er aandacht a steed door een groep van deze jo li geren een dienst te laten houd S Met een kritische openheid de kerken deze beweging moeten pi e deslaan, maar ook met liefde, oi v dat ze hier te maken krijgen m t iets dat gegrond is op de bijbel met een beweging die zo kening wil houden met de huidi werkelijkheid van Jezus Christua S. J. M. HULSBERGER 1 Gemeente dse Kerk 10. u. ds. eugddlenst), 11.45 u. C nlsche studentend! W. Spruyt, Amsterdam. Marekerk 10.30 u. d 5. u. ds. G. C. Post. Maranathakerk 10 i Konlngskerk 10. u. ds. J. P Mao caalj, Oegst geest. Bevrijdingskerk 9 u. ds. H W. Hem- Ver. van Vrljz. Hervormden (aula Asserstraat 1) 10.30 u. ds. W. J. H Baart. Acad. Ziekenhuis 10. u. ds. P. J. D aula scholen c Geref. Kerk Zulderkerk 15): 10 u. d SchoepBodegraven. Petrakerk (Surlnamestraat)10 u. da. N. Korenhoff, Heemstede, 6 u. ds. Bovenberg. Oude Vestkerk (Oude Vest 133): 10 u. dr. J. v. d. Linden, Leusden. 5 u. dr. Vlijm. Beloftekerk (Robijnstraat): 10 u. ds. Hofman, 5 u. ds. K. Vegter, Oegst- geest. Bevrijdingskerk (Aerent Bruun straat): 10.30 u. ds. G. F. Hajer. Ede. 5 u. ds. D. Braam, Haarlemmermeer. Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Bo venberg. Stichting "De Jeugdhaven" 10 u "De Mirt" dhr. Bakker, 10 u. "Het Mierennest" de heer Kromhout. Petrakerk (Dienst voor doven); i 4.30 U. ds. R. Bo- 8 (Oude Rijn 3) s. Van M Luth. Happee" Leger des Hells 10 u. Helll- glngsdlenst 7.30 u. verlossingssamen- Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u. Hollandse Dienst. Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht ©30, 11 Stud. Parochie (zat. av. 7 wijkskerk 11.45 u. in Hooglan Leonarduskerk (zat. av. 7 0.45 en 12 en 7. Petruskerk (zat. av. 7 u.) 11 en 6.30 u. Lodewljkskerk (zat. av. 7 11, 12.15 en 6 u. Oud Kath. Kerk (Zoeten Rem. Geref. Gen: ds. C. Duinker. i.) 9.30., Singel) i RK St. Boifaciuskerl 0 u. (met Necl. Koorza RK Pius X Kerk (zi Ned. Koorzang) (Ko- vreugd) 10 u. ds. Den Boer 'an Leeuwen, der veen Herv. Gem. 10 ds. G. van Hoegee, Geref. Kei Zoeterwoudses an den Rijn Hei standlngskerk Prinses Marijkestraat 10 u. ds. P. A. Lefeber 6.30 u. ds. M. Goede lierderkerk Ten Harmsen- straat 5 u. Interkerkelijke dienst. Uitgaande van de Raad van Ker ken. Voorgangers ds. M. Fokkema, ds. Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 u. Open Deurdienst ds. J. H. Bo- gers. Zoal Opstandlngskerk Prinses Ma rijkestraat 10 u. Jeugdkapel de heer Hartwlgsen. Martha-Stichting "Rij nstroom ds. Jac. Vermaas te Huiz Rldderveld "De Bron" Troubadour- GerefKerk Maranathakerk Raad hulsstraat 10 u. ds. J. Vos. 6.30 u. ds. Fr. de Jong. Salvatorlkerk W. de Zwijgerlaan 10 ds. G. de Ruiter, 6.30 u. ds. A. Bor- Goede Herderkerk Ten Harm- Grlj„ ds. P. Sneep. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw xiooftstraat 240 9.30 u. en 4 u. lfees- dlensten (dinsdag 7.15 u. ds. Van der Rijn, RK Kerk en 10.30 u.. Ter .am 9 en 12 uur. Herv. Gemeente 9.3U u. de. Den Dikken, 6 u, drs^ Katten- berg te Voorschc en 6 u. leesdien: Schlpaanboord te Rotterdam) Bodegraven Herv. Gem. Dorps- - ds. J. H. Cirkel 6.?" -1 Salvatorkerk IC Bethle ds. W. Balke. Geref. Kerk 10 u. ds. L. Buitenhuis, 6.30 u. ds. B. J. F Schoep, Geref gadering van Gelovigen 10 dienst, 6.30 u. Woord verkondig oskoop Herv. Gemeeni He ij: kand. L. J. de ds. 6.30 ïans. Geref. Kerk Dijkstra, Marai H. Dijkstra, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 u. A. Bikker. Geref. Gem. 9.30 en 6 u. ds. A. Bac. Vrijz Prot. 10 u. ln Rem. Kerk, de heer P v. d. Laarse, Pinkstergemeen te 9.30 u. die heer Th. Verwoerd, Verg. van gelovigen, 9.30 en 5 u. samenkomst in lokaal Nleuwstraat 27, Bethel 9.30 en 6 u. de heer J. Modderkolk, RK Kerk (dorpMzat^ Hazersvvoude Herv. Gem. 10 u. ds L. Kieviet te Gouda, 6.30 u. Jeugd dienst ds. M. Fokkema te Alphen a.d. Rijn m.m.v. Meisjeskoor. Geref. Kerk 9 30 en 5 u. ds. De Heer te Leiden, RK Kerk St. Bernardus Rijndijk (zat. 7 u.) 9,30 en 11 u.. RK St. Michaelkerk t Hoff. RK Kerk (zat. av. 7 Rijn Herv. ds. Makkenze. t> u. as. van xepeieu Katwijk aan zee, Ontmoetingskerk 10 u. ds. Van Iepe- tt Doop 6 3o u. ds. Makkenze, 10.30 u. Leger des G. 6.30 Gem. •k 9.30 u. ds. H. i d. Ent te Katwijk aan Zee. RK 7.30. Hen S. E Wes) sf, G< 3hr. Geref. Dienst des Wc .30, 9, 10. Me uw veen He 6.30 u. ds. J. Kaai. Gerei'. Kerk 9.30 ds. S. E Wesbonk te Utrecht, 7 u ds. J Maaskant te Lelden. RK Kerk (zat. 7 u.) 9. 10.45 en 5 u. Herv Gem. S. Elgersma (gem rk 9 u. ds Hart- gem. dienst (Stichtings- Rijpwe 10.30 u. tering RK Kerk 7.30 9 iciin Herv. Gem 10.30 i (in Geref. Kerk) ds. A. Westra Doop), 6.30 u. (in Ontmoeting) ds. Westra, Geref. Kerk 9. en 5 u. ds. I Wind, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u IJ. Prins te Aalsmeer, Ned. Prot. Bon 10.30 u. ds. H. N. Bierman te Bred: oord wijk Geref. K ist), Geref. Kerk 9 liëlkerk 9.30 ds. J Vroeslnd - J. v. Ieperen, Geref. Kerk Vredeskerk I 9.30 u. ds. F. Pijlman 5 u. ds. G. van Talsema. Triumfat l. de Vries, 5 u. c ïospitlum 8.45 u dienst. Chr. Geref. Cerk 10 u. ds. H C. v.d. Ent, 5 u. ds I. C. v.d Ent, Geref Kerk (vrljgem.) .30 u. leesdienst, 3 u leesdlenst, Ge ef Kerk (vrilgem. buiten - -bvd) .30 u. ds. G. Roukema, 7 u. ds G Roukema, Geref Gemeente i R niise- straat) 10 u. Leesdienst 5 u. leesdlenst. "Volle Evangeliegemeente Katwijk". Voorstraat 100. 9.45 u. Soefl-bewe- Unlversel (kerk voor allen). Sportlaan, Katwijk 3 u. bijeenkomst, belangstellenden. 4 u. Universele Elgei ibond (Llndenplel Werner, RK Ker Ne< 10.30 RK kerk Gaarmeesterstraat (zat. av. 7./ii 9. 10.30 en 12 u. Lelmulden Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. Lalleman te Oudewetering. Geref. 11.15 u. Lisse Herv. Gem. Grote Kerk ds. J. v.d. Velden, 7 Kerken, Pauluskc H. G. Oost u ds. E. Verburg van Wassenaar, Chr. ref. Kerk 10 dent E. Woudt. Geref. Kerk (vrljgem. buiten verband) 9.30 en 5 u. ets. J. J. Verleur, Oud Geref. Gemeenten 9.30 13.00 u. leesdlenst (dinsd. av. 7.30 M. A. Mieras van Krimpen aan den IJssel), Ned. prot. bond (zaal Groene Krulsgebouw) 10.15 u. drs. A. Lam- van IJmulden, Aktle Krulstoch Ned. Maandag^ av. Gastenhuis Welkom evangelisatledienst ds. J. St. Agatha Parochie (zat. Dependance Poel- Engelbewaardei Kerk 10 u. ds. Elgersma, kamp. Herv Geref. (Schoolstraat) 10 u. 7.30. 9, 10.30 u. ds. J. Streef la: tor (zat. av. 7 u. St. Viktor (zat. a Kerk (vrijgei ,v.d Haar uil rentius (zat I Moeder Gods dienst), RK Kerk (zat 0, 11.45 en 5.30 u. Herv. Gem. Dorps- Leiden, 7 u :hen'c' Heil 10 Reedijk, Geref :m.) 8.30 en 3.15 u. ds. J t Leiden. RK Kerk Lau- (zat av. 7) 8. 10, 11 7 u.) 8, 10. 11.30 Waddlnxveen Herv. Gem. Brug- Vli. 5 u ds T (Jeugdkerk) 10.30 Geref Kerk 10 u. c :entrum). 10.30 u. gehandicapten) 10.30 u. Oegema, E. manuëlkerk 10 u. ds. C, B Veld. Vegtei f. K 5t, Geref. Kei Geref. Kerk (vrlj- verbandGem t M. SmeUlt, 3 i centrum 846* ds. M. R. v.d. Berg', RK K. 7 u), 9, 11,30. 12 en 6.30 u. rakapel (zat. av. 6.30) 8.10 Haagse Schouw (zat. av, 7 Zwanenburg. 6.3 Vrlng te Bloemendaal. rk kerk Meer kreukkerk (zat. 7 u.) 7.45. 9.15 en 11 v Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.3 u. ds. T. H. Oostenbrug, 7 u. ds. F. A Woubrugge, Chr. Ge Rijnsburg Herv. Gemeente (Gro- j j w. elkerk) Kerk) 9.30 u. ds. I. J. Wisse, 5 1 Van Nlel, 5 Wisse (in alle dien- HA.), Geref. Kerk Pe els. Bljleveld, Marana- ds. D. Westerveld. Geref. Kerk, Kruis kerk 10 u. ds. D. J Modderaar. 5 u ds. B. Koekoek, Ontmoetingskerk, 10 u. ds. B. Koekoek, 5 u ds D. J. Mod deraar, Chr Afgesch. Gem. 9.30 u en 5 u ds. A. P Verloop, Rem Ger. Gem. >nst, Oud Ger. Gem. In Ned. St. Victor- 158. 10 u. en 6.30 dienst. RK Ontmoetingskerk 8.30, 11.45 en 6.30 u. (zat. av. 7 u.), St kerk 8 u. en 10 u. (zat. av 7 u.) Warmond Herv Gem. 10 u. ds. A. J. den Tonkelaar, RK Kerk (zat av. 7 u.) 8. 10, 11.30 u. Gem. Dorps- C. Frederikse Th. G. Volle- Wa bregt Rotterdam. J. T. Wi< kerk 10 i Dorpscentrum 9 OogstdlenstMessias- Weener, Voorburg, hr. J. Henzen, Lel- Sch. Middelweg Beck, Ned. Protestantenbond (Lange Kerkdom) 10.30 u. ds. B. Nijholt, RK Kerk H. Joseph (zat. av. 7 u.) 9. 10.30. 12 en 6.30 u.t Wlllibrodus (zat av. 7 u.) 9.30. 11. 12.15 en 5 u. Goede Her der (zat 5) 8.30, 10 en 11.30 u„ Ned. Prot. Bond (Lange Kerkdam) 10.30 u. De kansel in de Hervormd* Dorpskerk te Zoeterwoude (Foto Jan Holvast* Van Dijken. Aarlanderveen. 6.3 Heemstede. 'venhoven Herv. Gem. 9.3i van der Kooy te Noorden 1 Zoeterwoude Herv. Gei RK Chr. Dlenaarkerk (zat. 7 u.) 83 10. 11.30 en 6 u., R.K. Kerk MeerbW (zat 7 u.) 8.45, 10.30, 12 en 6 u. Zwamnierdani Herv. Gem. Zee, Geref. Kerk 9.30 cïs! ref. Kerk 10 Oude Water. 6.30 U kan P N Ho trop te Rljnsaterwoude. Rem G'it i Gem. 10 u. dr. A W Cramer, R I Kerk (zat 7 u.) 8, 10, 11.30 en 5.30 u.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 4