„Hebben jullie echt nog 'n filmkeuring"? Mooie meiden met de broek „De peetvader': epos zonder eind iUPERSTAR DOOR )RUGS GEVELD Verbaasde Thorsen kwam „Quiet days in Clichy'" zelf verdedigen in Nederland V WEEK VAN DE KRITIEK LANGDRADIGE PARINGSFILM 0DAG 29 SEPTEMBER 1972 „Quiet days in Clichy", de film, die de Deen Jens Jörgen Thorsen als een meer dan op rollend debuut maakte naar het gelijknamige boek, dat Henry Miller voor de oorlog schreef en later herschreef, is tenslotte door de Nederlandse filmkeuring gekomen. Maar zonder moeite Is dat niet gegaan. De 40-jarige Deen se regisseur kwam er heel ont spannen voor naar Nederland. een verwonderd gezicht toch ook wel, want de faam van Amsterdam als tolerante stad is In Kopenhagen bekend en hij rroeg bij zijn korte bezoek, uren nadat hij voor het ooilege zijn toelichting had gegeven nog „Hebben jullie echt nog filmkeuring" alsof het een ver schijnsel uit de prehistorie was. )oor Piet Ruivenkamp Als Nederlander ga Je dan nog maar eens geduldig uitleggen boe het zit met snel wisselende tabinetten, met onze confessies, wat wonderlijk blijft het rel natuurlijk, nu de mentali teit zo veranderd is en we niet- lemin nog aan een keuringssy steem vastzitten, dat naar de normen van erg lang geleden is >gezet. Het merkwaardigst kwam Thorsen voor dat er daardoor weinig of geen rechtszekerheid Thorsen betoogde dat „Quiet lys in Clichy" niet het oog merk heeft sex te exposeren, dat er geen perversiteit in wordt getoond, dat het om puur nor male dingen gaat. Hij vond de verdediging moeilijk als Je moet spreken als over een eigen kind. Maar zijn betoog had succes. Over de coupures, die op aan stichten van de keuring waren aangebracht, toonde hij zich minder tevreden. Er zal hier dan ook een kortere versie draaien dan bijvoorbeeld in Frankrijk, Duitsland, Denemar ken en Engeland te zien is ge weest, vooral door het snoeien van een aantal liefdesscènes. Artistiek is de film daardoor zeker aangetast. De normen van de filmkeuring vormen nog steeds een raadsel. De grote pa rade van eenzaamheid en drama, die men herkent in de omzwervingen van twee levens lustige Amerikanen is met veel gevoel voor sfeer en menselijke herkenbaarheid getroffen. Openhartig en vrijmoedig en ook zeer zuiver. De regisseur zegt terecht dat Silvano Man- gano in „Bittere rijst" er vele Jaren geleden een zuivere sex- expositie van maakte, wat van zijn film niet gezegd kan wor den. Het gaat meer dan om de scshrijver en zijn vriend, om de heel verschillend geaarde meis jes, die zij ontmoetten. Thorsen heeft een bewonde renswaardig resultaat bereikt met zijn voornamelijk Deense cast im een zwartwitfilm, waar voor de buitenopnamen in Parijs en de binnenopnamen in de stu dio's in Kopenhagen gedraaid zijn. Het was natuurlijk een hele onderneming, want Henry Mil ler schreef zijn belevenissen op basis van persoonlijke ervarin gen van een vooroorlogs Parijs in zijn barokke en associatieve stijl over het levensgenot, de drang naar een terugkeer tot het eenvoudige bestaan, de hon ger, die bohémiens moesten doorstaan in die periode. Men beleeft „Quiet days in Clichy" als een I - am-a-camera observatie door de ogen van de hoofdfiguren heen: korte maar rake meisjesportretten vaak ontspannend en tragisch tege lijk. Thorsen had nog geluk dat hij drie jaar geleden juist een Parijs trof, dat zijn klassieke aanzien nog volledig bezat. De Een verheugde Thorsen nadat zyn "Quiet days in Clichy" is goedgekeurd. buurt van Clichy is nu langza merhand geheel van zijn vroe gere luister beroofd. De Deen wilde een universeel, niet aan een bepaald tijdperk gebonden relaas maar bereikte ondertussen zeer indringend een klimaat van de vijftiger jaren. Dat Henry Miller, die Thorsen al in 1957 in Kopenhagen aan schoot over zijn plannen, zeer content was met de film, laat zich verstaan, want de sfeer komt goed over en de associaties heeft Thorsen als een derde di mensie trachten te laten werken met een soort balloons in de beelden. Miller ervoer de film als gemaakt in een joviale stijl met de geest van Rabelais. Miljoenen hebben „Quiet days in Clichy' "al gezien. Thorsen dankt nu over een Christus-film, maar hij haast zich niet. Ik ben liever een arme artiest dan dat ik goedkope films moet gaan maken. Hij zal zeker niet voor de televisie gaan werken, die hij in Denemarken nog corrupter vindt dan de filmwereld. De Deense filmindustrie, ruimer ge subsidieerd dan de onze, zit midden in een crisis nu de in teresse voor sexfilms is geluwd. Een in provocerende termen sprekende Thorsen wil vooral internationale films gaan maken, Frankrijk en Duitsland hebben al gewenkt. Men zal stellig meer van hem horen. DE UITKIJK Onder Congres- bouw Den Haag. ijdag: Mysteries van het organis- n Onibaba; ter dag: Le weekend en Guiletta de geesten; indag: Le cercle rouge en Topaz; aan dag: De roden en de witten Oh, what a lovely war; insdag: Joe Hill en H confor mista; oensdag: The damned en Blow-up. T VENSTER Gouvemestraat Rotterdam: vrijdag: Obsessions en Early works; zaterdag: De grote stilte en Citizen Cane; zondag: The legend of Lylah Claire en The arrangement; maandag: The rain peole en La voie lactée; dinsdag: Slag om Algiers en Guiletta van de geesten; woensdag: A man called horse en Death in Venice. Goede films in andere steden Titel: „Ciao! Manhattan". Hoofd- »Uen: Edie Sedgwick, Wesley aues en Paul America. Produktie regie: John Palmer en David lisman. Theater: Studio. ,Ciao! Manhattan" is geen peelfilm, maar een, enigszins gero- ïantiseerde, documentaire over het m van Edie Sedgwick, die zelf hoofdrol speelt. Edie Sedgwick derf vorig jaar november, volko- afgebroken door het gebruik drugs. Zij was de eerste „su- erstar" van de jaren zestig en am in het wereldnieuws, toen zij hoofdrol ging spelen in de films i Andy Warhol .Poor little rich irl", Peaty No. Two" en „Vinyl", verschenen van haar foto-repor- iges In „Life" en „Vogue" en in 965 werd zij door de New York ferald Tribune uitgeroepen tot aeisje van het jaar. Deze successen irachten John Palmer en David ADVERTENTIE Zondag koffiedrinken bij Haydn Zondagmorgen om 11.30 uur in de Stadsgehoorzaal to Leiden. Koffieconcert te geven dóór het Amati kwartet (strijkkwartet) Op 't programma staan werken van Bartok, Wolf en Haydn. Toegangsprijs: f2,50, kinderen tot 16 jaar f 1,2 U bent vanaf 11.00 uur welkom kopje koffie. Weisman op het idee een film over Edie Sedgwick te gaan maken. Oor spronkelijk lag een zwart-wit film van een half uur in de bedoeling. Edie raakte steeds sterker aan de drugs, maar zij stond er op dat de film werd afgemaakt. Zelfs toen zij lange tijd in een herstellings-kli- niek in Santa Barbera terecht kwam. „Ciao! Manhattan" beleefde zijn wereldpremière in Amsterdam (Ci- netol en Leidsepleintheater)„Het was niet moeilijk deze film te maken", zei Weisman, toen hij tij dens de première in Amsterdam was. ,X>e film schreef zichzelf. We hebben Edie met de camera ge volgd en haar zelf aan het woord gelaten. Er was geen scenario of zo. Het meeste werd aan het toeval overgelaten". Dat laatste is duidelijk te mer ken, want „Ciao!" is af en toe zeer moeilijk te volgen. De film is door spekt van terugblikken op het ster leven van Edie Sedgwick in de Andy Warhol Factory. Deze scènes zijn cehter in zwart-wit opgenomen (het zijn gedeelten uit de geplande 30-minuten film) .terwijl het bijge voegde gedeelte in klein* is. Dat laatste gedeelte werd opgeno men met toestemming van de art sen, die Edie behandelden. Zij stonden Palmer en Weisman toe ook het „shocktreatment" op te ne men. Edie kreeg in één jaar tijd vijftig van die behandelingen, ter wijl normaal in de kliniek van Santa Barbera een maximum van drie per maand wordt aangehou den. Het begint allemaal wanneer een boerenjongen uit Texas, die in Californië is terechtgekomen, Susan, zoals Edie in de film wordt genoemd, een lift geeft als zij onder drugs en naar gewoonte met ont bloot bovenlijf aan de kant van de weg staat. Wesley de Texaan, komt bij Susan thuis. Dat huis bestaat uit een grote tent, die over het zwembad van haar ouderlijke villa is gespannen. Daar leeft Susan in haar eigen wereldje van drugs, dichtbij, maar toch ver weg van haar moeder (vader is inmiddels overleden). In die tent vertelt zij aan Wesley haai* hele levensge- JAN VAN DER NAT CHINESE FILMWEEK The Mo vies, Haarlemmerdijk A'dam; DECAMERONE (Pasolini)De Uit kijk, Prinsengracht A'dam; FRENCH CONNECTION Fried - kin)Du Midi, de Carpentierstr. Den Haag; FRENZY (Hitchcock)Alhambra, Weteringschans A'dam; JUSTE AVANT LA NUIT (Cha- brol)Kriterion, boven Groot handelsgebouw Rotterdam; KLUTE (Pakula): Rial to. Cein tuurbaan A'dam; MACBETH (Polanski)Studio, Oudegracht Utrecht; Du Midi, Apollolaan A'dam; MAN FOR ALL SEASONS (Zinne- man)Cine ,JD", boven theater Desmet A'dam; MET JOUW TANDEN IN MIJN NEK (Polanski)Blo, Middenweg A'dam; DE PEETVADER (Coppolo)Tha lia, Kruiskade R'dam; Grand, Nwe Binnenweg R'dam; Rem brandt, Oudegracht Utrecht; Corso, Prinsestraat Den Haag; Metropole-Tuschiinski, Camegie- plein Den Haag; Tuschimski, Reg. Breestraat A'dam; Nöggerath, Reg. Breestraat A'dam; 2001, A SPACE ODYSSEY (Ku brick): Bellevue-Cinerama, Mar- nixstraat A'dam; SUNDAY, BLOODY SUNDAY (Sohlesinger)Passage Schiedam ROSEMARY'S BABY (Polanski) Hallen, Jan v. Galenstr. A'dam; TARGETS (Bogdanovich)Lijn- baantheater R'dam; TRASH (Morrisey): Calypso, Kruiskade R'dam; Studio K, Roetersstraat A'dam; ZES WEKEN BERGMAN: deze week „Les in liefde", „Glimlach van een zomernacht", en .Ret ze vende zegel": Cinetol, Tolstraat A'dam. Nachtfilms CAMERA „Little murders", de film" die dit weekend in de nacht- voorstellingen op de Hogewoerd draait, is een bijtende satire, door cartoonist Jules Feifer geschreven In de hoofdrollen Elliot Gould, die in Mash al bewees in satyrische films zeer goed tot zijn recht te komen, Alan Arkin en Donald Sutherland. REX De Rex biedt ook in het weekend weer de nodige sex- plaatjes. .Rust for sex", heet het allemaal. En dat zegt genoeg, voor de ware liefhebber van het genre. Kindermatinee sten een heel vermakelijke film. De oude snoeper Yogi die zichzelf als enige slimmer vindt dan de doorsnee beer heeft het weer niet gemakkelijk. Blijvers CAMERA In het theater aan de Hogewoerd gaat de vertoning van Bogdanovichs „What's up, doc?" nog vrolijk een weekje door. En terecht. Een speelse, aardige film met toch een kleine dubbele bodem. De oude slapstick in een nieuw jasje. TRIANON „De inbreker" blijkt het niet slecht te doen. Lelden kan er deze week in het theater op de Breestraat nog naar gaan kijken. Deze voor Nederlandse begrippen zeer professionele rolprent is zeer spannend Bovendien wordt er. met name door Rijk de Gooier in de hoofdrol, zeer kundig in geacteerd. Titel: De Peetvader; regie: Fran cis Ford Coppola, belangrijkste rol len: Marlon Brando, Al Pacino. Theater: Luxor. „De Peetvader" is één van die films die gebakerd en gewiegd is in de, publiciteitsmachine; vanaf de eerste letter op het script tot aan de pretentieuze presentatie in de bioscoopadvertenties. Op zo'n mo ment dien je eigenlijk al gewaar schuwd te zijn, maar desondanks ga je met de hoogste verwachtingen naar het theater, het thema van de filmmuziek zacht neuriënd. De klap komt daardoor extra hard aan. Want „De Peetvader" blijkt een epos zonder eind, met een choco-ijsje in de pauze als enige troost. De familie-kroniek rond Don ADVERTENTIE Corleone, leider van één van de maffia-dysnastieën uit de criminele aristocratie van New York is in feite niets anders dan een langdra dige triologie, zoals die vroeger goud-gestempeld via de bon in de radio-bode te bestellen was. In dit geval niet de norse landbouwers die elkaar broeierig het leven zuur maken, terwijl ze zwijgend in het firmament turen, maar de schiet grage Siciliaanse coterie in de nieuwe wereld. Bloed en brekend autoglas. Als de handen een korte poos geen schietgerei omklemmen, dan zorgt een druipende doopkaars wel voor het opvullen van de leegte. Maffia wordt immers bedreven door godvruchtige mediterane types in de Nieuwe Wereld, die de heilige waarden van gezin, kerk en eer in de stalen loop van hun trefzekere machinegeweer gegrift hebben. Romantiek Omdat de wereld alternatieve helden wenst, moet om het moord lustige milieu van de maffia een soort romantiek gesponnen worden, die volstrekt nergens op slaat. Wie een paar weken heeft rondgekeken op Sicilië krijgt een drie uur du rende lachbui bij wat regisseur Coppola aan glamour op het cellu loid schildert. Het is allemaal on echt, commercieel en quasi-diep- Marlon Brando (rechts) en Al Pacinopizza sicüiana. Verhalen als „De Peetvader" over wat zich aan de zelfkant van het bestaan afspeelt, zijn er natuurlijk altijd geweest. Het idee van de warm-voelende mens achter de fa cade van meedogenloos organisator van georganiseerde misdaad is veel ouder dan de public relations- mensen van Paramount ons denken te kunnen wijsmaken. Het boek. waarop de film Is gebaseerd was al een geheide best-seller en legde al zo'n wurgende greep op de film maker dan hU nauwelijks meer kon ademen. Marlon Brando in de titelrol is een grandioze Italiaanse immi grant. Maar hij zou ook een fat soenlijke ijsoo-man of meester- schoorsteenveger kunnen zijn, de patriarch van een godvruchtig, soms bijgelovig en altijd lawaaierig geslacht Als hij op natuurlijke wijze een zeldzaam geval ln de buislmess ln de tuin sterft, ter wijl hij met zijn kleinzoon speelt, is zoon Michael, die eerst helemaal niets voor het maffia-bedrijf voelde, zo ver gevorderd dat hij het vaan del van de dynastie kan verder dragen. Corleone is dood, leve Cor leone. Gewoon een keukenmeiden roman, maar dan met voornamelijk slechte mensen. De tomatenketshup bl) al die lijken is niet aan te sle pen en als er maar een vleugje verband met de Amerikaanse wer kelijkheid zou zijn geweest, dan was het probleem van de maffia allang opgelost, want de Vijf Families doen niets anders dan elkaar uit moorden via een soort mens-erger- Je-niet met kogels. De marathonzitting wordt overi gens opgevrolijkt door een ware vloot van statige Amerikaanse sleeën van net na de oorlog, bak beesten van een robuuste schoon heid. Maar helaas hun portieren worden met lood doorzeefd en hun kofferruimten opgeblazen en wat resteert is een pizza siciliana van geteisterd blik. Wie daar trek in heeft, kan zich in Luxor een onge luk eten. HAN MULDER Bendeleidster Brigitte. Titel: Ontembare vrouwen ln het wilde westen (Les Petroleuses) leeftijd: 18 jaar; hoofdrollen: Bri gitte Bardot en Claudia Cardinale; theater: Lido. We zijn het zo langzamerhand wel gewend: in westerns zijn alle mannen sterk en slim en alle vrou wen mooi, dom en bang. Kom, dacht Christian -Jacque,- de regis seur van Les Petroleuses, laat lk het eens omdraaien. Hij zocht een paar wereldberoemde mooie meiden op en gaf ze de hoofdrol tn de film. Alle andere rollen zijn ver deeld onder uiterst domme en bange mannen en dappere vrou wen. maar die zijn dan ook wel weer zó, dat ze niets liever willen dan trouwen met die domme man- Bardot en Cardinale spelen de rol van twee elkaar beconcurerende bendeleidsters. Ze gunnen elkaar het licht in de ogen nieten doen alles om elkaar een hak te zetten. De vier zusters van de één probe ren met allerlei verleidingsmanoeu vres de broers van de ander buiten spel te zetten, wat uitstekend lukt. De bendeleidsters zelf hebben geen andere mensen nodig, zij heb ben voldoende aan elkaar. In het begin peilend, later ln een vuistge vecht en op het eind in een harte lijke verhouding. Christian-Jaque heeft er geen uitschieter van gemaakt, lk vraag me af of hij daartoe ln staat is, maar hij neemt wel op een koste lijke manier de traditionele wes ternmakers in de maling en drijft dat tot in het oneindige door. RONNY VTNK Titel: Man en vrouw in bed (Marital Happiness). Theater Rex. Leeftijd: 18 jaar. De film „Man en vrouw in bed" is bedoeld als leidraad voor Jong gehuwden. Het is een soort voor lichtingsfilm, die beoogt het leven van de Jonge paartjes gelukkiger te maken. Dit wordt dan gedaan door het laten zien van een aantal va riaties op de paringstechniek. Fel wordt in de film omstreden, dat men ln het huwelijksbootje zou moeten stappen zonder geslachte lijk verkeer te hebben gehad. Het is duidelijk, dat we hier weer te doen hebben met een seml-weten- schappellJke voorlichtingsfilm. In zijn soort is het ronduit een slechte film. De scènes zijn uiterst lang dradig, worden regelmatig onder broken door een arts, di»r voortdu rend aan een pijp trekt waarfia geen kruimel tabak zit en de lief desscènes worden begeleid door uiterst klassieke muziek. Op zich zelf uitstekende muziek, maar niet helemaal geschikt voor de film die erbij hoort Ondanks het vele bloot krijgt men dan de neiging om, zo ongeveer halverwege de film, ia slaap te vallen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 13