Jasperina de Jong wil best
als lokaas
dienen
voor het
toneel
Ontdekhetook ...rook zèlf mild VOGUE
r(^y^v3ncfaaa
...e/7 gisteren i
([M^fxvgmrnma}
DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1972
Op zaterdag 7 oktober gaat bij Het Rotterdams Toneel de première van „Een oogje op Amélie" (Occupe-toi Amélie), blijspel van de
Fransman Georges Feydeau. Voor de titelrol is Jasperina de Jong aangetrokken. En dat betekent dat Jasperina straks voor de eerste keer
in haar carrière als actrice op het toneel zal staan. Maar, Jasperina zal niet langer dan vier a vijf weken de rol van Amélie spelen, ook al
blijkt de voorstelling een groot succes te zijn. WantOp 21 december begint Jasperina de Jong aan haar tweede one-woman-show.
Jasperina de Jong is verkouden. Ze stond vorige week op ch
tocht. Tijdens de opening van een Amsterdamse abortuskliniek.
Ze zong er een liedje.
Een snufneus. Traan-ogen. Regelmatig de papieren zakdoek. Maar
Jasperina's stembanden functioneren voortreffelijk, klinken volstrekt
virusvrij. Pijlsnel en haarscherp formulerend vertelt ze over het
nieuwe waar ze nu aan bezig is. Een gastrol bij het Rotterdams
Toneel. Een hoofdrol. Het nieuwe dat voor haar niet nieuw is. Omdat
toneel volgens Jasperina gewoon thuis hoort in het scala van
Het Vak.
Jasperina: „Je zou kunnen zeggen
dat ik in een musical zonder mu
ziek ga spelen.
Het beroepstoneel in Rotterdam
probeert onder de hoede van Karl
Guttmann trieste tijden te vergeten.
Je zou Jasperina de Jong kunnen
beschouwen als lokaas om weer
meer publiek in de schouwburg te
krijgen.
Ze zegt: „Lokaas? Nou, daar heb ik
geen bezwaar tegen. Stel dat het
publiek alleen al op mijn naam af
komt. dan is dat toch een prettige
bijkomstigheid? Inderdaad, ik heb
nog nooit toneel gedaan. Een gezel
schap als dit is helemaal nieuw
voor me. Karl Guttmann zal me
echter niet alleen hebben gecon
tracteerd omdat ik een publiek-
trekkertje ben. Tenslotte neem ik
ook aan dat hij in me gelooft als
actrice."
KOSTUUMSTUK
Jasperina: .Eerlijk gezegd had ik
zelf al een tijdje het plan in mijn
hoofd om een kostuumstuk te gaan
spelen. Zo'n eigen show als ik nu
gehad heb en straks weer ga doen
geeft geweldig veel bevrediging, Samenspel, zoals vroeger bij Lurelei,
maar Je isoleert Je toch ook wel een Afhankelijk zijn van mensen c
beetje. Een deel van mijn werk is heen. Het is goed om dat ook
Jasperina de Jong vestigt hier vast de aandacht op de komende reeks Feydeau-voorstellingen,
ivaarin zij de rol van Amelie zal spelen.
uiteindelijk het met mensen spelen. I
te maken. Allemaal rede- j op de planken.
ADVERTENTIE
aalfeneenhalf Jaar en in
is Jasperina voor Nederland een ar- j
tieste geworden die in feite hele-1
maal niets verkeersd meer kan
doen.
Zij: „Schrijf niet dat ik een ster j
ben. Dat vind ik in dit landje een
'idicuul begrip. Tweehonderd kilo
meter rijden met de auto en nie
mand kent die ster meer."
Goed, geen ster, maar toch iemand j
die de naam heeft heel veel erg
goed te kunnen. Stel dat dit to-1
neel-uitstapje een misser oplevert.
Wat is haar risico?
Jasperina: „Ik heb een positie ver-
overd. Dat mag ik, zonder arrogant I
te zijn, rustig zeggen. Is dat een j
reden om niet in een stuk te gaan
staan dat eventueel geen succes zal j
hebben? Dat ben ik niet van plan.
Ik wil in geen enkel kastje zitten,
ik wil dat de mensen naar Jasperi- 1
na komen kijken ongeacht of ik nu
cabaratière of iets anders ben, on
geacht wat ik doe. Mensen willen
maar iedereen in hokjes stoppen.
Daar pas ik voor. Mijn eerste show
is zo aangeslagen dat opvolging no
dig is. De tweede (première 21 de
cember) zal echter weer heel an
dere dingen te zien geven."
„Deze rol bij Het Rotterdams To
neel had ik ook kunnen weigeren
en zonder problemen had ik dan
een maand vakantie kunnen nemen.
Waarom heb ik toch ja gezegd?
Omdat ik het allemaal zoveel moge
lijk wil meemaken."
NIETS VERKEERD
Jasperina vraagt of ze duidelijk is.
Of hetgeen ze zegt begrepen wordt.
Zo niet, dan wil ze het hele verhaal
nog wel een keer vertellen.
Zij: ..Gek hè. dat geloof dat Jaspe
rina niets verkeerd kan doen. Bij
Lurelei zongen en zeiden we de
meest vreselijke dingen. Er kwamen
boze brieven, maar die waren altijd
tegen mijn collega's gericht. Ik
bleef buiten schot. En dat terwijl ik
van Guus Vleugel toch altijd kren
gerige vrouwen kreeg toebedeeld,
type's waar de mensen een hekel
aan hebben. Waar ik ook aan mee
doe, er wordt altijd gescholden op
anderen, nooit op mij. Da's een
luxe die ik toch wel wil handha-
NEDERLAND I
18.45 Brigadier Dog (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Calimero, tekenfilm (TROS)
19.10 Dag Donderdag - Hallo Vrijdag! (TROS)
Dit is het afscheid van de vaste TROS-donderdag-
avond. Het brengt de hoogtepunten uit deze donder
dagavondprogramma's in het seizoen '71-'72, terwijl
voorts een voorproefje wordt gegeven van de program
ma's die voortaan de TROS'-vrijdagavond zullen vullen
20.10 Ajax-Independiente, eerste helft (NOS)
21.05 Journaal (NOS)
21.10 Ajax-Independiente. tweede helft (NOS)
22.15 Den Haag vandaag (NOS)
22.30 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Brigadier Dog (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Betty Boop. tekenfilm (VPRO)
19.11 Toerist in China, verslag van een reis door China
(VPRO)
Verslag van een vakantiereis door rood China van een
klein aantal toeristen. Samenstelling Roelof Kiers.
19.47 Popeye, tekenfilm (VPRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Berichten uit de samenleving (VPRO)
20.40 Het rode vrouwenleger, Chinees ballet (VPRO)
21.45 Death in the Port Jackson Hotel (VPRO)
Filmprotret van de Australische artieste Vali Mijers
door Ed van der Elsken.
22.20 Journaal (NOS)
.Der Pott" is niet alleen een
fel geëngageerd anti-oorlogsge-
beuren, maar tevens weer een
van de voorbeelden, waarbij
een regisseur zich bij een dra
matische produktie heeft uitge
put tv te maken. Geen simpele
overbrenging van theater naar
de studiovloer. Peter Zadek is
de man, die deze Duitse pro
duktie naar het oorspronkelijke
toneelstuk van de Ier Sean
o'Casey voor tv geschikt maak
te. Hij deed nog veel meer met
het oorspronkelijke werk, dat
hij voornamelijk ontdeed van
allerlei dramatische nevenef
fecten. Bovendien voegde hij
hier en daar musical-achtige
scenes in. Een groot voordeel,
dat Zadek met „Der Pott"
heeft bereikt is aat hij de zo
vaak tot gemak gedreven tv-
consument aanspoort een beet
je mee te werken met wat hij
op de buis ziet. Zelf vragen te
stellen, zelf gevolgtrekkingen te
maken en zelf dubbele bodems
te ontdekken. Het is een cli
ché-matige redenering dat tv-
amusement, tv-drama alleen
maar gemakkelijk consumptief
moet zijn om de kijker de ont
spanning te geven waarvan hij
na de gedane arbeid wil genie
ten. Zadek heeft op een speelse
wijze bereikt, dat „Der Pott"
ontspannend kijkspel werd,
waarbij de kijker zich relaxed
denkend kan aansluiten.
Op het andere net alweer een
afscheid van een mini Ook de
HIRO heeft geen genade ge
vonden in de ogen van het mi
nisterie van CRM en ook niet
later bij de behandeling van
het beroep in de ogen van de
Raad van State. Algemeen
punt v/aar het om draaide, dat
was ook het geval bij de
NVSH, is. dat de HIRO niet
iets doet dat door andere zui
len al niet wordt gedaan.
Groepen uit het humanitaire
en geestelijk leven, die nu eens
nooit door de media zouden
worden gevraagd om hun zegje
te doen zijn in de HIRO ver
zameld. Het is een nobel stre
ven deze groeperingen in een
omroep te bundelen, maar het
is eigenlijk de taak van de
NOS om met haar ontmoe
tingsprogramma's de relatie te
leggen tussen de kijker en de
doelstellingen van al die groep
jes waarover de HIRO het
heeft. Dat gebeurt ook wel,
maar die taak kan best nog
eens worden uitgebreid. Wat de
geestelijke kant betreft kan
„Kenmerk" daaraan ook best
meedoen. Het onderwerp 'Tn-
terreligio" past aardig in
„Kenmerk", de rubriek van de
gezamenlijke kerken. Past
daarin meer dan een forumpje
met drie koutende heren, die
hardop zitten te denken, wat
de Nederlander moet doen om
de oorlogsindustrie de nek om
te draaien en de ontwapening
te beginnen. Wat Je als indivi
du kan ondernemen en dan
nog eens vanuit de kerken be
zien. Het is wel diep graven,
maar met een dergelijke dis
cussie maakt men zich er bij
„Kenmerk" wel heel gemakke
lijk van af. Men zou eens een
licht kunnen gaan opsteken bij
de heren die het programma
„Van Onderen" voor de VARA
maken. Werkelijk zien in hoe
verre Je mensen kan prikkelen
tot actie en meebeleven, waar
mee zij dagelijks bezig zijn.
Dan zet je iets op, waarnaar
de kijker ook nog met plezier
kan kijken.
INVALLER
VRIJDAG 29 SEPT.
KRO. 22.30 NÓS. 22.50 KRO.
7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord,
i 7.07 (S) Klassieke en semi-klassieke
muziek (gr.) (7.30 Nieuws; 7.417.50
;Echoj. 824 Overweging. 8.30 Nieuws
j 8.41 Moeders wil ls wet. 9.40 School
radio. 10.00 (S) Aubade: klassieke
muziek (gr.) (10.30—10.32 Nieuws).
11.00 Voor de zieken 11.55 Medede-
Medcdellngt.i v.u.v. mi
bouw; 12.30 Nieuws; u
Echo; 13.00—13.05 Raden maar...)
14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Muzikaal
middagmagzine. (15.30—15.32 Nieuws;
16.0017.00 Vraaggesprek). 17.00 Ru-
bI:ek„over missie en zending. 17.10
(S) Het Metropole Orkest. 17.25 Voor
1.4112.50
ntVerb
Écho. 18.50 Verkenning.' 18.58 Markt
berichten. 19.00 (S) Vrljdagavondste-
reococktaü (gr.) 19.55 Kanjer Koning
Kompetitie. 20,00 Verzoekpla-tenpro-
grninma. 22.00 Kabaret, show en mu
sical. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws,
Ze beklopt de onderkant van de ta-
fel.
De naam van tekstschrijver Guus
Vleugel ligt nu op die tafel. Vrijwel
alles wat Jasperina aan haar pu
bliek geventileerd heeft komt uit de
pen van Guus. Is het niet vreemd
om dan ineens geconfronteerd te
worden met een tekst van de heer
Feydeau, blijspelschrijver?
Jasperina: „Ik ben erg dol op Fey
deau. HIJ doet me denken aan
Guus, nee, beter. Guus doet me
denken aan Feydeau. Ze brengen
allebei ongeveer precies hetzelfde
sfeertje, alleen Guus maakt meer
grappen met de tekst en Feydeau
zoekt het meer in krankzinnige si
tuaties. Voor mij is het geen punt."
Ze praat zonder voorafgaande
vraag verder.
„Twaalfeneenhalf Jaar. Jubileum?
Haha, laat maar Toch denk Je te
rug. Aan dingen die op het moment
dat ze gebeuren heel erg naar wa-
0 NOS, 21.oc
Nie-uws. 7.
(S) Dag
gaatje (gr.)
ladiojoumaal;
De groenteman) 9.00 (S) Klas-
i Om 8.00 Nieuws: 8.11 Radiojournaal;
sieke muziek (gr.) 9.35 Waterstanden.
9.40 (S) Oude luitmuziek (gr.) 10.00
(S) Voor d? kleuters. 10.10 Populair
verzoekplatenprogramma met om
11.00 Nieuws. 1..30 (S) Volksmuziek.
-- 12.40 (S) De Brasa
Band. 12.50 Praatje. 13.00 Nieuws.
13.25 Toeristische informatie uit bin
nen- en buitenland. 13.55 (S) Metro
pole Orkest. 1425 Informatie en mu-
I '""ta" Bondsrepubliek. 14.55
jcuikse
15.25
muziek o,
16.00 Reportages, interviews. kommerT-
taren. berichten, telefonische reakties
e). 22.30 (S) Neder-
23.20 (S) Moderne liederen.
Draayer Show.
Poppari ement.
De Eddy Becker Show. 11.00
Nieuws. 11.03 De Vincent van Enge
len Show. 12.00 Nieuws. 12.03 The
Joe Blow Show. 13.00 Nieuws. 13.03
De Felix Meurders Show.
ren. Ik wilde naar de toneelschool,
het ging niet door; ik wilde bij
Wim Kan komen, het kwam er niet
van, spijtig: in de beginperiode van
Lurelei speelde Je soms voor drie,
vier mensen.
Achteraf besef Je dat alles prachtig
geleidelijk is gegaan, dat het op
deze manier zin heeft gehad. Waar
om ga ik niet naar het buitenland?
Kun Je vragen. Waarom niet, als er
een goede kans ls. Maar, als Je op
Broadway hebt gestaan, wat komt
er dan daarna?
ONTDEKKINGEN
Na „Een oogje op Amélie", na haar
tweede show, eventueel een nieuwe
toneelrol?
Jasperina: „Ach, dit Feydeau-stuk
kan de mensen hoop ik fijn
amuseren. Het ligt dicht bij het
werk dat ik heb gedaan. Echt to
neelspelen, een Griekse tragedie,
dat zie ik me nog niet doen. Ik ben
ontzettend bang dat ik niet ernstig
zou kunnen blijven, dat het een pa
rodie zou worden. Hoewel, dat zijn
dingen die ik eigenlijk niet weet. In
„Sweet Charity" heb ik voor het
eerst gemerkt dat ik publiek ook
kan ontroeren. Zulke ontdekkingen
maken Je steeds weer een beetje
rijker."