De hitjes van vroeger floreren weer r(jy£)vandaaa.. programma] Jeugdsentiment wordt bij bakken tegelijk over ons uitgestort Top-10 I'LL NEVER DRINK AGAIN OP EERSTE PLAATS ...e/7 gisteren i R. Ph. Orkest opende Leids muziekseizoen dg#**- de panty met het korte broekje en de lange benen Door Ruud Paauw VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1972 EIDEN BIJ bakken tegelijk, stort de platenindustrie het jeugd sentiment in al zijn muzikale schakeringen over ons uit. Wie een platenzaak binnenloopt struikelt bij wijze van spreken over de aanwe zige Oude Meesters, die de glorie van eergisteren liggen uit te stra len: Eddy Christiani, The Kilima Hawaiens, Jo Stafford, Perry Co- mo, Frankie Laine, Mitch Miller, Les Paul en Mary Ford, The Mills Brothers, The Everly Brothers, The Platters, The Four Aces, The An drew Sisters, Lucille Starr, Pat Boone, Earl Bostick, The Ink Spots Doris Day en ga-zo-maar-door. Kamen die iedere hitgevoelige der tiger op zijn grondvesten zal doen trillen. Stof en spinrag werden van hun vroegere krakers geveegd om er snel (en uiterst goedkoop) een LP mee vol te stouwen. Sommige Oude Helden kwamen zelfs uit het muziekmuseum geslopen tenein de de succesverzen van weleer, voorzien van moderne arrangemen ten, opnieuw op te nemen. Op de hitparade gebeurden de afgelopen weken dolle, adembenemende din gen. Smoke gets in your eyes, Vaya con Dios en Unchained Melody hits uit het tijdperk van de trek schuit knalden (in een nieuw jasje gehuld) onstuimig naar de top. Wat er op deze planeet al niet kan gebeuren. Gewoon te gek, om even in het pop jargon te spreken. Springvloed foor de jaren heen zijn er altijd al oude opnamen geselecteerd en op nieuw op een LP uitgebracht. Wat dat betreft is er niets nieuws on der de zon. Maar dat waren in ze kere zin uitzonderingen. Waaraan danken we op dit moment die hausse, die springvloed aan old-ti mers? We zijn oorschelp te luisteren legt by de platenfabrikanten (in ons ge val zijn dat Polydor, Phonogram en CNR geweest), de handel en de disc-jockeys om een verklaring, voor dit fenomeen te vinden, krijgt een brok informatie in handen die nogal wat tegenstrijdigheid bevat. Het heeft weinig nut die verwarring uit de doeken te doen. Vandaar dat hieronder een aantal losstaan de formuleringen uit interviews naar voren wordt geschoven die alle een partje verklaren van het Over één ding is men het vrijwel eens: de rage is aangezwengeld door de disc-Jockeys op Veronica en Hilversum III met hun duiken in het hitverleden en hun gouwe ouwe kreten. Het was welbewust de verandering van 't geijkte stra mien, een soort rustpunt in de pro gramma's, mogelijk ook een po ging om een nieuw publiek te gaan bestrijken. "Zodra de disc-jockeys er genoeg van krijgen, zal 't ver schijnsel terugzakken, maar hele maal verdwijnen zal het zeker niet", zegt Harry Knipschild van Polydor. Nieuwe sound Daarmee is de rage op zichzelf nog niet verklaard. Er rijzen vragen. Is die "revival" voortgekomen uit 'n gebrek aan wezenlijk nieuw ta lent op de huidige markt, uit een ontbreken van een nieuwe sound, kortom uit een tekort aan creativi teit? Daar wordt sterk verschillend over gedacht. Wat zegt nu bijv. de in Leiderdorp wonende disc-jockey Jos van Vliet (ex-Veronica) daar over? "Dat zou best eens de oor zaak kunnen zijn, ja. Ik geloof wel dat Je op dit moment kunt spreken van een zekere bloedar moede, van een stilstand, van een tekort aan nieuw materiaal. Er verschijnt, wel ontzettend veel, maar dat houdt niet in dat het ook echt nieuw is. Na de Beatles is die in zinking zich gaan aftekenen. Het is heel goed mogelijk dat de Beatles vrijwel alle mogelijkheden hebben uitgebuit en verdere ontwikkelin gen gedurende een nog niet te overziene periode hebben lamge legd". Zacht prijsje Een stem uit de platenhandel (Ho- fenk), met een heel ander geluid: "Vele LP's bevatten de Jaren 55-60, toen had je grote 78-toeren platen. De die die opnamen bezitten, over het algemeen de dertigers, zijn erg ge hecht aan die muziek. Maar het waren toen nog baccalieten platen, erg breekbaar, elk krasje hoorde je. Die platen zijn finaal afge draaid. En als Je dan in de platen winkels je oude favorieten ziet lig gen op een LP voor een heel zacht prijsje dan koop je ze toch ze ker". In dit verband heeft Harry Knip schild van Polydor een interessan te theorie ontwikkeld als antwoord op de vraag waarom juist de pla ten uit de jaren 55-60 zo overvloe dig op de markt zijn gekomen. "Zo rond 1955 is de basis gelegd voor het jeugdsentiment van later. Want toen ontstond de pop-mu- ziek, de muziek dus die in eerste instantie voor jonge mensen was Bill Haley en Blvis Presley met de rock and roll zijn in dat opzicht baanbrekend geweest. Vóór die tijd was er niet zoiets als specifie ke Jeugdmuziek. Je had algemene lichte muziek, dansmuziek, kort om muziek voor iedereen, Jong en oud. Die had te weinig kenmer kends om later voor een bepaalde groep als Jeugdsentiment te die nen. Dat zou de verklaring kunnen zijn waarom er op dit moment maar betrekkelijk weinig mate riaal van bijv. de jaren veertig op de markt komt. Het spreekt onvol doende aan". Gok CNR-Leiden voegt er dit aan toe: „Alles wat goed is, komt terug. Dat zie Je op allerlei gebied. Een plaat die in de jaren vijftig 100.000 exemplaren haalde, was uitzon derlijk goed. Dat kon niet anders, want er waren toen nog geen popstations, Hilversum speelde de hits maar mondjesmaat, pluggen was er niet bij. En het aantal platenspelers was vergeleken bij nu ook maar gering. Een plaat die toen een succes was, die doet het nu bij een bepaald deel van het publiek weer. Tenminste, dat mag Je verwachten. Helemaal zeker kun Je nooit zijn, want in de pla- tenbusiness blijft nu eenmaal het gokelement zitten". Phonogram: „Er is moeilijk een ver klaring te geven voor het succes van die oude platen. Vermoedelijk is het een samenspel van een aan tal factoren. Het kan bilv. zijn dat een deel van het publiek nu f Barbra Streisand en acteur Jim Wood smeren een plakkaat in met lijm om deel te nemen aan een vredestocht op de campus van de universiteit in Schenectady. Het paar doet dit niet zo zeer uit betrokkenheid met de oorlog in Vietnam, het speelt in dit geval een rol in de film 'The way we were', die op het ogenblik wordt opgenomen in Schenectady. wel genoeg heeft van die vaak harde muziek van de laatste ja ren en teruggrijpt op het melo dieuzere genre en dan kom je on herroepelijk in het verleden te recht. Je zou het dus kunnen zien als een reactie". Al de bovengenoemde argumenten geven stukje bij beetje de verkla ring voor het succes van de jeugd sentimentsplaten. Wat ontbreekt ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN DESIREE klassieke en moderne modellen. Wfj hebben reeds ringen vanaf f 49,75 p.p. Op het graveren kunt wachten en zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. FLESSEN LEIDEN Z.W.: Bevrijdingsplein 12, Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 47. Amsterdam 1 (5) I'll Never Drink Again, Alexander Curley. 2 (2) Maxi Single, The Cats 3 (4) Popcorn, Popcorn Makers 4 (1) My Reason, Demis Roussos 5 (6) I'm on my way, George Ba ker Selection 6 (3) Someone, Axis 7 (-) Mouldy Old Dough, Lieu tenant Pigeon 8 (-) Summertime, Summertime, Hobby Horse 9 (7> Mandolinen in Nicosia, Zan geres Zonder Naam 10 (9> Taboo. The Walkers. London: 1 (1) Mama Weer All Crazee Now( Slade 2 (2> You Wear it well, Red Ste wart 3 (3) It's Four in the Morning, Faren Young 4 (5) Sugar Me, Lynsey de Paul 5 (6) Virginia Plain, Rexy Music 6 (-) The Children of the Revo- tion, T. Rex 7 (4) Standing in the Road, Blackfoox Sue 8 (-) How Can I be Sure, David i (-) Ain't no Sunshine, Michael Jackson i (9) I Get the Sweetest Feeling, Jackie Wilson. New York: (2) Back Stabbers. O'Jays I (7) Black and White, 3 Dog Night 1 (4) Rock 'n Roll part 2, Gary Glitter i (6) Baby don't got Hooked on me, Mac Davis (9) Saturday in the Park, Chi- 6 (3) 7 (1) 10 (10) Bonn 1 (2) 6 (5) 7 (7) Alone Again (Naturally), Gilbert o'Sullivan Long Cool Woman, Hollies I'm Still in Love with You, A1 Green Everybody Plays the Fool. Main Ingredient The Guitar Man, Bread. Hello-a, Mouth and Mac- Neai Little Willy, Sweet Metal Guru, T. Rex Popcorn, Hot Butter Song Sung Blue, Neil Dia mond Eine Neue Liebe (A New Love), Jürgen Marcus Sylvia's Mother, Dr. Hook and Medicine Show School's out, Alice Cooper Take Me Back 'Ome, Slade American Pie, Don Mclean. (de platenhandel interesseert dat weinig) is een filosofie die al die factoren met elkaar verbindt en de drijfveren blootlegt. Om die te kunnen vinden moet over de gren zen van de muziek worden heen gestapt en het verschijnsel in een breder kader worden gezien. Ver moedelijk is het allemaal terug te voeren op die merkwaardige, steeds sterker wordende ambivalentie in deze maatschappijaan de ene kant een streven naar het mo derne, efficiënte en praktische, aan de andere kant een van wan hopige nostalgie doortrokken hans naar dingen uit het verleden die verloren zijn gegaan of dat dreigen te doen. Die tendens is op vele terreinen zichtbaar. In de mode zie je het, in de bouw en het wooninterieur (een moderne flat is aardig, wordt anderszijds ook weer gehaat. Hoevelen dromen niet va* die oude, rot boerderij in Fries land?) en de lectuur (alle oudp stripverhalen zijn teruggekomen van Dick Bos tot Bruintje Beer) Nu zijn wij weliswaar van oudsher een volk van terugk::kers en her denkers, maar in de mate waarin het nu gebeurt geeft het toch te denken. Disc-jockey Jos van Vliet: „Voor een hoop mensen is deze maat schappij kil, hard en ligt het tem po te hoog. Ze moeten voortdurend op hun tenen lopen om er nog bij te kunnen. En binnen het eigen beschutte huis, met de gor dijnen dicht, keren ze zich af var» de hele ellende en laten alles voo» wat het is. Ze begraven zich in de dingen van het verleden. En mu ziek is daarbij een van de middelen om de herinneringen aan vroeger, toen de wereld als rustig en vrien delijk werd ervaren, levendig te houden". En dat zal het dan wel zijn. Want al jaren geleden stond in de hbs- agenda's de spreuk: „De herinne ring is het enige paradijs waaruit wij niet verdreven kunnen wor den". Nederland I 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Koorzang, geestelijke liederen (E.O.) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Brandpunt, actualiteiten (KRO) 9.10 De politie-agent, gefilmde Israëlische komedie (KRO) •fr Israels vermaarde acteur en mimespeler Shai K. Ophir speelt in deze tragi-komedie de rol van de politieman Azulai, die hoognodig met pensioen moet na een niet al te succesvolle carrière. 10.40 Journaal (NOS) Nederland I 6.45 Brigadier Dog (NOS) Journaal (NOS) De laatste der Mohikanen, vervolgserie naar het boek van James F. Cooper (AVRO) Journaal (NOS) Muzikale show met Shirley Bassey (AVRO) Een tv-registratie van het optreden van de En gelse zangeres Shirley Bassey tijdens een Gala of the Year in het Concertgebouw in Amsterdam. Shirley zingt o.m. ,3ig spender" en „Goldfinger". Voor de vuist weg (AVRO) Journaal (NOS) Over „Afscheid van een zomer" niets dan goeds, over Gregory Peck niets dan goeds, over TROS Sport-Extra niets dan goeds. Ik vermeld dit even op dat men bij de TROS niet denkt, dat ik alleen maar naar de VPRO neb gekeken gisteren. Voor de kijker was het inder daad een ideaal huwelijk, de VPRO en de TROS. Aan de ene kant ongekroond amuse ment in variëteiten, die uit zwaaien van uiterst onbenullig tot zeer acceptabel en aan de andere kant informatie en ont spanning voor gerichte groe pen. Ik ga daar even op in, omdat TROS-directeur Landré nog steeds boze opzet vermoedt bij een groot deel van de Neder landse pers, wanneer men de TROS-programma's verzwijgt. Het is echter duidelijk, dat er over het boven opgesomde pak ket ook weinig te zeggen valt. Anders dan bijvoorbeeld over TROS-Sport, waarbij Je de vraag zoudt willen stellen: Door wie het programma wordt gesponsored, om ook eens een goede sport-term te gebruiken. Door KLM, Transavia of Mar tin Air, of door alle drie? En op welke motor rijdt u voor taan? Kreidler. Of welke motor hangt u achter uw boot? Mer cury. Dit alles dus ter voorkoming van de beschuldiging als zou er niet naar TROS-programma's worden gekeken door de men sen die van tv-kijken een professie hebben gemaakt. Echt geïnteresseerd kijken moest men weer bij de VPRO, dat wel. Op een dergelijke manier geïn formeerd worden over het Pen tagon is een uiterst boeiende aangelegenheid. De Beierse tv had geen mogelijkheid onbenut gelaten om aan te tonen, dat onze Amerikaanse bondgenoten hard op weg zijn een militaris tische staat te worden. Laten we eerlijk zijn, voorheen moesten we toch wel wat min zaam glimlachen bij de beelden uit het land van Mao of ande re communistische landen, waar mensen bereid zijn de in dividualiteit op te offeren aan een gemeenschappelijk belang, dat zeer vaag omlijnd is. Ame rikanen willen dat ook. Zelfs studenten, man of vrouw, marcheren in uniform voor Ja, voor wat eigenlijk? En mensen, die aan tulnieren als hobby niet genoeg hebben, ne men dat van oorlogsvlieger in Voeg daarbij de instructie- filmpjes van nieuw oorlogstuig en men mag best weer eens nadenken over de Amerikaanse mentaliteit. INVALLER. ZATERDAG HILV. I. 402 7.00 Nieuws. FM-kanalen. 7.00 (S) lichte platen, berichten. -8.00 Actualiteiten; 8.30- 8.40 Nieuws). 10.00 (S) verzoekpla- tenprogramma de militairen. [10.30-10.32 Nieuws). 11.55 Mededelin- LEIDEN De Rotterdammers hebben gisteravond het Leidse con certseizoen geopend in de Stadsge hoorzaal. Het programma vermeldde Brahmas en Beethoven, met Ligeti als entremets. De 3e symofnie van Brahms bleek niet de sterkste zijde van dirigent Edo de Waart te zijn. Het eerste deel klonk wat rommelig, het derde was te weinig vloeiend. Het andante was echter zeer knap opgebouwd, en hierin bereikte het Rotterdams Philharmonisch Orkest een respec tabel peil van musiceren. Het allegro tenslotte klonk netjes, welhaast schools, alsof de dirigent er met zijn gedachten niet helemaal bij was. Misschien wilde hij zijn krachten sparen voor de volgende werken die voor een dirigent zeker niet tot de gemakkelijkste behoren. Györgi Ligeti's Lontano is moei lijk te beschrijven, en kreten als .Luchtalarm" en „eerste maandag van de maand" doen het werk on recht. Uitgaande van de toon A ADVERTENTIE worden gestaag clusters opgebouwd en weer afgebroken tot men uit eindelijk weer op A uitkomt. Intus sen veranderen voortdurend de klankleur en de dynamiek, soms zeer duidelijk, soms nauwelijks waar neembaar. Hoe aardig deze beschrij ving misschien ook is, zij is helaas op meer 20ste eeuwse werken toe pasbaar, dus in feite nietszeggend. Ik troost mij met de gedachte, dat de enige adekwate beschrijving van een muziekwerk nog altijd de parti tuur zelf is. Wat bedoelt de compo nist met dit werk? Precies hetzelfde als Brahms of Beethoven, als Rem brandt of Mondriaan. Kunst wordt geschapen door sterke persoonlijkhe den. De kunstenaar uit zijn gedach ten, complexen, visies, stemmin gen in woorden, beelden of muziek. Het is een manier van contact zoe ken met de medemens, die zich hierdoor gechoqueerd of geamuseerd mag voelen. De kunstenaar heeft lie ver dat men hem gek verklaart, dan dat men helemaal niet naar hem kijkt of luistert. Hoe ik dus over Ligeti' Lontano denk doet hier niet ter za ke, wèl dat het contact tussen hem en mij en velen met mij tot stand is gekomen via het R.Ph.O, In deze recensie zou eigenlijk nu een pauze moeten worden ingelast, omdat de overgang naar Beetho- vens Vioolconcert bijzonder groot is. Ik handhaaf mijn stelregel: Beetho ven staat of valt met de interpreta tie. Welnu, hij stond in het twee de deel, want Herman Krebbers is op zijn best in de lyrische passages, een eigenschap die de solist eveneens uit buitte in de hoekdelen. De heroïsrb en virtuoze passages moesten worden opgevijzeld door het orkest, dat zich hier in alle opzichten op grandioze wijze weerde. R. G. HARMS (S) licht muziekprogramma. Nieuws. 17.32 Actualiteiten. 17.52 (S) Kort-Binnenkort. 18.00 (S) terie (herh.) 21.20 (S) licht programma. 22.20 (S) gesprek. 22.30 22.40 sport, cabaret en muziek. .00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 15.05 NOS. 17.55 VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. (S) gevarieerd programma met 7.25 Van de voorpagina; 7.54 dag; 8.00 Nieuws; 8.11 Actuali- n; 9.35 Waterstanden. 10.30 (S) ek in informatieshow met om Nieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 Ac- 13.23 (S) Jongerenpro gramma. 14.33 VARA-) - - igazlne. het Nederlandse mu- en. 15.30 reportage van het s in Stockholm. 16.00 Nieuws. (S) NOS Jazz. 16.45 een pro gramma i holisme is mogelijk!, discussie. 17.3 Derde Wereld Werkweek, verslag v conferentie. 17.55 Mededeling 19.00 (S) Reis door 20.00 Nieuws. 20.05 De 1950 gr.). 20.55 (S) De Onder de grond. CRV. 7.00—18.0 Popstation. (8.00 10.00 Nieuws. 10.03' Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nieuws. 13.03 Dlatenorogramma met verzoeknum- .00 Nieuws.) 16.00 17.00 Nieuws. ADVERTENTIE (In de blauwe verpakking)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5