iljoenen
aptisten
in wereld
Dienstplichtigen schamen zich
egenwoordig voor hnn uniform
Paus sluit vrouwen
uit van ambten
CRISIS IN
LIBANON
BLIJFT UIT
BS
■SI!»®?!
Geen steun aan V.U.
In ijskast
Vakantiewerk leidde
tot eervol beroep
oorzitter H.J.Amelink van jubilerend Ons Leger
CURSUS CHINA-KUNDE
LjENSDAG 20 SEPTEMBER 1972
Er zijn bijna 31,5 miljoen baptisten in de hele wereld. Het
i er meer, want dit aantal (om precies te zijn: 31.432.130)
ivat alleen de gemeenten die bij de Baptisten-wereldallian-
BWA zijn aangesloten en dat zijn ze niet allemaal.
cijfer van de BWA-statistiek is
endien nog onnauwkeurig omdat
123.000 baptisten uit de Chinese
isrepubliek bijhoren, een aantal
1951 dat men nu wel vergeten
de andere kant is het
- sisclie cijfer (550.000) waar-
jjnlijk te laag, omdat dit alleen
geeft hoeveel leden de geregi-
f erde gemeenten tellen. En er
J in de Sow jet-Unie nogal wat
Russische gemeenten vormen in
i de grootste groep. Daarna
Engeland (173.708), Roeme-
(120.000), West-Duitslaod
i), Wales (72.000) en Zweden
i). In Nederland zijn ruim
900 baptisten. Het totaal van Eu-
a is ruim 1,1 miljoen.
fd-Amerika herbergt de meeste
j listen: 27 miljoen, op enkele
derdduizenden na allemaal in de
enigde Staten. De 800.000 Afri-
use baptisten worden voorname-
Zaire (Kongo) en in Nigeria
Mijnden.
ruim één miljoen Aziatische
Jisten vindt men voornamelijk
fot [ndia en Birma. De helft van de
_P Middenamerikaanse baptis-
woont in Haiti. Zuid-Amerika
Ser ruim 440.000, de meesten in
fllië, enkele tienduizenden in
mtinië, de rest verspreid.
elle groei
Roemenië wordt bericht dat de
iistengemeenten voor het eerst
zeven jaar een landêlijke ver
ing hebben gehouden, waaraan
1400 mensen werd deelgeno
te vergadering, te Boekarest,
gerapporteerd dat vorig jaar
tfuizend dopelingen werden gere-
reerd. Waarnemers voegen hier-
3n toe, dat daarnaast waarschijn-
ongeregistreerde doopsbe-
dieningen hebben plaatsgevonden.
Ondanks de door de staat opgelegde
beperkingen zijn de baptistenge
meenten in Roemenië sinds de we
reldoorlog sneller gegroeid dan in
enig ander Oosteuropees land.
Omdat alleen de gedoopten als lid
tellen en de baptisten de kinder
doop verwerpen, moet men om te
kunnen vergelijken met andere ker
ken bovenstaande cijfers met iets
meer dan twee vermenigvuldigen.
Blank en zwart
De blanke Lutherse kerk in Zuid-
west-Afrika zal zich niet aansluiten
bij de sinds kort verenigde „zwarte"
kerk. Deze laatste is dit voorjaar
ontstaan uit een samensmelting van
twee kerken die voortgekomen wa
ren uit het werk van twee zen
dingsinstanties. Het was toen nog
de bedoeling dat de „blanke" kerk
die voornamelijk uit Duitsers be
staat: Zuidwest-Afrika was voor
1918 EEN Duitse kolonie zich bij
de fusie zou aansluiten, zodat de
lutheranen in dit land één kerk
zouden vormen.
De leiding van de Duitse kerk zag
van de fusie af. nadat was gebleken
dat de gemeenten deze stap „voor
barig" vonden. Dat viel juist in een
periode waarin de Zuidwestafri-
kaanse bantie met een algemene
staking toonde niet gelukkig te zijn
met -het beheer door Zuid-Afrika.
Het opmerkelijke van deze staking
was dat de strijdliederen voorname
lijk psalmen en gezangen waren.
Al gaat de fusie niet door, de Duit
se kerk van Zuidwest-Afrika blijft
wel samenwerken met de zwarte
zusterkerken. Een synodecommissie
heeft opdracht aan plannen voor
een latere fusie te werken.
7 "T5.
De gereformeerde kerkeraad in
Nieuwlande (bij Hoogeveen) heeft
besloten niet langer te collecteren
voor de Vrije Universiteit. Eén zon-
per jaar wordt in de meeste
gereformeerde kerken de opbrengst
van de collecte in de kerkdienst be
stemd voor de theologische faculteit
de VU. Deze faculteit verzorgt
van de twee predikantsopleidin
gen (de andere vindt plaats aan de
Theologische Hogeschool in Kam
pen).
Nieuwlande geeft geen geld voor de
VU. Het onderwijs is daar niet zui
ver gereformeerd meer, vindt men.
Dat te Kampen blijkbaar nog wel.
De koers van de VU moet wel lei
den tot „ingang van vrijzinnigheid
in de kerken".
Een andere argument is dat de VU
voor honderd procent gesubsidieerd
wordt door het rijk en dus geen
steun meer nodig zou hebben. Dat
laatste is wel een vergissing gezien
de tientallen miljoenen die O. en
W. op het wetenschappeliik onder
wijs wil bezuinigen. En bovendien
geldt het ook voor Kampen.
Nieuwlande hoopt dat de andere
kerkeraden in de classis Hoogeveen
het voorbeeld zullen volgen.
VATICAANSTAD (AP) Paus Paulus heeft de vrouw uit
gesloten van zelfs het kleinste ambt in de R.K. Kerk en tegelijk
de celibaatsbepalingen voor diakenen en priesters bevestigd.
In een Motu Proprio een pauselijk rondschrijven reser
veerde de Paus de altaarfuncties van leken, zoals de bijbel
lezingen en de altaardienst, voor mannen.
In overeenstemming met de eer
biedwaardige traditie der kerk zijn
de ambten van lector en acoliet ge
reserveerd voor mannen, zo bepaalde
de Paus.
Vrouwen worden niet met zoveel
woorden uitgesloten van de bijbelle
zingen en de altaardienst, maar zij
mogen dus niet door een bisschop
formeel in de ambten van lector en
acoliet bevestigd worden.
Een afzonderlijk Motu Proprio was
gewijd aan de celibaatsverplichtingen
van diakenen en priesters.
Het decreet over de rol van de
vrouw in de kerk werd uitgevaardigd,
nadat de Paus „rekening gehouden
had met de opvattingen" van bis
schoppen in de gehele wereld. In 1971
heeft de bisschopssynode geadvi
seerd een speciale commissie in
te stellen om na te gaan hoe de
rol van de vrouw In de kerk en de
gemeenschap in het algemeen ver
groot kan worden ter wille van de
rechtvaardigheid. Het Vaticaan
heeft laten weten dat deze commis
sie nog steeds wordt voorbereid.
Na de concilies van 1962-65 was
de traditie gegroeid dat vrouwen
hielpen bij de altaardienst en bijbel
lezingen voor hun rekening namen.
Wijdingen
Het andere decreet wijzigt radikaal
"de lagere en hogere wijdingen" de
traditionele voorbereidingen van se
minaristen op het priesterschap.
Als achterhaald worden de wij
dingen van portier, duiveluitdrijver,
en sub-diaken afgeschaft en die voor
lector en acoliet worden vervan
gen door ambten om aan te geven
dat deze ook kunnen worden uitge
oefend door leken die niet de be
doeling hebben in de toekomst le
den van de geestelijke stand te
worden.
De paus schafte ook de tonsuur
voor lectoren en acolieten af. Dit is
de gewoonte om de kruin van prie
sterkandidaten kaal te scheren.
Leken-lectoren krijgen de taak
de bijbellezingen met uitzondering
van het evangelie te verzorgen
en de misgezangen te dirigeren. Aco
lieten mogen de priesters helpen aan
het altaar en bij de communie-uit
reiking. In de afgelopen jaren heb
ben veel bisschoppen nonnen toe
stemming gegeven de communie uit
te reiken als geen priesters beschik
baar waren.
Veel theologen hebben zich op
het standpunt gesteld, dat er geen
leerstellige redenen zijn om de vrouw
van het priesterambt uit te sluiten
ook al waren Christus en de aposte
len dan mannen.
In het decreet over de diakenen
kondigt de Paus aan dat de wijdings
plechtigheden herzien worden door
de Vaticaanse congregaties en daar
in de kuisheidsgelofte voor onge
trouwde kandidaten zal worden op
genomen. Op het ogenblik wordt de
ze gelofte afgelegd bij de subdiaken
wijding, welke nu dus vervallen is.
In het decreet wordt de celibaats
verplichting herhaald voor kandida
ten voor het priesterambt en voor
ongetrouwde kandidaten voor het
diakonaat. Ook wordt bevestigd dat
een getrouwde diaken die zijn vrouw
verloren heeft, geen nieuw huwelijk
kan aangaan. De twee decreten wor
den 1 Januari 1973 van kracht.
Niet alleen het pastoraal beraad in
Nederland is opgeschort. Ook in
Spanje en in de Verenigde Staten
zijn plannen om tot een overlegor
gaan op landelijk niveau tussen
bisschoppen, geestelijkheid en „le
ken" te komen, in de ijskast gezet.
Het Vaticaan bereid, een algemene
richtlijn voor deze raden voor en
wil dat daarop wordt gewacht. Mgr.
O'Connor, de Amerikaanse bisschoo
die voorzitter is van een commissie
de de mogelijkheden van zo'n be
raad bekijkt, zei dat hij geschokt
was door de Vaticaanse mededeling
dat landelijke pastorale raden niet
zouden passen in de structuur van
de kerk.
In de Verenigde Staten, zo zei hij.
heeft de kerk wel degelijk behoefte
aan een dergelijke vorm van
overleg.
Ds. H. A. Denkers (50), hervormd
predikant in het Friese Hantum
met het onderhorige Hantumhuizen
en Hantumeruitburen gelegen in
Westdongeradeel gaat het wijde
Friese land verlaten om zich aan de
boorden van Vader Rijn te vestigen.
Het bij wijze van vakantievulling
leiden van studieweken in een Duits
vormingscentrum leidde tot zijn be
noeming tot studiesecretaris van
dat centrum, in Bendorf bij Ko
blenz.
Nieuw is vormingswerk niet voor ds.
Denkers. Hij was tien jaar directeu-
van een vormingscentrum in St. Ni-
colaasga, een van de weinige Room
se enclaves in Friesland.
De afgelopen drie Jaar gaf hij mede
leiding aan een zomerse bijbelstu
dieweek van Joden, christenen en
moslims in Bendorf. De weken wer
den georganiseerd door het r.k. vor
mingscentrum aldaar.
Thans worden deze ontmoetingen
interkerkelijk en minder incidenteel.
Er is samenwerking ontstaan tussen
het r.k. bisdom Trier en de Evange
lische Landskerk van het Rijnland.
Ds. Denkers is nu door de lands
kerk beroepen en krijgt als taak
„het bevorderen van het wederzijds
verstaan van christenen. Joden en
moslims" en het bijspringen van de
drie reeds in Bendorf werkende
vormingsleiders.
5t»L
Z „Ons Leger" bestaat
Een jubileum, maar valt
ook veel te vieren? Voorzitter
2 „koninklijke" vereniging is
i-majoor b.d .H. J. Amelink.
ostplichtige soldaten schamen
tegenwoordig jm het uniform
kazerne te dragen. Ik be
niet. Ze zijn geloof ik
de mensen denken dat ze
t moordenaarsbende behoren"
Amelink ook in burger
martiale figuur, wit haar
het met nauw verholen af-
Opgevouwen in een stoel in
riante Rijswijkse flat spreekt
met enige weemoed over het
koorden en knopen wat
ftzichtelijke marechaussee-uni-
hij vorig jaar juli uittrok
is het bereiken van de pen-
ïerechtige leeftijd. „Ik was er
'k Ben er ook in ge
ld".
mormalige commandant van het
der marechaussee en gouver-
der residentie haalde z'n uni-
onlangs graag weer uit de
"te het aan te trekken voor de
Plechtigheid "an de Jongste
ha de Oranje-dynastie.
Amelink zegt terwijl hij
coflt 'de telefoon aanneemt: .Mijn
Is adjudant in Duitengewone
v&n de Koningin. Maar hij
*ht wel blij hoor toen hij z'n
"a weer uit kon trekken Hij
*a hele rode rand ln zijn nek
f alles
geeft coe dat zo'n kraag,
je voortdurend met je kin
"8 moet lopen, ook niet alles
dat een meer eigentijdse wa
penrok wel op zijn plaats zou zijn.
„Ze zijn er trouwens a> mee bezig.
Ik heb foto's gezien van een ont
werp voor een donkerblauw pak
met gewone revers"
Maar de ex-generaal kan weinig
begrip opbrengen („ik ben een man
van het establishment maar doe
geen ongenuanceerde uitspraken")
voor de met succes bekroonde
actie van de vereniging van dienst
plichtigen (VVDM) om zelfs recru-
ten het recht te geven zich na
diensttijd in burger te steken. Hij
ziet het als een fnuikend gebrek
aan saamhorigheid in de krijgs
macht. „De VVDM heeft het volste
recht om voor de belangen van
haar leden op te komen, maar het
is wel belangrijk jp welke manier
dat gebeurt. Zo'n groetweigeractie is
mij niet bepaald At het hart ge
grepen. Groeten ziet men tegen
woordig als serviel. Maar de beteke
nis is alweer: saamhorigheid".
Behalve gebrek aan dit cement der
maatschappij signaleert de heer
Amelink achteruitgang van moreel
en geoefendheid der treopen. „Om
de twee jaar wordt een NATO-re
view gehouden, dan wordt bekeken
in hoeverre het legerkorps voor z'n
taak is berekend. Bij de review van
anderhalf jaar geleden kwamen wij
er niet zo best af".
Boteren
Tussen burgerij en krijgsmacht bo
tert hèt, meent nij, ook niet zo erg.
„Neem nou de 'iet —succesvol
afgesloten Taptoe Delft, zegt de
heer Amelink met verbijstering in
zijn stem. Vroeger stelden de deel
nemers zich op in het kerkgebouw
en dan kwamen ze door de toren
poort naar buiten en voor de show.
Dit keer mochten ze allééD de toren
gebruiken, want die iS van de ge
meente Delft, maar de Nederlands
Hervormde gemeente hield de kerk
deuren potdicht"
Voor de tweeduizend leden van
„Ons Leger", burgers en (oud-)mili
tairen. zijn dit zaken die van een
gevaarlijke mentaliteit blijk geven.
Hun doelstelling immers is: „Het
Nederlandse volk ervan te overtui
gen dat het voor het behoud van
vrede, veiligheid en vrijheid een
deugdelijke krijgsmacht, steunende
op de sympathie der natie, noodza
kelijk is".
Een opgave waarin de vereniging
sinds de oprichting in 1912 door
twee verontruste ook toen al
luitenants nauwelijks geslaagd mag
heten, als men althans de geringe
sympahtie voor het uniform en de
minimale bereidheid om de geldknip
voor defensie te openen in aanmer
king neemt.
Het bestuur van „Ons Leger" is
zich dit ook pijnlijk bewust. Bij de
viering van het zestigjarig jubileum
op 15 september in het Kurhaus zal
de natie er nog eens op worden ge
wezen dat „een beetje defensie"
geen zin heeft. Secretaris-generaal
van de NAVO mr. Luns is graag
bereid gevonden hieraan door het
uitspreken van een rede krachtig
bij te dragen en na de pauze is het
„Voor de vuist weg met Ons Leger"
door niemand minder dan Willem
Duys.
Waarom Luns en Duys? De heer
Amelink: „Mr Luns kan het beste
onze situatie beoordelen. Voor het
amusement hadden we eerst Paul
van Vliet gevraagd, maar die kon
gewoon niet".
Door Russische druk
De Koninklijke Marechaussee heeft in verband met de ver
hoogde activiteit van Palestijnse terroristen twee -pantserwa
gens op Schiphol gestationeerd, die in het bijzoiider zorgen
voor de beveiliging van Israëlische en Duitse (foto) toestellen.
LEIDEN Van 6 oktober tot en
met 18 mei zal door het Sinologisch
Instituut van de Leidse universiteit
een cursus Chinakunde worden ge
geven. De colleges worden vrijdags
van elf tot een uur in het Acade
miegebouw gegeven en worden al
leen onderbroken voor de kerst- en
de paasvakantie. De onderwerpen
die aan de orde komen zijn het pré-
moderne China, de overgangsperiode
van omstreeks 1860—1949, de Volks
republiek, de sociale structuur, de so
ciale geografie en de economie, de
staat en de ideologie, de taal en het
schrift, de letterkunde en de beel
dende kunst en de relaties tussen
China en de buitenwereld in de mo
derne tijd.
Voor nadere informatie over de
cursus kan men zich wenden tot het
Sinologisch Instituut van de RU,
Eerste Binnenvestgracht 33 Leiden,
tel. 26637.
JERUZALEM De crisis tussen
de Libanese regering en Fatach was
hier voorzien. Het was een van de
voornaamste doeleinden van de Is
raëlische invasie van het afgelopen
weekeinde. Vooral het bombarderen
van twee bruggen over de rivier de
Litani, die Libanon in tweeën ver
deelt. wordt hier meer als een waar
schuwing aan Libanon gezien dan als
Door
jaap van Weesel
een slag voor de Fatach. Er zijn in
het geheel slechts drie bruggen over
de rivier de Litani, en alleen de der
de brug langs de kust is nog in tact.
Dat de huidige crisis werkelijk tot
drastische maatregelen van de Li
banese regering tegen de Palestijnse
commando's zal leiden, wordt in Je
ruzalem echter betwijfeld. In Liba
non heerst een wankel evenwicht
tussen moslims en de christelijke
bevolkingsgroep en het nemen van
drastische maatregelen zou dat even
wicht verstoren, wat heel gemakke
lijk een burgeroorlog tot gevolg zou
kunnen hebben tussen de anti-Pa
lestijnse christenen en de pro-Pales
tijnse moslims.
De Libanese regering zal daarom
alle mogelijke moeite doen het niet
tot een krachtmeting te laten aan
komen. Dat het leger de Fedayin niet
toestaat naar hun bases terug te ke
ren. kan op een conflict wijzen tus
sen premier Saeb Slalam, die mos
lim is, en de opperbevelhebber, die
een christen ls. Daar komt nog bij
dat de Arabische landen met Egypte
vooraan sterke pressie op Libanon
uitvoeren de bewegingsvrijheid van
de Palestijnse commando's niet in
te perken.
De bemiddeling van de secretaris
generaal van de Arabische liga, Mah-
moed Riad, de vroegere Egyptische
minister van Buitenlandse Zaken,
wordt in Jeruzalem in de eerste
plaats als Egyptische missie gezien
om de positie van Fatach in de Li
banon te redden. Cairo heeft de Pa
lestijnse organisatie opgeroepen tot
een spoedzitting in Egypte.
Er wordt druk gespeculeerd over
de vraag waarom het Libanese leger
zo heftig verzet heeft geboden tegen
de Israëlische troepen. Of het hier
om een beslissing van hoger hand
ging of van een commandant ter
plaatse, is niet bekend. Gezien het
feit dat het opperbevel in handen
van een christen is, had afzijdigheid
of symbolisch verzet meer voor de
hand gelegen. Het is ook duidelijk
dat Rusland hierbij een rol heeft
gespeeld. De Russische ambassade
ln Beiroet had de Libanese regering
al twee dagen van tevoren gewaar
schuwd voor een Israëlische aanval.
Ook de Russische Middellandse-zee-
vloot was ln de richting van de Li
banese kust opgestoomd.
Mogelijk heeft Rusland druk op Li
banon uitgeoefend om dt keer op
te komen voor de Palestijnse com
mando's, al is de Russische invloed
ln Libanon 'aan de andere kant niet
bijzonder groot.
Een ader aspect dat bij de Rus
sische activiteit voor de kust van
Libanon een rol speelt ls waarschijn
lijk de betrokkenheid van Moskou by
Syrië. Sinds het vertrek van de Rus
sische adviseurs uit Egypte heeft
Moskou zich gericht op Syrië en Irak
om zijn invloed ln het Midden-Oos
ten te behouden. De Sowjet-Unie
zou door het ops tomen naar Libanon
willen waarschuwen tegen Israëli
sche represailles tegen Palestynen ln
Syrië. Langs de Israëllsch-Syrische
grens vond gisteren een vuurgevecht
plaats.