Geëngageerd theater van hoog niveau Geen hoogtepunt in de Don Juanliteratuur WJater te doen is JUTLAND'S IRELAND IN LAK THEATER HORVATH BIJ THEATER Kunstgebitten Van De Obaldia Amusante eenakters bij NRT I SSP.' >AO 19 SEPTEMBER 1973 Het Londense Portable jtje geeft morgenavond in het [■theater aan het Levendaal een -bare voorstelling van "Enge- Ireland". i stuk. dat door samenwerking lieven schrijvers tot stand is ge en en het Ierse terrorisme tot ffferp heeft, is een gedraanafci- de documentaire, waarin vooral de Rooms-katholieken en het Britse leger scherp it getekend. Geen theater in eland heeft het stuk in première brengen, omdat het Britse in Ierland er zeer fel in wordt -evallen. Deze Mickery-Voorstel - maakt het gebruik van geweld de Ierse katholieken als laatste duidelijk, maar ook het uit- a-n dat middel eigenlek uitzichtloze van de hele situatie, n gedramatiseerde documentaire, streeks 'geëngageerd' theater voorstelling van dat karakter ADVERTENTIE .SU DE AANSCHAF VAN EEN NIEUWE KEUKEN OVERWEEGT. MOET U U IRMAT GEZIEN HEBBEN sal keukens zijn er van klein tot groot, va» niet al te duur tot zeer exklusief. ui uiterst simpel tot volgebouwd met denkbare apparatuur. Ook uw keuken vindt u in het uitgebreide programma, utek tog onze uitvoerige dokumentatiemap, 02503-3951 (dag en nacht bereikbaar) of onze showrooms in xfddorp (bij Schiphol) deze zijn geopend va: ot en met vrijdag van 8.30 tol 16.00 u tijdens de donderdag-koopavond run smi 'l'ri!S moet al van buitengewoon kaliber zijn om helemaal verteerbaar te zijn. Het Londense gezelschap blijkt van goede theaterhuize te zijn: de door David Hare en Snoo Wilson uitste kend geregisseerde voorstelling be vat een aantal schitterende scènes en het spelpeil is hoog. Maar de basis voor dit soort toneel is bijna altijd een misschien onontkomelijke naïvi teit en kinderlijkheid, die wel zal samenhangen met de felle eenzijdig heid waarmee het politieke stand punt wordt verdedigd. Het is voor het overige een professionele voor stelling van hoog niveau een van de beste, zeker in dit genre, die in het kader van het Mickery-circuit te zien zijn. T entoonstelli ngen Wassenaar (Kunstzaal Heuff) Bxpo- itle Els de Haas (schilderijen) Frans de Haas (schilderijen en prenten) en Annebet Stam en Erl'- •- bakkersgrapjes) i format Over onze oostgrenzen ziet men in de schouwburgen tegenwoordig vrij geregeld de aam van Odon von Horvath opduiken, een Hongaar, die tussen twee wereldoorlogen een vrij omvangrijk toneeloeuvre bij een- schreef tot hij als vluchteling voor het nazidom in 1938 door een PariJ- se kastanjetak werd gedood. „Theater" komt de eer toe hem in Nederland te hebben geïntroduceerd, de Haagse Comedie zal in dit sei zoen nog volgen met twee van zijn stukken. Of „Don Juan, terug uit de oorlog" (1936), dat zaterdag in Arnhem oor het eerst werd ge speeld, zijn beste visitekaartje is, mag men betwijfelen. In 24 tafere len laar Horv&th Don Juan uit een ander tijdvak, dat van de decadente belle époque stappen in de Jaren van na-oorlogse ontreddering, van inflatie. Hij aanschouwt in de vele vrouwen, die zijn pad kruisen én neemt ook Zelf deel aan een carnaval van liefdeloosheid. Hij wordt de cy nische speelbal van een nieuw tijd perk, waarin een genotzoeker als hij niet meer wortelen kan, de Jacht op een ideaalbeeld moet eens temeer mislukken, de wereld blijkt zonder volmaaktheid. In korte flitsen tekent Horvéth reeksen vrouwen met een naturalis tisch oog, zijn Don Juan dwaalt een rondedans van ergheden, maar de korte karakteristieken missen de rake psychologische toetsen van een Sohnitzler en de werking is eerder lachwekkend dan navrant. ADVERTENTIE Geen losraken of verschuiven meer van Niemand,, die een kunstgebit heeft, be hoeft meer op een kritiek moment in verlegenheid te raken, omdat zijn I kunstgebit losschiet of verschuift. Maak een einde aan dit steeds dreigende ongemak. Een weinig Dentofix-poeder I houdt het gebit de gehele dag on- I wrikbaar op zijn plaats. Dentofix voor komt tevens onaangename reuk uit de mond. Probeer het nog vandaag. Ver- j krijgbaar in discrete, neutrale plastic (moeilijk ontwart>aar kluwen van kwaliteiten en gebreken. In het eer ste bedrijf vooral zette hij de vrou wenfiguurtjes aan tot hysterische uitbarstingen, een misvatting die voora 1 geboren leek uit de andere werking van Duits en Nederlands. De meeste actrices kregen pas wat meer greep op de figuren, waar zij die, als in het tweede bedrijf, bre der en met meer tussentonen kon den uitspelen. De inzet waarbij de toekomstige slachtoffers van Don Juan als het ware uit de vitrine van een een stoffig keizerrijk stapten wekte verwachtingen, daarna traden er grote schommelingen op in de voor stelling. Edmond Classen, in de ti telrol, nam in de filmische aaneen schakeling van flitsen meer de pas sende posen aan dan dat hij een totale onderstroom wist op te roe pen. Het is de vraag of die er ook inzit. Als de gehele voorstel ing de uitwerking had gekregen van de chaféscene met José Ruiter, Nettd Blanken en Bea Meulman was m verder gekomen. Maar deze Horvath lijkt geen hoogtepunt in de Don Juan-literatuur, de sneeuwpopsym boliek aan het slot deed daartoe nog eens duidelijk de deur dicht. Leidse bioscopen CAMERA: "Rosemary's baby", 18 Jr. dag. 7.00. 9.30 uur. Do, vry.. ma. en dl. ook 2.30. Matinee: "Winnetou tegen de Desperado's" a.l., zat en woe. 2.30 uur; zo. 2.00, 4.15 uur. Nachtfilm: "Catch 22". vr\J. en zat. 23.30 uur. TiTDO: "De meedogenloze muiters". 18 Jr., dag. 2.30, 7.00. 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur. LUXOR: "What's up, doc?", a.l„ dag. 2.30, 7.0O. 9.15 uur; zo. ook 4.45 uur. REX: "Strawdogs", a.l., dag. STUDIO: "Liefde zo puur als de on", 14 Jr., dag. 2.30, 7.00. 9.15 uur; TRIANON: "De inbreker". 14 Jr.. dag. 1 18.45—10.80 l Kinderafdelingen Al en B4: Dagelijks in 14.30—18 45 uur Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— .1.30 's zondags 1112 en 1415 uur Eerste klasse: de gehele dag Annakllnlek: dag 13.3014.30 en 18 —19 uur Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 en dag. 10.30—11.30. 14.3016.00 en 9.20 uur: klasse 3 dag. behalve dlns- ag van 19—19.45 din v 13—14 uur zat .a zon. tevens van 14.30—15.30 uur kliniek kindergeneeskunde (zaal 22 23 ouders dag 10.3011.30 14.30— en 18.1519 uur: overige bezoe- maandag tot vrij 18.1519 uur. _n zon 14.3015.30 uur (zaal 60) alle bezoekers maandag tot vrij 18.15 —19 uur zat. en zon. 14.30—16.80 uur (zaal 61 babyzaal) alleen voor ouders dag vanaf 10.30 uur. Kindereaa) keel Eljkel (tekenlngi bovendien dl. 8 grafiek) dag. de Stille Zuidzee i Geopend maandag der natuurwetenschappen dag 10-4 Ryksmuseum van Oudheden peoburg 28) Werkd 10 uur voorn Volkenkunde (Steenstraat 1) Dag 10-6 i Rijksmuseum voor natuurlijke hls (Raamsteeg 2) Dierenleven ln Su Bezoekuren Ziekenhuizen Diaconessenhuls: le klasse dagelijks 11.00—12.00 uur 13.16—14.00 18.45—19.30 uur 2e en 3e klasse, gelijks 13.15—14.00 uur en 18.45—19.30 uur. Kinderafdeling dagelijks 14.45— 15.30 uur maandag- woensdag- e vrijdagavond 18.3019.00 uur Ellsabethzlekenhuls 3e klasse. dag< lljks van 14.00—15.00 en van 18.45- klasse, dagelijks van 11.30 11.80. Kraamafdellni .00—15.00 le klasse dagelijks v klasse 15 18.45—19.30 ar Gynnacologle en vo .gelijks van 10.00—11.30 uur en van .0020.00 uur behalve op dinsdag Op die dag ls er geen bezoek behal- jor patiënten die op woensdag ge opereerd worden. Voor deze patiënten een extra bezoekuur van 19.00 Amerikaanse andijvie salade Snijd het teergroene binnen ste van een krop andijvie over dwars in uiterst smalle reepjes. Snijd 12 radijsjes in zeer dun ne schijfjes en doe hetzelfde met een geschilde sinaasappel. Ver wijder vooral eerst elk spoor van het witte vel. Snijd de plakken dan in stukjes. Roer een sausje van 3 eetlepels zonnebloemolie, 1 eetlepel citroensap, 1 theelepel mosterd, een mespunt zout en een afgespreken theelepel vers gemalen peper. Vermeng de ge sneden andijvie met de plakjes radijs en de stukjes sinaasappel en meng er een volle eetlepel fijngehakte walnoot en vervol gens het sausje door. Laat de salade zo een half uurtje (niet langer) staan en roer dan nog eens door. De bezoektijden de afdeling Verloskunde "(kraamvrouwen) zijn mede ln verband met de voedingstij den als volgt vastgesteld: dagelijks v. 15.3017.00 uur en van 18.3020.00 u Kinderen tot 12 Jaar kunnen wegens mogelijk mfectiegevaar helaas niet op bezoek komen. I bezoek ls uitsluitend be de echtgenoten Alleea- ders en moeders waarvan it in het buitenland ver avonds één bezoeker HRHÏ OP dle dag be vallen zijn Voor hen ls er een avond bezoekuur voor de echtgenoot van 19.00—20.00 uur Voor de Praemalurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleeD voor ouders): maandag, woensdag, vrlj- 18.3018.45 zaterdag en zondag: 5.45 i 3e klas 14.00—15.00 en 18.00—19.00 uur Kraam afdeling 1G.00—17.00 uur alleen Haagse agenda Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Pre mière: Nel Oosthout „Het grote ge- Kon. Schouwburg: 20.15 uur: Pre mière Toneelgroep Theater „Bruid huls" van Lope de Vega Houtrusthallen20.15 uur: Het Re sidentie-Orkest o.l.v. Willem van Ot- terloo m.m.v. Janine Dacosta. plano „Prinsjesdagooncert" (o.a. Beethoven. ChoDin) Schevenlngseweg het duister" gissingen" William Shakespeare Diligent la: 20.15 Harpkwartet. Circustheater: 20.16 uur: Toon Her mans m.m.v. Henk Westerus Frank Kooman: 14.30 uur: „Reln- tje de vos op de maan". DONDERDAG Kon. Schouwburg: 20.18 i David Storey „Te* Hot: 20.30 uur: „Het spel der ver gissingen" van William Shakespeare Kasteel Duivenvoorde, Voorschoten. 20.30 uur: Het Residentie Strijktrio be- altviool (o.a. Schubert. Martlnu, Mo zart). Circustheater: 20.15 uur: Toon Her mans m.m.v. orkest oJ.v. Henk Wes terus. Diligentla: 20.15 uur: Cabaret Tingel Tangel m.m.v. Marijke en Sieto Ho ving en Rob de NIJs: „Waartoe, waar heen". Het Rotterdams Toneel (onder Karl Guttmann) bespeelt in beginsel twee theaters: de Rotterdamsche Schouwburg en het Hofpleintheater met dezelfde doelstelling: een zo groot mogelijk publiek in die thea ters te brengen. De eerste keus voor het Hof pleintheater: twee komedies van René de Obaldia. waarmee het nieuwe gezelschap debuteert, is niet zo gek: amusante eenakters die hier en daar wat spelen met „diepere" gedachten, en goed materiaal voor acteurs. ADVERTENTIE Clowntje Marino had zijn verhaal snel verteld. Toen circus, waar hij werkte, in dit havenstadje had gestaan hij ziek geworden. Vier weken had hij in het ziekenhuis ge- Hu is hij heter, maar het circus is inmiddels verder gereisd een heel ver land. Bram heejt direct de oplossing hij de hand: 'yen varen we, en ik hreng je in het land waar jouw cir- Met z'n allen rennen ze naar de Kokanje. Marino is binnen enkele minuten thuis aan boord. Wat een criminelissimo schip", roept hij uit. „Wat voor schip?", vragen Bram, Karoen Tutu in koor. „Criminelissimo. Nou ja, goed, fijn, prachtig, weet je wel", verduidelijkt het clowtje. Hij zet zijn kof fertje op tafel, klapt het open en er komt een wirwar van tubetjes en potjes tevoorschijn. In het opengeklapte deksel zit een spie gel en Marino begint zeer aandachtig de kleurtjes op zijn gezicht bij te iverken. de panty met het korte broekje en de lange benen (in de blauwe verpakking) Het zijn wel zeer Franse komediet- jes, en die stellen hoge eisen aan de vakbekwaamheid van de spelers en de regisseur. De voorstelling, die eind vorige week in première ging, gaf soms aardige dingen te zien van Lies Franken. Ronny Bier man en Luc Lutz, maar het tem po zat er (nog) niet, bij alle drie. in. Die traagheid moet vooral in de eerste eenakter ook regisseur Arnold Gelderman worden toegerekend. „Spook voor twee vrouwen": minna res komt. uitgenodigd, op bezoek bij echtgenote. Twee redelijk intelligen te vrouwen, die het na een eerste verlegenheid wel met elkaar kunnen vinden. Od dat moment overlijdt echtgenoot, die als geest door hei behang de kamer binnenkomt, din gen hoort en (uiteraard zonder door de vrouwen te worden bemerkt) be commentarieert. Dat commentaai heeft wat dichterlijk- wijsgerige bo ventonen. maar voor het overige k LEIDEN Als voorbereiding op de competitie heeft de volleybalver eniging Leython AC afgelopen zater dag met vier teams deelgenomen aan een groots opgezet toernooi in Delft. De dames le klasse werden vierde achter Radlus 1, 2 en 3. De dames 2e klasse deden het uitstekend e bereikten een gedeelde le plaats, met WW uit Wassenaar. De heren, promotie klasse, aangetreden met drie invallers, kwamen in hun poul tot de tweede plaats achter het ster ke Punch. Ook de heren 2e klasse deden het prima en eindigden als eerste voor VOY en DOB. het een aardig theatervondst Je. „De babysitter" tekent een echt paar. dat elkaar na dertien Jaar huwelijk van binnen en buiten kent. Er komt een soort Heilssolda te binnen, die met bijbelteksten op zich heen zwaait en na het nuttl- van alcohol duchtig uit haar rol valt. Dat heeft allemaal een heel kluchtig effect, maar een klucht ls geen Franse komedie. Ronny Bierman komt hier beter op dreef, en Lies FY anken en Luo Lutz zorgen voor een geacheveerde on derstroom voor die kluchtigheid. Jaap Joppe Hoe is het ontstaan? Dit woord: RAM j Men noemt een mannelijk schaap in grote delen van Ne derland: ram; ln andere streken gebruikt men het woord weer. In het bijzonder voor het gecas treerde dier. Het is waarschijn lijk dat de naam ram samen hangt met een oud bijvoeglijk naamwoord dat betekende: een scherpe geur verspreidend, een geur die de gesneden weer niet had. Het woord ram is ook bekend als de naam van een bele geringswerktuig waarmee men vroeger de muren van een ves ting stukbeukte, de stormram. Het ls duidelijk dat men daar bij dacht aan de stotende bewe gingen die een woedende ram maakt. Zo worden ook andere diernamen als bok en ezel voor toestellen gebruikt. PANDA EN DE MEESTER-ERFGENAAM '-JI7. Joris wierp een laatste hongerige blik op de etende 'Aa, en slofte toen misnoegd weg. Hnar blijft de gerechtigheid?" vroeg hij zich af. „Het baaske "7 I dolt tegoed aan weelderig voedsel in warmte en gezellig- yjj en ik mag slechts toekijken in de gure kilte waar het W van mijn maagrammelingen wegdrijft op de wind M staakte hij zijn geprevel, want zijn aandacht werd ge- ^"en door een aanplakbiljet. ytgenaam gezocht", stond daar op. „Goede beloning voor in- "'tyen die de heer Hebbes Schraap op het spoor kunnen brengen van enig familielid" „Erfgenaam? Beloning?" peinsde Joris, opvrolijkend. ,fEn Schraap is dat niet dezelfde naam als op het uurwerkje dat mij vanochtend toevallig in handen kwam? Ei, ei; ik zie een nieuwe toekomst voor me Met die gedachte keerde hij op zijn schreden terug en stapte de herberg binnen. „Welkom, vreemdeling!" riep de waard hartelijk. „Het is ons een eer! Maak het u gemakkelijk!" „Dat is Joris!" mompelde Pctnda verrast. „Ik denk niet dat hij nog welkom zal zijn als hij de rekening niet kan betalen G/vrr pe £FD/iCTie eckt DE LEEFTIJD V4M HET HOOFD PUBLlCERBJ r -2S l; BltWW IK NIET./(LS ze HET TOCH DOEN kKuerr de hele KEEMCTIE DE J?E V4N DE WEBC 6EEN SNOEP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 21