aagse Comedie ijlvol in otte Goldoni VECHT VAN TWEE MEESTERS' IN PREMIERE ■ai «verstaanbare tekst teistert 'Moeder Adam' *W)//ater te doen is 'Vis voor vier' Melodramaatje rond hunkerende zusjes fi t igse Comedie leek even aan- s d bij een drievoudig Jubi- net als een voetbalsterren- die bij een belangrijke wed- nerveus niet in haar normale Sa! m komen. Een als regisseur -lij meer verrassende Guido de omt de eer toe de verlossen- prati öingBta'effer te hebben ge- met de feestelijke schelmerij, uit Goldini's „Knecht van eesters" peurde. 13 ig ging in de Koninklijke de première van het de Italiaanse auteur uit van de commedia ontwikkelde en dat sinds bajeldpremière in Milaan in 1746 is geworden, bekijken op de hand van stukken van Goldini men triest het hoofd bij zoveel kinderlijke grap- maar dat is vaak mislei- ?ant in feite biedt de auteur Samaar een perfecte kapstok, denkbare, maar toch afwogen stramien, dat alle moet bieden aan de vinding- 20& van de spelleider. Het fc_ eidens moeilijk karwei een als echt grappig overeind te brengen; met wat vaardige routi ne komt men er niet, het is een duidelijke krachtproef. Die doorstond Guido de Moor glansrijk, men zou er zelfs bij kun nen zeggen: hij moet er wat Ita liaans bloed voor hebben om het te doen zoals hij deed met een rake observatie van over hun theewatei rakende zuiderlingen. Hij durfde de uitdaging aan om dicht in de buurt te blijven bij het monument dat Strehler ontwierp van de „Knecht" met een onnavolgbaar Jonglerende Moretti. Een stijlvoorstelling met maskers bij diverse figuren als Truffaldino, de dokter, de herbergier, maar stijl (heldere, lucide stijl in de montere, eenvoudige aankleding van Harry Wich en Bas Noordhoek Hegt) wel ke het dartele leven niet uit de voorstelling drukte. Dat was het knappe in de regie, stijl en vrolijk heid, die elkaar nog wel eens willen opvreten, reikten elkaar hier de hand in een festijn van schelmerij, waar van lieverlede ieder zich aan gewonnen moest geven. En dat doen volwassen premièregangers, die gemaand worden weer een beetje kind te worden, niet gemakkelijk. Een van de kleurrijke scènes uit Goldini's blijspel "Knecht van twee meesters" dat door de Haagse Comedie in een stijl voorstelling wordt gepresenteerd. Een bezetting, die over de hele linie tot verfrissend komediespel kwam in geestige vondsten de spelers verstoldep soms tot porceleinen beeldgroepjes vonden in Jules Royaards hun lenige, watervlugge, onweerstaanbaar liegende aanvoer der. Hij is een acteur, die voorbe stemd was om de Truffaldino op zijn speelstaat te hebben. De ver wachtingen, die men erover hebben kon, zijn meer dan royaal ingelost. Zelfs met de belemmering van een masker. Want daarachter openden radeloze ogen bronnen van wanhoop en improvisatietalent. Als zijn Truf faldino nog iets aan brutale bra- vour wint kan men van een triom fale rentrée van Royaards bij de Haagse Comedie spreken. De overigen werkten in het opgeto gen spel van verwisseling en bedrog stijlvol mee, Eric van Ingen en Leo de Hartogh als twee maffe oude vo gels om elkaar heen draaiend voor aan, maar ook Anne Oostveen, Rei- nier Heidemann, Anne-Marie Heyli- gers, Wim van den Heuvel, Guus Verstraete, Rick Nicolet, Gerard de Groot en Bob van Tol. P. Ruivenkamp gav tMoeder Adam", het stuk lharles Dyer waarmee de Producties loot (onder ar- i leiding van Josephine van ïtje en) van de vernieuwde Nieuw Rotterdams To- 1 zich in het gelijknamige T rtje presteerde, werkelijk jtr.eenzaamheid van de mens ie programmatoelichting zoals ook het evan- *ie Willeke AVberti-romans jee in Mens en het oeuvre van 4$ daarover handelen Het gaat hier meer om igei&terbehandeling van een Oi- 3 complex, en dan nog in een 51111 milieu. De Engelse onderti-' :stt ne Sunday in a Cathedral ajj, zou je kunnen vertalen als zondag je achter de horren 2 taphorst", als het stuk ook in zijn associaties, waar leeds mee werkt, niet zo na- lijk Brits zou zijn. p liet veel gedaan, om dat Brit se accent hoe dan ook wat op te zuiveren. Je zou daarbij denken aan een bewerking door middel van dp vertaling, maar Han Besseling, die voor die vertaling tekent, staat zeer dicht, al^ie dicht bij de artistieke leidster en hoofdrolspeelster Josephi ne van Gasteren om van die zijde te worden gecorrigeerd. Het stuk is geregisseerd door de schrijver: het is natuurlijk niet te verwachten dat juist hij ook maar de titel of jota aan zijn tekst zou gaan veranderen. Ernstiger nog is de consequentie van het inzetten van een regisseur die onze taal niet beheerst: een fa lende tekstregie, meestal merkbaar, hier met akelige gevolgen: minstens een derde van de tekst is onver staanbaar. Zonder dat excuus van de regisseur een eigenlijk onvergeef lijke zaak bij vakmensen als Jose phine van Gasteren en Henk van Ulsen, in een theatertje als Piccolo. Een moeder en haar zoon, gestrand In een kleine Engelse stad, beheerst door die kathedraal. De moeder ls - blijkt later in het stuk - verleid (heet dat) door een korperaal in Brits-Indië, waar zij de dochter van de zendeling was, met alles wat daar bij hoort aan begrippen en verwachtingen. Haar eenmalige ont moeting met de liefde, ervaren als zwakheid, heeft die vorm van men selijk contact, zelfs met haar zoon, voor haar bedorven, en ook licha melijk is zij gehandicapt. Haar zoon is maatschappelijk mislukt, is op zijn moeder georienteerd, hunkert naar liefde ook van haar, en vlucht in spelletjes met het leven. Het stuk is een analyse van die si tuatie, er „gebeurt niet veel, en wat er zichtbaar is heeft Charles Dyer als regisseur in een goede mise en scène gegoten. Maar het stuk rust muurvast op het woord: het is een gedramatiseerde psycho logische roman. Die toneelsituatie vraagt een weloverwogen tempo, een zeer genuanceerde beheersing van de' soms rijk vloelende woorden stroom. Dat tempo hadden indertijd Guus Os ter en Joan Remmelts in Dyers stuk „Staircase", een soortge lijke analyse van een homofiele re latie, heel duidelijk. Hier ontbraken die schakeringen. Vooral door het ontbreken van die nuanceringen wordt het stuk te lang, want wat overblijft is een moeder- zoon-relatie, die na de tijd die een eenakter zou nemen wel als toneel ls uiteengezet. Josephine van Gaste ren maakt haar autistische moeder redelijk sinister, onbewegelijk in bed gekluisterd en dus beperkt b haar dramatische middelen. Henk van Ulsen geeft zijn wanhopige zoon een maximum aan uiterlijke theatermiddelen mee, en daarvan heeft hij een geweldig arsenaal ln huis. (Van cht stuk zal op dinsdag avond 26 september een opvoering in het LAK-theater worden gegeven). JAAP JOPPE BRAMMET JE FOK EN DE BRAMPOPPEN Met ontzetting hadden Ruit en Bolhoed gezien, hoe end Mativersatti door Bram werd ontmaskerd. En ze moes- <ie$r even over nadenken of ze hem loei te hulp zouden schie- lenslotte was het zijn schuld, dat ze veel geld zouden ver en tóch geen wraak op Brammetje hadden kunnen nemen. gooiden snel kruis of munt, en besloten toen toch hun mak- gejlhelpen. Maar zodra ze naderstormde sprong Bram achter rijen marcherende mannetjes die de Luit en Bolhoed voor de voeten liepen en meteen xn broekspijpen klommen. „Voorzichtigvoorzichtigtrap er niet op, die dingen kosten geld", riep Maliversatti en de Ruit en de Bolhoed wilden wel, maar de mannetjes kwamen nu zelfs in hun broekspijpen en door dat ge- kietel voerden ze malle sprongen uit. Hun rare gedans en hun kre ten deden Bram dubbel slaan van de lach. Alle ellende van de tocht werd nu goedgemaakt, en hij herinnerde zich niet ooit eer der zo te hebben gelachen. Dinsdag Leidse bioscopen het org,- __1 21.15 uur, do. vr., ma* en dl~14.30 mwMnee: „Jun gle Jlm en de skeletmannen" ai. za en wo 14.30 zo 14.00 en 16.15 uur. Nachtv. vr/za 23.30 .Little big man" 18 jr. studio: „Traeh" 18 Jr dag 1430 19.00 en 21.15 uur zo 14.30 16.45, 19.00 en 21.15 uur. Luxor: What's up Doc" ai. Dag 14.8 19.00 en 21.15 uur zo 14.00, 16.45, 19,00 21,15 uurl Lido: .Bad man's river" 14 Jr. dag :.30, 19.00 en 21.15 uur zo 1430, 16.45 19.00 en 21.16 uur. Trianon: „De inbreker" 14 jr dag. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo extra voomt. 16.16 uur. Hex: „Naakt in vreemde bedden" 18 jr dag. 1430, 19.00 en 21.15 uur. T en toonstellingen Wassenaar (Kunstzaal Heuff) Expo sitie Els de Haas (schilderijen) Frans de Haas (schilderijen en prenten) en Annebet Stam en Erik Windig (potte- bakkersgrapjes) ma. t.e. m. zat. 10 uur voorin.5 uur nam., bovendien di. 8 10 uur nam. (t.e.m. 30 september). De Lakenhal Expositie Leon van den Eijkel (tekeningen en grafiek) dag. 10 uiUr voorm.-5 uur nam. zo 1-5 uur nam. (t.e.m. 22 oktober). De Lakenhal Expositie „De Leidse _3fjes". Dag. 10 uur voorm. 5 uur na middag, zo. 1-5 uur nam. (t.e.m. 9 september). Museum voor Volkenkunde, Steenstr 1 Leiden >PFai la" zomertentoonstelling over zeilen ln de Stille Zuidzee ma t.e.m. za 10 uur voorm.5 uur nam Zon. 1-5 uur nam. (t.a.m. 7 januari). Molen de Valk Molenmuseum dl t.e. zat. 10 uur voorm.-6 uur nam. (zo. en f.d. 15 uur nam. Ned. Legermuseum Geopend maandag Dt en met vrijdag 9 uur voorm. 5 uur am zon en feestdagen 1-5 uur. Rijksmuseum voor de geschiedenis der natuurwetenschappen dag 10-4 uur zondag 1-4 uur. De Lakenhal: Dag. 105 uur. zon dag 16 uur Rijksmuseum van Oudheden (Ra penburg 28)- Werkd 10 uur voorm tot 5 uur nam zond 1-6 uur nam Rijksmuseum voor Volkenkunde (Steenstraat 1): Dag 1Ö-5 uur zondag 1-6 tiU' nam Rijksmuseum voor natuurlijke his torie (Raamsteeg 2) Dierenleven ln Su- runame ma. tot en met zat 9.30 uur voorm. 4.30 uur nam (T.e.m 26 okt.) Galerie Van der VI 1st (Botermarkt 3) Expositie Fred Grote (schilderij en), René NIJhof (tekeningen). Mach- teld Hooyen (gouaches) en Adriana Baarspul (keramiek) dL t^un. zat. (t. e.m. 2 september). Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuls: le klasse dagelijks 11.0012.00 uur 13.1514.00 uur. 18.4619.30 uur 2e en 3e klasse, da gelijks 13.15—14.00 uur en 18.45—19.30 uur. Kinderafdeling dagelijks 14.45— 15.30 uur maandag- woensdag- en vrijdagavond 18.30—19.00 uur. Ellsabethzlekenhuls 3e klasse, dage- iks van 14.0016.00 en van 18.45 .30 U. 2e klasse, dagelijks van 11.30 Gebakken aal met tuinkruiden Snijd 1 kg afgestroopte, dikke aal schuinsweg in moten en wentel deze door bloem. Ver meng 2 eetlepels fijngehakte kervel. 1 eetlepel zeer fijn ge sneden prei, 1 eetlepel gehakte peterselie met een losgeklopt ei, 2 theelepels olie, 2 theele pels citroensap, zout en versge malen witte peper. Druk de moten aal alle alle zijden goed in het kruidenmengsel en daarna in fijn beschuitkmim. Bak de moten aal op een vrij laag vuur in boter langaam gaar en goudbruin. Geef er brood bij en partjes citroen. WINA BORN 12.00 en van 14.0015.00 en van 18.4519.30 uur le klasse dagelijks v. a. 11.30. Kraam afdeling: 3e klasse 15 —16 en van 18.45—19.30 u 2e Klasse 11.3012.00 (alleen vaders) 15.0016 en van 18.4519.30 uur. Endegeest: dinsdag en vrijdag 13— 430 's zondags 1112 en 1415 uu Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 en 2 dag. 1030—11.30. 1430—16.00 en 19 20 uur: klasse 3 dag. behalve dins dag van 19—19.45 din v 13—14 uur zat en zon. tevens van 14.30^—1530 uur kliniek 'kindergeneeskunde (zaal 22 23 en 24: ouders dag 10.3011.30 14.30 15.30 en 18.1519 uur: overige bezoe kers maandag tot vrij 18.16—19 uur, zat en zon 1430—15.30 uur (zaal 60) alle bezoekers maandag tot vrij 18.15 19 uur zat. en zon. 14.3015.30 uur. (zaal 61 babyzaal) alleen voor oudera dag vanaf 10.30 uur. Kinderzaal keel- neus- en oorheelkunde dag. behalve dinsdag 18.15—19.00 uur dinsdag 13-14 uur zat. en zon tevens 14.3015.30 uur Gynnacologle en vooqr zwangeren dagelijks van 10.0011.30 uur en van 15.0020.00 uur behalve op dinsdag. Op die dag Ls er geen bezoek behal ve voor patiënten die op woensdag ge opereerd worden. Voor deze patiënten ls er een extra bezoekuur van 19.00 20.00 uur. De bezoektijden voor de afdeling Verloskunde (kraamvrouwen) zijn mede in verband met de voedingstij den als volgt vastgesteld: dagelijks v. 15.30—17.00 uur en van 18.3020.00 u Kinderen tot 12 jaar kunnen wegens mogelijk infectiegevaar helaas niet op bezoek komen. Het avondbezoek ls uitsluitend be stemd voor de echtgenoten Alleen staande moeders en moeders waarvan de echtgenoot ln het buitenland ver toeft kunnen 's avonds één bezoeker ontvangen. Op dinsdag ls er geen bezoek behal ve voor patiënten die op die dag be vallen zijn Voor hen ls er een avond bezoekuur voor de echtgenoot van 19.0020.00 uur. ALPHEN AAN DEN RIJN Rijnoord: le en 2e klasse 10.3011.00 14.0014.45 en 18.00—19.00 uur 3e klas 14 00—15.00 en 18.00—19.00 uur Kraam afdeling 16.00—17.00 uur alleen voor echtgenoten 19.0019.30 uur. Kinderaf deling 15.00—1630 alleen voor ouders 18.0018.30 uur. Drie ongetrouwde zusters met geld in het Vreeland van 1830 De huisknecht moet zijn best doen het de op jaren gekomen meisjes naar de zin te maken. Men zal begrijpen wat hij door moet maken, want de Decamerone constateerde al dat een haan honderd kippen satisfactie kan schenken, maar honderd man nen nog niet één vrouw. Na gedane arbeid wordt het dan ook aan de kant gezet worden voor deze gedienstige, ware het niet dat hij een troefkaartje achter de hand houdt. Centrum heeft dit gegeven uit de Deutsche Demokratische Republik betrokken voor een knipoog naar het nieuwe seizoen en dat is met Hoe 19 het ontstaan? Dit woord: TELGANGER Men onderscheidt bij zoogdie ren en in het bijzonder bij paar den verschillende wijzen van lo pen, namelijk de natuurlijke: stap, draf en galop en de kunst matige waarvan de telgang de bekendste is. Daarbij licht het paard tegelijk het linker voor been en het linker achterbeen op en niet overkruis; linker voorbeen en rechter achterbeen. Het woord telganger is net zo gevormd als voetganger: die te voet gaat en als verlofganger: hij die met verlof gaat. Het ls dus een paard dat met de tel gaat. Dit Woord nu betekende vroeger: lopen. Men zei: ga bo men tellen voor: verdwijn, schiet op. Maar er ls ook gedacht aan het Spaanse thieldo dat Plinitts noemt voor: paard. gastregisseur Gtlnbher Thabor uit Neurenberg stijlvol gelukt in dit licht verteerbare melo-geg event Je, dat door Hans Rofduin trefzeker naar de regionen van de Vecht was verplaatst. Op de keper beschouwd had „Vis voor vier" ook een aardige cabaret- sketch kunnen worden in de trant zoals Zonneveld vroeger Rhynvis Feitüi op de hak nam in enkele tien tallen minuten, maar auteur Wolf gang Kohlhaase had om het wat statisch tezamen zitten van de drie gezusters toch nog wel zoveel heen gebreid, dat de voorstelling twee uur overeind kon blijven. Elsisabeth Hoytank, Ingeborg Elzevier en Els van Rooden toonden geen moeite met hunkerende schijnheilige zustertjes uit de vorige eeuw, Jacques Commandeur was de snuggere gedienstige bij de première van deze Centrumvoorstelling ln Haarlem. Ria Vroeman bleek bedre ven ln het nog eens in balladevorm herhalen en profeteren van het me lodramaatje, dat zich in Vreeland voltrok. De voornaamste charme stak overi gens toch in de stilering met een grappig perspectiefdekor van Gtinter Kupfer en de werkzame piano loopjes, die alle romantiek van de vorige eeuw te baat namen om de parmantig - potsierlijke handeling te verlevendigen. Daarbinnen werd een duistere vergiftigingsscéne net iets te weinig grand gulgnol om er werkelijk bij te likkebaarden. P. Ruivekamp. Scheepsberichten Acmaea 10 te Rotterdam Alcor 10 v Rotterdam nr Bremen Alk.ee 9 145 burg Madeira nr Ham- Ant- i o New York nr Ameland 11 te Rotterdam Amsteiïand 11 te Amsterdam Amstelstad 9 p Vllssingen nr Gent Ares 11 te Bilbao Aristoteles 9 v New York nr Aruba Atlantic Star 10 v Baltimore nr Nor- folk Balticborg 9 p Brunsbüttel nr Maen- tyluoto Barok 9 te Dublin Caplluna 11 te Bonny Ganymedes 8 v Hamburg nr Bremen Gorredijk 9 v Hamburg nr Rotterdam Grebbedijk 10 v Morebeadolry Gulf Italian 9 1500 I Pto Miranda Jason 10 te Rotterdam Khaslella 11 v Pta Cradon nr Curacao Kreon 9 v Pto Llmon nr Houston Loire Lloyd 10 te Hamburg Maas Lloyd 10 te San Francisco Marathon 10 te Rotterdam Marne Lloyd 11 te Mombasa Medon 10 400 m zo Bermuda nr Rot terdam Neder Rhone 10 800 m n Honolulu nr Yokohama Neder Waal 10 te Portklang Nljkerk 10 te Rotterdam Palamedes 10 p Vllssingen nr Am sterdam Partheon 8 v Amsterdam nr West In- die Perloles 11 v St. Lucia nr Antiqua Rotterdam 11 te New York Scheldeborg 10 p Brunsbüttel nr Maen- tyluoto Schelde Lloyd 9 v Amsterdam nr Pe- Schie Loyd 9 130 O Eastlonden nr Hamburg Serooskerk 11 36 m zo Wight nr Ant werpen Sinon 10 te Bridge water Socrates 10 te San Ju an Statendam 10 te Cadiz Tlbana 9 v Rotterdam nr Liverpool Trident Amsterdam 9 v Bilbao nr Lagueira VI ana 10 te Singapore Wonorato 10 1400 m zo Loe Angeles ADVERTENTIE HEIDAPAL KEUKENIMPORT Algehele verzorging bjj het moderniseren van uw keuken. Handelsondern. MIZU Van Assendelftstraat 2 - Oegstgeest - 01710—50393 PANDA EN DE MEESTER-ERFGENAAM Het valt lang niet altijd mee om een onderko ts vinden als men geen geld heeft. Daar kon een zekere Goedbioed van meepraten. Diens zwervend bestaan had °P een late avond op een kerkhof doen belanden, en daar jjji hij de nacht doorgebracht. „Ach, het is niet iedereen gege- jid0m in een donzen bed te slapen", prevelde hij, toen hij de 9 entfe ochtend met verstijfde ledematen wanker werd. het is toch schrijnend dat ik als gestudeerde met een sponde genoegen moet nemen. Zoiets komt niet te pas; ik zal vandaag verbeterende maatregelen moeten nemen. Mis schien kan gindse wandelaar me behulpzaam zijn Dat was echter de vraag, want de wandelaar, ene heer Dof- ferd, zag er xdt alsof ook hij met slapeloosheid sukkelde. „Het gaat slecht met mijn begraaf-onderneming", mompel de hij. „Iedereen is tegenwoordig bedenkelijk gezond en wordt maar ouder en ouder. Op die manier valt er voor mij, erkend kistexibouwer en aanzegger, geen droog brood te verdienen. Op dat moment struikelde hij over een rottinkje dat tussen i zijn voeten uerd gestoken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 17