Ds.C. Beyers Naudé doet in Z.-Afrika belangrijk werk Ongerust over opschorting pastorale raad Eredoctoraat van fel tegenstander apartheidspolitiek Steun van blanken aa Rhodesische negers Humanistisch Verbon gaat leden werven l ACTIE VREDES BERAAD DINSDAG 12 SEPTEMBER UW PERSOONLIJKE LENING IS ONS GEHE De tientallen persoonlijke ningen, die wij dagelijks i strekken worden helem schriftelijk afgehandeld kunt met ons telefoneren schrijven. U krijgt ons niet zien. Want geld lenen isi kwestie van wederzijds trouwen. Uw aanvraagfon lier, dat wij in blanco i veloppe toesturen geeft alle informatie, die nodig Als u gehuwd bent of in la dienst beschikt u over eni dagen over het gevraagde I drag. Van f1000 tot f101 Aflossen in 12 of 48 maa den. Wettelijke tarieven. Qi informatie bij werkgei bankrelatie of buren. 0« kosten. Bel met of schrijf Financieringskantoor E. Möller, St. Catharinastraat Eindhoven. Tel. 040—66633 25472. Na 19.00 uur 041« 3039. (Door de gemefl Eindhoven toegelaten fla cieringskantoor. Gemeente Leidei Agenda voor de open» bare vergadering van dJ rechtskundige commissi! te houden op woensdK 13 september a.s. te 16J3A uur in de kamer van bur gemeester en wethouder ten stadhuize. Aan de orde zal worden gesteld: Vaststelling regeling be treffende de stichting, de instandhouding, het be heer en de exploitatie van een gemeenschappelijk energiebedrijf voor de elektriciteits- en gasvoor* ziening. Voorstel tot het voeren van verweer tegen de rechtsvordering van de heer Dresselhuis, alsmede het in vrijwaring oproe pen van de N.V. Hanab. De op deze agenda be trekking hebbende stuk ken liggen voor belang stellenden ter inzage op het bureau VoorlichtiK Stadhuis. ki Een van de vele foto's (het interieur van de Groene Kerk in Oegstgeest) uit het bij Bosch en Keuning te Baarn uitgeko men boek Langs de oude Zuid-Hollandse kerken". Op de his torische en architectonisch aspecten van deze uitgave ko men wij binnenkort terug. GENEVE (Reuter) De secre taris-generaal van de Wereldraad van Kerken, dr. Carson Blake, heeft de blanke christenen in Europa en Noord-Amerika verzocht de Afri kaanse kerken en organisaties te 6teunen die langs vreedzame weg proberen de vrijheid te verkrijgen voor de negers in Rhodesië. Dr. Carson Blake deed dit ver zoek in een verklaring, uitgegeven na de intrekking van het paspoort van de negerpredikant Canaan Ba nana door de Rhodesische autoritei ten. "Ik heb toch altijd mijn brood verdiend met twee rechterhanden? Ik heb toch ook nooit doorgeleerd, waarom zou zo'n eigenwijs jong dat dan wel doen. Hij is toch niks beter dan zijn vader? En bovendien kost al dat leren maar geld. Nee hoor, laat hem maar een Mavo doen en dan is het verdienen geblazen. Dan moet ie zelf maar verder zien wat ie doetje weet bovendien nooit of ie het allemaal wel haalt Wij zijn geen professorsfamilie. Die jongen zit trouwens voortdurend in boekies te lezen in plaats van es met z'n vriendjes mee te gaan. Ach, dat doet ie wel, maar z'n broertjes noemen hem al de professor. En 's avonds altijd dat gesodemieter met de TV. Die staat altijd te hard volgens meneer. Ja, en dan gebruikt ie van die deftige woorden, net alsof ie anders is dan wij. Ik heb altijd op een fatsoenlijke manier mijn brood verdiend en dan verdraag ik geen kapsones. Wat wil zo'n jongen nou worden? Professor wordt ie toch niet Dat is niks voor ons soort mensen. Wie voor een dubbeltje geboren is wordt nooit een kwartje en ik kan al dat gestudeei niet betalen. Werkstudent? Noemt u al die ruigbossea werkstudenten? Luierstudenten zult u bedoelen. Dat rookt maar vreemde paffertjes, van die verdovende dingen en dan die rare muziek Meer lawaai dan muziek. Nee, laat die jongen maar dicht bij huis blijven. Mavo kan ie doen eri dan een goed kantoor en dan moet ie zelf maar verder zien. Als ie z'n vader en moeder maar niet vergeet We zijn altijd goed voor hem geweest" Van alle studenten zijn maar 10% arbeiderskinderen. Niet omdat arbeiders kinderen dom zijn of minder intelligent dan kinderen uit de hogere inkomens groepen maar omdat ze een achterstand hebben, die bijna niet is in te halen. Als ze in de eerste klas van de lagere school komen, kennen ze veel minder woorden en begrippen dan andere kinderen. Ze weten soms nauwelijks wat een boek is en hebben in sommige gevallen zelfs nog nooit een potlood vastgehouden. Bovendien zien veel ouders het nut niet in van verder leren, net als de door ons verzonnen vader in deze advertentie. Ze beseffen niet, dat in de maatschappij van de nabije toekomst kennis niet alleen macht betekent, maar ook een levensvoor waarde is. D9 C. F. Beyers Naudé, de leider van het Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika, die een eredoctoraat van de Vrije Universiteit zal ontvangen, wordt sinds 1963 in Zuid-Afrika geen dominee meer genoemd. Daarvoor was hij een vooraanstaand predi kant in de grootste „boerenkerk", de Neder duits-Gereformeerde, die de meester minis ters en het kader levert van de Nasionale Party van Malon, Strydom, Verwoerd en Vorster. Canaan Banana had de bt) komst willen bijwonen die auspiciën van de Wereldraad Kerken te Cardiff in Engeland gehouden en ging over .gewelf weldloosheid en maatschap^ veranderingen". Bij de Wereldraad zijn 250 jb tantse, anglicaanse en ortho kerken aangesloten. Dr. Carson Blake zal op 1 ola als secretaris-generaal van de reldraad worden opgevolgd doq Philip Potter. Het Interkerkelijk Vredesberaad IKV heeft de politieke partijen in ons land gevraagd, hoe zij denken over de standpunten die het IKV over actuele vredesvraagstukken in neemt. Het IKV belegt eind deze maand de bekende interkerkelijke vredesweek. In het beraad zitten vertegenwoordigers van negen ker ken en geloofsgemeenschappen. /Het IKV heeft zeer uitvoerige be schouwingen gepubliceerd, o.m. in zake het Europese probleem (wat dat laatste btereft vindt men minis ter Schmelzer op zijn weg, die de oplossingen van het IKV wel wen selijk, maar niet mogelijk vindt). In de op grote schaal verspreide Vre- deskrant vindt men stukjes van die standpuntbepaling gepopulariseerd terug. De antwoorden van de politieke partijen zullen gebundeld worden in een publicatie, die het IKV vóór de verkiezingen zal toezenden aan al len die de documentatie van het Vredesberaad ontvangen. Het IKV geeft daarmee géén stem advies. Zomin als de sectie ont wikkelingshulp van de Raad van Kerken dat de vorige keer deed. Die sectie ging de partijprogram ma's na op het punt van ontwikke lingshulp en constateerde dat wie zijn oordeel slechts van het ontwik- „Het Humanistisch Verboni he? nodig u heeft het Humanist p Verbond nodig". Onder dit mot) tre in Den Haag de ledenwerfatie fl Randstad van start gegaai dj 0 HV meer leden meer geil en r meer armslag moet geven. ti]c Het noodlijdende Verbond dat rte gin dit jaar in het nieuvs fo door een conflict met- en ratst V van een aantal Utrechtse fmctt sk rissen hoopt door deze acte uit M rode cijfers en in de slag om en „humanisering" van de maaschi ie te komen.Directeur W. Fege de ledenwerfgroepen uit dt Rj stad toesprak, legde uit dat iet staat voor een modern humni dat maatschappij-kritisch weka a Is. Als eerste stap op weg nat maatschappij-kritische bezu heeft het HV-hoofdbestuur belo t de ecologie (het milieu enz.) as pakken. Thans worden voorbei gen getroffen voor een standj bepaling op het congres vol jaar en een nationaal symposiui k de winter van 1973 over dit om h werp. Bovendien wil het HV discussie aangaan met de Oost« pese landen over de ethische as; ten van het milieu-vraagstuk. 1 Opmerkelijk is overigens dat van de centrale figuren in de led 'e werfactie, publiciteitscoordinator H. C. van Galen Last, zijn lidim schap heeft opgezegd. De heer Galen Last, die zich ook tijdens geruchtmakende conflict aan de de van de drie ontslagen functfo rissen schaarde, Is het oneens het recente personeelsbeleid. Naudé was lid van de geheime Broederbond, een soort gereformeer de vrijmetselarij (als de caricacuur van de vrijmetselarij op de werke lijkheid zou kloppen), die achter de schermen de politiek van Zuid-Afri ka probeert te vrijwaren van Britse en gekleurde invloeden. Hij was om. moderator van de NoordtraiiSvaalse synode der Neder- duits-Gereformeerde Kerk en studen tenpredikant in Potcheftroom. Twijfels aan de apartheidspolitiek in kerk staat en staat groeiden bij hem uit tot totale afkeuring. Toen de N.-G. Kerk uit de Wereldraad van Kerken trad wegens diens standpunt inzake de rassenscheiding (1960), verdween de hoop dat van uit de bestaande kerken een nieuwe gezindheid zou kunnen opbloeien. Ds. Naudé stichtte in 1963 het Christelijk Instituut, een interker kelijke instelling die vrij spoedig en onverwacht behalve de apartheids- j politiek ook de problemen van de vrije Bantoekerken op zich af zag komen. Deze vrije Bantoekerken wensten met blanke zendingsinstan ties niets te maken te hebben en zochten een eigen weg, die soms de grenzen van het christendom scheen te kruisen. Het Christelijk Instituut wist vertrouwen te wekken en kon toen hulp bieden, materieel maar ook theologisch. Onder zware druk ders. Tot nu toe had hij laten we- op de houding van de rest van de ten dat hij liever een gericht inves- I wereld Jegens Zuid-Afrika op lange teringsbeleid zag. termijn". Men kan concluderen, al- Nu het besluit in Utrecht genomen dus ds. Naudé, dat de wereldkerk is zegt hij„Het belang van deze en ook de sport iedere vorm van beslissing ligt niet in haar onmid- apartheid en discriminatie op grond dellijk effect maar in haar invloed van huidlskleur verwerpt. kelingsbeleid zou laten afhaiij alleen bij bepaalde partijen tere kon. Daar is veel kabaal over maakt. Terwijl toch heel we mensen ontwikkelingshulp als stembepalende zaak zien. Intussen staat het Instituut onder zware druk van de zijde van kerke lijke en wereldrijke overheid. De medewerkers werden van hun ambt vervallen verklaard (het instituut was immers geen kerkelijke instel ling). wat niet verhindert dat ds. Naudé in ons land nog steeds als predikant in volle rechten wordt ontvangen. Verder sprak de algeme ne N.-G -synode uit dat die mede werkers „tuchtwaardig" zijn. Hoegenaamd geen kerkeraad heeft deze synodale hint opgevolgd en de kerkelijke tucht ook metterdaad toe gepast. Ds. Naudé acht de steunverlening door het antiracismefonds van e Wereldraad aan organisaties in Portugees Afrika die geweld niet a priori schuwen onjuist. De oproep van de Wereldraad om kerkelijke Investeringen terug te trekken uit berdUven die in Ziude- lljk Afrika zaken doen ziet hij an- In Schwarzenberg (Zwitserland) ls een vijfdaags congres van protes tantse en r.k. vormingswerkers ge houden. Honderdtwintig deelnemers uit 11 landen hielden zich daar be zig met het thema „leren en hande len". Op de slotzitting heeft het con gres in een resolutie uitdrukking ge geven aan zijn bezorgdheid over de situatie in Nederland na de opschor ting van de r.k. landelijke pastorale raad. I zich te nemen. Het werd dergenen, die zich met het vormings werk on der volwassenen bezig houden, na melijk het zich bekwamen voor het menselijk samenleven in dialoog en als partners, wordt ongeloofwaardig, wanneer In de kerk geen echte vor men van participatie en medebeslls- singsmogelijkheden aanwezig zijn. De inbreng van de Nederlandse deel nemers heeft de ogen geopend voor de bezorgdheid met betrekking tot een overeenkomstige situatie in an dere landen en kerken. De congres deelnemers dringen er daarom by de presidia van beide organisaties op aan om na te gaan waar en in hoe verre voor een dergelijke bezorgdheid aanleiding bestaat. Hun wordt ver zocht de betreffende kerkeiyke in stanties direct en via de publiciteit uitdrukkelijk opmerkzaam te maken op de ernstige gevolgen van auto ritaire maatregelen voor het kerke- ïyk vormingswerk. Hun wordt ten slotte dringend gevraagd om zich metterdaad tegen alle blokkeringen van de realisering van het gemeen schappelijk doel in te zetten, te we ten de verantwoordelijke samenwer king van de christen in kerk en we reld. De tekst van deze resolutie luidt als volgt: De deelnemers van 't gemeen- schappelyk congres van de Evan gelische arbeidsgemeenschap voor volwassenenvorming en de Katho lieke federatie voor volksontwikke lingswerk hebben met zorg kennis genomen van de beduchtheid van de Nederlandse deelnemers met betrek king tot de kerkelijke situatie in hun land. Het betreft hier beslissingen van de Romeinse curie, die doen ver moeden, dat de instelling van de ker keiyke raden waarin de leken in ver antwoordelijkheidheid meebeslissen, geblokkeerd kunnen worden. Hiermee zou tegelijkertyd de voort zetting van het werk van reeds be staande raden op losse schroeven komen te staan. Het belangrijke doe) van de kerkeiyke volwassenenvor- ming is de mondige mens. die bereid en bekwaam is om in de kerk en ln de wereld verantwoordeiykheid op Tot zover de resolutie van dit con gres. waaraan een twaalftal Neder landse vormingswerkers van protes tantse en r.k. huize deelnamen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 10